eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.2هزار دنبال‌کننده
571 عکس
89 ویدیو
43 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 تبیین ملموس معارف دین 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین 💢یکی از راه های انتقال صحیح معارف دین، «تبیین ملموس آنها» است. یعنی آموزهای دینی باید طوری برای مخاطب بیان شوند تا به بهترین شکل آنها را بفهمد و وجود آن را در زندگی خود حس کند. 🔻به دو مثال زیر توجه کنید: 🔸مثال اول: زهد ▪️گاهی در تببین زهد گفته میشود: «زهد یعنی بی میلی و بی رغبتی به دنیا». اما اینگونه تبیین برای کسی که هر روز برای کسب درآمد به سر کار میرود و واقعا از ته دل عاشق اموال خود است، چندان ملموس نیست و درک صحیحی از معنای زهد پیدا نمیکند. ▪️در تببین ملموس زهد میتوان گفت: «گاهی یک اسکناس هزار تومانی از جیب انسان به جوی آب میفتد و از دست انسان میرود. اما گاهی این اتفاق برای یک دسته اسکناسی که مجموعا 100 میلیون است میفتد. هر کدام از اینها چه تاثیری در نفس انسان دارد؟» ▪️مخاطب به وضوح درک میکند که اگر اسکناس هزار تومانی از دست او برود، بی خیال آن میشود و انگار نه انگار که مالی از دست او رفته است. اما در فرض دوم چنین نیست. ▪️زهد یعنی انسان نسبت به همه اموال و دارایی اش، مانند فرض اول برخورد کند. همانطور که به دست آوردن یا از دست دادن یک اسکناس هزار تومانی، تاثیری در غمگین شدن یا خوشحال شدن او ندارد، به دست آوردن یا از دست دادن همه مظاهر دنیا (شهرت، ریاست، ثروت و ...) باید برای او اینگونه باشد. 🔸مثال دوم: حضور قلب در نماز ▪️در تبیین حضور قلب میتوان گفت: «کارمندی را تصور کنید که وظیفه اش، مهر کردن 100 برگه است. وقتی او در حال این کار است، ممکن است هوش و حواسش جای دیگری باشد و اصلا متوجه کاری که انجام میدهد نباشد. اما بخاطر عادت، جسمش به ترتیب تمام برگه ها را مهر میزند. حال خیاطی را تصور کنید که نخ های خیاطی اش به هم گره خورده است. هنگام باز کردن گره ها، تمام هوش و حواس و توجه او به باز کردن گره ها و کاری است که انجام میدهد.» ▪️حضور در قلب نماز، شبیه بازکردن گره های کور نخ خیاطی است. یعنی فکر و ذکر و توجه انسان باید به نماز باشد و ملتفت باشد که دارد چه کاری انجام میدهد. ▪️این تببین برای کسی که تا به حال تجربه حضور قلب در نماز نداشته، بسیار ملموس تر از آن است که گفته شود: «حضور قلب در نماز یعنی خودت را در محضر خدای تعالی بدان و بدان که چه میکنی.» ♦️از بهترین راه های ملموس کردن آموزه های دین، تشبیه آنها به کارهایی است که در زندگی روزمره انسانها وجود دارد. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔔معرفی کتاب 📙کتاب ارزشمند «العبرة الساکبة» اثر حجت الاسلام‌ و المسلمین علی‌رضا قاسمی منبعی تخصصی برای طلاب و مبلغین گرامی، همچنین مادحین آشنا به زبان عربی 🔻برخی از مزایای کتاب: ۱. تتبع کم نظیر و ارائه تمام داده های حدیثی و تاریخیِ لازم پیرامون وقایع عاشورا، در قالبی بسیار منظم، با تکیه بر منابع متقدم ۲. مراعات ضوابط فنی، و پرهیز از ذوق گرایی ۳. اهتمام به تقویت مشهورات در چارچوب ضوابط علمی ۴. اهتمام به جنبه‌های اعتقادی چه در ارتباط با اهل بیت علیهم السلام و چه دشمنانشان ۵. جمع بندی‌ها و استنتاج‌های فنی در صورت ورود به اقوال اختلافی یا گزارشهایی که با ابهام یا چالش تاریخی و یا غیره روبروست. ۶. هنرمندی در تبویب، و ابداع عناوین بدیع که زاویه دید تازه‌ای نسبت به وقایع کربلا ایجاد می‌کند و .... 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 نماهنگ زیبا "ذکر الهی" ویژه روزه عرفه 💠 به همراه بیاناتی از رهبر معظم انقلاب درباره قدر دانستن روز عرفه 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
راه‌کارهای نوین در شناخت طبقه راویان.pdf
644.3K
📕مقاله 〽️ "راه‌کارهای نوین در شناخت طبقه راویان" 🖊 سید علیرضا حسینی شیرازی 🖊 محمد لطفی پور 🖇 فصلنامه، تحقیقات علوم قرآن و حدیث، دوره 21، شماره 1 - شماره پیاپی 61، خرداد 1403، صفحه 111-139 📝 چکیده: 🔸 شناخت طبقه راویان واقع در اسناد احادیث، یکی از بنیادی‌ترین نیازها در فرایند اعتبارسنجی احادیث شیعه است؛ زیرا در ارزیابی احادیث، شناخت طبقه راوی و دست‌یابی به اتصال سلسله راویان سند، تاثیر بنیادین دارد. طبقه راوی به معنای شناخت تقریبی عصر فعالیت‌های حدیثی راوی در دو دوره تحمل (زمان علم‌آموزی و اخذ حدیث) و اداء (آموزش اندوخته‌ها به‌نسل‌های پسین) می‌باشد. دانشیان رجال شیعه در دوران معاصر، برای شناسایی طبقه راویان از راه‌کارهای گوناگون بهره می‌جویند. تجربه نگارندگان در مطالعات پیراحدیثی مرتبط با طبقه راوی، بیان‌گر آن است که این راه‌کارها، نمی‌تواند تمام چالش‌های فراروی شناخت طبقه راویان را، پاسخ‌گو باشد. نوشتار حاضر، با توجه به اطلاعات موجود در منابع رجالی، فهرستی و حدیثی شیعه، سعی در ارائه چهار راه‌کار نوین طبقه‌شناسی دارد که از رهگذر آن، بتوان از بسیاری از چالش‌های باقی‌مانده، گذرکرد. عملکرد برخی از این راه‌کارها در گشودن چالش‌های طبقه‌شناسی سه تن از راویان فعال در عرصه انتقال تراث حدیثی امامیه، یعنی ابراهیم‌بن‌هاشم، محمدبن‌عیسی‌بن‌عبید و محمدبن‌احمد‌بن‌یحیی، به نمایش گذاشته‌شده‌است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔔زنگ تفریح روز عید است، لبتان خندان شوخی با حاجیان😂 🎤علامه جعفری"ره" ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰مفهوم «ضعف» از نگاه دانشمندان رجالی 📓برگرفته از کتاب «اعتبار سنجی احادیث شیعه»؛ نوشته حضرت استاد حسینی شیرازی 🔹«ضعف» از دیدگاه دانشمندان رجالی به معنای «نپذیرفتن احادیث منفرد یک راوی» است. منظور از احادیث منفرد، روایاتی است که فقط آن راوی نقل کرده باشد و طریق دیگری برای آن روایت وجود ندارد. 🔹در نتیجه «ضعف» از دیدگاه رجالیان، به معنای کنار گذاشتن تمام روایات یک راوی نیست، بلکه برخی روایات راویان ضعیف، صلاحیت کشف از آموزه های دینی را دارند. 🔹یکی از شواهد این مطلب، این است که درباره بسیاری از راویان ضعیف، گفته اند: «روایات منفرد او قابل قبول نیست.»؛ مانند محمد بن سنان (1)، محمد بن اورَمَه (2) و ده ها راوی دیگر. بعنوان مثال شیخ طوسی درباره وهب بن وهب میفرماید: «و هو ضعیف لا یعوّل علی ما ینفرد به.» (3) 🔹ممکن است کسی اشکال کند که: پذیرفتن احادیث غیر منفرد یک راوی ضعیف، فایده ای ندارد؛ زیرا همان روایت را راوی ثقه دیگری نقل کرده است که حجت بوده و طبق آن عمل میشود. پس میتوان گفت که تمام روایات راویان ضعیف، قابل قبول نیست. 🔹پاسخ اشکال این است که: یکی از فواید پذیرفتن احادیث غیر منفرد راوی ضعیف، تراکم ظنون یا انعقاد شهرت و تواتر است که خود را در آموزه های کلامی، تاریخی و فقهی نشان میدهد. 📚منابع: 1. نجاشی، الرجال، ش 888 و شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج 7، ص 316. 2. نجاشی، الرجال، ش 891 و شیخ طوسی، الفهرست، ش 621. 3. شیخ طوسی، الفهرست، ش 462. 📲 عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰 اندیشکده مستعدان برگزار می‌کند: ⬅️ سلسله نشست‌های علمی (نشست شانزدهم) 🔰عنوان: بررسی اجمالی مسئله دوران بین زیاده و نقیصه در متون با ارائه برخی نمونه ها 🎙 و ارائه توسط حجت الاسلام و المسلمین استاد هادی سلیمان ⏰ زمان: شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۵ 🎦 لینک شرکت مجازی: https://room.gharar.ir/864c1f2a-392c-4680-820b-b02809ecf9e7 💢 بنا به درخواست های مکرر، امکان شرکت حضوری برای غیر از اعضای اندیشکده به تعداد محدود فراهم شده است. (فقط برادران) اولویت با کسانی است که زودتر ثبت نام نمایند. برای ثبت نام نام و نام خانوادگی خود را ارسال بفرمایید. @Yasinnoorahan 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰غلوّ؛ مهمترین عامل تضعیف راویان شیعه 📓برگرفته از کتاب «اعتبارسنجی احادیث شیعه»؛ نوشته حضرت استاد حسینی شیرازی 🔸با نگاهی به کتب رجالی، این حقیقت نمایان میشود که غلوّ، حضور پررنگ و نقش بسزایی در تضعیف راویان شیعه دارد؛ به گونه ای که حدود 90 درصد راویان ضعیف، متهم به غلوّ بودند. 🔸اما تضعیفات مبتنی بر غلوّ، قابل پذیرش نیست. برای این مطلب، دو دلیل و دو شاهد وجود دارد: ▪️دلیل اول: اینگونه تضعیفات، مبتنی بر زیرساخت های کلامی بوده که برای ما ناشناخته است. چه بسا یک رجالی، با توجه به مبنایی که از نظر ما اشتباه است، یک راوی را متهم به غلوّ و در نتیجه ضعیف خوانده، در حالی که طبق مبنای ما، آن راوی غالی نیست. ▪️دلیل دوم: حضرات معصومین علیهم السلام در بعضی موارد با متهم کردن یک راوی به غلوّ مخالفت کرده اند و او را از اتهام غلوّ، بری کردند. بعنوان مثال امام هادی علیه السلام درباره محمد بن اورَمَه که نزد اکثر قمی ها متهم به غلوّ بود، نامه ای به آنها نوشتند و وی را از تهمت غلوّ بری دانسته و حسن عقیده او را ستودند. (1) در نتیجه ممکن است باور عمومی یک حوزه حدیثی درباره غالی بودن یک راوی، اشتباه باشد! ▪️قرینه اول: مرحوم نجاشی با برخی از تضعیفات مبتنی بر غلوّ مخالفت کردند. این مطلب، امکان نادرستی اینگونه تضعیفات را باورپذیر میکند. بعنوان مثال ایشان درباره حسین بن عبیدالله بن سهل فرمودند: «رمی بالغلوّ. له کتب صحیحة الحدیث.» (2) ▪️قرینه دوم: مرحوم ابن غضائری نیز با وجود اینکه از سخت گیرترین دانشمندان رجالی هستند، با برخی تضعیفات مبتنی بر غلوّ مخالفت کردند. ایشان درباره احمد بن حسین بن سعید فرموده اند: «قال القمیون: «کان غالیاً». و حدیثه فی ما رأیته سالم.» 📚منابع: 1. ابن الغضائری، الرجال، ش 133. 2. نجاشی، الرجال، ش 86. 3. ابن الغضائری، الرجال، ش 12. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🎤 ویژه انتخابات ریاست‌جمهوری 👈 اخلاق مداری؛ مرز بین مردم سالاری دینی و دموکراسی‌های دروغین 🔹️مرز بین مردم سالاری دینی و دموکراسی‌های دروغین، اخلاق مداری است. مرز بین اینکه میگوییم سیاست ما عین دیانت ما است و نظریه جدایی دین از سیاست در همین محور است. آن سیاستی که سیاست بداخلاقی باشد، سیاست فریب باشد، سیاست دروغ و نیرنگ باشد هرگز دین آن را تأیید نمیکند. آنجایی که سیاست، سیاست اخلاق مدار باشد، سیاست درست باشد، بر پایه‌ی عدالت باشد، بر پایه‌ی دفاع از محرومین باشد بر پایه‌ی سعادت، تنظیم سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت باشد اینجا بحث وحدت و اتحاد سیاست و دیانت مطرح می‌شود. مرز بین همه‌ی اینها خلاصه همین بحث اخلاق مداری است. 🖥 رسانه KHAMENEI.IR در گفت‌وگو با حجّت‌الاسلام میرهاشم حسینی، از اساتید حوزه، تحلیلی پیرامون اهمیت و چگونگی اخلاق مداری در عرصه انتخابات داشته است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 khl.ink/f/56735 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰 اندیشکده مستعدان برگزار می‌کند: ⬅️ سلسله نشست‌های علمی (نشست شانزدهم) 🔰عنوان: بررسی اجمالی مسئله دوران بین زیاده و نقیصه در متون با ارائه برخی نمونه ها 🎙 و ارائه توسط حجت الاسلام و المسلمین استاد هادی سلیمان ⏰ زمان: شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۵ 🎦 لینک شرکت مجازی: https://room.gharar.ir/864c1f2a-392c-4680-820b-b02809ecf9e7 💢 بنا به درخواست های مکرر، امکان شرکت حضوری برای غیر از اعضای اندیشکده به تعداد محدود فراهم شده است. (فقط برادران) اولویت با کسانی است که زودتر ثبت نام نمایند. برای ثبت نام نام و نام خانوادگی خود را ارسال بفرمایید. @Yasinnoorahan 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔖برشی از مصاحبه رسانه KHAMENEI.IR با حجت الاسلام و المسلمین میرهاشم حسینی 🔰 اخلاق مداری در حوزه سیاست چه اهمیتی دارد و عرصه انتخابات چگونه باید بر مدار اخلاق تنظیم شود؟ 🎙یکی از بهترین نصیحت‌ها و موعظه‌های قرآن کریم، این است که خداوند می فرمایند:« إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا» یکی از بهترین خیرخواهی‌ها که باعث خوشبختی می‌شود این است که یاد بگیریم همیشه امانات را به اهلش واگذار بکنیم. گاهی این امانت ممکن است امانت مالی باشد، جنبه‌ی اقتصادی داشته باشد، گاهی اوقات هم این امانت، ریاست و مقامی هست. در واقع نصیحت و خیرخواهی خدا نسبت به شما این هست که امانت را به اهلش بدهید و موقعی که دارید قضاوت و داوری میکنید با  عدل و انصاف قضاوت و داوری کنید، بی‌رحمانه حرکت نکنید. بی‌حساب وارد نشوید، با انصاف باشید. این یکی از نصایح بزرگ و موعظه‌ی بزرگ و پند بزرگ خداوند هست. متن کامل گفتگو http://khl.ink/f/56735 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔖برشی از مصاحبه دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب با حجت الاسلام و المسلمین میرهاشم حسینی 🎙یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها و مرز بین تمدن واقعی و توحش، همین مباحث اخلاق مداری و رعایت این نکاتی است که در همین آیات و روایات به آن اشاره شده است. اینکه شخص بداند هم حق است و هم تکلیف که امانتها را بشناسد مثلاً مال و منال و افراد و ریاست و مقامها اینها همه یک نوع امانت است که باید به اهلش واگذار بشود. انسان همان طور که در خانواده‌اش آزمایش می‌شود نسبت به اطرافیانش آزمایش می‌شود، نسبت به معلّمش آزمایش می‌شود، نسبت به شاگردش آزمایش می‌شود، نسبت به انتخاب افراد شایسته هم مورد آزمایش قرار میگیرد که این آزمایش بزرگی هست. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سلسله نشست‌های علمی (نشست شانزدهم) 🔰عنوان: بررسی اجمالی مسئله دوران بین زیاده و نقیصه در متون با ارائه برخی نمونه ها 🎙 و ارائه توسط حجت الاسلام و المسلمین استاد هادی سلیمان 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰دوران بین زیاده و نقیصه 📓برگرفته از فرمایشات حجت الاسلام و المسلمین استاد هادی سلیمان در شانزدهمین نشست علمی اندیشکده مستعدان 🔹محل نزاع در بحث دوران بین زیاده و نقیصه، روایتی است که دو گونه نقل شده است و در یک نقل، زیاده ای نسبت به نقل دیگر وجود دارد. 🔹رویکرد رایج به این مسئله، جریان «اصالة الزیادة» است؛ چرا که جا انداختن یک لفظ یا عبارت هنگام نقل یا نسخه برداری، منافاتی با وثاقت ندارد و گاهی بخاطر عللی همچون سهو و غفلت، رخ میدهد. اما اضافه کردن عمدی یک عبارت به روایت، با وثاقت منافات دارد و اضافه کردن سهوی آن نیز تقریبا ممکن نیست. 🔹رویکرد دیگری به این مسئله وجود دارد و آن اینکه به این بحث و امثال آن، نباید به صورت قاعده ای و فرموله نگریست، بلکه باید مورد به مورد بررسی کرد. نمیتوان قاعده ای بعنوان «اصاله الزیادة» تاسیس کرد و در موارد دوران بین زیاده و نقیصه، حکم به زیاده کرد. 🔹بعنوان مثال اگر کسی با فرایند نسخه برداری آشنا باشد، به خوبی درک میکند که علل عقلائی مختلفی ممکن است منجر به زیاده در متن شود؛ عللی همچون «اضافه شدن حاشیه به متن» یا «انس ذهنی ناسخ با عبارات مشابه». ▪️در نسخه های قدیمی، گاهی مطلبی را بعنوان حاشیه در لابلای خطوط مینوشتند. اما گاهی ناسخ تصور میکرد این حاشیه جزو متن است و هنگام نسخه برداری آن را به متن اصلی اضافه میکرد. ▪️همچنین گاهی ناسخ بخاطر انس ذهنی با عبارتی خاص، برداشت ویژه ای را از متن میکند و برای ایضاح مطلب، عبارتی توضیحی را به متن اضافه میکند، در حالیکه مراد مولف چیز دیگری بوده است. مثلا وقتی با «اباجعفر» مواجه میشود، تصور میکند امام باقر علیه السلام است و قید «الباقر» را اضافه میکند، در حالیکه مراد مولف اباجعفر منصور است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
شعر خوانی کمال‌زارع.mp3
10.35M
برگزیده مسابقه که سال گذشته توسط کانال اندیشکده مستعدان برگزار شد 🔸حجت الاسلام کمال زارع شاعر: احمد علوی 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
متن ادبی عيد غدیر .pdf
39.1K
برگزیده مسابقه که سال گذشته توسط کانال اندیشکده مستعدان برگزار شد. 🔸 جناب آقای حسن فتح الله زاده 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری وحدت ملی را مراعات کنند 🎤 رسانه KHAMENEI.IR در گفت‌وگو با حجّت‌الاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی، از اساتید حوزه، تحلیلی پیرامون اهمیت و چگونگی اخلاق مداری در عرصه انتخابات داشته است. 🔍 متن کامل گفتگو را بخوانید👇 khl.ink/f/56735 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
برگزیده مسابقه که سال گذشته توسط کانال اندیشکده مستعدان برگزار شد 🔸 سرکار خانم رضایت بسم رب العلی هان ای اهل جهان ! فانی بودید و باقی شدید ممات بودید و حیات شدید نهال بوديد و شجره شديد خفته بودید و بیدار شدید برخیزید و هلهله کنید به نام نامدار خیبر، امیر صف شکن امیر المؤمنین، مصداق آن شق القمر! آن یَل فداکار لیله المبیت بنگر که دحوالارض اینجاست! به وقت هجده ذی الحجه در مقابل صد و بیست و یک هزار کوکب بر روی آن آبگیر غدیر! هلال ماهی هویدا شده است که در فروغ خود بر شمس تابان فزونی گرفته آری! مولود کعبه قیامت کرده است که راز رسوایی ابلیس برملا کرده است اینجا شاید برای آن رانده شده رمی جمره ای دیگر پس از حجه الوداع باشد دست های مشت شده علیه او حال با دستان پسر بنت اسد گره خورده اند ... حال در این روضه ی رضوان دنیوی آتش حسد را کیست که خاموش سازد ؟ الّا ایزد که آتش بر خلیل فروکش ساخته سال سائل من عذاب واقع! آنگاه که بر نعمان بن حارث سنگ های سجّیلی باریدن کردند و جامه ی ننگ را بر سفیانی ها پوشاندند باید دانست که عاقبت حسد هلاکت بود و فضاحت! و شنیدم که در آن صحرا قدح بیعت زنان گداخته شده من می دانم شرح ماوقع را خورشید برای بیعت با علی حلول کرده بود در آن ظرف آب و چنان در عشق حیدر کرار ذوب شد که تمام جام ها را شاید به آتش کشید و آنگاه که دانستم علی با حق است‌ و حق با علی است باور کردم که صراط مستقیم تنها علی است و دانستم که علی جان پیامبر بود هنگامی که دشمن از مباهله گریزان بود... پس سلام بر آیه ی ولایت آنگاه که در رکوع نازل شد و جهان در حیرت فرو رفت ... 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
برگزیده مسابقه که سال گذشته توسط کانال اندیشکده مستعدان برگزار شد. 🔸 حجت الاسلام امیر رضا ملکی ♦️«بسمه تعالی شأنه» 🔻پیش از مطالعه متن زیر، برای سلامتی و طول عمر مقام معظم رهبری صلواتی بفرستید. 🔸بیایید یک اتفاق فرضی را با هم تصور کنیم. فرض کنید مقام معظم رهبری فردا سخنرانی دارند، ولی با تمام سخنرانی های قبلی ایشان متفاوت است. 🔸ایشان دستور دادند که هنگام سخنرانی ایشان، تمام شبکه ها باید برنامه های خود را قطع کرده و سخنرانی ایشان را از ابتدا تا انتها به طور زنده پخش کنند. 🔸همچنین ساعت 8 شب را برای سخنرانی انتخاب کردند، تا اکثر مردم بتوانند به طور زنده سخنرانی را بشنوند. 🔸ساعت 8 شب فردا فرا میرسد. یک سوال اساسی، ذهن همه مردم را به خود مشغول کرده است: «مگر چه مسئله مهمی قرار است بیان شود؟!» 🔸سخنرانی آغاز میشود. علاوه بر ایشان، شخص دیگری نیز کنارشان نشسته است. ابتدا به مدت 20 دقیقه، حمد و ثنای الهی را بجا آورده و از نعمات خدای تعالی به ملت ایران میگویند. از زحمات معصومین علیهم السلام برای حفظ دین گرفته، تا خون های ریخته شده برای انقلاب، همه را یک به یک بیان میکنند. به تمام فتنه ها و دشمنی های مستکبرین از ابتدای انقلاب اشاره میکنند. 40 دقیقه از سخنرانی گذشته است. سپس ایشان از سختی های ایام رهبری میگویند. از منافقینی که کاری جز سنگ انداختن در راه انقلاب نداشتند، تا دوستانی که بخاطر کم بصیرتی مسیر انقلاب را کند کردند. 🔸یک ساعت از سخنرانی گذشته، اما سوال مردم، پاسخ داده نشده است. ایشان بعد از همه این مطالب، میفرمایند: «مردم عزیز ایران، در تمام مدت رهبری خود، از هیچ خدمتی به شما کوتاهی نکردم. اما مطلب امروز، از همه مطالب گذشته مهمتر است. اگر این مطلب را نگویم، احساس میکنم رسالت خود را انجام نداده ام.» سپس دست کسی که کنارشان نشسته است را بالا گرفته و میفرمایند: «تمام کسانی که تحت ولایت من هستند، بدانند که از این به بعد باید تحت ولایت ایشان باشند.» سپس از صفات و فضایل آن شخص گفته و در آخر میفرمایند: «تمام کسانی که صحبت من را شنیدند، باید به تمام کسانی که نشنیدند، برسانند.» 🔸سخنرانی بعد از 2 ساعت به اتمام میرسد. سوال مردم پاسخ داده شده است. همه کسانی که سخنرانی شنیدند، چنین فهمیدند که ایشان تکلیف رهبری و حکومت جامعه پس از خودشان را مشخص کردند. 🔸اگر فردای سخنرانی، کسی به شما بگوید «منظور ایشان فقط این بود که با فلانی، دوستی و رفاقت داشته باشید» خنده تان نمیگیرد؟! به او نمیگویید این همه دم و تشکیلات و تاکید و حساسیت روی زمان سخنرانی و چگونگی پخش، فقط برای اینکه بگویند با فلانی دوست باشید؟! 🔹غدیر نیز همین است. در آخرین سال عمر پیامبر، در مکانی که همه کاروانهای حج از آنجا عبور میکنند، در طی یک سخنرانی چند ساعته، با تاکیدات فراوان، آیا هدف رسول اکرم این بود که به مردم بگویند با علی دوست باشید؟! 🔹اگر کسی غدیر را درست تصور کند، تنها برداشتی که میکند این است که هدف پیامبر اکرم، مشخص کردن «تکلیف حکومت و زمامداری جامعه پس از خودشان» بود، نه صرف درخواست دوستی با مولا امیرالمومنین علیه السلام. و السلام علی من اتبع الهدی▪️ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰غدیر؛ نصب غیر قابل دسترس بشر؟! 🔹اعتقاد شیعه در مسئله نصب امام، این است که فقط به انتخاب الهی است. عقل بشری، اولا به ملاکات امامت و ویژگی های لازم برای مدیریت دنیا و آخرت مردم دسترسی ندارد، ثانیا اگر هم دسترسی داشته باشد، نمیتواند تمام زوایای یک شخص را بشناسد تا بر ملاکات تطبیق دهد، ثالثا در صورت تساوی دو شخص، متحیر میشود. لذا حتما باید پای وحی الهی به میان بیاید تا مسلمانان را از شخص شایسته بعنوان حاکم آگاه کند. 🔹اما تصور کنیم که بعد از شهادت رسول اکرم صلی الله علیه و آله، نصب حاکم و مدیر جامعه با مردم بود. در چنین شرایطی، حکم عقل چیست؟ آیا حکم عقل، جز این است که خلیفه و جانشین رسول اکرم صلی الله علیه و آله، باید در مجموع، شبیه ترین شخص به ایشان باشد. 🔹عقل فی الجمله درک میکند که مثلا خصوصیاتی همچون قد، رنگ چشم و مو، تُن صدا، تعداد فرزند و ... تاثیر چندانی در انتصاب بعنوان خلیفه و جانشین پیامبر ندارد. اما در مقابل ویژگی هایی همچون علم، تقوا، سابقه، مجاهدت، شجاعت، توانِ مدیریت، ایثار و بخشندگی، رحم و عطوفت با مردم، محکم بودن در مقابل دشمنان و ... از بایسته های جانشین پیامبر است؛ چرا که خود ایشان نیز مظهر این صفات بودند. 🔹در آن زمان به شهادت تاریخ (و حتی دشمنان)، امیرالمومنین علیه السلام در تک تک این صفات یا لااقل در مجموع این صفات سرآمد بود. نزول آیات مختلف در شأن او، تمجیدات پیامبر از او در طول سالیان متمادی به مناسبت های گوناگون و تجربه مسلمانانی که سالها در کنار او زندگی کردند، اثبات کننده این سرآمدی است. حتی اکنون با گذشت هزار و اندی سال و فضیلت سازی دروغین برای خلفا، بازهم اگر قضاوت کنیم، کسی جز امیرالمومنین علیه السلام لایق تصدی حکومت و مدیریت جامعه اسلامی نبود. 🔹لذا هرچند شیعه به درستی نصب امام و حاکم جامعه را امری الهی میداند، اما حتی اگر قضاوت با عقل سالم باشد، تشخیص عقل، تفاوتی مصداقی با انتخاب الهی ندارد، مگر عقلی که تعصبات کورکوانه جاهلی قدرت تصمیم را از او گرفته باشد و احکام آن تحت سلطه هوای نفس شنیده نشود. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
📝حجت الاسلام یاسین نوراهان بسم الله الرحمن الرحیم مرزبندی روشن است ... 【روی لینک ها کلیک کرده و کتب را مطالعه و کلیپ ها را مشاهده نمایید】 وجوب محبت امیرالمومنین علیه السلام، متابعت ایشان و حتی بیان ولایت به معنای خاصی که شیعه معتقد است، آنچنان در کلمات نبوی تکرار شده است که اهل سنت به هیچ وجه نمیتوانند آن را نادیده انگارند. این اعتراف ها در کتب معتبر آنان کم و بیش دیده می شود، مرحوم علامه عسکری اعلی الله مقامه الشریف در کتاب ولایت علی علیه السلام در قرآن و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله، مفصل به این مسئله پرداخته اند. برخی علمای منصف تر معاصر آنان نیز از بیان چنین نکاتی اباء ندارند؛ از جمله مشهورترین آنان که بعضا با شور فراوان به بیان حقایق میپردازند میتوان به شیخ علی جمعه، شیخ طارق یوسف، نادی البدری و شیخ حسن الجنانی اشاره نمود. طبیعتا این اعتراف ها یکی از جذاب ترین مقوله ها برای کسانی است که دغدغه مقابله فکری با اهل سنت را دارند؛ زیرا بدون شک اعتراف خصم در مناظره را میتوان استدلال اعلی خواند. باید توجه داشت که اساس مشکل شیعه و اهل تسنن، ولایت بلافصل امیرالمومنین علیه السلام است و این اعترافات دلیل بر این نمیشود که آنها به این اصل اساسی گردن نهاده باشند، گرچه این اعتراف و انکار بسیار عجیب مینماید. بنابراین برخی از سخنوران آنان، جرئت کرده و در بین بیان فضائل امیرالمومنین علیه السلام و حتی اعتراف به غدیر، اصل تشیع را به دلائل گوناگون و با بی انصافی تضعیف کنند، در حالی که شاخصه اساسی شیعیان اعتقاد به ولایت بلافصل امیرالمومنین علی علیه السلام است و مسائل باید در همین بخش حل و فصل شود و باقی مسائل فرع بر همین است. آنان اگر بر فرض مشکل علمی داشته باشند، مشکلشان باور نداشتن خطا و فسق برخی صحابه است و لذا حتی اگر به حق ولایت بلافصل امیرالمومنین علیه السلام هم اعتراف کنند، بازهم به خاطر آنچه رخ داد، دیگران را صاحب حق ثانوی میدانند. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰نکاتی درباره «حادثه غدیر» 🔹نکته اول: اصل اتفاق افتادن حادثه غدیر، مسلم و قعطی بوده و حتی اهل سنت نیز شکی در اصل تحقق آن ندارند. تفاوت در چگونگی تفسیر این واقعه است، که آن هم با دقت و تامل در مقدّمات و مؤخّرات این حادثه، زمان وقوع آن، مطالب مطرح شده در سخنرانی طولانی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) و ... روشن میشود. 🔹نکته دوم: حادثه غدیر، سرچشمه فضایل امیرالمومنین علیه السلام نیست، بلکه نتیجه فضایل او است. هرچند نصب از سوی پیامبر بعنوان مدیر دنیا و آخرت مردم، فضیلت است، اما این حادثه چیزی نبود که بر کمالات و مقامات او بیفزاید و شخصیت او را شکل دهد. نصب امیرالمومنین علیه السلام در حادثه غدیر بعنوان امام جامعه، نتیجه سالها خدمت، تقوا، تلاش، مجاهدت و زحمت در راه خدا بود. 🔹نکته سوم: آنچه در روز غدیر برای امیرالمومنین علیه السلام قرار داده شد، ولایت سیاسی بود، نه ولایت کلیه معنوی الهی. ولایت کلیه الهی، قابل جعل با بیان تشریعی نیست. ولایت سیاسی، بیش از آنکه تکلیفی به دوش امیرالمومنین علیه السلام بگذارد، تکلیف بر دوش مردم میگذارد که ایشان را بعنوان حاکم جامعه بپذیرند و مطیع او باشند. 🔹نکته چهارم: حادثه غدیر، هم واقعی بود، هم نمادین. واقعی بود، از این جهت که شخص امیرالمومنین علیه السلام بعنوان جانشین پیامبر انتخاب شد. نمادین بود، از این جهت که معیارهای لازم برای حاکم جامعه اسلامی مشخص شد. در غدیر روشن شد که اگر کسی بخواهد بعنوان حاکم دین و دنیا بر مردم حکومت کند و زمامداری جسم و دل آنها را بر عهده بگیرد، باید ویژگی هایش عیناً شبیه امیرالمومنین علیه السلام یا لااقل شبیه ترین شخص به ایشان باشد. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3