eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.2هزار دنبال‌کننده
577 عکس
90 ویدیو
44 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برشی از سخنرانی استاد در همایش علمی حل مساله اندیشکده مستعدان 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
2⃣یادداشت دوم ❓یکی از مسائلی که در فقه الاقتصاد مورد بحث قرار گرفته است، بحث در مورد حکم خلق نقدینگی است. ابتدا باید موضوع شناسی دقیق انجام شود. به همین جهت، مفهوم نقدینگی بررسی می‌شود. 🔻نقدینگی چیست؟ ✅به مجموع پول و شبه پول نقدینگی می‌گویند. برای واضح شدن تعریف، لازم است مفهوم پول و شبه پول توضیح داده شود: ❇️پول: به مجموع اسکناس‌ها، سکه‌ها و حساب های جاری پول می‌گویند. به این پول پول محدود نیز می‌گویند که همان پول در گردش اقتصادی یک کشور است. ❇️شبه پول: به سپرده‌های مدت‌دار و پس‌انداز‌ها، شبه پول می‌گویند. در حقیقت این نوع نقدینگی، در جریان گردش اقتصادی کشور وجود ندارد. بلکه برای ذخیره ارزش است. ⛔️در برخی از کشورهای خارجی شبه پول واقعا وجود دارد. یعنی بانک‌ها سپرده‌های مدت‌دار را در اختیار مشتریان قرار نمی‌دهند. اما در ایران بانک‌ها به سادگی این پول را به مردم می‌دهند. در این صورت پول در دست مردم زیاد می‌شود که نتیجه‌اش افزایش تقاضا و تورم است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
بیانات استاد گرانقدر حجت‌الاسلام والمسلمین سید میر هاشم حسینی (1).mp3
17.15M
🎙بیانات استاد معظم حجت‌الاسلام والمسلمین در همایش علمی حل مسئله 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️ سلسله یادداشت های «مبانی فقهی، اصولی و رجالی مقام معظم رهبری حفظه الله» 1️⃣ یادداشت اول: مبانی رجالی (1) ❇️ بعضی از فقها فقط روایتی را حجت میدانند که راویانش ثقه باشند و در غیر اینصورت، به آن روایت اعتماد نمیکنند، در حالیکه یکی از مبانی رجالی مقام معظم رهبری، «حجیت روایت موثوق به» (مورد اطمینان) است. 🔶 اطمینان به صدور یک روایت از راه های مختلفی حاصل میشود مانند: 1. استفاضه 2. شهرت روایی و عملی 3. ذکر روایت در اصل یا کتاب معتبر 4. عظمت محتوای روایت 5. وثاقت راویان 🔹اولین قرینه اطمینان بخش: استفاضه 🔻ایشان در بحث غنا، پس از بررسی روایات وارد شده ذیل آیه شریفه «و اجتنبوا قول الزور» (1) میفرمایند: 💬«روايات ذيل اين آيه، روايات مستفیضه است، يعني اگر صحیح السندي هم در بین اين روايات نبود، تکرر اين نقل از حضرت صادق علیه السلام، براي انسان اطمینان و يقین عادي مي آورد كه اين، از حضرت صادر شده است. استفاضه روايت به اين معنا است.» (2) 🔹دومین قرینه اطمینان بخش: شهرت طبق نظر مقام معظم رهبری: 🔸اولا شهرت روایی، موجب اطمینان به صدور روایت است. 🔸و ثانیا شهرت عملی، جابر ضعف سند است. 🔻ایشان درباره حدیث اربعمأة میفرمایند: 💬«البته چون خود اين حديث - حديث اربعمأة - هم معروف است، لذا خیلي ضعف سند تاثیري نمي گذارد.» (3) 🔻همچنین پس از بررسی روایتی پیرامون مجوسیان میفرمایند: 💬«با توجه به پذیرش مضمون آن از سوی فقیهان شیعه، ضعف سندی این روایات، مضر نخواهد بود.» (4) 📚منابع: 1- سوره مبارکه حج، آیه 30 2- کتاب درسنامه غنا و موسیقی، ص 16 3- کتاب درسنامه غنا و موسیقی، ص 108 4- درس خارج جهاد 📝 جناب آقای امیر رضا ملکی دانش آموخته حوزه علمیه آیت الله حق شناس (ره) 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✳️ مسابقه ی «بزرگداشت غدیر» به مناسبت عید بزرگ غدیر، اندیشکده ی مستعدان برگزار می گند. ⬅️ مسابقه ی « » به همراه تبرکی غدیر به برندگان ✅ تولید یک متن ادبی یا یادداشت درباره غدیر یا اثبات ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام ✅ بیان یکی از فضائل مولی در قالب فیلم یا پادکست ✅ خواندن شعر در مدح مولی و حادثه غدیر به صورت دکلمه در قالب فیلم یا پادکست ✅ مطرح کردن یک شبهه و جواب آن درباره ولایت مولی یا حادثه غدیر در قالب فیلم یا پادکست یا یادداشت علمی ☺️تبرکی غدیر: ⬅️ سه نفر اول: هر کدام مبلغ 500 هزار تومان ⬅️ پنج نفر اول: انتشار اثر در کانال 🔻آثار خود را تا روز شنبه 17 تیر ماه ساعت 23 به ادمین کانال ارسال بفرمایید👇 @adgomnam 🔴 اطلاعات تکمیلی و اسامی برندگان در کانال اندیشکده مستعدان 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
اندیشکده مستعدان
✳️ مسابقه ی «بزرگداشت غدیر» به مناسبت عید بزرگ غدیر، اندیشکده ی مستعدان برگزار می گند. ⬅️ مسابقه ی
🔸شرایط تکمیلی مسابقه کانال اندیشکده مستعدان ✅ حداقل تعداد کلمات یادداشت ۲۰۰ کلمه و حداکثر ۵۰۰ کلمه باشد. ✅ فیلم با فرمت mp4 باشد. ✅ حجم فیلم حداکثر ۳۰ مگ و مدت آن حداکثر ۴ دقیقه باشد. ✅ پادکست با فرمت mp3 باشد. ✅ حجم پادکست حداکثر ۳۰ مگ و مدت آن حداکثر ۵ دقیقه باشد. ✅ اسامی برندگان روز یک شنبه ۱۸ تیر در کانال اندیشکده مستعدان منتشر می شود. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
❇️ سلسله یادداشت های «غدیریه» با موضوع « بزرگان اهل سنت و احادیث ولایت و فضیلت امیرالمومنین (ع)» به زودی در این کانال منتشر می شود. ❇️ نه تنها مطالب بزرگان اهل سنت را نقل می کنیم، بلکه تصویر کتاب و صفحه ی مورد نظر از کتاب را که به شرح و توضیح حدیث پرداخته است، بارگذاری خواهیم کرد. ⬅️ منتظر خواندن جالب ترین اظهار نظرها از سوی معتمدترین عالمان اهل سنت باشید 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
❇️ سلسله یادداشت های غدیریه ⬅️ حلقه ی اول « و حدیث غدیر» ✅ ذهبی کیست؟ 🔰 شمس الدین ذهبی از بزرگترین عالمان اهل سنت در قرن هشتم بوده است. تخصص وی در تاریخ و رجال و حدیث بوده و تمایلات سلفی گری در وی مشهود است، به طوری که از ابن تیمیه تمجید کرده و تا حدود زیادی از وی متاثر بوده است. 🔰 آثار وی را بیش از 200 عنوان شمرده اند که از معروف ترین آنها «سیر اعلام النبلاء» و «میزان الاعتدال فی نقد الرجال» می باشد. سیر أعلام النبلاء یک کتاب تراجم عمومی است، یعنی به معرفی شخصیت‌ها و تاریخ آن‌ها می‌پردازد. 🔰 عظمت ذهبی نزد بزرگان اهل سنت بر اهل فن پوشیده نیست. برای نمونه صرفا به این سخن سیوطی بسنده می کنیم: «هم‌اکنون محدثان در علم رجال و دیگر فنون حدیث، مدیون سه کس هستند» و ذهبی را در زمره ی این سه نفر ذکر می کند ✅ بیان ذهبی درباره ی حدیث غدیر: 🔰 ۱- ذهبی در کتاب سیر اعلام النبلاء می گوید: « جمع طرق حدیث غدیر خم فی اربعة اجزاء رایت شطره فبهرنی سعة روایاته وجزمت بوقوع ذلک» یعنی « (طبری) طُرُق حدیث غدیر خم را در چهار جلد جمع کرده است، برخی از این طرق را دیدم به طوری که کثرت و فراوانی روایات غدیر مرا مبهوت ساخت و یقین کردم که حدیث غدیر واقع شده است.» (ج ۱۴، ص ۲۷۷) 🔰۲- ذهبی در کتاب «تذکره الحفاظ» نیز تعبیری مشابه دارد. وی درباره ی حدیث غدیر می‌گوید: از کثرت طریقی که برای حدیث غدیر در یک جلد از کتاب طبری ذکر شده است، شگفت زده شدم: « رایت مجلدا من طرق الحدیث لابن جریر فاندهشت له و لکثره تلک الطرق»(ج۲ ص ۷۱۳) تصاویر مطالب بالا را می توانید در تصاویر پیوست زیر مشاهده کنید. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔖پیوست اول- تصویر شناسنامه کتاب سیر اعلام النبلاء ج ۱۴ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔖پیوست دوم- صفحه ۲۷۷ کتاب سیر اعلام النبلاء ج ۱۴ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔖پیوست سوم- تصویر شناسنامه کتاب تذکره الحفاظ ج۲ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔖پیوست چهارم- تصویر صفحه ۷۱۳ کتاب تذکره الحفاظ ج۲ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
❇️ سلسله یادداشت های غدیریه ⬅️ حلقه دوم « و حدیث غدیر » ✅ البانی کیست؟ 🔰 ناصر الدین البانی یکی از عالمان سلفی و متعصب قرن بیستم اهل سنت است که در حقیقت از شاگردان فکری مکتب ابن تیمیه به حساب می آید و به همین جهت مخالفان و موافقان زیادی از علمای اهل سنت دارد. 🔰 یکی از کتاب های معروف وی « سلسله الاحادیث الصحیحه فی الاسلام» است. مقبولیت زیادی نزد علمای وهابیت دارد به طوری که برخی از آنان گفته اند البانی، تکرار دوباره ی عالمان بزرگی چون ابن حجر عسقلانی و ابن کثیر در عصر حاضر است. ✅ بیان البانی درباره ی حدیث غدیر 🔰 ابن تیمیه از معدود کسانی است که حدیث غدیر را انکار کرده است. البانی بعد از ذکر حدیث غدیر چنین می گوید: « و جمله القول ان حدیث الترجمه حدیث صحیح بشطریه، بل الاول منه متواتر عنه صلی الله علیه و آله و سلم کما ظهر لمن تتبع اسانیده و طرقه و ما ذکرت منها کفایه» معنای عبارت این است« حاصل کلام این است که حدیث غدیر، هر دو جزئش صحیح است (منظور «من کنت مولاه فعلی مولاه» و « اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» می باشد.) بلکه جزء اول آن به صورت متواتر از پیامبر (ص) نقل شده است و این مساله برای کسی که اسناد و طرق حدیث غدیر را بررسی نموده است آشکار است و همین مقدار طرقی که خودم ذکر کردم نیز کفایت می کند» (ج4، ص 343) 🔰 جالب آن است که البانی بعد از این بیان به نظر ابن تیمیه می پردازد و آن را این چنین مورد نقد قرار می دهد: «... اننی رایت شیخ الاسلام بن تیمیه قد ضعف الشطر الاول من الحدیث و اما الشطر الاخر فزعم انه کذب و هذا من مبالغته الناتجه فی تقدیری من تسرعه فی تضعیف الاحادیث قبل ان یجمع طرقها و یدقق النظر فیها و الله المستعان» مضمون کلام وی این است: « ابن تیمیه گفته است جزء اول حدیث ضعیف است و جزء دوم آن کذب است. و این بیان ابن تیمیه مبالغه آمیز و ناشی از شتاب زدگی وی در تضعیف احادیث است قبل از آن که به طرق روایت بپردازد و در آن دقت نظر نماید.» 🔰 البانی بار دیگر به نظر ابن تیمیه می پردازد و رد حدیث غدیر توسط ابن تیمیه را ناشی از شتاب زدگی و زیاده روی ابن تیمیه در اشکال کردن بر شیعیان می داند: « فلا ادری بعد ذلک وجه تکذیبه للحدیث الا التسرع و المبالغه فی الرد علی الشیعه» 🔰 البته به نظر می آید استاد از شاگرد در این زمینه زیرک تر بوده است. ابن تیمیه می داند اگر حدیث غدیر را بپذیرد نمی تواند منکر دلالت آن بر خلافت و ولایت امیرالمومنین (ع) شود. و لذا از ابتدا می خواهد آن را به نحوی از سر باز کند. اما شاگرد مکتبی وی که نمی تواند اسناد و طرق حدیث غدیر را نادیده بگیرد، می خواهد با پذیرش حدیث غدیر به تحریف معنوی آن روی بیاورد و مولا را دوست معنا کند!! اما این روشی است که احمد بن حنبل هم می دانست با شکست مواجه می شود و لذا از خیر این تحریف گذشته بود. توضیح ماجرا بماند برای حلقه ای دیگر 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔖پیوست اول- تصویر شناسنامه کتاب سلسله الاحادیث الصحیحه از البانی 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔖پیوست دوم- تصویر متن کتاب ج۴ ص ۳۴۳ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مسابقه « بزرگداشت غدیر »: مهلت ارسال آثار: تا دو روز دیگر منتظر ارسال آثار شما هستیم. توضیح مسابقه: اینجا 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
❇️ سلسله یادداشت های غدیریه ⬅️ حلقه سوم و آخر « و حدیث غدیر » ✅ احمد بن حنبل کیست؟ 🔰 احمد بن حنبل از بزرگترین فقهای اهل سنت است که در قرن دوم و سوم می زیسته است و امامت و مرجعیت فرقه ی حنابله از اهل سنت به وی ختم می شود. 🔰 وهابیت به پیروی از سلفیه، احمد بن حنبل را به عنوان پیشوای خود برگزیده اند. وی در جمع آوری و حفظ روایات تلاش فراوانی نمود و به همین جهت اهل سنت وی را « امام المحدثین» خوانده اند. 🔰 وی به ظواهر آیات و روایات تمسک می کرد و با هرگونه روش تاویلی برای آیات و روایات مخالف بود. ✅ مواجهه ی احمد بن حنبل با حدیث غدیر 🔰 یکی از بزرگان حنابله احمد بن محمد خلال است که از علمای قرن دوم و اوایل قرن سوم می باشد. همت وی جمع آوری آثار احمد بن حنبل بوده و برای این منظور سفرهای فراوانی داشته است و به همین جهت وی را شیخ مذهب حنبلی نامیده اند. 🔰 یکی از کتاب های معروف خلال «السنه» می باشد. وی در این کتاب روایتی را از فردی با کنیه ی «ابوطالب» از احمد بن حنبل نقل کرده است: « اخبرنی زکریا بن یحیی ان اباطالب حدثهم انه سال اباعبدالله عن قول النبی ص لعلی من کنت مولاه فعلی مولاه ما وجهه؟ قال: لا تکلم فی هذا دع الحدیث کما جاء» «ابوطالب (احمد بن حمید مشکانی) از ابوعبدالله (کنیه ی احمد بن حنبل است) درباره ی قول پیامبر (ص) درباره ی علی (ع) سوال کرد که معنای « من کنت مولاه فعلی مولاه» چیست؟ احمد بن حنبل در پاسخ گفت: در این باره سخن نگو و این حدیث را به همان صورت که نقل شده واگذار»!! (ج2 ص 346-347) 🔰 جالب تر این است که یکی دیگر از شاگردان احمد بن حنبل به نام مروذی نیز، از احمد بن حنبل درباره ی حدیث « انت منی بمنزله هارون من موسی» توضیح خواست و احمد در جواب وی گفت : «اسکت عن هذا لا تسال ذا، الخبر کما جاء» «نسبت به این حدیث سکوت کن و سوال نکن. روایت همان است که نقل شده است.» 🔰 به وضوح روشن است که احمد بن حنبل نمی تواند روایت غدیر را به معنایی دیگر غیر از ولی و سرپرست معنا کند، چرا که این کار خلاف مسلک و مرام وی در برخورد با آیات و روایات است و از طرفی هم نمی تواند حدیث را رد کند و در صدور آن اشکال نماید. لذا بهترین کار را سکوت سوال کننده می داند. 🔰 به راستی اگر معنای حدیث صرفا دوستی و محبت بود، احمد بن حنبل دستور به سکوت و رها کردن حدیث می داد؟ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔖پیوست اول- تصویر جلد کتاب «السنه» 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔖پیوست دوم- تصویر مطالب یادداشت از کتاب «السنه» 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔖پیوست سوم- تصویر مطالب یادداشت از کتاب « السنه» 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
❇️ محتواهای تولیدی کانال برای غدیر ⬅️ مسابقه «بزرگداشت غدیر»: اینجا را کلیک کنید ⬅️ یادداشت اول- ذهبی و حدیث غدیر: اینجا را کلیک کنید ⬅️ یادداشت دوم- البانی و حدیث غدیر: اینجا را کلیک کنید ⬅️ یادداشت سوم- احمد بن حنبل و حدیث غدیر: اینجا را کلیک کنید 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید