هدایت شده از محمود کاویانی زاده
۶۰ مائده
🟥🔴🟧🟠🟨🟡🟩🟢🟦🔵
✍آنان كه #دين و #اسلام و #نماز مسلمانان را #مسخره مى كنند و مسلمين را به خاطر ايمانشان مى آزارند، چرا به گذشته تاريك و ننگين خود نگاه نمى كنند كه با قهر الهى #مسخ شدند و رسوا گشتند. گرچه #يهودِ زمان پيامبر، به صورت خوك و ميمون نبودند، ولى چون #بنى_اسرائيل خود را قوم واحد و داراى هويّت جمعى مى دانستند و افتخارات گذشته را به خود نسبت مى دادند، بيان رسوايى هاى پيشين، غرور آنان را مى شكند.
بسيارى از مفسّران معتقدند، يهوديانى كه با حيله هاى شرعى قداست روز #شنبه را شكستند، به #ميمون تبديل شدند و مسيحيانى كه #مائده_آسمانى_عيسى را منكر شدند، به #خوك تبديل گشتند. (133)
-----
133) تفسير راهنما.
🐖🐒 كيفرهاى الهى عادلانه است و اگر گروهى به ميمون و خوك تبديل مى شوند سزاى عملكردشان است. «مثوبةً»
🙈 بيان سرنوشت شوم بدكاران تاريخ يكى از روش هاى ارشاد و تبليغ قرآن است. «جعل منهم...»
🚫 حرمت شكن، حرمت ندارد. «اولئك شرّ مكاناً و اضّل...»
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
۶۱ مائده
🟥🔴🟧🟠🟨🟡🟩🟢🟦🔵
🗣 اظهار ايمان افراد، شما را فريب ندهد.
🫀 كسانى كه منافقانه اظهار ايمان مى كنند، بدانند كه خداوند از درون آنان آگاه است. «قالوا آمنّا و قد دخلوا بالكفر... واللَّه اعلم...»
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
۶۲ مائده
🟥🔴🟧🟠🟨🟡🟩🟢🟦🔵
✍در آيه ى گذشته، سخن از روحيّه ى كفر ونفاق اهل كتاب بود، در اينجا بيان فسادهاى اخلاقى و اجتماعى و اقتصادى آنان است.
«سُحت» در اصل به معناى جدا كردن پوست و نيز به معناى شدّت گرسنگى است، سپس به هر #مال_نامشروع مخصوصاً #رشوه گفته شده است، زيرا اين گونه اموال، صفا و طراوت و بركت را از اجتماع انسانى مى برد. همان طور كه كندن پوستِ درخت باعث پژمردگى يا خشكيدن آن مى گردد. بنابراين «سُحت» معناى وسيعى دارد و اگر در بعضى روايات مصداق خاصّى از آن ذكر شده، دليل اختصاص نيست. (134)
-----
134) تفسير نمونه.
🗣 در #انتقاد از منحرفان، بايد انصاف داشت. «كثيراً منهم» (نه تمام آنها)
🍀 سيماى جامعه اسلامى، سبقت در خيرات است، «يسارعون فى الخيرات» (135) ولى سيماى جامعه كفر و نفاق، سبقت در فساد است. «يسارعون فى الاثم والعدوان»
🤦 بدتر از #فساد_اخلاقى «اثم» و #فساد_اجتماعى «عدوان» و #فساد_ادارى «سُحت»، عادت به فساد و سرعت در آن است
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
۶۳ مائده
🟥🔴🟧🟠🟨🟡🟩🟢🟦🔵
✍ #حضرت_على عليه السلام در اواخر خطبه «قاصعه» (136) مى فرمايد: خداوند اقوام پيشين را مورد لعن قرار نداد مگر بخاطر ترك #امر_به_معروف و #نهى_از_منكر. خداوند عوام را به خاطر ارتكاب معاصى ودانشمندان را به خاطر ترك نهى از منكر لعنت كرد.
منظور از «ربّانيون» علماى مسيحى و منظور از «احبار» علماى يهود است.
#امام_حسين عليه السلام ذيل اين آيه فرمود: دليل سكوت علما و رها كردن امر به معروف و نهى از منكر، يا طمع به منافع ستمگران است و يا ترس از آنان «رغبة فيما كانوا ينالون منهم او رهبة مما يحذرون» (137)
👅 مسئوليّت امر به معروف و نهى از منكر، در درجه اوّل متوجّه علماست. «لولاينهاهم الربانيون...»
🦻 سكوت و بى تفاوتى #علما، زمينه ى ترويج فساد است.
🖐 اگر نهى از منكر، جلوى #گناه را نگيرد، لااقل جلوى سرعت آن را مى گيرد.
👂 #سكوت_عالم، بدتر از گناه خلافكار است. «لبئس ما كانوا يصنعون»
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
۶۴ مائده
🟥🔴🟧🟠🟨🟡🟩🟢🟦🔵
✍آيه قبل، اشاره به سخنان خلاف و نامربوط #يهود «و قولهم الاثم» و جلوگيرى نكردن علما از آنها بود، «لولا ينهاهم...» در اين آيه نمونه اى بيان شده كه يهود مى گفتند: دست خدا بسته است وديگر نمى تواند به ما قدرت وشوكت بدهد، آن گونه كه در گذشته قدرت داشتيم.
در روايات آمده است كه اين آيه، عقيده ى يهود را نسبت به #قضا_قدر و سرنوشت بيان مى كند. چون يهود مى پنداشتند در #آغاز_آفرينش دست خدا باز بود، امّا پس از آنكه همه چيز را آفريد، دست او بسته شد.
#امام_صادق عليه السلام در توضيح اين آيه فرمود: عقيده ى يهود اين بود كه خداوند بعد از آفرينش، از تدبير امور كناره گيرى كرده است و چيزى را كم يا زياد نمى كند. »قد فرغ من الامر فلايزيد و لاينقص». (138)
در زبان عربى كلمه ى «يَد» و در فارسى كلمه ى «دست»، كنايه از قدرت و نفوذ است. مثلاً مى گوييم: فلانى در منطقه يا اداره دست دارد. دست فلانى قطع شد. دست ما به فلانى نمى رسد. در روايات هم آمده است كه اولياى خدا دست خدايند. يعنى واسطه لطف او نسبت به مردمند.
#امام_باقرعليه السلام درباره ى «كلمّا اوقدوا ناراً...» فرمودند: هرگاه جبّارى بخواهد #آل_محمّد عليهم السلام را نابود كند، خداوند او را درهم مى شكند. (139)
به گفته #علامه_طباطبايى: هرگاه فقر، گرسنگى و قحطى پيش مى آمد، يا آيات قرض دادن به خداوند نازل مى شد، مى گفتند: اين قحطى و اين سفارش به قرض الحسنه، نشانه ى بسته بودن دست خداست.
-----
138) تفسير نورالثقلين و توحيد صدوق، ص 167.
139) تفسير عيّاشى.
👏 رضايت به گناه ديگران، شركت در آن است. «قالت اليهود» (گرچه بعضى از يهود، نسبتِ دست بسته بودن به خدا مى دادند، ولى چون ديگران هم راضى بودند، اين تفكّر انحرافى به همه نسبت داده شده است.)
👌 بى لياقتى و نااهلى خود را توجيه نكنيم. (شيطان، تكبّر خود را به اغواى الهى نسبت داد) ، يهود هم محروميّت هاى خود را با بخيل بودن خدا توجيه مى كردند.
📖 همان گونه كه قرآن براى افراد متّقى، نور و هدايت است، براى افراد لجوج، طغيان و كفر مى آورد. «وليزيدنّ... طغياناً و كفرا»
👊 يهوديان، همواره فتنه مى كنند، ولى شكست مى خورند. «كلّما أوقدوا ناراً للحرب أطفأها اللَّه»
🤝 دست يابى به محبّت يا قهر الهى، در اثر عملكرد ماست. «واللَّه لايحبّ المفسدين»
-----
140) حجر، 39.
🖌نوشتار و صوت🎤 (10:22 دقیقه)
پرسش:
👈 آیا خدا همه مخلوقاتش را دوست دارد؟ این دوست داشتن مطلق و بی شرط است یا مشروط و با قید؟ آیا خدا کفار و منافقین را دوست دارد؟! ممکن است که از جهتی مثلا کافر را دوست نداشته باشد و از جهتی دیگر دوست داشته باشد؟
پاسخ (نشانی پیوند):
✍️ اگر چه محبّت خداوند سبحان با محبّت بندگانش قابل قیاس نمیباشد، اما با توجه به این مهم که هر چه در انسان هست، تجلی اسماء و صفات الهی میباشد، آدمی میتواند با توجه به حقیقت محبّت در خودش، با چند و چونی از محبّت خداوند سبحان به مخلوقاتش، آشناتر گردد.
✔️ ابتدای محبّت، از خداوند سبحان میباشد؛ او اگر دوست نداشته باشد، خلق نمیکند؛ لذا هر چه را خلق نماید، دوستش دارد؛ حتی آدمی، آن چه را خود میسازد، دوست دارد؛ اگر چه ساختهاش دوست داشتنی نباشد! اما تداوم و تشدید محبّت، به چگونگی مواضع و رفتار بندگان بستگی دارد؛ چنان که محبّت در انسان که تجلی محبت اوست نیز چنین است.
✔️ ابتدای محبّت از سوی خداوند رحمان و رحیم، هیچ قید و شرطی ندارد، اما یقیناً حفظ، استحکام، تداوم و تشدید آن، مشروط میباشد؛ چنان که تمامی ارتباطات و فعالیتهای بشر و اخذ نتایج نیز مشروط میباشند ... .
بیشتر را اینجا بخوانید یا بشنوید: 👇
https://www.x-shobhe.com/belief/13409.html
@X_shobhe
🏴 استفاده از برق عمومی در تکیهها
🔷 س ۸۶۵۳: آیا استفاده از برق عمومی برای روشنایی تکیه و فضای مکان عزاداری و مانند آن، در کشور اسلامی و حسینی استفاده عمومی و عام المنفعه محسوب میشود و اشکال ندارد؟
✅ ج: اگر با مجوز قانونی باشد، اشکال ندارد، در غیر این صورت جایز نیست و موجب ضمان است.
🆔 @resale_ahkam
🌸امام باقرعلیه السلام به نقل از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: «أَفْضَلُ الْعِبادَةِ إنْتِظارُ الْفَرَجِ؛(2) انتظار فرج آل محمّد [و ظهور مهدی علیه السلام ] برترین عبادت است
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۱۱۹
🍀 #سوره_مائده #جزء_۶
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
119.mp3
1.16M
🎧 صوت #صفحه_۱۱۹
🍀 #سوره_مائده #جزء_۶
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋