eitaa logo
موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
431 دنبال‌کننده
474 عکس
120 ویدیو
249 فایل
موسسه تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی ایتا: @mtamhid ادمین: @mtamhid1 تلفن موسسه: 02532920244 ایمیل: @yahoo.com" rel="nofollow" target="_blank">hamgambavahy@yahoo.com سایت موسسه: tamhid.net آدرس: قم، زنبیل آباد،خ 20متری فجر، پ 286
مشاهده در ایتا
دانلود
به کانال اطلاع رسانی کلاس ها و برنامه های مؤسسه تمهید قم خوش آمدید
راههای ارتباطی با ما: ایتا: @mtamhid ادمین: @mtamhid1 تلفن موسسه: 02532920244 فاکس: 02532941765 همراه: 09199700163 ایمیل: m.tamhid@chmail.ir سایت: hbv.ir آدرس: قم، انتهای زنبیل آباد، خ اباالفضل، ک 2، دانش 6 پ 29 ساعات مراجعه حضوری: 8 تا 11 هر روز لطفا قبل از حضور با دفتر تماس حاصل نمایید.
به اطلاع می رساند، دروس تفسیر تنزیلی و خارج فقه استاد بهجت پور در سال تحصیلی 98ـ97 از هفته دوم مهر ماه آغاز می گردد. جهت اطلاعات بیشتر از ساعت 8 تا 11 با شماره 32920244 تماس گیرید. www.hbv.ir
رویکرد : * ارائه تصویری کلی از مهندسی عمیق و دقیق تحول قرآنی از دریچه ی آشنایی با روش حاکم در قرآن؛ * اشاره به توزیع عالمانه و هنرمندانه ی مفاهیم و ارزش های دینی در سراسر آیات قرآن؛ * پرده برداری از ترکیب حکیمانه محتوا و ساختار آیات و سور در جریان نزول تدریجی قرآن؛ * تبیین روشمند نزول کلام وحی در راستای تغییر فرهنگ جاهلی به فرهنگ الاهی؛ * بیان پیوستگی منطقی مفاهیم و معانی قرآنی؛ https://eitaa.com/mtamhid
جداسازی جامعه همراه باقرآن از جامعه بی تفاوت نسبت به قرآن درترتیب نزول تاسوره فرقان 42نزول در قرآن میان انسانهایی که بنده ی متقی و تسلیم حقند و سرانجام آنها سعادت است و طغیانگرانی که بنده ی خواهش های حقیر نفسند و سرانجامشان تقص انسانی و ماندن در خود حیوانی و شقاوت و دوزخ ابدی است، فرق گذاشته میشود، خیر از شر جدا میشود و با برنامه قرآن در سیر نزول تدریجی قرآن، راه هر کدام به خوبی نمایان میگردد. وقتی که ما بتوانیم مردم را به سمت زانوزدن در مقابل این کتاب بزرگ کشاندیم، این کتاب خود مخاطب قرآنی خود را که اکنون در یک جامعه به معنای واقعی در حال قرآنی شدن است، به سمت جامعه ای کامل و سعادتمند که در دنیا پرثمر و در آخرت امامان نور هستند، هدایت نموده و از جوامعی که ناقص و پلید مانده اند و در آخرت با اهل باطل و تابعان اصحاب آتشند، جدا میکند و می توانیم شاهد جداسازی عملی مردم در زمینه های نمونهای ذیل باشیم: دقت شود که از سوره علق (سوره اول مکی) تا سوره فرقان (سوره 42 نزول) پیامهای قرآن به خوبی به جداسازی جامعه ایمانی از غیر آنها نمود که در جای خود باید از آن بحث شود و چگونگی رسیدن به هر کدام از این بندها و چگونگی استفاده از آنها و ... مفصل است که شاید روزی از آن گفتگو نمودیم. در قرآن ما به که می رسیم می خوانیم: تبارک الذی نزل الفرقان یکی از ، فرقان است. فرصت نیست که از اسم های قرآن در ترتیب نزول بگوییم، ولی اجمالا عرض کنیم که قرآن برای نامگذاری خود ابتدا هذا الحدیث، سپس ذکر، سپس قرآن و پس از آن کتاب و در سوره فرقان، فرقان شد. فارق میان سبک زندگی مسلمانانه و سبک زندگی مجرمانه با هم این سیر را که برگرفته از جلد سوم ذیل آیه اول سوره فرقان است، تعقیب کنیم: جداسازی میان عابد و طاغی در سوره‌ی علق (مکی 1)، میان متقین و مجرمین در سوره‌ی قلم (مکی2)، میان اصحاب یمین و مجرمان در سوره‌ی مدثر (مکی 4)، میان مشمولان نعمت الهی و مشمولان غضب و گمراهی در سوره‌ی حمد (مکی 5)، میان اهل خشیت و شقی‌ترین‌ها در سوره‌ی اعلی (مکی 8)، بین توفیق یافتگان حرکت به سمت بهشت و مشتاقان به جهنم در سوره‌ی لیل (مکی 9)، میان اشخاصی که دارای نفس مطمئنه‌اند و کسانی که نفس‌های مضطرب دارند در سوره‌ی فجر (مکی 10)، میان اهل زیانباری نفس و اهل نجات در سوره‌ی عصر (مکی 13)، میان هدایت پذیران و گمراهان در سوره‌ی نجم (مکی 23)، میان جامعه‌ی اهل تزکیه و جامعه‌ی اهل طغیان در سوره‌ی شمس (مکی 26)، میان مؤمنان به خدای عزیز حمید و دشمنان انتقام‌گیر و شکنجه‌گر آن‌ها در سوره‌ی بروج (مکی 27)، بین آنان که میزان سنگین دارند و کسانی که میزان‌هایشان سبک است در سوره‌ی قارعه (مکی 30)، میان چهره‌های شادمان و منتظر رحمت الهی و چهره‌های غبار آلود، غم‌زده و ذلیل در قیامت در سوره‌ی قیامت (مکی 31)، میان متقین و محسنین و مکذبین در سوره‌ی مرسلات (مکی 32)، بین بنده‌ی اهل انابه و تجاوزگران مریب و ناسپاسان لجوج در سوره ی ق (مکی 34)، میان اصحاب میمنه و اصحاب مشئمه در سوره‌ی طارق (مکی 36)، میان جامعه‌ی متقی و جامعه‌ی مجرم در سوره‌ی بلد (مکی 37)، میان بندگان رها شده از کید شیطان و فرومایگان گرفتار در بند او در سوره‌ی ص (مکی 38)، میان جامعه‌ی در راه هدایت و جامعه‌ی غوطه‌ور در گمراهی این جداسازی‌ها و ترغیب و ترهیبی که از هر کدام صورت گرفته، راه درست را برای آنان که بخواهند، روشن می‌کند و امکان فاصله گرفتن از مسیرهای انحرافی را فراهم می‌نماید. آیا فایده و خیری مهم‌تر و بیش‌تر از این فایده برای انسان وجود دارد که راه سعادت خود را از شقاوتش باز شناسد و برای پیمودن این راه‌انگیزه‌اش تقویت شود و بینشش فزونی یابد. https://eitaa.com/mtamhid
به اطلاع می رساند کلاس تفسیر تنزیلی استاد بهجت پور، یک شنبه پس از نماز مغرب و عشاء از ساعت 18:30 برگزار می گردد. جهت ثبت نام و هماهنگی حضور با دفتر موسسه تماس حاصل نمایید.
کانال اطلاع رسانی موسسه تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی ایتا: @mtamhid ادمین: @mtamhid1 تلفن موسسه: 02532920244 فاکس: 02532941765 همراه: 09199700163 ایمیل: m.tamhid@chmail.ir سایت: hbv.ir قم، انتهای زنبیل آباد، خ اباالفضل، ک 2، دانش 6 پ 29
نگارش کتاب توسط استاد بهجت پور به اتمام رسیده و مراحل آماده سازی برای چاپ را طی می نماید و به زودی در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت https://eitaa.com/mtamhid
نگارش ، اولین تفسیر به () شیعه ، به اتمام رسیده و مراحل آماده سازی آن تمام شده و آماده چاپ می باشد. در این جلد سوره های 55 تا 57 نزول، یعنی سوره های انعام، صافات و لقمان تفسیر شده اند و با حال و هوای نزول قرآن در مقطع علنی شدن مسلمانان در جامعه مکه و دو قطبی شدن جامعه آشنا می شویم وبسیاری از چرایی ها پیرامون سوره های ذکر شده با دستیابی به متغیر جو نزول و فضای نزول به خوبی حل می شود. به زودی بخشی از نوآوری های استاد در این جلد را برایتان گزارش خواهیم کرد. https://eitaa.com/mtamhid
به اطلاع می رساند انتشارات مؤسسه تمهید کتابهای استاد را با سی درصد تقدیم طلاب محترم می نماید. جهت تهیه با مؤسسه تماس حاصل نمایید. https://eitaa.com/mtamhid
از آنجا که برای اولین بار در کتاب به بررسی آیات مرتبط با پاکدامنی در قرآن پرداخته شده است، این هفته در این کانال با ما همراه باشید تا در نکاتی که روزانه گذاشته می شود، از این پژوهش مطلع گردید. شما می توانید با سرچ کلیدواژه و یا ، این مطلب را پیگیری نمایید.
اول برپایه ی اطلاعات به دست آمده، فردی و اجتماعی در پدیده ، مرهون اقداماتی آگاهانه و هوشمندانه بود که به تدریج در فضای فرهنگی و اجتماعی مطرح شد. اقدامات یادشده به جنبه های غریزی رفتار جنسی انسان توجه کرد، اما باعنایت دادن به مصالح طولانی مدت انسان، خطر میل های سیری ناپذیر و کنترل ناشده در امور جنسی را گوشزد کرد. قرآن توانست با ایجاد دو جریان اجتماعی متفاوت و متعارض جنبه ی تعدیل رفتار جنسی را مخصوص زیست با اندیشه ی ایمانی و جنبه عدم تعدیل را پیامد زیستن با تفکر و فرهنگ جاهلیت قرار دهد. https://eitaa.com/mtamhid
ادامه اول جریان آلودگی جنسی و تمایلات مرتبط با آن را محصول بینشی تاریک و زیست در فرهنگ جاهلی می شمرد. در این زیست فرهنگی، آلودگی جنسی جنبه ی سیری ناپذیر می گیرد، انواعی از کام جویی های نامشروع، بلکه نامعقول تجربه می شود و مردم در آن، به آلودگی های خود افتخار می کنند. این جریان دربرابر اندیشه هایی که به پاکی دعوت می کنند، واکنش منفی نشان می دهند و هشدارهای مصلحان را جدی نگرفته، بلکه آن ها را به سخره می گیرد. مردم این فرهنگ، حتی را تحمل نمی کنند و آنها را به هم رنگی با خود وادار می کنند و درصورت همراهی نکردن ، افراد و گروه های پاک را مستحق تنبیه و مجازات می شمرند. این گروه حتی اگر در اجتماع مؤمنان زندگی کنند و به ظاهر دربرابر اسلام سر تسلیم فرو آورند، اما درصدد اشاعه ی فحشای جنسی برآمده و تلاش دارند تا به بهانه های مختلف، به آلودگی اجتماع مؤمن دامن زنند. این دسته اگر هم دیگر را پیدا کنند، و سلطه ای اجتماعی پیدا کنند، کاملا عکس ها و رویه های دینی حرکت می کنند. این دسته، کاری می کنند تا معروف ها و هنجارهای اسلامی اعم از عقلی و شرعی، جای خود را به ضد هنجارهای عقلی و شرعی دهد و درنهایت حتی با حفظ نام اسلام، فرهنگ رفتاری را به امری خلاف آن تبدیل کنند. https://eitaa.com/mtamhid
ادامه اول اما در جبهه ی اقدامات دیگری رقم می خورد. این جریان بینش های لازم و مقدماتی مناسبی پذیرفته است تا در پرتو آن بتواند از آلودگی های جنسی فاصله بگیرد. این جمعیت درباره ی توسعه ی کام خواهی های جنسی خارج از کادر مشروع و روش های معقول، هشدار داده می شوند. روشن می شوند که نبودن درباره ی لذت غریزی جنسی، سر از عمل قوم لوط و زیاده روی در آورده، اجتماع را به تنوع طلبی جنسی و تجربه های نامعقول و نامتعارف جنسی معتاد می کند که در این شرایط کسی سخن مصلحان را نمی شنود و ولایت شیطان مانع واکنش های مثبت به دعوت مشفقانه اجتماع می گردد. چشم را به باز کرده و آن ها را به دعوت می کند. عبادت پروردگار رحمان، ترک برخی مفاسد بینشی و رفتاری ازجمله آلودگی جنسی به زنا است. و عبادت مستمر، موجب می شود که انسان به شدت از صحنه های فساد اخلاقی فاصله گیرد و درصورت و ( شدن عابد)، توان مقاومت دربرابر فشار آلودگان برای تن دادن به آلودگی فراهم می شود. این دسته از مردم توان خواهند یافت تا به این فشارها پاسخ منفی دهند و هزینه این مقاومت را بپردازند. اخلاص همه جانبه در اثر توجه به جهان آخرت و بهشت و نعمت های جاودانه ای که خدای متعال برای بندگان مهیا کرده، حاصل می شود: «إِنَّا أَخْلَصْناهُمْ بِخالِصَةٍ ذِكْرَى الدَّارِ» https://eitaa.com/mtamhid
ادامه 1 طبیعی می نماید که با شکل گیری این دو ، رقابتی شدید بین این دو شکل گیرد؛ به خصوص در محیط سلطه ی جریان آلودگی، فشار بیش تر می شود. نمونه ی آن جریان، شبکه های مجازی و رسانه ای و تجارت لهو و لعب که بر هنر و فرهنگ آلودگی و فحشا تمرکز کرده و سعی در طبیعی، بلکه اصیل شمردن آلودگی دارد. در این شرایط که با ظهور مسلمانان و دو قطبی شدن اجتماع در مکه پدید آمد، تدابیری به موقع به اجرا گذاشت که به زودی آن ها را با هم مرور خواهیم کرد. ان شاء الله https://eitaa.com/mtamhid
باسلام و تسلیت ایام کلاس تفسیر تنزیلی استاد بهجت پور فردا شب (یک شنبه شب) بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می گردد. معاونت آموزش موسسه تمهید
رحلت سید المرسلین صلی الله علیه و اله و شهادت سبط اکبرش امام مجتبی علیه السلام بر دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت تسلیت باد. موسسه تمهید