eitaa logo
موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
432 دنبال‌کننده
474 عکس
120 ویدیو
249 فایل
موسسه تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی ایتا: @mtamhid ادمین: @mtamhid1 تلفن موسسه: 02532920244 ایمیل: @yahoo.com" rel="nofollow" target="_blank">hamgambavahy@yahoo.com سایت موسسه: tamhid.net آدرس: قم، زنبیل آباد،خ 20متری فجر، پ 286
مشاهده در ایتا
دانلود
🌼با سلام محضر اساتید معزز و پژوهشگران گرامی لطفا قوانین گروه رو ملاحظه بفرمایید 1⃣ گروه جهت تبادل اطلاعات پژوهشی در زمینه فقه القرآن و بهره گیری از ظرفیت اساتید تشکیل شده است. 2⃣ خواهشمندیم پیام ها صرفا در همین زمینه در گروه ارسال شود. 3⃣ به جهت جلو گیری از تراکم پیام ها، از ارسال مطالب متفرقه در گروه خود داری کنیم. 4⃣ ورود اساتید به مباحثه علمی در گروه باعث غنای مطالب گروه خواهد شد. 5⃣لطفا گروه انجمن فقه قرآن و حدیث مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام را به دیگر اساتید و پژوهشگران معرفی نمایید. 🌸 با تشکر🌸 مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام با لینک به جمع پژوهشگران بپیوندید https://eitaa.com/joinchat/4216848480C03e7286885
✅سلسله نشست های علمی قرآن و انتخابات ⬅️نشست سوم: قرآن و فلسفه حضور سیاسی مردم در انتخابات 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی 👤دبیر علمی: جناب آقای مرتضی غرسبان ⏰زمان: سه شنبه 1400/03/18ساعت 11 الی 13 ⬅️برگزار کننده: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ⬅️لینک ورود به جلسه: 🌐www.dte.bz/quranconf 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴اگه واقعا فرقی نمی‌کنه کی رئیس جمهور باشه، حاضری 4سال دیگه روحانی رئیس جمهور باشه؟! امروز همین یه کلیپ رو به 60 میلیون ایرانی نشون بدیم کافیه بسم الله به یاد حاج قاسم و دلدادگی اش به ایران و ایرانی همه باهم ✅ گلسرای پردیسان 👇 https://eitaa.com/golsarayepardisan
"امید و افتخار ملی " و " تعامل عزتمندانه جهانی" خداوند به مومنان می فرماید:" وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ" ﻭ [ ﺩﺭ ﺍﻧﺠﺎم ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﺎﻱِ ﺣﻖ ﻭ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﺩ ﺑﺎ ﺩﺷﻤﻦ ] ﺳﺴﺘﻲ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﻭ [ ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺁﻣﺪﻫﺎ ﻭ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻭ ﺳﺨﺘﻲ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ] ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﻴﻦ ﻣﺸﻮﻳﺪ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﮔﺮ ﻣﺆﻣﻦ ﺑﺎﺷﻴﺪ ، ﺑﺮﺗﺮﻳﺪ .(العمران/١٣٩) واقعیت آشکار برای همگان این است که؛ * وقتی ایران در ساخت واکس کرونا شد. واردات محموله‌های خارجی سرعت بیش تر پیدا کرد. * وقتی ایران در ساخت نیروگاه های هسته ای شد انجام تعهدات نیروگاه بوشهر سرعت بیش تر پیدا کرد. * وقتی ایران در ساخت سانتریفوژ ها شد تلاش برای پیگیری مذاکره از سوی آمریکا و اروپا دو چندان شد. * وقتی ایران در ساخت پهپاد ها و موشک ها # قوی شد و پهپاد غول پیکر آمریکا را ساقط کرد سایه جنگ از آسمان ایران کم شد . و امارات از زبان درازی ساکت شد. * وقتی محور مقاومت در منطقه شد توطئه خاورمیانه جدید شکست خورد. و عربستان در صدد مذاکره است. *مهم ترین عناصر قوی _ بهره مندی از ایمان و مکتب قرآن و اهلبیت علیهم السلام که در سخت ترین شرایط دفاع مقدس و کمک های مومنانه شرایط کرونا آثار پر برکت را نشان داد. _بهره مندی از استعدادهای درخشان و نخبگان علمی _ بهره مند ی از منابع فراوان طبیعی و ذخائر معدنی _ بهره مندی از موقعیت ممتاز جغرافیایی و اقلیمی * مجموعه این امکانات به خوبی می تواند در شکل گیری و تداوم # ایران قوی نقش اساسی داشته باشد.و در هر زمینه ای عزم جدی داشته است موفق باشد.حتی در کالاهای اساسی و امور معیشتی به خود کفایی گندم و بنزین برسد . و تولید شیر و سیب و پیاز و... به اندازه برسد که بیش از نیاز داخلی باشد . * شرط اساسی برای # ایران قوی به طور واقعی # مدیریت و عزم جدی مسئولان # وحدت و هم دلی مردم است. *در حالی که هر وقت نشانه های از ضعف و "سوئ مدیریت "مسئولان و " اختلاف مردم" دستآویز دشمنان و مخالفان شد. فشار و تحریم بیشتر شده است . و داشته ها ضایع می شود خودکفایی گندم پیگیری نمی شود . جوجه های یکروزه اتلاف می شود. شیر و سیب و پیاز و...فاسد می شود. و هزاران مشکل۰۰۰ *با # ایران قوی " امید و افتخار ملی " و "تعامل عزتمندانه جهانی " شکل گیری و تداوم می یابد . و ازآسیب های غلط مصونیت می یابیم .ان شاءالله @mtamhid
⭕️ یک پیشنهاد برای ایام انتخابات 👈 این روزها فراز زیر از را مرتباً و در صورت امکان بعد هر نماز تکرار کنیم و از خدا، روی کار آمدن یک دولت کریمه را درخواست کنیم: 📖 اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ وَ تَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ. 🤲 خدايا به سوى تو مشتاقيم‏ براى يافتن دولت كريمه‌اى كه اسلام و اهلش را به آن عزيز گردانى و نفاق و اهلش را به وسيلۀ آن خوار سازى و ما را در آن دولت از دعوت‌كنندگان به سوى طاعتت و رهبران به سوى راهت قرار دهى و كرامت دنيا و آخرت را از بركت آن‏ روزيمان فرمايى. https://eitaa.com/mtamhid
اگر کسی قصد دارد اختلافات مفسران در تفسیر آیاتی از کلام خدا و مصداق آن را ملاحظه کند، یکی از پربحث ترین آیات، آیات 17 تا 28 سوره مبارکه قاف است. از نظر واژه ها و مفردات هم این آیات خیلی واژه جدید دارد. وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْانسَانَ وَ نَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نحَْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ(16) إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ عَنِ الْيَمِينِ وَ عَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ(17) مَّا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ(18) وَ جَاءَتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالحَْقّ‏ِ ذَالِكَ مَا كُنتَ مِنْهُ تحَِيدُ(19) وَ نُفِخَ فىِ الصُّورِ ذَالِكَ يَوْمُ الْوَعِيدِ(20) وَ جَاءَتْ كلُ‏ُّ نَفْسٍ مَّعَهَا سَائقٌ وَ شهَِيدٌ(21) لَّقَدْ كُنتَ فىِ غَفْلَةٍ مِّنْ هَاذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ(22) وَ قَالَ قَرِينُهُ هَاذَا مَا لَدَىَّ عَتِيدٌ(23) أَلْقِيَا فىِ جَهَنَّمَ كلُ‏َّ كَفَّارٍ عَنِيدٍ(24) مَّنَّاعٍ لِّلْخَيرِْ مُعْتَدٍ مُّرِيبٍ(25) الَّذِى جَعَلَ مَعَ اللَّهِ إِلَاهًا ءَاخَرَ فَأَلْقِيَاهُ فىِ الْعَذَابِ الشَّدِيدِ(26) * قَالَ قَرِينُهُ رَبَّنَا مَا أَطْغَيْتُهُ وَ لَاكِن كاَنَ فىِ ضَلَالِ بَعِيدٍ(27) درباره این سوالات، تفاسیر را ملاحظه کنید. حتی در برخی از این سوالات، دو دسته روایت داریم که کار را برای مفسر سخت می کند. متلقیان (دو نشسته) در آیه 17 که هستند؟ دو مأمور ثبت اعمال یا یک فرشته و یک شیطان؟ رقیب و عتید صفات یک فرشته است یا دو فرشته یا چند فرشته؟ سائق و شهید که هستند؟ آیا دو نفرند یا یک نفر که دو کار می کند؟ از جنس فرشته اند؟ یا پیامبر و علی علیهماالسلام هستند یا پیامبر و وصی هر امتی؟ قال قرینه، این قرین کیست؟ کفار در اینجا مراد بسیار ناسپاس است یا بسیار کافر؟ آمر در دو عبارت القیا فی جهنم و القیاه فی العذاب الشدید، یکی است یا دو تا؟ آیا فرشته ثبت گناهان است یا خدای متعال؟ ارتباط شش صفت کفار و... با هم چیست؟ آیا می شود که از آن مراحل را در آورد یا نه و ترتیبشان نکته ای را برساند؟ این آیات واژه ها و مفردات زیادی هم دارد که برای کارورزی بسیار مناسب است. https://eitaa.com/mtamhid
با توجه به غرض و محتوای سوره قاف، در ذیل آیات أَلْقِيَا فىِ جَهَنَّمَ كلُ‏َّ كَفَّارٍ عَنِيدٍ(24) مَّنَّاعٍ لِّلْخَيرِْ مُعْتَدٍ مُّرِيبٍ(25) الَّذِى جَعَلَ مَعَ اللَّهِ إِلَاهًا ءَاخَرَ فَأَلْقِيَاهُ فىِ الْعَذَابِ الشَّدِيدِ(26) می توان نکته ای را برداشت کرد که شاید در این روزها خوب است برخی ها که واقعا دارند آخرت خودشان را بخاطر شک و تردیدی که در دل مردم می اندازند و در جبهه حق تزلزل ایجاد می کنند، به این هشدار توجه کرده و از راه خطایی که می روند، برگردند. در جلد دوم تفسیر همگام با وحی در ویراست جدید که به زودی ارائه خواهد شد، در ترجمه تفسیری این آیات و نکات پس از تفسیر این آیات می خوانیم. مراد آیات: به دنبال گزارش فرشته، خداي متعال دستور جهنمي ‌شدن اين كافر و همه‌ی كافراني را كه نظير او هستند، به آن دو فرشته‌ی «سائق» و «شهيد» مي‎دهد: بیندازید در جهنم هر شخصی را که بسیار ناسپاس و یا بسيار كافر است و با حق به شدت ستیزگر است؛ شديداً مانع خير می‌شود؛ تجاوزگري به مرزهای معقول و مشروع دارد. گرفتار شك و بدبيني ‌است يا ديگران را در موضوع رسالت پیامبر اکرم و حیات دوباره جسم انسان ها به شك و ترديد مي‎اندازد. آن که برای خدا، شریک در الوهیت قرار مي‎دهد، پس اين شخص مشرك را در عذاب شديد بيندازيد . نکته ها: 1. امكان دارد بين اين صفات شش‌گانه ارتباطي باشد؛ به اين معني كه فردی که مبالغه‌ی در كفر و انكار حقايق كرده باشد، از مرحله‎ي انكار فراتر رفته و به دشمني با آن مي‎پردازد. همين دشمني موجب مي‎گردد كه به جلوگيري از انجام خير دست بزند؛ زيرا دشمني با حق و فرورفتن در باطل نه تنها مانع انسان از انجام خير است، بلكه نسبت به كفري كه دارد، موجب منع ديگران از خير مي‎گردد. ممانعت از خير در مرحله‌ی ديگر، انسان را به تجاوز به حق و حدود مي‎كشاند. تجاوز اين فرد از حقوق و حدود موجب مي‎گردد تا وي ديگران را به شك و شبهه اندازد. 2. در روایات تطبیقی تکذیب رسول اکرم  و یا حیات دوباره، بر بغض و کینه بر پیامبر و علی  تطبیق شده است. این روایات روشن می کند که صفات مذکور در آیات بالا متعلقات فراوانی شامل تکذیب هایی از اقوال و دستورات دیگر رسول اکرم و امام مفترض الطاعه‎ای چون علی می شود، و نباید به موردی مثل تکذیب رسول اکرم  درباره‎ی حیات پس از مرگ محدود شود. این مطلب گستره‎ی معنایی قابل توجه و مستمر در طول تاریخ حیات بشر است، تا روشن شود نباید مفهوم آیه در مصداق زمان نزول و مورد نزول آیات کاهش یابد؛ در این صورت قرآن به کتابی تاریخی و ایستا، و نه پویا و الهام بخش بشر تا پایان هستی تبدیل خواهد شد. ✍️ امروز هم این تکذیب مصادیقی دارد که باید به آن توجه کنیم. اهل تحلیل از این دست مایه برای نگارش بهره برند. ما در اینجا می نگاریم. 👇 https://eitaa.com/mtamhid
شيوه‎اي كه قرآن در مورد گذر كردن از چالش ميان كفار و پيامبر اكرم در موضوع رسالت و زندگي دوباره در سوره قاف مطرح كرده، عبارت است از: الف) توضيح موضع كافران و تعجب آنان در مورد ارسال هشدار دهنده‎اي از ميان ايشان و تعجب از حيات دوباره (آيات 2 ـ 4). ب) بيان ريشه‌ی اصلي چنين موضعي و پاسخ آن (آيات 5 ـ 11). ج) يادآوري اقوامي كه به دنبال تكذيب رسولان، طعم هلاكت را چشيدند (آيات 12 ـ 14). د) توضيح امكان حيات دوباره، با استفهام انكاري از آنان. به اين صورت كه اگر در آفرينش نخستين درمانده شده بوديم، جا داشت تا در حيات دوباره‌ی انسان‎ها، احتمال درماندگي ما باشد (آيه 15). هـ) بيان اطلاع از وسوسه‎هايي كه در جان انسان‎ها مي‎شود و اين‎كه مواضع آنان، همگي ثبت مي‎شود (آيات 16 ـ 18). و) بيان اين معني كه روزي بر اساس همين رفتار داوري خواهند شد و بايد منتظر عقاب باشند، همان‌گونه كه تقوا پيشگان به پاداش نيكوي مواضع مناسبشان مي‎رسند (آيات 19 ـ 35). ز) يادآوري احتمال هلاكت دنيوي آنان و نداشتن هيچ راه نجاتي از آن با توصيه آنان به مطالعه‌ی تاريخي در مورد اقوامي كه هلاك شدند. ح) راهبري و هدايت پيامبر براي چگونگي برخورد با اين چالش و تضمين تنبيه اين گروه در قيامت. ما در اینجا می نگاریم. https://eitaa.com/mtamhid
💠🔷💠🔷💠🔷 ✅مبلغان گرامی 🔷سلام علیکم 💠با احترام و گرامیداشت ایام مبارک هفته کرامت به استحضار می رساند، اداره کل تبلیغ در نظر دارد به منظور تربیت مبلغ و توانمندسازی مبلغان فعال، مدرسه تبلیغ را راه اندازی نماید. تاریخ رونمایی از این رویداد عظیم و کم نظیر، اول تیرماه سال1400 مصادف با میلاد با سعادت عالم آل الله حضرت ثامن الائمه (علیه السلام) و روز ملی تبلیغ و اطلاع رسانی دینی می باشد. ◀️اطلاعات لازم به شرح ذیل می باشد : مخاطبین : مبلغان فعال، دانش آموختگان و کلیه طلاب ✅نکته 1 : مبلغانی که دوره های مرتبط را گذرانده اند با ارائه گواهی معتبر و ثبت نمره از گذراندن دوره معاف و در دوره بعدی شرکت می نمایند. ✅نکته 2 : کلیه طلابی که سال اول را به اتمام رسانیده اند می توانند در مدرسه تبلیغ شرکت نمایند. 📆زمان ثبت نام : از 22 الی 28 خرداد ماه سال 1400 📆زمان بازگشایی مدرسه : اول تیرماه سال 1400 ضمنا برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت بشری به نشانی http://boshra.whc.ir/ مراجعه نمایند.
مخصوص خواهران طلبه
جشن حضور آغاز شد😍 در تاريخ: ۱٤۰۰/٣/٢٨ از ساعت: ٧ صبح لغايت ٢٤ همگان دعوت هستید به این جشن💌😍
برگزاری نشست علمی - تخصصی 🌹 بایسته ها و چالش های تفسیر تنزیلی 🌹 با حضور مفسر قرآن؛ حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور (دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) ⏰ یکشنبه ۳۰ خرداد؛ ساعت ۱۷ ⏰ 📍به تمامی شرکت کنندگان در جلسه گواهی حضور اهدا می شود 📍 👈 جلسه در لینک زیر برگزار میشود (ورود به عنوان میهمان - ورود به کلاس): http://B2n.ir/bsj_dk 🔰 همچنین از پخش زنده آپارات نیز میتوانید به جلسه بپیوندید: https://Aparat.com/elmi_kermanshah/live ✅ دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه، انجمن علمی علوم قرآنی کرمانشاه، انجمن علمی دانشگاه تهران، انجمن علمی دانشگاه فردوسی مشهد، مرکز کلام اسلامی کرمانشاه، موسسه التمهید، معاونت پژوهش بسیج دانشجویی کرمانشاه، حوزه علمیه خواهران
🎐 | | 🖼 ویژه | تصویری از شهید حاج قاسم سلیمانی در صف رأی‌گیری انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶؛ آخرین انتخاباتی که حاج قاسم در آن شرکت کردند... 🚩 انتشار به مناسبت فرارسیدن ایام انتخابات
ان شاء الله نشست امروز عصر فراموش نشود.
تبریک به مناسبت انتخاب خوب و حضور حماسی مردم ایران باز هم مردم ما گل کاشتند. امید که مسئولان قدر چنین مردمی را بدانند.
✅ میلام امام رضا علیه السلام مبارک باد. مدت امامت حضرت رضا علیه السلام ۲۰ سال (۱۸۳ ـ ۲۰۳ق) و همزمان با خلافت‌های هارون الرشید (۱۰ سال)، محمد امین (حدود ۵ سال) و مأمون (۵ سال) بود. ۱۷ سال از این مدت را ایشان در شهر «مدینه» و ۳ سال آخر را در شهر «مرو» (مرکز استان خراسان در خلافت عباسیان) حضور داشتند. شهر مرو در دوره ناصرالدین شاه به خاک روسیه ملحق شد و اکنون بقایای خانه امام رضا علیه السلام در مجموعه تاریخی مرو قدیم در کشور ترکمنستان، به «قدمگاه امام رضا علیه السلام » مشهور است. امام رضا(ع) در سفر مأمون از مرو به عراق، در روستای «سناباد» در شهر «طوس» (از شهرهای مهم آن دوره خراسان که اکنون «مشهد» نام گرفته است) به شهادت می‌رسند و در خانه حمید بن قحطبه طائی (بقعه هارونیه) دفن می‌گردند. اکنون حرم امام رضا(ع) زیارتگاه مسلمانان کشورهای مختلف است. از امام کاظم علیه السلام روایت است که به فرزندانش می‌گفت: «برادر شما علی بن موسی، عالم آل محمد است». https://eitaa.com/mtamhid
🎉باز کن پنجره را بوی رضا می آید 🌸بوی تسلیم و رضا از همه جا می آید 🎉باز کن پنجره را بوی کسی می آید 🌸که از انفاس خوشش بوی خدا می آید 🎉باز کن پنجره و فوج ملائک را بین 🌸که به پابوسیش از اوج سما می آید 🎉🎊میلاد باسعادت حضرت امام رضا علیه‌السلام مبارک باد 🎉 🎊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
امروز با هم مروری بر سوره صاد (سوره38 نزول) داشته باشیم. همراه با ترتیل استاد منشاوی 👇👇👇
شناسه سوره این سوره به مناسبت حرف مقطعۀ آغاز آن به "ص"، و به مناسبت نام بردن از حضرت داوود در آیات 17 تا 30، به "داوود" نام‌گذاری شده است.
جایگاه سوره در نزول اختلاف روایات ترتیب نزول را چگونه در این سوره حل کنیم؟ دقت کنید که استاد بهجتپور چگونه اختلاف جداول را حل می کنند. سورۀ ص به اتفاق تمام مفسرین و دانشمندان علوم قرآن مکی، سی و هشتمین سوره در ترتیب نزول است. تمام جداول ترتیب نزول شامل روایات مسند، غیر مسند، و جداول دانشمندان مسلمان از ترتیب سوره ها، همین رتبه را اعلام کرده‌اند؛ گفتنی است تنها در روایت ابن ندیم، این سوره در ردیف چهل و سوم بعد از سورۀ اعراف و قبل از سورۀ فرقان قرار داده ‌شده است. هر چند فاصلۀ این جابه¬جایی از پنج شماره تجاوز نمی‌کند وبه سیر محتوایی سوره‌ها لطمه زیادی وارد نمی شود؛ اما سازوارگی سوره‌ها بنابر روایات مشهور نمایان‌تر است. در سورۀ قمر شاهد گزارش روی‌گردانی کافران مکی از نشانه¬های وقوع ساعت قیامت و تکذیب پیامبر در رسالتش با وجود معجزه شق القمر بودیم؛ خدای متعال در این باره واکنش نشان داد و ضمن بیان درستی وعده ها و هشدارها، کافران را درباره تکذیب پیامبر اکرم 9 تهدید کرد. سپس در سورۀ ص - سورۀ مورد بحث- به اصرار این گروه بر تکذیب محتوای دعوت آن حضرت 9 و تلاش برای گسترش مخالفت با پیامبر اکرم 9 در قالب تصمیم عمومی بزرگان کفار مکی پرده برداشت و به راهبری پیامبر در این باره اقدام فرمود. اما بنا برروایت ابن ندیم، خدای متعال پس از سورة بلد (مکی35) که به مساله مهم تشویق مردم در باره اقدامات انسانی به خصوص در شرائط سخت زندگی توجه داد، و به سرزنش کسانی پرداخت که از انفاق خود پشیمان شده بودند، در سورۀ الرحمن (روایات مشهورمدنی97)، به شمارش نعمت‌های خدا بر بندگان پرداخت وآنها را بر ناسپاسی نعمت های الهی سرزنش کرد. پس از آن در سورة جن (مکی40) به ترسیم واقعی رابطه جنیان با دعوت پیامبر اکرم 9 و نداشتن تأثیر بر پیامبر، بلکه تصریح به شمول رسالت پیامبر9 به جنیان یاد کرد و سپس در سورۀ یس (مکی 41) به هدف رسالت پیامبر اکرم9 که انذار قومی فرو رفته در غفلت دیرینه و کهن توجه داد و در ادامه، سورۀ اعراف (مکی39) را با محوریت دعوت به ولایت الهی و ترک ولایت غیر خدا نازل فرمود و پس از آن در سورۀ ص به اتفاق نظر کافران مکی در مقابله با رسالت پیامبر اکرم 9 و اعلان عمومی آن توجه کرد و به آن حضرت9 برای عبور از مشکل پیش آمده رهنمون داد. ملاحظه می¬شود نظم مضامین سوره¬ها در ترتیب اول هماهنگ و در ترتیب دوم ناهماهنگ است.
جایگاه در مصحف سورۀ ص در مصحف رسمی در جزء بیست و سوم قرآن، ردیف سی و هشتم، بعد از سورۀ صافات و قبل از سورۀ زمر قرارگرفته است و 88 آیه دارد.
مقصود سوره بیان راهکارهای مناسب به پیامبر اکرم برای خروج از مشکلات موجود میان آن حضرت و گروه‌های منسجم کافران بر ضد پیامبر؛ گروهی که برای مبارزۀ ضد فرهنگی علیه پیامبر و ترور شخصیت او به اعلام صریح موضع خود پرداختند. م
محتوای سوره لطفا قرآن شریف را باز نموده و آیات مربوطه را تلاوت نمایید و سعی کنید ارتباطها را برقرار نمایید. سپس این محتوا را بخوانید. سوره به‌طور کلی خطاب به حضرت محمد و دارای سه بخش است: 1. آیات 1- 48: دعوت پیامبر به صبر مشرکان مکی به سرکشی و ستیزه با قرآن پرداختند و از این‌که «ذکر» بر شخصی از میان خودشان نازل شده که آن‌ها را بیم دهد، تعجب کردند و با پیام اصلی آن، یعنی دعوت به توحید در الوهیت، به مخالفت برخاستند و در این راه با یکدیگر متحد شدند. در چنین شرایطی خدای متعال ضمن بیان مواضع آن‌ها و پاسخ اجمالی به آن، پیامبر را به صبر دعوت می¬کند و این هدف را از دو راه پی می‌گیرد: ابتدا توضیح می¬دهد که برخی از انبیا نیز گرفتار چنین احزاب و گروه‌های معاندی بودند، که همگی نابود شدند. آن‌گاه با یادآوری پیامبران و نام‌دارانی چون داوود، سلیمان، ایوب، ابراهیم، اسحاق و یعقوب که شخصیت‌های اوّابی بودند که در شرایط مختلف یاد خدا می¬کردند و در نتیجه در جمع برگزیدگان و ممتازان داخل شدند، سرّ این برگزیدگی را به پیامبر می‌آموزد. 2. آیات 49-64: سرنوشت متفاوت متقیان و سرکشان و بیان خصومت طغیانگران با یکدیگر در آخرت در بخش دوم به بیان فرجام دو گروه مخالف و موافق پیامبر در مکه می‌پردازد: گروه اول کسانی بودند که با خویشتن‌داری و تقوا، از جریان احزاب کفر فاصله گرفتند و با پیامبر همراه شدند و دعوت او را لبیک گفتند. اما گروهی که راه طغیانگری را در پیش گرفتند و علیه راه حق شوریدند و دست به توطئه زدند، باید منتظر بازگشتِ اعمال بد و شومی¬های کار خود باشند و با بیان تفاوت فرجام پرهیزکاران و طغیانگران، به بیان نتیجۀ این وحدت ظاهری طاغیان می‌پردازد و به نزاع و خصومت آنان در جهنم اشاره می‌فرماید. 3. آیات 65-88: راهنمایی پیامبر برای برخورد با کافران متحد شده این بخش راهنمایی پیامبر برای برخورد با مواضع کافران متحد شده است. ابتدا به او دستور می‌دهد مواضع خود را در مورد منذر بودن خود و توحید در الوهیت به صراحت اعلام کند. در ادامه به ریشه¬یابی این موضع می¬پردازد. با بیان داستان خلقت آدم و عناد شیطان با انسان، ریشۀ این عناد را خود برتربینی می‌شمرد. همین بیماری در کافران، آنان را به دشمنی با پیامبر کشانده است. خدای متعال در نهایت ایشان را به بیان موضع خود دربارۀ قرآن امر می‌کند و سوره را با اعلام این‌که او قصد هیچ‌گونه تحمیلی ندارد و قرآن نیز جز ذکر نیست، به پایان می‌رساند.