جایگاه سوره در نزول
اختلاف روایات ترتیب نزول را چگونه در این سوره حل کنیم؟
دقت کنید که استاد بهجتپور چگونه اختلاف جداول را حل می کنند.
سورۀ ص به اتفاق تمام مفسرین و دانشمندان علوم قرآن مکی، سی و هشتمین سوره در ترتیب نزول است.
تمام جداول ترتیب نزول شامل روایات مسند، غیر مسند، و جداول دانشمندان مسلمان از ترتیب سوره ها، همین رتبه را اعلام کردهاند؛
گفتنی است تنها در روایت ابن ندیم، این سوره در ردیف چهل و سوم بعد از سورۀ اعراف و قبل از سورۀ فرقان قرار داده شده است.
هر چند فاصلۀ این جابه¬جایی از پنج شماره تجاوز نمیکند وبه سیر محتوایی سورهها لطمه زیادی وارد نمی شود؛
اما سازوارگی سورهها بنابر روایات مشهور نمایانتر است.
در سورۀ قمر شاهد گزارش رویگردانی کافران مکی از نشانه¬های وقوع ساعت قیامت و تکذیب پیامبر در رسالتش با وجود معجزه شق القمر بودیم؛ خدای متعال در این باره واکنش نشان داد و ضمن بیان درستی وعده ها و هشدارها، کافران را درباره تکذیب پیامبر اکرم 9 تهدید کرد. سپس در سورۀ ص - سورۀ مورد بحث- به اصرار این گروه بر تکذیب محتوای دعوت آن حضرت 9 و تلاش برای گسترش مخالفت با پیامبر اکرم 9 در قالب تصمیم عمومی بزرگان کفار مکی پرده برداشت و به راهبری پیامبر در این باره اقدام فرمود.
اما بنا برروایت ابن ندیم، خدای متعال پس از سورة بلد (مکی35) که به مساله مهم تشویق مردم در باره اقدامات انسانی به خصوص در شرائط سخت زندگی توجه داد، و به سرزنش کسانی پرداخت که از انفاق خود پشیمان شده بودند، در سورۀ الرحمن (روایات مشهورمدنی97)، به شمارش نعمتهای خدا بر بندگان پرداخت وآنها را بر ناسپاسی نعمت های الهی سرزنش کرد. پس از آن در سورة جن (مکی40) به ترسیم واقعی رابطه جنیان با دعوت پیامبر اکرم 9 و نداشتن تأثیر بر پیامبر، بلکه تصریح به شمول رسالت پیامبر9 به جنیان یاد کرد و سپس در سورۀ یس (مکی 41) به هدف رسالت پیامبر اکرم9 که انذار قومی فرو رفته در غفلت دیرینه و کهن توجه داد و در ادامه، سورۀ اعراف (مکی39) را با محوریت دعوت به ولایت الهی و ترک ولایت غیر خدا نازل فرمود و پس از آن در سورۀ ص به اتفاق نظر کافران مکی در مقابله با رسالت پیامبر اکرم 9 و اعلان عمومی آن توجه کرد و به آن حضرت9 برای عبور از مشکل پیش آمده رهنمون داد.
ملاحظه می¬شود نظم مضامین سوره¬ها در ترتیب اول هماهنگ و در ترتیب دوم ناهماهنگ است.
جایگاه در مصحف
سورۀ ص در مصحف رسمی در جزء بیست و سوم قرآن، ردیف سی و هشتم، بعد از سورۀ صافات و قبل از سورۀ زمر قرارگرفته است و 88 آیه دارد.
مقصود سوره #صاد
بیان راهکارهای مناسب به پیامبر اکرم برای خروج از مشکلات موجود میان آن حضرت و گروههای منسجم کافران بر ضد پیامبر؛ گروهی که برای مبارزۀ ضد فرهنگی علیه پیامبر و ترور شخصیت او به اعلام صریح موضع خود پرداختند.
م
محتوای سوره #قاف
لطفا قرآن شریف را باز نموده و آیات مربوطه را تلاوت نمایید و سعی کنید ارتباطها را برقرار نمایید. سپس این محتوا را بخوانید.
سوره بهطور کلی خطاب به حضرت محمد و دارای سه بخش است:
1. آیات 1- 48: دعوت پیامبر به صبر
مشرکان مکی به سرکشی و ستیزه با قرآن پرداختند و از اینکه «ذکر» بر شخصی از میان خودشان نازل شده که آنها را بیم دهد، تعجب کردند و با پیام اصلی آن، یعنی دعوت به توحید در الوهیت، به مخالفت برخاستند و در این راه با یکدیگر متحد شدند. در چنین شرایطی خدای متعال ضمن بیان مواضع آنها و پاسخ اجمالی به آن، پیامبر را به صبر دعوت می¬کند و این هدف را از دو راه پی میگیرد: ابتدا توضیح می¬دهد که برخی از انبیا نیز گرفتار چنین احزاب و گروههای معاندی بودند، که همگی نابود شدند. آنگاه با یادآوری پیامبران و نامدارانی چون داوود، سلیمان، ایوب، ابراهیم، اسحاق و یعقوب که شخصیتهای اوّابی بودند که در شرایط مختلف یاد خدا می¬کردند و در نتیجه در جمع برگزیدگان و ممتازان داخل شدند، سرّ این برگزیدگی را به پیامبر میآموزد.
2. آیات 49-64: سرنوشت متفاوت متقیان و سرکشان و بیان خصومت طغیانگران با یکدیگر در آخرت
در بخش دوم به بیان فرجام دو گروه مخالف و موافق پیامبر در مکه میپردازد: گروه اول کسانی بودند که با خویشتنداری و تقوا، از جریان احزاب کفر فاصله گرفتند و با پیامبر همراه شدند و دعوت او را لبیک گفتند. اما گروهی که راه طغیانگری را در پیش گرفتند و علیه راه حق شوریدند و دست به توطئه زدند، باید منتظر بازگشتِ اعمال بد و شومی¬های کار خود باشند و با بیان تفاوت فرجام پرهیزکاران و طغیانگران، به بیان نتیجۀ این وحدت ظاهری طاغیان میپردازد و به نزاع و خصومت آنان در جهنم اشاره میفرماید.
3. آیات 65-88: راهنمایی پیامبر برای برخورد با کافران متحد شده
این بخش راهنمایی پیامبر برای برخورد با مواضع کافران متحد شده است. ابتدا به او دستور میدهد مواضع خود را در مورد منذر بودن خود و توحید در الوهیت به صراحت اعلام کند. در ادامه به ریشه¬یابی این موضع می¬پردازد. با بیان داستان خلقت آدم و عناد شیطان با انسان، ریشۀ این عناد را خود برتربینی میشمرد. همین بیماری در کافران، آنان را به دشمنی با پیامبر کشانده است. خدای متعال در نهایت ایشان را به بیان موضع خود دربارۀ قرآن امر میکند و سوره را با اعلام اینکه او قصد هیچگونه تحمیلی ندارد و قرآن نیز جز ذکر نیست، به پایان میرساند.
ارتباط سوره در سیر نزول
سورۀ قمر به چالش میان کافران تکذیب¬گر و پیامبر، به مناسبت بحث رستاخیز پرداخت و در سورۀ ص همین چالشها در موضوعاتی نظیر قرآن و توحید عبودی ادامه پیدا کرده است. از محتوای سوره استفاده میشود که مقابله با پیامبر و مقاومت مشرکان در مقابل تغییر، شکل منسجمتری یافته و همۀ اعتقادات و باورهای صحیح (توحید بندگی، رستاخیز، قرآن و رسالت) بهانۀ اتخاذ موضع واحد کافران علیه پیامبر شده است.
گام تحول سوره #صاد :
ترغیب دادن مردم به تدبر در قران و ترغیب اصحاب اندیشه به تذکر از آیات قرآن
روایت فضیلت معتبر و زیبای این سوره
«مَنْ قَرَأَ سُورَةَ ص فِي لَيْلَةِ الْجُمُعَةِ أُعْطِيَ مِنْ خَيْر الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ مَا لَمْ يُعْطَ أَحَدٌ مِنَ النَّاسِ إِلَّا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ أَوْ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ أَدْخَلَهُ اللَّهُ الْجَنَّةَ وَ كُلَّ مَنْ أَحَبَّ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ حَتَّى خَادِمَهُ الَّذِي يَخْدُمُهُ ؛ کسى که سورۀ ص را در شب جمعه بخواند، آنقدر (خداوند) از خیر دنیا و آخرت به او میدهد که به هیچکس جز پیامبران مرسل، و فرشتگان مقرب داده نشده است و خدا او و تمام خانوادۀ مورد علاقۀ او حتى خدمتگزارش را وارد بهشت مىکند.
تحلیل استاد بهجتپور از روایت فضیلت»
این روایت به آثار تربیتی خواندن، باور و عمل به محتوای سوره اشاره دارد.
در این سوره از صف¬بندی جبهه مشترک جریانات جاهل مشرک، به رهبری کافران، برعلیه پیامبر سخن میگوید.
تنهایی پیامبر اکرم و حکومت و سلطه گفتمان شرک و تباهی، فضایی را ایجاد می کند که انسان، جز با تدبر و تذکر و شهامت در این صحنه ها، راه درست و در اقلیت طرفدار اهل حق را پیروی نمی کند.
خواندن سوره «ص»، موجب است تا انسان فریب جمعیت متراکم و انبوه شده علیه شخصیت های الهی و رهبران دینی و نیز اعتقادات نادرست اما مورد اجماع را نخورد و از گفتمان های غالب اما منحرف فاصله بگیرد.
کسی که تا این حد بتواند در تنهایی و غربت جریان حق و فضای آکنده از تهمت ها و مسلط در فضای فکری و فرهنگی جامعه بر صراط حق استقامت کند، در منش و روش، همچون انبیا است که بر خلاف حرکت نادرست و عمومی جامعه حرکت می کنند و از تنهایی در راه حق وحشت به دل راه نمی دهند. از این رو چون انبیا مشمول خیر دنیا و آخرت قرار گرفته اهل بهشت خواهند شد.
محبت این افراد به دیگران خالی از ضابطه خدا پسند نیست؛ این افراد محبت خود را در جایی قرار می دهند که رضایت خدا در آن باشد، از این رو به آنها اجازه داده می شود تا کسانی را که خواننده سوره، امورشان را اداره می کنند و یا اشخاصی که به خواننده سوره خدمت می کنند و او آنها را دوست دارد، شفاعت کنند. و زمینه بهشتی شدن آنها را فراهم کنند.
شاید خواندن در شب جمعه به دلیل تأثیر تربیتی باشد که اذکار و عبادات و قرائت قران در شب جمعه بر جذب و پذیرش حقائق در قلوب خواننده آنها دارد چنانکه عبادات شبانه اثری برتر از عبادات روزانه دارد: «إِنَّ ناشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قيلاً » (مزمل 2/ 6 )
هدایت شده از تبلیغات
سلام عیدتون مبارک 🌺
ممنون میشم این اثر ویژه ولادت امام رضا علیه السلام رو را در فضای مجازی و کانال های خوبتون منتشر کنید🌼
هدایت شده از گروه تواشیح بین المللی تسنیم
tasnim group 09140043816.mp3
12.06M
🌙یه شَبِ صَحنِ گوهَرشاد به هَمه ی دُنیا می اَرزه... ✨ 🕌تواشیح بابُ الجَواد 🎧همخوانی بسیار زیبا(فارسی-عربی) 💐ویژه ولادت حضرت امام رضا علیه السلام💫 💠گروه تواشیح بین المللی تسنیم💠 ⭕️مشاهده آثار گروه: 📲 @tasnim_esf
#امام_رضا
#مهارت_افزاییـتفسیر
#کارورزیـتفسیر
#مقاله
#اختصاصی گروه نشست های تخصصی قرآنی
کسانی که به دنبال جاهای سخت و اختلافی تفسیر قرآن هستند، یکی از موارد آیات 31 تا 33 سوره صاد است که نظرات مفسرین و پذیرش نظر مشهور که در روایات بسیاری هم آمده است (البته شاید خیلی از آنها ضعیف باشند) بسیار سخت است.
إِذْ عُرِضَ عَلَيْهِ بِالْعَشىِِّ الصَّافِنَاتُ الجِْيَادُ(31)
فَقَالَ إِنىِّ أَحْبَبْتُ حُبَّ الخَْيرِْ عَن ذِكْرِ رَبىِّ حَتىَ تَوَارَتْ بِالحِْجَابِ(32)
رُدُّوهَا عَلىََّ فَطَفِقَ مَسْحَا بِالسُّوقِ وَ الْأَعْنَاقِ(33)
این تفاسیر راملاحظه نمایید.
نظر مفسرین»
طبرسی، مجمع البيان في تفسير القرآن، ج8، ص: 740؛ طباطبایی، الميزان في تفسير القرآن، ج17، ص: 203؛ طبری، جامع البيان في تفسير القرآن، ج23، ص: 98؛ ابن عاشور، التحرير و التنوير، ج23، ص: 152و 153.
روایات:
. قمی، تفسير القمي، ج2، ص: 234 و 235؛ طبرسی، مجمع البيان في تفسير القرآن، ج8، ص: 741؛ مشهدی قمی، تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج11، ص: 231 ـ233؛ سیوطی، الدر المنثور في تفسير المأثور، ج5، ص: 308.
اکثر این مفسرین و روایات (البته با هم متفاوتند) قائل به غفلت حضرت سلیمان از نماز و حتی برخی ، قضا شدن آن و بالاتر، درخواست بازگرداندن شمس برای خواندن نماز او شده اند.
اما حقیقت ماجرا شایدبه گونه دیگری باشد که اصلا مرتبط با نماز و ... نباشد و مراد را چنین بیان کرد که»
نمونهی رجوع او به پروردگار، در جريان سانديدن و بازديد وي از اسبان تيزرُوي جهادي، تجلي يافت. در فاصلهی عصر تا شب، اين اسبان تندرو را که براي جهاد در راه خداوند آماده کرده بودند، به وی عرضه نمودند.
هنگام نگاه به قطار اسبان که از جلوی او ميگذشتند، گفت: محبت من به اين اموال از سر يادکرد پروردگارم است. اگر اينها را دوست دارم، به علت آن است که اينها مرا به ياد پروردگارم مياندازد. اين جريان ادامه داشت تا آنکه خیل اسبان از جلوي چشمها محو شدند و از جلوی دیدهی او غائب شدند.
سپس سلیمان امر فرمود: آنان را بر من برگردانيد و بياوريد تا دوباره مشاهده کنم، پس آوردند. با دست مبارکش شروع به مسح ساقها و گردنهاي آنان کرد.
والامر الیکم
شاید برای یک مقاله قوی علمی پژوهشی موردی مناسب باشد.
گروه نشست های تخصصی قرآنی
https://eitaa.com/joinchat/285737025C2b011c5f64
ان شاء الله در حال هماهنگی با استادبرای برگزاری ادامه نشست علمی تخصصی بایسته ها و چالش های تفسیر تنزیلی هستیم.
در این جلسه قرار است استاد به سوالات دوستان و اساتید پاسخ دهند.
درصورتی که شما نیز پرسشی در زمینه تفسیر تنزیلی داشتید، در گروه مطرح و یا به خصوصی بنده ارسال نمایید.
شاید زمان برگزاری جلسه دوشنبه 7 تیر ساعت 19 باشد.
در گروه پیگیری بفرمایید. اطلاع رسانی خواهد شد.
همچنین در چهارشنبه هفته جاری 9 تیرماه ، طبق برنامه ریزی انجام شده از قبل، استاد بهجتپور در موسسه حکمت ساعت 19 به ارائه بحث پیرامون مباحث تفسیر تنزیلی خواهند پرداخت.
به زودی اطلاعیه آن نشست نیز خدمتتان تقدیم خواهد شد.
نکته ناب در سوره صاد
در تفسیر همگام با وحی استاد بهجتپور
🌸🌸چرا به انبیایی چون حضرت داود و سلیمان و ایوب علیهم السلام در سوره صاد اشاره شده است؟
🌷🌷این سه پیامبر بزرگ الهی شخصيت هایی هستند که سرگذشت آنها مشوق صبوري و انابهی پيامبر اکرم ميباشد،
🌷
🌹حضرت داود، موضوع صبر در طاعت بود. او با پذیرش بیصبری خود، این کوتاهی را با تسبیح پروردگار جبران کرد و در تسبيح پروردگار به مقامي رسيد که کوهها و دستههاي پرندگان هماهنگ با او تسبيح ميکردند.
🌹حضرت سلیمان الگوی صبر در نعمت بود، چنانکه ملکی بی نظیر و معجزه الهی ، او را از فروتنی بیشتر به درگاه پروردگار دور نکرد.
🌹حضرت ايوب الگوی صبر در مصيبت است. او با وجود همهی مصائبي که بر او وارد شد، از درگاه الهي دور نشد و پيوسته به پروردگار رجوع کرد.
ما در اینجا می نگاریم.
موسسه تمهید
https://eitaa.com/mtamhid
انجمن علمی دانشجویی شهید اشرفی اصفهانی و مرکز کلام اسلامی کرمانشاه با همکاری، انجمن علمی دانشگاه تهران، انجمن علمی دانشگاه فردوسی مشهد، معاونت پژوهشی بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه، موسسه التمهید و حوزه علمیه خواهران کرمانشاه برگزار میکند:
برگزاری نشست علمی - تخصصی (جلسه پرسش و پاسخ)
🌹 بایسته ها و چالش های تفسیر تنزیلی 🌹
با حضور مفسر قرآن؛ حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور
(دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
⏰ دوشنبه 7 تیر ساعت 19 ⏰
👈 جلسه در لینک زیر برگزار میشود (ورود به عنوان میهمان):
http://B2n.ir/tafsir_tanzili
✅ سلام و عرض ادب
✍🏻 دانشپژوهان ارجمند، توصیه میشود پیش از نشست، صوت جلسه قبل را گوش فرا دهید، و در صورت تمایل سوالات خود را به آیدی زیر ارسال کنید تا در جلسه مطرح شود:
@admin_qurani
-در آیه آخر سوره مزمل خدای متعال جایگزینهایی را به جای بیداری شبانه مطرح می نماید. در این آیه می خوانیم:
و اقیمواالصلوه و آتوا الزکوه و اقرضوا الله قرضا حسنا
👇👇👇
برگرفته از ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی
(وَ أَقِيمُواْ الصَّلَوةَ) یعنی انجام نمازهاي واجب در طول روز. تعبیر به «اقیموا الصلوه» یا برپایی نماز، تصویر خیمهای را پدید میآورد که با بالا بردن عمود آن، برپا میشود. نماز بهمانند ستون فقرات دین است و برپایی نماز همچون عمود خیمه، زمینهی برپایی مجموعه دین را فراهم میکند. توضیح آنکه، نماز يادآوري ميثاقها و پيمانها با خدا و عبادتی تأثيرگذار است. اگر بندگان بر صدق پيماني كه با خدا ميبندند، ثابت باشند، موجب صحت رفتار و منش آنان در زندگي خواهد شد. نقش تربيتي نماز در تربيت روح، باعنايت به خصوصيات و اسرار اين عبادت بزرگ، روشنتر از آن است كه نيازي به توضيح داشته باشد.
(وَ ءَاتُواْ الزَّكَوةَ) دادن زكات مستحب (يا واجب، درصورتی که سوره، مدني باشد)، رياضتي ديگر براي نفس است.
قرآن از بخششهای مالی با واژههایی مانند #زکات، #انفاق، و #صدقه، تعبیر کرده است. ا
ین تنوع تعبیرها، مربوط به نقشهایی است که بخشش مال بر رابطهی انسان با مستمندان و با خدا و انسان با خود دارد.
در #انفاق به اصل سرمایه و دارایی و کم کردن از آن بهسود مستمندان و فقرا توجه میشود. انفاقکننده حفرههای موجود در زندگی نیازمندان را با کم کردن از داراییهای خود، جبران میکند و فاصلهی خود با فقرا را کم میکند.
#صدقه به جنبهی الهی بخشش مال و دارایی، توجه میدهد، صدقه دهنده از راه پرداخت مال به مستمندان با قصد قربت، دستورات خدا و پیامبر را تصدیق میکند.
#زکات به نقش بخششهای مالی بر تزکیه، و رشد درونی زکاتدهنده توجه میدهد. گذشتن از مال و دارايي، و دل كندن از آن برای خدا، در قطع وابستگی انسان از تعلقات و تحصیل آزادی معنوی انسان، بسيار مؤثر است.
(وَ أَقْرِضُواْ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً) «اَقْرِضُوا» به معنی قرض دهید، فعل امر از باب افعال و بهمعنی قرض دادن بخشی از مال به دیگری است.
«قَرْض» در اصل بهمعنی بریدن و کندن چیزی است و قرض داراییها را ازاینجهت که انسان بخشی از مالش را از خود جدا میکند، به نیت اینکه دوباره به او برگردد، قرض میگویند.
«اَقْرِضُوا اللهَ» اشاره به این است که انسان با وام دادن بخشی از مال خود به نیازمندان، درحقیقت آن بخش از مال را به خدا داده است و خدا ضمانت میکند تا آن مال را دوباره به وی برگرداند. «حَسَن» و نیکو دادن قرض، پرداخت کریمانه و بیمنت و آزار وام به نیازمندان، و صبر و شکیبایی در بازگیری مال از وامگیرنده است. قرض با این ویژگیها، یکی از انواع ریاضتها و عبادتهایی است که ضمن بالا بردن ظرفیت انسان، تخفیف در برنامهی بیداری و عبادت شبانه را جبران میکند.
آیه ادامه می دهد»
(وَ مَا تُقَدِّمُواْ لِأَنْفُسِكمُ مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ)
«خَیْر» مقابل «شَرّ»، و چیزی است که همه به آن تمایل دارند. گذشتن از تمایلات و پیشکشی آنها به آستان پروردگار، معاملهای است که زیان ندارد و اهل خیر، ثمره و نتیجهاش را خواهند دید.
خدای متعال از این نتیجه به «دیدن خود خیر نزد خدا» یاد کرده تا روشن شود که نماز، زکات، قرض و اموری از این دست، از جنس دست کشیدن از تمایلات و خیرات زندگی است. گذشت از تمایلات شخصی، درحقیقت گذر موقت است و نزد خدا آثاری دارد که در قالب پاداشهای مورد علاقه و تمایل، به اهل خیر برگردانده خواهد شد.
این جمله حکمت بسیاری از عبادات و گذشت از تمایلات را توضیح میدهد.
)هُوَ خَيْرًا وَ أَعْظَمَ أَجْرًا)
«هُوَ» ضمیر فصل است و به خیرِ مورد اشاره در عبارت پیشین برمیگردد؛
از این عبارت استفاده میشود که اعمال خیر و گذشتن از تمایلات شخصی، نزد خدا نیز، بهعنوان خیر، ثبت میشود و پاداشهایی به مراتب بزرگتر از عمل خیر انسانها به آنها داده میشود؛ پاداشهایی که مورد تمایل و رغبت اهل خیر است.
ذیل آیه ارایت الذی ینهی عبدا اذا صلی در سوره علق در ویراست جدید ج 1 همگام با وحی
👇👇👇
نکته ناب»
اقامهی نماز و نهی از اقامهی نماز، ريشه در باورها و رفتارها دارد. كسی كه بنده شد و در مسير هدايت افتاد و به مسئوليتهای اجتماعی خود توجه كرد، نماز میخواند و كسی كه طاغی گشت و حقايق را تكذيب نمود و از مسير هدايت روی برتافت، نه تنها نماز نمیخواند، بلكه بهقدر قدرتش، مانع ديگران از ابراز بندگی نیز خواهد شد.
بر اين اساس، در مسير تربيت دينی يك نسل، ابتدا لازم است كه بینش مناسب با بندگی در آنان زنده شود و در اين صورت است كه نماز احيا میگردد.
درمقابل اگر نسلی در جهالت بینیازی از پروردگار بماند، آن نسل به طغيانگری روی آورده، نه تنها نماز را بر پا نمیدارند، بلكه در حد مقدور از اقامهی آن توسط ديگران نیز جلوگیری خواهند نمود.
ما در اینجا می نگاریم.
https://eitaa.com/mtamhid
https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh
دوستان عزیز از این لینک وارد نشست شوید
نشست علمی۳۲، بایستهها و چالشهای تفسیر تنزیلی قرآن۲ (حجت الاسلام بهجت پور).mp3
15.26M
🔊 صوت نشست علمی شماره ۳۲
🌹 با موضوع بایسته ها و چالشهای #تفسیر_تنزیلی
🎙 با حضور مفسر قرآن؛ حجت الاسلام و المسلمین #عبدالکریم_بهجت_پور
📆 دوشنبه ۷ تیر ۱۴۰۰
✅ کیفیت خوب (۱۵ مگابایت)