✅ داستان کوتاه (156)
🌷 خطر اوّلین گناه
در بنی اسـرائیل عابدي به نام برصـیصا زندگی می کرد. مدت درازي عمر خود را به عبادت و بندگی گذرانده بود. کارش به جایی رسـیده بود که دیوانگان را با دعاي خویش شفا می داد.
روزی زنی از خانواده اي بزرگ دیوانه شد. برادرانش او را به عبادتگاه برصیصا آوردند تا بر اثر دعاي او خوب شود. آنها خواهرشان را نزد برصیصا گذاشته و برگشتند.
شیطان پیوسته برصیصا را وسوسه نمود و جمال زن را در نظرش جلوه می داد. زنی زیبا با مردی تنها بدون مانع؟ بالاخره شیطان کارش را کرد و برصیصا نتوانست خود را نگه دارد.
زن از برصیصا آبستن شد. برصیصا فهمید که زن حامله شده. از ترس رسوایی، او را کشت و دفن نمود. شیطان پس از این پیشامد، ماجرا را به گوش برادران رساند و محل دفن خواهرشان را هم به آنان گفت. کم کم داستان پخش شد، تا به گوش سلطان شهر رسید.
سلطان با عده اي پیش برصیصا رفت و از جریان جویا شد. برصیصا به همه ی کردار زشت خود اعتراف نمود. سلطان دستور داد او را به دار آویختند. همین که برصیصا بر چوبه دار بالا رفت، شیطان پیش او آمد و گفت: آن کسی که تو را به این مرحله خطرناك گرفتار نمود، من بودم. اینک نیز اگر نجات می خواهی، باید از من اطاعت کنی.
برصیصا گفت: چه گونه اطاعت کنم؟
شیطان گفت: یک مرتبه در مقابل من سجده کن .
برصیصا گفت: اکنون که بر فراز دار هستم، چگونه سجده کنم؟
شیطان گفت: من به یک اشاره ي تو به قصد سجده قناعت می کنم.
برصـیصا با سـر اشاره به سـجده کرد و در آخرین لحظات زندگی با سجده بر شیطان کافر شد، و پس از چند دقیقه به دار آویخته شد.
خداوند در آیه 16 و 17 سوره حشر اشاره به همین داستان می نماید:
شیطان به انسان گفت: «کافر شو. اما هنگامی که کافر شـد، شیطان گفت: من از تو بیزارم، من خودم از ارباب عالمیان می ترسم.» سرانجام کار هر دو این شد، که هر دو در آتش دوزخ خواهند بود، و براي همیشه خواهند سوخت. این است کیفر ظالمان.
📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 211
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ توانایی جامعه نخبگان، چطور مضاعف، و پیشرفتها چطور آسان می شود؟
🌷امام خامنه ای:
یک نکته ی اساسی و مهمّی هم در اینجا وجود دارد و آن نکته ی #تقوا و پرهیزگاری است. جامعه ی نخبگانىِ ما - دخترها، پسرها، جوانها عموماً؛ اساتید آنها - در سایه ی #تقوا و #پرهیزگاری و پاکدامنی و توجّه به خدا تواناییهایشان مضاعف خواهد شد، تواناییهایشان مضاعف خواهد شد، پیشرفتهایشان آسان خواهد شد.
شماها یکی از بزرگ ترین امتیازاتی که دارید، صفای جوانی است؛ این چیزی است که همیشه با انسان نمی ماند. در دوران جوانی صفا و نورانیّتی وجود دارد که جلب رحمت الهی را برای انسان آسان میکند؛ و اگر خدای متعال راه را برای انسان آسان کند - فَسَنُیَسِّرُهُ لِلیُسری. برای آسان شدن کار و هموار شدن کار به انسان کمک کند و مقدّمه را فراهم بکند، انسان خیلی راحت تر به اهداف دست پیدا خواهد کرد. #تقوا و پاکدامنی و ایمان و صفا و نورانیّتی را که در شما هست - که زمینه ی معنویّت است - قدر بدانید. (17/7/1392)
✍️ شرح: #تقوا و #پرهیزکاری یعنی انجام #واجبات و ترک #محرمات در زندگی فردی و اجتماعی
پند 235
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ از کجا بفهمیم که تقوا یعنی اطاعت از خدا؟
🌺 خدای حکیم به پیامبرش فرموده:
اى پيامبر! #تقوا پیشه کن و از كافران و منافقان #اطاعت نكن!
📖 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ اتَّقِ اللَّهَ وَ لا تُطِعِ الْكافِرينَ وَ الْمُنافِقينَ (احزاب، 1)
✍️ خدای حکیم در این آیه، به پیامبرش دستور به تقوای خدا و در مقابل، عدم اطاعت از کافران و منافقان می دهد. این یعنی اطاعت از خدا در مقابل عدم اطاعت از کافران و منافقان است. پس تقوا یعنی اطاعت از خدا.
آیه شماره 122
📱 کانال سبک زندگی متقین:
🆔@mottagheen
✅ آیا #تقوا فقط مربوط به مسائل فردی است؟ تقوای اجتماعی یعنی چه؟
🌷امام خامنه ای:
#تقوا عبارت است از آن حالت مراقبت دائمی که موجب میشود انسان به کج راهه نرود و خارهای دامن گیر، دامن او را نگیرد. #تقوا در واقع یک جوشنی است، یک زرهی است بر تن انسانِ #باتقوا که او را از آسیب تیرهای زهرآگین و ضربه های مهلک معنوی محفوظ و مصون میدارد؛ البتّه فقط هم مسائل معنوی نیست.
وَ مَن یَتَّقِ اللهَ یَجعَل لَه مَخرَجاً * وَ یَرزُقهُ مِن حَیثُ لا یَحتَسِب؛ در امور دنیوی هم #تقوا تأثیرات بسیار مهمّی دارد، این #تقوای شخصی است. عین همین مسئله در مورد یک جامعه و یک کشور قابل طرح است. #تقوای یک کشور چیست؟ #تقوای یک جامعه چیست؟ یک جامعه، بخصوص اگر مثل جامعه ی نظام جمهوری اسلامی آرمانهای والا و بلندی داشته باشد، مورد تهاجم است؛ مورد هجوم تیرهای زهرآگین است؛ این هم #تقوا لازم دارد.
#تقوای جامعه چیست؟ در بخشهای مختلف #تقوای اجتماعی را میتوان تعریف کرد؛ در بخش اقتصاد، #تقوای جامعه عبارت است از اقتصاد مقاومتی. اگر در مورد اقتصاد میخواهیم در مقابل تکانه های ناشی از حوادث جهانی یا در مقابل تیرهای زهرآگین سیاستهای معارض جهانی آسیب نبینیم، ناچاریم به اقتصاد مقاومتی رو کنیم. اقتصاد مقاومتی عامل استحکام است در مقابل آن کسانی و آن قدرتهایی که از همه ی ظرفیّت اقتصادی و سیاسی و رسانه ای و امنیّتی خودشان دارند استفاده میکنند برای اینکه به این ملّت و این کشور و این نظام ضربه وارد کنند.
یکی از راه هایی که فعلاً پیدا کردند عبارت است از رخنه از راه اقتصاد. این هشدار را ما سالها است مطرح کردیم و گفتیم؛ مسئولین هم هر کدام به فراخور توانایی های خودشان تلاشهای خوبی کردند لکن ما باید با همه ی توان، با همه ی ظرفیّت موضوع اقتصاد مقاومتی را در داخل دنبال کنیم؛ این میشود #تقوای اجتماعی ما در زمینه ی مسئله ی اقتصادی. (2/4/1394)
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام #واجبات و ترک #محرمات در زندگی فردی و اجتماعی
پند 236
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ حقوق همسایه
رسول خدا (ص) به یکی از اصحابش فرمود: آیا می دانید حق همسایه چیست؟
عرض کرد: نمی دانم.
فرمود:
1️⃣ اگر از تو درخواست یاري نمود، او را یاري کن.
2️⃣ اگر از تو قرض خواست، به او بده .
3️⃣ اگر دچار فقر شد، به او سود برسان.
4️⃣ اگر دچار مصیبت شد، او را تسلیت بگو.
5️⃣ اگر خیري به او رسید، به او تهنیت بگو تا به این وسیله بهره گیري از خیر را بر او گوارا گردانی.
6️⃣ اگر مریض شد او را عیادت کن.
7️⃣ اگر مرگ او فرا رسید، جنازه او را تشیع کن.
8️⃣ ساختمان خانه ي خود را آن چنان بلند نساز که همسایه تو از باد و هوا محروم گردد، مگر این که از او اجازه بگیري.
9️⃣ اگر میوه اي خریدي، مقداري از آن را به همسایه هدیه کن.
0️⃣1️⃣ اگر نمی خواهی هدیه کنی، میوه خریداري شده را پنهانی وارد خانه ي خویش ساز تا همسایه تو آن را نبیند.
1️⃣1️⃣ و نگذار فرزندان تو میوه را به بیرون از خانه ببرند که باعث ناراحتی و حسرت فرزند همسایه گردد.
2️⃣1️⃣ همسایه خود را با بوي خوش غذاي خانه خود میازار، مگر آنکه مقداري از آن را به اهل خانه او برسانی.
📚 داستانهای بحارالانوار، ج 10، ص 22
✍️ شرح: بیشتر این موارد، #مستحب است و برخی #واجب.
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ فرق #متقین و محسنین چیست؟
🌹 کلام خدا:
بى ترديد #متقین در باغهای بهشتی و در کنار چشمه های بهشتی خواهند بود. آنها آنچه را پروردگارشان به آنان عطا كرده دريافت مىكنند؛ زيرا پيش از آن در دنیا همواره جزء #محسنین بوده اند.
✍️ شرح: احسان یعنی خوب عمل کردن و محسنین کسانی هستند که در دنیا خوب عمل کرده اند. یعنی #واجبات را انجام داده و #حرامها را ترک کرده اند. پس محسنین همان متقین اند.
📖 إنَّ الْمُتَّقينَ في جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ * آخِذينَ ما آتاهُمْ رَبُّهُمْ إِنَّهُمْ كانُوا قَبْلَ ذلِكَ مُحْسِنينَ (ذاریات 15 و 16)
آیه شماره 123
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ داستان کوتاه (157)
🌷 دست امام زمان (ع) شفاست
اسماعیل بن عیسی هرقلی می گوید: هنگامی که در قریه هرقل (در عراق) زنـدگی می کردم، در ایام جوانی، زخمی به اندازه یک مشت انسان در ران چپم پیـدا شـد که در بهـار می ترکیـد و خون و چرك از آن می رفت و درد آن مرا از کارهـایم باز می داشت. روزي به حله آمدم و به خانه سـید بن طاووس، عالم #باتقوای شیعه رفتم و از نـاراحتی خود نزد او درد دل کردم و گفتم: می خواهم در شـهر، آن را معالجه کنم.
سید، پزشکان حله را حاضر نمود و محل درد را معاینه کردند و گفتند: این زخم در بالاي رگ اکحـل قرار گرفتـه و معـالجه اش خطرنـاك اسـت. زیرا این جراحت را بایـد از ریشه بریـد. در این صورت رگ بریده می شود و او می میرد.
سید به من فرمود: می خواهم به بغداد بروم. تو هم بیا! شاید پزشکان متخصصی باشند و معالجه ات کنند.
وارد بغداد شدیم. سید در آنجا نیز پزشکان را خواست و محل زخم را دیدند. آنها نیز همان پاسخ پزشکان حله را داده بودند، لذا خیلی ناراحت شدم. گفتم حالا که به بغداد آمده ام، براي زیارت به سامرا می روم و از آنجا به وطن بازمی گردم. سـید این فکر را پسـندید و من اثاث خود را نزد سید گذاشتم و حرکت کردم.
وارد سامرا شـدم. قبور امامان را زیارت کردم. آنگاه به سـرداب مقدّس امام زمان رفتم و پاسـی از شب را در سـرداب گذراندم و مناجات کردم و از خـدا و امامـان یاري طلبیـدم. تا روز پنـج شـنبه در سامراء مانـدم ، سـپس کنار دجله رفتم، و غسل کردم و لباس پاکیزه پوشیدم و ظرف آبی را که همراه داشتم پر کردم و بیرون آمدم که به زیارتگاه برگشته و یک بار دیگر نیز زیارت کنم.
در آن حـال دیـدم چهـار نفر سواره از دروازه شـهر سـامرا بیرون می آینـد. چون در اطراف زیارتگـاه عـده اي از بزرگان عشایر زندگی می کردند، گمان کردم سواران از آنها هستند. وقتی به هم رسـیدیم، دیدم دو نفرشان جوان هسـتند. یکی از آنها تازه موي صورتش روییده است، و هر چهار نفر شمشـیري حمایل دارند. دیگري پیرمردي بود که نیزه در دست داشت، و نفر بعدي نقاب به صورت زده و قبایی روي شمشیر پوشـیده و گـوشه آن را از بغـل گذرانـده بود.
پیرمرد نیزه دار در طرف راست من ایسـتاد، و آن دو جوان هم در طرف چپ ایستادند، و شخص قباپوش هم در وسط راه من قرار گرفت. به من سلام کردند. پاسخ دادم. شخص قباپوش به من گفت: تو فردا می خواهی نزد خویشانت بروي؟
گفتم: آري.
گفت: بیا جلو، زخمی که تو را اذیت می کند، ببینم.
من مایل نبودم که آنها با من تماس داشته باشند و با خود فکر می کردم اینها از عشایرند و از نجاست پرهیز ندارند و من هم تازه از آب بیرون آمده ام و لباسم هنوز تر است. با این حال نزد وي رفتم و او دستم را گرفت و به سوي خود کشید. خم شد و دستش را روي زخم گذاشت. آن را چنان فشار داد که دردم گرفت، سپس برگشت روي اسب قرار گرفت. آنگاه پیرمردِ نیزه به دست گفت: اسماعیل راحت شدي؟
من تعجب کردم که از کجا اسم مرا می داند. گفتم: من و شما ان شاء الله راحت و رستگار هستیم .
پیر مرد گفت: این آقا، امام زمان است.
من دویدم و رکابش را بوسیدم. امام حرکت کرد. من در کنارش می رفتم و التماس می کردم.
امام فرمود: برگرد!
عرض کردم: هرگز از شما جدا نمی شوم.
فرمود: صلاح تو در این است که برگردي.
و من سخنم را تکرار کردم: برنمی گردم.
پیر مرد گفت: اسماعیل! حیا نمی کنی که امام دو بار به تو گفت برگرد و گوش نمی کنی؟
این سخن در من اثر کرد، ناچار ایستادم.
امام چند قدم رفت. آنگاه متوجه من شد و فرمود: چون به بغداد رسیدي، حتماً منتصر، خلیفه عباسی تو را می طلبد و چیزي به تو می دهد ولی از او قبول مکن و به فرزندم سید بن طاووس بگو: نامه اي به علی بن عوض بنویسد و تو را سفارش کند و من به او می گویم هر چه خواستی به شما بدهد.
سپس همه حرکت کردنـد و رفتنـد و من همچنان ایسـتاده به آنها نگاه می کردم تا از نظرم دور شدنـد، و من از جدایی آن حضرت بسیار تأسف خوردم. ساعتی همانجا نشستم. به حرم مطهر رفتم. خدّام حرم که مرا دیدند، گفتند: حالت دگرگون است. درد داری؟
گفتم: نه.
گفتند: کسی با تو نزاع کرده؟
گفتم: نه. من از آنچه شـما می گویید، اطلاعی ندارم. ولی آیا سوارانی را که از اینجا گذشـتند، دیدید؟
گفتند: ایشان از بزرگان محل بودند.
گفتم: از بزرگان نبودند. یکی از اینها امام زمان (ع) بود.
گفتند: آن پیرمرد یا آن مرد قباپوش؟
گفتم: همان قباپوش.
گفتند: زخمی که داشتی به او نشان دادي؟
گفتم: خود او بـا دست، آن را فشـار داد و مرا به درد آورد.
پس از آن رانم را بـاز کردم دیـدم از آن زخم اثري نیست. ران دیگرم را نیز باز کردم اثري از زخم ندیدم.
خدّام وقتی متوجه قضیه شدند به سوي من هجوم آوردند و لباسم را براي تبرك پاره پاره کردند ...
📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 166
📱 کانال سبک زندگی متقین:
@mottagheen
✅ خصلتهای حیوانی انسان در چه صورتی کنترل می شود؟
🌷 امام خامنه ای:
فلسفه ی آفرینش انسان این است که آن استعدادهای برجسته ی مثبتِ مفید و ممتاز از لحاظ ارزشهای الهی، با اختیار خود انسان و با مجاهدت انسانی، غلبه پیدا کند بر آن خصلتهای حیوانیت و سَبُعیت؛ که اگر این غلبه پیدا شد، آن وقت همان استعدادهای حیوانی هم جهتگیری درستی پیدا خواهد کرد.
روح تعرض و تطاول اگر چنانچه در خدمت #تقوا قرار گرفت، از تعرض به حریمهای مقدس - حریمهای انسانی، حریمهای اجتماعی، حریمهای اخلاقی - جلوگیری خواهد کرد؛ در یک جهت درستی به کار خواهد افتاد. (1391/7/20)
✍️ شرح: #تقوا یعنی انجام #واجبات و ترک #محرمات در زندگی فردی و اجتماعی
پند 237
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
🌷 درس اخلاق آیت الله خوشوقت
⚫️ دو گناه قلبی
✳️ س: با توجه به آیهی «اِن تُبدُوا ما فِی اَنفُسِکُم اَو تُخفُوهُ یُحاسِبکُم بِهِ اللّهُ» آیا با افکار بد و نیّتهایمان هم مجازات و محاسبه میشویم؟
🌸 ج: کارها دو جور هستند: گاهی با اعضا و جوارح بیرونی انجام میگیرند؛ مثل دست، پا، زبان، چشم و گوش. کارهایی که با اینها انجام میدهیم یک طرف. در کارهایی که در ذهنمان انجام میدهیم مثل نیّتهای بد، نقشههای بد، گمانهای بد، چشم و گوش و دست و پا دخالتی ندارند. در همان قلب، ذهن و مرکز تصمیمگیری است.
در قلب، دو گناه بیشتر وجود ندارد: یکی #تکبّر و دیگری #سوءظن. اگر باور انسان این باشد که من بالاتر از دیگران هستم، گر چه هنوز در بیرون کاری نکرده است، اما همین #گناه - کبیره است.
دوم سوء ظن است. مثلاً کسی به مغازهای رفته و ما بدون اینکه ببینیم یا بشنویم یا دو شاهد عادل شهادت دهند و بدون اینکه از هیچ راهی یقین حاصل کرده باشیم، نسبت به عمل کسی بدگمان شویم و فکر کنیم به آنجا رفته که مثلاً کار حرامی انجام دهد. این دو #گناه، قلبی است و افکار و نیتهای دیگر، #گناه نیست.
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ داستان کوتاه (158)
🌷 درسی از عیسی (ع)
حضـرت عیسـی (ع) همراه یارانش از محلی می گذشـتند، سگ مرده ای را دیدنـد که در گوشه اي افتاده و بوي گند و زننده اش همه جا را پر کرده بود. یاران حضرت گفتند: چقدر این سگ بد بو است!
حضرت عیسی (ع) براي آنکه به آنها یاد بدهد که در کنار عیبها خوبیها را نیز ببینند فرمود: چقدر دندانهاي این سگ، سفید است.
📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 213
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ وجه مشترک رسانه های دشمن با برخی از رسانه های داخلی در چیست؟
🌷امام خامنه ای:
در داخل، متأسفانه زبانهای #بیتقوا، قلمهای #بیتقوا و حنجره های #بیتقوایی هستند که همان حرفهای دشمن را که به قصد نومید کردن و افسرده کردن مردم گفته می شود، تکرار می کنند؛ آحاد مردم به اینها نباید اعتنائی کنند. فردای این ملت، فردای روشنی است. فردای این انقلاب، فردای عزتمدارانه ای است. فردای این کشور و این ملت، فردائی است که ان شاءاللّه به توفیق الهی برای همه الگو خواهد شد. (6/3/1392)
✍️ شرح: #بیتقوایی یعنی ترک #واجبات و انجام #محرمات در زندگی فردی و اجتماعی
پند 238
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen
✅ کدامیک بیشتر باعث فساد و گناه می شود؛ فقر یا ثروت؟
🌷 امام علی (ع)
فراوانی ثروت، عقلها را فاسد مىكند و منشأ گناهان مىشود.
📖 كثرَةُ المالِ تُفسِدُ القُلوبَ وتُنشِئُ الذُّنوبَ
📚 غرر الحكم: ۷۱۰۹
✍️ شرح:
◀️ فقرا بیشتر دچار فساد جنسی اند یا ثروتمندان؟
◀️ فقرا دزدی های بزرگتری می کنند یا ثروتمندان؟
◀️ فقرا بیشتر ظلم می کنند یا ثروتمندان؟
◀️ فقرا بیشتر دچار فساد اقتصادی اند یا ثروتمندان؟
◀️ فقرا بیشتر آدم می کشند یا ثروتمندان؟
◀️ فقرا بیشتر دچار طلاق می شوند یا ثروتمندان؟
◀️ فقرا بیشتر قوانین را زیر پا می گذارند یا ثروتمندان؟
◀️ فقرا بیشتر اهل رشوه دادن و رشوه گرفتنند یا ثروتمندان؟
◀️ ظالمان بزرگ تاریخ، فقرا بوده اند یا ثروتمندان؟
◀️ و و و ...
🔻 از آن طرف:
◀️ ثروتمندان بیشتر اهل رعایت حلال و حرامند یا فقرا؟
◀️ ثروتمندان بیشتر اهل مسجد و نمازند یا فقرا؟
◀️ ثروتمندان بیشتر اهل روزه و ماه رمضانند یا فقرا؟
◀️ ثروتمندان بیشتر اهل روضه و هیئتند یا فقرا؟
◀️ ثروتمندان بیشتر اهل جمعه و جماعتند یا فقرا؟
◀️ ثروتمندان بیشتر اهل جنگ و جبهه اند یا فقرا؟
◀️ ثروتمندان بیشتر انقلابی اند یا فقرا؟
◀️ ثروتمندان بیشتر ولایی اند یا فقرا؟
◀️ ثروتمندان بیشتر قوانین را رعایت می کنند یا فقرا؟
◀️ و و و ...
✅ حالا معلوم شد چرا پیامبر اکرم (ص) فرمود: «الفقرُ فَخری: افتخار من این است که فقیرم»؟
🔹 پس چرا ثروتمندی را مساوی خوشبختی می دانیم و فقر را مساوی بدبختی؟
🔹چرا ثروتمندان را خوشبخت می دانیم و فقرا را بدبخت؟
🔹چرا حسرت زندگی ثروتمندان را می خوریم؟
🔹چرا ثروتمندان را باکلاس می دانیم و فقرا را بی کلاس؟
🔹 چرا به ثروتمندان بیشتر احترام می گذاریم و به فقرا کمتر؟
🔹 چرا بیشتر ما دنبال ثروتمند شدنیم؟
🔹 چرا ثروتمندان را پیشرفته می دانیم و فقرا را عقب مانده؟
✅ اما معیار روشنتر و بهتر، #تقواست: ان اکرمکم عند الله #اتقاکم: هر کس کمتر #گناه کند، پیش خدا عزیزتر است. پس پیش ما هم باید عزیزتر باشد. نه ثروتمند شدن، ارزش و هدف است و نه فقیر ماندن و فقیر نگه داشتن دیگران هدف است.
📱 کانال سبک زندگی #متقین:
@mottagheen