پس از ارسال مقاله استاد ایازی و نشر آن توسط ایکنا، برخی از دوستان گروه تفسیر تنزیلی موسسه به جهت اعلان عمومی نظرات استاد ایازی، با ایکنا تماس گرفته و خواهان پخش نقدهای آنها شدند. اما تاکنون هنوز نقدها بارگذاری نشده است. محققین تفسیر تنزیلی علاقه دارند به جهت عمومی مطرح شدن نقد ایشان، نکاتی را پیرامون خط و مرزهای میان تفاسیر تنزیلی و نوع نگاه گروه تفسیر تنزیلی موسسه تمهید به مسأله تفسیر تنزیلی و رویکرد ایشان و نیز تفاوت کار استاد بهجت پور با دیگر کارهای تنزیلی از تفاسیر و مقالات و ... را در اختیار جامعه علمی قرار دهند. لذا پرونده ویژه ای برای این موضوع شکل داده اند تا به تدریج هم جامعه علمی قرآنی با نوع نگاه ایشان به قرآن آشنا شوند و هم با بیان تفاوتها، تمایز بین این سبک نوپدید تفسیری در ایران و در شیعه، با کارهای پیشین اهل تسنن که خارج از ایران در فلسطین و سوریه و مراکش و ... است، مشخص شود و نیز مرز میان این سبک با دیگر کسانی که به ترتیب نزول سوره ها علاقه دارند از مرحوم بازرگان و آقای جلال الدین فارسی در آغاز انقلاب تا با کسانی که در این اواخر از اساتید فاضل دانشگاه که به تاریخ گذاری سوره ها علاقه مندند و آن را وجهه همت خود قرار داده اند، به طور خاص روشن شود. لذا در خال آماده سازی مصاحبه هایی هستیم و انتظارمان از ایکنا آن است که این مصاحبه ها را هم به صورت عمومی نشر دهد. اعتقاد گروه علمی تفسیر تنزیلی آن است که استاد ایازی متاسفانه بدون خواندن صحبتهای استاد بهجت پور و بدون توجه به آنها باز شروع به بسط صحبتهای قبل خود نموده اند و حرف جدیدی را مطرح نکرده اند.
لذا در این مصاحبه به سراغ حجت الاسلام محمد سلطانی رفتیم. ایشان از آغازین روزهایی که حجت الاسلام بهجت پور در سال 80 کار تفسیر همگام با وحی را شروع کردند با ایشان بودند و در این مسیر 18 ساله در کنار خط به خط تفسیر همگام با وحی و بیشتر آثار دیگر استاد بهجت پور بوده و با تاریخ شکل گیری تفسیر همگام با وحی و تفاوت این تفسیر با تفاسیر ترتیبی مصحفی موجود و نیز تفاسیر تنزیلی دیگر شاید به خوبی آشنا باشند و نکات نغزی از رهگذر این مصاحبه بتوانیم به دست آوریم که شاید تاکنون گفته نشده است. هرچه کردیم ایشان به خود اجازه نقد استاد ایازی را که دو سال از خرمن علم ایشان خوشه چینی کردند را به ما نداد و وارد این مقوله نشد. در این مصاحبه سوالاتی از ایشان شد و خود ایشان هم نکاتی را ذکر کردند. با هم بخش هایی از این مصاحبه شیرین را به صورت خلاصه مرور می کنیم:
ایشان در ابتدای صحبتشان تشکر کردند از همه کسانی که توجه به مباحث تفسیر تنزیلی و سبک تفسیر همگام با وحی دارند و یک دلخوری داشتند از همه ناقدین و آن اینکه ناقدین محترم ظاهرا همه منابع را دیدند الا تفسیر همگام با وحی و دیگر آثار استاد بهجت پور را
ایشان با اشاره به نظریه استاد بهجت پور در مهندسی فرهنگی
ادامه در 👇👇👇👇👇
http://hamgambavahy.ir/post/182
به اطلاع می رساند سه جلد تفسیر فهم القرآن الکریم عابد الجابری نیز در کانال منابع و آثار تنزیلی موسسه بارگذاری شد
برای دستیابی به این کانال ایـــــنـــجـــــــــــــــا را کلیک نمایید.
http://eitaa.com/joinchat/2551119898Ce44d0df9bc
http://hamgambavahy.ir/post/183
https://eitaa.com/mtamhid
موسسه تمهید
#مهدی_جان
#یلدا ی من تو هستی که در بلندترین و سیاهترین شبهایم به روشنایی مهتاب میتابی...
این یک دقیقه بیشتر تو را در #غربت نداشتن است...
چه کنم که انعکاس بارانی در خشکی #دلهای زنگار گرفتهمان!
اما مهدی جان...
رفتی که روزی بیایی...
ببین این #یلدا یک دقیقه بیشتر تورا تمنا میکند...
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج🍃
#امام_زمان...
جواب استاد #ایازی (1)
تفکیک مراد ها با توجه #مخاطبین آیات مورد پژوهش یکی از #قواعد #تفسیرتنزیلیـموضوعی است.
به نام خدا
یکی از مواردی که استاد #ایازی در نقد اخیرشان مطرح کردند بحث #مخاطبـآیات بود.
استاد #بهجتـپور در #نقد ایشان در این بند، نکاتی را فرمودند که به زودی لینک آن را خدمتتان خواهم گذاشت.
در اینجا به جهت آنکه حرف استاد را در یک نمونه عینی و ملموس نشان دهیم، با استفاده از دروس #قواعد #تفسیرموضوعیـتنزیلی استاد و نیز مباحثی که به زودی در کتاب ایشان منتشر می شود، بحثی را خدمتتان ارائه خواهیم داد.
نمونه ای عینی از طرح بحث #معاد در #دهـسوره ابتدای #نزول
این مثال می تواند به خوبی نشان دهد که قرآن چگونه در این سوره های کوچک اما پرمحتوا، دنیایی از روابط گوناگون و #تخاطبهای گوناگون را شکل داده است. این موضوع یکی از #قواعد خاص #تفسیرتنزیلیـموضوعی است که محققین باید به آن توجه تام داشته باشند.
یکی از مباحثی که استاد بهجت پور در کلاس قواعد تفسیر تنزیلی موضوعی به دوستان آموزش دادند، تفکیک مراد ها با توجه #مخاطبینـآیات مورد پژوهش می باشد. هر چند آیات مربوط به موضوعات در #تفسیرتنزیلیـموضوعی یکسان هستند اما این به معنای هم جهتی و یکسانی پیام آیات هر موضوع نیست.
قران به طور غالب موضوعات واحد را با رویکردهایی تربیتی میان سه دسته #مخاطب توزیع می کند و به تناسب وضعیت هر کدام در باره موضوع مربوط سخن می گوید؛ ابعادی از موضوع را برای گروهی مطرح می کند که برای دیگران نیازی به تبیین و یا دستور ندارد و به عکس ابعادی مخصوص تنها یک گروه است و دیگران در ان دخالتی ندارند. به همین جهت #مخاطبان قران متفاوتند گاه در یک موضوع ، پیامبر ص و در ابعادی از همان موضوع جاهلان و معارضان و در ابعاد دیگری از همان موضوع مؤمنان و اهل ولاء #مخاطب می شوند.
در تفسیر موضوعی مرسوم که رویکرد آن غالبا آموزشی و معرفتی است، به کلیت موضوع بسنده می شود و #شناختـمخاطبان را در فهم و تفسیر دخالت نمی دهند. بر عکس #تفسیرتنزیلیـموضوعی که به جهت حساسیت در امر تربیت و تحول، و #لزومـدخالتـروحیهـها در این مقوله بر #مخاطبان حساسیت نشان داده می شود. در این سبک تفسیری موضوعی را با توجه به هر یک از #مخاطبان واکاوی می کنند و بنا را بر این گذاشته اند تا پیام تربیتی و تحولی را با امعان نظر در #مخاطبان به قید فهم در آورند.
نمونه: باور به رستاخیر در سیر تنزیلی
باور به رستاخیز و مباحث تربیتی و تحولی بر پایه این باور از مهمترین و پر بسامد ترین آیات در قرآن مجید است. آیات رستاخیز گاه #خطاب به #عمومـمردم است بلکه #مخاطبـخاصی ندارد، در مواردی #مخاطب آیات #پیامبر اکرم ص و در مواردی #مؤمنان هستند. برخی آیات با #معاندان و یا در باره آنها نازل شده اند. هر کدام لحنشان متفاوت با دیگری است؛ #مفسر در #سیرـنزولی باید به این #مخاطبان #توجه کند، در اینجا جدولی از آیات معاد را در ابتدای 10 سوره ابتدایی نزول ترسیم می کنیم سپس به بیان ثمرات و نتائج توجه به #تفاوتـمخاطبان در #تفسیرتنزیلی می پردازیم:
ادامه مطلب را در سایت گروه علمی تفسیر تنزیلی موسسه تمهید دنبال نمایید.
http://hamgambavahy.ir/post/184
کانال اطلاع رسانی موسسه تمهید
https://eitaa.com/mtamhid
🌸رویکرد تفسیر تنزیلی:🌸
🌹* ارائه تصویری کلی از مهندسی عمیق و دقیق تحول قرآنی از دریچه ی آشنایی با روش حاکم در قرآن؛
🌹* اشاره به توزیع عالمانه و هنرمندانه ی مفاهیم و ارزش های دینی در سراسر آیات قرآن؛
🌹* پرده برداری از ترکیب حکیمانه محتوا و ساختار آیات و سور در جریان نزول تدریجی قرآن؛
🌹* تبیین روشمند نزول کلام وحی در راستای تغییر فرهنگ جاهلی به فرهنگ الاهی؛
🌹* بیان پیوستگی منطقی مفاهیم و معانی قرآنی؛
گزارش تصویری نشست علمی ازریابی نقد ناقدین تفسیر تنزیلی
در این نشست که یکشنبه شب برگزار شد، پژوهشگران گروه علمی تفسیر تنزیلی موسسه تمهید به ارزیابی نظرات ناقدین تفسیر تنزیلی پرداخته و از جنبه های گوناگونی فواید تفسیر تنزیلی را مطرح نمودند که به زودی در چند گزارش محتوای این جلسه به جهت بازنشر عمومی نقدها بر این سبک، بارگذاری خواهد شد
👇👇👇👇
پیشینه خبری تفسیر تنزیلی را از سال ۹۲ تقریبا
در این کانال گذاشته ام
البته هنوز کامل نیست و فقط ایکناست
http://eitaa.com/joinchat/832307233C792072fe32
🌹🌹🌹🌹قابل توجه پژوهشگران تفسیر تنزیلی
🌷دی وی دی سلسله جلسات "مباحث نظری تفسیر #تنزیلی #موضوعی" استاد عبدالکریم #بهجتـپور به بازار نشر و تولید منابع قرآنی عرضه شد.
🌷در این دی وی دی استاد #بهجتـپور در 15 جلسه به بررسی #قواعد #تفسیر #تنزیلی #موضوعی پرداخته اند که محتوای دوره در بنر ملاحظه می گردد.
💐💐مناسب جهت اساتید و طلاب سطح 3 و 4 تفسیر و علوم قرآن و راهنمای ایشان در نگارش پایان نامه ها و مقالاتی با رویکرد تنزیلی💐💐
🌷جهت تهیه این محتوا شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 14 به آدرس قم، خ زنیل آباد، خ اباالفضل، خ دانش، ک 6، پ 29 مراجعه نمایید.
🌺🌺هماهنگی جهت حضور (حتماً): 02532920244
🌸🌸ارسال پستی محتوا نیز صورت می گیرد.
جهت اطلاع از اخبار تفسیر تنزیلی به ما بپیوندید.
🌷🌷رویکرد تفسیر تنزیلی:🌷🌷
* ارائه تصویری کلی از مهندسی عمیق و دقیق تحول قرآنی از دریچه ی آشنایی با روش حاکم در قرآن؛
* اشاره به توزیع عالمانه و هنرمندانه ی مفاهیم و ارزش های دینی در سراسر آیات قرآن؛
* پرده برداری از ترکیب حکیمانه محتوا و ساختار آیات و سور در جریان نزول تدریجی قرآن؛
* تبیین روشمند نزول کلام وحی در راستای تغییر فرهنگ جاهلی به فرهنگ الاهی؛
* بیان پیوستگی منطقی مفاهیم و معانی قرآنی؛
موسسه تمهید قم
https://eitaa.com/mtamhid
http://hamgambavahy.ir
تولید گزارش نشست های قرآنی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام به کوشش حجت الاسلام محسن #قمرزاده معاونت آموزش موسسه #تمهید و دبیر علمی نخستین همایش ملی حوزه های علمیه، مرجعیت و قرآن کریم که به دیدگاه های علوم قرآنی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) اختصاص داشت. https://eitaa.com/mtamhid
تولید گزارش نشست های قرآنی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام به کوشش حجت الاسلام محسن #قمرزاده معاونت آموزش موسسه #تمهید و دبیر علمی نخستین همایش ملی حوزه های علمیه، مرجعیت و قرآن کریم که به دیدگاه های علوم قرآنی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) اختصاص داشت. شماره 2 https://eitaa.com/mtamhid
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
دوره تربیت پژوهشگر #تفسیرـتنزیلی (خواهران و برادران)
با توجه به درخواست مکرر طلاب محترم، شرط اتمام سطح سه برداشته شد و محصلین ترم آخر سطح سه تفسیر و علوم قرآنی نیز می توانند در دوره شرکت نمایند
@mtamhid
hamgambavahy.ir
آخرین روزهای ثبت نام
علاقه مندان سریعتر مدارک را ارسال نمایند
شماره اول نشریه تمهیدنامه منتشر شد.
ویژه نامه همایش دیدگاه های علوم قرآنی آیت الله فاضل لنکرانی رحمه الله
با مقدمه حجت الاسلام و المسلمین استاد بهجت پور
به کوشش حجت الاسلام و المسلمین حامد معرفت
این ویژه نامه بازنشر مقالات پژوهشگران موسسه تمهید قم در همایش است.
نسخه پی دی اف این شماره را در همین کانال دانلود نمایید
https://eitaa.com/mtamhid
👇👇👇👇👇
تمهیدنامه شماره 1.pdf
1.3M
شماره اول نشریه تمهید نامه https://eitaa.com/mtamhid
چکیده مقالات همایش ملی دیدگاه های علوم قرآنی آیت الله فاضل لنکرانی به کوشش حجت الاسلام و المسلمین محسن #قمرزاده منتشر و در همایش رونمایی شد. https://eitaa.com/mtamhid