eitaa logo
📚 سبک زندگی قرآنی
190 دنبال‌کننده
218 عکس
212 ویدیو
46 فایل
قرآن +نهج البلاغه= تربیت،رشد،تعالی نقل مطالب همراه آدرس بلامانع است
مشاهده در ایتا
دانلود
فدک در گذر تاریخ ✍بر اساس نویدهای شفّاف تورات، قوم یهود از طلوع خورشید اسلام از افقِ مکه آگاه بودند و می‌دانستند که نور محمّد صلی الله علیه و آله از « جبل فاران » خواهد درخشید. بشارت‌های تورات درباره ی پدیدار شدن امّتی عظیم از تبار حضرت ابراهیم، از نسل اسماعیل و اقامت هاجر در « صحرای فاران » بسیار صریح بود. از این رهگذر، قوم یهود پس از شناسایی نیاکان پیامبر و ناکام ماندنشان در ترور آنان، درصدد برآمدند که در برابر پیشرفت اسلام سدهای مستحکمی ایجاد کنند و مطمئن شوند که نور اسلام به سرزمین قدس شریف نخواهد تابید و آنها در تأسیس پایتخت دولت جهانشمول یهود در سرزمین فلسطین موفق خواهند شد. از این رهگذر تعدادی خاکریز بین مکه و قدس ایجاد کردند که مهم ترین آنها به قرار زیر است: ۱. یثرب ۲. بنی قریضه ۳. بنی مصطلق ۴. بنی نظیر ۵. خیبر ۶. تبوک ۷. موته. سپاه اسلام در عهد رسالت، تا موته پیش رفتند و لشگر اسامه به فرمان آن حضرت به سوی قدس گسیل شد که باکارشکنی منافقان عقیم ماند. با مهاجرت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به یثرب، خاکریز اول به راحتی فتح گردید. یهود بنو قریضه، بنو نضیر و بنو قینقاع، که محور شرارت در منطقه بودند، به محضر آن حضرت رسیده، از محتوای دعوتش پرس وجو کردند. پیامبر خدا در پاسخ فرمود: من به سوی خداوند یکتا و رسالت خویش فرامی خوانم، شما در تورات نشانه‌های مرا خوانده اید و دانشمندانِ شما به شما خبر داده اند که من از مکّه خروج کرده، به سوی حَرّه (یثرب) هجرت می‌کنم. گفتند: ما این‌ها را شنیده ایم، ولی اکنون می‌خواهیم پیمان صلح امضا کنیم. سرانجام پیمان عدم تعرّض بسته شد که علیه پیامبر و یاران آن حضرت با دست، زبان، سلاح، در نهان یا آشکار، اقدامی نکنند. آنگاه گروهی از آنها به مکّه رفتند و در برابر بتها سجده کردند تا اعتماد مشرکان را به خود جلب کنند. با تحریک یهود، قریش آماده ی نبرد شدند و نامه ی تهدیدآمیزی از سوی ابوجهل به سوی پیامبر فرستاده شد ومقدّمات جنگ بدر فراهم گردید. پس از پیروزی مسلمانان در جنگ بدر، یهودیان به مکه رفتند و بر کشته‌های مشرکان اشک ریختند و مقدّمات جنگ احد را فراهم ساختند. نخستین شورش یهود علیه مسلمانان توسّط « بنو قینُقاع » از داخلِ مدینه آغاز شد. پیامبر خدا آنان را به مدّت ۱۵ روز در محاصره نگه داشت، سپس کوچ داد. آنگاه « بنی نضیر » اعلان جنگ کردند و سپاه اسلام آنها را نیز محاصره کرده و وادار به تسلیم نمودند. سپس ابوسفیان یهود « بنی قُرَیضه » را تحریک کرده، قول همکاری دادند و جنگ خندق را پیش آوردند. پس از جنگ خندق، پیامبر خدا دستور داد قلعه‌های آنها را نیز محاصره کرده، وادار به تسلیم نمودند. پس از شکست بنوقریضه، یهود خیبر همپیمانان خود را فراخوانده، مهیّای حمله به مدینه شدند. آنها به قلعه‌های مستحکم خود مغرور بودند و قلعه‌های خود را دژهای نفوذناپذیر می‌پنداشتند. یهود خیبر شش قلعه داشتند که محکم ترین آنها « قموص » بود و مرحب خیبری در آن اقامت داشت. ۲۰۰۰۰جنگجو در خیبر مهیّای حمله بودند که مسلمانان آنها را به محاصره ی خود درآوردند. هر روز یکی از اصحاب مسؤولیّت حمله را برعهده می‌گرفت و ناکام برمی گشت، تا اینکه پیامبر فرمود: فردا پرچم را به دست کسی می‌سپارم که خدا و پیامبر را دوست دارد، خدا و پیامبر نیز او را دوست دارند. او حمله می‌کند و فتح نکرده برنمی گردد. آن روز پرچم را به دست امیرمؤمنان داد، او در یک حمله، قلعه را گشود و درِ خیبر را سپر قرار داد و سپس از آن پل ساخت و سرانجام چهل ذراع به کنار پرتاب کرد و مرحب خیبری را از پای درآورد و خیبر را فتح نمود. هشت نفر تلاش کردند که آن را جابه جا کنند ولی نتوانستند. پس از فتح خیبر، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله پرچمی فراهم ساخت و فرمود: چه کسی برای این پرچم داوطلب می‌شود؟ زبیر گفت: من، فرمود: دور شو. سعد بن عباده گفت: من، فرمود: دور شو. آنگاه فرمود: علی جان! این پرچم را بردار و به سوی قلعه ی « فدک » برو. چون خبر دلاوری امیرمؤمنان علیه السلام در منطقه پیچید و آوازه ی خیبر و قتل مرحب به گوش اهالی فدک رسید، آنها در خود یارای مقاومت ندیدند و پیشنهاد صلح کردند.امیرمؤمنان علیه السلام فدک را در برابر حفظ خون اهالی فدک پذیرفت. بدینسان فدک بدون جنگ و خون ریزی در اختیار پیامبر خدا صلی الله علیه و آله قرار گرفت و لذا خالصه ی پیامبر بود ؛ چنانکه همه ی مفسّران، محدّثان و مورّخان بر آن تصریح کرده اند. * * * پس، آیاتی از قرآن نازل شد و پیامبر خدا صلی الله علیه و آله مأموریّت یافت که آن را به حضرت فاطمه علیهاالسلام عطا کند. از اینرو، دخت گرامی اش را فراخواند و فدک را به او عطا کرد و به امیرمؤمنان علیه السلام فرمان داد که قباله ی فدک را به عنوان « نِحله » به.نام حضرت فاطمه بنویسد
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ 📖 وَلَهُ مَن فِي السَّماواتِ وَالأَرضِ وَمَن عِندَهُ لا يَستَكبِرونَ عَن عِبادَتِهِ وَلا يَستَحسِرونَ 📜 و هر كه در آسمان‌ها و زمین است از آن اوست‌، و كسانی كه نزد اویند از پرستش وی سرباز نمی‌زنند و ملول نمی‌شوند. 📚 سوره انبياء آیه ۱۹ سبک زندگی قرآنی https://eitaa.com/mskhgoran
🥋نوع لباس 📖 الإمامُ عليٌّ عليه السلام . اِلبَسوا ثِيابَ القُطنِف إنّها لِباسُ رسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله، و هُو لِباسُنا 📜 امام على عليه السلام لباس پنبه اى (كرباس) بپوشيد، كه آن لباس رسول خدا صلى الله عليه و آله و لباس ما (اهل بيت) است 📚 الكافي : ۶/۴۴۶/۴.
📚سرگذشت فدک در پرتو آیات ✍براساس روایات شیعه و سنّی از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و پیشوایان معصوم علیهم السلام، آیات فراوانی در قرآن کریم به داستان فدک مربوط است و حضرت فاطمه علیهاالسلام در خطبه ای که به عنوان استیضاح دولت وقت ایراد کرد، به برخی از آنها استدلال نمود: 👇 ۱. « وَآتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ » ؛ « حقّ « ذِی الْقُرْبی » را بپرداز ». بسیاری از محدّثان، مفسّران و مورّخان اهل سنّت این آیه را به داستان فدک تفسیر کرده اند ؛ از آن جمله اند: الف) حافظ عبیداللّه حسکانی، از علمای بزرگ اهل تسنّن در قرن پنجم هجری در ذیل این آیه ی شریفه، با سلسله اسنادش به شش طریق از « ابوسعید خُدری » روایت کرده که گفت: « لَمّا نَزَلَتْ: « وَآتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ » دَعا رَسُولُ اللّه ِ صلی الله علیه و آله فاطِمَةَ فَأعْطاها فَدَکاً ». چون این آیه نازل شد پیامبر خدا فاطمه را فراخواند و فدک را به او عطا کرد. ب) آنگاه با سلسله اسنادش از امیرمؤمنان علیه السلام نیز به همین تعبیر روایت کرده است. ج) حافظ ابن کثیر (متوفّای ۷۷۴ ق. ) نیز با سلسله اسنادش از ابوسعید به همان تعبیر نقل کرده است. د) حافظ جلال الدین سیوطی (متوفّای ۹۱۱ ق. ) در تفسیر این آیه از بزّار، ابویعلی، ابن ابی حاتم و ابن مردویه نقل کرده که با سلسله اسنادشان از ابوسعید خدری روایت کرده اند که گفت: « چون این آیه نازل شد، پیامبر خدا فاطمه را فراخواند و فدک را به او عطا کرد ادامه دارد👇 سبک زندگی قرآنی https://eitaa.com/mskhgoran
بسم الله الرحمن الرحیم 📖 لَو كانَ فيهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتا فَسُبحانَ اللَّهِ رَبِّ العَرشِ عَمّا يَصِفونَ 📜 ‌اگر در زمین و آسمان غیر از خدای یگانه خدایان دیگری می‌بود، قطعا زمین و آسمان تباه می‌شد. پس منزّه است خدا‌‌- صاحب عرش‌‌- از آنچه وصف می‌كنند. 📚 سوره انبياء آیه ۲۲
من شاهد بودم! ✍شهادت دادن از اون كاراى سخته. مثلاً يه مشكلى پيش اومده يا يه اتفاقى افتاده و چند نفر شاهد بايد بيان بگن كه در جريان موضوع هستن. اما نمى شه همين طورى به خاطر دوست و آشنا رفت و شهادت داد. خداى نكرده شهادت دروغ نبايد داد. يه عده هم هستن كه به خاطر دردسرش از شهادت دادن فرار مى كنن. مى گن آدم گرفتار مى شه و هى بايد بره اين اداره و اون اداره! ولى اگر پاى حق در ميون باشه بايد شهادت داد، حتى اگه خيلى هم دردسر داشته باشه. فَاكْتُبْنا مَعَ الشّهِدينَ پس ما را جزو شاهدها بنويس (بخشى از آيه ۸۳ - مائده)
📌امیر المومنین مالک اشتر را از مشورت با سه گروه به شدّت برحذر مى دارد و آثار سوء مشورت با آنها مى فرمايد: ▫️وَلاَ تُدْخِلَنَّ فِي مَشُورَتِکَ بَخِيلاً يَعْدِلُ بِکَ عَنِ الْفَضْلِ، وَيَعِدُکَ الْفَقْرَ، وَلاَ جَبَاناً يُضْعِفُکَ عَنِ الاُْمُورِ، وَلاَ حَرِيصاً يُزَيِّنُ لَکَ الشَّرَهَ بِالْجَوْرِ 🟠 «هرگز بخيل را در مشورت خود دخالت مده، زيرا تو را از احسان و نيکى کردن منصرف مى سازد و از تهى دستى و فقر مى ترساند و نيز با شخص ترسو مشورت مکن که روحيه تو را در انجام امور تضعيف مى کند و از مشورت با افراد حريص برحذر باش که حرص ورزيدن را از طريق ستمگرى در نظرت زينت مى دهند ✍امیر المومنین علیه السلام در واقع او را به سه اصل توصيه مى کند: سخاوت، شجاعت و قناعت و توکل. روشن است که مشورت با فرد بخيل جلوى سخاوت را مى گيرد و با شخص ترسو پايه هاى شجاعت را سست مى کند و با حريص قناعت را متزلزل مى سازد که لازمه آن ستم کردن بر رعاياست.از سوى ديگر، در برابر امور رفاهى رعايا بخيلان مانع مى شوند و در امور نظامى و نبرد با دشمنان ترسوها سنگ مى اندازند و در امور اقتصادى حريصان سدّ راهند، بنابراين مشاوران والى بايد از ميان کسانى انتخاب شوند که در شئون مختلف کشور او را يارى دهند و اراده و تصميم وى را تقويت کنند و از امورى که مصالح مردم را برباد مى دهد برحذر دارند. 📘 @nahjol_balagheh
📚 سبک زندگی قرآنی
📚سرگذشت فدک در پرتو آیات ✍براساس روایات شیعه و سنّی از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و پیشوایان
ه) امام ثعلبی (متوفّای ۴۲۷ ق. ) بدون اشاره به فدک می‌نویسد: برخی گفته اند: منظور از « ذَا القُربی »خویشاوندان پیامبرند. [۲] آنگاه از امام سجاد علیه السلام روایت کرده که به مردی از اهل شام فرمود: آیا این آیه را در سوره ی بنی اسرائیل خوانده ای؟ پرسید: آیا شما از خویشاوندان پیامبر هستید که خداوند امر فرموده حق آنها ادا شود؟ فرمود: آری. [۳] و) امام فخر رازی (متوفّای ۶۰۶ ق. ) می‌نویسد: در مورد مخاطبِ این آیه دو قول است ؛ قول نخست این است که: این آیه خطاب به پیامبر صلی الله علیه و آله است. خداوند به آن حضرت فرمان داد که حقوق خویشاوندان را از فَی ء و غنیمت عطا فرماید. [۴] ---------- [۲]: ۵. ثعلبی، الکشف والبیان، ج ۶، ص ۹۵، دار احیاء التراث، بیروت، ۱۴۲۲ ق. [۳]: ۱. همان. [۴]: ۲. فخر رازی، التفسیر الکبیر، ج ۲۰، ص ۱۹۳. 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 ز) قرطبی (متوفّای ۶۷۱ ق. ) می‌نویسد: امام زین العابدین علیه السلام فرمود: منظور از ذوی القربی خویشاوندان پیامبر هستند که خداوند امر کرده حقوق آن‌ها از بیت المال داده شود ؛ یعنی از سهم ذوی القربی از جنگ و غنایم جنگی. پس والیانِ امر و جانشینان آنها، به این امر مخاطب می‌باشند. [۱] ---------- [۱]: ۳. قرطبی، الجامع لأحکام القرآن، ج ۱۰، ص ۲۴۷، دار احیاء التراث، بیروت، ۱۹۶۶ م. ادامه دارد 👇 سبک زندگی قرآنی https://eitaa.com/mskhgoran
Mehdi Rasoli - Sobh Roz 3Shanbe (128).mp3
3.24M
ایام شهادت صدیقه شهیده تسلیت باد چقدر خوب میشد اگر توفیق پیدا کنیم که هر روز تا فاطمیه دوم صد صلوات به نیت حضرت زهرا سلام الله علیها بفرستیم آرامش روحی و روانی برکت در زندگی رفع مشکلات و دغدغه‌های ذهنی و صدها برکات دیگر در سایه صلوات است حالا اگر برای مادر شیعه حضرت فاطمه باشد برکاتش مضاعف است ان شالله التماس دعا سبک زندگی قرآنی https://eitaa.com/mskhgoran
👅نقش زبان 📖 الإمامُ عليٌّ عليه السلام. ما الإنسانُ لَولا اللِّسانُ إلاّ صُورَةٌ مُمَثَّلَةٌ، أو بَهيمَةٌ مُهمَلَةٌ 📜 امام على عليه السلام. اگر زبان نباشد، انسان چيزى جز يك نقش مجسّم يا حيوان رها شده، نيست 📚 غرر الحكم : ۹۶۴۴. سبک زندگی قرآنی https://eitaa.com/mskhgoran