eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.1هزار دنبال‌کننده
385 عکس
54 ویدیو
33 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 صوت پرسش و پاسخ: نقد و بررسی روش‌ فهرستی در اعتبارسنجی احادیث ✍ارائه: حجت الاسلام و المسلمین استاد احمد قیصری 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️«تحلیل فهرستی روایات؛ تبیین، ادله و نقد» تقریر فرمایشات استاد معظم حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا قیصری به قلم آقای امیررضا ملکی 1️⃣ یادداشت اول: تبیین اجمالی نظریه ♦️در تحلیل فهرستی، روایات بر اساس کتاب و نسخه ای که در آن هستند، اعتبارسنجی میشوند. 🔹صاحبان این نظریه، این شیوه را نه یک روش جدید، بلکه احیای شیوه قدمای اصحاب در اعتبارسنجی روایات میدانند. 🔹نتیجه این روش، این است که روایات کتب معروف و مشهور و مورد اعتماد، نیاز به بررسی سندی ندارد. 📙مثلا اگر جناب کلینی روایتی را با سند «محمد بن یحیی عن احمد بن محمد عن حماد بن عیسی عن حریز» نقل کنند، با توجه به اینکه ایشان این روایت را از روی کتاب معروف حریز نوشتند، سایر افراد سند نیاز به بررسی ندارند و روایت صحیح است. 🔻لذا برای تطبیق کبرای کلی بر این روایت، سه گزاره باید ثابت شود: 1. کتاب حریز، معروف و دارای نسخ معتبر بوده است. 2. جناب کلینی نسخه معتبری از کتاب ایشان را داشتند. 3. روایت مذکور در کافی، از روی این نسخه معتبر نوشته شده است. ♦️لازم به ذکر است که صاحبان این نظریه، از تحلیل رجالی بی نیاز نیستند؛ چرا که: 🔹اولا باید وثاقت صاحب کتاب را ثابت کنند. 🔹ثانیا طریق صاحب کتاب تا امام معصوم علیه السلام نیز باید بررسی شود. 🔹ثالثا اگر ثابت نشود که مثلا جناب کلینی از چه کتابی نقل میکنند، باید با تحلیل رجالی پیش بروند. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️«تحلیل فهرستی روایات؛ تبیین، ادله و نقد» تقریر فرمایشات استاد معظم حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا قیصری به قلم آقای امیررضا ملکی 2️⃣ یادداشت دوم: ادله تحلیل فهرستی 🔻شواهد و قرائن متعددی برای نظریه تحلیل فهرستی ارائه شده است که عمده آنها، دو دلیل ذیل است. 🔸دلیل اول: میراث حدیث شیعه و انتقال آن، متمرکز بر کتابت بوده، بر خلاف اهل سنت که متمرکز بر نقل شفاهی بوده است. ▪️احادیث منقول به صورت شفاهی و بدون کتابت، اعتباری نزد اصحاب نداشته است. ▪️بر همین اساس، هدف نگارش کتب فهرستی در شیعه نیز، تعیین کتب معتبر و مورد اعتماد و نسخ معتبر آنها بوده است، نه صرف جمع آوری و ذکر کتب نگارش شده. 🔸دلیل دوم: برخی عبارات فقها و علمای شیعه، نشان دهنده رویکرد فهرستی آنها به روایات است. ▪️بعنوان مثال مرحوم شیخ طوسی در عده میفرمایند که اگر از ناقل روایت میپرسیدند که روایت را از کجا نقل کردی و وی آنها را به کتاب معروف یا اصل مشهوری ارجاع میداد از او قبول میکردند. (1) ▪️این مطلب و امثال آن، کاشف از اعتبارسنجی روایت به شیوه فهرستی نزد قدما است. 📚منابع: 1- العدة فی اصول الفقه، ج1، ص126: «و الّذي يدل على ذلك: إجماع الفرقة المحقة، فإني وجدتها مجمعة على العمل بهذه الأخبار التي رووها في تصانيفهم و دونوها في أصولهم، لا يتناكرون ذلك و لا يتدافعونه، حتى أن واحدا منهم إذا أفتى بشي‏ء لا يعرفونه سألوه من أين قلت هذا؟ فإذا أحالهم على كتاب معروف، أو أصل مشهور، و كان راويه ثقة لا ينكر حديثه، سكتوا و سلموا الأمر في ذلك و قبلوا قوله‏» ▪️هرگونه تقصیر و قصور در بیان و تقریر، از نگارنده است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شلیک عمدی تک تیراندازان اسراییلی به مادر فلسطینی، در حالی که پارچه سفید در دست داشتند و در حال عبور به مناطق امن بود. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰مهر السنة ۵۰۰ سکه درهم یا ۵۰۰ درهم؟ (۱) به قلم استاد گرانقدر اندیشکده مستعدان، حجت الاسلام و المسلمین کلمه درهم لفظ مشترک است بین واحد پول و واحد اندازه گیری مثل لفظ پوند در انگلیسی که هم واحد پول کشور است هم واحد اندازه‌گیری و سنجش. در روایات که عبارت ۵۰۰ درهم برای مهر السنة به کار رفته منظور ۵۰۰ سکه درهم نیست بلکه درهم یک واحد اندازه‌گیری در میان حجاز بوده است(شواهدی برای چنین برداشتی وجود دارد). 🔸️اینک روایات مهر السنة: 🔺️عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ وجَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ مَنْصُورٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه ع قَالَ كَانَ صَدَاقُ النَّبِيِّ ص اثْنَتَيْ عَشْرَةَ أُوقِيَّةً ونَشّاً والأُوقِيَّةُ أَرْبَعُونَ دِرْهَماً و النَّشُّ عِشْرُونَ دِرْهَماً وهُوَ نِصْفُ الأُوقِيَّةِ 🔺️مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ‌ سَاقَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِلَى أَزْوَاجِهِ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ أُوقِيَّةً وَ نَشّاً وَ الْأُوقِيَّةُ أَرْبَعُونَ دِرْهَماً وَ النَّشُّ نِصْفُ الْأُوقِيَّةِ عِشْرُونَ دِرْهَماً فَكَانَ ذَلِكَ خَمْسَمِائَةِ دِرْهَمٍ قُلْتُ بِوَزْنِنَا قَالَ نَعَمْ. 🔺️عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ دَاوُدَ بْنِ الْحُصَيْنِ عَنْ أَبِي الْعَبَّاسِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّه ع - عَنِ الصَّدَاقِ هَلْ لَه وَقْتٌ قَالَ لَا ثُمَّ قَالَ كَانَ صَدَاقُ النَّبِيِّ ص اثْنَتَيْ عَشْرَةَ أُوقِيَّةً ونَشّاً والنَّشُّ نِصْفُ الأُوقِيَّةِ والأُوقِيَّةُ أَرْبَعُونَ دِرْهَماً فَذَلِكَ خَمْسُمِائَةِ دِرْهَمٍ 🔺️ورَوَى حَمَّادٌ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي يَحْيَى عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه ع قَالَ وكَانَتِ الدَّرَاهِمُ وَزْنَ سِتَّةٍ يَوْمَئِذٍ 📚الكافي 5 /376و375 قرائن متعددی در روایات مهرالسنة وجود دارد که منظور درهم به معنای وزن باشد: ▪️تکرار کلمه وزن ▪️معیارهای وزنی مثل اوقیه و نشّ ✅یکی از قرائن مهم که دلالت می کند درهم به معنی سکه درهم نیست بلکه معیار وزنی است، روایت زیر می باشد: 🔺️الْحَسَنُ بْنُ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع‌ فِي رَجُلٍ تَزَوَّجَ امْرَأَةً عَلَى حُكْمِهَا أَوْ عَلَى حُكْمِهِ فَمَاتَ أَوْ مَاتَتْ قَبْلَ أَنْ يَدْخُلَ بِهَا قَالَ لَهَا الْمُتْعَةُ وَ الْمِيرَاثُ وَ لَا مَهْرَ لَهَا قُلْتُ فَإِنْ طَلَّقَهَا وَ قَدْ تَزَوَّجَهَا عَلَى حُكْمِهَا قَالَ إِذَا طَلَّقَهَا وَ قَدْ تَزَوَّجَهَا عَلَى حُكْمِهَا لَا يُجَاوِزُ حُكْمُهَا عَلَيْهِ أَكْثَرَ مِنْ وَزْنِ خَمْسِمِائَةِ دِرْهَمٍ‌ فِضَّةً مُهُورِ نِسَاءِ رَسُولِ اللَّهِ ص. سکه درهم سکه نقره است پس عبارت درهم فضه اشتباه خواهد شد مگر اینکه درهم را معیار وزن بگیریم تا عبارت روشن شود ۵۰۰ درهم نقره. ❗اما متاسفانه محققین کافی چه چاپ اسلامیه چه چاپ دار الحدیث با اینکه اعتراف کردند در تمام نسخ کافی و تهذیب و استبصار متن همینگونه است به خاطر عبارت فقیه کلمه فضه را زاید دانسته اند! علت حکم به زیادت هم روشن است! نتوانستند جمع کنند بین کلمه درهم و کلمه نقره! درحالی که اشاره شد هیچ اشکالی ندارد بلکه درست آن همین متن است و در اهل سنت هم همینگونه آمده: أن النبي صلى الله عليه وسلم أصدق خديجة" من مال أبي طالب على ما مر فنسب إليه لوقوع النكاح له، "اثنتي عشرة أوقية ذهبًا ونشًا" وظاهر كلام الطبري حمله على ظاهره وأن الذي من أبي طالب غيره، "قالوا وكل أوقية أربعون درهمًا قال المحب الطبري" فتكون جملة الصداق خمسمائة درهم شرعي، انتهى 📚شرح الزرقاني علي المواهب اللدنيه بالمنح المحمديه/ الزرقاني، محمد بن عبد الباقي 1/ 378 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
مهر السنة ۵۰۰ سکه درهم یا ۵۰۰ درهم؟ (۲) به قلم استاد گرانقدر اندیشکده مستعدان، حجت الاسلام و المسلمین 🔺️در کتاب عقد المنیر مهر السنة را ۵۰۰ درهم شرعی می داند که به اوزان دیگر درآورده تا محاسبه آن به سهولت انجام پذیرد: وأما مهر السنة. فهو خمسمائة درهم شرعي، توازن👈 ثلاثمائة وخمسين مثقالا شرعيا، و👈مائتين واثنين وستين مثقالا صيرفيا ونصف مثقال صيرفي. و 6300 حبة من الحمصة. العقد المنير نویسنده : الحسيني المازندراني، السيد موسى    جلد : 1  صفحه : 287 https://lib.eshia.ir/15286/1/287 پس ٥٠٠ درهم شرعی یعنی: ٣٥٠ مثقال شرعي و همچنین برابر با ۲۶۲/۵ مثقال صيرفي خواهد بود. 📌هر مثقال نقره برابر با 4/6083 گرم می باشد. مثقال از واحد های رایج اندازه گیری جرم در کشورهای اسلامی بوده است و بر 3 نوع است: ۱. مثقال شرعی ۲. مثقال صیرفی ۳. مثقال معمولی. هر مثقال شرعی برابر ۳٫۴۵۶ گرم هر مثقال صیرفی برابر ۴٫۶۰۸ گرم هر مثقال معمولی نیز برابر با ۴٫۶۸۷۵ گرم 📌پس بنابراین چه با مثقال صیرفی چه با مثقال شرعی حساب کنیم باید یک عدد استخراج شود:👇👇👇 ضرب مثقال صیرفی در گرم: 1٬209٫6= ۴/۶۰۸ × ۲۶۲/۵ ضرب مثقال شرعی در گرم: 1٬209٫6 = ۳/۴۵۶ × ۳۵۰ قیمت نقره در تاریخ ۶ دی ۱۴۰۲: هرگرم نقره ۹۹۹: ۴۰,۷۷۰ تومان هرگرم نقره ۹۲۵: ۳۷,۷۵۰ تومان هر مثقال (ساچمه): ۱۸۷,۸۵۰ تومان مهر السنه بر اساس نقره ۹۹۹ یعنی ضرب قیمت در گرم: 49٬315٫392= ۴۰/۷۷۰ × 1٬209٫6 چهل و نه میلیون و سیصد و پانزده هزار تومان مهر السنه بر اساس نقره ۹۲۵ : 45٬662٫4= ۳۷/۷۵۰ × 1٬209٫6 چهل و پنج میلیون و ششصد و شصت و دو هزار و چهارصد تومان 🔺️یک نکته دیگر ارزش نقره در طول تاریخ کمی متفاوت بوده است. 🔺️نکته بعدی با توجه به نوسانات طلا و سقوط ارزش ریال در ایران زیاد بودن این قیمت (۴۹ یا ۴۵ میلیون) نباید ما را متعجب کند. پس ارزش واقعی مهر السنه باز کمتر از این حد است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 اندیشکده مستعدان برگزار می‌کند 🟢 نشست بصیرتی سیاسی 🔴 موضوع: « انتقام سخت چه شد؟»
بر اساس بیانات مقام معظم رهبری
            و عملکرد سران عالی نظام
🟢 مهمان: حجت الاسلام سعید صلح‌میرزایی مسؤول دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در قم 🔸 زمان: یکشنبه ۲۴ دی ساعت ۱۸:۳۰ ✳️ هماهنگی برای شرکت حضوری اعضای خارج از اندیشکده مستعدان انجام نشده است، لطفا مراجعه نفرمایید. 📱علاقه مندان میتوانند از طریق لینک زیر جلسه را دنبال بفرمایند: https://room.gharar.ir/864c1f2a-392c-4680-820b-b02809ecf9e7 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️«تحلیل فهرستی روایات؛ تبیین، ادله و نقد» تقریر فرمایشات استاد معظم حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا قیصری به قلم آقای امیررضا ملکی 3️⃣ یادداشت سوم: نقد تحلیل فهرستی 💢تمرکز اصلی غالب نقدهایی که به روش تحلیل فهرستی شده، بر این است که قرائن و شواهد مذکور، موجب قطع یا اطمینان و یا حتی ظن معتبر نمیشود. 🔰نقد اول: ادعای این نظریه این است که تحلیل فهرستی، همان روش اعتبارسنجی قدما است. ◾️اگر چنین بود بود، پس چرا مرحوم کلینی اهتمام فراوانی به ذکر اسناد دارند؟ یکی از علل طول کشیدن نگارش کافی در حدود 20 سال، اهتمام ایشان به ذکر کامل و دقیق اسناد است. پس ذکر اسناد توسط ایشان، تشریفاتی نبوده و میخواستند بستر اعتبارسنجی را برای سایرین فراهم کنند. ◾️همچنین در هیچ کتابی به تفاوت اعتبارسنجی شیعه و اهل سنت مبنی بر تمرکز شیعه بر کتابت و تمرکز اهل سنت بر نقل شفاهی، اشاره نشده است. ◾️علاوه بر این، فقهای شیعه در مقام عمل، روایات را به روش رجالی اعتبارسنجی میکردند. ▪️بعنوان مثال مرحوم شیخ طوسی در نقد یک روایتی میفرمایند: «وَ هَذَا الْخَبَرُ ضَعِيفٌ وَ طَرِيقُهُ رِجَالُ الزَّيْدِيَّة». (1) امثال این مطلب در کتب قدما زیاد است. 🔰نقدم دوم: صاحبان این نظریه میگویند علت نگارش کتب فهرستی در شیعه، تعیین کتب و نسخ مورد اعتماد آنهاست. ◾️اما صاحبان این فهرست ها و دیگران، اشاره ای به این مطلب نکردند. ▪️بعنوان مثال مرحوم نجاشی علت نگارش فهرست خود را، سرزنش مخالفان مبنی بر پیشینه نداشتن شیعه ذکر میکنند. (2) لذا کتاب را برای پاسخ به این شبهه نوشتند. ▪️مرحوم شیخ طوسی نیز در مقدمه فهرست خود، علت نگارش کتاب را عدم جمع آوری کتب شیعه به طور مستوفی ذکر میکنند. (3) 📚منابع: 1- تهذیب الاحکام، ج6، ص168. 2- رجال النجاشی، ص3: «فإني وقفت على ما ذكره السيد الشريف من تعيير قوم من مخالفينا أنه لا سلف لكم و لا مصنف‏» 3- فهرست كتب الشيعة و أصولهم و أسماء المصنفين و أصحاب الأصول‏، ص 3: «فإنّي لمّا رأيت جماعة من شيوخ طائفتنا من أصحاب الحديث عملوا فهرست كتب أصحابنا و ما صنّفوه من التصانيف و رووه من الأصول، و لم أجد منهم أحدا استوفى ذلك‏ ... » ▪️هرگونه تقصیر و قصور در بیان و تقریر، از نگارنده است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️«تحلیل فهرستی روایات؛ تبیین، ادله و نقد» تقریر فرمایشات استاد معظم حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا قیصری به قلم آقای امیررضا ملکی 4️⃣ یادداشت چهارم: نقد تحلیل فهرستی 💢نقدهای دیگری که به تحلیل فهرستی وارد است، بدین شرح است: 🔰نقد سوم: این نظریه مبتنی بر تمرکز شیعه بر کتابت حدیث در فرایند انتقال روایات است. ◽️اگر منظور این باشد که شیعه هیچ نقل شفاهی نداشته و اصحاب به هیچ نقل شفاهی اعتماد نمیکردند، اشتباه است. نقل شفاهی روایات در میان اصحاب، کم نبوده است. ▫️نشانه اش، راویان بدون کتاب اند، مانند جناب زراره و عمر بن حنظله. ▫️مثلا جناب زراره هرچند کتب معدودی داشتند، اما حجم گسترده روایی ایشان، نشان از نقل بسیاری از آنها به صورت شفاهی دارد. 🔰نقد چهارم: اگر احراز شود که مثلا مرحوم کلینی از روی نسخه معتبری از کتاب راوی ثقه نقل میکنند، مورد قبول است؛ اما: ▫️اولا از کجا میتوان فهمید که ایشان از روی کتاب اولین نگارنده حدیث نقل میکنند؟ گاهی تمام افراد سند دارای کتاب هستند و امکان دارد از کتاب آنها باشد. ▫️ثانیا بسیاری از کتب اولیه، مشهور و معروف نیست. ▫️ثالثا شاید صاحب کتاب، روایات شفاهی داشته باشد و روایت مذکور، از آن دسته باشد. ▫️رابعا از کجا احراز میشود که نسخه معتبری از آن کتاب، نزد مثلا مرحوم کلینی بوده است؟ ▫️خامسا عبارت «یرویه جماعة» نیز نهایتا شهرت کتاب در زمان صاحب کتاب را ثابت میکند، نه شهرت کتاب در زمانهای بعد و نه شهرت تمام نسخه های آن. ♦️به نظر میرسد این نظریه در مقام تطبیق و احراز صغری، با مشکلات فراوانی روبروست. ▪️هرگونه تقصیر و قصور در بیان و تقریر، از نگارنده است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید