eitaa logo
کتاب خوانی شبانه
75 دنبال‌کننده
306 عکس
4 ویدیو
64 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از موعود
1_988287870.pdf
434K
هدایت شده از موعود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 اعمال روز هفدهم ربیع الاوّل 🔹 روز ولادت با سعادت حضرت خاتم انبیا محمّد بن عبد اللّه(ص) است و معروف است که ولادت با سعادتش در مکّه معظمه، در خانه خود آن حضرت، در روز جمعه هنگام طلوع فجر در عام الفیل واقع شد، و همچنین در این روز شریف در سال هشتاد و سه ولادت حضرت صادق(ع) اتفاق افتاد، و باعث فزونى فضل و شرافت این روز گردید. 🔹 در هر صورت این روز، روز بسیار شریفى است و براى آن چند عمل وارد است: 🔹 اوّل: غسل. 🔹 دوم: روزه گرفتن که براى آن فضیلت بسیارى است، و روایت شده هرکه این روز را، روزه بدارد، خدا ثواب روزه یک سال را براى او بنویسد، و این روز، یکى از چهار روزى است، که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است. 🔹 سوم: زیارت حضرت رسول(ص) از نزدیک و دور. 🔹 چهارم: زیارت امیر المؤمنین(ع) به همان زیارتى که حضرت صادق(ع) زیارت کرده، و به محمّد بن مسلم تعلیم دادند، و در باب زیارات نهج البلاغه آمده است. 🔹 پنجم: هنگامی که روز بالا آمد، دو رکعت نماز بجا آورد که در هر رکعت، پس از سوره حمد ده مرتبه سوره قدر و ده مرتبه سوره توحید بخواند، و بعد از سلام در مصلاّى خود بنشیند، و این دعا را بخواند: اللّهمّ انت حىّ لا تموت [خدایا تو زنده اى هستى که هرگز نمیرى] ادامه دعا در زادالمعاد قابل مطالعه است. 🔹 ششم: لازم است مسلمانان این روز را بزرگ بدارند، و تصدّق و خیرات بنمایند و مؤمنان را مسرور کنند و به زیارت مشاهد مشرّفه روند. @mouood_org
1️⃣1️⃣4️⃣ 🔘سومین معبد سلیمان(3) ▫️ به هر حال اگر این گوساله قربانی شود، مسلمانان آماده جهاد می ‏شوند، پس بهتر است به جنگ بیاندیشیم. به طور حتم پیدا شدن این گوساله، ماشه انفجار مسجدالاقصی است. ▫️این همان چیزی است كه نیروهای اطلاعاتی اسرائیل بر روی آن حساس ‏اند. هرچند كه موضوع درگیری با اعراب ذهن آنان را مشغول ساخته است. ▫️گروه ‌های رادیكال صهیونیست می ‏توانند این مأموریت را به انجام رسانند و این امكان وجود دارد كه برخی تندروهای یهودی در ارتش اسرائیل به كمك آنان بشتابند. ▫️بیش از نیم قرن است كه پروژه اكتشاف بقایای معبد سلیمان در طبقه زیرین مسجدالاقصی در حال انجام است و تونل ‌های بسیاری در زیر مسجدالاقصی كنده شده است و پی را به طور كامل سست كرده ‏اند تا در اوّلین زلزله خفیفی كه در اورشلیم رخ می ‏دهد، مسجدالاقصی فرو ریزد. ▫️در صورت نابودی مسجد الاقصی تمامی تاریخ اسلام در این منطقه به فراموشی سپرده می ‏شود و سیاست كلی دولت اسرائیل نیز بر همین منوال است. در سال 1968، یك نفر یهودی، مسجدالاقصی را به آتش كشید و به بهانه دیوانگی مسئله وی را مختومه اعلام كردند. ▫️همچنین در 28 ژوئیه سال 1981، به ایستگاه آتش‏ نشانی دیوار غربی در قدس دستور داده شد تا دو واحد ماشین آتش ‏نشانی را به دیوار غربی قدس اعزام كنند. ▫️«یهودا مایر گتز»، خاخام دیوار غربی، كه دستور اعزام این دو واحد ماشین آتش ‏نشانی را داده بود، وقتی متوجه شد كه آتش‏ نشان‌ ها عرب هستند، برای جلوگیری از افشای زود هنگام طرح حفاری در زیر پی مسجد صخره به منظور یافتن اشیا و بقایای معبد، فوراً دستور بازگشت دو واحد ماشین آتش ‏نشانی را صادر می ‏كند. ▫️آنان تصمیم داشتند به منظور تضعیف پی و فرو ریختن مسجد، صدها متر مكعب آب را در تونل عظیم ساخته شده پمپ كنند. ▫️گتز از طرف وزارت امور مذهبی اسرائیل به طور محرمانه مأموریت یافته بود كه در زیر مسجد به حفر تونل بپردازد. ▫️وی، برای چند هفته موفق شد كه از افشای این راز جلوگیری كند امّا همان ‌گونه كه خاخام ‌های دیوار غربی محاسبه كرده بودند، قسمتی از تونل ناگهان فرو ریخت و هنگامی كه خاخام ‌های گل ‏آلود در حال خروج از تونل بودند، مسلمانان از نقشه آنان باخبر شدند و ده ‌ها نفر از مسلمانان در جلوی دهانه تونل تجمع كردند. ▫️و این خبر به طور گسترده‏ ای در رسانه‏ ها منتشر شد و مناخیم بگین (نخست وزیر)، یوسف برگ (رئیس پلیس) دستور بسته شدن ورودی تونل را صادر كردند. ▫️در حال حاضر نیز گروه ‌های تندروی یهودی كه خود را پاسداران معبد سلیمان می ‏نامند و عقیده دارند كه مسجدالاقصی بر ویرانه‏ های معبد سلیمان ساخته شده است. بارها برای ویرانی این مسجد اقدام كرده ‏اند. ▫️از سوی دیگر جریان مسیحیان صهیونیست آمریكا عقیده دارند كه ویرانی مسجدالاقصی و ساخت معبد سوم سلیمان به جای این مسجد، شرط ظهور حضرت مسیح(ع) است و بدون ساخت معبد سوم سلیمان، مسیح هرگز ظهور نخواهد كرد. ▫️این جریان به ویژه گروه ‌های تندرو صهیونیستی وابسته به آن اعتقاد دارند كه خرابه‏ های معبد نخست و دوم معبد سلیمان در زیر مسجدالاقصی است و برای ساخت دوباره این معبد راهی جز ویرانی مسجدالاقصی وجود ندارد. || ص114 کتاب‌خوان @mouood_ketabkhani
1⃣1⃣5⃣ 🔘سومین معبد سلیمان(4) ▫️با توجه به همین اعتقاد، پیروان این جریان، مبالغ هنگفتی را در اختیار سازمان‌ های افراطی صهیونیستی مانند «عطیرات كوهانیم» كه تخریب مسجدالاقصی و یهودی كردن قدس از جمله اهداف اعلام شده آنان است، قرار می‏ دهند. ▫️ماه گذشته نیز، رئیس‏ جمهور اسرائیل، موشه كاتزاو، از نخست ‏وزیر واتیكان «كاردینال آنچلو سودانو» خواست، با توجه به اینكه عملیات ساخت معبد به‏زودی آغاز می‏ شود، فهرست گنجینه‏ های معبد را كه در اختیار واتیكان است، در ضمن دیدار قریب‏ الوقوع رئیس ‏جمهور اسرائیل از واتیكان، ارایه كنند. ▫️رئیس ‏جمهور اسرائیل از واتیكان خواسته است كه در این مورد حساس با اسرائیل همكاری كنند. ▫️اهمیت اصلی این درخواست به شمعدان طلای خالص معبد مربوط می ‏شود كه در حال حاضر به همراه دیگر اشیای معبد، توسط دومنها در سال 70 میلادی غارت شد و اكنون این اشیا در اختیار واتیكان قرار دارد. ▫️پس از ویرانی معبد دوم سلیمان و سقوط پادشاهی اسرائیل، پادشاه روم، تیتوس به میمنت این پیروزی، طاق نصرتی در روم ساخت كه تصویر شمعدان طلا و دیگر اشیای معبد سلیمان بر روی آن حك شده است. ▫️براساس گزارش منابع اطلاعاتی موساد، این اشیا هم ‏اكنون در اختیار پاپ است. ▫️طی سالیان گذشته یهودیان همواره از واتیكان خواسته ‏بودند كه این اشیا را به آنان بازگردانند، امّا پاپ تا كنون با آن موافقت نكرده است. ▫️ولی اكنون اوّلین باری است كه دولت اسرائیل درخواستی دیپلماتیك مبنی بر بازگرداندن اشیای معبد را به واتیكان تسلیم كرده است. ▫️همچنین منابع اسرائیلی اعلام كرده ‏اند كه مخالفت پاپ در بازگرداندن این اشیا تأثیری بر ساخت معبد ندارد؛ ▫️به زودی معبد، در پی تخریب مسجدالاقصی ساخته و حكومت جهانی یهود محقق خواهد شد. || ص115 کتاب‌خوان @mouood_ketabkhani
1️⃣1️⃣6️⃣ 🔘فیلمسازان آمریكایی و مهدویت(1) ▫️جهان امروز را می‏ توان جهان تصویر نامید كه عمده ‏ترین مصداق آن سینماست. «پُستمن» در كتاب زندگی در عیش، مردن در خوشی سه دوره را برای انتقال معلومات ذكر می ‏كند: «دوره گفتار»، «دوره نوشتار» و «دوره تصویر» كه امروزه در سینما و تلویزیون جریان دارد. ▫️البته تحلیل ایشان این است كه این تصویرها به‏ صورت خاص ساخته و ارائه می ‏شود و بیشتر در صدد افزایش دامنه جهل انسان ‏اند تا علم. ▫️تحلیل و تقسیم‏ بندی «پستمن» نسبت به سه دوره انتقال معلومات، مطلب درستی است. این یك واقعیت است كه ما در عصر تصویر و سینما زندگی می ‏كنیم و عصاره عنوان عصر اطلاعات یا انفجار اطلاعات، تصویر است. وقتی می ‏گوییم جذاب‏ ترین، مؤثرترین، كارآمدترین و ماندگارترین ابراز انتقال اطلاعات، تصویر است، فقط به این معنا نیست كه قدرت‌ ها از این عنصر بالاترین استفاده را می ‏كنند، بلكه ذهنیت مخاطب ها هم، چنین قدرت و جایگاه پذیرشی را دارد. ▫️ما در شبانه‏ روز بین 78 تا 79 درصد اطلاعات دریافتی خود را از طریق چشممان به ‏دست می ‏آوریم و درصد بعدی به بقیه حواس اختصاص دارد. همچنین سیستم دریافتی انسان به گونه‏ ای است كه نیمكره راست مغز، به درك، دریافت و شهود آن هم از راه تصویر اختصاص دارد. ▫️طبق تحقیقاتی كه طی 15 10 سال گذشته صورت گرفته، انسان با نیمكره راست مغزش با اطلاعات برخورد شهودی می ‏كند؛ یعنی در آنجا ماندگار است و بزرگ‏ ترین و عمیق‏ ترین تأثیرات را روی شخصیت انسان می ‏گذارد. ▫️مجموع این قضایا معنایی را می‏ سازد كه تصویر را كارآمدترین عامل نه‏ تنها برای انتقال معلومات، بلكه برای تأثیرگذاری بر شخصیت و روان افراد قرار می ‏دهد. بنابراین، تصویر و سینما از جایگاه ویژه ‏ای برخوردار است. ▫️نكته دیگر این كه غرب در ذات تكنولوژیكی خود تفوق طلب است؛ چون علم فی ‏نفسه قدرت را به دنبال می ‏آورد. به گفته «فرانسیس بیكن» «هدف نهایی علم، قدرت است». در چنین فضایی غرب برای اعمال این قدرت و كسب مطامع، بهترین استفاده را از تصویر می ‏كند. ▫️هالیوود به‏ عنوان مركز فیلمسازی آمریكا، سالانه حدود هفتصد فیلم تولید می‏ كند، پانزده شانزده میلیارد دلار سود خالص در سال دارد و نزدیك به 78% سینماها و تلویزیون ‌های جهان از آن تغذیه می ‏شوند. ▫️بنابراین، ما با قدرت و برنامه ‏ریزی عظیمی روبه ‏رو هستیم. امروزه غرب به اهمیت، قدرت و تاكتیك تصویر پی برده و از آن در قالب سینما استفاده می‏ كند. ما در غرب فیلم خنثی نداریم، از این تعداد فیلمی كه در سال تولید می ‏شود با اسكارهایی كه می ‏دهند و بعضاً به‏ دلیل جذابیت ‌های عامه‏ ای كه دارند سی، چهل فیلم در سطح جهان مطرح می‏ شود و واقعاً فرهنگسازی می ‏كنند؛ چنان كه «تایتانیك» دو میلیارد بیننده را در سطح جهان به خود جذب كرد. ▫️به دلیل همین قدرت عظیم سینماست كه غرب مبانی نظری خود را كه محصول ایده‏ ها و اهداف اوست به زبان تصویر ترجمه می‏ كند. ▫️به بیان دیگر بزرگ ‏ترین ویژگی غرب، ترجمه معنا به تصویر است. روانشناسی مدرن نیز بیانگر این است كه هیچ كلامی تأثیر تصویر را ندارد، چون طبق یافته‏ های این علم، هر تصویر معادل هزار كلمه است. ▫️كار دیگر تصویر و سینما، درگیر كردن توأم احساسات و ادراك انسان است؛ سخنورها ادراك را مخاطب قرار می‏ دهند، فیلم ‌های بی‏ محتوا احساس را و فیلم ‌های هدفمند ادراك و احساس را با هم. در چنین قلمروی احساس، جذابیت را؛ ادراك، معناپذیری را و جمع آنها سینما را می ‏سازد. || ص116 کتاب‌خوان @mouood_ketabkhani
هدایت شده از موعود
1_988287870.pdf
434K
1️⃣1️⃣7️⃣ 🔘فیلمسازان آمریكایی و مهدویت(2) ▫️در دهه نود، در ادامه تلاش همیشگی غرب برای فرهنگ ‏سازی و طرح خود به عنوان «آرمان شهر» موعود شاهد دو رویداد مهم بودیم: یكی كاربرد اصطلاح «نظم نوین جهانی» و دیگری طرح نظریه «پایان تاریخ» فوكویاما. ▫️نظریه پایان تاریخ فوكویامّا می ‏گوید: «دموكراسی لیبرال آرزوی نهایی است كه با فروپاشی رقیب سرسخت لیبرال ‌ها؛ یعنی كمونیسم در حال تحقق كامل است و تاریخ با تحقق این آرمان عملاً پروسه تكاملی خود را درحد نهایی طی می ‏كند.» ▫️این دو مسئله به‏ نحوی از نیت سیاسی غرب در «جهانی شدن»5 و ایجاد یك فرهنگ جهانی و تحمیل آن بر جهان پرده برداشت. امروزه، رسانه‏ ها مهم‏ ترین و اصلی ‏ترین ابزار تسلط فرهنگی غرب محسوب می ‏شوند؛ ▫️چون برخلاف زبان كه اگر كسی انگلیسی نداند نمی ‏تواند با فرهنگ غرب ارتباط برقرار كند، تصویر از ویژگی بین ‏المللی برخوردار است. اخیراً در یكی از روزنامه ‏ها گزارشی خواندم با عنوان «مسجد و ماهواره» كه تأثیر ماهواره را در فرهنگ مراكش به‏ عنوان یك كشور مسلمان بررسی كرده بود؛ نتایج این گزارش نسبت به آن مبانی ارزشی كه ما داریم، بسیار وحشتناك بود. ▫️غرب مدینه فاضله‏ ای در ذهن خود ساخته و سعی می‏ كند كه این مدینه فاضله را فقط و فقط از طریق تصویر به‏ وجود آورد. گرچه در خود غرب نیز این مدینه فاضله از سوی افرادی چون «آلن دومینو»، «برژینسكی» و «روژه گارودی» به‏عنوان یك مسلمان مورد انتقاد جدی قرار گرفته است. در دنیای امروز «مقاله» و «سخنرانی» جواب نمی‏دهد. ▫️سمینارهای تخصصی، شاید روشنفكران جهان سومی را مجاب كند، امّا یكی از اهداف اصلی غرب جلب افكار عمومی است. در فضایی كه دموكراسی اصل می ‏شود، رأی عمومی قدرت ‏ساز است؛ به‏ همین دلیل شما باید روی جلب آراء عمومی كار كنید، لذا غرب هدف جدّی خود را جلب افكار عمومی قرار داده و در فیلم ‌هایش نیز همین هدف را دنبال می‏ كند. ▫️در مجموعه فیلم ‌هایی كه در این دو دهه به‏ ویژه پس از طرح نظم نوین جهانی ساخته شده، این مسئله كاملاً ملموس است. ▫️برای مثال آمریكایی ‌ها فیلمی ساخته ‏اند به اسم «روز استقلال». این فیلم از لحاظ جلوه ‏های ویژه بسیار قوی است. خیلی هم در آمریكا مطرح شد و در جهان هم روی آن خیلی تبلیغ شد. در این فیلم یك گروه فضایی به كره زمین حمله‏ ور می‏ شوند و آمریكایی ‌ها دفاع می ‏كنند؛ ▫️در نهایت در روز چهارم ژوئیه كه در تقویم آمریكایی ‌ها به عنوان روز استقلال خوانده می ‏شود، آنها دشمنان را دفع می ‏كنند. خیلی‏ ها با این فیلم به‏ عنوان یك فیلم با جلوه‏ های ویژه برتر برخورد كردند امّا به پیامی كه فیلم داشت اصلاً توجه نكردند. ▫️پیام فیلم این بود كه آمریكا و نظام فرهنگی حاكم بر غرب تنها سیستمی است كه جهان را از خطراتی كه وجود دارد حفظ می ‏كند؛ پیامی كه امریكایی ‌ها در اكثر فیلم‌هایی كه می‏ سازند ترویج و تبلیغ می‏ كنند. در حمله آدم های فضایی، آمریكایی ‌ها مردم را نجات می ‏دهند؛ در فیلم «پیشگویی ‌های نوستر آداموس» این امریكاست كه در مقابل مسلمان ‌ها می ‏ایستد و.... ▫️یكی از كارهای غرب این است كه قبل از این‏كه به عملیات گسترده دست بزند؛ از طریق رسانه ‏ها كار خودش را توجیه می‏ كند. شما جریان خلیج فارس را ببینید، ما بحث بسیار مهمی را درباره بحران خلیج فارس داشتیم كه گفتند جنگ رسانه‏هاست؛ نه جنگ تسلیحات. سی. ان. ان نقش بسیار جدّی در این جنگ داشت، به طور كلی رسانه‏ ها در پیاده ‏كردن اهداف غرب نقش جدّی دارند. ▫️مثال ملموس دیگری را خدمتتان عرض كنم: در نظام جنگ ‌های مدرن، جنگی داریم به ‏نام جنگ اینترنت و الكترونیك؛ به‏ عنوان مثال مدتی پیش اسرائیلی‏ ها سایت حزب‏ الله را شكستند و پرچم اسرائیل را در سایت آنها گذاشتند؛ در مقابل، حزب‏ الله، سایت كنگره «كِنِست» اسرائیل و مراكز حساس اسرائیل را اشغال كرد و بلافاصله جواب داد. ▫️اصلاً فضای جنگ‌ ها، برخوردها و تأثیرگذاری در جهان عوض می ‏شود و در اكثر قلمروها تصویر حرف اوّل را می ‏زند؛ همه می ‏خواهند مخاطب را جلب كنند آن هم به بهترین و جذاب ‏ترین شكل كه تصویر است. به‏ طوركلی می ‏توان گفت: اوّلاً غربی ‌ها قطعاً مدینه فاضله دارند و این مدینه فاضله همان دموكراسی لیبرال است. ▫️وقتی تافلر در كتاب جابه‏ جایی قدرت می ‏گوید: «بسیاری از فرهنگ ‌ها و مردم جهان تشنه اقتباس از زندگی، مُد و فرهنگ غربی هستند» (كه من روی این اصطلاح تكیه می ‏كنم) به‏ نحوی آن را تبلیغ می ‏كند؛ گرچه به ظاهر نقادانه است. ▫️ثانیاً، بستر این جهانی سازی و این معنا كه جهان را تحت چنین مدینه فاضله‏ ای تسخیر كنند، رسانه‏ ها هستند. || ص117 کتاب‌خوان @mouood_ketabkhani
1️⃣1️⃣8️⃣ 🔘فیلمسازان آمریكایی و مهدویت(3) ▫️در سال 2000 فیلم دیگری در هالیوود با عنوان «ماتریكس» ساخته شد. این فیلم فروش و استقبال غیرمنتظره ‏ای داشت. چهار جایزه اسكار گرفت، به‏ دلیل اینكه جلوه ‏های ویژه بهترین تدوین، صداگذاری و مواردی از این قبیل را داشت. ▫️نكته مهمی كه در فیلم «ماتریكس» وجود دارد این است كه در این فیلم هویت انسان آینده كه به ماشین تبدیل شده زیر سؤال می ‏رود، امّا راه نجاتی كه برای فرار از این بحران ذكر می ‏شود شهری است به ‏اسم «زایان»(صهیون). ▫️شما در این فیلم پنج شش بار كلمه «صهیون» را با اصطلاح لاتین آن و با چهره شهر منجی می ‏بینید و می ‏شنوید؛ یعنی تصویری كه ارائه می ‏شود این است كه فقط یكجاست كه در آنجا می‏توانید نجات پیدا كنید، چه در قلمرو مادّه و چه معنا و آن «زایان» است. ▫️جلوه‏ های ویژه بسیار عظیمی در ماتریكس به‏ كار گرفته شده كه واقعاً حیرت ‏انگیز و جالب است، امّا برفراز این معانی «صهیون» قرار دارد؛ یعنی این‏ كه برای غرب جا انداختن مسئله مدینه فاضله مهم است و «تصویرسازی» را به عنوان بهترین طریق جا انداختن آن برگزیده است. ▫️مگر در دهه پنجاه، میلیون ‌ها دلار خرج ساختن فیلم ‌های پرخرجی مثل «بن‏ هور» و «ده فرمان موسی» نشد؟! الان این مسئله روشن شده است كه در آن زمان، اسرائیل مشكل مشروعیت داشت و مشكل مشروعیت را فقط تصویر حل می ‏كرد، سینماها هم پر می ‏شد. ▫️خبری خواندم كه وقتی فیلم «بن‏ هور» وارد ایران شد به سرعت ترجمه شد؛ یعنی در تاریخ سینمای ایران فیلمی كه به سرعت و در كمترین زمان ترجمه و دیالوگ های آن جهت ارائه آماده شد، فیلم بن ‏هور بود و بعد هم ده‏ فرمان. ▫️اسرائیل قدرت تصویر را شناخت و از سیستم سینما استفاده كرد و خود را جا انداخت. ▫️بنده در یك سخنرانی در سال 1377 در دانشگاه شیراز با عنوان «مهدویت و غرب» از كنفرانس سال 1984 تل ‏آویو پرده برداشتم. چند روز بعد بخش های مهم سخنرانی من در مجله دانشگاه شیراز چاپ و منتشر شد و پنج شش صفحه را به‏ خود اختصاص داد. ▫️این مجله در اینترنت سایت داشت، حدود یك ماه بعد تدوین ‏كنندگان مجله دیدند كه مثلاً از صفحه 4ـ11 حذف شده است و پس از بررسی روشن شد كه اسرائیل سایت را شكسته، وارد آن شده و این چند صفحه را حذف كرده است. چرا؟ چون اینترنت جهانی است و رسانه ‏ها برای آنها بسیار مهم ‏اند. ▫️سینما تقریباً از سال 1964 وارد مرحله جدیدی شد كه این مرحله توجیه‏ كننده افزایش قدرت تسلیحاتی شرق و غرب است؛ یعنی ساخت فیلم ‌هایی مانند بشقاب‏ پرنده‏ ها و موجودات فضایی مثل فیلم ‌های «جنگ ستارگان» از همان زمان شروع شد و مشخص شد كه شرق و غرب در ساخت این فیلم ‌ها تعمّد دارند. ▫️اگر انسان از یك قدرت فضایی بسیار قدرتمند ترسانده شود تلاش در جهت افزایش قدرت تسلیحاتی شرق و غرب توجیه ‏پذیر می ‏شود و دیدیم كه شد. || ص118 کتاب‌خوان @mouood_ketabkhani
هدایت شده از موعود
1_988287870.pdf
434K
1️⃣1️⃣9️⃣ 🔘فیلمسازان آمریكایی و مهدویت(4) ▫️یك دروغ اگر به حد تواتر برسد می‏ شود حقیقت. وقتی ده‏ نفر، مرتب یك دروغ را تكرار كنند، از نظر روانی تحت تأثیر آن قرار می ‏گیرند. در این زمینه هم غرب ابتدا با ساخت فیلم‏ های متعدد مردم را نسبت به خطر موجودات فضایی می‏ ترساندند و بعد نتیجه می‏ گرفتند كه با توجه به این شرایط ما باید قدرت تسلیحاتی خود را توسعه دهیم. ▫️پس طرح غرب در ارائه مطلوب ‌هایش و جاانداختن آن ‏ها در سطح جهان با تصویر، مسئله كاملاً روشنی است كه تاریخ سینما و همچنین گذر زمان، اهداف پشت پرده غرب را روشن می ‏كند. ▫️حال ببینیم كه این موضوع چه ارتباطی با بحث ‌های آخرالزّمانی و آینده‏ گرایی كه افرادی چون تافلر، فوكویاما، هانیتنگتون، برژینسكی و... مطرح می ‏كنند دارد؟ ▫️واقعیت این است كه بحث آینده ‏گرایی در غرب بسیار جدّی است و به‏ عبارتی جدی ‏تر از جامعه ما؛ علتش هم این است كه ما به مسئله «انتظار» و ظهور امام زمان(ع) فقط از بعد مذهبی و دینی خودمان نگاه می ‏كنیم و به ابعاد سیاسی و اجتماعی و این مسئله كمتر توجه داریم. ▫️امّا در غرب بحث آینده ‏نگری در تمامی ابعاد فوق ‏العاده جدّی است؛ به‏ همین دلیل متفكّران بخش مهمی از افكارشان را صرف این مسئله می ‏كنند؛ زیرا قلمرو علمی غرب بالاست. ▫️شما در علوم تجربی وقتی به دو فرمول برسید؛ می ‏توانید مطلبی را پیش‏ بینی كنید. وقتی با چهار مورد استقرا آزمایش كردید و به یك نتیجه رسیدید، قانون می‏ سازید كه پس در این شرایط اگر چنین بشود، چنان می ‏شود. ▫️این «می ‏شود» مربوط به آینده است، امر زمانی، فراحال و فراگذشته است. در تمدّن ‌های به شدّت علم ‏گرای متأثر از آینده‏ نگری، جامعه هم آینده‏ نگر می ‏شود و هم به دنبال سیستم هایی می ‏گردد كه به آینده نفوذ كند. ▫️آمریكایی ‌ها فیلمی دارند كه بسیار هم قوی است به اسم «روح» كه ترجمه دقیق آن در فارسی می ‏شود «شبح». ▫️این فیلم چند اسكار گرفت و خیلی مطرح شد و در میان دبیرستانی ‌های خود ما هم خیلی سر و صدا كرد، چون بسیاری از آنها می ‏گفتند ما كلام معلم را وقتی سر كلاس راجع به روح حرف می ‏زد متوجه نشدیم، امّا وقتی این فیلم را دیدیم فهمیدیم كه نباید گناه كنیم. ▫️این ‏قدر این فیلم تأثیر داشت. شما اگر كتاب سیاحت غرب آقا نجفی قوچانی را خوانده باشید و این فیلم را ببینید، می ‏بینید كه یكی هستند. ▫️در ابتدای این فیلم سه، چهار نفر دیواری را خراب می‏ كنند كه دیوار تاریخ است. در پشت این دیوار رمز و راز زیاد است و فضاهای مه‏ آلود و مبهم زیاد داریم. این فیلم می‏ گوید انسان معاصر، شیدای شكستن این دیوار و ادراك اتفاقات آن سوی دیوار؛ یعنی عالم روح است. ▫️می‏ خواهم بگویم انسان غربی عین این ادراك را نسبت به آینده دارد. خیلی جالب است كه غرب می ‏خواهد به آیند ▫️این‏ كه اینها به آینده گرایش دارند بخشی از آن تأثیر ذاتی علم تجربی است و بخش دیگر آن به دلیل اهداف سیاسی آنهاست. غربی‌ ها معتقدند كه اگر بتوانید آینده را پیش ‏بینی كنید می ‏توانید خودتان هم آن را بسازید؛ و این همان چیزی است كه در فیلم «نوسترآداموس» آن را ترویج می‏ كنند. می ‏گویند چنین چیزی محقق خواهد شد، امّا ما می ‏توانیم تغییرش دهیم. || ص119 کتاب‌خوان @mouood_ketabkhani
1️⃣2️⃣0️⃣ 🔘فیلمسازان آمریكایی و مهدویت(5) ▫️شما به كاركرد افرادی چون «جری فالول» و «مؤسسه كلوپ اخلاقی» در غرب نگاه كنید؛ گرچه خود فالول به ‏نحوی صهیونیسم را توجیه می ‏كند، ولی آمارگیری ‌های اینها كه بخشی از آن در كتاب اراده خداوند آمده است، غیرمستقیم از افكار عمومی غرب ‏پرده‏بر می ‏دارد. ▫️اكثر تمدّن ‌ها معتقدند كه در سال‌ های پایانی هر هزاره، یكسری تحولاتی رخ می ‏دهد. در سال 2000، شصت ‏و یك فرقه منتظر ظهور عیسی مسیح بودند، یهودی ‌ها در دروازه شرقی بیت ‏المقدّس دوربین گذاشته بودند كه حضرت مسیح اگر نزول اجلال كردند فیلمبرداری كنند. ▫️بنابراین، هم از بعد مذهبی و هم از بعد علمی، مسئله آینده و انتظار و اتفاقاتی كه در آینده می ‏افتد برای اینها خیلی مهم است. نكته دیگر این ‏كه: غرب به خوبی دانسته است تمدّنی كه گذشته خود را نقد، و سعی می ‏كند امروزش را بفهمد، به استقبال فردا می ‏رود؛ این تمدّن قطعاً در اهداف خودش موفق است. ▫️«كانت» با طرح عقل نقاد، همه چیز را در بوته نقد قرار می ‏دهد. شما وقتی نقد كنید، می‏ توانید سره را از ناسره تشخیص دهید. البته جهت و هدف نیز مهم است، چون نقد اگر در بستر عریان بررسی شود، نتیجه ‏ای ندارد ولی در فضای خودش خیلی مؤثر است. ▫️از تلویزیون ایران یك فیلم دیدم كه در شهر كوچكی زن و شوهر مهندسی، می ‏خواستند شورای شهر را مجاب كنند كه ما باید در فرودگاه خودمان سیستم امنیتی پیشگیری ایجاد كنیم تا اگر هواپیمایی سقوط كرد؛ تلفات را مثلاً از 100درصد به 20درصد برسانیم و شورای شهر نمی ‏فهمید و می ‏گفت: آقا حالا تا كی چنین اتفاقی بیفتد. ▫️بالاخره آنها حرف خود را قبولاندند. و آن سیستم تعبیه شد، اتفاقاً هواپیما سقوط كرد و صد رسید به بیست. می ‏خواهم این نكته را عرض كنم كه تمدّن امروز توانسته است با نفوذ به آینده بسیاری از مشكلات خود را حل كند. البته در بعد تكنولوژی، وگرنه در بعد اخلاقی وضعیت امروز غرب فاجعه است. در هر حال نفوذ در آینده نه ‏تنها گرایش فطری آنها كه گرایش ما نیز هست. ▫️مجموعه این قضایا یك پیوند ایجاد می‏ كند بین نظریه ‏پردازان، سیاست ‏بازان و تصویربرداران غرب؛ مثلاً آقای گاسپار واین‏برگر (وزیر دفاع سابق امریكا) كه كتاب جنگ بعدی را می ‏نویسد، بخشی از آن را به سال 1999 و 2000 و بخشی از آن را به ظهور محمد منتظری در ایران اختصاص می ‏دهد و چیزهایی را كه نوسترآداموس گفته بوده مجدداً زنده می ‏كند. || ص120 کتاب‌خوان @mouood_ketabkhani
1️⃣2️⃣1️⃣ 🔘فیلمسازان آمریكایی و مهدویت(6) ▫️البته مسئله انتظار در همه تمدّن ‌ها هست. بودائیان و هندیان «گوتمه» یا بودای پنجم را منتظرند و زرتشتیان «سوشیانت» را و مسیحیان معتقدند كه عیسی مجدداً بر می ‏گردد. ▫️یهودیان می ‏گویند عیسای واقعی هنوز نیامده است، امّا انتظار در تمدّن شیعه بسیار عینی است به طوری ‏كه و تمدّن هویتش با آن نفس می ‏كشد. تمدّن ‌های دیگرمنجی ‏شان را قاب كرده‏ اند و زده ‏اند سینه آسمان؛ یعنی یك موجود ذهنی است. ▫️اعتقاد هست، امّا عینی نیست و در زندگی تجلّی ندارد. برخلاف موعود و منجی شیعه كه كاملاً عینی است. منتهی ما نیاز به مترجمانی داریم كه این تجلّی باطنی مذهب شیعه را بیاورد و وارد جامعه كند. این مشكل ما در این قلمرو و این فضاست. ▫️شما می ‏دانید دلیل حجیت اجماع در شیعه برخلاف اهل سنت، حضور معصوم(ع) است. این را اگر از لحاظ روانشناسی مذهب با دیدگاه «میرچاالیاده» و اصول دین ‏شناسی معاصر نگاه كنیم می ‏شود حضور زنده؛ یعنی معتقد است كه این موجود زنده در این قلمرو كمكش می ‏كند. ▫️این مسئله از لحاظ روانشناسی خیلی مهم است. در فقه احادیثی داریم كه حضرت مسئله ‏ای فقهی را بیان كرده‏ اند كه از آن جمله، جریان شیخ مفید و شخصی است كه زن باردارش فوت كرده بود. ▫️در مسئله سیاست هم همینطور، شما نقش امام زمان(عج) در پیروزی انقلاب اسلامی ایران را دیدید. در بحث‌ هایی كه امثال «میشل فوكو» و «كلر بریر» و دیگران دارند، نقش امام حسین(ع) و امام زمان(عج) را در انقلاب اسلامی مطرح می ‏كنند. ▫️در كنفرانس تل ‏آویو افرادی چون «برنارد لوئیس»، «مایكل ام. جی. فیشر»، «برونبرگ»، «مارتین كرامر» روی این بحث خیلی تكیه می ‏كنند. ▫️كه اساساً هویت سیاسی شیعه به‏ دلیل اعتقاد به منجی است و جمله بسیار مشهوری دارند كه «اینها به اسم امام حسین(ع)، قیام می ‏كنند و به اسم امام‏ زمان(عج) قیامشان را حفظ می ‏كنند». ▫️به این مثال توجه كنید: در 19 بهمن سال 1357 كه رژیم شاه حكومت نظامی را از ساعت 4 بعد از ظهر اعلام كرده بود، مرحوم طالقانی با مدرسه رفاه تماس می ‏گیرد كه به ‏امام بگویید: «چه باید كرد؟» امام می ‏فرمایند: «به ایشان بگویید كه به مردم بگویند به خیابان ها بیایند.» ▫️مرحوم طالقانی شروع می ‏كند به گریه كردن كه آیا این سید می‏داند چه می‏كند؟ رژیم مردم را قتل‏عام می ‏كند و.... امام می ‏گوید به‏ ایشان بگویید: «این حكم من نیست». ▫️من در مسئله سیاسی، به‏ عنوان كسی كه سعی می‏ كند با مبانی دینی ‏اش برخورد استدلالی بكند، وقتی به این قضیه نگاه می ‏كنم می ‏توانم بپذیرم كه امام، با یك بُعد دیگر مسئله را حل می‏ كند و آن جمله مهم كه «بگویید این حكم من نیست»؛ ▫️یعنی حضور امام زمان(عج) در بطن سیاست، فقه و اصول ما یك حضور واقعاً زنده و عینی است. امّا این را فقط اهل فن می ‏دانند. متأسفانه شیعه در ترجمه معانی خود به زبان روز مشكل دارد. ▫️من در جمع حوزویان و مبلغان این بحث را مطرح كردم كه شما بیان را عَرَض بر معنا نگیرید، جزء ذات بگیرید؛ یعنی بیان معنا جزئی از ذات معناست لذا ما باید روی چگونگی بیان معنا هم كار كنیم، ما به سیستمی نیازمندیم تا آن ‏چه در بطن شیعه جریان دارد به گونه ‏ای طرح شود كه شخص عامی هم بداند امام زمان(عج) در سیاست چقدر حضور دارد. غرب این را فهمید. كنفرانس تل ‏آویو را برای چه برگزار كرد؟! || ص121 کتاب‌خوان @mouood_ketabkhani
هدایت شده از موعود
1_988287870.pdf
434K
1️⃣2️⃣2️⃣ 🔘فیلمسازان آمریكایی و مهدویت(7) ▫️رسماً مارتین كرامر می ‏گوید: ما این كنفرانس را برگزار كردیم كه ریشه ‏ها و مبانی انقلاب ایران و آثار و نتایج آن را در جهان بررسی كنیم. ▫️نگاه سرخ شیعیان به عاشورا و نگاه سبزشان به انتظار است. ما برخلاف غربی ‌ها این معنا و مفهوم را به زبان و برهان عامه ترجمه نكرده‏ ایم. ما نیاز به حكیم داریم. فعل حكیم، ترجمه، تنزیل و تمثیل معناست. ▫️چه بسیار بزرگانی كه خیلی عالی می‏ فهمند، ولی نمی ‏توانند با عوام رابطه ایجاد كنند. ما به یك واسطه نیاز داریم كه هم حامل و جامع معنا باشد و هم قدرت تبیین معنا را برای عامه داشته باشد. ▫️شیعه باید روی مسئله عرضه معانی و مبانی خود خیلی كار كند. قدرت غرب به بیانش است نه محتوایش. باور كنید بزرگ ‏ترین متفكّران غرب را بیاورید یك ساعت به‏ طور جدّی با متفكّران ما بنشینند و بحث كنند شكست خواهند خورد. ▫️چرا گفت ‏وگوی تمدّن‌ ها پذیرفته شد؟ چون نگاه آنها به تمدّن ‌های شرقی به‏ ویژه اسلامی طور دیگری است، به ‏دلیل اینكه می ‏دانند اینجا محتوا هست. ▫️«موریس بوكای» كتابی دارد در موضوع بررسی تطبیقی میان انجیل و عهدین و قرآن. شما آن كتاب را بخوانید، ذكر می ‏كند كه در این زمینه چه خبر است. ▫️پروفسور حسابی در یكی از مصاحبه‏ هایش می ‏گفت: من در یكی از آزمایشگاه ‌های پیشرفته غرب، قرآن دیدم. پرسیدم مسلمانید؟ گفتند نه، ما داریم از این كتاب یك چیزهایی درمی ‏آوریم كه شما حالاها باید دراین مسیر بدوید. ▫️ببینید محتوا ندارد ولی قدرت بیانش بسیار عالی است. تفاوت ما با غربی ‌ها این است كه آنها فاقدِ محتوا هستند ولی بیان بسیار قوی دارند و با این بیان بسیار قوی محتوای خالی خود را جبران می ‏كنند، در مقابل ما محتوای بسیار بلندی داریم، امّا قدرت ترجمه و بیانش را نداریم. ▫️شما اگر در این فضا كار كنید خیلی خوب است. كسانی باید تربیت شوند كه در نگاه به شیعه ژرف ‏نگر باشند. بیایند از دیدگاه «میرچاالیاده» استفاده كنند. ▫️ما خیلی چیزها را همیشه می‏ بینیم امّا چون به‏این دیدن عادت كرده ‏ایم دیگر به رمز و رازش پی نمی ‏بریم. گاهی شما برای ادراك كامل باید جایتان را عوض كنید. ▫️من این را در سمیناری در ایلام مطرح كردم كه گاهی برای ادراك علی(ع) باید از ایشان فاصله بگیرید تا بتوانید از بیرون او را ببینید و بفهمید كه چه چیزی دارید؟ ▫️ما چون عاشقی می‏ كنیم نمی‏ دانیم حامل چه هستیم. ما ادراكِ ادراك باید داشته باشیم. نیمكره راست مغ زمان باید بگوید چه داریم. ▫️من وقتی بدانم چه دارم حافظش هم هستم، مسلمین اگر نمی ‏فهمند كه سرمایه‏ شان دارد به تاراج می‏ رود مال بی ‏عرضگی‏ شان نیست، نمی ‏دانند چه دارند. ما باید از زوایای متعدد به این مسئله نگاه كنیم. صرفاً بررسی احادیث نباشد. باید مهدویت شیعی با «فیوچریسم» غربی و موعود ادیان دیگر بررسی تطبیقی بشود. || ص122 کتاب‌خوان @mouood_ketabkhani
1️⃣2️⃣3️⃣ 🔘فیلمسازان آمریكایی و مهدویت(8) ▫️من در ایام عاشورا بحثی در دانشگاه‌ها داشتم تحت عنوان: «از جُلجُتا تا كربلا» كه همان بحث ‌های منبری است منت ‌ها از زاویه‏ ای دیگر و تصور می ‏كنم اگر روی بحث مهدویت و موعود به خوبی كار كرده و نیرو تربیت كنیم، قطعاً می ‏توان از ابزار و تكنیك ‌های غرب هم استفاده كرد. ▫️شما اگر حامل معنا باشید مرعوب ابزار نمی‏شوید. غرب اگر روی این مسائل دغدغه دارد و كار می ‏كند اوّلاً، اهداف خاص خودش را دارد، ثانیاً، جلوه‏ های افكار عمومی را متجلّی می ‏كند و ثالثاً، می ‏داند كه خیلی از معانی را می ‏تواند اینجا به‏ دست بیاورد. ▫️در مقابل، ما هم باید از ابزارها به خوبی استفاده كرده و مسئله مهدویت را براساس اهداف خود جا بیندازیم. ▫️بعد از مسئله ظهور صفویه در ایران و اوج گیری اهداف استعماری غرب نسبت به شرق و این‏ كه ایران را می ‏خواست دروازه هند بكند، مذهب شیعه هم برای آنها جدّی شد و به‏ طور جدّی وارد شناخت مبانی مذهبی ما شدند تا از آن برای خود استفاده كنند. ▫️یكی از این موارد، مسئله «باب بودن» بود. آنها متوجه شدند ما در اعتقادات اسلامی منجی‏ای داریم كه زمانی ظهور می‏كند لذا سعی كردند كه از این موضوع برای رسیدن به اهداف سلطه ‏جویانه خود استفاده كنند. ▫️این‏ كه «مستر همفر» در كتاب خاطرات خود محمدعلی باب را مطرح می ‏كند، به‏ نحوی نشان می ‏دهد كه غرب نسبت به تأثیر و اوج حضور این اندیشه در تمدّن اسلامی شناخت پیدا كرده است، امام مهدی سودانی هم بر همین اساس حدود 120 سال پیش در سودان قیام كرد و تحت ‏عنوان «مهدی» در جهان مطرح شد. ▫️بعد از این، صهیونیست ‌ها كتاب ‌هایی نوشتند كه مشهورترینش چهارپر است و سعی كردند مهدویت را در ذهن جهانیان بشكنند؛ یعنی مسئله، مسئله دامنه ‏داری است. پس از آن، مركز شیعه‏ شناسی استراسبورگ فرانسه امام جعفر صادق(ع) را مورد توجه قرار داد. اینها مصداق ‌های جزئی است و بیانگر این كه برای غرب، شناخت محورهای اسلام و به ‏ویژه شیعه بسیار مطرح است. ▫️شما می‏ دانید غربی ‌ها از ایران و عراق خیلی ایمن نبودند؛ كشورهای عربی را با دست ‏نشانده‏ ها توانستند تحت سیطره خود دربیاورند، امّا اینجا را نه. ▫️وقتی به ناموس ایران تجاوز شد، مسلمان ‌ها، با یك فتوا در سفارتخانه روسیه در ایران همه را به قتل رساندند و آنها دیدند پشت همه این جریانات یك آخوندی نشسته و دو جمله نوشته است. ▫️اهل سنت با چنین فضایی آشنا نبود كه حكم جهاد داده بشود، اینها فهمیدند با قشری روبرویند كه قدرت بسیار عظیمی دارد، بعد در مسئله تحریم تنباكو هم این را دیدند. اینها نكات مهمی بود كه در نگاه غرب نسبت به شناخت مفاهیم محوری شیعه نقش داشت. ▫️غربی ‌ها قبل از انقلاب اسلامی ایران و ساخته شدن فیلم «نوسترآداموس» هم فعالیت ‌هایی در این زمینه انجام داده بودند، منت ‌ها مسئله «مهدویت» پس از پیروزی انقلاب ایران برای اینها مطرح شد. این فیلم مربوط به سال ‌های 80 و 81 میلادی است. در فیلم هم ذكر می ‏شود كه در سال گذشته، ولی جهان در سال 81 با این فیلم آشنا شد. ▫️غربی ‌ها وقتی با انقلاب اسلامی روبرو شدند به تصریح خودشان غافلگیر شدند. رئیس سا زمان سیا این نكته را صراحتاً گفته بود. از این جهت شما می ‏بینید در فیلم با این مسئله خیلی خام برخورد می ‏كنند. || ص123 کتاب‌خوان @mouood_ketabkhani
1️⃣2️⃣4️⃣ 🔘فیلمسازان آمریكایی و مهدویت(9) ▫️این فیلم را «اورسون ولز» یهودی كه در جهان سینما فوق‏ العاده معتبر بود ساخت و بنا به همین اعتبار، او را مفسر اشعار «نوسترآداموس» كردند و جایزه اسكار هم به او دادند. ▫️او خیلی ساده برخورد می ‏كند، می ‏گوید ششصد میلیون مسلمان در خاورمیانه با ثروت عظیمی جمع شده ‏اند كه برای صلح جهانی خطرناكند. از نظر آنها هر كس ارزش خود را بفهمد و ثروت داشته باشد، برای صلح جهانی خطرناك است. ▫️آنها برای این‏كه امواج انقلاب اسلامی را تخریب كنند و تصویر و تفسیر بدی از آن ارائه بدهند، سراغ مسئله مهدویت آمدند، چون پی برده بودند كه باید روی این نظریه كار بشود. ▫️«هایزر» و همراهانش در اوج انقلاب اسلامی در سال 1357 به ایران آمده و قرار بود در 19 بهمن، مدرسه رفاه، مسجد دانشگاه تهران و فیضیه را كه اكثر شخصیت ‌ها در آنجا بودند بزنند، امّا امام با این استراتژی كه «بگویید این حكم از من نیست»، توانست مسئله را مهار كند. ▫️بعد از انقلاب هم سراسیمه آن فیلم را ساختند و وقتی در جنگ، نقش محوری امام زمان(عج) مطرح شد و امام فرمودند «فرمانده اصلی جنگ امام زمان(عج) هستند»، مسئله برای غربی ‌ها بسیار فراتر رفت و كنفرانس فوق ‏العاده كلاسیك و سطح بالای تل ‏آویو را برگزار كردند. ▫️من مجموعه گفتارهایی را كه پیرامون امام زمان(عج) در این كنفرانس ارائه شده، در حد توان خود جمع ‏آوری كرده و در كتاب تهاجم یا تفاوت فرهنگی آورده ‏ام. سپس، بازی كامپیوتری «یا مهدی» ساخته شد، مقالات مختلفی نوشته شد، فیلم ‌های مختلفی ساخته شد، منت ‌ها از دهه 90، سبك كار را عوض كردند. ▫️جالب این ‏جاست كه آنها متوجه شدند اگر امام زمان شیعیان را نفی كنند، به ‏نحو دیگری اثباتش كرده ‏اند؛ چون در جهان این نگرش وجود دارد كه هر چیزی را غرب نفی كند، حتماً یك ارزشی دارد. ▫️افكار عمومی جهان این زیركی را هم دارند و درعین حال كه این‏ كار انجام می ‏شود به‏ نحوی تبلیغ هم هست. لذا قضیه عوض شد و در دهه 90 در فیلم ‌هایی مثل «صهیون» و «آرمگدون» یك بعد اثباتی برای آن طرف مطرح شد، به‏ جای بعد تخریبی این طرف. ▫️در سال 1997 برای اینكه مسئله نوسترآداموس فراموش نشود، در این فیلم، به جای آن‏ كه زمان دقیقی مشخص كنند، صور فلكی را مطرح می ‏كنند. || ص124 کتاب‌خوان @mouood_ketabkhani
هدایت شده از موعود
1_988287870.pdf
434K