🔷حتی اگر ازدواج موقت برای وقت اضطرار بود...
💯مطلب زیر از کتاب ازدواج موقت، مدیریت شهوت؛ نوشتهی محمد ترکاشوند یک پرسشپاسخ جالب از این کتاب است که با کمی ویرایش ارائه می شود.
🔶 یکی از علمای سنی کردستان به نام آقای مردوخ در مخالفت با حکم مترقی و حکیمانهی ازدواج موقت میگوید: در سال هشتم هجرت در ایام توقف سپاه اسلام در مکه، دختران و زنان بیوهای که خود را زینت داده به سربازان اسلام نشان میدادند و آتش شهوت آنان نیز سبب طول توقف و عزوبت مشتعل میگشت از این روی رسول اکرم به حکم ضرورت و از باب اکل میته اجازه عقد موقت را صادر فرموده.
💠 آقای طباطبایی در جواب وی اینچنین گفته:
1⃣ آیا زبیر، دختر خلیفهی اول را همان روزها به عقد موقت درآورده بود؟ و عبدالله بن زبیر که از این ازدواج به وجود آمده بود و یکی از صحابه رسول خدا به شمار میرود سال دهم هجرت موقع رحلت رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله مثلا یکساله بود؟
2⃣ آیا راه رفع این خطر این بود که رسول اکرم حکم جواز قبیح را صادر کند؟! یا این بود که از تظاهر زنان آرایش کرده و اختلاط بیبند و بارانهی آنان که به نص قرآن ممنوع است جلوگیری کند؟
3⃣ مگر جریان فتح مکه چند سال طول کشیده که سپاه اسلام اینگونه عزوبت پیدا کرده و گرفتار ضرورت شوند؟ درصورتی که با ملاحظه ی گرفتاریهای دیگر رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله در این مسافرت مانند گرفتارهای جنگ حنین و محاصرههای متعدد طائف و اصلاحات دیگر اطراف تهامه، سپاه اسلام جز روزهای معدودی در مکه نبودهاند.
4⃣ راستی اگر این مقدار از توقف سربازان بدور از خانواده، ضرورت به وجود آورده و مجوز اباحه این عمل شود، آیا در دنیای امروز که همه جا را منظرههای دلفریب و شهوتانگیز فراگرفته و در چشمانداز هر کوچه و خیابان صدها زن غرق در زینت و دختران نیمه عریان فراوان به چشم میخورند و جوانان جنسمخالف هم غالبا تنگدست، کارگر یا محصلند که دسترسی به ازدواج و تحمل هزینه تشکیل خانواده ندارند، متعه جایز نیست؟
@moteha 🌹
🖤شهادت غریبانه و مظلومانه امام موسی بن جعفر (علیهماالسلام ) تسلیت باد.
🔹 #امام_کاظم علیه السلام فرمود:
سه دسته در روز قیامت، روزی که سایه و پناهی جز سایه خداوند نیست، در سایه و پناه خدا هستند:
1-مردی که زمینه ازدواج برادر مسلمانش را آماده نماید.
2- مردی که (به برادر مسلمانش خدمت کند.)
3-کسی که سرّ برادر مسلمانش را بپوشاند.
📚 وسائل الشیعه، ج 20، ص 46
#امام_زمان
@golssorkh 🌹
بیابان هم که باشی حسین آبادت میکند
مثل 💚 کربلا...
#شب_زیارتی_ارباب
صلی الله علیک یٰا ابا عبدالله
صلی الله علیک و رحمةالله و برکاته
#عید_مبعث بر همگان مبارک 🌸🌸🌸
❤️پيامبر صلي الله عليه و آله :
اِنَّ اللّه َ يُحِبُّ اَنْ يُؤخَذَ بِرُخَصِهِ كَما يُحِبُّ اَنْ يُؤخَذَ بِعَزائِمِهِ؛
🔹خداوند دوست دارد از آزادیهای حلالی که داده، استفاده شود همانطور که دوست دارد اوامرش انجام شود.
📚 [وسائل الشيعه، ج 1، ص 81 ، ح1]
@golssorkh 🌹
احڪام شرعی
🔆 آیا مىتوان یڪ غسل را به چند نیّت انجام داد؟
مثلاً روز جمعه، غسل #جمعه و #جنابت را با هم انجام داد و یڪ غسل ڪنیم؟
✅ اشڪال ندارد.
❇️ وقت غسل جمعه از اذان صبح است تا اذان ظهر (هر چند نزديك ظهر بهتر است) و اگر تا اين موقع انجام نداد، مى تواند آن را بدون قصد ادا و قضا بعد از ظهر به جا آورد.
📚تذڪر :دوستان گرامی برای اطلاع از جزئیات احڪام و تفاوت فتاوا لازم است به رساله عملیه مرجع شرعی خویش مراجعه نمایند.
#ماه_شعبان
@moteha 🌹
شیدایی
#پرسش_و_پاسخ 🔹 چرا در روايات دوگونه با ازدواج موقت برخورد شده است؟ 🔅در مورد ازدواج موقت، از اهل ب
💠 آیت الله مددی حفظه الله :
☑️ امر به علی بن یقطین در مورد ترک متعه
🔹 حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) به علی بن یقطین فرمود: تو که وضع مالیات خوب است نیاز به متعه نداری.
اصحاب ما حتی مثل صاحب جواهر از این روایت یک حکم شرعی درآوردند مبنی بر این که اگر کسی وضع مالیاش خوب باشد و بتواند کنیز بخرد متعه برایش مستحب نیست.
🔹 در حالی که این حکم شخصی است نه کلی ؛ چون علی بن یقطین وزیر هارون و ملجأ و پناهگاه شیعه بود اگر به عمل مستحب دست میزد شیعه پناهگاهش را از دست میداد.
🔸 امام میفرماید: آنچه تو از متعه توقع داری با کنیز هم برآورده میشود لذا داعیهای نداری که برای شیعه دردسر درست شود. لذا از این حکم کراهت متعه در صورت امکان خرید کنیز درنمیآید.
@moteha 🌹
10.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ڪاش این تولد روز ظهورت باشد
˼العجلایماھِزهرا
عیدمونمبارڪ........
#امام_زمان #نیمه_شعبان
@moteha 🌹
نسیم بهاری 🌸
❤️ پيامبر اکرم (صلی الله عليه و آله) :
🔹 ﺍِﻏْﺘَﻨِﻤُﻮﺍ ﺑَﺮْﺩَ ﺍﻟﺮﱠﱠﺑِﻴﻊِ ﻓَﺈِﻧﱠﱠﻪُ ﻳَﻔْﻌَﻞُ ﺑِﺄَﺑْﺪَﺍﻧِﻜُﻢْ ﻣَﺎ ﻳَﻔْﻌَﻞُ ﺑِﺄَﺷْﺠَﺎﺭِﻛُﻢْ[1]
باد بهار را غنيمت شماريد، پس همان كاري كه با درختان مي كند، با بدن هاي شما نيز همان كار را مي نمايد.
❤️این معنی از حضرت علی (علیه السلام ) اینگونه روایت شده است:
🔹 توقّوا البرد فی اوّله و تلقّوه فی آخره. فانّه یفعل فی الابدان کفعله فی الاشجار: اوّله یحرقُ و آخره یورق. [2]
" بپرهیزید از سرمای خزانی که در آغاز سال می رسد و بپردازید به سرمای بهاری که در آخر سال آغاز می شود.
زیرا سرما در دو حالت با کالبدها آن می کند که با درختان می کند: در آغاز می سوزاند و در پایان می رویاند.
#امام_زمان
📚 منابع
1. بحارالانوار، ج 59، ص271
2. دانشنامه احاديث پزشكي: ج۱، ص۱۰۶
@moteha 🌹