eitaa logo
موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
433 دنبال‌کننده
474 عکس
120 ویدیو
249 فایل
موسسه تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی ایتا: @mtamhid ادمین: @mtamhid1 تلفن موسسه: 02532920244 ایمیل: @yahoo.com" rel="nofollow" target="_blank">hamgambavahy@yahoo.com سایت موسسه: tamhid.net آدرس: قم، زنبیل آباد،خ 20متری فجر، پ 286
مشاهده در ایتا
دانلود
41.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🌷تفسیر سوره دخان 🌸استاد عبدالکریم بهجت پور 🌺جلسه نوزدهم https://eitaa.com/mtamhid
20 سوره دخان استاد بهجت پور ج 20.mp3
8.92M
🌷صوت تفسیر سوره دخان 🌸استاد عبدالکریم بهجت پور 🌺جلسه بیستم 💐موسسه فرهنگی تمهید قم https://eitaa.com/mtamhid
45.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🌷تفسیر سوره دخان 🌸استاد عبدالکریم بهجت پور 🌺جلسه بیستم https://eitaa.com/mtamhid
21 سوره دخان استاد بهجت پور ج 21.mp3
8.4M
🌷صوت تفسیر سوره دخان 🌸استاد عبدالکریم بهجت پور 🌺جلسه بیست و یکم 💐موسسه فرهنگی تمهید قم https://eitaa.com/mtamhid
48.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🌷تفسیر سوره دخان 🌸استاد عبدالکریم بهجت پور 🌺جلسه بیست و یکم https://eitaa.com/mtamhid
22 سوره دخان استاد بهجت پور جلسه 22.mp3
8.83M
🌷صوت تفسیر سوره دخان 🌸استاد عبدالکریم بهجت پور 🌺جلسه بیست و دوم 💐موسسه فرهنگی تمهید قم https://eitaa.com/mtamhid
44.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🌷تفسیر سوره دخان 🌸استاد عبدالکریم بهجت پور 🌺جلسه بیست و دوم https://eitaa.com/mtamhid
به حمد الله در ماه مبارک رمضان امسال با توجه به تعطیلی جلسات تفسیر، اما این فرصت فراهم شد که در پای درس تفسیر کریم حضرت حجت الاسلام عبدالکریم در سوره بنشینیم و این توفیق نصیب کانال موسسه شد که بتواند با بازنشر این جلسات، خدمتی کوچک به ساحت قرآن انجام دهد. برای آسان شدن دانلود این جلسات به صورت صوتی بر آن شدیم تا لینک جلسات را به صورت یکجا در اختیار علاقه مندان قرار دهیم تا سریعتر بتوانند به دانلود آن مبادرت نمایند. لینک دانلود صوت تفسیر سوره دخان استاد عبدالکریم بهحت پور در کانال موسسه فرهنگی تمهید در ایتا 👇👇👇 🌹جلسه اول https://eitaa.com/mtamhid/641 🌹جلسه دوم https://eitaa.com/mtamhid/647 🌹جلسه سوم https://eitaa.com/mtamhid/657 🌹جلسه چهارم https://eitaa.com/mtamhid/660 🌹جلسه پنجم https://eitaa.com/mtamhid/663 🌹جلسه ششم https://eitaa.com/mtamhid/666 🌹جلسه هفتم https://eitaa.com/mtamhid/673 🌹جلسه هشتم https://eitaa.com/mtamhid/675 🌹جلسه نهم https://eitaa.com/mtamhid/681 🌹جلسه دهم https://eitaa.com/mtamhid/689 🌹جلسه یازدهم https://eitaa.com/mtamhid/703 🌹جلسه دوازدهم https://eitaa.com/mtamhid/715 🌹جلسه سیزدهم https://eitaa.com/mtamhid/730 🌹جلسه چهاردهم https://eitaa.com/mtamhid/732 🌹جلسه پانزدهم https://eitaa.com/mtamhid/749 🌹جلسه شانزدهم https://eitaa.com/mtamhid/750 🌹جلسه هفدهم https://eitaa.com/mtamhid/754 🌹جلسه هجدهم https://eitaa.com/mtamhid/756 🌹جلسه نوزدهم https://eitaa.com/mtamhid/774 🌹جلسه بیستم https://eitaa.com/mtamhid/777 🌹جلسه بیست و یکم https://eitaa.com/mtamhid/779 🌹جلسه بیست و دوم https://eitaa.com/mtamhid/781 موسسه فرهنگی تمهید قم https://eitaa.com/mtamhid
📚 مسابقه قرآنی «حم» تمدید شد 🔸 برای شرکت در مسابقه به ادرس els.whc.ir مراجع نمایید 🌸 @kowsarnews | کانال رسمی حوزه‌های علمیه خواهران
💠 توصیه پیامبراکرم(ص) به جابربن عبدالله انصاری در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان 🌸 شيخ صدوق از جابر بن عبد اللّه انصارى روايت كرده است كه در جمعه آخر ماه رمضان خدمت رسول خدا(ص) رسيدم، چون نظر آن حضرت بر من افتاد، فرمود: اى جابر اين آخرين جمعه از ماه رمضان است، پس آن را وداع كن و بگو: 🌷 اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوما وَ لا تَجْعَلْنِي مَحْرُوما؛ خدايا اين ماه را آخرين روزه ما در ماه رمضان قرار مده، اگر قرار داده اى پس مرا رحمت شده بدار، نه محروم از رحمت. در ادامه حضرت به جابر فرمودند: هر کس این دعا را بخواند خداوند دو چیز را به او کرم می‌فرماید یا به او عمر می دهد که ماه رمضان سال بعد را درک کند یا این که او را مورد غفران و رحمت خود قرار می‌دهد. متن روایت: 🌹 ......عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِیِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فِی آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَمَّا بَصُرَ بِی قَالَ لِی یَا جَابِرُ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَوَدِّعْهُ وَ قُلِ: اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِیَامِنَا إِیَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِی مَحْرُوماً. فَإِنَّهُ مَنْ قَالَ ذَلِکَ ظَفِرَ بِإِحْدَى الْحُسْنَیَیْنِ إِمَّا بِبُلُوغِ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ إِمَّا بِغُفْرَانِ اللَّهِ وَ رَحْمَتِهِ 📗 فضائل الأشهر الثلاثة، الشيخ الصدوق، ص ۱۳۹ و اقبال الاعمال، ص ۲۴۳
990302_سخنرانی تلوزیونی به‌مناسبت روزجهانی قدس.mp3
9.04M
🎙بشنوید | صوت کامل سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت روز جهانی قدس. ۹۹/۳/۲ ☑️ @Khamenei_ir
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 نهمین جلسه بیان تفسیر سوره قصص با حضور استاد خانلو از اساتید موسسه تمهید قم ⏰ ۸ دقیقه 🔷 بیان تفصیلی پایان بخش دوم سوره 🌺 با ما همراه باشید https://eitaa.com/joinchat/1450573873C10080e6de5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نقش رهبر انقلاب در مدیریت بحران کرونا 🔺نمکی، وزیر بهداشت: از خدا خواسته‌ام تا زنده هستم سایه بلند مقام معظم رهبری را از سر من کم نکند.
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ مِنْ أَلِيفٍ آنَسَ مُقْبِلاً فَسَرَّ وَ أَوْحَشَ مُنْقَضِياً فَمَضَ‏ بدرود اى همدم ما كه چون بيايى، شادمانى و آرامش بر دل ما آرى و چون بروى، رفتنت وحشت خيز است و تألم افزاى. اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ مِنْ مُجَاوِرٍ رَقَّتْ فِيهِ الْقُلُوبُ وَ قَلَّتْ فِيهِ الذُّنُوبُ‏ بدرود اى همسايه‏ اى كه تا با ما بودى، دلهاى ما را رقت بود و گناهان ما را نقصان. 🕯 التماس دعا
هدایت شده از 
جلسه 27.mp3
11.77M
📙برگزاری بیست و هفتمین جلسه از کارگاه مجازی مهندسی فرهنگی پاکدامنی در قرآن کریم (طرح عبادالرحمان ) ✅با حضور استاد صافی از اساتید موسسه تمهید قم . ⏰ مدت زمان فایل:32:41 ⏹ وهفتم 🔶 موضوع:تحلیل فرایندی گام چهارم از فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن کریم بر اساس آیات 30الی31 سوره مبارکه نور 🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹 🔰با ما همراه باشید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1743650864Ce6d50007d8
هدایت شده از 
روش فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن 27.docx
19.1K
📙برگزاری بیست و هفتمین جلسه از کارگاه مجازی مهندسی فرهنگی پاکدامنی در قرآن کریم (طرح عبادالرحمان ) ✅با حضور استاد صافی از اساتید موسسه تمهید قم . خلاصه نگاشت استاد از بحث به صورت فایل ورد برای عکس نوشته و ... ⏹ وهفتم 🔶 موضوع:تحلیل فرایندی گام چهارم از فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن کریم بر اساس آیات 30الی31 سوره مبارکه نور 🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹 🔰با ما همراه باشید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1743650864Ce6d50007d8
استاد بهجت پور در ذیل نکات روش شناختی سوره قلم در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی پیرامون آیات استثنایی سوره ها: 👇👇👇 یکی از چالش‎های مهم در فهم انسجام و سازواری قرآن، آیات استثنایی است. نمونه‎ی آن در این سوره ادعا شده بود. ادعای وجود آیات استثنایی از منطق و برهان قوی برخوردار نیست. عمده مشکل دراین‎باره، به تصور نادرست اشخاص از قرآن بر می‎گردد؛ آن‎ها از قرآن نظمی مشابه کتب تألیفی و مکتوبات علمی انتظار دارند و یا این متن را در عداد کتب آموزشی ارزیابی کرده‎اند، حال‎آن‎که قرآن، نگارش متنی شفاهی است که با رویکرد تربیت عملی و میدانی مخاطبان اولیه، نازل شده و مطالب جاودانه‎ی خود را در لابه‎لای گفت‎وگو با مخاطبان اولیه جا داده است. قرآن با این زوایه‎ی دید، انسجام یافته، و هیچ‎گاه دچار بریدگی و شکستگی مضامین نمی‎شود. شرق‎شناسان و اشخاصی که قرآن را جَسته‎جسته و بریده‎بریده می‎بینند، با پیش‎فرض‎های نادرستی سراغ قرآن می‎روند، و مشابه متون مدرسه‎ای، علمی، و منابعی که واجد قضایای کلی و آموزشی است، قرآن را ارزیابی کرده‎اند، درنتیجه به وحدت و انسجام قرآن دست نیافته، و دچار سردرگمی شده‎اند.
استاد بهجت پور در تفسیر همگام با وحی ویراست جدید ذیل آیه کل نفس بما کسبت رهینه در سوره مدثر 👇👇👇👇 تکرار رفتارهای خاص، شخصیت انسان را می‎ سازد و از او صبور، یا ناشکیبا، و، صادق یا دروغ‎گو، و غیر آن ... می‎ سازد. تکرار نماز خواندن از انسان، مصلی و استمرار اطاعت از انسان، بنده می‎ سازد. و به‌تدریج نفس انسان، شخصیتی موافق رفتارهای تکرار شده پیدا می‎ کند.
در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی ذیل سوره تکویر 👇👇👇 نکته‎ی مهم: شیوه‎ی کشف هندسه‎ی تحول اسلامی باتوجه به سیر نزول تدریجی سوره‎ها حکمت قرآن اقتضا می‌کند که معارف و ارزش‌های بیان‎شده در آیات و سور، به‎طور گسترده و تصادفی درکنار یک‎دیگر قرار نگرفته باشند؛ بلکه میان آن‌ها رابطه‌ای معنادار از نوع تقدم و تأخر، اولویت و غیر آن برقرار باشد. خداي حكيم با اصالتی که به برخی از مفاهیم دینی داد و زمانی که به پردازش هر مفهوم اختصاص داد، این مفاهیم را همچون حلقه‌هایی از یک زنجیره‎ی تربیتی، پشت سر هم قرار داد، به‎گونه‌ای که نادیده گرفتن هر حلقه، موجب بریده شدن زنجیره، و درنتیجه تحقق نیافتن اهداف تربیتی مورد نظر مي‎شود. برای نمونه، چند مفهوم محوری «احساس فقر به پروردگار»، «توجه به عدالت پروردگار»، «پذیرش رسول رب»، «احساس ترس از آینده و داشتن دغدغه نسبت به آن»، «درخواست هدایت توحیدی از خدای متعال»، «اقبال به قرآن به‎عنوان منشور هدایت به راه مستقیم» و در آخر «اقدام عملی به پذیرش برنامه‎ی رهایی» در سوره‎های علق، قلم، مزمل، مدثر، حمد، تکویر و اعلی (سوره‎های اول تا هشتم نزول) به‎بار نشسته است. در مقدمه (ص 59 تا 61) نکاتی پیرامون کشف هندسه‎ی تغییر و تحول دینی بیان شد که علاقه‎مندان مراجعه نمایند.
تفسیر سوره انشراح (مکی 12) ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی ١. خدای متعال حتی درمقام ایجاد انگیزه برای رسول اکرم ص، به یادآوری نعمت‎های خود بر او می‎پردازد. از این مطلب استفاده می‎شود که اصل ایجاد انگیزه، عمومیت داشته و حتی بزرگ‌ترین شخصیت انسانی، یعنی پیامبر اکرم ص نیز برای پی‎گیری امر دین و وظیفه‎ی اجتماعی نیاز به تکرار انگیزه و شادابی آن دارند. https://eitaa.com/mtamhid
تفسیر سوره (مکی 12) ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی ٢. نشان ‎دادن آثار و ثمرات گذشته‌ی عمل به یک برنامه‌ی تربیتی، در ایجاد انگیزه برای پی‎گیری و تداوم آن، تأثیر بسزایی دارد. چنان‌که در این سوره، خداوند پس از بیان آثار مثبت تحمل سختی‌ها در گذشته، و بیان این حقیقت که آسانی‎ها در دل سختی‎هاست، پیامبر را مأمور به ورود در میدان سختی‎های جدید می‎کند: «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَب‏». https://eitaa.com/mtamhid
تفسیر سوره (مکی 12) ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی استاد عبدالکریم و و فقط با توجه به سوره های قرآن لذت ببرید از قرآن در نهادینه سازی مفاهیم دینی 👇👇👇 ٤. تاکنون از میان دوازده سوره‎ای که در ترتیب نزول بررسی شد، بخش عمده‌ی آن‌ها خطاب به پیامبر اکرم… بود. این موضوع نقش تواناسازی، حمایت، هشدار، تربیت و آموزش سخن‎گویان و مُبَلّغان دین را در منظومه‌ی هدایتی‌ ـ‌ تربیتی دینی به‌خوبی نمایان می‎سازد. در این‎جا جهت یادآوری، محتوای سوره‎های گذشته را مرور می کنیم: الف) در سوره‌ی علق (مکی 1) خدای تعالی پس از آن‌که پیامبر را مأمور به خواندن نام پروردگار و بیان ویژگی خالقیت او بر هستی و انسان و ربوبیت او بر مردم نمود، حضرت را از اتفاقات آینده، آگاه، و موضعی را که باید داشته باشد، اعلام می‎کند. ب) خدای متعال در سوره‌ی قلم (مکی 2) حضرت را که دربرابر تهمت‎ها و فشارهای کافرانِ صاحب قدرت و ثروت قرار گرفته، ابتدا تسلی داده، تشویق می‌کند، و از بی‎صبری و یا انفعال دربرابر آنان برحذر می‎دارد. ج) در سوره‎ی مزّمّل (مکی 3) با دستوراتی آن حضرت را برای تلقی و دریافت گفتاری سنگین ـ قرآن یا دستوری خاص و ویژه، مانند انذار عموم، چنان‌که از سوره‎ی مدثر استفاده می‎شود ـ آماده می‎سازد و وی را به فارغ‎ کردن دل برای خدا، توکل بر او و صبر امر می‎فرماید. د) خدای متعال در سوره‎ی مدّثّر (مکی 4) آن حضرت را به مراقبت بر لباس، اجتناب از پلیدی‎ها و دوری از منت‎گذاری و زیاده‎طلبی امر کرده و از او می‎خواهد تا دربرابر مشکلاتِ انذارِ مردم، شکیبا باشد. ﻫ) در سوره‎ی مسد (مکی 6) نیز، خدای متعال از آن حضرت دل‎جویی کرده، ابولهب و همسرش را که اسباب اذیت و آزار آن حضرت هستند، به عذاب، تهدید می‎نماید. و) خدای متعال در سوره‎ی تکویر (مکی 7) در حمایت از پیامبر با مردم سخن گفته و شبهه‌ی جنون، بخل پیامبر اکرم… و تأثیرات شیطان بر آن حضرت را منتفی اعلام می‎کند. ز) سوره‌ی اعلی (مکی 8) از رفع دلواپسی‎های آن حضرت درمورد فراموشی آیات، یاد کرده و عنایت خدای متعال را برای تحمل آسان آیات الهی، باتوجه به تحولی که در شخصیت حضرت ایجاد می‌شود، متذکر می‎شود. ح) خدای متعال در سوره‎ی فجر (مکی 10) درمقام تسلای خاطر آن حضرت، نمونه‎هایی از عذاب‎های دنیوی را که مخصوص اقوام مفسد است، ذکر می‎کند. ط) سوره‎ی ضحی (مکی 11) از الطاف گذشته و مستمر خدای متعال بر آن حضرت یاد می‌کند و بر آن اساس، وی را به انجام رفتارهای شایسته‎ی اجتماعی درمورد یتیمان، فقرا و سؤال‎کنندگان، و ذکر نعمت‎های پروردگار امر می‌کند. در سوره‎ی انشراح (مکی 12) نیز خداوند با بیان اصل شکفته ‎شدنِ آسانی از دل سختی‎ها، حضرت را برای پذیرش سختی‎های جدید آماده کرد. ذکر این نکته ضروری است که حجم این گفت‎وگوهای مستقیم، چهره‌ی اصلی غالب سوره‎های آغاز نزول قرآن را تشکیل می‎دهد؛ این موضوع، خود ضرورت اهتمام بسیار زیاد به تربیت مُبَلِّغان و مُرَوِّجان دینی را در آغاز دعوت دینی نمایان می‎سازد؛ زيرا اين گروه پیش از هر كس ديگری بايد نمونه و مدل كاملی از دین‎داری و ارزش‎هاي موجود در دین باشند، و برای به‌عهده‌گرفتن بار دعوت دینی متناسب با پیشرفت آن، توانا شوند. https://eitaa.com/mtamhid مؤسسه تخصصی در زمینه
🌸🌸🌸 تفسیر سوره (مکی 13) ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی استاد عبدالکریم و و فقط با توجه به سوره های قرآن 🌸🌸🌸 👇👇👇👇 شناساندن خطرات پیش روی انسان و بیان آن به زبان‎های گوناگون در آغاز رسالت، یکی از مهم‎ترین راه‎های تربیتی است که در قرآن پی‎گیری شده است. شناساندن خطرات موجب می‎شود تا انگیزه‎ی تلاش برای اقدامات ایمنی‎بخش، بالا رود و آمادگی برای جدی شمردن برنامه‎های اصلاحی افزایش یابد. از‎این‎رو، در سوره‎ی مدّثّر 4/ 2، پیامبر به اعلام خطر به مردم امر شد: «قُمْ فَأَنذِرْ». سپس با بیان اصول سلوک به‎سمت جهنم: (مدثر 4/ 38 تا 48)، راه‎ نجات، اقبال به پندنامه‎ی قرآن، معرفی شد: (مدثر 4/ 49). در سوره‎ی تکویر (مکی 7)، خدای متعال پس از یادآوری تهدیدگونه‌ی ملاقات انسان با پیش‎فرستاده‎های خود در قیامت (تکویر 7/ 14)، قرآن را به‎عنوان منشور هدایت معرفی فرمود: «عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا أَحْضَرَتْ * ... * فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ * إِنْ هُوَ إِلا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ * لِمَن شَاء مِنكُمْ أَن يَسْتَقِيمَ» (تکویر 7/ 26 تا28) و در سوره‎ی أعلی 8/ 14و 15، برنامه‎ی رهایی از آتش جهنم را تزکیه و پاک‎ شدن انسان از ناشایسته‎ها و نمازی از سر ذکر و یاد پروردگار شمرد: «قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّى * وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى». گفته شد که در مفهوم رستگاری، درک گرفتاری و دغدغه‌ی رهایی از آن نهفته است. در سوره‎ی لیل 9/ 17 و 18، نیز خدای متعال از عطای مال به انگیزه‌ی تزکیه و نجات از جهنم یاد کرد: «وَسَيُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى * الَّذِي يُؤْتِي مَالَهُ يَتَزَكَّى»، و سرانجام در سوره‌ی عصر (مکی 13)، برنامه‌ی نجات از زیان‎باری و خسارت ‌دیدن انسان بیان شد. این روش، یعنی ترغیب برای حرکت به‎سمت برنامه‌ی تکاملی، با چهره‎ی هشدار و اعلام خطر، و سپس بیان برنامه، در بسیاری از آیات قرآن رعایت شده است. 🌸🌸🌸 موسسه تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی ایتا: @mtamhid ادمین: @mtamhid1 تلفن موسسه: 02532920244