21.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫مدح و وصف تو میکنم امروز، هدیه بر قاسم سلیمانی ...
🔰شعر خوانی فوق العاده آقای محمود کریمی در محضر رهبر معظم انقلاب حفظه الله
#گر_نگاهی_به_ما_کند_زهرا
#حاج_قاسم
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
شبیه کربلا کردند از خون باز کرمان را
منافقها به خون آذین نمودنداهل ایمان را
هراسانند از نام تو و از زائرانت هم
ببین حاجی ز پا افتادن سرو خرامان را
به روز سالگرد آسمانی گشتنت اینجا
به خونابه نشاندند این چنین چشمان یاران را
خبرها حاکی از پرپر شدنها بود یا زهرا
به میلادت ببین هنگامه سرخ شهیدان را
⬛️حملهی تروریستی به گلزار شهدای کرمان و شهید و مجروح شدن تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان را تسلیت عرض میکنیم.
❇️ اندیشکده مستعدان
🔰 اندیشکده مستعدان برگزار میکند:
❇️ نشست هفتگی با موضوع:
- نقد و بررسی روش فهرستی در اعتبارسنجی احادیث
و ارائه:
حجت الاسلام و المسلمین استاد احمد قیصری
زمان: شنبه ۱۶ دیماه ساعت ۱۸
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
صوت جلسه نقد روش فهرستی.m4a
30.42M
🎙 صوت نشست:
نقد و بررسی روش فهرستی در اعتبارسنجی احادیث
✍ارائه:
حجت الاسلام و المسلمین استاد احمد قیصری
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
صوت پرسش و پاسخ جلسه نقد روش فهرستی.m4a
9.97M
🎙 صوت پرسش و پاسخ:
نقد و بررسی روش فهرستی در اعتبارسنجی احادیث
✍ارائه:
حجت الاسلام و المسلمین استاد احمد قیصری
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️«تحلیل فهرستی روایات؛ تبیین، ادله و نقد»
تقریر فرمایشات استاد معظم حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا قیصری به قلم آقای امیررضا ملکی
1️⃣ یادداشت اول: تبیین اجمالی نظریه
♦️در تحلیل فهرستی، روایات بر اساس کتاب و نسخه ای که در آن هستند، اعتبارسنجی میشوند.
🔹صاحبان این نظریه، این شیوه را نه یک روش جدید، بلکه احیای شیوه قدمای اصحاب در اعتبارسنجی روایات میدانند.
🔹نتیجه این روش، این است که روایات کتب معروف و مشهور و مورد اعتماد، نیاز به بررسی سندی ندارد.
📙مثلا اگر جناب کلینی روایتی را با سند «محمد بن یحیی عن احمد بن محمد عن حماد بن عیسی عن حریز» نقل کنند، با توجه به اینکه ایشان این روایت را از روی کتاب معروف حریز نوشتند، سایر افراد سند نیاز به بررسی ندارند و روایت صحیح است.
🔻لذا برای تطبیق کبرای کلی بر این روایت، سه گزاره باید ثابت شود:
1. کتاب حریز، معروف و دارای نسخ معتبر بوده است.
2. جناب کلینی نسخه معتبری از کتاب ایشان را داشتند.
3. روایت مذکور در کافی، از روی این نسخه معتبر نوشته شده است.
♦️لازم به ذکر است که صاحبان این نظریه، از تحلیل رجالی بی نیاز نیستند؛ چرا که:
🔹اولا باید وثاقت صاحب کتاب را ثابت کنند.
🔹ثانیا طریق صاحب کتاب تا امام معصوم علیه السلام نیز باید بررسی شود.
🔹ثالثا اگر ثابت نشود که مثلا جناب کلینی از چه کتابی نقل میکنند، باید با تحلیل رجالی پیش بروند.
#تحلیل_فهرستی
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️«تحلیل فهرستی روایات؛ تبیین، ادله و نقد»
تقریر فرمایشات استاد معظم حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا قیصری به قلم آقای امیررضا ملکی
2️⃣ یادداشت دوم: ادله تحلیل فهرستی
🔻شواهد و قرائن متعددی برای نظریه تحلیل فهرستی ارائه شده است که عمده آنها، دو دلیل ذیل است.
🔸دلیل اول: میراث حدیث شیعه و انتقال آن، متمرکز بر کتابت بوده، بر خلاف اهل سنت که متمرکز بر نقل شفاهی بوده است.
▪️احادیث منقول به صورت شفاهی و بدون کتابت، اعتباری نزد اصحاب نداشته است.
▪️بر همین اساس، هدف نگارش کتب فهرستی در شیعه نیز، تعیین کتب معتبر و مورد اعتماد و نسخ معتبر آنها بوده است، نه صرف جمع آوری و ذکر کتب نگارش شده.
🔸دلیل دوم: برخی عبارات فقها و علمای شیعه، نشان دهنده رویکرد فهرستی آنها به روایات است.
▪️بعنوان مثال مرحوم شیخ طوسی در عده میفرمایند که اگر از ناقل روایت میپرسیدند که روایت را از کجا نقل کردی و وی آنها را به کتاب معروف یا اصل مشهوری ارجاع میداد از او قبول میکردند. (1)
▪️این مطلب و امثال آن، کاشف از اعتبارسنجی روایت به شیوه فهرستی نزد قدما است.
📚منابع:
1- العدة فی اصول الفقه، ج1، ص126: «و الّذي يدل على ذلك: إجماع الفرقة المحقة، فإني وجدتها مجمعة على العمل بهذه الأخبار التي رووها في تصانيفهم و دونوها في أصولهم، لا يتناكرون ذلك و لا يتدافعونه، حتى أن واحدا منهم إذا أفتى بشيء لا يعرفونه سألوه من أين قلت هذا؟ فإذا أحالهم على كتاب معروف، أو أصل مشهور، و كان راويه ثقة لا ينكر حديثه، سكتوا و سلموا الأمر في ذلك و قبلوا قوله»
▪️هرگونه تقصیر و قصور در بیان و تقریر، از نگارنده است.
#تحلیل_فهرستی
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شلیک عمدی تک تیراندازان اسراییلی به مادر فلسطینی، در حالی که پارچه سفید در دست داشتند و در حال عبور به مناطق امن بود.
#یاابن_الحسن_اغثنا
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰مهر السنة ۵۰۰ سکه درهم یا ۵۰۰ درهم؟ (۱)
به قلم استاد گرانقدر اندیشکده مستعدان، حجت الاسلام و المسلمین #دهبان
کلمه درهم لفظ مشترک است بین واحد پول و واحد اندازه گیری مثل لفظ پوند در انگلیسی که هم واحد پول کشور است هم واحد اندازهگیری و سنجش.
در روایات که عبارت ۵۰۰ درهم برای مهر السنة به کار رفته منظور ۵۰۰ سکه درهم نیست بلکه درهم یک واحد اندازهگیری در میان حجاز بوده است(شواهدی برای چنین برداشتی وجود دارد).
🔸️اینک روایات مهر السنة:
🔺️عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ وجَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ مَنْصُورٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه ع قَالَ كَانَ صَدَاقُ النَّبِيِّ ص اثْنَتَيْ عَشْرَةَ أُوقِيَّةً ونَشّاً والأُوقِيَّةُ أَرْبَعُونَ دِرْهَماً و النَّشُّ عِشْرُونَ دِرْهَماً وهُوَ نِصْفُ الأُوقِيَّةِ
🔺️مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ سَاقَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِلَى أَزْوَاجِهِ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ أُوقِيَّةً وَ نَشّاً وَ الْأُوقِيَّةُ أَرْبَعُونَ دِرْهَماً وَ النَّشُّ نِصْفُ الْأُوقِيَّةِ عِشْرُونَ دِرْهَماً فَكَانَ ذَلِكَ خَمْسَمِائَةِ دِرْهَمٍ قُلْتُ بِوَزْنِنَا قَالَ نَعَمْ.
🔺️عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ دَاوُدَ بْنِ الْحُصَيْنِ عَنْ أَبِي الْعَبَّاسِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّه ع - عَنِ الصَّدَاقِ هَلْ لَه وَقْتٌ قَالَ لَا ثُمَّ قَالَ كَانَ صَدَاقُ النَّبِيِّ ص اثْنَتَيْ عَشْرَةَ أُوقِيَّةً ونَشّاً والنَّشُّ نِصْفُ الأُوقِيَّةِ والأُوقِيَّةُ أَرْبَعُونَ دِرْهَماً فَذَلِكَ خَمْسُمِائَةِ دِرْهَمٍ
🔺️ورَوَى حَمَّادٌ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي يَحْيَى عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه ع قَالَ وكَانَتِ الدَّرَاهِمُ وَزْنَ سِتَّةٍ يَوْمَئِذٍ
📚الكافي 5 /376و375
قرائن متعددی در روایات مهرالسنة وجود دارد که منظور درهم به معنای وزن باشد:
▪️تکرار کلمه وزن
▪️معیارهای وزنی مثل اوقیه و نشّ
✅یکی از قرائن مهم که دلالت می کند درهم به معنی سکه درهم نیست بلکه معیار وزنی است، روایت زیر می باشد:
🔺️الْحَسَنُ بْنُ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي رَجُلٍ تَزَوَّجَ امْرَأَةً عَلَى حُكْمِهَا أَوْ عَلَى حُكْمِهِ فَمَاتَ أَوْ مَاتَتْ قَبْلَ أَنْ يَدْخُلَ بِهَا قَالَ لَهَا الْمُتْعَةُ وَ الْمِيرَاثُ وَ لَا مَهْرَ لَهَا قُلْتُ فَإِنْ طَلَّقَهَا وَ قَدْ تَزَوَّجَهَا عَلَى حُكْمِهَا قَالَ إِذَا طَلَّقَهَا وَ قَدْ تَزَوَّجَهَا عَلَى حُكْمِهَا لَا يُجَاوِزُ حُكْمُهَا عَلَيْهِ أَكْثَرَ مِنْ وَزْنِ خَمْسِمِائَةِ دِرْهَمٍ فِضَّةً مُهُورِ نِسَاءِ رَسُولِ اللَّهِ ص.
سکه درهم سکه نقره است پس عبارت درهم فضه اشتباه خواهد شد مگر اینکه درهم را معیار وزن بگیریم تا عبارت روشن شود ۵۰۰ درهم نقره.
❗اما متاسفانه محققین کافی چه چاپ اسلامیه چه چاپ دار الحدیث با اینکه اعتراف کردند در تمام نسخ کافی و تهذیب و استبصار متن همینگونه است به خاطر عبارت فقیه کلمه فضه را زاید دانسته اند! علت حکم به زیادت هم روشن است! نتوانستند جمع کنند بین کلمه درهم و کلمه نقره!
درحالی که اشاره شد هیچ اشکالی ندارد بلکه درست آن همین متن است و در اهل سنت هم همینگونه آمده:
أن النبي صلى الله عليه وسلم أصدق خديجة" من مال أبي طالب على ما مر فنسب إليه لوقوع النكاح له، "اثنتي عشرة أوقية ذهبًا ونشًا" وظاهر كلام الطبري حمله على ظاهره وأن الذي من أبي طالب غيره، "قالوا وكل أوقية أربعون درهمًا قال المحب الطبري" فتكون جملة الصداق خمسمائة درهم شرعي، انتهى
📚شرح الزرقاني علي المواهب اللدنيه بالمنح المحمديه/ الزرقاني، محمد بن عبد الباقي 1/ 378
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
مهر السنة ۵۰۰ سکه درهم یا ۵۰۰ درهم؟ (۲)
به قلم استاد گرانقدر اندیشکده مستعدان، حجت الاسلام و المسلمین #دهبان
🔺️در کتاب عقد المنیر مهر السنة را ۵۰۰ درهم شرعی می داند که به اوزان دیگر درآورده تا محاسبه آن به سهولت انجام پذیرد:
وأما مهر السنة. فهو خمسمائة درهم شرعي، توازن👈 ثلاثمائة وخمسين مثقالا شرعيا، و👈مائتين واثنين وستين مثقالا صيرفيا ونصف مثقال صيرفي. و 6300 حبة من الحمصة.
العقد المنير نویسنده : الحسيني المازندراني، السيد موسى جلد : 1 صفحه : 287
https://lib.eshia.ir/15286/1/287
پس ٥٠٠ درهم شرعی یعنی: ٣٥٠ مثقال شرعي و همچنین برابر با ۲۶۲/۵ مثقال صيرفي خواهد بود.
📌هر مثقال نقره برابر با 4/6083 گرم می باشد. مثقال از واحد های رایج اندازه گیری جرم در کشورهای اسلامی بوده است و بر 3 نوع است:
۱. مثقال شرعی
۲. مثقال صیرفی
۳. مثقال معمولی.
هر مثقال شرعی برابر ۳٫۴۵۶ گرم
هر مثقال صیرفی برابر ۴٫۶۰۸ گرم
هر مثقال معمولی نیز برابر با ۴٫۶۸۷۵ گرم
📌پس بنابراین چه با مثقال صیرفی چه با مثقال شرعی حساب کنیم باید یک عدد استخراج شود:👇👇👇
ضرب مثقال صیرفی در گرم:
1٬209٫6= ۴/۶۰۸ × ۲۶۲/۵
ضرب مثقال شرعی در گرم:
1٬209٫6 = ۳/۴۵۶ × ۳۵۰
قیمت نقره در تاریخ ۶ دی ۱۴۰۲:
هرگرم نقره ۹۹۹: ۴۰,۷۷۰ تومان
هرگرم نقره ۹۲۵: ۳۷,۷۵۰ تومان
هر مثقال (ساچمه): ۱۸۷,۸۵۰ تومان
مهر السنه بر اساس نقره ۹۹۹ یعنی ضرب قیمت در گرم:
49٬315٫392= ۴۰/۷۷۰ × 1٬209٫6
چهل و نه میلیون و سیصد و پانزده هزار تومان
مهر السنه بر اساس نقره ۹۲۵ :
45٬662٫4= ۳۷/۷۵۰ × 1٬209٫6
چهل و پنج میلیون و ششصد و شصت و دو هزار و چهارصد تومان
🔺️یک نکته دیگر ارزش نقره در طول تاریخ کمی متفاوت بوده است.
🔺️نکته بعدی با توجه به نوسانات طلا و سقوط ارزش ریال در ایران زیاد بودن این قیمت (۴۹ یا ۴۵ میلیون) نباید ما را متعجب کند.
پس ارزش واقعی مهر السنه باز کمتر از این حد است.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید