eitaa logo
موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
429 دنبال‌کننده
474 عکس
120 ویدیو
249 فایل
موسسه تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی ایتا: @mtamhid ادمین: @mtamhid1 تلفن موسسه: 02532920244 ایمیل: @yahoo.com" rel="nofollow" target="_blank">hamgambavahy@yahoo.com سایت موسسه: tamhid.net آدرس: قم، زنبیل آباد،خ 20متری فجر، پ 286
مشاهده در ایتا
دانلود
حجت الاسلام والمسلمین بهجت‌پور تبیین کرد: تحلیلی از عملکرد نظام در اغتشاشات اخیر/ "شعار فریب" چه بر سر زنان ایرانی می‌آورد؟ جمهوری اسلامی با برخورد نظامی می تواند به راحتی اغتشاش‌گران را جمع کند؛ اما از مظلومیت و از دوراندیشی، آن است که باید جبهه‌ی معترضینی که در کنار جریان اغتشاش حضور دارد، به نتیجه برسد که چه سبوعیت و ددمنشی در این اغتشاشگران هست و دور آنان را خالی کنند. «غیرت ملی» و «غیرت دینی» از جمله مؤلفه های مهم و اثرگذار یک جامعه اسلامی است که می تواند در رشد و شکوفایی یک کشور تأثیر بسزایی داشته باشد و اغتشاشات اخیر سبب شد تا گفت‌وگویی با «دبیر هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی» و «عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه» پیرامون این مؤلفه ها داشته باشیم. متنی که ملاحظه می کنید، ماحصل مصاحبه رسانه رسمی حوزه‌های علمیه با «حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور» است که تقدیم شما مخاطبان فرهیخته خواهد شد. در این لینک بخوانید:👇👇👇 https://hawzahnews.com/xbZ76 به کانال موسسه تمهید بپیوندید @mtamhid
در مورد فضیلت سوره توحید (قل هو الله احد) در روایت نبوی نقل شده است که فرمود: «أَ یُعْجِزُ أَحَدُکُمْ أَنْ یَقْرَأَ ثُلُثَ الْقُرْآنِ فِی لَیلِهِ‎؛ آیا کسى از شما عاجز است از این‌که یک‎سوم قرآن را در یک شب بخواند؟!» ادامه روایت با این دو متن هم‎مضمون در منابع حدیثی آمده است: الف) «قُلتُ: يَا رَسُولَ اللهِ! وَ مَن يُطِيقُ ذَلِكَ؟ قَالَ: اِقرَأُوا قُل هُوَ اللهُ أَحَد ؛ گفتم ای رسول خدا! کسی که طاقت بر آن نداشته باشد؟ فرمودند: بخوانید قل هو الله احد را.» ب) «فَلَمَّا رَأَى أَنَّهُ قَدْ شَقَّ عَلَیهِمْ قَالَ: مَنْ قَرَأَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ فِی لَیلِهِ فَقَدْ قَرَأَ فِی لَیلَتِئِذٍ ثُلُثَ الْقُرْآنِ؛ چون دید که این کار بر آنان دشوار است، فرمود: هر کس در شب سوره‎ی اخلاص را بخواند در آن شب، یک‎سوم قرآن را خوانده است.» در روایت دیگرى از امام صادق7 آمده است: «أَنَّ النَّبِی9 صَلَّى عَلَى سَعْدِ بْنِ مُعَاذٍ فَقَالَ: لَقَدْ وَافَى مِنَ الْمَلَائِکةِ سَبْعُونَ أَلْفاً وَ فِیهِمْ جَبْرَئِیلُ7 یصَلُّونَ عَلَیهِ فَقُلْتُ لَهُ: یا جَبْرَئِیلُ! بِمَا یَسْتَحِقُّ صَلَاتَکمْ عَلَیهِ، فَقَالَ: بِقِرَاءَتِهِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ قَائِماً وَ قَاعِداً وَ رَاکِباً وَ مَاشِیاً وَ ذَاهِباً وَ جَائِیاً؛ هنگامى که رسول خدا9 بر جنازه‎ی سعد بن‎معاذ نماز گزارد، فرمود: هفتاد هزار ملک که در میان آن‌ها جبرئیل نیز بود، بر جنازه‎ی او نماز گزاردند! من از جبرئیل پرسیدم: او به‎خاطر کدام عمل، مستحق نماز گزاردن شما شد؟ گفت: به‎خاطر تلاوت «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» درحال نشسته و ایستاده، سواره و پیاده، و رفت و آمد.» و در حدیث دیگرى از امام صادق7 مى‎خوانیم: «مَنْ مَضَى بِهِ یوْمٌ وَاحِدٌ فَصَلَّى فِیهِ بِخَمْسِ صَلَوَاتٍ وَ لَمْ یقْرَأْ فِیهَا بِقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، قِیلَ لَهُ: یا عَبْدَاللَّهِ! لَسْتَ مِنَ الْمُصَلِّینَ؛ کسى که یک روز و شب بر او بگذرد و نمازهاى پنجگانه را بی‌خواندن «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» بگزارد، به او گفته مى‎شود: اى بنده‎ی خدا! تو از نمازگزاران نیستى!» در حدیث دیگرى از پیغمبر اکرم9 آمده است، که فرمود: «مَنْ کانَ یؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الْآخِرِ فَلَا یَدَعْ أَنْ یقْرَأَ فِی دُبُرِ الْفَرِیضَةِ بِقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، فَإِنَّهُ مَنْ قَرَأَهَا جَمَعَ اللَّهُ لَهُ خَیرَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ لِوَالِدَیهِ وَ مَا وَلَدَ؛ کسى که ایمان به خدا و روز قیامت دارد، خواندن سوره‎ی «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» را پس از هر نماز ترک نکند؛ چراکه هر کس آن را بخواند، خداوند خیر دنیا و آخرت را براى او جمع مى‎کند و خودش و پدر و مادر و فرزندانش را مى‎آمرزد.» از روایت دیگرى استفاده مى‎شود که خواندن این سوره هنگام ورود به خانه، روزى را فراوان مى‎کند و فقر را دور مى‎سازد. این‎که روایات فضیلت سوره‎ی توحید را برابر یک‎سوم قرآن دانسته‌اند، از آن‌جا ناشی می‎شود که توحید ذات، صفات، و افعال خدا و دفع هرگونه پیرایه از او، بخش بسیار مهمی از معارف قرآن است؛ به‎گونه‎ای که توحید، حداقل حجمی برابر با یک‎سوم مطالب این کتاب آسمانی را به خود اختصاص می‎دهد. این‌که تکرار و تداوم تلاوت سوره‎ی توحید از‎سوی سعد بن‎معاذ باعث می‎شود تا در نماز بر جنازه‎ی او، هفتاد هزار فرشته و ازجمله جبرئیل حضور پیدا کنند، نشان از نقش تربیتی تلاوت مستمر این سوره در نورانی شدن و ارتقای مقام معنوی افراد تلاوت‎کننده دارد. توحید، کانون و نقطه‎ی اصلی نورانی شدن دل‎هاست، و تلاوت مستمر این سوره در نورانی شدن انسان‎ها به این نور عظیم، مؤثر است. به عبارت دقیق‎تر، معرفت درست خدای متعال، ریشه‎ی اصلاح معارف و اعتقادات دیگر چون رسالت، قرآن، معاد، فرشتگان، و غیر این‎هاست، چنان‎که درستی این معرفت، در عبادات و حتی در روابط میان انسان و پروردگار و احکام عملی، نقش مؤثری خواهد داشت. ترک تلاوت این سوره نیز، نشانه‎ی بی‎اعتنایی به اصل توحید است. کسانی که به اصل توحید حضرت حق، و اخلاص در آن نرسند، قادر نیستند درمقام اظهار بندگی و تجدید میثاق، که در نماز تجلی می‎یابد، حق بندگی را به‎جا آورند؛ ازاین‌رو روایات فوق، این گروه را کسانی می‎داند که در صف نمازگزاران داخل نشده‎اند. با توحید ناب است که زندگی رنگ و سبک نورانی و ایمانی می‎گیرد و برکات و عنایات و رحمت‎های الهی، شامل حال فرد، فرزندان و وابستگانش می‎شود. در سور‎ه‎ی مریم، آیات چهل و نه و پنجاه، آن‎گاه که از عنایات خدای متعال به ابراهیم7 سخن می‎گوید، عطای فرزندان و ذریه‎ای پاک، مانند اسحاق و یعقوب8، مصداق رحمت مخصوص خدا به ابراهیم7 شمرده شده است. بنابراین، چنان‌که نور توحید ناب، ریشه‎ی همه‎ی برکات است، خواندن سوره‎ی توحید، در مکان‌ها تأثیر می‌گذارد، و برای آن‌جا و اهالی آن برکت به ارمغان می‎آورد.
نکته‎ی مهم ذیل این روایت فضیلت در ویراست جدید تفسیر همگام با وحی همان‌گونه که تاکنون ملاحظه شد، روایات فضیلت در سوره‌های کوچک قرآن (مفصّلات) که به‌طور غالب در آغاز نزول قرآن فرو آمده‎اند، از برابری این سوره‎ها با یک‎چهارم یا نصف یا یک‎سوم قرآن سخن می‌گویند. این روایات گویای این حقیقت هستند که غالباً پیام‎های اصلی قرآن، ابتدا در قالب سوره‎های کوچک، و به‎اجمال، و پس از آن، در سوره‌های متوسط و طولانی، به‎تفصیل بیان شده‎اند؛ لذا پیامبر اکرم هر یک از تازه‎مسلمانان را نزد یکی از صحابه می‎فرستاد، تا به او تعدادی از سوره‎های مفصلات را تعلیم دهد. یکی از بهترین روش‌های تعلیم محتوای قرآن به نسل نونهال و عموم مردم نیز، استفاده از همین شیوه است. این گروه سنی، دارای شبهه نیست، موانع و سؤال‌های بزرگ‌ترها، و حوصله‎ی بیانات طولانی و مجادله‎ها را ندارد. چه روشی بهتر از بیان سوره‎های مفصّلات می‎توان برای آشنا کردن این گروه با محتوا و پیام‎های دینی در پیش گرفت؟
به مناسبت هفته پژوهش امور پژوهش با همکاری تشکل‌های دانشجویی دانشکده نشست تخصصی برگزار می نماید موضوع: چیستی و دستاوردهای تفسیر تنزیلی ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین محمد سلطانی زمان: دوشنبه ۲۱ آذرماه ساعت 10 مکان:سالن جلسات دانشکده لینک شرکت در جلسه: https://meet.quran.ac.ir/qom پژوهش دانشکده علوم قرآنی قم
🔰 مدرسه علمیه کریمه اهل بیت(علیهاالسلام) به مناسبت ، کرسی علمی_ترویجی با عنوان «تاثیر سبک تنزیلی در نظریه قرآن به قرآن علامه طباطبایی؛ مورد پژوهی مفهوم تقوا» برگزار می‌کند. 🔹ارائه دهنده: خانم دکتر طیبه حیاتی 🔸ناقد: خانم دکتر زهره شریعت ناصری 🔹دبیر علمی: خانم اکرم قربانی قمی 🔸از اساتید، پژوهشگران و طلاب گرامی مدارس علمیه خواهران، برای حضور در جلسه دعوت بعمل می آید. 📅زمان: ۲۱ آذر ۱۴۰۱ 🕰ساعت 10 تا 11:30 🕌مکان: مدرسه علمیه کریمه اهل بیت(س)، سالن اجتماعات 🔰@hawzah_khaharan_qom مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم۴
🔵 طرحی نو 💥کانالی برای طرح ایده‌های نو در باب؛ ✅ گفتمان انقلاب اسلامی ✅ تمدن نوین اسلامی به (طرحی نو) بپیوندید. 👇👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1770520811Cdd000a3dd0
خبرگزاری ایکنا نشست پاسخگویی استاد بهجتپور به شبهات بحث تحدی در مرکز ملی پاسخگویی به شبهات دینی https://iqna.ir/fa/news/4108642/%D8%AA%D8%AD%D8%AF%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D9%85%D9%84-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA @mtamhid
🏴صلی الله عليك يا فاطمة الزهرا 🍃چه قدر فرق است میان فاطمه‌ای که تو یادمان می‌دهی و فاطمه‌ای که یادمان داده‌اند. با فاطمه‌ای که ما یاد گرفته‌ایم تنها می‌شود روضه‌های آتشین خواند و سوخت. با فاطمه‌ای که تو یادمان می‌دهی می‌شود خورشید شد و عالمی را گرم کرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موسسه قرآنی بر اساس مجوز مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، 🌺از میان واجد شرایط برای نیم سال دوم تحصیلی 1401 ـ 1402 ثبت نام می کند. 🌹مقطع تحصیلی: سطح چهار 🌷رشته تحصیلی: تفسیر ترتیبی با گرایش (به ترتیب نزول) 🌸مزایا: 1. اعطای مدرک معتبر حوزوی 2. به کارگیری دانش آموختگان در فرصت های آموزشی و پژوهشی موسسه 🌺جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به سایت سنجش و پذیرش حوزه به نشانی زیر مراجعه فرمایید: https://paziresh.ismc.ir https://paziresh.ismc.ir 🌸مهلت ثبت نام: 1401/10/25 ✅شماره تماس: 02532920244 (زمان تماس 8 تا 14) ✅نشانی: قم، بلوار شهید صدوقی، 20 متری فجر، پلاک 286 موسسه فرهنگی تمهید https://eitaa.com/mtamhid https://eitaa.com/mtamhid https://eitaa.com/mtamhid
✒️ سلسله درس‌گفتارهای تفسیر موضوعی شهید صدر 📍 ۱۲ جلسه به صورت حضوری و مجازی 📍 زمان ثبت‌نام: ۲۰ تا ۳۰ دی‌ماه 📍 شروع دوره: از ابتدای بهمن‌ماه 📃 همراه با اعطای مدرک پایان‌دوره از دانشگاه قم و عرضه با تخفیف آثار شهید صدر 🔸 موضوعات: ✔️ تاریخچه و پیشینه تفسیر موضوعی شهید صدر ✔️ تفسیر موضوعی در نظام اندیشه شهید صدر ✔️ ویژگی‌ها و نوآوری‌ها در تفسیر موضوعی شهید صدر ✔️ اصطلاح‌شناسی تفسیر موضوعی شهید صدر ✔️ فرآیندشناسی تفسیر موضوعی شهید صدر ✔️ بررسی کاربست‌های تفسیر موضوعی شهید صدر ✔️ کارکردشناسی تفسیر موضوعی شهید صدر در حوزه علوم انسانی و نظام اجتماعی ✔️ تفسیر موضوعی شهید صدر و دانش هرمنوتیک ✔️ بررسی نقدهای تفسیر موضوعی شهید صدر 📱 جهت ثبت‌نام در پیام‌رسان ایتا یا از طریق پیامک، نام و نام‌خانوادگی و مدرک تحصیلی خود را به شماره ۰۹۱۲۷۵۴۰۱۳۱ (آقای محمدی) ارسال کنید. 🆔 @shahidsadr
📣📣📣📣 🔰دانشگاه قرآن و حدیث با مشارکت مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم و موسسه آموزش عالی آیت‌الله ایروانی (ره) برگزار می‌کند: 🔹️نشست علمی "حکمت‌های فاطمی" در همایش احیا گر حدیث به مناسبت نکوداشت آیت‌الله محمدی ری‌شهری (ره) 🗓زمان: پنج شنبه ۲۲ دی ۱۴۰۱ ⏱️ساعت ۱۰ تا ۱۲ 🌐 لینک حضور در جلسه👇👇👇 https://vc1.qhu.ac.ir/neshasteelmee 🏬مکان: موسسه آموزش عالی آیت الله میرزا یوسف ایروانی آدرس: قم، پردیسان، انتهای خیابان سبلان، بلوار ۲۲ بهمن 🔰@hawzah_khaharan_qom مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
https://yun.ir/bahjatpoor رزومه استاد بهجتپور به همراه لینک مقالات
موسسه قرآنی بر اساس مجوز مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، 🌺از میان واجد شرایط برای نیم سال دوم تحصیلی 1401 ـ 1402 ثبت نام می کند. 🌹مقطع تحصیلی: سطح چهار 🌷رشته تحصیلی: تفسیر ترتیبی با گرایش (به ترتیب نزول) 🌸مزایا: 1. اعطای مدرک معتبر حوزوی 2. به کارگیری دانش آموختگان در فرصت های آموزشی و پژوهشی موسسه 🌺جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به سایت سنجش و پذیرش حوزه به نشانی زیر مراجعه فرمایید: https://paziresh.ismc.ir https://paziresh.ismc.ir 🌸مهلت ثبت نام: 1401/10/25 ✅شماره تماس: 02532920244 (زمان تماس 8 تا 14) ✅نشانی: قم، بلوار شهید صدوقی، 20 متری فجر، پلاک 286 موسسه فرهنگی تمهید https://eitaa.com/mtamhid https://eitaa.com/mtamhid https://eitaa.com/mtamhid
💢 تبیین بایسته های حوزه انقلابی 👈 حوزه انقلابی باید توان پایه ریزی اندیشه و حل مسائل نظام را داشته باشد ✅ حجت الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه در گفت‌وگو با رسا: 🔹 حوزه با شعار انقلابی نمی ماند، حوزه ای انقلابی است که بتواند مسئله حل کند و اگر مسائل نظامش را نتواند حل کند، انقلابی نیست، می خواهد انقلابی باشد اما انقلابی در جای خودش نیست. حوزه انقلابی تنها حوزه برپایه شعار و مجلس گرفتن نیست، حوزه کارکرد دیگری هم دارد و آن پایه ریزی اندیشه انقلاب و حل مسائل نظام است. 🔹 انقلاب ما جوان است و ما فرتوت هستیم، دلمان می خواهد با او باشیم اما توان هم پایی با آن را نداریم و باید برای آن تدبیر کنیم. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/howzahh 🆔 @mtamhid
ارتحال آیت الله محمدهادی معرفت(1385 ش) 🔶محمدهادی معرفت در سال ۱۳۰۹ش در خانواده‌ای روحانی در شهر کربلا متولد شد. ایشان عالم و روحانی شیعه و از محققان حوزهٔ تفسیر و علوم قرآنی و فقه و اصول بود. 🔹از فعالیتهای ایشان تاسیس و نشر ماهنامه‌ «اجوبة المسائل الدینیة» برای پاسخ به سؤال های دینی مردم با همکاری جمعی از فضلای حوزه بود که مورد استقبال دانشگاه های داخل و خارج از کشور شد. 🔹محمدهادی معرفت از اعضای پیشین جامعه مدرسین بود. ایشان تالیف و تحقیقات زیادی داشته که محصول آن تالیف کتاب «صیانة القرآن من التحریف» و ترجمه کتاب «التفسیر و المفسرون»و«التمهید فی علوم القرآن» است. کتاب گران‌سنگ التمهید به عنوان یکی از بزرگ ترین کتب شیعه در علوم قرآن محل رجوع بسیاری از محققان علوم قرآنی می باشد. 🔶آیت الله معرفت در ۲۹ دی سال ۱۳۸۵ش مصادف با ۲۹ ذی الحجه ۱۴۲۷ در ۷۶ سالگی در قم درگذشت. پیکرش پس از اقامه نماز توسط آیت‌الله شبیری زنجانی در حرم حضرت معصومه به خاک سپرده شد. 💠 شادی روح این خادم قرآن و سایر علمای شیعه فاتحه ای نثار کنیم. https://eitaa.com/mtamhid https://eitaa.com/mtamhid
🖋️میان شعله می‌سوزد مگر باران؟ نمی‌سوزد ‏اگرچه "جسم" هم آتش بگیرد، "جان" نمی‌سوزد ‏به آتش می‌کشند این روزها قرآنِ ما را... لیک ‏نمی‌دانند "فجر" و "طارق" و "فرقان" نمی‌سوزد ‏به این کافرمرامان، منکرانِ نور و زیبایی ‏بگو قرآن نمی‌سوزد، بگو ⁧ ⁩ نمی‌سوزد @mtamhid