eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.2هزار دنبال‌کننده
575 عکس
90 ویدیو
44 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰وحدت ملی، از اقتصاد تا اخلاق 📝به قلم مدیر اندیشکده مستعدان حجت الاسلام و المسلمین استاد در آغازین روزهای سال جدید به رسم هر ساله مقام معظم رهبری نکاتی را مطرح کردند که می‌توان آنها را اساسی‌ترین نیازهای کشور در حال حاضر قلمداد کرد. یکی از نقش‌های مهم رهبر انقلاب را باید در برجسته کردن امور مهم‌تر از میان امور مهم و گرا دادن به مسائل اساسی‌تر از میان مسائل اساسی دید. بر همین اساس نکات زیر قابل تامل است: 1- بر اساس مشی معظم‌له در سال‌های اخیر، مهم‌ترین مشکل حال حاضر کشور اقتصاد است. از نامگذاری‌های اقتصادی پی‌درپی در دهه اخیر، تا توصیه‌ها و تاکیدهای متعدد معظم‌له، همه نشان از آن دارد که بزرگ‌ترین باری که بر دوش مسؤوولان و دلسوزان نظام جمهوری اسلامی قرار گرفته است، سر و سامان دادن به وضعیت اقتصادی کشور و ریل‌گذاری درست برای حل مشکلات تورم، تولید و رونق و رشد اقتصادی است. از این رو صدای غالبی که از دولت فعلی و مجلس آینده توسط مردم شنیده می‌شود، باید سمت و سوی اقتصادی داشته باشد؛ صدایی که بتواند اعتماد مردم را جلب و آنها را به مسیر صحیح اقتصاد دعوت کند.  2- یکی از نیازهای جدی کشور، در سطح خرد و کلان، برنامه‌ای مدون و عملیاتی در راستای وحدت ملی و احیای تعامل سازنده اجتماعی است. 🔸 «نکته بعدی در باب منافع ملی، مساله اتحاد دل‌های مردم است. اتحاد عزم‌ها و اراده‌های مردم است. ما در این زمینه متاسفانه مشکلاتی داریم، عقب‌ماندگی‌هایی داریم؛ ارتباط و همدلی اجتماعی خیلی مهم است؛ در این زمینه دچار غفلت شدیم؛ خودمان به دست خودمان در وحدت ملی‌مان اختلال ایجاد می‌کنیم. همه ما در این غفلت شریکیم. همه ما وظیفه داریم که وحدت ملی را، اتحاد مردم را، اتحاد مردم و مسؤولان را حفظ کنیم، روزبه‌روز آن را تقویت کنیم، این سیاست قطعی نظام جمهوری اسلامی از روز اول بوده است... توصیه می‌کنم به جوان‌های عزیزمان که سعی کنند در داخل جامعه نفرت‌پراکنی انجام نگیرد». 3- متاسفانه در زمینه وحدت ملی و اتحاد دل‌های مردم ایران، نه‌تنها برنامه مدون و پیش‌دستانه‌ای نداریم، بلکه در تولید ادبیات وحدت ملی از نگاه دینی و نگاه ملی و ایجاد گفتمان وحدت در سطح حوزه و دانشگاه و رسانه ملی نیز کاری از پیش نبرده‌ایم.  4- بی‌شک، مهار تورم یکی از اساسی‌ترین شرط تعمیق همدلی میان مردم و اتحاد مردم و مسؤوولان است. بر اساس روایت امام صادق (ع) که فرموده‌اند: « غلاء السعر یسیء الخلق و یذهب بالامانه و یضجر المرء المسلم؛ گرانی اجناس باعث بد خُلقی و از بین رفتن روح امانتداری می‌شود و شخص مسلمان را مضطرب و خسته می‌کند». 🔹می‌توان گفت در صورت وجود تورم‌های بالا در یک کشور، اخلاق حسنه در میان مردم کمرنگ می‌شود و به جهت اضطراب و خستگی و ناامیدی، دل‌های مردم از یکدیگر دور می‌شود. بنا بر این حکمت، پیوند این 2 توصیه در سخنان نوروزی رهبری، پیوند واقعی این 2 امر در متن زندگی اجتماعی است. مطالعه کتاب «تورم و اخلاق» نوشته اندرو دیکسون وایت که بیان تجربه تاریخی فرانسه پس از انتشار پول بدون پشتوانه است، فهم پیوند این 2 پدیده را عمیق‌تر می‌کند. در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم: «با چنین انبوه پول (پول کاغذی بدون پشتوانه و بی‌ضابطه) انگیزه‌های عادی برای پس‌انداز کاهش یافت و یک تجمل و بی‌بند و باری و بی‌مسؤولیتی در کشور رواج یافت. مرض دیگر شیوع شرط‌بندی و قمار بود؛ با فزونی پول کاغذی در سال 1791 نخستین نشانه‌های آن مرض سرطانی آشکار شد؛ مرضی که زیان‌های جاویدان آن برای یک ملت بزرگ‌تر از جنگ، طاعون و قحطی است. در مراکز بزرگ شهری، محافل مجللی برای سوداگری و شرط‌بندی به وجود آمد. در سراسر کشور، اکراه از کار و زحمت پیوسته رشد یافت و یک حالت تحقیر نسبت به درآمدهای معقول و زندگی قانعانه به وجود آمد». با انتشار فراوان و مجدد و مکرر پول کاغذی بدون پشتوانه و تورم‌های عجیب و غریب در فرانسه، کار به جایی رسید که «ایمان به ملاحظات اخلاقی یا حتی ایمان به خوبی فطری زیر پای بی‌اعتمادی عمومی له شد. غرور ملی یک حرف مفت تلقی می‌شد که تنها منافقان و دوروها بدان متوسل می‌شدند».  ⬅️ادامه دارد ...
5- در اصل دوم قانون اساسی آمده است: «جمهوری اسلامی نظامی است بر پایه ایمان به خدای یکتا... که از راه الف - اجتهاد مستمر... ب- استفاده از علوم و فنون... ج - نفی هرگونه ستمگری...، قسط و عدل و استقلال سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و همبستگی ملی را تامین می‌کند». بر این اساس، تامین همبستگی ملی، یکی از تعهداتی است که جمهوری اسلامی خود را ملزم به تامین آن دانسته است. شایسته است حقوقدانان و فقهای محترم شورای نگهبان از این ظرفیت قانونی استفاده کرده و طرح‌ها و لوایحی که همبستگی ملی را دچار خدشه می‌کند و انسجام ملی مورد نظر قانون اساسی و مقام معظم رهبری را مورد تهدید قرار می‌دهد، مردود کنند. 6- قرآن کریم در آیه 103 سوره مبارکه آل‌عمران، یکی از نعمت‌های مهم الهی بر جامعه ایمانی را الفت و محبت میان قلوب مومنان مطرح می‌کند و دستور می‌دهد با چنگ زدن به ریسمان الهی از تفرقه دوری کنند. سپس آیه امر به معروف و نهی از منکر را مطرح می‌کند. و بلافاصله بعد از آن، می‌فرماید: «و ‌ای مومنان مانند کسانی نباشید که پس از آنکه دلایل روشن برای آنان آمد، پراکنده و گروه گروه شدند». 🔸این آیات با تاکید بر امر به معروف و نهی از منکر، که اصولی تعطیل نشدنی‌اند، لزوم دوری از تفرقه و تالیف قلوب را مطرح می‌کند و به مومنان گوشزد می‌کند نباید یکی از این امور را فدای دیگری کرد. باید با تدبیر و برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی عمیق و نگاه همه‌جانبه به دستورات اسلام، زمینه وفاق ملی را بیش از پیش فراهم آورد. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸توصیۀ قرآن: با دشمنان باشید🔸 دشمنان می‌توانند با مدیریت لبخندشان از شما سوء استفاده کنند. وظیفۀ شما اینست که: «وَلْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً»: یک کمی با آنها باشید! خیلی «شیرین‌گوشت» نباشید، وگرنه آنها شما را می‌دهند. این صدف‌ها را دیده‌اید که بعضی خار دارند؟ این همان «وَلْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً» است. نرم‌تَن نباشید که آنها احساس کنند شما لقمۀ گوارایی برای آنها هستید. زیاد خودتان را با آنها صمیمی نگیرید، ضرر خواهید کرد. (ره) با مردم چقدر متواضع بود؟ چقدر شیرین بود؟ چقدر با خنده، مسائل را با مردم حل می‌کرد؟ می‌گفت: من دست مردم را می‌بوسم، پای مردم را می‌بوسم، با تواضع، مسائل را حل می‌کرد. اما عباراتش را نسبت به دشمنان نگاه کنید! در طول دورۀ رهبری، هرچه حرف تند بود به ابرقدرت‌ها می‌گفت: «خونخوار»، «جهانخوار» و ... . حتی در قبول قطعنامه هم روشش با آنها همین بود. چرا؟ چون می‌خواست آنها فکر کنند که نمی‌شود با ایشان مذاکره کرد و ایشان اهل معامله نیست. این است که گفته‌اند نسبت به مؤمنین «وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ» باشید. یعنی این مؤمنینی که تو هستند با آنها «خفض جناح» کن. باز هم گفته «لِمَنِ اتَبَعَكَ»! یعنی اگر خواست سرکشی کند به او باج نده؛ اینکه عنوان دارد. مدیر گاهی باید از موضع قدرت برخورد کند. هرکسی خواست از مدیر باج بگیرد، مدیر باید امتیازاتی هم که دارد پس بگیرد! وگرنه این راه به بن‌بست می‌رسد. اما کسی که وظائفش را انجام داد و بعد از انجام وظائفش می‌گوید برای من یک ارفاقی بکن، اینجا ارفاق جا دارد. «وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ» برای همۀ مؤمنین نیست بلکه فقط «مَنِ اتَبَعَكَ». هرکس در مدیریت چوب‌شکنی کرد، نباید امتیاز بگیرد؛ وگرنه دیگری هم می‌گوید: «خب، او چند تا فحش داد، چند تا امتیاز گرفت، من هم بلد هستم». 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
1) قالَ النَّبِيُّ : إِنَّ لِلَّهِ تَعَالَى فِي آخِرِ كُلِّ يَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ عِنْدَ الْإِفْطَارِ أَلْفَ أَلْفِ عَتِيقٍ مِنَ النَّارِ، فَإِذَا كَانَتْ لَيْلَةُ الْجُمُعَةِ وَ يَوْمُ الْجُمُعَةِ أَعْتَقَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ مِنْهَا أَلْفَ أَلْفِ عَتِيقٍ مِنَ النَّارِ وَ كُلُّهُمْ قَدِ اسْتَوْجَبَ الْعَذَابَ، فَإِذَا كَانَ فِي آخِرِ يَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَعْتَقَ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ بِعَدَدِ مَا أَعْتَقَ مِنْ أَوَّلِ الشَّهْرِ إِلَى آخِرِه‏. 📚(فضائل الأشهر الثلاثة، ص126-127) رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: خداوند در پايان هر روز از ماه رمضان به هنگام افطار یک میلیون بنده را از آتش آزاد می كند، و چون شب جمعه و روز جمعه شود در هر ساعتى از آن یک میلیون نفر را از آتش آزاد می سازد كه همگى مستحقّ عذاب مى‏باشند، و چون روز آخر ماه رمضان فرا رسد خداوند در آن روز به تعداد افرادى كه از اوّل تا آخر آن ماه آزاد ساخته آزاد مى‏نمايد. 2) عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ الثَّقَفِيَّ يَقُولُ: سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ الْبَاقِرَ علیه السلام يَقُولُ: إنَّ لِلَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَلَائِكَةً مُوَكَّلِينَ بِالصَّائِمِينَ، يَسْتَغْفِرُونَ لَهُمْ فِي كُلِّ يَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ إلَى آخِرِهِ، وَ يُنَادُونَ الصَّائِمِينَ كُلَّ لَيْلَةٍ عِنْدَ إفْطَارِهِمْ: «أَبْشِرُوا عِبَادَ اللَّهِ فَقَدْ جُعْتُمْ قَلِيلًا وَ سَتَشْبَعُونَ كَثِيراً، بُورِكْتُمْ وَ بُورِكَ فِيكُمْ» حَتَّى إذَا كَانَ آخِرُ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ نَادَوْهُمْ: «أَبْشِرُوا عِبَادَ اللَّهِ، فَقَدْ غَفَرَ اللَّهُ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ قَبِلَ تَوْبَتَكُمْ، فَانْظُرُوا كَيْفَ تَكُونُونَ فِيمَا تَسْتَأْنِفُونَ». 📚(بحارالأنوار، ج96، ص 361 به نقل از امالی صدوق) حضرت باقر علیه السلام فرمود: همانا خداوند تبارک و تعالی ملائکه ای دارد که بر روزه داران موکَّل شده اند. این ملائکه در هر روز از ماه رمضان تا آخرش برای روزه داران استغفار می کنند. این ملائکه هر شب هنگام افطار روزه داران را ندا می کنند: بر شما بندگان الهی بشارت باد، کمی گرسنگی کشیدید، و به زودی به مقدار زیاد سیر خواهید شد، با برکت شدید و به شما خیر و افزونی داده شده است، تا آنکه شب آخر ماه رمضان فرا می رسد. در این شب این ملائکه ندا می کنند: بر شما بندگان الهی بشارت باد، به تحقیق خداوند گناهان شما را آمرزید و توبه شما را قبول کرد، پس بنگرید که درآنچه می خواهید آغاز نمایید، چگونه خواهید بود. 3) عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ النَّبِيِّ صلّی الله علیه وآله قَالَ: أُعْطِيَتْ أُمَّتِي فِي شَهْرِ رَمَضَانَ خَمْساً لَمْ يُعْطَهُنَّ أُمَّةُ نَبِيٍّ قَبْلِي: ... وَ أَمَّا الْخَامِسَةُ فَإذَا كَانَ آخِرُ لَيْلَةٍ غَفَرَ لَهُمْ جَمِيعاً ... أَ لَمْ تَرَ إلَى الْعُمَّالِ إذَا فَرَغُوا مِنْ أَعْمَالِهِمْ وُفُّوا. 📚(بحارالأنوار، ج96، ص365 به نقل از خصال) جابر بن عبدالله انصاری از رسول خدا صلّی الله علیه واله نقل می کند که فرمود: در مورد ماه رمضان، به امّت من پنج چیز عطا شده است که به هیچ امتی در قبل از من اعطا نشده است. مورد پنجم آن است که وقتی شب آخر ماه رمضان فرا می رسد، خداوند گناهان همه ایشان را می آمرزد... آیا نمی بینید که وقتی کارگرانی از کار فارغ می شوند، چگونه دستمزد آنها به طور کامل پرداخت می شود؟! 4) عَنْ إسْمَاعِيلَ بْنِ أَبِي زِيَادٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله: سُمِّيَ شَهْرُ رَمَضَانَ شَهْرَ الْعِتْقِ لِأَنَّ لِلَّهِ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ سِتَّمِائَةِ عَتِيقٍ وَ فِي آخِرِهِ مِثْلَ مَا أَعْتَقَ فِيمَا مَضَى. 📚(بحارالأنوار، ج96، ص381 به نقل از کتاب حسین بن سعید) حضرت صادق علیه السلام از رسول خدا صلّی الله علیه وآله نقل می کند که فرمود: ماه رمضان را ما عِتق نیز نامیده اند، زیرا خداوند در هر روز و هر شب، ششصد بنده را از آتش جهنم آزاد می کند، و در آخر ماه به تعدادی که در گذشته آزاد نموده است، آزاد می نماید. 💎 شب آخر ماه رمضان، سوره های انعام ، کهف و یس را قرائت کنید و سپس استغفار نمایید. مرحوم سیّد بن طاووس در «اقبال الاعمال» می نویسد: رُوِيَ أَنَّهُ يَقْرَأُ آخِرَ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ سُورَةَ الْأَنْعَامِ وَ الْكَهْفِ وَ يس و يَقُولُ مِائَةَ مَرَّةً: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إلَيْهِ». 📚(بحارالأنوار، ج 98، ص74 به نقل از اقبال الاعمال) روایت شده است که در آخرین شب ماه رمضان ، سوره های انعام ، کهف و یس قرائت شود، و سپس 100 بار استغفار شود. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
💎 شب عید فطر، شب صلوات 🔻عن الرِّضَا عليه‌السلام قَالَ: أَكْثِرُوا مِنْ ذِكْرِ اللهِ جَلَّ وَ عَزَّ وَ الصَّلَاةِ عَلَى رَسُولِهِ صلّي‌الله‌عليه‌وآله فِي لَيْلَةِ الْفِطْرِ، فَإنَّهُ لَيْلَةٌ يُوَفَّى فِيهَا الْأَجِيرُ أَجْرَه‏. 📚بحارالأنوار، ج91، ص132 به نقل از فقه الرضا علیه‌السلام 💠حضرت رضا عليه‌السلام فرمود: در شب عيد فطر، به مقدار زياد، ذکر خدا گفته و بر رسول خدا صلّي‌الله‌عليه‌وآله صلوات فرستيد، زيرا اين شب، شبي است که مزدِ اجير به طور کامل پرداخت مي‌شود. 💎 احيا و پرداختن به دعا، نماز و تلاوت قرآن در شب عید فطر 1) عَنِ ابْنِ كُرْدُوسٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله: مَنْ أَحْيَا لَيْلَةَ الْعِيدِ وَ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ. 📚(بحارالأنوار ،ج97، ص 86 به نقل از ثواب الاعمال) رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: هرکس شب عید( فطر و یا قربان) و شب نیمه شعبان را به شب زنده داری سپری کند ، روزی که قلب ها می میرند ، قلب او نمی میرد. 2) عن غِيَاثِ بْنِ إبْرَاهِيمَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عليهماالسلام قَالَ: كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ عليه‌السلام يُحْيِي لَيْلَةَ عِيدِ الْفِطَرِ بِصَلَاةٍ حَتَّى يُصْبِحَ ، وَ يَبِيتُ لَيْلَةَ الْفِطْرِ فِي الْمَسْجِدِ وَ يَقُولُ: يَا بُنَيَّ مَا هِيَ بِدُونِ لَيْلَةٍ يَعْنِي لَيْلَةَ الْقَدْرِ! 📚(بحارالأنوار، ج91، ص119 به نقل از اقبال‌الأعمال) حضرت صادق از پدر گرامي خويش عليهماالسلام نقل مي‌کند که فرمود: علي بن الحسين عليه‌السلام شب عيد فطر را تا صبح به نماز سپري مي‌کرد و در مسجد مي‌ماند و مي‌فرمود: پسرم، اين شب کمتر از شب قدر نيست! 3) عَنِ الْحَارِثِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ عَلِيٍّ عَلَیهِ السَّلامُ قَالَ: إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تُحَافِظَ عَلَى لَيْلَةِ الْفِطْرِ وَ لَيْلَةِ النَّحْرِ وَ أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ وَ لَيْلَةِ عَاشُورَاءَ وَ أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ رَجَبٍ وَ لَيْلَةِ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَافْعَلْ ، وَ أَكْثِرْ فِيهِنَّ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الصَّلَاةِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ. 📚(بحارالأنوار، ج97، ص88 به نقل از به نقل از امالی طوسی) از امیرالمؤمنین علیه السلام منقول است که تا می توانی بر احیای شب عیدفطر، شب عید قربان، شب اوّل محرّم ، شب عاشورا ، شب اوّل رجب و شب نیمه شعبان مواظبت نما، و در این شب ها دعا ، نماز و تلاوت قرآن بسیار انجام ده. 4) عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: كَانَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَیهِ السَّلامُ يَقُولُ يُعْجِبُنِي أَنْ يُفَرِّغَ الرَّجُلُ نَفْسَهُ فِي السَّنَةِ أَرْبَعَ لَيَالٍ: لَيْلَةَ الْفِطْرِ ، وَ لَيْلَةَ الْأَضْحَى ، وَ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ ، وَ أَوَّلَ لَيْلَةٍ مِنْ رَجَبٍ. 📚(بحارالأنوار، ج97، ص87 به نقل از به نقل از امالی طوسی) روايت شده است که امیرالمؤمنین علیه السلام مى‏فرمود: من را شاد و خوشنود می سازد مردى كه خود را در طول سال، در چهار شب فارغ مى‏نمايد: شب فطر، شب قربان، شب نيمه شعبان، و شب اوّل ماه رجب. 5) عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا عَلَیهِ السَّلامُ قَالَ: كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلیهِ السَّلامُ لَا يَنَامُ ثَلَاثَ لَيَالٍ: لَيْلَةَ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ ، وَ لَيْلَةَ الْفِطْرِ ، وَ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ. 📚(بحارالأنوار، ج97، ص88 به نقل از به نقل از امالی طوسی) حضرت رضا علیه السلام فرمود: امیرالمؤمنین علیه السلام در سه شب نمی خوابید: شب بیست و سوم ماه رمضان ، شب عید فطر ، و شب نیمه شعبان. 6) عَنِ الْعَالِمِ عليه‌السلام أَنَّهُ قَالَ: وَ اجْتَهِدُوا فِي لَيْلَةِ الْفِطْرِ فِي الدُّعَاءِ وَ السَّهَرِ. 📚(بحارالأنوار، ج91، ص132- 133به نقل از فقه الرضا علیه‌السلام) حضرت کاظم عليه‌السلام فرمود: شب عيد فطر را با دعا و بيداري در شب به عبادت سپري کنيد. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰یاداشتی درباره تغییرات نظم نوین جهانی پس از هفتم اکتبر (طوفان الاقصی) 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین 💠مقدمه رویداد طوفان الاقصی در هفتم اکتبر توسط گروه‌های مقاومت فلسطینی (کتائب القسام و سرایاالقدس) همه را که مستکبرین عالم طراحی کرده بودند، تغییر داد. این رخداد جمعیت هشت میلیاردی جهان را به دو جبهه و صف تقسیم کرد. 1⃣جبهه مستکبران 2⃣جبهه حق‌طلبان ◀️مواضع و فعالیت‌های مستکبری از همان ساعات اولیه رویداد بزرگ طوفان الاقصی هر دو جبهه در سطح جهانی فعال شدند. جبهه کفر و استکبار در همان روزهای نخست طوفان الاقصی فعالیت خود را آغاز کرد. سران این جبهه (آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان) به صورت کاملا آشکار از ظالمان کودک‌کُش صهیونیستی دفاع کردند و برای تجدید پیمان با اهداف شیطانی صهیونیسم، وارد فلسطین اشغالی شده و با نتانیاهو نخست وزیر صهیونیست، دیدار کردند. آنان تنها به این دیدار بسنده نکردند بلکه در همه سطوح نظامی، اطلاعاتی و تسلیحاتی، صهیونیسم آپارتاید را کمک کردند. دست‌نشاندهای استکبار یعنی حاکمان کشورهای امارات، اردن، مصر و عربستان نیز با انفعال و کمک‌های اطلاعاتی و تسلیحاتی این جبهه را یاری کردند. ◀️مواضع و فعالیت‌های آزادی‌خواهان و مدافعان فلسطین جبهه آزادی‌خواهان و مدافعان مردم فلسطین نیز از همان ابتدای طوفان الاقصی فعالیت‌های خود را در عرصه‌های مختلف سیاسی، رسانه‌ای و میدانی، آغاز کردند. جمهوری اسلامی که از همان بِدو تأسیس‌اش از فلسطین دفاع کرده و می‌کند در این رخداد عظیم نیز فعالیت خود را تا جای ممکن ارتقا داد. رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای حفظه الله تعالی در همان نخستین روزهای طوفان الاقصی سخنرانی کرد و حمایت قاطع خویش از خط مقاومت فلسطین و فرماندهان حماس را اعلام کرد. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز هم در سطح ریاست جمهوری و هم در سطح وزارت خارجه وارد عرصه شد و با کشورهای مختلف وارد گفتگو در حمایت و دفاع از مردم فلسطین شد. خط مقاومت در لبنان، سوریه، یمن و عراق به صورت ویژه و عملی وارد صحنه نبرد شدند و مواضع مستکبرین یعنی آمریکا و اسرائیل در فلسطین اشغالی و منطقه را موشک باران کردند. 🔹دست قدرت خدای متعال در آشکار شدن دروغ‌های مستکبرین طوفان الاقصی با عنایت ویژه خدای مقتدر، چشم مستکبرین و ظالمان را خراشید و آنان را گیج و گنگ کرد و ابتکار عمل را از دست آنان گرفت. ریختن خون کودکان و زنان بی‌گناه توسط رژیم آپارتاید صهیونیستی، نوری شد در ظلمتکده جامعه جهانی و موجب پرتوافشانی جبهه حق و بیداری وجدان‌هایِ خفته‌یِ بشریت شد. این کشتار بی‌رحمانه، ملت‌های دنیا را از یوغ امپراطوری رسانه‌ایی استکبار خارج کرد تا دیگربار فریب پروباگاندای رسانه‌ای از مظلوم نمایی اسرائیل را نخورند. طوفان الاقصی با تسخیر قلب‌ها، پتانسیل قدرت بشریت را از انفعال خارج کرد و موجب فشار حداکثری جامعه جهانی علیه استکبار شد. مردم جهان، فارغ از گرایشات دینی و ملی مختلف، خواهان اتمام کشتار مردم مظلوم فلسطین و آزادی کامل فلسطین از بحر (سواحل دریای مدیترانه) تا نهر (رود اردن) است. هر چند طوفان الاقصی موجب شکست هیمنه نظامی، اطلاعاتی استکبار و بیداری بشریت شد؛ اما اسلام آمریکایی از خواب عمیق در بالین و بستر استکبار بیدار نشد. مدعیان دروغین پرچم توحید اعم از وهابیت (شیوخ تکفیری وهابی و داعش و حتی ) و دولت فعلی ترکیه، این بار در قامت تقابل با خط مقاومت و توحید ایستاد. 🔸داعش تبلور اسلام آمریکایی وهابیت و داعش تکفیری نه تنها کمکی _حتی در حد اجتماع علیه اسرائیل نکردند_، بلکه نیروهای خط مقاومت فلسطین را تبدیع و تکفیر کردند. نبرد اسلامی مجاهدانِ حماس، بهترین زمان برای تحقق کلام رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در مشروط کردن برپائی قیامت به نبرد با یهود است، یهودی که بر اساس آیه 82 سوره مائده خبیث‌ترین دشمن مسلمانان می‌باشد. اما وهابیان مجاهدان حماس را تخریب کرده و آنان را تکفیر می‌کنند. شیخ سالم الطویل طی یک سخنرانی از حماس برائت می‌جوید. و در کمال تعجب محمد بن سعید رسلان از وهابیان معاصر، حماس را دست‌نشانده صهیونیست و آمریکا می‌داند. ادعایی که کسی در دروغ بودن آن شک ندارد. همچنین حرکت جهادی حماس در جهاد علیه صهیونیست را بدعت اعتقادی می‌خواند. شيخ سليمان الرحيلي از وهابیان معاصر نیز حماس را چنین توصیف می‌کند که: حماس هي شر بعينه؛ حماس شر مطلق است. 🔸تکفیر داعش توسط وهابیت نفی حرکت توحیدی حماس ریشه در دیدگاه شیوخ مشهور وهابی دارد. شیخ مقبل بن الهادی الوادعی می‌گوید: حماس را تقبیح می‌کند به این صورت که آنان به امر به معروف و نهی از منکر عمل نمی‌کنند. ادامه دارد...
🔻فرسته دوم شيخ ربيع بن هادي المدخلي نیز حرکت جهادی فلسطین را تقبیح کرده و آنان را نصحیت می‌کند که الان وقت جهاد نظامی نیست بلکه باید ابتدا ایمان و توحید خود را تعلیم گیرید و سپس وارد جنگ با صهیونیست شوید. محمد ناصر الالبانی نیز حرکت حماس را اسلامی نمی‌دانند و آنان را نفی کننده احکام اسلام می‌داند. گروه تکفیری داعش نیز _که همان وهابیت است_، بعد از گذشت دو هفته از هفتم اکتبر، حماس را مرتد معرفی و تکفیر کرد. 🔹نقش دولت سکولار ترکیه در حمایت از صهیونیسم دولت سکولار ترکیه با ادعای منافقانه‌ی اسلام‌گرایی نیز هر چند به ظاهر در صف حامیان نیروهای مقاومت فلسطینی قرار گرفت؛ اما دوستی دیرینه با صهیونیست کودک‌کش دارد. دیدار رجب طیب اردوغان با سران خون‌آشام صهیونیست از قدیم بوده است و قرار دادهای تجاری و... با هم داشته‌اند؛ تاریخ جهان اسلام، دیدار اردوغان با أرئيل شارون نخست وزیر اسبق صهیونیست و دیدارش با نتانیاهو، نخست‌وزیر فعلی رژیم جعلی اسرائیل فراموش نخواهد کرد. همین دیدارهای اردوغان با سران رژیم غاصب صیهونیستی، موجب شده که در جریان طوفان الاقصی منافقانه از حماس حمایت کند اما به صورت پنهانی از منافع رژیم غاصب صیهونیستی دفاع کند. البته حمایت‌های اردوغان از اسرائیل، توسط برخی از سیاستمداران ترکیه رو شده است. احمد داوود اوغلو نخست‌وزیر پیشین ترکیه، انتقاد تندی از موضع سخیف اردوغان کرد و گفت: دولت اردوغان ادعا می‌کرد «اگر ما نباشیم غزه سقوط می‌کند.» اما 18 روز از آغاز طوفان الاقصی سکوت کرد و پس از 22 روز، میتینگ حمایت از مردم فلسطین را برگزار کرد؛ وای به حال شما که سوخت و مواد غذایی سربازان اسرائیلی را تامین می‌کنید!!! نجم الدین چالیشکان عضو حزب سعادت ترکیه در جدیدترین افشاگری علیه دولت اردوغان، از ارسال کشتی‌های حامل باروت دولت اردوغان به رژیم صهیونیستی خبر داد. شیخ احمد دوغان روحانی مشهور ترکیه‌ای، نیز از نفاق دولت اردوغان پرده برمی‌دارد و فریاد می‌زند که چرا سوخت هواپیماهای صهیونیستی که مردم غزه را هدف قرار می‌دهند از طریق بندر جیهان می‌رود؟ چرا مسیر را نمی‌بندید؟ 65 درصد سوخت اسرائیل از جیهان می‌رود؛ حرف بس است، عمل کنید! نتیجه بنابراین در رخداد عظیم طوفان الاقصی علاوه بر استکبار جهانی و پیروانشان، اسلام آمریکایی مانند شیوخ وهابی و دولت سکولار ترکیه دشمن ملت مظلوم فلسطین هستند. طوفان الاقصی در غزه معیاری شد بر رو شدن دست‌های شیطانی سردمداران اسلام آمریکایی در جهان اسلام خصوصا اسلام آمریکایی که شیوخ وهابی و دولت سکولار اردوغان مبلغ آن هستند و اساس آمریکا برخی از گروه‌های تکفیری مانند داعش و جبهۀ النصرۀ را ایجاد و حمایت می‌کند و عروسک‌های دست‌ساز آمریکا، امروز به جای حمایت از فلسطین و قبله اول مسلمانان، برای مستکبران عالم خیمه‌شب‌بازی می‌کنند و جبهه اسلام را تضعیف و در بین مسلمانان فتنه می‌کنند. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم استاد میرهاشم حسینی حفظه الله: جوشن صغیر و صلوات برای مادر امام زمان عجل الله فرجه الشریف برای نصرت و پیروزی رزمندگان اسلام 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰بند ۵۱ سازمان ملل متحد که عملیات حساب شده دیشب طبق آن صورت گرفت: در صورتیکه یک عضو ملل متحد مورد تجاوز مسلحانه واقع شود، هیچیک از مقررات این منشور به حق طبیعی دفاع مشروع انفرادی یا‌اجتماعی _تا موقعیکه شورای امنیت اقدام لازم برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی بعمل آورد_ لطمه وارد نخواهد آورد. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین ⭐️نیمه شب و سحرگاه ۱۴ آوریل ۲۰۲۴ را میتوان از درخشان ترین ساعات جهان معاصر دانست، اوقاتی بود که دل مومنین جهان شاد و ترس و رعب و اضطراب در دل تمام مستکبران عالم موج میزد. شب قدر ظلم ستیزان بود و نمائی از جهنم ظالمان. ⬅️عملیات نقطه زن و حساب شده جمهوری اسلامی حیرت دوست و دشمن را برانگیخت؛ این عملیات در شرایط بسیار پیچیده منطقه و جهان فوق العاده هوشمندانه و مقتدرانه بود؛ ایران گزینه های زیادی روی میز داشت، می‌توانست اسرائیل را شخم بزند، می‌توانست ساختمان سفارت او در یکی از کشورها را هدف بگیرد، می‌توانست بیمارستان، شهرک ها و‌ یا زیرساخت های اتمی را زیر و زبر کند و ...، اما در عین توانایی هیچکدام را انتخاب نکرد؛ بلکه ایران با اقدام مقتدرانه و حساب شده خود دقیقا همان منطقه نظامی مهاجم به سفارت دمشق را هدف گرفت تا هم در دفاع مشروع از خود را رعایت نماید، هم را زیر پا نگذارد و هم کند از کشورهایی که به خاطر منافع خودشان به درگیری ایران و آمریکا علاقه مندند؛ در عین حال از نظر نظامی پیام مهمی داشت و آن هم اینکه ایران می‌تواند هر زمان که بخواهد اسرائیل را زیر آتش موشک محو نماید و البته میتواند با متانت و حوصله نقطه زنی کند تا اسرائیل بی دردسرتر خودش روند نابودی خود را طی کند. این نقطه زنی در شرایطی صورت گرفت که اسرائیل ادعا کرده بود مکان یاب ها در اسرائیل قطع هستند؛ پس نشان از قدرت اطلاعاتی بالای سپاهیان اسلام دارد. این روش پاسخ تناسب دارد با توصیه امیرالمومنین علیه السلام که می فرمایند: 💠 رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَیْثُ جَاءَ (نهج البلاغه: حکمت 306) سنگ را به مکانی که از آنجا آمده برگردانید. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰یک تکه از آسمان 📝حجت الاسلام و المسلمین زمین قابل نبود ای صحن پس در آسمان ماندی بدان نزدیک یک قرن است اینجا بی نشان ماندی تو را با یک صدف از خاک پوشاندند مروارید! همان بهتر که از چشم حسودان در امان ماندی مزار آل خورشید است اینجا سایه بان نور است یقینا حکمتش این است اگر بی سایه بان ماندی به یاد چادر خاکی هنوزم غرق در خاکی تو آن بغض گلوگیری که بین شیعیان ماندی مزار توست قبر چار امام مهربان اما هزار افسوس بین مردم نامهربان ماندی 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
الزامات مردمی سازی تولید.pdf
365.4K
🔰تورم در ایران چرا آرام نمی‌گیرد؟ 📝به قلم مدیر اندیشکده مستعدان حجت الاسلام و المسلمین منتشر شده در روزنامه جوان: https://www.javanonline.ir/fa/news/1222409/%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%A2%D8%B1%D8%A7%D9%85-%D9%86%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%AF 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰چرا تورم در‌ایران آرام نمی‌گیرد؟ 📝به قلم مدیر اندیشکده، حجت الاسلام و المسلمین 🌀چرا تورم در‌ایران آرام نمی‌گیرد؟ این سؤالی است که در اوقات خستگی و فراغت مانند تیری از کمان رها می‌شود و ذهن‌ها را نشانه می‌گیرد. آیا معضل تورم بالا در ایران حل خواهد شد؟ چرا با وجود تلاش‌های قابل تحسین دولت در مهار تورم (و البته گاهی غیرقابل تحسین و گاهی اساساً تلاشی نیست که تحسین یا تقبیح شود) هنوز اوضاع به سامان نرسیده است و مردم با شهود تجربی خود، حضور این چغر بد بدن (تورم) را در زندگی خود احساس می‌کنند؟ با وجود مهار نسبی رشد نقدینگی و رشد پایه پولی در دولت فعلی و کاهش آن- هر چند با وضع مطلوب فاصله دارد- باز هم نتایج دلپذیری که برای مردم محسوس باشد، حاصل نشده است. چه تحلیلی در این باره می‌توان داشت؟ اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که اثر کنترل نقدینگی فعلی اگر ادامه‌دار باشد، در سال‌های آینده ملموس‌تر خواهد شد و مهم‌تر آنکه اگر با همان سرعت قبلی این رشد ادامه می‌یافت، اوضاع قیمت‌ها بسیار بدتر از چیزی می‌شد که در حال حاضر شاهد آن هستیم، اما باید کمی ریشه‌ای‌تر به این مسئله پرداخت و به همین مقدار دلخوش نبود که ما وارد ابرتورم نشده‌ایم.  🔸مهم‌ترین مشکل اقتصاد فعلی کشور ما این است که تبدیل به یک اقتصاد پولی شده و از اقتصاد واقعی فاصله گرفته است. بگذارید توضیح بدهم و به سادگی از این موضوع عبور نکنم. منظورم از اقتصاد پولی این است که مناسبات اقتصادی در ایران باعث شده است سفته‌بازی یا به تعبیر عامیانه دلالی- خریدن به قیمت کمتر و فروش به قیمت بیشتر- سودآوری خوبی داشته باشد. اگر فردی یک‌میلیارد پول داشته باشد، با توجه به انتظار و پیش‌بینی نسبت به وضعیت تورمی آینده، ترجیح می‌دهد این پول را تبدیل به سکه، دلار، زمین و اموری از این دست کند و آن را به کنار بگذارد تا بعد از بالا رفتن قیمت‌ها مجدداً آن‌ها را بفروشد و کسب سود کند. حال اگر او بخواهد همین پول را وارد اقتصاد حقیقی یعنی تولید کند، متوجه می‌شود: 1⃣نخست نیاز به تخصصی نسبی دارد 2⃣و دوم اینکه ریسک بالایی دارد و ممکن است تولید او به سودآوری نرسد یا در مراحل میانی کار، مشکلات عدیده‌ای برای او پیش بیاید که مانع رسیدن به مرحله تولید نهایی شود 3⃣و سوم اینکه سود انتظاری از این تولید نیز در مقایسه با سفته‌بازی، پایین ارزیابی می‌شود. در چنین حالتی مسیر طبیعی اقتصاد او را به سمت خرید سکه یا دلار هدایت می‌کند.  🔹نتیجه مسیر بالا، اقتصاد پولی است؛ پولی که قرار بود صرفاً وسیله مبادله باشد و نقش واسطه‌گری میان کالا‌ها را داشته باشد، خود به هدفی مهم در اقتصاد تبدیل می‌شود و می‌تواند ارزش افزوده‌ای فراتر از کالا ایجاد کند، با کمترین زحمت و با سودآوری بالا یا قابل قبول. به راستی اگر می‌شود با خریدن دلار در یک روز، سودی معادل تقریبی درآمد یک ماه به دست آورد، چرا باید ایجاد صف طولانی خریدن دلار برای‌مان تعجب داشته باشد؟ نتیجه بدتر چنین اقتصادی این است که تولیدکنندگان نیز به این نتیجه می‌رسند یا تولید خود را تعطیل کنند و به خریدن زمین، سکه و ارز روی بیاورند یا اگر چنین چیزی به هر دلیلی ممکن نیست، لااقل بخشی از سرمایه خود را به صورت دلار، سکه و زمین نگهداری کنند. پس تولید رفته‌رفته کمتر و اقتصاد واقعی روزبه‌روز نحیف‌تر می‌شود و اقتصاد پولی همچون انگلی از باقیمانده خون تولید می‌مکد تا آن را بخشکاند. کم‌کم همه در این اقتصاد می‌فهمند که بهتر است تریدر باشند تا تولیدکننده؛ امروز چیزی را بخرند و فردای آن بفروشند. سود دلال در این جامعه از سود تولیدکننده بیشتر است و همین مسئله تولیدکننده را ترغیب می‌کند وارد فضای سوداگری شود و از تولید دست بکشد.  حالا فرض کنیم در چنین شرایطی با کاهش تولید، دولت بخواهد به مردم خدمت کند و برای رفاه حال آنان، دست به واردات بزند تا قیمت‌ها بیش از پیش افزایش نیابد. سوداگران چشم طمع به این واردات می‌دوزند تا بتوانند آبی گل‌آلود و با ورود پول، نقدینگی و دلالی از این قسمت نیز بدون زحمتی کسب سود کنند و بدتر آنکه تولید نحیف داخلی از این واردات هم ضربه می‌خورد و لاغرتر و لاغرتر می‌شود.  ◀️به سوی دیگر ماجرا برویم. به طور طبیعی، چون دولت سرعت رشد نقدینگی را کنترل کرده است، به نظر می‌رسد نقدینگی کافی برای تولیدکنندگان در جامعه وجود ندارد و در نتیجه تولیدکنندگان تقاضای نقدینگی دارند تا بتوانند دستمزد کارگران را بدهند و خط تولید را سر زنده نگه دارند. در چنین شرایطی فرض کنیم، دولت بخواهد برای حمایت از تولید داخلی، به تولیدکنندگان وام دهد تا آن‌ها به حیات اقتصادی خود ادامه دهند. 🔻🔻ادامه دارد ...
حالا با دادن این وام همه خیال‌شان راحت است که تولید ضربه نمی‌خورد، اما سؤال این است، با وجود اقتصاد پولی آیا تولیدکننده همه وام را به خط تولید می‌برد یا وسوسه می‌شود بخشی از آن را به سکه، زمین و ارز تبدیل کند؟ عقلانیت اقتصادی او در چنین شرایطی چه دستوری به او می‌دهد؟ به علاوه مگر این تولیدکننده قبلاً بخشی از نقدینگی خود را به دارایی‌های غیرمولد تبدیل نکرده بود؟ اگر به دنبال رونق تولید بود، چرا آن دارایی‌ها را تبدیل به سرمایه نکرده و به دنبال وام آمده است؟  پس حتی در چنین شرایطی، وام‌های تولیدی نیز به سرمنزل مقصود نمی‌رسند و به بازار پولی و سفته‌بازی دامن می‌زنند. 📌حالا برگردیم به اصل ماجرا. در چنین شرایط پیچیده‌ای چه باید کرد؟ دولت محترم تمام تلاش خود را برای کاهش عرضه نقدینگی انجام داده یا در حال انجام دادن است؛ اما کاهش عرضه تا زمانی که طرف تقاضا تغییر نکند، مشکل را حل نمی‌کند. اگر عرضه پول کاهش یابد، ولی همچنان تقاضای پول برای معاملات سوداگرایانه غیرمولد وجود داشته باشد، عطش بازار نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه بیشتر می‌شود. اینجاست که دولت و مجلس باید فکری کنند. چگونه می‌توانند طرف تقاضای پول برای معاملات سوداگرایانه را کنترل کنند و کاهش دهند؟ 💠به زبان ساده‌تر دولت و مجلس باید چه کاری انجام دهند که یک فعال اقتصادی به این نتیجه برسد تزریق پول به بازار‌های غیرمولد به سود او نخواهد بود و بهتر است پولش را به سمت تولید ببرد تا سود کند. 💠دولت و مجلس باید با شیبی ملایم و زمانبندی مناسب، با استفاده از ابزار‌های مالیاتی راه را بر اقتصاد سوداگرایانه ببندند. به طور مثال مالیات‌بستن بر خانه‌های سوم به بعد، باعث می‌شود یک فعال اقتصادی دارای سرمایه از فکر خرید خانه‌های بیشتر منصرف شود و بخواهد به سمت سرمایه‌گذاری روی بازار سکه برود، اما می‌بیند در این بازار هم به دلیل قوانین مالیاتی، امکان سود کردن فراتر از فعالیت‌های واقعی اقتصادی وجود ندارد. او وقتی در بازار‌های سوداگرایانه می‌چرخد و می‌بیند به فعالیتی پربازده نمی‌رسد، از سرمایه‌گذاری در این زمینه منصرف می‌شود و نتیجه می‌گیرد که بهتر است پولش را در بانک سپرده‌گذاری کند، اما متوجه می‌شود سود بانکی مثل سال‌های گذشته ۳۰‌درصد و ۴۰‌درصد نیست و بسیار کمتر از سود فعالیت‌های تولیدی است. تولیدکننده‌ها هم که هوش اقتصادی‌شان به آن‌ها گفته بود زمین و سکه بخرند، کم‌کم با فروش زمین و سکه سرمایه‌ها را به سمت تولید می‌آورند، بدون آنکه نیاز باشد دولت به آن‌ها وام دهد یا وام‌های دولتی را صرف خرید زمین و سکه کنند. تازه معافیت‌های مالیاتی تولید می‌تواند مشوق بیشتری برای حرکت به سمت تولید فراهم کند، البته مشخص است که این مسئله همه ماجرای اقتصاد نیست، اما یکی از مهم‌ترین ماجرا‌های اقتصاد خواهد بود. چنین رویکردی از سوی دولت و مجلس، رویکردی منطقی در اقتصاد است. بسیاری از کشور‌های پیشرفته با همین روش اقتصاد خود را ساماندهی کرده‌اند. اساساً چنین آزادی اقتصادی در ناحیه سوداگری که در ایران حاکم است، در کمتر کشوری از کشور‌های پیشرفته لیبرالیستی جریان دارد و به قول معروف در این زمینه کاتولیک‌تر از پاپ شده‌ایم. 🔻برای حرکت در مسیر بالا چند مسئله ضروری و حیاتی است: 1⃣نخست آنکه قوی لازم است تا به مردم آگاهی دهد این مسیر در بلندمدت به سود همه خواهد بود، خصوصاً به سود طبقه ضعیف جامعه. مسکن، سکه و ارز از کالا‌های تجاری خارج می‌شوند و قدرت خرید افراد افزایش پیدا می‌کند. این نوع مالیات هدفش طبقه‌های ضعیف یا با درآمد متوسط نیست. باید با مردم سخن گفت و حرف زد و آن‌ها را از انتظارات تورمی غیرمنطبق با واقع بازداشت. 2⃣ دوم و مهم‌تر آنکه باید رنگ مجلس در این دوره، یک باشد. مجلس باید بداند مهم‌ترین مشکل فعلی کشور ما، اقتصادی است. اگر برآیند کلی مجلس و صدایی که از آن بیرون می‌آید، اقتصادی باشد، آلارم خوبی به مردم و فعالان اقتصادی خواهد داد و ریل‌گذاری اقتصادی کم‌هزینه‌تر خواهد بود. این رویکرد در سخنرانی‌ها و نامگذاری‌های متعدد مقام معظم رهبری نیز مشهود است. اگر هر صدایی غیر از صدای اقتصاد از مجموع فعالیت‌ها و اختلاف‌نظر‌های مجلس در کشور طنین‌انداز شود، دستاورد‌های مجلس در هیچ زمینه‌ای حتی فرهنگی نیز امیدبخش نخواهد بود. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
😎 زنگ تفریح پیشنهاد به آلمانی های جهان برای شعار دادن no israel no ukraine life sacrifice for german ترجمه نه اسرائیل نه اوکراین جانم فدای آلمان ⬅️ به آلمانی‌های عزیز توصیه میشه این شعار رو به فارسی بگن تا مشکل قافیه‌شون حل بشه. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
📚معرفی کتاب📚 کتاب «امربه معروف ونهی از منکر در اندیشه اسلامی» اثر مایکل کوک یکی از بهترین آثار مکتوب در خصوص تبیین این آموزه اسلامی بحساب می آید. کوک در مقدمه کتابش از حادثه تکان دهنده اى یاد مى کند که باعث نگارش این کتاب و معرفى ساختار امر به معروف و نهی از منکر به جامعه غربى شده است. وی در یکى از روزهاى ماه سپتامبر 1988 در روزنامه اى مى خواند که در ایستگاه مترو شیکاگو و در برابر همگان زنى مورد تجاوز قرار مى گیرد. در حالى که آن زن از مردم کمک مى خواهد همه عابران بى توجه از کنار این صحنه رد مى شوند. آنچه در این حادثه مهم بود نه اصل تجاوز بلکه عکس العمل رهگذران بود. مایکل کوک پس از خواندن این خبر مى اندیشد: «ما به نوعى وظیفه داریم دیگران را از ارتکاب کارهاى ناپسند به همنوعان خود بازداریم» اما به این نتیجه مى رسد که در جهان غرب چنین وظیفه ای وجود ندارد و اصولا فرهنگ غرب نه نامی برای این وظیفه دارد و نه به مواردى که باید آن را به کار برد یا شرایطى که مى توان این وظیفه را ترک کرد پرداخته است. 💠اما مایکل کوک در جریان پژوهش هاى اسلامى خود دریافت که در اسلام نام و تعالیمى ویژه براى چنین وظیفه اى وجود دارد که همان «امر به معروف و نهی از منکر» باشد. این کشف جرقه اى بود براى اینکه وى این فریضه اجتماعی اسلام را موضوع تحقیق و تک نگارى معروف خود قرار دهد. کتابی که از سوی بسیاری از مجامع از جمله بیست و چهارمین دوره کتاب سال ایران، شایسته تقدیر شناخته شد. ترجمه این کتاب توسط انتشارات آستان قدس رضوی در دو جلد منتشر شد. ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر معظم انقلاب: «شیخ بهایی» یک آخوند به تمام معنای کامل است. ۱۳۷۰/۱۱/۱۵ ۳ اردیبهشت روز بزرگداشت شیخ بهائی، استاد علمایی چون محمد تقی مجلسی و ملاصدرا اعلی الله مقامهم الشریف.
🔰عمل شیخ بها به توصیه نبوی 💠به مناسبت سالروز بزرگداشت ایشان 🔹سنت چهل حدیث نگاری از سنن با برکت میان علمای خوش ذوق دینی است. بی اغراق همه کتب چهل حدیث شیرین و خواندنی هستند؛ خصوصاً اگر علمای طراز اول به جمع آوری و شرح این احادیث همت گمارند. در میان این بوستان پر گل، کتاب چهل حدیث شیخ بهائی به نظر بسیاری از اهل فن، یکی از بهترین نگاشته هاست که بی شک اخلاص، جامعیت و عمق علمی [۱] نگارنده از عوامل اثر گذار در این اقبال فراگیر به شمار میرود. 📖شیخ بهائی کتاب خود را با روایت حفظ چهل حدیث، آغاز کرده و تمام جوانب فقه الحدیثی آن را تبیین کرده است. آن گاه، به ترتیب ابواب فقهی روایاتی را در باره وضو، نماز، زکات، روزه، حج، جهاد نفس و امر به معروف، مطرح کرده و مسائل و مباحث مهم هر عنوان را تحلیل میکند. پس از آن، روایات اخلاقی ـ اجتماعی مورد نیاز مسلمانان را مطرح و به شایستگی تبیین میکند. برخی از روایات، همانند «وصیت امیر المؤمنین علیهالسلام» یا «مناهی رسول اللّه صلیالله علیه و آله»، در بردارنده ریز موضوعات فراوانی هستند. ایشان مباحث اختلاف احادیث طلب علم را نیز در اواخر کتاب مطرح کرده است. روایات آخر کتاب به توبه، مرگ و جایگاه روح پس از مرگ، اختصاص یافته است. شیوه نویسنده معمولاً این گونه است: ابتدا به مفردات و ترکیبات روایت پرداخته و پس از تبیین روایت، اشکالها و شبهه های احتمالی را بررسی میکند. 🔸چهل حدیث شیخ بهائی را میتوان دوره خلاصه و تعمیق معارف دینی برشمرد. گفته شده شیخ بهائی این کتاب را پیوسته در سفر و حضر به همراه داشت و از روی آن، برای دانشجویان تدریس کرده و آنها را به حفظ آن وادار میکرد. این کتاب به زبان عربی نوشته شده و تصحیح جدید آن نزدیک به ششصد صفحه است. 🔻در فرسته بعد یکی از احادیث موجود در کتاب و تجربه شگفت آور شیخ بها از عمل به آن که در شرح حدیث متذکرش شده است، تقدیم میشود. 📎پی نوشت ۱. به عنوان نمونه آیت الله العظمی شبیری می‌فرمایند: صاحب معالم و شیخ بهایی از اصولیین قوی به شمار می‌آیند. خصوصاً شیخ بهایی، ذوق و ذهن بسیار مستقیمی داشت. 1396/1/19 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
💎الحدیث السادس عشر* دعاء أداء القرض* و بالسند المتصل الی الشیخ الجلیل محمد بن بابویه، عن محمد بن بکران النقّاش، عن أحمد بن محمد الهمدانی مولی بنی هاشم، عن عبید بن حمدون الرواسی، عن حسین بن نصر، عن أبیه، عن عمرو بن شمر، عن جابر بن عبد اللّه الأنصاری، عن الإمام أبی جعفر محمد بن علی الباقر، عن أبیه علی بن الحسین زین العابدین، عن أبیه الحسین بن علی، عن أمیر المؤمنین علیهم السلام قال: 💠«... شکوت الی رسول اللّه دینا کان علی فقال: یا علی قل: «اللّهمّ أغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمّن سواک» فلو کان علیک مثل صبیر دینا قضاه اللّه عنک». [۱] ⬅️و الصبیر: اسم جبل بالیمن، لیس بالیمن جبل أعظم منه. قال جامع هذه الأحادیث عفا اللّه عنه: کثر علی الدین فی بعض السنین حتّی تجاوز ألفا و خسمائة مثقال ذهبا، و کان أصحابه متشدّدین فی تقاضیه غایة التشدّد حتّی شغلنی الاهتمام به عن أکثر أشغالی، و لم یکن لی فی وفائه حیلة و لا الی أدائه وسیلة، فواظبت علی هذا الدعاء فکنت اکرره کلّ یوم بعد صلاة الصبح، و ربّما دعوت به بعد الصلوات الاخر فیسّر اللّه سبحانه قضاءه و عجّل أداءه فی مدّة یسیرة بأسباب غریبة ما کانت تخطر بالبال و لا تمرّ بالخیال. [۲] (حدیث شانزدهم از کتاب چهل حدیث شیخ بهایی ... از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده که فرمودند: شکایت کردم به رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم از قرض زیادی که بر عهده داشتم. حضرت فرمود: یا علی! بگو: «اللّهمّ أغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمّن سواک» که اگر به اندازه صبیر قرض داشته باشی خدای متعال آن را ادا خواهد کرد. ⬅️صبیر نام کوهی است در یمن که کوهی بزرگتر از آن در آنجا وجود ندارد. جمع آور کننده این احادیث (خود جناب شیخ بهایی) میگوید: در سالی قرض من زیاد شد تا جایی که رسید به 1500 مثقال طلا! (این مبلغ به پول امروز بیش از ۲۰ میلیارد تومان است!) و صاحبان آن وامها هم با شدت تمام طلب خود را از من میخواستند، تا جایی که این قضیه همه ذهن و فکر من را مشغول کرده بود و هیچ راهی هم برای ادای این قرض نداشتم. پس مواظبت نمودم بر این دعا. بعد از نماز صبح این ذکر را تکرار میکردم و چه بسا بعد از نمازهای دیگر هم این ذکر را میگفتم. پس خداوند آنچنان ادای این قرض را آسان نمود و در مدتی کوتاه با اسبابی غریب آن را ادا کرد که اصلاً به ذهن و خیال خطور نمیکند.) 💢 آیت الله العظمی شبیری زنجانی در خصوص این ذکر فرموده‌اند: «بعد از نمازها این ذکر را تکرار کنید و تعداد ندارد. مضمونش نیز بسیار عالی است.»[۳] 📚منابع ۱. أمالی الصدوق: المجلس 61 ص 347 ۲. الاربعون حدیثا شیخ بهائی، ص ۲۴۵_۲۴۱ ۳. جرعه‌ای از دریا، ج 4، ص 382
🔰شکست آمریکا در طبس 🎙سخنرانی رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه تهران، ۱۳۵۹/۰۲/۱۲ 💢«و کم قصمنا من قریة» یعنى اى مردم نومید نباشید از این‌که بتوانید یک قدرت و یک امپراطورى عظیم را به زانو در بیاورید. نگوئید امریکا یک قدرت جهانى است و چگونه یک ملت مى‌تواند این قدرت را به خاک بنشاند، این کار در تاریخ بارها و بارها تکرار شده است. «وکم قصمنا من قریة» ما اى بسا تمدنها و شهرها و حکومتها و امپراطوریها را که در هم شکسته‌ایم؛ «و انشأنا بعدها قوماً آخرین» و پس از آنها مردم دیگرى را روى کار آورده‌ایم همان دست، همان قدرت و همان نیرو مى‌تواند امروز امریکا را هم به خاک سیاه بکشاند و نمونه‌ها و طلیعه‌اش در ایران و در منطقه آشکار شده است، ضربتها را یکى پس از دیگرى مى‌خورند. این در گذشته‌ى نزدیک به زمان ما و در کشور خود ما که خاندان منفور پلید با تکیه بر قدرتهاى جهانى مى‌توانستند هر کارى بخواهند بکنند، امروز جاى آنها را توده‌هاى مردم پرکرده‌اند، جاى آنها را حکومت حق و عدل اسلامى پرکرده است، آنها در به دران روزگار و سراسر جهان هستند، پى چاره و حیله و تدبیر و پیوست به این قدرت و آن قدرت، اما دستشان هم به جایى بند نیست، پس این وعده‌ى الهى کاملاً قابل تحقق هست. 🔸«و کم قصمنا من قریة کانت ظالمة» آن قریه‌اى، آن تمدنى، آن امپراطورى و قدرتى که ستمگر است مورد این تهاجم لشگریان خدا قرار مى‌گیرد و در هم فرو مى‌ریزد، چیزى که امروز در مقابل چشم ما نسبت به امپراطورى عظیم امریکا مشاهده مى‌شود. چه کسى تصور مى‌کرد که دستگاه نظامى مجهز مرتب امریکا در بیابانهاى طبس و در کویر مرکزى ایران آنچنان دچار فضاحت و شرمندگى بشود؟ که ما رفتیم از نزدیک آن فیلهاى فولادى را دیدیم و آیه‌ى کریمه‌ى قرآن بى‌اختیار به یاد انسان مى‌آید. «ألم تر کیف فعل ربّک باصحاب الفیل. ألم یجعل کیدهم فى تضلیل» آن حیله‌اى و کیدى که آنها براى مردم ترتیب داده بودند دیدید چگونه خنثى شد؟ در دو طرف جاده‌ى یزد و طبس لاشه‌هاى هواپیماها و هلى‌کوپترها، آن پیلهاى فولادى را مى‌بینید که تلّى از خاکستر شده‌اند؟ اجساد مردگانى در زیر آن تلّ خاکستر بوده است و شاید همین حالا هم باشد که اینها به قصد تجاوز آمده بودند، دزدانى که آمده بودند شبیخون بزنند بروند مزد بگیرند. واى از بدبختى بشر، اُف بر این مستمندى رژیمهایى که بر یک چنین عناصرى حکومت مى‌کنند و یک چنین از عناصرى عصاى دست و وسیله‌ى اتکاى آنها هستند. 🔹آیات قرآن با همین آهنگ در سوره‌ى انبیاء پیش مى‌رود و مى‌رسد به این‌جا که ما آسمان و زمین را به بازیچه نیافریدیم، هدفى وجود دارد، نقشه‌اى وجود دارد، این نقشه پیش مى‌رود و این نقشه عبارت است از خرد شدن قدرتهاى ظالم و ستمگر در سراسر عالم. این نقشه‌ى الهى، این نقشه‌ى طبیعى تاریخ بشر عبارت است از به خاک مالیده شدن بینى امپراطورهاى بزرگ مانند امپراطورى انگلیس و امپراطورى امریکا در این زمان و همه‌ى امپراطوریهاى اقتصادى و سیاسى که بر اسب قدرت سوارند و مى‌تازند. این خط طبیعى عالم است، دنیا به سوى این هدف پیش مى‌رود، بگذار چند صباحى جولان بدهند که جولانشان را هم دادند؛ امروز وقت سقوط و فرود آمدن آنهاست. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎مومنانه💎 تاثیر حجاب در نگرش انسان به خود دیدگاه خانم «سوزان هیتو»؛ آمریکایی تازه مسلمان از کارکرد حجاب در اندیشه خودش. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید