eitaa logo
مهـــــدی موعـــــود
56 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
296 ویدیو
27 فایل
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🤲 🔶 برنامــــــــه این کانال: 🔸هر روز یک صفحه قــــــــرآن 🔸فـــــــرازی از نهــج البلاغــــــــــه 🔸و سخـــــنرانی های مذهــبی 📲 آی دی ارتباط 👇 @mahmoudkavianyzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀  ☘  🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
919_58633651635162.mp3
321K
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 🎧  🍀  🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۲۵ ابراهیم ✍جز خداوند و ايمان به او، همه چيز فانى است، «كلّ شى ء هالك الا وجهه»(48) و چيزى كه فانى است نمى تواند براى هميشه ثمر دهد، ولى هر كارى كه دارد ابدى است، «ما عندكم ينفد و ما عنداللَّه باق»(49) آرى، رنگ خدايى ثابت است و ساير رنگ ها از بين مى روند. «و من أحسن من اللَّه صبغة»(50) درخت ايمان همواره ثمر مى دهد و مومن در همه حال به ياد خدا و در پى انجام وظيفه است، در رفاه يا سختى، در خوشى يا ناخوشى، در فقر و غنى. هنگام تهديد ستمگران، تا پاى جان مقاومت مى كند. «اِنّا الى ربّنا راغبون»(51) هنگام تبليغ، چشم داشتى به ديگران ندارد. «اِن أجرى الاّ على اللَّه»(52) هنگام خشم، براى رضاى او خود را نگاه مى دارد. «والكاظمين الغيظ»(53) هنگام ازدواج، بر او توكّل مى كند. «اِن يكونوا فقراء يغنهم اللَّه من فضله»(54) هنگام عبادت و اطاعت، قصد قربت دارد. «اِنّ صلاتى و نسكى و محياى و مماتى للَّه ربّ العالمين»(55) هنگام فقر، نزد اغنيا نمى رود واهل تملّق نيست. «ربّ انّى لما انزلت الىّ من خير فقير»(56) هنگام پيروزى يا شكست در جبهه ى نبرد، چون به وظيفه ى خود عمل كرده اند، خوشحال است. «اِحدى الحسنيين»(57) آرى! ايمان به خداوند متعال، همچون درختى است كه ميوه ى آن در هر لحظه، در دنيا و برزخ و قيامت انسان را كامياب مى كند. «تؤتى اُكُلها كلّ حين» ولى مال و مقام و فرزند و نعمت هاى ديگر، همچون درختى است كه تنها چند روز ميوه مى دهد، آن هم ميوه اى بسيار اندك. بگذريم كه گاهى همين مال و مقام و فرزند، هيچ ميوه اى ندارند و تنها وسيله ى شكنجه روحى انسان مى شوند. «انّما يريد اللَّه ليعذّبهم بها»(58) ----- 48) قصص، 88. 49) نحل، 96. 50) بقره، 138. 51) قلم، 32. 52) يونس، 72. 53) آل عمران، 134. 54) نور، 32. 55) انعام، 162. 56) قصص، 24. 57) توبه، 52. 58) توبه، 55. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۲۶ ابراهیم ✍كلمه ى «اجتثاث» به معناى قلع و قمع و كندن است. عقايد وكلمات وانسان هاى آلوده ومنحرف، نه ريشه دارند ونه ميوه ونه گل ونه زيبايى وعطر، نه پايدارى نه سايه ونه رشد، بلكه خارى بر سر راه ديگرانند. - از شيوه هاى تعليم و تربيت، روش مقايسه است. «كلمة طيّبة... كلمة خبيثة» - شرك و هر چه كه دون اللَّه باشد، ثبات ودوام ندارد. «ما لها من قرار» - عقايد باطل همچون علف هاى هرز، ريشه اى در عمق زمين ندارد، زيرا پايه و مبناى درست ندارد. «اجتثت من فوق الارض» •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۲۷ ابراهیم - امدادهاى الهى، وابسته به راهى است كه انسان انتخاب مى كند. «يثبّت اللَّه الذين آمنوا» - اگر يارى خداوند نباشد، انسان در برابر وسوسه ها و هوس ها و طاغوت ها از پا درمى آيد و سقوط مى كند. «يثبّت اللَّه الذين آمنوا» - اهل ايمان از نظر منطق، محكم و استوارند و در برابر مكتب هاى مادّى مى ايستند. «يثبّت اللَّه الذين آمنوا بالقول الثابت فى الحيوة الدّنيا» - انسان اگر ايمان آورد، خدا او را بيمه مى كند و اگر به درخت خبيثه و مكتب باطل دل دهد، خدا او را رها مى كند. «يثبّت اللَّه الذين امنوا... يضلّ اللَّه الظالمين» - پذيرش مكتب هاى باطل، ظلم به خود ومكتب است. «الظالمين» - قهر الهى به راهى وابسته است كه انسان انتخاب مى كند. «يُضل اللَّه الظالمين» •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۲۸ و ۲۹ ابراهیم ✍«بَوار» به معناى بى رونقى و كساد شديدى است كه به هلاكت كشيده شود.(59) كفّار و مشركان نعمت هاى بزرگ الهى را به كفر تبديل كردند: الف: به جاى نعمت توحيد، شرك را برگزيدند. ب: نعمت فطرت پاك را رها كردند و به تقليد از نياكان گمراه خود پرداختند. ج: خرافات را بر وحى الهى ترجيح دادند. د: در برابر نعمتِ رهبران آسمانى، ناسپاسى كردند و از طاغوت ها پيروى كردند. «بدّلوا نعمت اللَّه» در روايات بسيار مى خوانيم: امامان شيعه عليهم السلام فرمودند: «نحن واللَّه نعمة اللَّه التى انعم بها على عباده»(60) به خدا سوگند نعمت هايى كه تبديل شدند، وجود ما بود. مردم ما را رها كردندو به سراغ رهبران ديگر رفتند. «بدّلوا نعمت اللَّه» مشابه اين آيه در آيات ديگر نيز آمده است، مثلاً در آيه 41 قصص مى فرمايد: «و جعلناهم ائمة يدعون الى النّار» و در آيه 98 سوره كهف مى فرمايد: «يقدم قومه يوم القيامة فَأوردهم النّار» ----- 59) مفردات راغب. 60) مجمع البيان. - هرگونه تبديل، تغيير و تحريف نعمت ها و آيات الهى كفر است. «بدلوا...كفراً» - رهبران منحرف، مايه ى هلاكت و فساد جامعه مى شوند و مردم را به جهنّم مى فرستند. «واحلّوا قومهم دار البوار» •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۳۰ ابراهیم برای خدا قائل نشوید ✍بعضى در آفرينش جهان، براى خداوند شريك قايل اند، و بعضى در نعمت ها براى خدا شريك مى پندارند. داشتنِ سلامتى و علم و قدرت و عزّت و مال را از هنر خود يا قدرت ها مى شمارند، اما بسيار زود درمى يابند كه به گمراهى رفتند. - از بدترين انواع كفران نعمت، شريك قرار دادن براى خدا و گمراه كردن مردم است. «و جعلوا للَّه انداداً ليضلّوا» - گاهى سرچشمه ى شرك، طاغوت ها هستند. «و جعلوا للَّه انداداً ليضلّوا» و گاهى جاذبه ى بت ها عامل انحرافند. «واجنُبنى و بنّى ان نعبد الاصنام ربّ انهنّ اضللن كثيراً من النّاس»(61) - خداوند افرادى را به حال خود رها مى كند.«قل تمتّعوا» - كافران در دنيا كاميابند، ولى آخرت ندارند. «تمتعوا فانّ مصيركم الى النّار» - هر رفاهى نشانه ى مهر نيست، شايد وسيله و مقدّمه ى قهر الهى باشد. «تمتّعوا» ----- 61) ابراهيم، 35 - 36. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۳۱ابراهیم آشکار و پنهان ✍انفاق آشكار، سبب تربيت نسل و تشويق ديگران و رفع تهمت از خود است و انفاق پنهانى عامل رشد و اخلاص است. البته بعضى مفسّران گفته اند: انفاق علنى مربوط به انفاق هاى واجب است، مثل خمس و زكات و انفاق مخفى، مربوط به موارد مستحب است، مثل صدقه. با اين كه هر يك از انفاق آشكار و پنهان آثارى دارند، ولى شايد بتوان گفت، انفاق پنهان بهتر است، چون در اين آيه كلمه ى «سرّاً» بر «علانيةً» مقدّم شده است. - براى فرمان دادن، به طرف خود شخصيت دهيد. «لعبادى» بندگى خدا مدال افتخار مومنان است. - ايمان قلبى كافى نيست، نماز، انفاق و عمل صالح لازم است. «آمنوا يقيموا الصلوة وينفقوا» - اسلام دين جامع است. رابطه با خدا و كمك به محرومين، در كنار هم و شرط قبولى يكديگرند. «يقيمواالصلوة و ينفقوا» - مورد انفاق، تنها مال نيست، از هر چه داريم بايد انفاق كنيم. (چه علم و ثروت، چه آبرو و قدرت) « ممّا رزقناهم» - انفاق بايد از رزق خدا يعنى مال حلال باشد، نه از هر مالى كه داشتيم. فرمود: «رزقناهم » و نفرمود «عندكم» - انفاق بايد گاهى پنهان و گاهى آشكارا باشد. «سرّاً و علانية» - از فرصت ها استفاده كنيد. «من قبل ان يأتى يوم ...» - اگر دنبال تجارت هستيد در دنيا با خدا معامله كنيد، زيرا كه در قيامت هيچ دادوستدى نيست. «يومٌ لا بيعٌ فيه» - با پول و پارتى نمى توان از عذاب قيامت فرار كرد. «لابيع فيه و لا خلال» •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۳۲ ابراهیم مایع حیات ✍اين آيه از سه زاويه به مسأله ى آب اشاره كرده است: الف: آب باران، كه وسيله ى آبيارى گياهان و مايه ى حيات آنها و سبب سالم سازى هوا و تغيير و تلطيف آن است. ب: آب دريا، كه تأمين كننده ى زندگى حيوانات دريايى و بهترين و ارزان ترين مسير براى عبور كشتى ها و سرچشمه ى ابر و باران است. ج: آب نهرها، كه وسيله ى آب رسانى به مناطق بى آب است. خداوند در آيه ى قبل به نماز و انفاق سفارش كرد. در اين آيه مى فرمايد: چرا در انفاق سستى مى كنيد، با آنكه همه چيز را خدا به شما داده است. «تسخير» هم به معناى بهره گيرى از منافع است، مثل تسخير خورشيد و ماه. و هم به معناى تسلّطِ كامل وسلطه ى انسان است، نظير تسخير كشتى ها ونهرها و تسلّط انسان بر آنها. - شناخت نعمت هاى خداوند، بهترين راه خداشناسى است، كه با فهم عموم و عشق و انگيزه و عبادت همراه است. «خلق السموات... سخّر لكم» - در ميان همه ى نعمت هاى خداوند، آب يكى از مهم ترين آنهاست. «ماءً - فى البحر انهار» - آفرينش هستى، براى انسان است. «رزقا لكم - سخّر لكم» - گرچه اسباب مادّى نقش دارند، امّا تمام عوامل به فرمان خداست. «بامره» - انسان، بر طبيعت حاكم است «سخّر لكم» •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋