#لطیفه
خانمه یه خط جدید میخره، میخاد شوهرش را سورپریز کنه؛
از تو آشپزخانه به شوهرش که تو پذیرایی نشسته، اس میده:
سلام عزیزم. این خط جدید منه!
مرده هم جواب میده:
فداتشم بعدا بهت میزنگم. فعلا این شغال از تو آشپزخونه زل زده به من!!!!
رحم الله من یقرا الفاتحه مع صلوات😂😂
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
🌕 🌕 🌕 🌕 🌕
| | | | |
| | | | ⭐️
| | | 🌟
| | ✨
| 🌟
⭐️
#ازدواجدونور
#پیوندآسمانی
#ازدواجمحمدوخدیجه
💐❲۱۰ ربیع الاول، سالروز ازدواج ملکوتی پیامبر اکرم (ص) و حضرت خدیجه کبری (س) خجسته و فرخنده باد.❳💐
❍ برخی روایات از رسول الله ‹ص› در موضوع ازدواج: ↶↶
⬘ «خيْرُ النِّــكاحِ اَيْسَــرُهُ»
⬙ بهترين ازدواج آسان ترين آن است.
📔 نهج الفصاحه ، ح ۱۵۰۷
⬘ «ان من یمن المراة تیسیر خطبتها»
⬙ از نشانه های برکت زن آن است که خواستگاریش بی تکلف و آسان انجام گیرد.
📔 کنز العمال، ج ۱۶، ص ۳۲۲، ح ۴۴۷۲۱
⬘ «اکثر اهل النار العزاب»
⬙ بیشترین اهل جهنم انسانهای بی همسر هستند.
📔 من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۲۵۱
⬘ «یفتح ابواب السماء بالرحمة فی اربع مواضع: عند نزول المطر، و عند نظر الولد فی وجه الوالدین، و عند فتح باب الکعبة، و عند النکاح»
⬙ درهای رحمت آسمانی در چهار وقت گشوده میشود:
❶- موقع بارش باران.
❷- زمانی که فرزند به چهره پدر و مادرش مینگرد.
❸- هنگام گشوده شدن در کعبه.
❹- هنگام برپایی مراسم عقد و عروسی.
📔 بحار الانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۲۱
⬘ «اذا تزوج الرجل احرز نصف دینه»
⬙ کسی که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است.
📔 مستدرک الوسائل، ج ۱۴، ص ۱۵۴
⬘ «مَن بَلَغَ وَلَدُهُ النِّكاحَ و عِندَهُ ما يُنكِحُهُ، فَلَم يُنكِحهُ ثُمَّ أحدَثَ حَدَثا فَالإِثمُ عَلَيهِ...»
⬙ هر کس فرزندش به سن ازدواج برسد و توان ازدواج دادن او را داشته باشد ولی این کار را نکند و از فرزندش لغزشی سر بزند گناهش به گردن او هم است.
📔 کنزل العمال، ج۱۶، ص۴۴
⬘ «اِتَّخِذُوا الأهلَ ؛ فإنّه أرْزَقُ لَكُم»
⬙ ازدواج کنید؛ که ازدواج کردن روزی شما را بیشتر میکند.
📔 قرب الاسناد، ص۲۰
بحار الأنوار، ۱۰۳ / ۱ / ۲۱۷
⬘ «الرِّزْقُ مَعَ النِّسَاءِ وَ الْعِیَالِ؛»
⬙ رزق و روزی با همسر و فرزندان میباشد.
📔 الكافی، كلینی، تهران، دار الكتب الاسلامیة، ۱۳۶۵ ش، ج ۵، ص ۳۳۰
⬘ «تَزَوَّجُوا لِلرِّزْقِ فَاِنَّ لَهُنَّ الْبَرَکَه؛»
⬙ برای رسیدن به رزق و روزی ازدواج کنید؛ زیرا برای زنان برکت [مقرر شده] است.
📔 الوافي، ج ۲۱، ص ۴۰
⬘ «إن الأبکار بمنزلة الثمر علی الشجر اذا أدرك ثمره فلم یجتنی أفسدته الشمس و نثرته الریاح.»
⬙ دختران همانند میوه ای بر درخت، هستند که اگر هنگام رسیدن چیده نشود، تباه گردد.
📔 الکافی، ج۵، ص۳۳۷
⚠️ ترک ازدواج از ترس فقر، سوءظن به خدای متعال است زیرا وعده خداوند در قرآن است که فقرا را از فضلش بی نیاز خواهد کرد...
افرادی هم که به خاطر فقرِ خواستگار، او را رد کنند به خدای متعال اطمینان ندارند !
{...إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ} «نور ۳۲»
━━━━━━━━━━━━━
⎘▣⎘ از اشعار حضرت خدیجه ‹س› خطاب به حجّت زمانش، رسول الله ‹ص›:
⬘ «فَلَو أَنّني أمسَيتُ فِي كلِّ نِعمَة.
وَ دامَت لِي الدُّنيا وَ مُلك الأكاسِرة.
فَما سَوِيَت عِندي جَناح بَعُوضَة.
إذا لَم يَكن عَيني لِعَينك ناظِرة.»
⬙ "اگر همه نعمتهای دنیا از آن من باشد؛
اگر سلطنت همه پادشاهان مال من باشد؛
همهی اینها به اندازه بال مگسی نمیارزد
وقتی چشمانم نتواند چشمانت را ببیند"
📔 بحارالأنوار، ج۱۶، ص۵۲
🤲🏻⃟اللّٰھـُــم؏جِّللِوَلیڪَالفَرَج⃟
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
پاسخ #استاد_طاهرزاده👆
به #سوال_کاربران
✨آیا میتوان نیاز غریزی و عاطفی تعداد زیاد زنان (مطلقه و بیوه و مجرد بالای۳۰) و فشارهای روانی وجسمانی و خوف گناه ناشی از آن را نادیده گرفت؟
🌐 lobolmizan.ir/quest/17305
🔸
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
بسم الله
#تعدد_زوجات_پیامبر
#تعدد_زوجات_امیرالمؤمنین
#پرسش_و_پاسخ
#استاد_طاهرزاده
🔸فکر نکردن به موضوع عدم ازدواج زنان، مشکل را پیچیدهتر خواهد کرد!
🌐 http://lobolmizan.ir/quest/17361
🔸 ١
❓ #سوال: به چه دلیل پیامبر فرمودن تا حضرت خدیجه زنده باشن من زن دیگه ای نمی گیرم؟ و مشابها حضرت علی؟ چه دلیلی داره؟ ممنون میشم به تفصیل بیان کنید.
✅ #پاسخ_استاد:
🔻در مورد رسول خدا «صلواتاللّه علیه و آله» [در زمان تأهل و حیات حضرت خدیجه کبری (سلام الله علیها) ]، هنوز جنگی شروع نشده بود تا جهان اسلام از یک طرف با زنان شهداء روبهرو شود و از طرفی با همسران کسانی که در جبههی مقابل کشته شده بودند و آن شهر فتح شده بود؛ مسئله همینطور است که میفرمایید.
🔻ولی در مورد علی«علیهالسلام» در موقعی که هنوز زهرای مرضیه«سلاماللّهعلیها» در قید حیات بودند، موضوع فرق میکند به طوریکه به عنوان نمونه در بعضی از متون خبری داریم که:
🔻[ در زمان تأهل و حیات حضرت زهرا (سلام الله علیها) ]، حضرت امیرالمؤمنین علی «علیهالسلام» در جنگ یمن با کنیزی که از خمس غنائم بود و از سهم پیامبر «صلواتاللّهعلیهوآله» محسوب میشد، همبستر شدند و خالدبن ولید برای آنکه آن حضرت را در مقابل پیامبر بدنام کند، نامهای از طریق «بَریده» به رسول خدا«صلواتاللّهعلیهوآله» مینویسد.
🔻بريده مى گويد: «وارد مدينه شدم و به مسجد رفتم. رسول خدا (صلى اللّه عليه وآله) در منزل بود و گروهى از يارانش بر در خانه پيامبر بودند. آن ها گفتند: چرا زودتر از ديگران خود را به مدينه رسانده اى؟ گفتم: به دليل كنيزكى است كه على از خمس غنايم جنگى برداشته است. آمده ام اين خبر را به رسول خدا (صلى اللّه عليه وآله) گزارش دهم. آن ها گفتند: آرى اين خبر را به پيامبر برسان; زيرا با اين خبر على از چشم پيامبر خدا (صلى اللّه عليه وآله) مى افتد.
🔻 رسول خدا (صلى اللّه عليه وآله) اين گفت و شنودها بين من و آن ها را در منزلش مى شنيد. در اين هنگام رسول خدا (صلى اللّه عليه وآله) از اتاق بيرون آمد. يكى از آن چهار نفر برخاست و عرض كرد: اى رسول خدا! آيا نظر نمى كنى كه على چه كرده است؟ و قضيّه كنيز را خبر داد. رسول خدا (صلى اللّه عليه وآله) روى مبارك از او برگرداند و جوابى نفرمود.
🔻 دومين و سومين نفرى كه همراه بريده بودند نيز به همين گونه اظهار نظر كردند، ولى رسول خدا (صلى اللّه عليه وآله) از آنان نيز روى گرداند. بريده مى گويد: «من نامه خالد را به پيامبر تقديم كردم. او با دست چپ نامه را از من گرفت. من سرم را پايين انداختم و شروع به بدگويى از على كردم تا اين كه سخنانم به پايان رسيد و سرم را بلند كردم.
🔻در برخى از متون آمده است: بريده گويد: «من از كسانى بودم كه بغض و كينه زيادى از على داشتم. از اين رو، از على بد گفتم و كلامم كه به پايان رسيد، سرم را بالا گرفتم. ناگاه آن چنان خشمى در چهره رسول خدا (صلى اللّه عليه وآله) مشاهده نمودم كه مانند آن را جز در جنگ با يهود بنى قريظه و بنى نضير نديده بودم. سپس پيامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
🔸"ماذا تريدون من علي؟ ماذا تريدون من علي؟ ماذا تريدون من علي؟ إنّ عليّاً منّي وأنا منه، و هو ولیّ كلّ مؤمن بعدی".
🔻" از على چه مى خواهيد؟ از على چه مى خواهيد؟ از على چه مى خواهيد؟ به راستى كه على از من است و من از على هستم، و او مولا و سرپرست هر مؤمنى بعد از من است."
🔻 و شنيدنى است كه بنا بر نقل سنن الكبرى تأليف بيهقى، معرفة الصّحابه تأليف ابونُعَيْم اصفهانى، تاريخ مدينة دمشق نگارش ابن عساكر، سُبُل الهُدى والرَّشاد و منابع ديگر، بريده مى گويد:" سپس رسول خدا (صلى اللّه عليه وآله) به آنان فرمود:
🔻"إنّ له في الخمس أكثر من ذلك. به راستى كه بهره على ازخمس بيش ازاين است".
🔸
🔻موضوع را در رابطه با مشکل جامعه بررسی کنید که اگر زنان بیشوهر به عنوان یک پدیده در جامعه شکل گرفتند، آیا اسلام راهکاری نسبت به آن دارد؟! یا آنکه باید نسبت به آن بیتفاوت بود؟
🔻 این وظیفهی زنان و مردانی است که از همه جهات میتوانند نسبت به این موضوع، رفعِ مشکل کنند نه مردانی که یا به دنبال شهوترانیِ بیشتر باشند و یا اگر بخواهند به این عمل اقدام کنند، متهم به زنبارگی میشوند.
💎 ادامه 👇👇👇
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
🔸 ۲
🔻اگر پدیدهی زنان بیشوهر مشکلی برای جامعه بشود و عدهای در شرایطی باشند که بتوانند نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند؛ اینان نیز به عنوان انسانهای متعهد، مورد نظر هستند. در سورهی نساء با نظر به همین مشکل، بحث چندهمسری پیش آمده است و علامهی طباطبایی با توجه به اینکه زنان زودتر از مردان آمادهی ازدواج میشوند؛ روشن میکنند که در عین بیشتربودنِ تعداد مردان، باز زنان آمادهی ازدواج، بیشتر از مرداناند. و از این جهت موضوعِ بیتفاوتنبودن نسبت به این کثرت پیش میآید.
🔻 بالاخره نباید نسبت به این موضوع بیتفاوت بود و جرأت فکرکردن به خود نداد. در حالیکه با فکرکردن به چنین موضوعاتی حتماً افقی گشوده میشود و روشنیگاهی مطابق حضور انقلاب اسلامی در این تاریخ مدّ نظرها قرار میگیرد. بنده تصور میکنم فکرنکردن به این موضوع، مشکل را پیچیدهتر کرده و ما را با فجایعی روبهرو میکند که دیگر قابل جبران نباشد.
🔸
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
بسم الله
🔴 #ده_نکته در #تعددزوجات
🔻 #استاد_طاهرزاده
🔸 ١
🔸ده نکته گزیده از پاسخهای #استاد_طاهرزاده به پرسشهای پیرامون #تعددزوجات و #چندهمسری (با ازدواج دائم یا موقت) جهت حل مشکلاتِ عدیده ی تنهایی و بحران عاطفی و مالی و غریزی در زنانِ بیشوهر و محروم مانده از حق زوجیت و تأهل👇
🔶
۱🔻در پاسخ به #پرسش17305 :
🌸 زنانِ شوهردار در صورتیکه شوهرشان زن دومی را اختیار کند، خللی در شخصیت و زندگیشان پیش نمیاید، زیرا زندگی را در معنایی وسیعتر جستجو میکنند، و وقتی شوهرشان با زن دیگری ازدواج (دائم یا موقت) کند بالاخره در راه شرعی مشکلاتِ زنانِ بیشوهر را رفع کرده، وگرنه شیطان از طریق غیر شرعی راههای خود را میگشاید.
✨ t.me/wahdatzojat/101
✨ lobolmizan.ir/quest/17305
🌷
۲🔻در پاسخ به #پرسش5433و5496 :
🌸 هم برای مردان و هم برای زنان، جایگاه «همسر دوم مرد» گم شده است. زنان و مردان باید بدانند همسر دوم برای ادامهی هوسبازی مرد نیست بلکه شرایطی است که در آن شرایط وظیفهی مرد اقتضاء میکند نگذارد خانم دیگری گرفتار بیثمری و بیسرپرستی باشد.
✨ lobolmizan.ir/quest/5433
✨ lobolmizan.ir/quest/5496
🌷
۳🔻در پاسخ به #پرسش5656 :
🌸 [در عدم پذیرش فرهنگ اسلامی تعدد زوجات با حفظ شرایطش]، مشکل آن است که ما هنوز نتوانستهایم خود و جامعه را در راستای توصیههای امامان معصوم (علیهم السلام) تربیت کنیم همچنانکه نتوانستهایم عمیقاً اهداف عالیهی رهنمودهای معصومین (علیهم السلام) را با نگاه فقهی و فقاهتی درست تبیین نماییم وگرنه محال است سخنانی که دقیقاً مطابق فطرت انسانی است مورد بیمحلی و انکار قرار گیرد. «یا بد گفتهایم ، یا بد عمل کردهایم». هدف امام معصوم را که تنها و تنها برای سعادت دنیا و آخرت ما است بفهمیم و جامعهی خود را و روح و روان خود را نیز در راستای تحقق توصیههای امامان معصوم آماده و تربیت کنیم.
✨ lobolmizan.ir/quest/5656
🌷
۴🔻در پاسخ به #پرسش5433 :
🌸 [اینکه میفرمایید "من به هیچ وجه نمی توانم ارتباط شوهرم را با زن دیگری (هرنوع ارتباط شرعی) قلبا و عقلا بپذیرم و برایم قابل تحمل نیست و احساسی ایجاد می شود که شرحش سخت است"]، این احساس، یک احساس عالی نیست، چون همهی افق زندگی خود را شوهر خود قرار دادهاید و از این جهت جایگاه خود را در عالم درست تحلیل نمیکنید. در حالیکه وسعت شما به وسعت اُنس با خدا است و در این راستا شوهرتان جایگاه خاص خود را دارد حال اگر بنا به ضرورت عقلی و شرعی لازم بود که سرپرستی یک خانم دیگر را به عهده بگیرد و آن خانم را تا مرز مادرشدن جلو ببرد، میتوانید تحمل کنید و یک ذره هم از چشمتان نمیافتد بلکه احترام لازم را برای او قائل خواهید بود.
✨ lobolmizan.ir/quest/5433
🌷
۵🔻در پاسخ به #پرسش5579 :
🌸 چنانچه شرایط طوری باشد که مرد احساس وظیفهی شرعی کند در زندگیبخشیدن به یک خانم به طوری که وجود مردان مجرد به هر دلیلی مشکل را مرتفع نسازد، دیگر شرط قبل از ازدواج در این مورد معنا نمیدهد زیرا شرطی است در راستای ترک واجب شرعی که به خودی خود باطل است. عرض بنده از یک جهت توجه دارد به سؤال محمدبن سنان از امام رضا«علیهالسلام» که: «کتب الیه فیما کتب: وَ مِن علل تحلیل اربع نسوة لرجل واحد»؟ به حضرت نوشت که علل حلالبودن چهارزن برای یک مرد چیست؟ حضرت جواب دادند: «لِأنّهُنَّ اکثر مِن الرّجال» زیرا زنان بیشتر از مردان هستند.
🌸 وقتی کارشناسان خطر آیندهی کشور ما را پیرشدن جامعه میدانند و اینرا خطری حتی بزرگتر از مشکلی که جنگ برای ما بهبار آورد پیشبینی میکنند و تأکید مقام معظم رهبری در تلاش برای تولد فرزندان بیشتر است و خداوند نیز دختران و زنانی را پروریده است که در صورت ازدواج با آنها این مشکل برطرف میشود، آیا نباید در این مورد هم تأمل نمود؟
✨ lobolmizan.ir/quest/5579
🌷
۶🔻در پاسخ به #پرسش5606 :
🌸 حقیقتش بنده هم از نوع صحبت آن خانم (در پرسش 5579) ناراحت شدم ولی فکر کردم به جای پرداختن به محتوای سخن آن خانم، موضوع را برایشان روشن کنم تا خودشان متوجه ضعف گفتارشان بشوند و حدس میزنم خودشان متوجه شدهاند که خیلی تند قضاوت کردهاند و در بعضی موارد از مرز شریعت پا را به بیرون گذاشتهاند که خطر هلاکت هست.
✨ lobolmizan.ir/quest/5606
🌷
۷🔻در پاسخ به #پرسش5450 :
🌸 دو نفر از زنان پیامبر (صلی الله علیه و آله) کنیز بودند که ایشان را آزاد کرد و سپس با آنها ازدواج نمود؛ اگر هدف پیامبر از ازدواج مجدد، صرف لذت بردن بود، لذت بردن از این دو کنیز، بدونِ ازدواج نیز ممکن بود؛ با این تحلیل، آزاد کردن ایشان و سپس ازدواج نمودن بی فایده بود. [بلکه ایشان به حقوق زنان، احترام و کرامت بخشیدند.]
💎ادامه👇👇
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
🔸 ٢
🌸 حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) در برابر همه ظلم و ستم ها به زنان، به مبارزه برخاست، زنده به گوری دختران را گناهی بزرگ و نابخشودنی بر شمرد، به زنان ارزش و احترام داد و در پیشگاه خداوند معیار تقرب و برتری را تقوا قرار داد، نه جنسیت؛ و نیز کوشید تا با طُرُق ممکن آن وضع ناشایسته را برطرف نماید. لذا آن حضرت در همین مسیرِ «تبعیض زدایی» و «شخصیت دادن به زنان» است که میفرمایند که: «من زنان را دوست دارم»، و این دوستی را در کنار دوستی و علاقه به نماز قرار می دهد.
🌸پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) خواسته است که با این روایت و روایات مشابه آن، به مسلمانان بقبولاند که آیینِ اسلام با «رُهبانیت» و «تَرک زنان» همسو نیست، بلکه یک مسلمان، هم «باید ازدواج کند» و «از بوی خوش استفاده کند» و هم «به عبادت خداوند بپردازد و نماز بخواند».
✨ lobolmizan.ir/quest/5450
🌷
۸🔻در پاسخ به #پرسش5450 :
🌸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله) تنها با زبان و گفتارشان مسلمانان را به این امر خدا پسندانه (تعدد زوجات با زنانِ بیشوهر) تشویق ننمود، بلکه در عمل نیز به تشویق مسلمانان اقدام نمود و خود در نگهداری از یتیمان و بیچارگان پیشگام شد، و زنان بیوه و بیسرپرست و یتیم دار را با پیوند زناشویی به خانه خویش برد و در این کار برای دیگران [ اسوه ی حسنه و ] الگوی پسندیدهای شد. این بهترین راه برای حل مشکل زنان محسوب می شد؛ چرا که زنانِ مؤمنه ی بیسرپرست، به حکم شرع مقدس اسلام، نمی توانستند به نکاح مردان کافر درآیند.
✨ lobolmizan.ir/quest/5450
🌷
۹🔻در پاسخ به #پرسش18 :
🌸 هر اتحادی اگر در مسیر شرعی باشد با عالم تکوین مرتبط است و از جمله این ارتباطها، ارتباط زن و شوهر است که به مثابهی یگانگی بین عقل و نفس است و این یگانگی و یا عشق، عامل تداوم وجود و حضور و شور و شعف می باشد، چه وجود و بقاء زن و شوهر، چه وجودِ فرزندی که حاصل این یگانگی و نزدیکیِ زن و شوهر است.
🌸 در هر حال، این نزدیکیِ زن و شوهر، صورت زمینی عشق موجود بین عقل کلی و نفس کلی در عالم اعلی است، همچنانکه صفات الهی در ذات حق یگانهاند و کثرت صفات مانع وحدت ذات نمیشود و از عشق و یگانگی نسبت به هم دست بر نمی دارند.
🌸 در لذّتِ نزدیکی زن و شوهر، اسم ربّ و اسم لطف و اسم باقی و ... بههم میآویزند تا شیرینیِ بقاء و شعفِ حضورِ دو همسر در وجود هر دو ظاهر گردد و از این بستر به مرتبهی عالیتر آن اسماء منتقل شوند؛ و لذا نه باید از آن لذتِ زناشویی فاصله گرفت، و نه باید در آن مرتبه اش متوقف شد [ و به حق و حقایق باطنی و شهود اسمائی در خزائنِ نامتناهیِ آن لذّت و عشق و یگانگی رسید].
🌸 بر عکسِ لذاتِ شرعی که دارای باطنِ قدسی و عمقِ معنوی است، لذاتِ حرام [و نامشروع] بیباطن و بیریشه می باشند و به همین جهت عمق جان مرتکبین را ارضاء نمی کنند ولذا آنها گرفتار کثرت لذات دنیایی می شوند. بنابراین به «جایگاه یگانگی در خانواده» به عنوان «اولین هسته توحیدی» باید توجه کرد [و تمام زنان بیشوهر را از حق زوجیّت و داشتن خانواده و رسیدن به لذتِ یگانگی و وحدتِ در زناشویی بهرهمند نمود].
✨ lobolmizan.ir/quest/18
🌷
۱۰🔻در پاسخ به سوالی که در #کنفرانس_فرانسه مطرح شده بود:
🌸 وقتى در جامعهْ، زنانِ بسيارى بیشوهر باشند، در آن شرايط است كه اسلام اجازه میدهد مرد با آن زنان ازدواج كند تا علاوه بر سرپرستى آنها، از خطر به فساد افتادن آنها در جامعه جلوگيرى نمايد. وقتى زنانِ بىشوهر در تحت سرپرستى مرد خاص قرار نگيرند خطر به انحراف كشيدن مردان زيادى نيز هست و لذا همان خانمى كه مانع همسر دوم شوهرش میشود زمينه ى آلوده كردن شوهر خود و شوهر بقيه زنان را از جهتى فراهم كرده است. آيا جواز ازدواج با بيش از يك همسر در شرايط خاص، به نفع مردهاست و يا به نفع زنها؟
✨ کتاب «زن، آنگونه كه بايد باشد»، ص۶۴
✨ lobolmizan.ir/post/1191
🔶
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
🌐 twitter.com/alkindy2073/status/1319176015315406848?s=19
🔴 علی فاهم، روزنامه نگار و فعال رسانه ای عراقی، در واکنش به موضوع کمک مالی بانک الرشید برای ازدواج دوم کارمندان عراقی نوشت:
آیا می دانید که نسبت زنان عراقی در مقابل مردان به ۶۰درصد رسیده است و علت آن هم جنگ ها، درگیری ها و حوادث بوده است؟
آیا می دانید که لشکر زنان بیوه، مطلقه و ایتام چند نفر است؟
آیا می دانید که به علت عدم ازدواج و تعداد زیاد دختران بدون شوهر، انحرافات جنسی و فساد های اخلاقی چقدر افزایش پیدا کرده است؟
به خدا که اگر من قدرت داشتم تمام مردان عراقی را مجبور می کردم که برای بار دوم ازدواج کنند.
🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 افشاگری دکتر امیرحسین بانکیپور فرد نماینده مجلس، از خیانت لیبرالها برای بالابردن سن ازدواج و افزایش فساد درجامعه!
♦️با وجود بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار دختر مجرد بالای ۳۰ سال مسئله امروز ما #بزرگهمسری است، نه #کودکهمسری!!
❌ما قوانین موجودمان ضد ازدواج است. متأسفانه تا ٢٠ سال پیش تمام استراتژی های معاون برنامهریزی دولت سازندگی، بر این بود که سن ازدواج را بالا ببرند!
همین آقایان هنوز هم خجالت نمیکشند و امروز که مشکل چند میلیونی دختران مجرد مانده را داریم، میگویند باید جلوی زود ازدواج کردن را بگیریم!!
⁉️چرا هی آدرس غلط میدهید؟ چرا #حق_طبیعی_جوان را منع میکنید؟ چرا وقتی جوان #نیاز دارد نباید ازدواج کند؟ چطور میپذیرم در سنی که نیاز دارد ارتباط بیابد، اما اگر در همان سن بخواهد ازدواج کند نمیپذیریم!؟
⚠️وقتی که #راه_حلال را ببندیم طبیعیه که راه حرام باز میشه! مسیر ارتباط را باز میگذاریم و مسیر ازدواج را میبندیم! وقتی سن ازدواج برود بالا، جوان مجبور میشه برود سراغ فضای ارتباط!
❌ آن دوره ای که داشتند روی کنترل جمعیت کار میکردند، حساب شده مسیر جامعه را بسمتی بردند که این ازدواجها دیر صورت بگیرد، آنوقت فریاد میزنیم که فساد جامعه مان را گرفته!
✅ باید #شرایط_ازدواج را آسان کنیم. باید جزء جزء قوانین را برای تسهیل زندگی جوان ازدواج کرده اصلاح کنیم. باید مدرک گرایی را کم کرده و مهارت افزایی و اشتغال را زیاد کنیم
🔸
⭕️برنامه بدون توقف، چهارشنبه ٣٠مهر۹٩👇
🌐 tv3.ir/program/208823
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movagha
بسم الله
🔸 #حدیث *«سختی امتحان تحمّل هوو»*
🔴 *امتحان عبادت «سجده بر آدم»، یا امتحان «ولایت پذیری»*
🔴 *«زنان و مردان، دارای دو نوع امتحان با یک ملاک در جهادِ ولایت پذیری، و مبارزه با انانیت و خودخواهی و تکبر و حسادت»*
🔸▫️١
✅ حَدَّثَنِي مُوسَى قَالَ حَدَّثَنَا أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ قَالَ:
📌قال رسول الله (صلی الله علیه و آله):
⚡ *«كَتَبَ اللهُ الْجِهَادَ عَلَى رِجَالِ أُمَّتِي، وَ الْغَيْرَةَ عَلَى نِسَاءِ أُمَّتِي، فَمَنْ صَبَرَ مِنْهُنَّ وَ اِحْتَسَبَ أَعْطَاهَا اللهُ أَجْرَ شَهِيدٍ».* [1]
🔻حدیث امام کاظم (علیه السلام) از آباء معصومش از مولا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)، که نقل کردند از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) که فرمودند:
⚡ *خداوند [سختی تحمّل] جهاد را بر مردان امّت من قرار داد، و [سختی تحمّل] غيرتورزی [بر هوو ها در تعدد زوجات شوهر] را بر زنان امّت من مقرّر كرد، پس هر کدام از زنان امتم در راه خدا صبر کند و استقامت به خرج دهد [بمانند مردان در سختی جهاد در راه خدا]، خداوند متعال «اجر و پاداش شهيد» را به آن زنان امتم عنايت مىفرمايد [بمانند اجر شهادتی که برای مردان در سختی جهاد در راه خدا هست].* [2]
🔸
✅ قال الصادق (علیه السلام) :
⚡ *«أَنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى كَتَبَ عَلَى اَلنِّسَاءِ غَيْرَةً وَ كَتَبَ عَلَى اَلرِّجَالِ جِهَاداً، وَ جَعَلَ لِلْمُحْتَسِبَةِ اَلصَّابِرَةِ مِنْهُنَّ مِنَ اَلْأَجْرِ مَا جَعَلَ لِلْمُرَابِطِ اَلْمُهَاجِرِ فِي سَبِيلِ اَلله»* [3]
🔻حدیث امام صادق (علیه السلام) که در ضمن بیاناتی فرمودند:
*خداوند براى زنان [سختی تحمّل] غيرتورزی [بر هوو ها در تعدد زوجات شوهر]، و براى مردان [سختی تحمّل] جهاد را نوشته است، ولذا براى آن زنانى كه در آن خويشتن دارى و صبر [بر سختی امتحان هوو داری] كنند اجر و پاداش همان سربازانی را قرار داده است که در سختی جهاد مراقبت از مرزها و مهاجر در راه خدا حاضر هستند*.
🔸
❓*سوال*: چرا جهاد زن در سختی غيرتورزی نکردنش هنگام تعددزوجات شوهرش، برابری میکند با جهاد مرد در سختی کارزار جهاد و جنگ و مرزبانی مقابل دشمنان؟
🔻اصلا چرا در احادیث میگویند *«جِهادُ المَرأَةِ حُسنُ التَّبَعُّلِ»* [4] (جهاد زن، خوب شوهرداری کردن است)؟ چرا اطاعت زن از شوهرش و پذیرش ولایت شوهرش بر او بسیار مهم است؟ تا آنجا که در بیان اهمیت این پذیرش اطاعت و ولایت شوهر بر زن، رسول خدا (ص) فرمودند:
⚡ *«لَوْ [كُنْتُ] أَمَرْتُ أَحَداً أَنْ يَسْجُدَ لِأَحَدٍ لَأَمَرْتُ اَلْمَرْأَةَ أَنْ تَسْجُدَ لِزَوْجِهَا»* [5]
اگر به كسى دستور مىدادم به شخصى سجده كند، حتماً به زن دستور میدادم به شوهرش سجده كند.
🔻از طرف دیگر، با اینکه به مرد هم با اوامر مختلفی نظیر *«عاشِرُوهُنَّ بِالمَعْرُوف»* (النساء، ١٩) توصیه به لزوم خوش اخلاقی مرد با زنش شده، اما چرا نمیگوید جهاد مرد هم خوب زن داری کردنش است؟ بلکه جهاد مرد در میدان مبارزه در راه اطاعت و ولایتپذیری در برابر أمر امام است!
✅ *پاسخ از مرحوم آیت الله حائری شیرازی* [6] :
🔻ابلیس 6000 سال عبادت کرد. وقتی به او گفتند سجده بر آدم بکن، نکرد. اگر سجده بر آدم کرده بود، این 6000 سالش هم مقبول واقع میشد. پس دو نوع عبادت داریم: «عبادت 6000 ساله» و «عبادت سجده بر آدم» (که سجده به معنای «تسلیم بر ولایت الهی آدم» است).
🔻انجام وظایف مرد نسبت به همسرش، از نوع عبادت 6000 ساله است! چرا؟ چون همراه با آقایی است، همراه با عزت است. اما اطاعت زن از [ولایت] شوهرش، از نوع «سجده بر آدم» است، چون همراهش [«نفی کامل انانیت ها و خودخواهی ها و تکبرها و حسادت ها» است و] «پا گذاشتن روی عزت [ظاهری]» است.
🔻این اطاعت، [تکلیفی] بسیار تلخ است! تلخیاش مثل تیر باران شدن در جهاد است. مثل شمشیر خوردن در جهاد است. همان ثوابهایی که مرد در حین تیر خوردن و قطعه قطعه شدن، در جهاد میبرد، خداوند برای زن در خانه اش گذاشته است! نمیشود بدون سختی، این ثواب را به زن بدهند.
🔻به همین دلیل، [سختی] اطاعت زن از شوهرش [و سختی غيرتورزی نکردن زن در برابر تعدد زوجات شوهرش] «جهاد زن» است اما حکمرانی مردان در خانه، جهاد نیست! [بلکه تسلیم بودن مردان در برابر ولایت أمر امام و رهبر جامعه و حضور جهادگرانه در انواع میدان جنگ با دشمنان «جهاد مرد» است؛ و ثواب همان حضور جهادگرانه برای زن در خانه اش هست]. اگر زن، قوّامیت مرد را پذیرفت، مانند ملائکه میشود که «سجده بر [ولایت] آدم» را پذیرفتند.
👇👇👇
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
▫️٢
🔻[در امور داخل خانه]، خدا عبادت سجده بر آدمش را داد به زن ها! و عبادت معمولیِ شش هزار ساله را داد به مردها. از این جهت، مردها یک عبادت از نوع «سجده بر آدم» را بدهکارند. با نماز و روزه و حج و اینها کارشان نمیشود. باید به میدان جنگ بروند تا معلوم بشود منافق هستند یا مؤمن؟ مردها باید [با پذیرش ولایت رهبری به امر او] بروند جهاد و آنجا مخالفت با نفس و [نفی انانیت ها] بکنند تا از نوع «عبادت سجده بر آدم» بشود.
🔻عبادت سجده بر آدمِ زنها این است که حرف مرد را گوش کنند [و به تعدد زوجات شوهرشان غیرت پیدا نکنند]، اما عبادت «سجده بر آدم» برای مردها این است که تحت فرمان رهبر بروند جلوی گلوله. یعنی تحت مدیریت رهبرشان فحش بخورند، اهانت بشوند، [سختی و] ذلّت ببینند؛ این از سنخ «عبادتِ ذلّت یافتن با سجده بر آدم» است.
🔻 *[برای همین هم، اجر و پاداش آن جهاد سخت زنان، عین همین اجر و پاداش جهاد سخت مردها در جهاد و سربازی مرزها و سختی هجرت و انواع جنگها به امر ولیّ الهی زمانشان در مقابل دشمنان است. و هردو هم «ثواب شهید» را در هر لحظه جهادشان دارند، چون تماما نفس امّاره را کشته اند در برابر «اطاعت أمر ولیّ الهی» که خدا بر آنها اطاعتش را واجب کرده است].*
🔻آن وقت ببین! *«شش هزار سال عبادت، کار دو دقیقه «سجده بر آدم» را نکرد!»*؛ این را دادهاند به زنها و آن را دادهاند به مردان! واقعاً خدای تعالی بین مرد و زن، عادلانه برخورد کرده است.
🔻چه جور شده است که خدا چنین کاری با زنها کرده است؟ چون اطمینان داشته که مؤمنههای آنها میپذیرند. خداوند میدانسته است که اینها جهت عاطفی دارند. اینها وقتی حساب میکنند که خدا گفته است، اطاعت میکنند.
🔸
🔸پینوشتها:
🔻[۱]. منبع حدیث اول:
- الجعفریات (الأشعثیات) ج ۱، ص ۹۵.
hadith.inoor.ir/hadith/349656
- النوادر (للراوندی)، ج١، ص۳۷.
- بحارالانوار ج١٠٠ ص٢۵٠.
http://noo.rs/kDeOt
- مستدرک الوسائل، ج١١ ص٢۴، و ج١۴ ص٢٣۶و٢٣٧.
http://noo.rs/IlzeY
- مسند الشهاب، ج ۲، ص ۱۶۹، ح ۱۱۱۷.
- المواعظ العددیه، ج۱، ص۱۲۲، حدیث ۵٨٠.
- دعائم الإسلام، ج ۲، ص ۲۱۷.
hadith.inoor.ir/hadith/319055
🔸
🔻[2]. در کتاب المواعظ العددیه (نصایح شمارشی؛ اثر مرحوم آیت الله علی مشکینی) در پاورقی این حدیث آمده:
- فی نهج البلاغه: *«غَيْرَةُ اَلْمَرْأَةِ كُفْرٌ وَ غَيْرَةُ اَلرَّجُلِ إِيمَانٌ»* [غيرت ورزيدن زن بر شوهرش كفر است، و غيرت ورزيدن مرد بر همسرش ايمان است] (حکمت ١٢۴).
هي أن تغير في الضرّة و تمنع زوجها من تعدد الزوجات، فعلى هذا يكون المراد أنّ اللّه كتب عليهم ما تغيرون فيه و يمتحنهم به.
[این کفر در غیرت زن نسبت به هووی اوست، و غیرتش که بخواهد از تعدد زوجات شوهرش مانع شود، بر این مبنا مراد از «جهاد زن در برابر غيرتورزی او» آنست که خداوند حکم جهادی را بر آنها نوشته که در آن جهاد حالت غيرتورزی به هوو و شوهرشان مییابند، تا آنها را به آن امتحان کند.]
🔸
🔻[3]. منبع حدیث دوم:
- علل الشرایع، ج۱، ص۱۸۵
http://noo.rs/gwDbm
- بحارالانوار، ج۴٣، ص٢٠١
http://noo.rs/tBk3r
- عوالم العلوم، ج١١، ص١٠٧۵
http://noo.rs/7itpP
🔸
🔻[4]. منبع حدیث سوم:
- بحارالانوار، ج١٨ ص١٠۶؛ و قصص راوندی، ج١ ص٢٩٣.
http://noo.rs/28Nsq
- کافی، ج۵ ص۹و۵٠٧.
http://noo.rs/HaYUb
🔸
🔻[5]. منبع حدیث چهارم:
- الکافي ج ۵، ص ۵۰۷.
http://noo.rs/oh5OS
-بحارالانوار، ج٢٧، ص٢۶۵
http://noo.rs/DvN74
- وسائل الشیعه، ج۶ ص٣٨۵
🔻[6]. پست مطلب آیت الله حائری شیرازی:
t.me/haerishirazi/2973 تلگرام
eitaa.com/haerishirazi/2943 ایتا
🔸
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
🔴 وقتی کمی به چالش دختران سن بالای در آستانه تجرد قطعی که در آرزوی مادری هستن فکر کنیم، چه نتیجهای میگیریم؟
تجرد قطعی بهتره یا مادر شدن در سبک زندگی تعددزوجاتی؟!
🌐 https://twitter.com/baran_wkily/status/1481927984965640195?s=19
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
💛امام رضا علیه السلام:
رحمت خدا بر کسی باد که دین و ولایت ما را زنده می کند...
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ #موشن_گرافی 👌
🔴 *بحران تجرد دختران و زنان سرپرست خانواده در ایران، و بررسی راه های حل آن* 🔺
⚠️ برای حل این بحران ١٠ سال بیشتر فرصت نیست ...
🔻دیدن این کلیپ به همه شما «خانوادهدوستان» و حامیان «حق تأهل» برای دختران و زنان مجرد بالای ٣٠ سال توصیه میشود.
⭕️ کیفیت 480p با حجم 23MB👆
🔻برای دانلود کیفیت بالاتر (45MB - 720p) و کیفیت و حجم پایینتر (15MB - 360p) به این👇لینک آپارات مراجعه کنید
🌐 www.aparat.com/v/LnlUO
#بحران_تجرد_زنان
#نظام_خانواده
#اقامه_خانواده_توحیدی
🎞 تولید تخصصی #مؤسسه_حیات_حسنی
🌐 http://hhosna.ir/تحلیل-بحران-تجرد/
t.me/hhosna_ir
eitaa.com/hhosna_ir
instagram.com/hhosna.ir
🔸
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
الإمامُ الرِّضا عليه السلام : نَزَلَ جَبرئيلُ على النبِيّ صلى الله عليه و آله فقالَ : يا محمّدُ ، إنّ رَبَّكَ يُقرِئُكَ السلامَ ، ويقولُ : إنّ الأبكارَ مِنَ النساءِ بمَنزِلَةِ الثَّمَرِ على الشَّجَرِ ، فإذا أينَعَ الثَّمرُ فلا دَواءَ لَهُ إلّا اجتِناؤهُ وإلّا أفسَدَتْهُ الشَّمسُ ، وغَيَّرَتْهُ الرِّيحُ ، وإنّ الأبكارَ إذا أدرَكنَ ما تُدرِكُ النساءُ فلا دَواءَلَهُنَ إلّا البُعُولُ، وإلّا لَم يُؤمَنْ علَيهِنَّ الفِتنَةُ ، فَصَعِدَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله المِنبَرَ فَجَمَعَ الناسَ ثُمّ أعلَمَهُم ما أمَرَ اللّه ُ عزّوجلّ بِهِ . [بحار الأنوار : 16/223/22 ]
امام رضا عليه السلام : جبرئيل بر پيامبر صلى الله عليه و آله فرود آمد و گفت : اى محمّد! پروردگارت تو را سلام مى رساند و مى فرمايد : دوشيزگان همچون ميوه روى درخت هستند . ميوه چون برسد براى آن دارويى جز چيدن نباشد وگرنه بر اثر آفتاب و باد خراب مى شود . دوشيزگان نيز هرگاه به مرحله زنان برسند آنان را دارويى جز شوهر دادن نباشد وگرنه از گمراهى و فساد ايمن نخواهند بود . پس ، رسول خدا صلى الله عليه و آله بر منبر رفت و مردم را جمع كرد و فرمان خداوند عز و جل را به آگاهى آنان رساند .
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
40.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌بیان زیبایی قوانین اسلام در #ازدواج، #زناشویی، #تعددزوجات و #متعه
🔸بخش مرتبط با تعدد زوجات از سخنرانی #دکتر_قدیری_ابیانه پیرامون حقوق زنان در اسلام در دانشگاه ملی مکزیک (اونام 2009) و پخش همزمان در بیش از ۷۰ دانشگاه.
🔻 Los derechos de las mujeres en el islam confrancia en la unam 2009 dr ghadiri abyaneh
https://www.aparat.com/v/SzhRb
https://youtu.be/KJe8pmUowmM
🔻این سخنرانی موجب اسلام آوردن تعداد زیادی از زنان مسیحی شد که برخیشان از فعالان فمینیسم در مکزیک بودند.
🎬 سخنرانی به زبان اسپانیولی با زیرنویس فارسی
🔸
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴تنهایی،عاقبتِدخترانِسختگیر
قَالَ رَسُولُ اللّٰه(ص)؛«إِنَّ الْأَبْكَارَ بِمَنْزِلَةِ الثَّمَرِ عَلَى الشَّجَرِ إِذَا أَدْرَكَ ثَمَرُهُ فَلَمْ يُجْتَنَى أَفْسَدَتْهُ الشَّمْسُ وَ نَثَرَتْهُ الرِّيَاحُ
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند؛ دختر ، همانند ميوه اى بر درخت است كه هرگاه برسد و چيده نشود، آفتاب آن را تباه و باد آن را پرت میکند.
📗الکافی ج ۵ ص۳۳۷
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
حضرت زهرا (سلام الله علیها):
یاعلی من از پرورگارم شرم دارم
که چیزی از تو درخواست کنم
که توان بر اوردن ان را نداشته باشی
بحارالانوار، ج43، ص59
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد قرائتی: در ازدواج عجله کنید. من موافق ازدواج دبیرستانی هستم. بعد از اکسیژن و آب و غذا هیچ نیازی بالاتر از ازدواج نیست.
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal