به دهر، هر خبری هست زیر بیرق توست
اگر کسی در دیگری زند ز بی خبری است...
#شب_زیارتی_ارباب
❤️السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین
@moteha 🌹
🔴فلسفه ازدواج موقت
🔹همگى معتقديم كه آيين اسلام، شريعت جاودانى و خاتم است كه پاسخگوى تمام نيازها مى باشد. اينك مى گوييم جوانى كه به منظور ادامه تحصيلات خود بايد سالهاى متمادى در يك كشور و يا شهر غريب به سر ببرد و به علت امكانات محدود، نمى تواند به ازدواج دائم دست يابد، در برابر خود سه راه مشاهده مى كند كه بايد يكى از آنها را انتخاب كند:
الف به همان حالت عزب باقى بماند.
ب در منجلاب فحشا و آلودگى ها سقوط كند.
ج در چهارچوب شرايط ياد شده، با زنى كه ازدواج او شرعاً جايز است، براى مدت معينى ازدواج نمايد.
✍️در مورد صورت نخست بايد گفت كه غالباً با شكست روبرو مى شود، هر چند افراد انگشت شمارى مى توانند قيد هر نوع عمل جنسى را بزنند و صبر و بردبارى پيشه سازند ولى اين روش، براى همه قابل اجرا نيست.
✍️فرجام كسانى كه راه دوم را برگزينند نيز تباهى و بيچارگى است و از ديدگاه اسلام عملى است حرام. و انديشه تجويز آن به بهانه ضرورت، نوعى گمراهى فكرى و كج انديشى مى باشد.
✍️بنابراين، تنها راهِ سوم متعين مى شود كه اسلام آن را پيشنهاد نموده و در زمان پيامبر نيز به آن عمل مى شد و بعدها مورد اختلاف واقع گرديد.
✍️دراينجا از يادآورى يك نكته ناگزيريم و آن اين كه: كسانى كه از نكاح متعه هراس دارند و آن را نامشروع مى پندارند، بايد توجه داشته باشند كه همه فقها و محققان اسلامى، نظير آن را ازنظر معنا، در عقد دائم پذيرفته اند، و آن اين كه زوجين، عقد دائم ببندند ولى نيت هر دو آن باشد كه بعد از يك سال و يا كمتر و بيشتر، به وسيله طلاق از هم جدا گردند.
✍️روشن است كه چنين پيوندى، به حسب ظاهر دائمى و در حقيقت موقت است و تفاوتى كه اين گونه نكاح دائم بامتعه دارد اين است كه متعه، در ظاهر و باطن، محدود و موقت است ولى اين نوع ازدواج دائم، به ظاهر پيوسته و هميشگى و در باطن محدود مى باشد.
✍️كسانى كه اين نوع از ازدواج دائم را، كه مورد پذيرش همه فقهاى اسلامى است، تجويز مى كنند، چگونه از تشريع و تجويز نكاح متعه بر خود بيم وهراس راه مى دهند؟
✍️پس فلسفه ورازجوازمتعه از آن روست كه غريزه جنسى از نيرومندترين غريزههاستوخداوند سبحان آن را چنين قرار داده است تا پيوندهاى ميان زنومرد محكم واستوار گردد، واستمرار هميارى آنها در ساختن خانوادهورويارويى بادشواريهاى زندگى، ضمانت يابد وزير ساز كوچكجامعه به سامان رسد. پس اگر اجازه داده شود اين غريزه از اختيارقانون ونظارت جامعه خارج گردد، نه تنها در استوار كردن پيوندهاسودى نخواهد داشت، بلكه موجب گسستن ساختار متين خانوادهنيز مىگردد.
✍️رفيقه بازى همچون عمل زشت فحشا، پيوندى است از ديدگاهقانون نابسامان، در حالى كه ازدواج دائم يا موقت پيمانى است مياندو شخص كه قانون آن را زير نظر دارد، وجامعه بر روى آن محاسبهونظارت دارد. البته: «اين يك قانون كلى است كه اگر به غرائز طبيعى انسان به صورت صحيحى پاسخى داده نشود براى اشباع آن ها متوجه راه هاى انحرافى خواهد شد. اين يك حقيقت آشكار است كه نمى توان جلوى غرائز طبيعى را گرفت. اين موضوع قابل انكار نيست كه غريزه جنسى يكى از مهمترين و نيرومندترين احساس هاى آدمى است. اكنون اين سئوال پيش مى آيد كه در بسيارى از شرايط و محيط ها افراد فراوانى هستند كه در شرايطى قرار دارند كه قادر به ازدواج دائم نيستند يا افراد متاهل در مسافرت هاى طولانى كه با عدم ارضاى غريزه جنسى خود رو به رو هستند. آيا بايد اين غرائز را سركوب كرد. يا اين كه آن ها را در مقابل بى بند و بارى هاى جنسى گذاشت. در اين زمان است كه راه سوم توسط فقهاى شيعه پيشنهاد شده است كه به تعبير آن ها نه مشكلات ازدواج دائم را دارد نه باعث فساد مى شود.»
(جلد سوم تفسير نمونه صفحه 341)
@moteha 🌹
شیدایی
✨نقش مهمّ شیخ جعفر نجفی (کاشف الغِطاء) و #فتحعلی_شاه_قاجار در ترویج فرهنگ ازدواج موقت فامیلی در ایر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اقدام و تلاش کشور انگلیس در حذف فرهنگ ازدواج موقت
با دستور رضا شاه صیغه و چند همسری ممنوع شد و زنان از پوشیدن چادر منع شدند.
@moteha 🌹
#احکام_شرعی
🔰 عنوان : آیا صحبت کردن زن و مرد در زمان عده رجوع محسوب می شود؟
🔹سوال:
من صيغه آقايى بودم. اين آقا 1 ماه را به من بخشيد و الآن در عدّه مى باشم. آيا در اين مدت كه در عدّه هستم مى توانم با اين آقا در حد صحبت معمولى حرف بزنم و اين صحبت عادى رجوع حساب مى شود يا نه؟
🔆 جواب:
باسمه جلت اسمائه; صحبت كردن معمولى اشكال ندارد، و رجوع محسوب نمى شود. چون رجوع در مدت عده صيغه، مشروع نيست.
📚 تذڪر :دوستان گرامی برای اطلاع از جزئیات احڪام و تفاوت فتاوا لازم است به رساله عملیه مرجع شرعی خویش مراجعه نمایند.
@moteha 🌹
4_5818672459687135333.pdf
1.05M
▪️بخشی از کتاب شهید مطهری با محوریت ازدواج موقت
25 ص
@moteha 🌹
💠 سرگرمی مناسب و شرعی:
قال الامام الباقر علیه السلام : لَهْوُ اَلْمُؤْمِنِ فِي ثَلاَثَةِ أَشْيَاءَ اَلتَّمَتُّعِ بِالنِّسَاءِ وَ مُفَاكَهَةِ اَلْإِخْوَانِ وَ اَلصَّلاَةِ بِاللَّيْلِ.
🔸امام باقر علیه السلام : سرگرمی مومن در سه مورد است : متعه کردن (بهره بردن از همسر حلال)، شوخی کردن با برادران دینی و نماز شب.
#متعه #ازدواج_موقت
📚وسائل الشيعة ج14 ص 444
@moteha 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و عمق عشقهیچگاه فهمیده نمیشود
مگر در فراق ..
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین
#شب_زیارتی_ارباب
#امام_زمان
@moteha 🌹
#احکام_شرعی
🔰 سوال:
آيا خانم در متعه مى تواند شرط كند كه حق هبه مدت در دست من باشد؟
🔆 جواب:
باسمه جلت اسمائه؛ اگر شرط كند كه حق هبه مدت با من باشد، شرط مخالف كتاب و سنت است و جائز نيست; ولى اگر شرط كند من از طرف تو در هبه وكيل باشم، صحيح است.
تذکر : دوستان گرامی برای اطلاع از جزئیات احڪام و تفاوت فتاوا لازم است به رساله عملیه مرجع شرعی خویش مراجعه نمایند.
#امام_زمان
@moteha 🌹
🌸 خرمالو و کمک به حفظ جوانی
🔹 خرمالو سرشار از انواع ویتامینها، به ویژه ویتامین A، بتا کاروتن، لوتیین، لیکوپن و کریپتوکسانتین است، به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل کرده و مانع بروز نشانههای پیری زودرس، مانند چین و چروک، لکههای پوستی، آلزایمر، خستگی، ضعف بینایی، ضعف عضلات و... میشود. همچنین استرس را کاهش میدهد.
🔹خرمالو به علت آهن موجود در آن، عنصر اصلی خونسازی و پتاسیم موجود در آن اشتهاآور و شستشو دهنده کلیه، کبد و معده است.
🔹خرمالو میوه بسیار شیرین و حاوی شکر است که به عنوان یک انرژی زا طبیعی عمل می کند.
#طب
@moteha 🌹
💠 بیانات زیبایی به نقل از دکتر محسن شِفائی:
🔹[شادروان دکتر محسن شِفائی (فوت:1362ش) از اساتید گرانقدر فقید دانشگاه تهران، کتابی بسیار جامع وارزشمند، بنام «مُتعه و آثار حقوقی و اجتماعی آن»، به زبان فارسی روان، در سال 1340ش نوشته است، که متأسّفانه در این سالها دیگر تجدید چاپ نمیشود!!
ولی همچنان در کتابخانۀ ملّی ایران، به شمارۀ زیرین: (48-63م؛ 197209-ش/4/189BP) موجود و در دسترس است. مرحوم دکتر محسن شفایی، پس از اثبات مشروعیّت و فضیلت اخلاقی – اجتماعی مُتعه، در صفحۀ 291 کتاب خود، چنین بیانات زیبایی دارد]:
🔹 [«مِلل اسلامی... که قوانین خوب و عُقـَلائی آنها، نقشی در عمل ندارند، به زبان مسلمانند؛ ولی در (میدان)عمل، ازاسلام ومسلمانی بیخبرند! و رسم ونشانه ای از اسلام درآنها نیست وبدست خویش، انحِطاط (پستی و عقبماندگی) را در عالـَم زندگی خویش پدیدار ساخته اند! ایشان اگر به قوانین مُتقـَنۀ (محکم و استوار) خود عمل می نمودند، هیچ گاه افق حیات آنها از ابرهای تیره و تار اختلاف و فـَساد، مسدود نمیگردید و در سراشیبی ذلّت و تنزّل (خواری، فروافتادگی و سقوط) قرار نمیگرفتند... در امور زناشویی(نیز) اگر مقرّرات مربوطه به احکام نِکاح را، که ازجملۀ آنها نِکاح مُنقطِع (ازدواج موقت یا مُتعه) است، بکار بسته بودند، هیچ گاه اهریمنان فحشاء در کِسوَت (= پوشش) انحراف از مبانی ناموسی، در خِطّه و کشور آنها نفوذ نمی نمود...»].
🔹[مرحوم دکتر محسن شفایی در صفحۀ 331 کتاب «مُتعه» نیز چنین می نویسد]:
[بِرتِراند راسِل انگلیسی، دانشمند عصر حاضر، در کتاب«امیدهای نو، در دنیای مُتغیّر»، دربارۀ بهبود وضع زناشویی، چنین اظهار نظرو پیشنهاد می نماید: «... چه باید کرد؟!
یا باید جوانان را از تحصیل محروم کنیم؛ که این امر، ممکن نیست... و یا باید به آنها اجازه دهیم که قوای غریزی خود را از طریق غیر معروف (حرام) ارضاء نمایند؛ و یا باید به جوانان، اجازۀ ازدواج دائم بدهیم، که این امر هم با علم به اینکه آنها «بی پول» هستند، غیرممکن است!
پس فقط یک فرض باقی می ماند و آن «ازدواج موقت» برای جوانان میباشد، که ازآن در«مکتب شیعه» به «مُتعَه» (بهره مندی جنسی) تعبیر شده: Childish Marriage، یا: «ازدواج بچه گانه» (آسان و نوجوان پسند)...» (پایان گفتار «برتِراند راسل»، جامعه شناس ودانشمند انگلیسی معاصر)].
[مرحوم دکتر محسن شفایی، درصفحۀ332 کتاب خود (مُتعه)، باز هم چنین می نویسد]:
🔹[«در سال 1960م تعداد ولدالزّناها (یا حرام زاده های) آمریکا - که از رابطۀ «آزاد» جنسی به دنیا آمده اند – چهارصد هزار(400,000) نفر میباشد، درحالیکه در 1928م (یعنی 32 سال قبل از آن) این رقم، سی هزار (30,000) نفر بوده است!! [که این را در حساب، «تصاعد» نامند!].
خانم M.K در مجلّۀ «بانوان آمریکا» مینویسد:
«علّت این ازدیاد (آمار فاحشه ها) ... دو امر است:
1- «آزادی» بیش از حدّ جوانان؛
2- نبودن «قانون سهل و ساده ای» که رابطۀ جنسی آنان را مشروع تلقـّی نماید.
مُشارٌاِلـَیها (خانم مورد اشاره، نویسندۀ آمریکایی) پیشنهاد شرائط «سهل و ساده ای» را برای قانون ازدواج جوانان، مینماید، که عِبارَة ٌاُخْرٰای(تعبیر دیگر)«مُتعَه»(ازدواج موقت اسلامی) است!».
(پایان نقل قول از کتاب مرحوم دکتر محسن شِفائی: «مُتعَه و آثار حقوقی و اجتماعی آن»).
@moteha 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما دسته دسته جزو غلامان زينبيم
تا روز حشر گوش به فرمان زينبيم
گر مهر شيعه گی زده حق بر جبين ما
اين است علتش كه مسلمان زينبيم
🌸 #میلاد_حضرت_زینب و #روز_پرستار بر شما مبارک 🌸
@moteha 🌹