eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.1هزار دنبال‌کننده
434 عکس
68 ویدیو
39 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
ebook8815[www.takbook.com].pdf
1.12M
⚫️ نسخه PDF 📚 کتاب فاطمه عاشورا | درباره دختران امام حسین (ع) از جمله حضرت رقیه (س) ✍ اثر دکتر محمد رضا سنگری | از ص ۲۹ پژوهشی درباره حضرت رقیه سلام الله علیها دارد. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰تاریخ شهادت امام مجتبی علیه السلام 📝برگرفته از تحقیقات مدیر اندیشکده مستعدان، حجت الاسلام و المسلمین رستمی در میان شیعیان در اینکه شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام در چه روزی واقع شده است، سه قول وجود دارد: ۱.«آخر صفر» که فقط مرحوم کلینی در کتاب کافی فرموده اند. ۲. «بیست و هشت صفر» که این تاریخ را شیخ مفید در کتاب مسار الشیعه نقل می کنند ولی در ارشاد این نقل را ندارند و همچنین شیخ طوسی در تهذیب الاحکام این تاریخ را در روز پنجشنبه صحیح می دانند. ۳.«هفت صفر» 🔸اسناد این تاریخ به شرح ذیل است: سند اول←تثبیت الامامه که برای قاسم بن ابراهیم است که معاصر امام کاظم تا امام عسکری علیهما السلام بوده و آن را از امام کاظم نقل کرده. ⬅️اما به این کتاب نمی شود اطمینان کرد چون معلوم نیست دقیقا برای کیست چراکه این کتاب تازه پیدا شده و و در واقع این کتاب را به قاسم بن ابراهیم نسبت داده اند. و نجاشی نیز چنین گفته: « له کتاب» که معلوم نیست کدام کتاب باشد و توثیق هم نکرده و شیخ مفید نیز خبر نداده و اصلا تثبیت الامامه کتاب روایی نیست بلکه بحثش ادله اثبات امامت است. 🔸سند دوم←شهید اول 🔸سند سوم←مرحوم کفعمی در کتاب مصباح کفعمی 🔸سند چهارم←پدر شیخ بهایی یعنی عزالدین حسین عاملی 🔸سند پنجم←بحث بعدی سیره علما است. ................................ نظر اهل تسنن: طبقات>طبقه خامسه ج۱ص۳۵۴:حسن بن علی پنجم ربیع الاول از دنیا رفت. انساب الاشراف از بلاذری هم همین نظر را دارد. .............................. در شیعه قدیمی ترین سند که از روات ثقه و قبل از کلینی است سعد بن عبدالله اشعری است که ۳۰۱از دنیا رفته و نیز در کتاب فرق الشیعه یا المقالات و الفرق (که گویا یک کتاب است) آخر صفر را صحیح می دانند. کافی هم همانطور که بیان شد آخر صفر را بیان می کند. (اما ۲۸صفر و آخر صفر خیلی فرقی ندارد.)آنان که این دو را جدا می کنند(یعنی می گویند ۲۸ صفر غیر از آخر صفر است) می گویند ۲۸صفر قائل کمتر دارد و آخر صفر هم که یک نفر قائل دارد لذا قبول نیست و... . شیخ مفید در کتاب مسار الشیعه ۲۸صفر را فرموده ولی در کتاب ارشاد فقط می گوید صفر. مسار الشیعه با رویکرد تاریخ ولادت ها و شهادت ها نوشته شده ولی ارشاد با رویکرد تاریخ زندگانی امامان به رشته تحریر درآمده. شیخ طوسی در کتاب تهذیب فقط ماه صفر را ذکر می کند ولی در مصباح المتهجد ۲۸ صفر را به طور دقیق بیان می کند. مرحوم کفعمی در بلد الامین می گوید ۲۸ صفر و در مصباح می گوید ۷صفر. ما در کتاب های تاریخی هفت صفر را نداریم و اولین نفری هم که این تاریخ را بیان کرده شهید اول است آن هم در کتاب فقهی نه تاریخی! و ما نمی دانیم این سخن را از کجا آورده است. اهل سنت هم اوایل ربیع را بیان کرده اند که بیشتر با آخر صفر می سازد. 💠تذکر این نکته لازم است که خبر شهادت حضرت بالاخره همان روز پخش نشده و تا انتشار خبر چند روزی طول کشیده است لذا قول اهل سنت با آخر صفر می سازد. علامه مجلسی هم در جلاءالعیون که کتاب فارسی است می گوید اشهر ۲۸صفر است. در بحار هم ۲۸صفر آمده است. شیخ عباس قمی هم در انوار البهیه ۷صفر را گفته ولی در مفاتیح و منتهی الآمال که بعد از آن نوشته شده است از نظر خودش برگشته و ۲۸صفر را قبول کرده است. 🔹چرا علما هفت صفر را گفته اند؟ چون قول بزرگ حوزه یعنی شهید اول بوده است و علما نیز بیشتر با کتب فقهی مأنوس بودند و لذا چون دیدند شهید اول چنین فرموده ، بقیه علما هم همین نظر را قبول کرده اند. مرحوم حاج شیخ، مؤسس حوزه قم هم همین رسم نجفی ها را انجام می داد و آن را به قم آورد ولی رسم مردم همان۲۸صفر بود. لذا ما قول ۲۸صفر را قبول می کنیم که از کتب تاریخی سند داریم و بزرگان قبول کردند و لذا به این بحث که منقول است به خاطر تولد یکی از پادشاهان که هفتم صفر بوده شهادت حضرت را در ۲۸ صفر برگزار می کردند، کاری نداریم چون ما خودمان سند تاریخی داریم. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
💠شعری از مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در رثای مظلومین عالم، خصوصا مردم شریف پيام حسين شهيد اين چنين است‏ كه حرّيّت و دين و ايمان قرين است‏ بياييد با ما به كوى شهادت‏ كه دين، خوار ظلم يزيد لعين است‏ مسلمان بُوَد دشمن ظلم و عدوان‏ مسلمان، هوادار و سرباز دين است‏ مسلمان، شجاع و صريح و تواناست‏ به مال و به ناموس مردم، امين است‏ بياييد در سايه پرچم دين‏ كز اشرار و آفات، حصن حصين است‏ بكوشيد در حفظ احكام قرآن‏ كه برنامه برتر و بهترين است‏ دلير و فداكار و مردانه خيزيد كه اسلام بى‏ياور و بى‏معين است‏ بگيريد تصميم و دشمن بكوبيد اگر عزمتان محكم و آهنين است‏ به اخلاص كوشيد و حقّ را پرستيد كه اخلاص سرمايه‌ی سالكين است‏ بسوزيد بنيان كفر و ستم را اگر ناله و آهتان آتشين است‏ بگيريد درس فداكارى از ما كه مجد و نجات و ترقّى در اين است‏ شدم كشته تا دين حق زنده سازم‏ مرا اين چنين قتل، فتح مبين است‏ بكوبيد مستكبران را كه دنيا خراب از ستم‏هاى مستكبرين است‏ نترسيد از نخوت و كبر آنان‏ خدا ناصر و يار مستضعفين است‏ چرا خفته‏ اى اى مسلمان؟ بپا خيز كه دشمن تو را روز و شب در كمين است‏ چرا خامُشى اى مسلمان كه اسلام‏ گرفتار سر پنجه‌ی مفسدين است‏ ضعيفان، پريشان و محروم و مظلوم‏ زمين سر به سر طعمه مترفين است‏ چرا ننگ بر خود پسندى و خوارى؟ تو را مُلك عالم به زيرِ نگين است‏ چرا گشته تعطيل، احكام اسلام؟ پر از كفر و از جهل و بدعت، زمين است‏ به ذلّت چو تن داده‏اى اين چنين شد مسلّط به تو ظلم و طغيان و كين است‏ اگر غيرت و همّتت هست برجا چرا خانه‏ات در كف ملحدين است‏ ببين بر كه مانند بُوسنى‏ دچار جنايات مستعمرين است‏ بزن چنگ بر دامن آل طه‏ كه عترت چو قرآنِ حبل المتين است‏ 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰مکتب اقتصادی اسلام از منظر «شهید صدر رحمه الله» 1️⃣ یادداشت اول: توزیع ثروت اولیه 🔹توزیع ثروت در دو سطح انجام میگیرد: 1. توزیع منابع مادی تولید (ثروت اولیه) 2. توزیع ثروت تولید شده (ثروت ثانویه) ▪️منظور از منابع تولید، زمین و مواد اولیه و ابزارهای کار است که در هر تولیدی موردنیاز است. ▪️منظور از ثروت تولید شده، کالاها و محصولاتی است که نتیجه تولید از منابع اولیه است. 🔹مسئله توزیع در مکتب سرمایه داری و لیبرالیسم، منحصر در توزیع ثروت تولید شده و ثانویه است، اما مکتب اقتصادی اسلام، توزیع را در هر دو سطح پی میگیرد. 🔹تنها عنصر پیش از تولید، «عالم طبیعت» است و نظریه اسلام در توزیع آن، دو جنبه سلبی و ایجابی دارد: ▪️جنبه سلبی آن، این است که هیچ کس ابتدائاً و بدون کار، هیچگونه حق و مالکیتی نسبت به طبیعت ندارد. ▪️جنبه ایجابی آن، این است که «کار و فعالیت»، تنها راه مشروع برای دستیابی به حق و مالکیت ثروت های طبیعی است. 🔹البته باید توجه داشت که صرفاً کاری موجب ایجاد حق و مالکیت میشود که «ارزش آفرین» بوده و ماهیت اقتصادی داشته باشد. لذا اقداماتی مانند احتکار و انحصار طلبی که با اعمال زور و قدرت همراه است، منجر به ایجاد حق نمیشود. 🔹کار و فعالیت اقتصادی مشروع نیز دو گونه است: 1. گاهی فقط ارزش آفرین است؛ مانند حیازت آب. 2. گاهی علاوه بر ارزش آفرینی، فرصت بهره وری نیز ایجاد میکند؛ مانند احیای زمین مرد. ▪️در نوع اول، حق ایجاد شده تا زمانی باقی است که کار و فعالیت اقتصادی باقی باشد. در صورت توقف کار اقتصادی، حق نیز از بین خواهد رفت. ▪️اما در گونه دوم، صرف پایان فعالیت اقتصادی موجب ازاله حق نمیشود و تا زمانی که با بی اعتنایی به حالت قبلی خود بازنگشته است، حق او باقی است. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰مکتب اقتصادی اسلام از منظر «شهید صدر رحمه الله» 2️⃣ یادداشت دوم: توزیع ثروت تولید شده (ثانویه) 💢در یادداشت پیشین به نظریه اسلام درباره توزیع ثروت اولیه و منابع طبیعی اشاره شد. در این یادداشت به نظر اسلام در توزیع ثروت تولید شده میپردازیم. 🔸ثروت تولید شده به لحاظ ماده اولیه، دو گونه است: 1. ماده اولیه، ثروتی طبیعی بوده که مالک نداشته است. 2. ماده اولیه، در تملک شخص دیگری بوده است. 🔷در گونه اول، تمام محصول تولید شده، از آنِ تولید کننده و کارگر است. در این فرض، هرچند اجرت صاحب ابزارها محفوظ است، اما هیچ سهمی از محصول نهایی به او تعلق نمیگیرد،؛ چرا که از نظر اسلام، شخص کارگر و تولید کننده، در ردیف سایر ابزارها نیست که سهمی به او برسد و سهمی به صاحب ابزارها. به تعبیر دیگر در دیدگاه اسلامی، کارگر و تولید کننده در جایگاه هدف است، نه وسیله تولید ثروت. 🔹برخلاف دیدگاه سرمایه داری که برای صاحب ابزارها نیز سهمی از محصول نهایی قائل است؛ چرا که کارگر را وسیله ای برای ایجاد ثروت میداند. 🔷در گونه دوم، تمام محصول تولید شده، از آنِ مالک مواد اولیه است و کارگر و تولید کننده تنها مستحق اجرت هستند، نه مستحق بخشی از ثروت تولید شده. 🔹باید توجه داشت که این نظر اسلام، ناشی از ترجیح سرمایه بر کارگر نیست؛ چرا که اگر چنین بود، باید سهمی نیز به صاحب ابزار میرسید. بلکه این نظر اسلام مبتنی بر این است که اگر مالکیت برای شخصی به طور مشروع ایجاد شود، صرف دگرگونی و تغییر آن، موجب ازاله ملکیت نیست، مگر اینکه سبب مشروع دیگری رخ دهد. 🔸از این مطالب روشن شد که «اجرت» در نگاه اسلام تنها در صورتی مشروع است که به طور مستقیم (مانند اجرت کارگر در فرض دوم) یا غیرمستقیم (مانند اجرت صاحب ابزار)، مبتنی بر کار و فعالیت باشد. اما اجرتی که صرفا ناشی از سرمایه نقدی باشد، مشروع نیست؛ چرا که بر پایه کار استوار نیست. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰مکتب اقتصادی اسلام از منظر «شهید صدر رحمه الله» 3️⃣ یادداشت سوم: نقش حکومت در اقتصاد اسلامی 🔻نقش آفرینی حکومت اسلامی در اقتصاد، به دو صورت است: 1. اجرای احکام ثابت شریعت؛ مانند منع از معاملات ربوی. 2. وضع و اجرای قوانین متناسب با شرایط در «منطقة الفراغ» توسط ولیّ امر. 🔹وجود منطقة الفراغ، به معنای نقص دین نیست، بلکه وجود آن ضروری بوده و حاکی از فراگیری و جامعیت آن است؛ چرا که اسلام صرفاً برای یک مکان یا زمان خاص نیست و نسخه همیشگی تاریخ بشریت در مراحل مختلف است. دلیل صلاحیت ولیّ امر برای دخالت در منطقة الفراغ، آیه «اولی الامر» است. 🔹حکومت برای مدیریت اقتصاد جامعه، باید برای تحقق دو اصلِ «تامین اجتماعی» و «توازن اجتماعی» تلاش کند. ▪️اصل «تامین اجتماعی» دو مرحله دارد: 1. حکومت باید شرایط کار و فعالیت و زمینه مشارکت همه مردم در امور اقتصادی را فراهم کند. 2. اگر بعضی از افراد جامعه به هر علتی توانایی فعالیت اقتصادی نداشتند و وضعیت معیشتی آنان مطلوب نبود، حکومت باید نیازهای ایشان را برطرف کند. ▪️اصل «توازن اجتماعی» به معنای توازن در سطح معیشت مردم است، نه سطح درآمد؛ یعنی حکومت باید از امکانات خود استفاده کند که تا حد ممکن به سمت تحقق توازن اجتماعی در معیشت حرکت کند. اما از آنجایی که اسلام اختلاف انسانها در عرصه های مختلف را میپذیرد، اختلاف سطح درآمد را تایید میکند. ▪️هدف نهایی در اصل توازن اجتماعی، این است که همه افراد جامعه، «بی نیاز» شوند. مفهوم «بی نیازی» با توجه به روایات، همان مرز ممنوعیت و جواز پرداخت زکات است. «بی نیازی» در اسلام به این معناست که هر شخصی بتواند هزینه زندگی خود و خانواده خود را همانند سایر مردم تامین کند و در سختی و تنگنا نباشد. 🔹امکاناتی که برای تحقق توازن اجتماعی در نظر گرفته شده عبارت اند از: ▪️مالیات های ثابت؛ مانند خمس و زکات. ▪️بخش های عمومی (انفال)؛ مانند معادن و منابع طبیعی. ▪️تشریعات اسلامی مختلف؛ مانند باطل دانستن بهره و ربا. 🔹حکومت موظف است که از تمام موارد فوق برای تحقق توازن اجتماعی استفاده کند. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰مکتب اقتصادی اسلام از منظر «شهید صدر رحمه الله» 4️⃣ یادداشت چهارم: دو اصل اساسی در نظام اقتصادی اسلام 💢نظام اقتصادی اسلام در مقایسه با دو نظام رایج «سرمایه داری» و «سوسیالیسم» دارای اصولی است. 🔹اول: مالکیت چند گانه ✖️در بحث مالکیت، نظام سرمایه داری اعتقاد به مالکیت خصوصی داشته و نظام سوسیالیستی کاملا برعکس، معتقد به مالکیت اشتراکی و عمومی است. البته نظام سرمایه داری، در مواردی که ضرورت ایجاب کند، تن به مالکیت عمومی و اشتراکی نیز میدهد، همچنان که نظام سوسیالیستی نیز در موارد استثنایی، مالکیت خصوصی را جایز میداند. ✔️در نگاه اقتصادی اسلام، هیچکدام از مالکیت خصوصی یا اشتراکی بعنوان اصل و پایه نبوه و هر دو در مواردی پذیرفته شده است. در درستی نظریه اسلام همین بس که هر دو نظام سرمایه داری و سوسیالیستی، ابتدا معتقد به نظریه ای شدند و پس از آنکه مشکلات آن را دیدند، موارد خلاف قاعده را نیز تجویز کردند. 🔹اصل دوم: آزادی در قلمرو مشخص ✖️نظام سرمایه داری، آزادی نامحدودی برای فعالیت های اقتصادی قائل است و نظام سوسیالیستی، آزادی اقتصادی را از همه سلب کرده است. ✔️موضع اسلام، موضعی میانه بوده که در حیطه ارزشها و اهداف خود، قائل به آزادی فعالیت های اقتصادی است. ▪️محدودیت های اسلام، دو نوع است: 1. خود کنترلی: اسلام طوری افراد را تربیت میکند که برخی از اصول و قواعد را در رفتارهای خود، از جمله فعالیت های اقتصادی، به طور طبیعی رعایت کنند. این رعایت از اعماق وجود آنها نشأت گرفته به طوری که هیچگونه احساس محدودیت و سلب آزادی نمیکنند. 2. کنترل از بیرون: حکومت اسلامی با توجه به اهدافی که برای جامعه در نظر دارد، باید با فعالیت های اقتصادی که مخالف با آن اهداف و آرمانها است، مقابله کند. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰پاسخ های کوتاه به پرسش هایی مهم 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین کاردان امین 🔺آیا سابقه داشته است امام و رهبر انقلاب از طریق فرد یا افرادی، پیغام یا توصیه ای به نمایندگان مجلس داشته باشند؟ بله 🔺آیا سخن برخی افراد در نفیِ کلی امکان وقوع چنین مواردی صحیح است؟ خیر 🔺آیا میزان موارد اتفاق افتاده از جانب امام و رهبر انقلاب، به حدی بوده است که استقلال مجلس را خدشه دار کند؟ خیر 🔺آیا حتی اگر وزرای پیشنهادی، مورد تایید رهبر انقلاب قرار گرفته باشند، می توان کارِ کسانی را که به برخی از وزرای پیشنهادی رای منفی داده اند، سرپیچی از دستور ایشان تلقی کرد؟ ابدا 🔺آیا به طور کلی عمل نکردن به توصیه های غیر الزام آور رهبر انقلاب در چنین مواردی به معنای ضدیت با ولایت فقیه است؟ خیر 🔺آیا کابینه آقای پزشکیان، کابینه ی مطلوب و تراز است؟ خیر 🔺آیا کابینه آقای پزشکیان در مجموع کابینه ی خوبی است؟ بله 🔺آیا این میزان هزینه کردن از رهبری توسط جناب پزشکیان برای گرفتن رای اعتماد نمایندگان به وزرا کار صحیح و عاقلانه ای بود؟ خیر 🔺آیا مشی کلی رئیس مجلس در تعامل با دولت، موافق با عقلانیت انقلابی و رهنمود های آقاست؟ بله 🔺آیا تعامل با دولت، به معنای رای اعتماد به تمام وزرای پیشنهادی با هر سابقه ای است؟ خیر 🔺آیا مطالبه ی مردم در عدم رای اعتماد به افرادی که در فتنه ی ۸۸ و شورش زن زندگی آزادی در آتش التهابات دمیده اند و بعد صراحتا عذر خواهی نکرده اند، مطالبه ی درستی است؟ بله 🔺آیا رئیس مجلس، این وظیفه را داشت که پس از بیانات رئیس جمهور و هزینه کرد فراوان ایشان از رهبر انقلاب، سخنان ایشان را اصلاح و نسبت به سوء تفاهمات احتمالی، روشنگری کند؟ بله 🔺آیا عدم انجام این وظیفه توسط رئیس مجلس، به‌معنای انقلابی نبودن یا فرصت طلبی یا لابیگری ایشان با دولت است؟ خیر 🔺آیا انسان ها را با یک یا چند اشتباه، می توان متهم به خروج از دایره ی انقلابیگری کرد؟ خیر 🔺آیا انسان بدون‌اشتباه وجود دارد؟ به جز معصومین، خیر 🔺آیا تقسیم بندی آدمها به دو دسته سفید و سیاه، خوب و بد یا خادم و خائن کار درست و یا عاقلانه ای است؟ خیر 🔺آیا سیاست در جمهوری اسلامی شبیه بازی مافیاست که همه چیز پشت پرده مشخص شده باشد و مردم تنها نظاره گر باشند؟ خیر 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
31.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞مستند برتر🎞 از ویژه ترین اموری که در خصوص امام حسین علیه السلام چشم نوازی می‌کند عشق بی مثال انسان ها از هر نژاد و ملیت و دین و مذهب نسبت به آن حضرت است که موجب عشق انسان ها نسبت به هم نیز میشود. این امر بیش‌از هرجا در مراسم اباعبدالله مشاهده می‌شود. این حقیقت در مستند زیبای «شما چه کسی هستید» به زیباترین وجه به نمایش درآمده است. این مستند در ۱۳ روایت ارایه شده است. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
📚معرفی کتاب📚 «لقد شيعني الحسين» (به یقین حسین علیه السلام مرا شیعه نمود) کتابی است که توسط ادريس حسينی مغربی، روزنامه نگار مراکشی و از ره­يافتگان به مکتب اهل بيت به رشته تحرير در آمده است. او در سال ۱۹۷۶ در کشور مراکش در خانواده ای سنی مذهب به دنيا آمد. به اذعان خودش در دوران جوانی اش موج شيعه ستيزی و تنفر از پيروان مکتب اهل بيت در منطقه بوجود آمده بود و شیعیان شديدا مورد سرکوب قرار می گرفتند. عده ای از مردم مويد اين گونه سرکوبگری ها بوده و عده ای ديگر نيز از اوضاع به وجود آمده اظهار تاسف می کردند. اين درگيری ها جرقه شکل گیری این سوال در ذهن او شد که چرا ما سني هستيم و آنان شيعه و چرا بايد اين اختلافاتی بوجود بیاید؟ در همين برهه وی با دوکتابي که هر دو نويسندگان آن شيعه بودند آشنا شد. يکي پيرامون فاجعه کربلا و ديگري پيرامون حضرت علي سلام الله عليه. ادريس الحسينی تصريح مي کند هنگامي که با اين دو کتاب مواجه شدم، برايم سوال بود که مگر شيعه مسلمان است که بخواهد در اين گونه موارد مهم کتاب نيز بنويسد؟ مطالعه این منابع بخصوص پیگیری ماجرای قیام اباعبدالله الحسین در کربلا باعث شد که گام بگام به حقانیت مکتب تشیع نزدیک تر شود و در نهایت به این مذهب بگرود. کتاب «به یقین حسین مرا شیعه نمود» سرگذشت این تحول و تغییر است. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
آینده‌پژوهی فرهنگی متروی قم.pdf
228.1K
🔰آینده پژوهشی فرهنگی متروی قم 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین چندی است پروژه متروی قم در حال پیشروی است و به زودی قم از این نعمت بهره مند خواهد شد؛ اما نباید از یک امر مهم غافل ماند ... ⬅️«فرهنگ» جزء جدایی ناپذیر چنین تحولی است و شهر «قم» مرکز علمی و فرهنگی جهان تشیع است. 📌باید در کنار پیشبرد مقدمات عمرانی مترو، به فکر پیوست های فرهنگی و ایجاد زیرساخت های مناسب هم بود تا در دهه های نه چندان دور، از مترو به عنوان یک فرصت استفاده شود و نه تهدید. این نوشته را میتوان اولین گام در این عرصه نامید و باید آن را نهاده و در جهت غنا و اجرای آن کوشید. ضمن این که میتوان از این نگاه رو به جلو، برای امور مشابه نیز بهره ها برد. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
♦️رفاقت با امیرالمومنین علیه السلام قال الامام الصادق علیه السلام : من قرأ فی کل لیلة جمعة الواقعة أحبه الله و حببه الی الناس اجمعین و لم یر فی الدنیا بؤسا ابدا و لا فقرا و لا آفة من آفات الدنیا و کان من رفقاء امیرالمومنین  سلام الله علیه و هذه السورة لأمير المؤمنين عليه السلام خاصة لا يشركه فيها أحد. امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که هر شب جمعه سوره ی واقعه را قرائت كند خدا او را دوست مي دارد و همه ي مردم را هم دوست دار او ميكند و در دنيا هيچ سختی و تنگدستی و آفتی نمی بیند و رفیق امیرالمؤمنین سلام الله علیه می شود و این سوره مختص به امیرالمؤمنین علیه السلام است و احدی با ایشان در این سوره شریک نیست . مرحوم شیخ صدوق . ثواب الاعمال ص ۱۱۷ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🎞 فیلم برتر 🎞 در میان آثار تولیدشده پیرامون زندگی پیامبر اسلام قطعا فیلم «پیام» مصطفی عقاد که در ایران بنام «محمد رسول الله صلی الله علیه و آله» شناخته می شود بسیار برجسته است. پیش از این، فیلم‌هایی مانند ده فرمان (سیسیل دو میل) درباره حضرت موسی (ع)، کتاب آفرینش (جان هیوستون) درباره حضرت آدم، نوح و ابراهیم و… تلاشی برای روایت‌هایی سینمایی از پیامبران بودند. به‌خصوص فیلم‌هایی مانند شاه شاهان، انجیل به روایت متی و بزرگ‌ترین داستان عالم درباره حضرت مسیح(علی نبینا و علیه السلام) ساخته شدند؛ اما ساخت فیلم درباره حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) کار هرکسی نبود: حساسیت درباره به تصویر نکشیدن پیامبر(صلی الله علیه و آله)، نگاه منفی غربی‌ها به اسلام و نگاه بسته بعضی کشورهای اسلامی به سینما چالش بزرگ مصطفی عقاد برای پوشاندن جامه عمل به تن رؤیایش بود. اما او درنهایت در ۱۹۷۷ بر این مشکلات فایق آمد و ماندگارترین اثر عمر هنری خود را به دنیای سینما و مخاطبان جهانی آن عرصه نمود. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
«مصطفی عقاد» در 1930در سوريه متولد شد. در اوايل دهه‌ 50 با دریافت بورسیه خارجی موفق به ادامه تحصیل در آمریکا شد پدرش پيش از سفر براي تحصيل در رشته كارگرداني در دانشگاه كاليفرنيا، يك جلد قرآن و 200 دلار به او داد. وی در مصاحبه‌اي گفت: «هدف از ساخت اين فيلم، از بين بردن اختلاف ميان غرب و جهان‌ اسلام بوده است. من فيلم را ساختم چون يك وظيفه شخصي براي‌ من بود... من به‌عنوان فرد مسلماني كه در غرب زندگي كرده‌ام، احساس كردم كه اين وظيفه من است تا حقيقت را درباره اسلام بگويم. اسلام ديني است كه ميليون‌ها پيرو دارد، اما آشنايي كم از آن موجب تعجب من شده است.» وی دربارهٔ مشکلات ساخت فیلمش می‌گوید: «متأسفانه تولید فیلم آن‌قدر طول نکشید که مذاکرات برای به توافق رسیدن، به طول انجامید؛ مثل مذاکرات با مسئولین مذهبی، که پنج سال طول کشید. ما تأییدیهٔ دانشگاه الازهر را داشتیم، آن‌ها سناریو را صفحه‌به‌صفحه مُهر کردند. بعد آن را به مجلس شیعیان در لبنان بردیم؛ آن‌ها هم آن را مُهر کردند. اما گفته شد که باید از «رابط فی العالم الاسلامیه» در عربستان سعودی هم مجوز بگیرید اما آنها همه را ملحد می دانستند» عربستان ساخت و پخش این فیلم را حرام اعلام کرد و حتی مراکش در خلال تولید فیلم، از همراهی دست کشید. 💠از ضعف های حوزه علمیه در دوران طاغوت این بوده که به عنوان یک نهاد دینی بین المللی شناخته نمی‌شده و امید است تلاش های علما علی الخصوص آیت الله العظمی بروجردی با انقلاب اسلامی به ثمر بنشیند و حوزه جایگاه در شان خود را بازیابد. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 قاب ماندگار 📽 یکی از زیباترین سکانس های فیلم «پیام» یا همان «محمد رسول الله» ساخته مصطفی عقاد 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
📖 معرفی کتاب کتاب حاضر گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی سیّدعلی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره‌ی شخصیت، ویژگی‌ها و بعثت نبی مکرم اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم است که از میان بیانات رهبر انقلاب از خرداد ۱۳۶۸ تا شهریور ۱۳۹۱ انتخاب شده است. دو ویژگی مهم کتاب عبارتند از: ۱. از میان مطالب مرتبط با زندگی و شخصیت آن حضرت، درس‌های زندگی و بعثت پیامبر که مورد نیاز همه‌ی انسان‌ها و جوامع انسانی در طول تاریخ و به ویژه دوران معاصر است انتخاب شده است. ۲. مخاطب بیانات معظم‌له عمدتاً، نخبگان، روشنفکران و زمامداران کشورهای اسلامی هستند. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
📌در زندگی مظلوم بودی... ________________________________ در زیارت اربعین از امام صادق و همینطور از امام عسکری راجع به سید الشهدا علیهم صلوات الله اجمعین اینطور نقل شده است: أَشْهَدُ أَنَّكَ أَمِينُ اَللَّهِ وَ اِبْنُ أَمِينِهِ، وَ مَضَيْتَ حَمِيداً، وَ مِتَّ فَقِيداً مَظْلُوماً شَهِيداً. اما در مورد امام مجتبی از امام حسن عسکری علیهمالسلام نقل است که : أَشْهَدُ أَنَّكَ يَا اِبْنَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ أَمِينُ اَللَّهِ وَ اِبْنُ أَمِينِهِ وَ مَضَيْتَ شَهِيداً. ________________________________ 📚المزار (للشهید الأوّل) ج ۱، ص ۱۵۴ 📚مصباح الزائر(سید بن طاووس) ج ۱، ص ۳۲۹ 📚مصباح المتهجد (شیخ طوسی) ج ۱،ص ۳۹۹ 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
37.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بازخوانی پروندهٔ یک ترور بیولوژیک در دل تاریخ توسط فصلنامه رسمی آکادمی علوم پزشکی انگلیس (BAFS) 🔹 به‌مناسبت 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
☑️ مقاله ای که در سال ۲۰۱۶ توسط تعدادی از دانشمندان در آمریکا منتشر شد: فرضیه کالبدشکافانه در مورد راز شهادت [امام] حسن [ع] در قرن هفتم میلادی: « مسمومیت امام حسن (ع) با کلراید جیوه» ⬅️ نویسندگان: نیکول برک، میچل گولاس، سایروس رافت، علیار موسوی 🔰 ترجمه شده توسط حجت الاسلام و المسلمین سید مهدیار حسینی ( طلبه درس خارج، ارشد فلسفه و سطح سه کلام و عضو اندیشکده مستعدان) ⬅️ اصل مقاله به زبان انگلیسی و ترجمه آن توسط سید مهدیار حسینی در پست بعدی منتشر می شود. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
0025802415601456 - Copy.pdf
359.2K
A forensic hypothesis for the mystery of al-Hasan’s death in the 7th century: Mercury(I) chloride intoxication 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
امام حسن علیه السلام.pdf
749.3K
ترجمه مقاله و تعلیقه بر آن توسط حجت الاسلام سید مهدیار حسینی 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰 تاملی برای تحقیق بیشتر در یک انگاره مشهور 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین استاد هر چند
مشهور
است که بعد از امام کاظم (ع)، بر امام دیگری وقف نشده است و هر کس که به امامت امام رضا(ع) ایمان آورده است تا امامت امام دوازدهم (عج) نیز اعتقاد پیدا کرده است؛ اما روایتی در کتاب فقیه و تهذیب نقل شده است که با این ذهنیت، سازگار نیست. 💠 مرحوم شیخ صدوق در کتاب فقیه روایت زیر را نقل کرده است: « وَ كَتَبَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِيُّ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي ع أَ يَجُوزُ جُعِلْتُ فِدَاكَ الصَّلَاةُ خَلْفَ مَنْ وَقَفَ عَلَى أَبِيكَ وَ جَدِّكَ ع فَأَجَابَ لَا تُصَلِّ وَرَاءَهُ.» (فقیه:ج1/ص 379) شیخ طوسی نیز همین روایت را از احمد بن محمد بن عیسی از ابوعبدالله البرقی نقل کرده است.(تهذیب، ج3/ص28) بر اساس این روایت، ابوعبدالله البرقی نامه ای به امام جواد (ع) می نویسد و از حضرت سوال می کند: « فدای شما شوم! آیا جایز است پشت سر کسی که بر پدر و جد شما توقف کرده است نماز بخوانیم؟ و حضرت پاسخ داده اند که پشت سر چنین شخصی نماز نخوان» 💠ظاهر چنین پرسشی نشان از وجود کسانی است که بر امام رضا (ع) توقف کرده اند. 🌀هر چند ممکن است احتمال داده شود سوال مذکور، به صورت فرضی مطرح شده است و دلالتی بر وجود چنین فرقه ای ندارد؛ اما انصافا چنین احتمالی دور از ذهن است و با فضای مکاتبه در آن زمان که به سختی و مشقت و انواع خطرات انجام می شد، سازگاری ندارد. 🌀احتمال دیگری که در این روایت داده اند این است که ممکن است منظور از «اب» و « جد»، امام کاظم(ع) و امام صادق(ع) باشد.(لوامع صاحبقرانی، ج4/ص 397) مشخص است که این احتمال هم خلاف ظاهر روایت است و تنها وجه حمل بر آن، همان ذهنیت مشهور است که بعد از امام کاظم(ع) بر امام دیگری توقف نشده است. 💠مرحوم شیخ بهایی درباره دلالت روایت گفته اند: «المراد بأبي جعفر الجواد عليه السلام، و فيه دلالة على أن بعضهم وقف على الرضا عليه السلام. انتهى‏»(ملاذ الاخبار، ج4/ص 701) علاوه بر این روایت، برخی شواهد رجالی نیز تامل بیشتری در این مساله را می طلبد؛ به طور مثال، در رجال ابن داود، ذیل « کلثوم بن سلیم» آمده است که وی بر امام رضا (ع) توقف کرده است. (وقف علی الرضا (ع) ). البته در نقل ابن داود از کشی در مورد کلثوم بن سلیم (یا کلثوم بنت سلیم) و توقف وی و حتی دلالت کلام مذکور بحث ها و اشکالاتی مطرح شده است که مجال بیشتری می طلبد.(برای مثال بنگرید به تنقیح المقال ج3/ ص 82). ⬅️به هر حال از جهت تاریخی، این مساله می تواند مورد کنکاش بیشتر قرار بگیرد و شواهد له یا علیه این احتمال و نیز انگاره مشهور نقد و بررسی شود. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰عدالت ارسطویی در کنکور 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین تفکر غایت گرایانه در یونان باستان به شدت مورد توجه بوده است؛ به عنوان مثال افلاطون و ارسطو بر این باور بودند که زبانه کشیدن آتش به دلیل میل به غایت و منزل خود یعنی آسمان می باشد و سقوط سنگ را با غایت بودن زمین برای سنگ توجیه می کردند. این تفکر ارسطو در مباحث فلسفه اخلاق و فلسفه سیاست او نیز رسوخ کرده است و به عنوان مثال به هنگام تعریف «عدالت» و «حق»، دانستن غایت و مقصود عمل را الزامی می داند. درک این مطلب در بیان مثالی واضح تر می شود؛ فرض کنید آهنگران ماهر از تمام دنیا جمع شوند و بهترین شمشیر تاریخ را بسازند و پس از تمام شدن ساخت آن، این سوال به وجود بیاید که حق این شمشیر چیست؟ یا اینکه اگر بخواهند عدالت را در مورد استفاده این شمشیر اجرا کنند باید این شمشیر را به چه کسی بدهند؟ آیا هر کس که پول بیشتری در عوض این شمشیر بدهد لایق تر از دیگران برای به دست آوردن آن می باشد؟یا اینکه بالاترین مقام اجتماعی سزاوار صاحب شدن این شمشیر است؟ ارسطو برای پاسخ دادن به این سوال ها ابتدا می گوید باید غایت شمشیر و غایت ساخت آن را فهمید و پس از فهم غایت، عدالت آن است که شمشیر به دست کسی داده شود که به بهترین وجه و کامل ترین وجه آن غایت را محقق سازد در نتیجه شمشیر باید به ماهرترین شمشیر باز اهدا شود. ❓یکی از سوال هایی که هر سال در ایام اعلام نتایج کنکور به وجود می آید این است که توزیع عادلانه صندلی های دانشگاه به چه نحوی باید باشد؟ آیا نتایج این چند سال اخیر که خبر از افزایش چشمگیر تقسیم اکثر جایگاه های مطلوب دانشگاه های برتر کشور در بین ثروتمندان دارد خطرناک و ناهنجار است؟ یا اینکه خود متصدیان امر و فلسفه حاکم بر تحصیل و سیر علم این چنین شیوه ای را عالمانه و عامدانه انتخاب کرده است؟ 📌اگر عدالت در کنکور و پذیرش دانشگاه ها را ارسطویی نگاه کنیم باید ابتدا غایت تاسیس دانشگاه در حکومت جمهوری اسلامی مورد بحث واقع شود و پس از آن کنکور را مطابق با آن برگزار کرد. 🔸به عنوان مثال اگر هدف دانشگاه صرفا جامعه باشد، عدالت در کنکور آن است که به نحوی برگزار شود که افراد مستعد علم و ارتقا دهنده علم وارد دانشگاه شوند 🔹یا اگر علاوه بر غایت علمی، نیز در پس تاسیس دانشگاه ها وجود داشته باشد علاوه بر استعداد علمی،معیار های مدنی همچون قابلیت رهبری و مدیریت، قانون پذیر بودن، متعهد به لوازم مدنیت وغیره نیز در عادلانه اجرا شدن شیوه پذیرش باید دخیل باشند. 🔸عده ای نیز امروزه نگاه دینی حداکثری افراطی به تمام مسائل دارند و با توجه به گمان نا معلوم خود تنها را شرط تحقق عدالت در پذیرش دانشگاه ها می دانند. 📊آمارهای به دست آمده از چند سال اخیر ورودی های دانشگاه در جمهوری اسلامی گواه بر این مطلب است که یا مبنایی غیر از غایت گرایی ارسطو را در عدالت توزیع صندلی های دانشگاه برگزیده اند و یا غایتی غیر از سه غایت مطرح شده (علمی، مدنی، دینی) مد نظر مسئولین امر می باشد!!!!!!!! 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 | افتتاحیه دور سوم اندیشکده مستعدان 🎙 قائم مقام مدیر حوزه های علمیه: حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی 🔻ادامه تماشا و دریافت فایل کامل با کیفیت FHD: 🌐 livehowzeh.ir/new/افتتاحیه-دور-سوم-اندیشکده-مستعدان-حجت-2 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
برگزاری جلسه هفتگی اندیشکده مستعدان با حضور استاد میرهاشم حسینی و مدیریت و کادر حوزه علمیه آیت الله مجتهدی رحمه الله ⬅️به منظور تفاهم همکاری در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی با اندیشکده 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3