eitaa logo
کانال قرآنی مصحف
16 دنبال‌کننده
580 عکس
29 ویدیو
0 فایل
انتشار مطالب قرآنی - زیر گروه کانال المنهاج
مشاهده در ایتا
دانلود
وَاسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوٓا إِلَيْهِ ۚ إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ از پروردگارتان طلب غفران کنید، سپس به سوی او بازگردید؛ زیرا پروردگارم مهربان و بسیار بامحبت است. (هود: 90) ✍علی الداوم غفران او را بطلب و به آغوش ربِ مهربانِ دوست دارنده باز گردد. ✍ باید چشید ... و به جان دید که؛ تجلی حق به اسماء و بعد از تجلی اسماء و ، چه سُکر و مستی دارد... بدان ای انسان! این فقط تویی، که حضرت حق و آن زیبای مطلق می تواند تو را ظرف ظهور خویش قرار دهد و در تو با چند اسم شریفش، یکجا تجلی کند. پس ای طالب وصل دوست.. فقط...، آئینه پیش آر.. آه از دلت، آه.. ╭┅──────┅╮ 🌺 @moushaf ╰┅──────┅╯
🌸🍃🌸🍃 هنگامی که این آیه نازل شد: یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم و اهلیکم نارا: ای کسانی که ایمان آورده اید، خود و خانواده خویش را از آتش دوزخ نجات دهید. مردی از مسلمانان با شنیدن این آیه شریفه چنان بی طاقت شد که نتوانست سرپا بایستد، روی زمین نشست و به شدت گریست و گفت: من قدرت و توانایی از اینکه خود را از آتش نجات دهم ندارم، چگونه می توانم از عهده این تکلیف سنگین بر آیم و خانواده خود را از آتش جهنم حفظ و نگهداری کنم؟ رسول خدا متوجه او شد، و فرمود: حسبک ان تأمرهم بما تأمر به نفسک و تنهاهم بما تنهی عنه نفسک: همین مقدار برای تو کافی است که خانواده خود را امر کنی به کارهای نیک که خود موظف به انجام آن هستی و نهی کنی از کارهای زشت که خود باید آنها را ترک کنی. ‎ @moushaf
🌸🍃🌸🍃 برابر کلام وحی در آیه ۱۹ سوره مبارکه علق، سجده انسان را به خداوند نزدیک می کند. در حدیث نبوی (ص) آمده است: «نور سجده گزار تا هفت طبقه از زیر زمین راه می یابد.» در سحرگاهان وقتی انسان به حق تعالی سجده کرده و در این سجده استغفار می کند (وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحارِ) و نعمات خدا را می شمارد و خود را از شکر نعمات اش عاجز می داند، وقتی در سجده خَرَّ می کند (صورت خاضعانه بر زمین می کشد) و در این سجده طولانی می ماند، وصل الهی را از رحمت اش دریافت می دارد. وقتی حق تعالی بر بنده ای صَلّ و وصل شود فرشتگان اش را می فرستد که بر او می گویند: ای حبیب خدا که در دل شب خواب بر دیدگان خویش در راه خالق ات حرام کرده ای و یاد نعمات او و عصیان های خود در برابر تمام نعمت های او افتاده ای و چنین از سر شرمساری و تواضع اشک می‌ریزی، تو در مقام صلّ الهی قرار گرفته ای، اکنون سر از سجده بردار و بنشین که خالق مهربان و بخشنده تو دوست دارد چهره اشکبار و نورانی تو را در محراب بنگرد و از نور هدایت اش بر قلب تو وارد سازد. این چنین می شود که سجده طولانی مستحب از روی معرفت و توأم با شکر و استغفار انسان را به قرب خدا نزدیک می کند که نتیجه اش نور هدایتی است از جانب حق تعالی برای معرفت و شناخت نفس قدسی اش. @moushaf
سوره مبارکه یس آیه ۳۶ سُبۡحَٰنَ ٱلَّذِي خَلَقَ ٱلۡأَزۡوَٰجَ كُلَّهَا مِمَّا تُنۢبِتُ ٱلۡأَرۡضُ وَمِنۡ أَنفُسِهِمۡ وَمِمَّا لَا يَعۡلَمُونَ منزه است کسی که تمام زوجها را آفرید، از آنچه زمین می‌رویاند، و از خودشان، و از آنچه نمی‌دانند! @moushaf
نظريه ابتکاری فقيه آگاه مرحوم آية الله بروجردی در زمينه بحث تحریف قرآن از بهترین و موجزترین و محققانه ترین بحث ها درباره موضوع تحریف قرآن و رد احادیثی که برخی محدثان شیعی به نقل از غلات و یا راویان غیر قابل وثوق نقل کرده اند (مانند سیاری که کتابش آکنده از احادیث غیر قابل اعتماد و یا غیر مرتبط با بحث زیادت و نقص در قرآن است) بحثی است که فقیه محقق مرحوم آیه الله آقای بروجردی در اصول خود مطرح کرده اند و آن را مرحوم آقای منتظری در تقریرات بیان کرده اند. در همان دو سه صفحه یکی از بهترین و محققانه ترین بحث ها درباره ریشه اندیشه تحریف مطرح شده: اینکه چگونه ایده جمع مصحف از سوی حضرت امیر (ع) به عنوان عذری برای عدم طرح خلافت حضرت در سقیفه از سوی شماری از اهل سنت مطرح شد و بعد شماری از شیعیان آن را دلیلی بر وجود مصحفی متفاوت با مصحف عثمانی قلمداد کردند. ده پانزده سال قبل این ایده را یکی از نویسندگان معاصر هم در مقاله ای درباره تحریف قرآن به بحث گذاشت. مرحوم آقای بروجردی شناخت عمیقی از میراث تاریخی و کلامی و فقهی داشت و در اینجا نکته مهمی را بر اساس همین شناخت مطرح کرده است. مرحوم آقای بروجردی همچنین این نکته را متذکر می شود که سبب نقل روایات درباره جمع قرآن در زمان ابوبکر و عثمان عمدتا توجه اهل سنت به تعظیم مشایخ و بدان نیت بوده است و غیر مستقیم این موضوع زمینه را برای طرح تحریف قرآن از سوی شماری از شیعیان فراهم کرده. گواهی آقای بروجردی درباره ضعف روایات تحریف گواهی مهمی است و به درستی بر غیر قابل اعتماد بودن روایات تحریف و از جمله کتاب سیاری تأکید می کند. t.me/moushaf @moushaf
مشخصات مصحف حضرت امیر (ع) به روايت قاسم رسّی و عدم اعتقاد شیعیان به تحريف قرآن در یکی از دفاتری از مسائل قاسم رسی که از او باقی مانده و من در جای دیگری اصالت هسته اصلی آن را اثبات کرده ام قاسم رسی از مصحف حضرت امیر یاد می کند و مشخصات آن را چنین توضیح می دهد: وسئل عن المصاحف هل فيها اختلاف ؟ فقال رضي الله عنه : رأيت المصحف بخط علي بن أبي طالب صلوات الله عليه، وفيه أيضا خط سلمان والمقداد، وهو كما أنزل، وهو عند بعض ولد الحسن، وإن ظهر الإمام فستقرأونه، وليس بين ذلك وبين الذي في أيدينا زيادة ولا نقصان، إلا مثل: قاتلوا اقتلوا وأشباهه، لا (کذا: أو) في تقديم السور وتأخيرها. همین مطلب با کمی توضیحات بیشتر در یکی از کتاب های کوچک هادی الی الحق که نواده اوست هم با سند نقل شده (در رساله الرد على من زعم أن القرآن قد ذهب بعضه): وفي ذلك ما حدثني أبي عن أبيه، أنَّه قال: قرأت مصحف أمير المؤمنين علي بن أبي طالب رضي الله عنه، عند عجوز مسنة، من ولد الحسن بن زيد بن الحسن بن علي بن أبي طالب؛ فوجدته مكتوباً أجزاء، بخطوط مختلفة، في أسفل جزء منها مكتوب: وكتب علي بن أبي طالب، وفي أسفل آخر: وكتب عمار بن ياسر، وفي آخر وكتب المقداد، وفي آخر: وكتب سلمان الفارسي، وفي آخر: وكتب أبو ذر الغفاري، كأنهم تعاونوا على كتابته، قال جدي القاسم بن إبراهيم صلوات الله عليه: فقرأته فإذا هو هذا القرآن الذي في أيدي الناس حرفاً حرفاً، لايزيد حرفاً ولا ينقص حرفاً؛ غير أن مكان قَاتِلُوا الَّذِيْنَ یلونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ(التوبة (123): اقتلوا الذين يلونكم من الكفار، وقرأت فيه المعوذتين. چند نکته: ۱- از این مطلب عدم تحریف قرآن دست کم به عنوان یک عقیده در عصر قاسم رسی روشن می شود. علاوه بر اینکه از دیدگاه او به عنوان عالم برجسته اهل بیت مصحف حضرت امیر با مصاحف دیگر تفاوتی نداشته الا در برخی قرائات و یا احتمالا تقدیم و تأخیر سور. ۲- او معتقد بوده که این مصحف در دست اهل بیت است و در وقت ظهور امام همان را مبنای قرائت قرار می دهد. مقصود او از ظهور امام در این عبارات امامی از میان اهل بیت است که زیدیان و شیعیان در برنامه سیاسی خود همواره در صدد تشکیل دولت او بوده اند. این البته به شخص معینی اشاره ندارد. اما بخشی از سیره امام عادل را چنین می دانسته اند که طبق قرآن و مصحف حضرت امیر عمل کند. احتمالا این باور در میان غلات شیعی که با ظهور قائم او قرآن جدیدی می آورد و تحریفات قرآن را کنار می زند ریشه در همین عقیده زیدی داشته که قاسم رسی اینجا بدان اشاره می کند. علما و متکلمان خط اعتدال شیعی همواره سخن و روایت غلات شیعی را درباره مصحف متفاوت حضرت امیر رد کرده اند (نمونه فقیه آگاه مرحوم آقای بروجردی را قبلا اینجا آورده ام). ۳-تأکید بر وجود معوذتین به خاطر اختلافی بوده که در میان صحابه در این زمینه وجود داشته و باز تأکیدی است بر عدم تحریف. ۴- قاسم رسی بخش مهمی از عمر خود را در مصر گذرانید. احتمالا او این مصحف را نزد سیده نفیسه در مصر که همین نسب که قاسم ذکر می کند را داشته دیده بوده است. محتملا باید اثر این مصحف را در مصر جستجو کرد. قاسم بعدها این مطلب را وقتی در رس مدینه سکنی داشت برای اصحاب و فرزندانش روایت کرد. ولله الحمد اولا وآخرا. t.me/moushaf @moushaf
💠امام، قرآن ناطق 🔻امیرالمؤمنین علی (ع) در نهج البلاغه می فرماید: 🔹«ذَلِكَ الْقُرْآنُ، فَاسْتَنْطِقُوهُ وَلَنْ يَنْطِقَ وَلَكِنْ أَخْبِرُكُمْ عَنْهُ» 🔸از قرآن بخواهید سخن بگوید و هرگز خودش سخن نگوید؛ اما من شما را از آن خبر می دهم. (نهج البلاغه، خطبه ۱۵۸) 🔰یعنی آن که می تواند قرآن را به سخن درآورد و حقایق آن را باز گوید منم! امام است که چون ضمیری پاک و مطهر دارد، می تواند حقایق قرآن را دریابد و آن را در اختیار دیگران قرار دهد. @moushaf
[ يُريدونَ لِيُطفِئوا نورَ اللَّهِ بِأَفواهِهِم وَاللَّهُ مُتِمُّ نورِهِ وَلَو كَرِهَ الكافِرونَ! آنان می‌خواهند نورِ خدا را با دهانِ خود خاموش سازند؛ ولی خدا نورِخود را کامل می‌کند هر چند کافران خوش نداشته باشند! سوره صف ، آیه ۸ 🆔@moushaf
روضه امام صادق علیه السلام برای روز عاشورا زمانی که منصور دوانیقی لعنت الله دستور داد درب منزل حضرت صادق ع را آتش بزنند، آن حضرت در منزل بودند و آتش را خاموش کردند و زنان و دختران وحشت زده از آتش سوزی را دلداری دادند، فردای آن روز دسته ای از شیعیان خدمت آن حضرت رسیدند تا از حالش جویا شوند، دیدند آن حضرت گریان است، پرسیدند این همه اندوه و گریه از چیست؟ آیا از گستاخی و بی حرمتی آنان نسبت به خودتان این همه ناراحتید و حال آن که این اولین بار نیست که چنین می کنند. امام علیه السلام فرمود نه، بلکه اندوه و گریه من از این جهت است که وقتی آتش، آستانه خانه را فرا گرفت، زنان و دخترانم را دیدم که از این اطاق به آن اطاق و از این جا به آن جا پناه می بردند در حالی که من پیش آنان حضور داشتم و تنها نبودند. از این صحنه به یاد فرار خانواده جدم حسین علیه السلام در روز عاشورا افتادم که وقتی عصر عاشورا خیمه ها را آتش زدند، زنان و اطفال از خیمه ای به خیمه دیگر و از پناهگاهی به پناهگاه دیگر فرار می کردند و دشمن فریاد می زد: خیمه اینها را به آتش بکشید! مجمع مصائب اهل البیت، الخطیب الهندوبی، ج 1، ص 24 مأس…
بسم الله الرحمن الرحيم سه مورد از آیات اسرارآمیز و سرشار از امید و رحمت، آیات ۱۰ تا ۱۲ از سورهٔ نوح که فرمود: اِستَغفروا ربَّکم اِنَّه کانَ غَفّاراً یرسِلِ السَّماءَ علیکُم مِدراراً ویمدِدکُم بِاَموال وبنین وَیجعَل لَکُم جَنّاتٍ ویجعَل لکم اَنهاراً ترجمه: پروردگارتان را استغفار کنید که او بسیار آمرزنده است، تا بارانهای مفید و پر برکت را از آسمان بر شما پیوسته دارد، و شما را با مال بسیار و فرزندان متعدد یاری رساند، و باغ های خرّم و نهرهای جاری به شما عطا فرماید. امام صادق(ع) با استناد به آیات فوق می‌فرمایند: «هنگامی که رسیدنِ روزیت را همراهِ سختی و کندی دیدی، زیاد استغفار کن، چرا که خداوند عزّوجلّ در کتابش فرمود: پروردگارتان را استغفار نمایید که او بسیار آمرزنده است تا از آسمان پیوسته بر شما بباراند و با اموال و فرزندان فراوان یاریتان رساند، و «در دنیا و آخرت» باغ های خرّم و نهرهای جاری عطایتان فرماید.» بحار الانوار، ج78، ص201، روایت 29 @moushaf
إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّـهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَرِيبٍ فَأُولئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ كانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً توبه‌پذیری خدا که (از روی لطف) بر خود واجب کرده، تنها ویژه‌ی کسانی ست که از روی نادانی کار بدی می‌کنند، و پس از آن، زود توبه می‌کنند. پس قطعاً خداوند توبه‌ی آنان را می‌پذیرد. خداوند همواره بسیار دانا و حکیم است. @moushaf