هدایت شده از ابرفقه
4.34M
🔺جدا سازی دو رده فقه فشرده (فقه فطری) و فقه گسترده (اجتهادی)
📚 و جداسازی هر یک از این دو رده فقه، در دو لایه فقه عقلی و فقه فکری
◽️ با نمونه آوری از شهید الداغی، عوام الناس کفن پوش ورامینی، راننده کامیون، حسن عباسی، بیداری ملت، حسین شریعتمداری، مومن نسب و وابصه
امامی، کاشف ابرفقه
هدایت شده از ابرفقه
🔺فقه برخورد با بدحجابی در هیئت و مسجد
اسلام فقه دارد و هر کاری باید بر پایه فقه اسلام باشد، وگرنه گمراهی است و قرآن، این نظردادنهای بیپایه ما را دروغ بستن به خدا میداند: «قل آللَّهُ أَذِنَ لكم أَم علَى اللَّهِ تَفتَرون» یونس، ۵۹.
📚حکم مسأله
برای رویارویی با بدحجابی، نخست باید بدانیم که دستور خدا (فقه الهی) و دستور ولیّامر (فقه ولایی: قانون) چیست.
◾️حجاب هم «واجب شرعی» (حکم الهی) است و هم «واجب سیاسی» (حکم ولایی). پس هم نهیازمنکر واجب است و هم برخورد قانونی! مگر این که دستور دیگر در اسلام (فقه الهی) یا قانون (فقه ولایی) به میان بیاید.
📚تحلیلی مسأله
پس از آن که حکم مسأله روشن شد، به تحلیل حکم میرسد. چون در فقه، تنها در چارچوب حکم، میتوان «تحلیل» کرد و تحلیلها و پندارهای ما در فقه، به هیچ روی، حکمساز و چارچوبساز نیست.
◾️لایههای فقه و مدیریت
_ فقه و مدیریت بافتار
_ فقه و مدیریت ساختار
_ فقه و مدیریت فضا
هر بافتاری در دل یک ساختار کار میکند و هر ساختاری در دل یک فضا. اگر فضا آسیب ببیند، ساختار هم آسیب میبیند و اگر ساختار آسیب ببیند، بافتار هم میآسیبد.
پس بسته به این که آسیبی، بافتاری یا ساختاری یا فضایی باشد، شیوه رویارویی ویژهای دارد.
برای نمونه، گاهی بیماری در درون یک بافت است. در اینجا بیآنکه ما متوجه بشویم، بافت به زدودن آسیب میپردازد؛ مانند نبرد گویچههای سفید (امنیتی) با میکروبها که ما اصلا متوجه هم نمیشویم.
ولی گاهی بافت آسیبدیده خودش توان ایستادگی در برابر بیماری ندارد، در اینجا سامانه عصبی فعال میشود، ما آگاه میشویم و مسأله از درون یک بافت، به ساختار بدن کشیده میشود و دیگر بخشهای بدن به کمک میآیند تا آسیب از میان برود.
ولی گاهی ساختار بدن و دیگر بافتها نیز نمیتوانند کاری بکنند یا خود ساختار هم دچار آسیب میشود. در اینجا باید از ساختار فراتر رفت و از توان «فضا» برای بهبود، بهره برد؛ مانند کمک گرفتن از پزشک.
◾️مرجع امنیت: بافتار و ساختار، فدای فضا
روشن است که مهمترین لایه فقه و مدیریت، لایه فضا است. یعنی مرجع امنیت در لایههای بافتار، ساختار و فضا، «فقه و مدیریت فضا» است. پس بافتار و نیز ساختار، فدایی سلامت «فضا»! هستند.
◾️عناصر فضاساز؛ رَخت و ریخت (پرچم)
«مدیریت فضا»، به پرچم و شعائر (رخت و ریخت) وابسته است و علمدار، جایگاه برجسته دارد. تعظیم فضا، برترین پرهیزکاری است (و مَن یُعَظِّم شَعائِرَالله فإنّها مِن تَقوی القُلوب).
◾️همدوشی فقه فضا و فقه امنیت
اینکه قرآن میفرماید اگر یک بیگناهی کشته شود، انگار همه مردم کشته شدهاند، معنایش «فقه فضا» است. نه اینکه ۱ برابر با مثلاً ۱۰۰۰ باشد؛ این که تناقض است؛ چون ۱ هم باید ۱ باشد و هم باید ۱ نباشد (۱۰۰۰ باشد). در اینجا است که هرکس فضای امنیت برای ۱ نفر بیگناه را بزداید، مانند سوراخ کردن کشتی است که دیگر هیچ کس در آن امنیت ندارد.
◾️گونههای بدحجابی و حکم هر یک
👈اگر بدحجابی در جایی، آسیب بافتاری باشد، شاید به جای نهی از منکر، حکم دیگری هم بر آن بیاید و مدیریت بافتاری انجام میشود.
👈اگر بدحجابی در جایی، یک آسیب ساختاری باشد، فقه و مدیریت ساختاری، بهتر میداند که چه باید بکند. در اینجا مسأله بیشتر به سوی نهی از منکر و افزون بر آن، کیفر مجرمانه کشیده میشود. زیرا این منکر دارد ساختار را دچار آسیب میکند و این خیلی گناه و جرم بزرگی است.
👈اگر گناه و فسادی، «فضا» را تباه کند، در اینجا این گناه و فساد میتواند تا «إفساد فی الأرض» کشیده شود؛ زیرا «گناهِ فضا» گناه امنیتی است. شکستن فضا مانند این است که «بیگناهی را بکشند؛ چنانکه در آنجا کشتن یک بیگناه، مانند کشتن همه مردم است، قتلِ حجاب هم، گاهی مانند بیحجاب کردن همه مردم است؛ زیرا فضای حجاب را میشکند و قبح بدحجابی را میریزد!
‼️خوشباوری در جنگ دستگاههای جاسوسی
در جنگ دستگاههای جاسوسی دشمن با حجاب، از کجا بدانیم که «نیت» این بدحجاب، خوب است؟ شاید چند سال دیگر روشن شود که مزدور دستگاههای جاسوسی بوده است. آیا به خیال اینکه شاید نیت این بدحجاب، خوب باشد، میتوان فضای حسینی را نقداً قربانی کرد؟!
📚نتیجه
اگر بدحجابی در هیئت و مسجد باشد، بسته به این که سلامت بافتار، ساختار یا فضا را آسیب بزند، گناهی «بافتاری، ساختاری یا فضایی» است.
در رویارویی بافتاری، به نیت فرد گناهکار توجه میشود ولی در رویارویی ساختاری و بویژه فضایی، برخورد ما وابسته به عمل فرد است؛ نه نیت او. در اینجا نمیگوییم شاید او نیتش خیر است! میگوییم کارش دارد به فضای محرم و کارآمدی ساختار هیأت و مسجد آسیب میزند و اصل، ساختار و فضا است.
👈 اول فقه، آنگاه فعل! (الفقهَ ثمّ المَتجرَ)
◾️فقه فضا در سخن رهبر
◾️فقه بافتار، ساختار و فضا
✍🏼 ابوالفضل امامی
کاهش هر سه شاخص تورمی در تیر ماه
آمارها نشانگر کاهش شاخصهای نرخ تورمی در چند ماه اخیر است. روند کاهش نرخ رشد تورم ابتدا از تورم ماهانه آغاز شده است. فروردین امسال، تورم ماهانه نسبت به ماه قبل (اسفند ماه) کاهشی شده است. این روند در ماه های اردیبشت، خرداد و تیر نیز ادامه یافته و این شاخص از ۴.۷ درصد در اسفند به زیر دو درصد درصد در تیر ماه رسیده است.
طبیعتا پس از کاهش تورم ماهانه باید نوبت به تورم نقطه به نقطه برسد که این امر در ماه اردیبهشت رخ داد. در این ماه تورم نقطه به نقطه با ۰.۹ واحد کاهش به ۵۴.۶ درصد رسید. در دو ماه بعد نیز این شاخص با کاهش مواجه بوده است و تورم نقطه به نقطه در این دو ماه از ۵۴.۶ درصد به ۳۹.۴ درصد (بیش از ۱۵ درصد کاهش) رسیده است.
گام سوم کاهش شاخص های تورم در امسال، طبق معمول در تورم سالانه رخ داده است. شاخص تورم سالانه در دو ماه خرداد و تیر، به ترتیب ۰.۶ و ۱.۰ واحد درصد کاهش یافته است.
پیش بینی میشود، در چند ماه آتی نیز، همچنان روند تورم، کاهشی باشد.
هدایت شده از بیداری ملت
در بهار امسال افزایش قابل توجه موجودی انبار در صنعت خودروسازی رخ داده است. افزایش قابل توجه تولید و موجودی انبار در صنعت خودروسازی تا ۳۴.۷ درصد در فصل بهار نشان میدهد که تولیدکننده در برابر فراوانی تقاضا، اقدام به فروش متناسب در این دوره نکرده است.
▪️منبع پژوهشکده پولی و بانکی، گزارش ماهانه تولید صنعتی خرداد ۱۴۰۲, ص ۶.
تاخیرهای در تحویل خودروهای ثبت نامی نیز میتواند در همین راستا ارزیابی شود.
مسئولین مربوطه باید این موضوع را بررسی نموده و با خاطیان برخورد شدید نمایند.
✍ مجتبی شیخی
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
موجِ قطع همکاری با طاقچه
🔸بعد از هنجارشکنی کارکنان زنِ برنامۀ فروش اینترنتیِ کتاب طاقچه انتشارات بهنشر، خطمقدم، یازهرا، شهید کاظمی، راهیار، ستارهها و شهید هادی با این برنامه قطع همکاری کردند.
🔹همچنین انتشارات جماران، سوره مهر، امیرکبیر، مهرستان، قدر ولایت، بیستوهفت، ایمان ماندگار و حماسه یاران هم گفتند که بهخاطر بیقانونی طاقچه ما هم قطع همکاری میکنیم.
🔸 انتشارات سمت، سروش، دانشگاه پیام نور، دانشگاه تهران، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و انتشارات مسجد مقدس جمکران نیز با این برنامک، اعلام قطع همکاری نمودهاند.
🔹 همچنین سایت طاقچه نیز از دسترس خارج شده است.
📚 صدر نشینی بانک ها در احتکار مسکن!
بر اساس آمارهای غیر رسمی، یک میلیون و هشتصد هزار خانه خالی احتکار شده در کشور وجود دارد که ۸۰ درصد آنها مربوط به شرکتهای حقوقی بویژه بانک هاست.
فقط یک بانک به تنهایی مالک ۱۰۰۰ واحد مسکونی خالی است.
بانکها متاسفانه با ورود به حوزه مسکن، باعث افزایش فشار به مردم شدهاند.
دولت باید به صورت جدی با این پدیده شوم برخورد نماید.
هدایت شده از کبری خزعلی
27.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نشر_حداکثری
1⃣ قسمت اول: اشکالات لایحه حجاب
🛑قابل توجه نمایندگان محترم مجلس/ مخاطب این سخنان شما هستید...
🎙دکتر جاویدنیا معاون سابق دادستان کل کشور
#اجرای_قانون_حمایت_از_آمرین
#محصنات
🔗 به کانال خبرگزاری زنان عفیفه جهان مُحصَنات بپیوندید
🆔 @mohsanat_ir
🖌#یادداشت_روز
🔹 نقد دقیق لایحه عفاف و حجاب/ سکه لایحه عفاف روی دیگری هم دارد! (روزنامه کیهان)
✍ حسین شریعتمداری
1️⃣ نزدیک به ۱۰ ماه از پیدایش پدیده پلشت کشف حجاب میگذرد و متاسفانه در این مدت شاهد مقابله چندانی با آن نبودهایم! انفعال مسئولان محترم در قبال پدیده کشف حجاب در حالی است که به وضوح میدانند، کشف حجاب علاوهبر آنکه حرام شرعی و حرام قانونی است، پدیدهای عفتسوز و خانوادهبرانداز نیز هست از این روی، مقابله جدی با این هنجارشکنی از یکسو برای نجات فریبخوردگان و از سوی دیگر برای پاکسازی جامعه از توطئه بدخواهان، ضروریتر از آن است که تساهل و انفعال در آن جایی داشته باشد. اکنون سؤال این است که انفعال ده ماهه با چه توجیه قانونی و منطقی صورت پذیرفته است؟! و آیا این انفعال در اجرای نص صریح قانون، مصداق روشنی از «ترک فعل» نیست و مرتکبان مشمول بازخواست نمیباشند؟!
2️⃣ انفعال در اجرای قانون و همچنین مقابله با کشفِ حجاب دارای پیامدهای خسارت بارِ ذیل خواهد بود :
اولاً؛ این پدیده عفتسوز را در نگاه افراد فریبخورده (یعنی اکثریت کشف حجابکنندگان) کم اهمیت جلوه میدهد و ادامه آن را بیمانع دانسته و تنها در حد و اندازه یک تخلف جزئی تلقی میکنند (که کردهاند)
ثانیاً؛ سرویسهای اطلاعاتی دشمن را که صحنهگردان اصلی هستند با احساس موفقیت! روبهرو میسازد (که ساخته است)
ثالثاً؛ به این توهم دامن میزند که اگر مقابله با کشف حجاب ضرورت حیاتی داشت، چرا بیش از ده ماه در مقابل آن سکوت کرده و اقدام قابل توجهی انجام ندادهاند و تازه بعد از گذشت ده ماه به فکر مقابله افتادهاند؟!
رابعاً؛ این پرسش را پیش میکشد که مگر برای مقابله با کشف حجاب قانون نداشته و نداریم؟! و اگر این هنجارشکنی در قوانین جاری پیشبینی و جرم تلقی شده، چرا به اجرا در نیامده است؟! ...
ادامه مطلب 👈 ( https://kayhan.ir/fa/news/270431 )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ چرا بعد از ۱۴۰۰ سال، چند سال است که ناگهان به فکر راهپیمایی #اربعین افتادهایم؟
#امام_حسین #محرم
🔴 مطالبات فراموش شده
🔺 فرمایشات مهم رهبر معظم انقلاب در ۳۸ سال پیش:
🔸 ما به بازنگری در تمام ابواب و کتب فقهیه احتیاج داریم. فقه غنی و سرشار و ارزشمند ما که خیلی انصافاً فقه قوی و استدلالی و عمیقی است، یک عیب دارد، آن عیب را شماها باید برطرف کنید. آن عیب، عبارت است از اینکه این فقه برای این صورت و این فرض نوشته شده که یک حکومت ظلمی جوری بر سر کار باشد که بر خلاف «ما أنزلالله» دارد حکم میکند و اجرا میکند، یک عده شیعهٔ مستضعف مظلوم هم یک گوشهای زندگی میکنند. این فقه، دستورالعمل آن عده شیعهی مستضعف مظلوم است. فقه حکومتی نیست؛ در تنقیح و تحقیق فقه کنونی ما، روزگاری که این فقه بخواهد نظام جامعه را اداره بکند پیشبینی نشده؛ ... این عیب را شما باید برطرف کنید. شما باید یکبار دیگر، از طهارت تا دیات، نگاه کنید و فقهی استنباط کنید برای حکومتکردن.
🔸 ما میخواهیم الآن حکومت کنیم، بر مبنای فقه اسلام. اسلام، اقتصاد دارد، روابط اجتماعی دارد، سیاست مالی دارد، سیاست پولی دارد، روابط خارجی دارد، جنگ دارد، صلح و مذاکره دارد، آتشبس موقت دارد، نظام کارگری وکارخانه دارد، مسائل حکومتی دارد، قانونگذاران دارد، مدیران دارد، بیعت دارد، اولوالامر دارد، اطاعت از اولوالامر دارد، ارتش دارد، سلسله مراکز دارد؛ اینها در اسلام هست، مگر میشود بگویید نیست؟ خیلی خب پیدا کنید ببینیم. باید کاری کنید که وقتی کسی رسالهٔ عملیه را باز کرد، بداند چرا مالیات دارند میگیرند و چهجوری باید بگیرند و اگر نگیرند چگونه میشود و بقیهٔ چیزهای دیگر. از اسلام باید اینها استقصاء بشود. این کار را شما باید بکنید.
🔸 ۵۰ سال وقت داریم ما برای این کار؛ بنده نمیگویم اینها را شما سهچهارساله درست کنید، ۵۰ سال وقت دارید؛ ۵۰ سال، زمان زیادی است، اما این کار هم بسیار کار عظیمی است. اگر شما قدم اول را برنداشتید قدم پنجاهم برداشته نخواهد شد، این را بدانید. امروز ما داریم حکومت میکنیم، اداره میکنیم کشور را، اما این ادارهٔ امروز ما، با ناشیگری، با بیاطلاعی، با عدم تجربه، با ندانستن نظر اسلام در بسیاری از موارد همراه است. همین مقدارش است که در دنیا این غوغا را به پا کرده، همین مقدارش است که قدرتها را از ما میترساند، اگر آنجور کامل و صحیحش بود ببینید چه میشد.
🎙 (بیانات در دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ۱۳۶۴/۰۶/۱۱).
🌷🌷🌷🌷🌷
👉 eitaa.com/msheikhy
هندیها هم بهسمت دلارزدایی رفتند
🔹خبرگزاریِ رسمی امارات اعلام کرد که دولت هند پول یک میلیون بشکه نفت امارات را بهجای دلار به روپیه پرداخت میکند.
🔹در ژوئیه گذشته، هند با امارات متحده عربی توافقنامهای امضا کرد که به آن اجازه می دهد معاملات تجاری را به جای دلار آمریکا با روپیه تسویه کند و دو کشور همچنین توافق کردند که یک مکانیسم پرداخت فوری برای تسهیل انتقال وجوه ایجاد کنند.
هند سومین واردکننده و مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است.
🌷🌷🌷🌷🌷
👉 eitaa.com/msheikhy
تیزبینی امروز امام خامنهای: نزدیک قلّهایم؛ خستگی ممنوع!
✏️ رهبر انقلاب، صبح امروز: همهی مسئولان کشور امروز موظفند کار جهادی کنند، شبانهروزی کار کنند، خستگی نشناسند. ما فصل مُشبِعی را حرکت کردیم. این سربالایی، این شیب تند را عبور کردیم، به قلهها نزدیک شدیم. نباید خسته بشویم. امروز روز خسته شدن نیست، روز ناامید شدن نیست. امروز روز شوق است، روز امید است، روز حرکت است. مسئولین کشور در بخشهای مختلف باید با این روحیه حرکت کنند. ۱۴۰۲/۵/۲۶
🌷🌷🌷🌷🌷
👉 eitaa.com/msheikhy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اونایی که راهی کربلا هستید...
اینو حتما ببینید..
هدایت شده از قلم اقتصادی
🌱 به نام حق
📝 سفرنامه اربعین ۱
✅ اقتصاد اربعینی
🔸در انسانشناسی اومانیستی و بر مبنای اصالت لذّت و فایدهگراییِ بنتامی، انسان بهمثابه یک ماشین منفعتطلبِ بیشینهسازِ حسابگر (لذّت-درد) است که حداکثرسازی لذّت و رفاه مادی نشانه رفتار عقلایی اوست.
🔸در اقتصاد سرمایهداری قیمت تمام حرف را در عرضه و تقاضا میزند و حداکثرسازی سود و مطلوبیت مطابق با آن معنا میشود؛ البته «به شرط ثابت بودن سایر شرایط (ceteris paribus)»!.
🔸این تمام آن چیزی است که ادبیات سرمایهداری چند قرن است به خورد دانشجویان و سیاستگذران دنیا میدهد و بر اقتصاد جهان حکومت میکند.
🔹فرهنگ اربعینی قواعد و ساختارهای روتین اقتصاد متعارف را به چالش کشیده است.
🔹قواعد بازار و تجارت، رابطه عرضه و تقاضا و نیز سود و زیان ماهیت و کارکرد متفاوتی به خود گرفتهاند.
🔹نفع شخصی جای خود را به نفع اجتماعی و ایثار داده است.
🔹در این فرهنگ خدمات اجتماعی فقط وظیفه دولت نیست.
🔹عرضهکنندگانی که توان رقابت ندارند از بازار خارج نمیشوند.
🔹هدف عرضهکننده فقط کسب سود نیست. هدف تقاضاکننده نیز فقط مطلوبیت مادی نیست.
🔹قیمت تمام حرف را نمیزند. یعنی سایر شرایط ثابت نیست؛ بلکه مدخلیت بیشتری دارد!
🔹اقتصاد پیوند با فرهنگ دارد؛ ار نوع توحیدیاش!
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @GhalamEghtesadi14