eitaa logo
موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
457 دنبال‌کننده
488 عکس
121 ویدیو
251 فایل
موسسه و مرکز تخصصی تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی ایتا: @mtamhid ادمین: @mtamhid1 تلفن موسسه: 02532920244 ایمیل: @yahoo.com" rel="nofollow" target="_blank">hamgambavahy@yahoo.com سایت موسسه: tamhid.net
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ یک پیشنهاد برای ایام انتخابات 👈 این روزها فراز زیر از را مرتباً و در صورت امکان بعد هر نماز تکرار کنیم و از خدا، روی کار آمدن یک دولت کریمه را درخواست کنیم: 📖 اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ وَ تَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ. 🤲 خدايا به سوى تو مشتاقيم‏ براى يافتن دولت كريمه‌اى كه اسلام و اهلش را به آن عزيز گردانى و نفاق و اهلش را به وسيلۀ آن خوار سازى و ما را در آن دولت از دعوت‌كنندگان به سوى طاعتت و رهبران به سوى راهت قرار دهى و كرامت دنيا و آخرت را از بركت آن‏ روزيمان فرمايى. https://eitaa.com/mtamhid
اگر کسی قصد دارد اختلافات مفسران در تفسیر آیاتی از کلام خدا و مصداق آن را ملاحظه کند، یکی از پربحث ترین آیات، آیات 17 تا 28 سوره مبارکه قاف است. از نظر واژه ها و مفردات هم این آیات خیلی واژه جدید دارد. وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْانسَانَ وَ نَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نحَْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ(16) إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ عَنِ الْيَمِينِ وَ عَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ(17) مَّا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ(18) وَ جَاءَتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالحَْقّ‏ِ ذَالِكَ مَا كُنتَ مِنْهُ تحَِيدُ(19) وَ نُفِخَ فىِ الصُّورِ ذَالِكَ يَوْمُ الْوَعِيدِ(20) وَ جَاءَتْ كلُ‏ُّ نَفْسٍ مَّعَهَا سَائقٌ وَ شهَِيدٌ(21) لَّقَدْ كُنتَ فىِ غَفْلَةٍ مِّنْ هَاذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ(22) وَ قَالَ قَرِينُهُ هَاذَا مَا لَدَىَّ عَتِيدٌ(23) أَلْقِيَا فىِ جَهَنَّمَ كلُ‏َّ كَفَّارٍ عَنِيدٍ(24) مَّنَّاعٍ لِّلْخَيرِْ مُعْتَدٍ مُّرِيبٍ(25) الَّذِى جَعَلَ مَعَ اللَّهِ إِلَاهًا ءَاخَرَ فَأَلْقِيَاهُ فىِ الْعَذَابِ الشَّدِيدِ(26) * قَالَ قَرِينُهُ رَبَّنَا مَا أَطْغَيْتُهُ وَ لَاكِن كاَنَ فىِ ضَلَالِ بَعِيدٍ(27) درباره این سوالات، تفاسیر را ملاحظه کنید. حتی در برخی از این سوالات، دو دسته روایت داریم که کار را برای مفسر سخت می کند. متلقیان (دو نشسته) در آیه 17 که هستند؟ دو مأمور ثبت اعمال یا یک فرشته و یک شیطان؟ رقیب و عتید صفات یک فرشته است یا دو فرشته یا چند فرشته؟ سائق و شهید که هستند؟ آیا دو نفرند یا یک نفر که دو کار می کند؟ از جنس فرشته اند؟ یا پیامبر و علی علیهماالسلام هستند یا پیامبر و وصی هر امتی؟ قال قرینه، این قرین کیست؟ کفار در اینجا مراد بسیار ناسپاس است یا بسیار کافر؟ آمر در دو عبارت القیا فی جهنم و القیاه فی العذاب الشدید، یکی است یا دو تا؟ آیا فرشته ثبت گناهان است یا خدای متعال؟ ارتباط شش صفت کفار و... با هم چیست؟ آیا می شود که از آن مراحل را در آورد یا نه و ترتیبشان نکته ای را برساند؟ این آیات واژه ها و مفردات زیادی هم دارد که برای کارورزی بسیار مناسب است. https://eitaa.com/mtamhid
با توجه به غرض و محتوای سوره قاف، در ذیل آیات أَلْقِيَا فىِ جَهَنَّمَ كلُ‏َّ كَفَّارٍ عَنِيدٍ(24) مَّنَّاعٍ لِّلْخَيرِْ مُعْتَدٍ مُّرِيبٍ(25) الَّذِى جَعَلَ مَعَ اللَّهِ إِلَاهًا ءَاخَرَ فَأَلْقِيَاهُ فىِ الْعَذَابِ الشَّدِيدِ(26) می توان نکته ای را برداشت کرد که شاید در این روزها خوب است برخی ها که واقعا دارند آخرت خودشان را بخاطر شک و تردیدی که در دل مردم می اندازند و در جبهه حق تزلزل ایجاد می کنند، به این هشدار توجه کرده و از راه خطایی که می روند، برگردند. در جلد دوم تفسیر همگام با وحی در ویراست جدید که به زودی ارائه خواهد شد، در ترجمه تفسیری این آیات و نکات پس از تفسیر این آیات می خوانیم. مراد آیات: به دنبال گزارش فرشته، خداي متعال دستور جهنمي ‌شدن اين كافر و همه‌ی كافراني را كه نظير او هستند، به آن دو فرشته‌ی «سائق» و «شهيد» مي‎دهد: بیندازید در جهنم هر شخصی را که بسیار ناسپاس و یا بسيار كافر است و با حق به شدت ستیزگر است؛ شديداً مانع خير می‌شود؛ تجاوزگري به مرزهای معقول و مشروع دارد. گرفتار شك و بدبيني ‌است يا ديگران را در موضوع رسالت پیامبر اکرم و حیات دوباره جسم انسان ها به شك و ترديد مي‎اندازد. آن که برای خدا، شریک در الوهیت قرار مي‎دهد، پس اين شخص مشرك را در عذاب شديد بيندازيد . نکته ها: 1. امكان دارد بين اين صفات شش‌گانه ارتباطي باشد؛ به اين معني كه فردی که مبالغه‌ی در كفر و انكار حقايق كرده باشد، از مرحله‎ي انكار فراتر رفته و به دشمني با آن مي‎پردازد. همين دشمني موجب مي‎گردد كه به جلوگيري از انجام خير دست بزند؛ زيرا دشمني با حق و فرورفتن در باطل نه تنها مانع انسان از انجام خير است، بلكه نسبت به كفري كه دارد، موجب منع ديگران از خير مي‎گردد. ممانعت از خير در مرحله‌ی ديگر، انسان را به تجاوز به حق و حدود مي‎كشاند. تجاوز اين فرد از حقوق و حدود موجب مي‎گردد تا وي ديگران را به شك و شبهه اندازد. 2. در روایات تطبیقی تکذیب رسول اکرم  و یا حیات دوباره، بر بغض و کینه بر پیامبر و علی  تطبیق شده است. این روایات روشن می کند که صفات مذکور در آیات بالا متعلقات فراوانی شامل تکذیب هایی از اقوال و دستورات دیگر رسول اکرم و امام مفترض الطاعه‎ای چون علی می شود، و نباید به موردی مثل تکذیب رسول اکرم  درباره‎ی حیات پس از مرگ محدود شود. این مطلب گستره‎ی معنایی قابل توجه و مستمر در طول تاریخ حیات بشر است، تا روشن شود نباید مفهوم آیه در مصداق زمان نزول و مورد نزول آیات کاهش یابد؛ در این صورت قرآن به کتابی تاریخی و ایستا، و نه پویا و الهام بخش بشر تا پایان هستی تبدیل خواهد شد. ✍️ امروز هم این تکذیب مصادیقی دارد که باید به آن توجه کنیم. اهل تحلیل از این دست مایه برای نگارش بهره برند. ما در اینجا می نگاریم. 👇 https://eitaa.com/mtamhid
شيوه‎اي كه قرآن در مورد گذر كردن از چالش ميان كفار و پيامبر اكرم در موضوع رسالت و زندگي دوباره در سوره قاف مطرح كرده، عبارت است از: الف) توضيح موضع كافران و تعجب آنان در مورد ارسال هشدار دهنده‎اي از ميان ايشان و تعجب از حيات دوباره (آيات 2 ـ 4). ب) بيان ريشه‌ی اصلي چنين موضعي و پاسخ آن (آيات 5 ـ 11). ج) يادآوري اقوامي كه به دنبال تكذيب رسولان، طعم هلاكت را چشيدند (آيات 12 ـ 14). د) توضيح امكان حيات دوباره، با استفهام انكاري از آنان. به اين صورت كه اگر در آفرينش نخستين درمانده شده بوديم، جا داشت تا در حيات دوباره‌ی انسان‎ها، احتمال درماندگي ما باشد (آيه 15). هـ) بيان اطلاع از وسوسه‎هايي كه در جان انسان‎ها مي‎شود و اين‎كه مواضع آنان، همگي ثبت مي‎شود (آيات 16 ـ 18). و) بيان اين معني كه روزي بر اساس همين رفتار داوري خواهند شد و بايد منتظر عقاب باشند، همان‌گونه كه تقوا پيشگان به پاداش نيكوي مواضع مناسبشان مي‎رسند (آيات 19 ـ 35). ز) يادآوري احتمال هلاكت دنيوي آنان و نداشتن هيچ راه نجاتي از آن با توصيه آنان به مطالعه‌ی تاريخي در مورد اقوامي كه هلاك شدند. ح) راهبري و هدايت پيامبر براي چگونگي برخورد با اين چالش و تضمين تنبيه اين گروه در قيامت. ما در اینجا می نگاریم. https://eitaa.com/mtamhid
💠🔷💠🔷💠🔷 ✅مبلغان گرامی 🔷سلام علیکم 💠با احترام و گرامیداشت ایام مبارک هفته کرامت به استحضار می رساند، اداره کل تبلیغ در نظر دارد به منظور تربیت مبلغ و توانمندسازی مبلغان فعال، مدرسه تبلیغ را راه اندازی نماید. تاریخ رونمایی از این رویداد عظیم و کم نظیر، اول تیرماه سال1400 مصادف با میلاد با سعادت عالم آل الله حضرت ثامن الائمه (علیه السلام) و روز ملی تبلیغ و اطلاع رسانی دینی می باشد. ◀️اطلاعات لازم به شرح ذیل می باشد : مخاطبین : مبلغان فعال، دانش آموختگان و کلیه طلاب ✅نکته 1 : مبلغانی که دوره های مرتبط را گذرانده اند با ارائه گواهی معتبر و ثبت نمره از گذراندن دوره معاف و در دوره بعدی شرکت می نمایند. ✅نکته 2 : کلیه طلابی که سال اول را به اتمام رسانیده اند می توانند در مدرسه تبلیغ شرکت نمایند. 📆زمان ثبت نام : از 22 الی 28 خرداد ماه سال 1400 📆زمان بازگشایی مدرسه : اول تیرماه سال 1400 ضمنا برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت بشری به نشانی http://boshra.whc.ir/ مراجعه نمایند.
جشن حضور آغاز شد😍 در تاريخ: ۱٤۰۰/٣/٢٨ از ساعت: ٧ صبح لغايت ٢٤ همگان دعوت هستید به این جشن💌😍
برگزاری نشست علمی - تخصصی 🌹 بایسته ها و چالش های تفسیر تنزیلی 🌹 با حضور مفسر قرآن؛ حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور (دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) ⏰ یکشنبه ۳۰ خرداد؛ ساعت ۱۷ ⏰ 📍به تمامی شرکت کنندگان در جلسه گواهی حضور اهدا می شود 📍 👈 جلسه در لینک زیر برگزار میشود (ورود به عنوان میهمان - ورود به کلاس): http://B2n.ir/bsj_dk 🔰 همچنین از پخش زنده آپارات نیز میتوانید به جلسه بپیوندید: https://Aparat.com/elmi_kermanshah/live ✅ دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه، انجمن علمی علوم قرآنی کرمانشاه، انجمن علمی دانشگاه تهران، انجمن علمی دانشگاه فردوسی مشهد، مرکز کلام اسلامی کرمانشاه، موسسه التمهید، معاونت پژوهش بسیج دانشجویی کرمانشاه، حوزه علمیه خواهران
🎐 | | 🖼 ویژه | تصویری از شهید حاج قاسم سلیمانی در صف رأی‌گیری انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶؛ آخرین انتخاباتی که حاج قاسم در آن شرکت کردند... 🚩 انتشار به مناسبت فرارسیدن ایام انتخابات
تبریک به مناسبت انتخاب خوب و حضور حماسی مردم ایران باز هم مردم ما گل کاشتند. امید که مسئولان قدر چنین مردمی را بدانند.
✅ میلام امام رضا علیه السلام مبارک باد. مدت امامت حضرت رضا علیه السلام ۲۰ سال (۱۸۳ ـ ۲۰۳ق) و همزمان با خلافت‌های هارون الرشید (۱۰ سال)، محمد امین (حدود ۵ سال) و مأمون (۵ سال) بود. ۱۷ سال از این مدت را ایشان در شهر «مدینه» و ۳ سال آخر را در شهر «مرو» (مرکز استان خراسان در خلافت عباسیان) حضور داشتند. شهر مرو در دوره ناصرالدین شاه به خاک روسیه ملحق شد و اکنون بقایای خانه امام رضا علیه السلام در مجموعه تاریخی مرو قدیم در کشور ترکمنستان، به «قدمگاه امام رضا علیه السلام » مشهور است. امام رضا(ع) در سفر مأمون از مرو به عراق، در روستای «سناباد» در شهر «طوس» (از شهرهای مهم آن دوره خراسان که اکنون «مشهد» نام گرفته است) به شهادت می‌رسند و در خانه حمید بن قحطبه طائی (بقعه هارونیه) دفن می‌گردند. اکنون حرم امام رضا(ع) زیارتگاه مسلمانان کشورهای مختلف است. از امام کاظم علیه السلام روایت است که به فرزندانش می‌گفت: «برادر شما علی بن موسی، عالم آل محمد است». https://eitaa.com/mtamhid
🎉باز کن پنجره را بوی رضا می آید 🌸بوی تسلیم و رضا از همه جا می آید 🎉باز کن پنجره را بوی کسی می آید 🌸که از انفاس خوشش بوی خدا می آید 🎉باز کن پنجره و فوج ملائک را بین 🌸که به پابوسیش از اوج سما می آید 🎉🎊میلاد باسعادت حضرت امام رضا علیه‌السلام مبارک باد 🎉 🎊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
038-_sad.mp3
3M
امروز با هم مروری بر سوره صاد (سوره38 نزول) داشته باشیم. همراه با ترتیل استاد منشاوی 👇👇👇
شناسه سوره این سوره به مناسبت حرف مقطعۀ آغاز آن به "ص"، و به مناسبت نام بردن از حضرت داوود در آیات 17 تا 30، به "داوود" نام‌گذاری شده است.
جایگاه سوره در نزول اختلاف روایات ترتیب نزول را چگونه در این سوره حل کنیم؟ دقت کنید که استاد بهجتپور چگونه اختلاف جداول را حل می کنند. سورۀ ص به اتفاق تمام مفسرین و دانشمندان علوم قرآن مکی، سی و هشتمین سوره در ترتیب نزول است. تمام جداول ترتیب نزول شامل روایات مسند، غیر مسند، و جداول دانشمندان مسلمان از ترتیب سوره ها، همین رتبه را اعلام کرده‌اند؛ گفتنی است تنها در روایت ابن ندیم، این سوره در ردیف چهل و سوم بعد از سورۀ اعراف و قبل از سورۀ فرقان قرار داده ‌شده است. هر چند فاصلۀ این جابه¬جایی از پنج شماره تجاوز نمی‌کند وبه سیر محتوایی سوره‌ها لطمه زیادی وارد نمی شود؛ اما سازوارگی سوره‌ها بنابر روایات مشهور نمایان‌تر است. در سورۀ قمر شاهد گزارش روی‌گردانی کافران مکی از نشانه¬های وقوع ساعت قیامت و تکذیب پیامبر در رسالتش با وجود معجزه شق القمر بودیم؛ خدای متعال در این باره واکنش نشان داد و ضمن بیان درستی وعده ها و هشدارها، کافران را درباره تکذیب پیامبر اکرم 9 تهدید کرد. سپس در سورۀ ص - سورۀ مورد بحث- به اصرار این گروه بر تکذیب محتوای دعوت آن حضرت 9 و تلاش برای گسترش مخالفت با پیامبر اکرم 9 در قالب تصمیم عمومی بزرگان کفار مکی پرده برداشت و به راهبری پیامبر در این باره اقدام فرمود. اما بنا برروایت ابن ندیم، خدای متعال پس از سورة بلد (مکی35) که به مساله مهم تشویق مردم در باره اقدامات انسانی به خصوص در شرائط سخت زندگی توجه داد، و به سرزنش کسانی پرداخت که از انفاق خود پشیمان شده بودند، در سورۀ الرحمن (روایات مشهورمدنی97)، به شمارش نعمت‌های خدا بر بندگان پرداخت وآنها را بر ناسپاسی نعمت های الهی سرزنش کرد. پس از آن در سورة جن (مکی40) به ترسیم واقعی رابطه جنیان با دعوت پیامبر اکرم 9 و نداشتن تأثیر بر پیامبر، بلکه تصریح به شمول رسالت پیامبر9 به جنیان یاد کرد و سپس در سورۀ یس (مکی 41) به هدف رسالت پیامبر اکرم9 که انذار قومی فرو رفته در غفلت دیرینه و کهن توجه داد و در ادامه، سورۀ اعراف (مکی39) را با محوریت دعوت به ولایت الهی و ترک ولایت غیر خدا نازل فرمود و پس از آن در سورۀ ص به اتفاق نظر کافران مکی در مقابله با رسالت پیامبر اکرم 9 و اعلان عمومی آن توجه کرد و به آن حضرت9 برای عبور از مشکل پیش آمده رهنمون داد. ملاحظه می¬شود نظم مضامین سوره¬ها در ترتیب اول هماهنگ و در ترتیب دوم ناهماهنگ است.
جایگاه در مصحف سورۀ ص در مصحف رسمی در جزء بیست و سوم قرآن، ردیف سی و هشتم، بعد از سورۀ صافات و قبل از سورۀ زمر قرارگرفته است و 88 آیه دارد.
مقصود سوره بیان راهکارهای مناسب به پیامبر اکرم برای خروج از مشکلات موجود میان آن حضرت و گروه‌های منسجم کافران بر ضد پیامبر؛ گروهی که برای مبارزۀ ضد فرهنگی علیه پیامبر و ترور شخصیت او به اعلام صریح موضع خود پرداختند. م
محتوای سوره لطفا قرآن شریف را باز نموده و آیات مربوطه را تلاوت نمایید و سعی کنید ارتباطها را برقرار نمایید. سپس این محتوا را بخوانید. سوره به‌طور کلی خطاب به حضرت محمد و دارای سه بخش است: 1. آیات 1- 48: دعوت پیامبر به صبر مشرکان مکی به سرکشی و ستیزه با قرآن پرداختند و از این‌که «ذکر» بر شخصی از میان خودشان نازل شده که آن‌ها را بیم دهد، تعجب کردند و با پیام اصلی آن، یعنی دعوت به توحید در الوهیت، به مخالفت برخاستند و در این راه با یکدیگر متحد شدند. در چنین شرایطی خدای متعال ضمن بیان مواضع آن‌ها و پاسخ اجمالی به آن، پیامبر را به صبر دعوت می¬کند و این هدف را از دو راه پی می‌گیرد: ابتدا توضیح می¬دهد که برخی از انبیا نیز گرفتار چنین احزاب و گروه‌های معاندی بودند، که همگی نابود شدند. آن‌گاه با یادآوری پیامبران و نام‌دارانی چون داوود، سلیمان، ایوب، ابراهیم، اسحاق و یعقوب که شخصیت‌های اوّابی بودند که در شرایط مختلف یاد خدا می¬کردند و در نتیجه در جمع برگزیدگان و ممتازان داخل شدند، سرّ این برگزیدگی را به پیامبر می‌آموزد. 2. آیات 49-64: سرنوشت متفاوت متقیان و سرکشان و بیان خصومت طغیانگران با یکدیگر در آخرت در بخش دوم به بیان فرجام دو گروه مخالف و موافق پیامبر در مکه می‌پردازد: گروه اول کسانی بودند که با خویشتن‌داری و تقوا، از جریان احزاب کفر فاصله گرفتند و با پیامبر همراه شدند و دعوت او را لبیک گفتند. اما گروهی که راه طغیانگری را در پیش گرفتند و علیه راه حق شوریدند و دست به توطئه زدند، باید منتظر بازگشتِ اعمال بد و شومی¬های کار خود باشند و با بیان تفاوت فرجام پرهیزکاران و طغیانگران، به بیان نتیجۀ این وحدت ظاهری طاغیان می‌پردازد و به نزاع و خصومت آنان در جهنم اشاره می‌فرماید. 3. آیات 65-88: راهنمایی پیامبر برای برخورد با کافران متحد شده این بخش راهنمایی پیامبر برای برخورد با مواضع کافران متحد شده است. ابتدا به او دستور می‌دهد مواضع خود را در مورد منذر بودن خود و توحید در الوهیت به صراحت اعلام کند. در ادامه به ریشه¬یابی این موضع می¬پردازد. با بیان داستان خلقت آدم و عناد شیطان با انسان، ریشۀ این عناد را خود برتربینی می‌شمرد. همین بیماری در کافران، آنان را به دشمنی با پیامبر کشانده است. خدای متعال در نهایت ایشان را به بیان موضع خود دربارۀ قرآن امر می‌کند و سوره را با اعلام این‌که او قصد هیچ‌گونه تحمیلی ندارد و قرآن نیز جز ذکر نیست، به پایان می‌رساند.
ارتباط سوره در سیر نزول سورۀ قمر به چالش میان کافران تکذیب¬گر و پیامبر، به مناسبت بحث رستاخیز پرداخت و در سورۀ ص همین چالش‌ها در موضوعاتی نظیر قرآن و توحید عبودی ادامه پیدا کرده است. از محتوای سوره استفاده می‌شود که مقابله با پیامبر و مقاومت مشرکان در مقابل تغییر، شکل منسجم‌تری یافته و همۀ اعتقادات و باورهای صحیح (توحید بندگی، رستاخیز، قرآن و رسالت) بهانۀ اتخاذ موضع واحد کافران علیه پیامبر شده است.
گام تحول سوره : ترغیب دادن مردم به تدبر در قران و ترغیب اصحاب اندیشه به تذکر از آیات قرآن
روایت فضیلت معتبر و زیبای این سوره «مَنْ قَرَأَ سُورَةَ ص فِي لَيْلَةِ الْجُمُعَةِ أُعْطِيَ مِنْ خَيْر الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ مَا لَمْ يُعْطَ أَحَدٌ مِنَ النَّاسِ إِلَّا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ أَوْ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ أَدْخَلَهُ اللَّهُ الْجَنَّةَ وَ كُلَّ مَنْ أَحَبَّ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ حَتَّى خَادِمَهُ الَّذِي يَخْدُمُهُ ؛ کسى که سورۀ ص را در شب جمعه بخواند، آن‌قدر (خداوند) از خیر دنیا و آخرت به او می‌دهد که به هیچ‌کس جز پیامبران مرسل، و فرشتگان مقرب داده نشده است و خدا او و تمام خانوادۀ مورد علاقۀ او حتى خدمت‌گزارش را وارد بهشت مى‌کند. تحلیل استاد بهجتپور از روایت فضیلت» این روایت به آثار تربیتی خواندن، باور و عمل به محتوای سوره اشاره دارد. در این سوره از صف¬بندی جبهه مشترک جریانات جاهل مشرک، به رهبری کافران، برعلیه پیامبر سخن می‌گوید. تنهایی پیامبر اکرم و حکومت و سلطه گفتمان شرک و تباهی، فضایی را ایجاد می کند که انسان، جز با تدبر و تذکر و شهامت در این صحنه ها، راه درست و در اقلیت طرفدار اهل حق را پیروی نمی کند. خواندن سوره «ص»، موجب است تا انسان فریب جمعیت متراکم و انبوه شده علیه شخصیت های الهی و رهبران دینی و نیز اعتقادات نادرست اما مورد اجماع را نخورد و از گفتمان های غالب اما منحرف فاصله بگیرد. کسی که تا این حد بتواند در تنهایی و غربت جریان حق و فضای آکنده از تهمت ها و مسلط در فضای فکری و فرهنگی جامعه بر صراط حق استقامت کند، در منش و روش، همچون انبیا است که بر خلاف حرکت نادرست و عمومی جامعه حرکت می کنند و از تنهایی در راه حق وحشت به دل راه نمی دهند. از این رو چون انبیا مشمول خیر دنیا و آخرت قرار گرفته اهل بهشت خواهند شد. محبت این افراد به دیگران خالی از ضابطه خدا پسند نیست؛ این افراد محبت خود را در جایی قرار می دهند که رضایت خدا در آن باشد، از این رو به آنها اجازه داده می شود تا کسانی را که خواننده سوره، امورشان را اداره می کنند و یا اشخاصی که به خواننده سوره خدمت می کنند و او آنها را دوست دارد، شفاعت کنند. و زمینه بهشتی شدن آنها را فراهم کنند. شاید خواندن در شب جمعه به دلیل تأثیر تربیتی باشد که اذکار و عبادات و قرائت قران در شب جمعه بر جذب و پذیرش حقائق در قلوب خواننده آنها دارد چنانکه عبادات شبانه اثری برتر از عبادات روزانه دارد: «إِنَّ ناشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قيلاً » (مزمل 2/ 6 )
هدایت شده از تبلیغات
سلام عیدتون مبارک 🌺 ممنون میشم این اثر ویژه ولادت امام رضا علیه السلام رو را در فضای مجازی و کانال های خوبتون منتشر کنید🌼
tasnim group 09140043816.mp3
12.06M
🌙یه شَبِ صَحنِ گوهَرشاد به هَمه ی دُنیا می اَرزه... ✨ 🕌تواشیح بابُ الجَواد 🎧همخوانی بسیار زیبا(فارسی-عربی) 💐ویژه ولادت حضرت امام رضا علیه السلام💫 💠گروه تواشیح بین المللی تسنیم💠 ⭕️مشاهده آثار گروه: 📲 @tasnim_esf
گروه نشست های تخصصی قرآنی کسانی که به دنبال جاهای سخت و اختلافی تفسیر قرآن هستند، یکی از موارد آیات 31 تا 33 سوره صاد است که نظرات مفسرین و پذیرش نظر مشهور که در روایات بسیاری هم آمده است (البته شاید خیلی از آنها ضعیف باشند) بسیار سخت است. إِذْ عُرِضَ عَلَيْهِ بِالْعَشىِ‏ِّ الصَّافِنَاتُ الجِْيَادُ(31) فَقَالَ إِنىّ‏ِ أَحْبَبْتُ حُبَّ الخَْيرِْ عَن ذِكْرِ رَبىّ‏ِ حَتىَ‏ تَوَارَتْ بِالحِْجَابِ(32) رُدُّوهَا عَلىَ‏َّ فَطَفِقَ مَسْحَا بِالسُّوقِ وَ الْأَعْنَاقِ(33) این تفاسیر راملاحظه نمایید. نظر مفسرین» طبرسی، مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏8، ص: 740؛ طباطبایی، الميزان في تفسير القرآن، ج‏17، ص: 203؛ طبری، جامع البيان في تفسير القرآن، ج‏23، ص: 98؛ ابن عاشور، التحرير و التنوير، ج‏23، ص: 152و 153. روایات: . قمی، تفسير القمي، ج‏2، ص: 234 و 235؛ طبرسی، مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏8، ص: 741؛ مشهدی قمی، تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج‏11، ص: 231 ـ233؛ سیوطی، الدر المنثور في تفسير المأثور، ج‏5، ص: 308. اکثر این مفسرین و روایات (البته با هم متفاوتند) قائل به غفلت حضرت سلیمان از نماز و حتی برخی ، قضا شدن آن و بالاتر، درخواست بازگرداندن شمس برای خواندن نماز او شده اند. اما حقیقت ماجرا شایدبه گونه دیگری باشد که اصلا مرتبط با نماز و ... نباشد و مراد را چنین بیان کرد که» نمونه‌ی رجوع او به پروردگار، در جريان سان‌ديدن و بازديد وي از اسبان تيزرُوي جهادي، تجلي يافت. در فاصله‌ی عصر تا شب، اين اسبان تندرو را که براي جهاد در راه خداوند آماده کرده بودند، به وی عرضه نمودند. هنگام نگاه به قطار اسبان که از جلوی او مي‎گذشتند، گفت: محبت من به اين اموال از سر يادکرد پروردگارم است. اگر اين‎ها را دوست دارم، به علت آن است که اين‎ها مرا به ياد پروردگارم مي‎اندازد. اين جريان ادامه داشت تا آن‎که خیل اسبان از جلوي چشم‎ها محو شدند و از جلوی دیده‌ی او غائب شدند. سپس سلیمان امر فرمود: آنان را بر من برگردانيد و بياوريد تا دوباره مشاهده کنم، پس آوردند. با دست مبارکش شروع به مسح ساق‎ها و گردن‎هاي آنان کرد. والامر الیکم شاید برای یک مقاله قوی علمی پژوهشی موردی مناسب باشد. گروه نشست های تخصصی قرآنی https://eitaa.com/joinchat/285737025C2b011c5f64
ان شاء الله در حال هماهنگی با استادبرای برگزاری ادامه نشست علمی تخصصی بایسته ها و چالش های تفسیر تنزیلی هستیم. در این جلسه قرار است استاد به سوالات دوستان و اساتید پاسخ دهند. درصورتی که شما نیز پرسشی در زمینه تفسیر تنزیلی داشتید، در گروه مطرح و یا به خصوصی بنده ارسال نمایید. شاید زمان برگزاری جلسه دوشنبه 7 تیر ساعت 19 باشد. در گروه پیگیری بفرمایید. اطلاع رسانی خواهد شد.
همچنین در چهارشنبه هفته جاری 9 تیرماه ، طبق برنامه ریزی انجام شده از قبل، استاد بهجتپور در موسسه حکمت ساعت 19 به ارائه بحث پیرامون مباحث تفسیر تنزیلی خواهند پرداخت. به زودی اطلاعیه آن نشست نیز خدمتتان تقدیم خواهد شد.
نکته ناب در سوره صاد در تفسیر همگام با وحی استاد بهجتپور 🌸🌸چرا به انبیایی چون حضرت داود و سلیمان و ایوب علیهم السلام در سوره صاد اشاره شده است؟ 🌷🌷این سه پیامبر بزرگ الهی شخصيت هایی هستند که سرگذشت آنها مشوق صبوري و انابه‌ی پيامبر اکرم مي‎باشد، 🌷 🌹حضرت داود، موضوع صبر در طاعت بود. او با پذیرش بی‎صبری خود، این کوتاهی را با تسبیح پروردگار جبران کرد و در تسبيح پروردگار به مقامي‎ رسيد که کوه‎ها و دسته‎هاي پرندگان هماهنگ با او تسبيح مي‎کردند. 🌹حضرت سلیمان الگوی صبر در نعمت بود، چنانکه ملکی بی نظیر و معجزه الهی ، او را از فروتنی بیشتر به درگاه پروردگار دور نکرد. 🌹حضرت ايوب الگوی صبر در مصيبت است. او با وجود همه‌ی مصائبي که بر او وارد شد، از درگاه الهي دور نشد و پيوسته به پروردگار رجوع کرد. ما در اینجا می نگاریم. موسسه تمهید https://eitaa.com/mtamhid