إنّا للّه و إنّا إلیهِ راجِعون
قَد قُتِلت حبیبةالمصطفی«ص»
لکالأجر یا صاحبالزمان«عج»💔
#نشر_خوبی_ها
#فاطمیه
بسم الله الرحمن الرحیم
لم تَزاليْ في نذورِ الأمَّهاتْ جوهرَ اليُمْنِ وسِرَّ البركاتْ
السلام علیک یافاطمه الزهرا
#گزارش_تصویری فعالیت خادمین موکب فرهنگی اجتماعی سپهبدشهیدحاج قاسم سلیمانی درروزشهادت حضرت زهرا(س)وپذیرایی ازعزادارن حضرتش بالوبیای گرم،تقدیروتشکرداریم ازعزیزانی که باکمکهای مادی ومعنوی موجب باشکوه برگزارکردن مراسم شدنداجرشماباخانم فاطمه زهرا(س).
"خادمین موکب فرهنگی اجتماعی سپهبدشهیدحاج قاسم سلیمانی"
#نشر_خوبی_ها
#روایت_محله
#فاطمیه
📎آدرس کانال
https://eitaa.com/mpkbjgvbh
رسول خدا صلى الله عليه وآله در وصیتش به امیر المؤمنين عليه السلام فرمودند:
ای علی به زودی قریش بر علیه تو خواهند شد و برای ظلم به تو و شکست دادنت با هم متحد میشوند پس اگر یارانی داشتی جهاد کن و اگر یاور و انصاری ،نداشتی دست نگهدار و خون خود را حفظ کن چون شهادت در راه خدا در آینده نصیب تو خواهد شد.
خداوند قاتل تو را لعنت کند.
📚منبع: الغيبة طوسى ص ۱۹۳
وقتى عمر بن الخطاب داخل خانه امیرالمومنین شد...
امیرالمومنین ناگهان از جا برخاسته و گریبان عمر را گرفت و او را به شدت کشید و بر زمین کوبید و بر بینی و گردنش ضربه زد و قصد کرد که او را بکشد.
در آن هنگام به عمر فرمود :
ای پسر صهاک قسم به آنکه محمد را به پیامبر مبعوث نمود اگر نبود عهدی که پیامبر با من نموده است میدانستی که تو نمی توانی به خانه من داخل شوى
📚منبع:
كتاب سليم بن قيس هلالی ص ۱۵۰
#نشر_خوبی_ها
#هشتگ_منبر
#فاطمیه
⭐ سه نشانه مهم مومن از منظر امام صادق ﴿عَلَيهِ السَّلام﴾
🌿 خداشناسی
🍃 دوست شناسی
🍂 دشمن شناسی
🌷عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ﴿عَلَيهِ السَّلام﴾ قَالَ: ثَلَاثٌ مِنْ عَلَامَاتِ الْمُؤْمِنِ عِلْمُهُ بِاللَّهِ وَ مَنْ يُحِبُّ وَ مَنْ يُبْغِض.
🌹امام صادق ﴿عَلَيهِ السَّلام﴾ فرمودند : سه چيز از علامات مؤمن است : شناختن خدا و شناختن دوستان و دشمنان خدا .
📚 (الكافي،ج۳،ص ۱۲۶)
✍نکته وتبیین: پس مومن کسی است که:
۱. خداوند را بشناسد و به او حسن ظن و اعتماد داشته باشد و او را قادر بر یاری خویش بداند و بر آن ذات مقدی توکل نماید و برای حل مشکلات خود و جامعه چشم به دست کفار نداشته باشد.
۲.دوستان خداوند، انبیاء و اولیای الهی رهبران دینی و عالمان وارسته، شهداء و مومنان راستین (سلام الله علیهم اجمعین) را بشناسد و بداند خداوند آنان را دوست دارد و آنان نیز خداوند را دوست دارند (يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَه. ۵۴ مائده ) پس آنان را دوست داشته و خیرخواه خود بداند.
۳. دشمنان خداوند ، فرعونها و مستکبران عالم و فساد کنندگان در زمین را بخوبی بشناسد و از آنان اعلان برائت نموده و مرگ و نابودی آنان را از خداوند طلب نماید و دائماً در حال جهاد و مقابله با آنان باشد و هرگز فریب آنان را نخورد حتی اگر قسم یاد کنند که خیر خواه شما هستیم ، " قاسَمَهُما إِنِّي لَكُما لَمِنَ النَّاصِحينَ"
📖اعراف، ۲۲
#نشر_خوبی_ها
#هشتگ_منبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻دو دلیل برای این سوال که چرا امیرالمؤمنین دست به شمشیر نبرد؟ چرا نجنگید؟ چرا حضرت زهرا سلام الله پیش قدم شد؟ یک دلیل از زبان حضرت زهرا و دیگری از اميرالمؤمنين علیهماالسلام
#نشر_خوبی_ها
#هشتگ_منبر
#فاطمیه
یا ممتحنة امتحنک الذی خلقک قبل ان یخلقک فوجدک لما امتحنک به صابرة»، معنای این فرازاززیارت نامه حضرت زهرا(س)این هست:سلام برتوای کسی که خداوندقبل ازآنکه تورابیافریندتوراامتحان نمودوتورادرامتحان صابرپیشه یافت.
📎سوال:آیاامتحان شدنشان قبل ازآفرینششان ممکن است؟؟؟
✍جواب وتبیین:
عبارت «قَبْلَ اَنْ یَخْلُقَکِ» که ظرف زمان است، متعلق به فعل «خَلَقَکِ» نیست، بلکه متعلق به فعل «امتحنک» است؛ یعنی قبل از اینکه تو را بیافریند، تو را امتحان کرد؛ اما اینکه منظور از امتحان کردن قبل از آفرینش چیست، اقوال مختلفی ارائه شده است؛ برخی گفتهاند که منظور، مقدّر کردن بلاهایی است که در دنیا با آن مواجه شده است؛ یعنی پیش از اینکه خدا او را بیافریند، آن بلاها را برای او رقم زده بود.
(۱)
برخی امتحان را به معنای علم گرفتهاند؛ یعنی خدا قبل از آفریدنت میدانست که تو صابر بر بلاها هستی.
احتمال دیگر این است که منظور، همان معنای ظاهری این عبارات باشد؛ یعنی خداوند قبل از اینکه حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) را بیافریند، در عالم ارواح او را آزمایش کرد. (۲)
مشابه با همان روشی که بر اساس صریح قرآن کریم، در همان عالم ذر از همه فرزندان آدم اقرار به ربوبیت خدا گرفته شد «وَ اِذْ اَخَذَ رَبُّکَ مِنْ بَنی آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَ اَشْهَدَهُمْ عَلی اَنْفُسِهِمْ اَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلی»؛
(۳)
و از آنان پیمان گرفته شد که تنها خدا را پرستیده و از عبادت شیطان سرباز زنند،
(۴)
که در همین راستا میتوان حدس زد که شاید جریان عهد اولیه خدا با انسانها نیز نوعی امتحان ابتدایی بود، امتحانی که از ابتدا مشخص بود که برخی از اولیای الهی؛ مانند پیامبران و معصومین (علیهمالسّلام) به عهد خود وفادار بوده و از آن خدا سربلند بیرون خواهند آمد.
منابع📚
.۱ مجلسی، محمدتقی، لوامع صاحبقرانی، ج۸، ص۵۱۱، قم، اسماعیلیان، چاپ سوم، ۱۴۱۴ق.۲.↑ مجلسی، محمدباقر، ملاذ الاخیار فی فهم تهذیب الاحکام، ج۹، ص۲۵، تحقیق:مهدی رجایی، قم، کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی، چاپ اول، ۱۴۰۶ق. ۳.↑ اعراف/سوره۷، آیه۱۷۲. ۴.↑ یس/سوره۳۶، آیه۶۰-۶۱.
#نشر_خوبی_ها
#سخنرانی_تعاملی
#فاطمیه
بسم الله الرحمن الرحیم
پرســش وپاسخ
به چه منظور پیامبر، حضرت زهرا را امابیها خطاب میکردند؟
🛑مقدمه
عربها در نامگذاري سه چيز دارند:
〽️اسم: مانند فاطمه
〽️لقب: مانند زهرا
〽️كنيه: مانند " ام ابيها"
حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها) افزون بر نام، از چندين لقب و كنيه نیز بهرهمند بودند، انتخاب كنيهها ممكن است به جهت خاصي باشد.
یکی از القاب حضرت زهرا -سلاماللهعلیها- امابيهاست يعني، مادرِ پدرش كه پيامبر اكرم(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) به آن حضرت ميفرمودند امابيها (مادرِ من) که در اين رابطه احتمالاتي وجود دارد.
📚منبع:مقاتلالطالبين و كشفالغمه
اول: ملاطفت حضرت با پدر و پدر با ایشان
رمز اين نام گذاري ممكن است به جهت اظهار محبت باشد، همان گونه كه متداول است پدر در اظهار محبت نسبت به دخترش ميگويد: مادرم و نسبت به پسرش ميگويد: بابايِمن،
يعني پيامبر جهت اظهار محبت به دخترشان میفرمودند: تو مادر پدرت هستي.
شايد بدين جهت باشد كه در دوره غربت اسلام، حضرت با پدرشان رفتاري همانند رفتارِ مادر به فرزند داشتند
📚منبع:کتاب سيد جعفر شهيدي، زندگاني حضرت فاطمه(س) ص 40
پيامبر نيز بسيار به دخترشان علاقهمند بودند، همانند رفتار فرزند نسبت به مادر.
پيامبر دست حضرت فاطمه را ميبوسيد. هر گاه به سفر مي رفتند آخرين كسي كه با او خداحافظي ميكردند، حضرت فاطمه بودند و در بازگشت از سفر نیز نخست به ديدار حضرت زهرا میرفتند و ایشان مانند مادري دلسوز رسول خدا را در آغوش ميگرفتند و از ایشان نگهداري ميكردند، زخمهايشان را مرهم ميگذاشتند و با این کار رنجها و دردهای پیامبر را كاهش ميدادند و ابراز عواطفشان دو سويه و همانند ابراز عواطف مادر و فرزند بود
دوم: ریشهی درخت رسالت
مادر هر چيزي اصل و اساس اوست. ممكن است مقصود آن باشد كه حضرت فاطمه اصل و اساس درخت رسالتاند، چنان كه در روايت آمده است: "شجرهی طيبه پيامبر -صلیاللهعلیهوآلهوسلم- است، ساقهاش علي -علیهالسلام- و ريشهاش فاطمه سلاماللهعلیها، ميوه اش فرزندان او و شاخ و برگش شيعيان حضرت ميباشند و اگر ريشه درخت نباشد، درخت خشك ميگردد و طراوت خود را از دست ميدهد. حضرت زهرا -سلاماللهعلیها-اگر نبودند درخت اسلام سرسبزي و نشاط خود را از دست ميداد.
سوم: بالاتر بودن حضرت نسبت به همسران پیامبر
چون خداوند همسران پيامبر را به كنية "ام المؤمنين" گرامي داشتند، به ذهن خطور كند كه آنان مهمترين زنان روي زمين هستند یا حتي از حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها) بالاترند، از اين جهت حضرت رسول ایشان را "ام ابيها" خطاب كردند تا از اين وسوسهها و خطورات ذهني پیشگیری شود؛ يعني اي زنان پيامبر اگر شما به منزلهی مادرِ مؤمنان هستيد، حضرت فاطمه به منزلة مادر پيامبر است.(احمد رحماني همداني، فاطمه زهرا شادماني دل پيامبر (ص) ص 267 )
#نشر_خوبی_ها
#هشتگ_منبر
#شبهات_فاطمیه
💎 اهمیت بیان حقیقت درک پذیر
🌹 قال الإمامُ عليٌّ عليه السلام:
✨ «أَتُحِبُّونَ أَنْ يُكَذِّبَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ؟ حَدِّثُوا النَّاسَ بِمَا يَعْرِفُونَ، وَأَمْسِكُوا عَمَّا يُنْكِرُونَ.»
🌹امیرالمومنین علی علیه السلام میفرمایند:
🖌«آیا دوست دارید خدا و رسولش تکذیب شوند؟ با مردم با آنچه که می فهمند سخن بگویید و از آنچه که انکار می کنند، سخن نگویید.»
نکته: روایت می تواند معنای دومی داشته باشد که در توضیح ارائه می شود.
📚الأصول الستة عشر (ط - دار الشبستري)، ص117
🔹 توضیح: مطالب مهمی با استفاده از معارف دینی در این توضیح بیان شده است. مثل مخاطب شناسی و روش انتقال مطالب و بیان برخی قواعد در پاسخ به شبهات دینی و پاسخ برخی از شبهات
معانی روایت:
1️⃣ معنای اول: با مردم با آنچه میفهمند سخن بگویید و از بیان آنچه انکار میکنند، خودداری کنید.
2️⃣ معنای دوم: با مردم به اندازه فهمشان سخن بگویید. در این زمینه، روایاتی نیز وارد شده است که میفرماید: «کلموا الناس علی قدر عقولهم.»
🌟 مخاطبشناسی:
طبق هر دو معنا، مخاطبشناسی ضروری است:
طبق معنای اول، باید حقیقت را بهگونهای بیان کرد که برای مخاطب قابل درک باشد.
طبق معنای دوم، نباید هر مطلبی را برای هر مخاطبی بیان کرد.
بیان مطالبی که مخاطب نمیتواند بپذیرد، نهتنها مفید نیست، بلکه ممکن است باعث انکار حقایق شود.
لذا بیان روایات عمیق برای عموم مردم درست نیست و همچنین باید مطالب را طوری بیان کرد که مخاطب بتواند بفهمد. حتی در موضوع معجزات و کرامات نیز، بیان برخی معجزات در هر مجلسی مناسب نیست.
نکته مهم: معجزه در هر عصری از پیامبران متناسب با مسئله ای بوده است که مردم با آن سر و کار داشتهاند و آن را میفهمیدند. لذا با آن مسئله مانوس بودهاند ولی وقتی با معجزه مواجه میشدند میفهمیدند که این کار چیست و این را نیز میفهمیدند که کار فرد عادی نیست. مثلا در زمان حضرت عیسی علیه السلام طبابت به صورت خاص رواج داشت ولی وقتی دیدند حضرت عیسی مرده زنده میکند، فهمیدند که فراتر از آن افراد است. در زمان حضرت موسی علیه السلام که جادوگری رواج داشت، وقتی دیدند عصا واقعا اژدها شد، فهمیدند که فراتر از قدرت انسان عادی است. در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم که فصاحت و بلاغت رواج داشت وقتی قرآن نازل شد، دیدند که متنی فراتر از قدرت انسان عادی است. تا جایی که مشرکان نمی توانستند خودشان را کنترل کنند و شبانه به صورت مخفیانه به قرآن خواندن پیامبر گوش میکردند و از اینهمه فصاحت و بلاغت و زیبایی لذت می بردند. قرآن از آنجا که معجزه جاوید است در همه اعصار نیز از هر لحاظ و خصوصا به لحاظ علمی میدرخشد و تفوق و برتری دارد. مهم فهم آن است. لذا خداوند نیز با ابزاری با مردم سخن گفته است و معجزه داده است که میفهمیدند.
‼️اخیراً عدهای، روایات و مواضع خاصی را تحت عنوان «پرده آخر» به تمسخر گرفتهاند.
این افراد، مطالبی را که علما در مجلسی خاص و متناسب با شرایط آن جمع بیان کردهاند، بیمقدمه و بدون مخاطبشناسی، در معرض عموم قرار میدهند تا آنها را به سخره بگیرند.
⚠️ این رفتار ناپسند، شبیه آن است که پیشرفتهای علمی روز دنیا را به افرادی که در مناطق بسیار ضعیفی زندگی میکنند، ارائه دهیم. آن افراد، نهتنها نمیپذیرند بلکه ممکن است آن را مسخره کنند.
📞 اگر ۵۰ سال پیش درباره تماس تصویری صحبت میشد، بسیاری آن را غیرقابل باور میدانستند.
🤖 اگر امروز بگوییم که در آینده، افراد بدون موبایل و تنها با استفاده از ذهن خود، از این سوی دنیا با آن سوی دنیا ارتباط برقرار خواهند کرد، شاید باور نکنیم. اما تحقیقات تراشههای ذهنی نشان میدهد که چنین فناوریای دور از دسترس نیست.
پس عدم درک، لزوما نشانه نبود آن حقیقت نیست.
🔰 نتیجهگیری:
1️⃣ مطالب را قبل از بیان، برای مخاطب قابل درک کنیم. اصطلاحا گفته می شود «درک پذیر کردن حقیقت».
2️⃣ هر مطلبی را هر جایی نگوییم؛ زیرا ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.
3️⃣ اگر روایتی عجیب از معجزات یا قدرتهای معصومین علیهم السلام شنیدیم و درک نکردیم، انکار نکنیم و علم آن را به اهلش واگذاریم.
با این اصول، بسیاری از شبهاتی که مغرضان و خناثان تحت عنوان پرده آخر مطرح میکنند، پاسخ داده میشود.
نکته: به نظر میرسد یکی از ابزارهای درکپذیری حقیقت و انتقال آسان حقائق زبان هنر و خصوصا رسانه است!
دقت در سخنان امیرالمومنین علی علیه السلام نکات بسیار زیادی را به هر شخصی یاد می دهد که به شدت در زندگی فردی و اجتماعی و دینی راهگشا است.
والسلام علیکم ورحمه الله
#نشر_خوبی_ها
#سخنرانی_تعاملی
#هشتگ_منبر
🌟 "اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِی"
و این فراز، تمام رسالتی بود که #فاطمه سلاماللهعلیها را به دفاع از علی علیهالسلام واداشت.
که زندگی در دنیای بی #امام ، زندگی در وادی جهل و بیابانِ بیراهنماست!
توحید، رمز پنج حرفیِ "رهایی و قدرت و آزادیِ انسان " زیر ردای امامت است که زنده میماند ...
توحید: علّت حیات است!
آب حیات است! که حیات جاودانه به بشر میبخشد!
فاطمه سلاماللهعلیها، شهیدهی "توحید" است در راه فرزندانی که میترسید در دنیای بیامام راه آغوش خدا را،
مسیر توحید را ... گم کنند!
#نشر_خوبی_ها
#سخنرانی_آسانسوری
#جهاد_تبیین
🕯زیارت حضرت امیرالمؤمنین ﴿عَلَيهِ السَّلامُ﴾ و حضرت زهرا ﴿سَلامُ اللهِ عَليها﴾ در روز یکشنبه
🌷زیارت حضرت امیرالمومنین
⚘﴿عَلَيهِ السَّلامُ﴾
السَّلامُ عَلَى الشَّجَرَةِ النَّبَوِيَّةِ وَ الدَّوْحَةِ الْهَاشِمِيَّةِ ، الْمُضِيئَةِ الْمُثْمِرَةِ بِالنُّبُوَّةِ الْمُونِقَةِ بِالْإِمَامَةِ، وَ عَلىٰ ضَجِيعَيْكَ آدَمَ وَنُوحٍ عَلَيْهِمَا السَّلامُ .
السَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ .
السَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَى الْمَلائِكَةِ الْمُحْدِقِينَ بِكَ وَالْحَافِّينَ بِقَبْرِكَ.
يَا مَوْلاىَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ ، هَذاَ يَوْمُ الْأَحَدِ وَهُوَ يَوْمُكَ وَ بِاسْمِكَ، وَ أَنَا ضَيْفُكَ فِيهِ وَجارُكَ، فَأَضِفْنِى يَا مَوْلاىَ وَ أَجِرْنِى، فَإِنَّكَ كَرِيمٌ تُحِبُّ الضِّيافَةَ، وَ مَأْمُورٌ بِالْإِجارَةِ ، فَافْعَلْ مَا رَغِبْتُ إِلَيْكَ فِيهِ وَ رَجَوْتُهُ مِنْكَ ، بِمَنْزِلَتِكَ وَ آلِ بَيْتِكَ عِنْدَاللّٰهِ وَ مَنْزِلَتِهِ عِنْدَكُمْ وَ بِحَقِّ ابْنِ عَمِّكَ رَسُولِاللّٰهِ صَلَّىاللّٰهُعَلَيْهِوَ آلِهِ وَ سَلَّمَ وَ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ.
🌷زیارت حضرت فاطمه زهرا
⚘ ﴿سَلامُ اللهِ عَليها﴾
⭐ زیارت اول
السَّلامُ عَلَيْكِ يَا مُمْتَحَنَةُ، امْتَحَنَكِ الَّذِى خَلَقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً، أَنَا لَكِ مُصَدِّقٌ صَابِرٌ عَلَىٰ مَا أَتىٰ بِهِ أَبُوكِ وَ وَصِيُّهُ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِما، وَ أَنَا أَسْأَلُكِ إِنْ كُنْتُ صَدَّقْتُكِ إِلّا أَلْحَقْتِنِى بِتَصْدِيقِى لَهُمَا، لِتُسَرَّ نَفْسِى، فَاشْهَدِى أَنِّى ظاهِرٌ بِوَلَايَتِكِ وَ وَِلايَةِ آلِ بَيْتِكِ صَلَوَاتُ اللّٰهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ.
🌟 زیارت دوم
السَّلامُ عَلَيْكِ يَا مُمْتَحَنَةُ، امْتَحَنَكِ الَّذِى خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ وَ كُنْتِ لِمَا امْتَحَنَكِ بِهِ صَابِرَةً وَ نَحْنُ لَكِ أَوْلِيَاءٌ مُصَدِّقُونَ وَ لِكُلِّ مَا أَتىٰ بِهِ أَبُوكِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ وَ أَتىٰ بِهِ وَصِيُّهُ عَلَيْهِ السَّلامُ مُسَلِّمُونَ وَ نَحْنُ نَسْأَلُكَ اللّٰهُمَّ إِذْ كُنَّا مُصَدِّقِينَ لَهُمْ أَنْ تُلْحِقَنَا بِتَصْدِيقِنا بِالدَّرَجَةِ الْعَالِيَةِ، لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنا بِوَِلايَتِهِمْ عَلَيْهِمُ السَّلامُ.
#نشر_خوبی_ها
✅امام خامنه ای در نماز جمعه نصر:
من عرض میکنم دشمن ملّت ایران همان دشمن ملّت فلسطین است، همان دشمن ملّت لبنان است، همان دشمن ملّت عراق است، همان دشمن ملّت مصر است، دشمن ملّت سوریه است، دشمن ملّت یمن است؛ دشمن یکی است، شیوههای دشمن در کشورهای مختلف، مختلف است. یک جا با جنگ روانی، یک جا با فشار اقتصادی، یک جا با بمبهای دوتُنی، یک جا با سلاح، یک جا با لبخند، دارند دشمنان ما این سیاست را پیش میبرند، امّا اتاق فرمان یک جا است، از یک جا دستور میگیرند، از یک جا فرمان حملهی به جمعیّتهای مسلمان و ملّتهای مسلمان را دریافت میکنند. اگر این سیاست در یک کشور، موفّق شد، یعنی موجب سیطرهی بر یک کشور شد، وقتی خاطرشان از یک کشور آسوده شد، به سراغ کشور دیگر میروند. #ملتها_نبایدبگذارند
هر ملّتی اگر میخواهد مبتلای به محاصرهی فلجکنندهی دشمن نشود، باید از اوّل چشم را باز کند، بیدار باشد؛ وقتی دید دشمن سراغ یک ملّت دیگر رفت، خود را با آن ملّت مظلوم و زیر ستم شریک بداند، به او کمک کند، با او همکاری کند تا دشمن آنجا موفّق نشود. اگر دشمن آنجا موفّق بشود میآید سراغ این نقطهی بعدی.
ما مسلمانها سالهای متمادی از این حقیقت غفلت کردهایم، نتایجش را هم دیدهایم؛ امروز دیگر نباید غفلت کنیم؛ #باید_حواسمان_جمع_باشد.
ما باید کمربند دفاع را، کمربند استقلالطلبی را، [کمربند] عزّت را، از افغانستان تا یمن، از ایران تا غزّه و لبنان، در همهی کشورهای اسلامی و ملّتهای اسلامی محکم ببندیم.
#نشر_خوبی_ها
#جهاد_تبیین
#امام_خامنهای
♨️ حدیثی زیبا از آثار محبت به حضرت زهرا (س)
🌹 و عَنْ سَلْمَانَ اَلْفَارِسِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : يَا سَلْمَانُ مَنْ أَحَبَّ فَاطِمَةَ اِبْنَتِي فَهُوَ فِي اَلْجَنَّةِ مَعِي وَ مَنْ أَبْغَضَهَا فَهُوَ فِي اَلنَّارِ يَا سَلْمَانُ حُبُّ فَاطِمَةَ يَنْفَعُ فِي مِائَةِ مَوْطِنٍ أَيْسَرُ تِلْكَ اَلْمَوَاطِنِ اَلْمَوْتُ وَ اَلْقَبْرُ وَ اَلْمِيزَانُ وَ اَلْمَحْشَرُ وَ اَلصِّرَاطُ وَ اَلْمُحَاسَبَةُ فَمَنْ رَضِيَتْ عَنْهُ اِبْنَتِي فَاطِمَةُ رَضِيتُ عَنْهُ وَ مَنْ رَضِيتُ عَنْهُ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ وَ مَنْ غَضِبَتْ عَلَيْهِ فَاطِمَةُ غَضِبْتُ عَلَيْهِ وَ مَنْ غَضِبْتُ عَلَيْهِ غَضِبَ اَللَّهُ عَلَيْهِ يَا سَلْمَانُ وَيْلٌ لِمَنْ يَظْلِمُهَا وَ يَظْلِمُ ذُرِّيَّتَهَا وَ شِيعَتَهَا .
سلمان فارسى گفت پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله فرمود: اى سلمان هر كه فاطمه را دوست بدارد او در بهشت با من خواهد بود و هر كه دشمن بدارد در جهنم. سلمان! دوستى فاطمه در صد جايگاه سود ميبخشد كه سادهترين اين جايگاهها مرگ و قبر و ميزان و محشر و صراط و محاسبه است هر كه دخترم فاطمه از او راضى باشد من از او راضيم و هر كه من از او راضى باشم خدا از او راضى است و هر كه فاطمه بر او خشم بگيرد من بر او خشم ميگيرم و هر كس من بر او خشم بگيرم خدا بر او خشمگين است. سلمان واى بر كسى كه او را ستم نمايد و ستم بر ذريه و شيعيانش كند.
📚منبع: بحارالأنوار، ج ۲۷، ص ۱۱۶.
#نشر_خوبی_ها
#هشتگ_منبر
🟡 چرا ۱۶ آذر به روز دانشجو نام گذاری شد؟
🟢در تاریخ ۲۴ آبان اعلام شد که نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا از طرف آیزنهاور به ایران می آید. نیکسون به ایران میآمد تا نتایج «پیروزی سیاسی امیدبخشی را که در ایران نصیب قوای طرفدار تثبیت اوضاع و قوای آزادی شده است» (نقل از نطق آیزنهاور در کنگره آمریکا بعد از کودتای 28 مرداد) ببیند. در مقابل دانشجویان مبارز دانشگاه نیز تصمیم گرفتند که در فضای حکومت نظامی بعد از کودتای سیاه، هنگام ورود نیکسون، نفرت و انزجار خود را به دستگاه کودتا نشان دهند. دو روز قبل از آن واقعه تلخ (14 آذر) زاهدی تجدید رابطه با انگلستان را رسما اعلام کرد و قرار شد که «دنیس رایت» ، کاردار سفارت انگلستان، چند روز بعد به ایران بیاید. از همان روز 14 آذر تظاهراتی در گوشه و کنار به وقوع پیوست که در نتیجه در بازار و دانشگاه عدهای دست گیر شدند. این وضع در روز 15 آذر هم ادامه داشت. و بیشتر اعتراض ها از دانشکده پزشکی و داروسازی و حقوق و علوم آغاز شد. صبح شانزده آذر، هنگام ورود به دانشگاه، دانشجویان متوجه تجهیزات فوق العاده سربازان و اوضاع غیر عادی اطراف دانشگاه شده، وقوع حادثهای را پیش بینی میکردند. فضا بشدت آبستن حوادث و درگیری بود. بعد از گذشت مدتی برای جلوگیری از تنش و درگیری چندین دانشکده تعطیل اعلام شد و در ادامه سراسر دانشگاه به دستور رییس دانشگاه تعطیل گردید. نیروهای نظامی رژیم که بشدت رفت و آمد دانشجویان را کنترل کرده و در این بین عده ای را نیز دستگیر نموده بودند, با حضور در کلاس یکی از اساتید دانشکده فنی (مهندس شمس استاد نقشه کشی) زمینه اعتراض را در کلاس درس ایجاد کردند. آنان قصد داشتند دو دانشجو را که ظاهرا به حضور نظامیان در دانشگاه اعتراض داشتند را دستگیر نمایند. دستگیری دو دانشجو کلاس را به هم زده، دانشجویی دیگر بر روی نیمکت کلاس فریاد می زند: "آقا ما چقدر بی عرضه هستیم. چقدر بدبخت هستیم. این کلاس نیست، این درس نیست. یک عده ای بدون اینکه از استاد و از کادر دانشگاه اجازه بگیرند وارد کلاس میشوند و هیاهو در میگیرد. تف به این کلاس و تف به این مملکت!" دانشکده فنی به هم میریزد و در محاصره کامل نظامیان قرار میگیرد و به یکباره فرمان آتش صادر شده و دانشجویان در صحن طبقه اول به خون میغلطند عدهای زخمی شده و در این میان سه دانشجو به نامهای قندچی و بزرگ نیا و شریعت رضوی به شهادت میرسند. همان روز 16 آذر پلیس توسط رادیو اعلام کرد: "عدهای از دانشجویان در کلاسهای درس نشسته بودند و به پلیس چهره خشنی نشان میدادند و پلیس را مسخره میکردند و این باعث شده که پلیس به واکنش بیفتد. پلیس قصد زدن دانشجویان را نداشت ولی دانشجویان به پلیس حمله کردند و میخواستند اسلحهشان را بگیرند. پلیس در قالب دفاع این کار را کرده و قصدش زدن دانشجویان نبوده است." فردای آن روز شاه تیمسار مزینی را برای دلجویی به دانشگاه میفرستد تا خودش را از این گناه و تقصیر تبرئه کند. وی با خانوادههای شهدا ملاقات میکند و در دانشگاه به ظاهر از اساتید و روسا عذرخواهی میکند. دو روز بعد از واقعه 16 آذر، نیکسون به ایران آمد و در همان دانشگاه، در همان دانشگاهی که هنوز به خون دانشجویان بیگناه رنگین بود دکترای افتخاری حقوق دریافت کرد. روز 16 آذر به عنوان روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان این سرزمین در برابر استعمار غرب و استبداد و خودکامگی در دفتر تاریخ این سرزمین به یادگار ثبت گردیده است.
#نشر_خوبی_ها
#تاریخ_شفاهی
بسم الله الرحمن الرحیم
▫️إِذَا تَمَّ الْعَقْلُ، نَقَصَ الْكَلَامُ.
چون عقل به کمال باشد سخن اندک گردد.
✍تبیین وتوضیح:رابطه کمال و تمام عقل با کم سخن گفتن از اینجا روشن مى شود که: اولاً ریشه مفهوم عقل، منع و جلوگیرى است و زانوبند شتر را از این جهت «عقال» مى گویند که او را از حرکت باز مى دارد و از آنجا که سخنان سنجیده، کم است و سخنان نسنجیده، بسیار، عقل به انسان مى گوید: بیشتر بیندیش و کمتر بگو.ثانیاً مطالبى که گفتن آن ضرورت دارد نسبت به فضول کلام و سخنان زیادى بسیار کمتر است، از این رو افراد عاقل غالباً خاموش اند و به موقع سخن مى گویند.ثالثاً انسان عاقل مى داند که بیشترین و مهم ترین گناهان با زبان انجام مى شود بدین سبب براى محفوظ ماندن از عواقب زیان بار گناه سعى مى کند کمتر سخن بگوید انسان عاقل هرگز خود را گرفتار عواقب سوء پرگویى نمى کند.رابعاً گفتار زیاد، نیروها و انرژى هاى ذخیره انسان را بر باد مى دهد و وقت عزیز او را تلف مى کند و موجب دشمنى ها و عداوت ها مى شود، بنابراین عقل و شرع به ما فرمان مى دهد که کم بگوئید و گزیده بگوئید.
📚منبع:نهج البلاغه
#نشر_خوبی_ها
#سخنرانی_تعاملی
#هشتگ_منبر
پدر شهید صدرزاده: اتفاقات منطقه باعث دلسردی خانوادۀ شهدا نمیشود
🔹مدافعان حرم در دفاع از حرم برخاستند و راه را درست رفتند و شهدای ما یقین داشتند که این راه درست است.
اقتضای آن زمان این بود که جوانان وارد میدان شوند و جانفشانی کنند و هر زمانی هم در هر نقطهای که ظلمی ایجاد بشود و نظام مقدس جمهوری اسلامی مصلحت را در حضور ما ببیند، حتما در صحنه حاضر خواهیم بود.
باید وحدت را حفظ کنیم و گوش به فرمان منتظر دستورات رهبر معظم انقلاب باشیم و پای آرمانهای خود بمانیم.
#نشر_خوبی_ها
#جهاد_تبیین
#پاتک_در_رسانه
#سیره_قرانی حضرت #زهرا(س)
زندگی قرانی حضرت زهرا را مورد واکاوی قرار دهیم تا معلوم شود قرآن و عترت از هم قابل انفاک وجداشدنی نیست.
❓سؤال اساسی این است که زندگی یک اجتماع چگونه قرآنی میشود به عبارت دیگری ما چه وظایفی در برابر قرآن داریم؟ #قرآن چه #حقوحقوقی برعهده ما دارد این مطالب را اگر متوجه شدیم زمینهای پیش میآید که بررسی کنیم زندگانی زهرایی مرضیه چگونه قرآنی بوده است
در مجموع هفت وظیفه ما در برابر قرآن داریم اعم از اینکه حقوقی که قرآن برعهده ما دارد بر عهده تکتک افراد جامعه است یا برعهده گروهی خاصی از جامعه اسلامی است.
1⃣ #استماع_قرآن
اولین وظیفه قرانی ما استماع قرآن است؛ ولی وظیفه که در برابر قرآن داریم عام است همه مردم را شامل میشود اختصاص به گروهی خاص ندارد این وظیفه را خود قرآن مشخص کرده است «إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ» که از این آیه و برخی روایات استفاده میشود که نفس شنیدن قرآن موضوعیت وآثار وبرکاتی دارد که جدای از مساله عمل به قرآن که آن هم جز ء برکات قرآن است خود استماع قرآن برکات دارد مخصوصاً در اواخر که بحث موسقیای اعجاز قرآن مطرح شده است این نکته خود را بیشتر نشان میدهد؛ یعنی لحن و آهنگ قرآن معجزه است. با هیچ لحن و آهنگی قابلمقایسه نیست حتی با کلمات پیامبر گرامی اسلام(ص)
2⃣- #قرائت_قرآن
دومین وظیفه ما در برابر قرآن، تلاوت قرآن است که این وظیفه را خود قرآن مشخص کرده است
🔸فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ»مهم این است که ارتباط مستمر با قرآن داشته باشیم مقدارش را خود قرآن مشخص نکرده است معلوم میشود که اصل بر مقدار نیست؛ بلکه اصل برقراری وجود این رابطه مسلمانان با قرآن است.
3⃣- #تدبر در قرآن
سومین وظیفه ما در برابر قرآن تدبر است
🔸«کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْکَ مُبَارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیَاتِهِ وَلِیَتَذَکَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ»
💫فلسفه نزول قرآن را تدبر و اندیشه معرفی می کند که همه موظفند که در قرآن اندیشه کنند
محکمات قرآن را همه میفهمند در اختیار همه است آن مقدار که نیاز به تفسیر دارد از متشابهات قرآن است بایستی از اهل ذکر استفاده کندوَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِکَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِی إِلَیْهِمْ ۚ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ»
👈مهم این است که در #قران باید تدبر شود گاهی تدبردر یک آیه قرآن مسیری زندگی انسان را تغییر می دهد
4⃣- #تعلم ویاد گیری #قرآن
چهارمین وظیفه تعلمی و یادگیری قرآن کریم است حدیث از امام صادق علیهالسلام می فرماید: :
🔸«یَنبَغی للمؤمنِ أن لا یَموتَ حتّى یَتَعَلَّمَ القرآنَ ، أو یکونَ فی تَعَلُّمِهِ.»امام صادق علیه السلام : سزاوار است که مؤمن پیش از آن که بمیرد، قرآن را بیاموزد یا در حال آموختن آن بمیرد
5⃣- #عمل به #قرآن
پنجمین وظیفه ما در برابر قرآن، عمل به قرآن است مراد از عمل به قرآن است که دسورات الهی وقرآنی را سر مشق زندگی خود قرار دهیم به اوامر ونواهی الهی ترتیب اثر دهیم. علم بدون عمل ورز وبال است. که نتیجه ای جز خسران ندارد.
6⃣- #تعلیم_قرآن
ششمین وظیفه ما در قبال قرآن تعلیم و آموزش قرآن است « خَیرُکُم من تعلَّمَ القرآنَ وعلَّمَهُ» فرهنگ ترویج آموزش قرآن اعم تجوید، صوت ولحن وتفسیر ومفاهیم وظیفه ای است که در قبال آن داریم حق قرآن است که آن را به زیبایی تلاوت وبه خوبی مفاهیم آن را درک نموده تفسیر کنیم.
7⃣- هفتمین وظیفه ما #استناد به #قرآن
هفتمین وظیفه ما در برابر قرآن این است که به قرآن استناد نمایم در تالیفات ودر سخنرانی استناد به قرآن از کسانی که خود را بهعنوان عنوان مروج دین و سخنگویان دین میدانند لازم است.
😔خیلی زشت است که انسان چندین جلسه صحبت نماید؛ ولی در خلال صحبتها استناد به قرآن نباشد چنین حرکتی از یک مبلغ دین ناخودآگاه توهین به قرآن است..
ائمه در هر فرصت که پیش میآمد در فرمایشاتشان به قرآن استناد میفرمودند قرآن این هفت حق را به عهده عموم جامعه اسلامی قرار داده است. وعموم جامعه اسلامی موظفند که این حقوق قرآنی را رعایت نمایند.
🥀اگر ما این زندگی کوتاه حضرت #زهرا (س)را بررسی کنیم مملو از بیان این هفت وظیفه است که در برابر قرآن داریم.
#نشر_خوبی_ها
#هشتگ_منبر
#سخنرانی_تعاملی
🌲⚘️🌱 *احکام{اقسام وضو}* 🌱⚘️🌲
*وضو به سه قسم تقسیم می شود* 👇
۱- *وضوی واجب* 👇
مثل وضو برای نماز یا برای دست زدن به خط قرآن واسم خدا و پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) و امامان معصوم(علیهم السّلام)
و وضو برای طواف و وضوی کسی که نذر کرده با وضو باشد.(۱)
۲- *وضوی مستحب* 👇
مثل وضو برای قرآن و دعا خواندن و برای طواف مستحبی و وضوی قبل از خواب و وضو برای زیارت امامان(علیهم السّلام)و زیارت اهل قبور و مثل وضو برای نماز میت(۲)
۳- *وضوی حرام* 👇
مثل وضو بعد از غسل جنابت،
زیرا کسی که غسل جنابت انجام داده تا وقتی کاری که وضو را باطل می کند از او سر نزده نباید وضو بگیرد. (۳)
تذکر👈کسی که غسل جنابت انجام داده با همان غسل باید نمازش را بخواند ولی بعد از غسل های دیگر باید احتیاط کنیم و وضو بگیریم زیرا فتاوای مراجع عظام تقلید در این زمینه مختلف است و بعضی از آن بزرگواران می فرمایند👈با غسلهای دیگر(غیر از غسل جنابت)نمی شود نماز خواند،
ولی همه مراجع عظام تقلید متفق هستند که وضو بعد از آن غسل ها اشکال ندارد.
___
۱ -توضیح المسائل مراجع ، ج۱ ، ص۱۸۷. بعضی از علما می فرمایند👇
در مورد نام پیامبر، امامان وحضرت زهرا علیهم السلام بهتر این است که با وضو باشد.
۲ -همان ، ص۱۸۸- الدروس الشرعیة فی فقه الامامیة ،ج۱ ، ص۸۶ - منتهی المطلب فی تحقیق المذهب، ج۲ ، ص۲۳۲.
۳ -توضیح المسائل مراجع ، ج۱ ، ص۲۲۷.
#نشر_خوبی_ها
#احکام_شرعی