eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.2هزار دنبال‌کننده
600 عکس
92 ویدیو
45 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
1⃣ نوروز، از اسامی امیرالمؤمنین علیه السلام 🔻رُوِيَ عَنِ النَّبِيِ صلّی الله علیه و آله‏ أَنَّهُ قَالَ: لِعَلِيٍّ سَبْعَةَ عَشَرَ اسْماً، اسْمُهُ عِنْدَ الْعَرَبِ عَلِيٌّ، وَ عِنْدَ أُمِّهِ حَيْدَرَةُ، وَ فِي التَّوْرَاةِ إِلْيَا، وَ فِي الْإِنْجِيلِ بريا، وَ فِي الزَّبُورِ قريا، وَ عِنْدَ الرُّومِ بظرسيا، وَ عِنْدَ الْفُرْسِ نَيْرُوزُ، ... از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل شده است که فرمودند: برای علیّ علیه السلام، 17 اسم است. نام او نزد عرب، علیّ؛ نزد مادرش، حیدر؛ در تورات، إلیا؛ در انجیل، بریا؛ در زبور، قریا؛ نزد رومیان، بظرسیا؛ و نزد اهل فارس، نوروز است. .. 📚الفضائل، ابن شاذان قمی، ص175 2⃣ اعمال روز عید نوروز در کلام امام صادق علیه السلام 💎شیخ حر عاملی در کتاب وسائل الشیعة می‌نویسد: محمّد بن الحسن في « المصباح » : عن المعلّى بن خنيس ، عن مولانا الصادق عليه السلام ، في يوم النيروز قال : إذا كان يوم النيروز فاغتسل والبس أنظف ثيابك ، وتطيّب بأطيب طيبك ، وتكون ذلك اليوم صائماً ، فإذا صلّيت النوافل والظهر والعصر فصلّ بعد ذلك أربع ركعات ، تقرأ في أوّل كلّ ركعة فاتحة الكتاب وعشر مرّات « إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ » ، وفي الثانية فاتحة الكتاب وعشر مرّات « قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ » وفي الثالثة فاتحة الكتاب وعشر مرّات « قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ » ، وفي الرابعة فاتحة الكتاب وعشر مرّات المعوّذتين ، وتسجد بعد فراغك من الركعات سجدة الشكر وتدعو فيها يغفر لك ذنوب خمسين سنة . 🔹محمد بن حسن (شیخ طوسی) در کتاب المصباح (مصباح المتهجد) روایت کرده است که امام صادق علیه السلام به معلی بن خنیس قدس سره فرمودند: «زمانی که روز نوروز شد غسل کن و پاکیزه‌ترین و بهترین لباس‌هایت را بپوش و به بهترین عطرهای خوشبو خودت را خوشبو کن و در آن روز، روزه بدار. پس وقتی که از نماز ظهر و عصر و نافله ی آنها فارغ شدی، چهار رکعت نماز بگذار یعنی هر دو رکعت به یک سلام، و در رکعت اول بعد از حمد، ده مرتبه سوره انا انزلناه بخوان و در رکعت دوم، ده مرتبه سوره قل یا ایها الكافرون و در رکعت سوم بعد از حمد، ده مرتبه سوره قل هو الله احد و در رکعت چهارم بعد از حمد، ده مرتبه سوره قل اعوذ برب الفلق و قل أعوذ برب الناس بخوان و بعد از نماز سجده شکر کن و براى آنچه از خدا می‌خواهی دعا کن که خداوند گناهان پنجاه ساله تو را می‌آمرزد». 📖وسائل الشیعة، ج ۸، ص۱۷۲-۱۷۳، ح ۱۰۳۳۸ 3⃣نوروز از روزهای اهل بیت علیهم السلام 🔻از امام صادق علیه السلام نقل شده است : ما مِنْ یَوْمِ نَیْرُوزٍ إِلَّا وَ نَحْنُ نَتَوَقَّعُ فِیهِ الْفَرَجَ لِأَنَّهُ مِنْ أَیَّامِنَا حَفِظَهُ الْفُرْسُ وَ ضَیَّعْتُمُوهُ   نوروز از روزهای ماست،ایرانیان آن را حفظ کردند و شما آن را از دست دادید. 📚وسایل الشیعه الی تحصیل مسایل الشریعه - ۴۸-بَابُ اسْتِحْبَابِ صَلَاةِ یَوْمِ النَّیْرُوزِ وَ الْغُسْلِ فِیهِ وَ الصَّوْمِ وَ لُبْسِ أَنْظَفِ الثِّیَابِ وَ الطِّیبِ وَ تَعْظِیمِهِ وَ صَبِّ الْمَاءِ فِیهِ]  📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
غدیر در نوروز 🔄 درباره مصادف بودن روز غدیر و اعلام جانشینی امیرمؤمنان علی(علیه السلام) در ۱۸ ذی‌الحجه با ایام نوروز ایرانی، گفتگوهایی وجود دارد. 🛑المعلّى بن خنيس عن الصادق (عليه السلام): إنّ يوم النوروز، هو اليوم الّذي أخذ فيه النّبي (صلّى اللّه عليه و آله) لأمير المؤمنين (عليه السلام) العهد بغدير خم)1 🔰امام صادق علیه السلام: روز نوروز روزی است که پیامبر صلی الله علیه و آله در آن روز برای امیرالمومنین علیه السلام اخذ میثاق کرد. 🗞 در نامه‌ای که از مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در دست است اینگونه آمده که: 📌 بر اساس محاسبات دقیق نجومی، واقعه غدیر خم در روز دوشنبه ۱۸ ذیحجه سال ۱۰ هجری قمری برابر با ۲۸ اسفند سال ۱۰ هجری شمسی و ۱۶ مارس ۶۳۲ میلادی رخ داده است. تحویل سال ۱۱ شمسی ساعت ۲۲:۳۲ سه‌شنبه ۲۹ اسفند و نوروز، چهارشنبه اول فروردین بوده است... 👈حالا اگر روایت زیر را که می گوید عید غدیر سه روز بوده، به آن ضمیمه کنیم: ...ثلاثة أيام من يوم الغدير...)2 📚:منابع: 1:المهذب البارع في شرح المختصر النافع ج1ص194 2:اقبال الأعمال: 468. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰بررسی احادیث شیعی درباره عید نوروز 📝استاد سید محمدجواد شبیری http://ijtihadnet.ir/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AB-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B9%DB%8C%D8%AF-%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D8%AF/ ⬅️جمع بندی: مجموعا از روایات نمی‌توان به این نتیجه رسید که این عید، به تأیید یا تکذیب شرع رسیده است؛ چون روایاتش به لحاظ سندی معتبر نیست؛ ولی بعضی از سنت‌هایی که در این روز‌ها مطرح است، به خصوص هدیه دادن و دید و بازدید و امثال اینها مورد پسند شرع است. البته بعضی از رسومات ولو سابقه‌ بدی داشته باشد ولی وقتی از آن سابقه‌اش جدا شد، نمی‌شود گفت آن سابقه را باید همیشه ملحوظ کرد. مثلا فرض کنید بحث «سیزده به در»، ولو اصل ایجادش ممکن است دلیل بدی داشته باشد ولی ادامه اش معلوم نیست که افرادی که انجام می‌دهند، به آن اصل و ریشه توجهی داشته باشند. مثل کراوات زدن که داستان تاریخی دارد و اصلش هم صلیب است؛ ولی کسانی که کراوات می‌زنند هیچ وقت به این چیزها توجه ندارند. لذا در بحث کراوات به جهت آن سوابق و آن ریشه‌ها، نمی‌شود خیلی به آن ریشه‌ها حکم کرد که این صلیب است. بله بحث تشبّّه به کفّّار، بحث دیگری است و لذا از یک زاویه دید دیگری باید بحث را دنبال کرد. اما کسانی که این کارها را می‌کنند نمی‌توان به عنوان یک سنت مبارزه با دین تلقی کرد. در مورد نوروز هم کسانی که در مورد نوروز صحبت می‌کنند، نگاه مبارزه با دین ندارند. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️اشکالی بر عدم حجیت اجماع مدرکی لینک یادداشت قبلی: https://eitaa.com/mstdnjthd/590 💢مشهور اصولیون قائل به عدم حجیت اجماع مدرکی هستند؛ چرا که با وجود مدارک مجمعین، مجتهد نباید از آنها تقلید کند و باید خود به بررسی دلیل بپردازد. 🔹طبق نظر فقهایی که اجماع را از باب تقریر معصوم علیه السلام حجت میدانند، حجیت اجماع (اعم از مدرکی و غیرمدرکی) ثبوتاً مانعی ندارد؛ لکن اثباتاً مورد ندارد. (1) 🔹اما مشهور فقهاء، حجیت اجماع را از باب حدس قول معصوم علیه السلام میپذیرند. این گروه نوعا اجماع مدرکی را حجت نمیدانند. اما این مطلب صحیح به نظر نمیرسد؛ زیرا از آنجا که منظور از حدس، حدس و اطمینان شخصی فقه است و نه اطمینان نوعی؛ لذا ممکن است صرف وجود اجماع (حتی با وجود مشخص بودن مدارک آن) موجب حدس و اطمینان به حکم شرعی شود؛ چنانچه گاهی اوقات با کمتر از اجماع، حدس به قول معصوم علیه السلام برای فقیه حاصل میشود. 🔹البته حاصل این اشکال این نیست که اجماع مدرکی بر مبنای حدس، مطلقا (به نحو موجبه جزئیه) حجت است؛ بلکه به معنای نفی عدم حجیت مطلقاً (به نحو سالبه کلیه) است. 🔹برخی فقها در بحث غنا، اجماع را دلیل مستقلی نمیدانند؛ چرا که مدرکی است. اما از بیان بالا روشن شد که اجماع نیز میتواند به عنوان دلیل مستقلی بر حرمت فی الجمله غنا اقامه شود؛ زیرا فقیه پس از ملاحظه فتوای مثلا 20 نفر از فقها، اطمینان شخصی به حرمت فی الجمله آن پیدا میکند. 📝برگرفته از درس خارج استاد معظم میرهاشم حسینی 📌نکات: 1- لازم به ذکر است که نزد برخی از این فقهاء، علت قول به حجیت اجماع از باب تقریر، عدم اعتبار حدس است؛ در حالیکه قائل به حجیت اطمینان هستند. لذا میتوان چنین اشکال کرد که اگر اجماع موجب حدس و اطمینان به قول و رأی معصوم علیه السلام شود، حجت است، حتی اگر تقریر معصوم علیه السلام احراز نگردد. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰محبوبه نبی حَدَّثَنَا سَهْلُ بْنُ عُثْمَانَ، حَدَّثَنَا حَفْصُ بْنُ غِيَاثٍ، عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ: مَا غِرْتُ عَلَى نِسَاءِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، إِلَّا عَلَى خَدِيجَةَ وَإِنِّي لَمْ أُدْرِكْهَا، قَالَتْ: وَكَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا ذَبَحَ الشَّاةَ، فَيَقُولُ: «أَرْسِلُوا بِهَا إِلَى أَصْدِقَاءِ خَدِيجَةَ» قَالَتْ: فَأَغْضَبْتُهُ يَوْمًا، فَقُلْتُ: خَدِيجَةَ فَقَالَ: رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «إِنِّي قَدْ رُزِقْتُ حُبَّهَا» 📚صحیح مسلم، جلد 4، صفحه 1888 ⬅️مسلم در صحيح خود از عايشه روايت كرده كه گفت: من جز به خديجه به همسران پيامبر صلى الله عليه و سلم حسادت نكردم در حالیکه بعد از او همسر پیامبر شدم، عایشه گفت: و رسول خدا صلی الله علیه و سلم هرگاه گوسفندی را ذبح می کرد، می فرمود: برای دوستان خدیجه بفرستید. او میگوید: یک روز عصبانی شدم و با عصبانیت گفتم: خدیجه! رسول خدا صلی الله علیه و سلم فرمود: محبت خدیجه روزی من شده است.
🔰 تاملی برای تحقیق بیشتر در یک انگاره مشهور 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین استاد هر چند
مشهور
است که بعد از امام کاظم (ع)، بر امام دیگری وقف نشده است و هر کس که به امامت امام رضا(ع) ایمان آورده است تا امامت امام دوازدهم (عج) نیز اعتقاد پیدا کرده است؛ اما روایتی در کتاب فقیه و تهذیب نقل شده است که با این ذهنیت، سازگار نیست. 💠 مرحوم شیخ صدوق در کتاب فقیه روایت زیر را نقل کرده است: « وَ كَتَبَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِيُّ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي ع أَ يَجُوزُ جُعِلْتُ فِدَاكَ الصَّلَاةُ خَلْفَ مَنْ وَقَفَ عَلَى أَبِيكَ وَ جَدِّكَ ع فَأَجَابَ لَا تُصَلِّ وَرَاءَهُ.» (فقیه:ج1/ص 379) شیخ طوسی نیز همین روایت را از احمد بن محمد بن عیسی از ابوعبدالله البرقی نقل کرده است.(تهذیب، ج3/ص28) بر اساس این روایت، ابوعبدالله البرقی نامه ای به امام جواد (ع) می نویسد و از حضرت سوال می کند: « فدای شما شوم! آیا جایز است پشت سر کسی که بر پدر و جد شما توقف کرده است نماز بخوانیم؟ و حضرت پاسخ داده اند که پشت سر چنین شخصی نماز نخوان» 💠ظاهر چنین پرسشی نشان از وجود کسانی است که بر امام رضا (ع) توقف کرده اند. 🌀هر چند ممکن است احتمال داده شود سوال مذکور، به صورت فرضی مطرح شده است و دلالتی بر وجود چنین فرقه ای ندارد؛ اما انصافا چنین احتمالی دور از ذهن است و با فضای مکاتبه در آن زمان که به سختی و مشقت و انواع خطرات انجام می شد، سازگاری ندارد. 🌀احتمال دیگری که در این روایت داده اند این است که ممکن است منظور از «اب» و « جد»، امام کاظم(ع) و امام صادق(ع) باشد.(لوامع صاحبقرانی، ج4/ص 397) مشخص است که این احتمال هم خلاف ظاهر روایت است و تنها وجه حمل بر آن، همان ذهنیت مشهور است که بعد از امام کاظم(ع) بر امام دیگری توقف نشده است. 💠مرحوم شیخ بهایی درباره دلالت روایت گفته اند: «المراد بأبي جعفر الجواد عليه السلام، و فيه دلالة على أن بعضهم وقف على الرضا عليه السلام. انتهى‏»(ملاذ الاخبار، ج4/ص 701) علاوه بر این روایت، برخی شواهد رجالی نیز تامل بیشتری در این مساله را می طلبد؛ به طور مثال، در رجال ابن داود، ذیل « کلثوم بن سلیم» آمده است که وی بر امام رضا (ع) توقف کرده است. (وقف علی الرضا (ع) ). البته در نقل ابن داود از کشی در مورد کلثوم بن سلیم (یا کلثوم بنت سلیم) و توقف وی و حتی دلالت کلام مذکور بحث ها و اشکالاتی مطرح شده است که مجال بیشتری می طلبد.(برای مثال بنگرید به تنقیح المقال ج3/ ص 82). ⬅️به هر حال از جهت تاریخی، این مساله می تواند مورد کنکاش بیشتر قرار بگیرد و شواهد له یا علیه این احتمال و نیز انگاره مشهور نقد و بررسی شود. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا