eitaa logo
موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
431 دنبال‌کننده
474 عکس
120 ویدیو
249 فایل
موسسه تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی ایتا: @mtamhid ادمین: @mtamhid1 تلفن موسسه: 02532920244 ایمیل: @yahoo.com" rel="nofollow" target="_blank">hamgambavahy@yahoo.com سایت موسسه: tamhid.net آدرس: قم، زنبیل آباد،خ 20متری فجر، پ 286
مشاهده در ایتا
دانلود
شهادت جانسوز رئیس مکتب تشیع امام جعفر صادق (ع) تسلیت باد .
◽️ آینده مرجعیت چگونه خواهد بود؟ 🔸 در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه تبیین شد: ◾️ چالش‌های امروز به ما می‌گوید دیر یا زود حجم مسائل تخصصی به گونه‌ای است که ما مرجعیت مطلق برای همه مسائل نخواهیم داشت؛ مگر اینکه یک عمومی برای یک سری مسائل کلان حلال و حرام داشته باشیم و یک سری کارگروه‌ها و شوراهای فقهی تخصصی که مسائل عرصه‌های تخصصی را در دست بگیرند. مثلا شورای افتای تخصصی و شورای مرجعیت لازم است و دیر یا زود این اتفاق رخ خواهد داد. 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌♡•• ڪریمہ‌اے و بہ درگاهِ تُو گدا بسیار و من مثالِ همیشہ براے تُـو سربار تُوجلوه‌گاه حجابۍ تُو از تبارِڪرمـ تُویۍ ملازمـِ زهرا ، ملازمت مریمـ... ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مبارک باد⚘ @madare0120
🔻بمناسبت میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها میهمان سفره حضرت باشید!! 🔹علاقه مندان جهت شرکت در قرعه کشی فیش غذای تبرکی حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها می توانند از طریق لینک زیر ثبت نام نمایند.👇👇👇 📲 https://amfm.ir/ticket/ 🔹پس از قرعه کشی، به افراد منتخب، از طریق پیامک اطلاع رسانی خواهد شد. ولادت سراسر نور و کرامت کریمه اهل بیت (س) مـــــــــــــــــ‍ـبارک باد🌸🌸 ➖➖➖➖ 🌐 گلسرای پردیسان https://eitaa.com/joinchat/1131085880C9871df666e
❤️ دختر اهل بیت علیهم السلام❤️ ✍️رهبر معظم انقلاب: ، این دختر جوانِ تربیت‌شده‌ی دامان اهل‌بیت، با پاشیدن بذرمعرفت و ولایت درمیان مردم، موجب شد که قم پایگاهی بشود که انوار علم و معارف اهل‌بیت رابه سراسر دنیای اسلام منتقل کند. ۸۹/۷/۲۹ (س)
حجت الاسلام بهجت پور.docx
15.9K
گزارش نشست دیروز استاد بهجتپور در زمینه روند صد ساله تفسیر و علوم قرآن در حوزه علمیه قم @mtamhid
بسم الله الرحمن الرحیم  الحمدالله علی الدوام الصلات و السلام علی رسوله و اهل بیته الکرام حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در سومین روز از سلسله نشست های دوره صد ساله که در جهت بازخوانی احوالات حوزه علمیه قم در صد سال گذشته و بعد از احیای شیخ موسس برگزار می شوند در موضوع تحول دانشی تفسیر در حوزه علمیه قم  به ارائه بحث پرداختند  ایشان گام نخست را به تبیین تحلیل های مطرح شده در باب احیای حوزه علمیه قم توسط شیخ موسس اختصاص دادند بدین معنا که دو تحلیل درباره احیای قم وجود دارد گروهی احیای قم را محصول عقلانیت شیخ موسس میدانند که در آن شرایط پس از مشروطه که حوزه تهران نیز تعطیل شده بود و روحانیت در حاشیه قرار داشت حزوه علمیه قم را احیا نمود تا موطنی برای کنشگری حوزه در پهنه جامعه باشد و عده دیگر این احیا را یک تصادف تاریخی اما مبتنی بر واقعیت های اجتماعی قم میدانند چه اینکه قم از زمان هجرت خاندان اشعری و قرار گرفتن مضجع شریف فاطمه معصومه و حتی صفویه مرکز و کانونی برای شیعیان بوده و مستعد برای احیا. اما دانش های حوزوی در قم تا سالیان متمادی تحت تاثیر نظام نجف قرار داشت و به جهت اهمیت فقه و اصول این دو دانش محور بودند به گونه ای که مقام مرجعیت باید از پرداخت با دانش های غیر پرهیز می کرد در این زمان طلاب 4 سال به مقدمات،5 سال مطالعات پیشرفته و 6 سال خارج اصول را می گذراندند و  در تمام این دوران و پس از آن با فقه مانوس بودند. البته اندک اندک صدای اعتراضات نسبت به این فقه محوری  به گوش رسید که در  مکتوبات نشریه هایی چون مکتب شیعه و مکتب اسلام و شکل گیری دارالتبلیغ نمود یافت. نخستین شخصیتی که به توسعه دانش های علمی و دقیق حوزوی در قم دست آزید مرحوم علامه طباطبایی بود که در سه عرصه اخلاق، فلسفه و تفسیر به عنوان خلا های دانشی حوزه قم ورود کرد و به معنای تام کلمه علامه طباطبایی احیاگر امر تفسیر در حزوه قم بود  اگرچه پیش از او افرادی چون سید جمال در تقابل با مدرنیته رو به سوی قرآن آورده بودند ولی این علامه بود که با ذبح کردن شخصیت علمی خود  سخن از تفسیر قرآن به قرآن را به میان آورد و با تمام ناملایمات پیش رفت تا جایی که می توان گفت مکتب علامه است که حوزه را حرکت میدهد و پیش می برد. تحول دیگری که در حوزه دانشی در سال 1370، به کوشش شاگرد تفسیری ایشان(آیت الله مکارم شیرازی) واقع شد ورود دانش تفسیر به ساختار آموزشی حوزه علمیه بود. گام سوم طرح تفسیرهای موضوعی بازهم به همت شاگردان مرحوم علامه یعنی حضرات آیات سبحانی، جوادی، مکارم شیرازی و... بود اگرچه این تفسیرهای موضوعی حالت بسیطی داشتند . مرحله چهارم تکون دانش تفسیر در حوزه قم که در تعامل با حوزه نجف آغاز شد، تفسیر موضوعی شهید صدر بود. شهید صدر با ارائه پرسش از متن قرآن در پی پاسخ بود. اگرچه این مرحله در نجف ناکام ماند ولی در قم بارور شد. پنجمین جریان در دانش تفسیر، در ارتباط با علوم قرآنی که در پی پدیده شناسی قرآن و مبناسازی برای ورود به تفسیر هستند، متولد شد. این جریان به همت علامه معرفت و در تقابل با اهل سنت و با الهام از مقدمه مرحوم آیت الله خوئی در البیان شکل گرفت  ششمین نضج دانش تفسیر در صد سال گذشته، پیدایش نظریه های تفسیری است که به عنوان دانش های درجه دو، به دنبال تحلیل مبانی ومبادی و روش های تفسیری هستند.  در کنار این شش جریان اموری چون دائره المعارف های قرآنی و فرهنگ نگاری های قرآنی و کارهای نرم افزاری را در پس از انقلاب شاهد هستیم که به توسعه دانش تفسیر و عمومیت یافتن آن انجامید  البته ایشان با تواضع تولیدات خود را در حاشیه ارائه تحولات دانش تفسیر در صد سال اخیر طرح کردند اما شایسته است اندیشه حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور را به عنوان هفتمین جریان در دانش تفسیر و با رویکرد تفسیر تنزیلی درجهت نتحولات اجتماعی نام برد. @mtamhid
کتاب «فرایند تحول در خانواده/ کاربستِ سبک تفسیر تنزیلی» نوشته‌ی رضا نظریان و حجت‌الاسلام دکتر عبدالکریم بهجت‌پور در 215 صفحه و با قیمت 60 هزار تومان توسط انتشارات آفتاب توسعه (ناشر اختصاصی مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا) منتشر شده است. معرفی کتاب: https://scih.ir/Ksyo0 مجمع عالی علوم انسانی اسلامی @icihch
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 انا لله وانا الیه راجعون السلام علیک با اباعبدالله ع با کمال تاسف خبر ارتحال دانشمند گرامی استاد مقری حجه الاسلام والمسلمین محمد رضا شهیدی را دریافت کردیم ایشان که عمر پربرکت خود را در خدمت به قران واهل بیت علیهم السلام گذراند وشاگردان زیادی تربیت کرد پایه گزار امور قرانی متعدد ازجمله گروه ورشته قرائات (کارشناسی وارشد ودکتری وسطح چهار) ومجله علمی قرائت پژوهی و کرسی استاد مقری در ایران بود این استاد برجسته علوم قرآنی بعد از تحمل چند سال بیماری امروز ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ ش در ایام محرم به لقاء الله پیوست این مصیبت را به جامعه قرانی کشور واساتید وشاگردان ودوستان وخانواده مکرم ایشان تسلیت میگویم وبرای ایشان رضوان وعلو درجات وبرای بازماندگان صبر واجر از خدای متعال خواستاریم
مرکز مطالعات رواسی با همکاری حوزه علمیه مشکات برگزار میکند: 📌 *دوره تخصصی قرآن و جامعه پردازی* 🗓 تاریخ برگزاری : ۵ الی ۸ شهریور ماه صبح و بعد از ظهر 🕰مهلت ثبت نام: 3 شهریور ماه ثبت نام در کارگاه ها به صورت مجازی امکان پذیر است. 🌐پیوند ثبت نام اولیه: B2n.ir/ravasi 🔸️همراه با اعطای گواهی نامه به شرکت کنندگان 🔸️جهت اطلاع بیشتر به شماره 09139123128 در واتساپ پیام دهید.
این دوره را از دست ندهید
با سلام مقاله گونه شناسی روش قرآن کریم در فرهنگ سازی الزامات رفتاری جامعه اسلامی (مطالعه موردی: الزام رفتاری انفاق و توجه به وضع نیازمندان) (مقاله علمی وزارت علوم) چکیده آن را از لینک زیر مشاهده و دانلود نمایید. http://tamhid.net/post/268