💠 توصیه پیامبراکرم(ص) به جابربن عبدالله انصاری در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان
🌸 شيخ صدوق از جابر بن عبد اللّه انصارى روايت كرده است كه در جمعه آخر ماه رمضان خدمت رسول خدا(ص) رسيدم، چون نظر آن حضرت بر من افتاد، فرمود: اى جابر اين آخرين جمعه از ماه رمضان است، پس آن را وداع كن و بگو:
🌷 اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوما وَ لا تَجْعَلْنِي مَحْرُوما؛
خدايا اين ماه را آخرين روزه ما در ماه رمضان قرار مده، اگر قرار داده اى پس مرا رحمت شده بدار، نه محروم از رحمت.
در ادامه حضرت به جابر فرمودند: هر کس این دعا را بخواند خداوند دو چیز را به او کرم میفرماید یا به او عمر می دهد که ماه رمضان سال بعد را درک کند یا این که او را مورد غفران و رحمت خود قرار میدهد.
متن روایت:
🌹 ......عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِیِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فِی آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَمَّا بَصُرَ بِی قَالَ لِی یَا جَابِرُ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَوَدِّعْهُ وَ قُلِ: اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِیَامِنَا إِیَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِی مَحْرُوماً. فَإِنَّهُ مَنْ قَالَ ذَلِکَ ظَفِرَ بِإِحْدَى الْحُسْنَیَیْنِ إِمَّا بِبُلُوغِ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ إِمَّا بِغُفْرَانِ اللَّهِ وَ رَحْمَتِهِ
📗 فضائل الأشهر الثلاثة، الشيخ الصدوق، ص ۱۳۹ و اقبال الاعمال، ص ۲۴۳
990302_سخنرانی تلوزیونی بهمناسبت روزجهانی قدس.mp3
9.04M
🎙بشنوید | صوت کامل سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت روز جهانی قدس. ۹۹/۳/۲
☑️ @Khamenei_ir
هدایت شده از آینده روشن؛ تفسیر سوره قصص
15.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📒 نهمین جلسه بیان تفسیر سوره قصص با حضور استاد خانلو از اساتید موسسه تمهید قم
⏰ ۸ دقیقه
🔷 بیان تفصیلی پایان بخش دوم سوره
🌺
با ما همراه باشید
https://eitaa.com/joinchat/1450573873C10080e6de5
6.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نقش رهبر انقلاب در مدیریت بحران کرونا
🔺نمکی، وزیر بهداشت: از خدا خواستهام تا زنده هستم سایه بلند مقام معظم رهبری را از سر من کم نکند.
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ مِنْ أَلِيفٍ آنَسَ مُقْبِلاً فَسَرَّ وَ أَوْحَشَ مُنْقَضِياً فَمَضَ
بدرود اى همدم ما كه چون بيايى، شادمانى و آرامش بر دل ما آرى و چون بروى، رفتنت وحشت خيز است و تألم افزاى.
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ مِنْ مُجَاوِرٍ رَقَّتْ فِيهِ الْقُلُوبُ وَ قَلَّتْ فِيهِ الذُّنُوبُ
بدرود اى همسايه اى كه تا با ما بودى، دلهاى ما را رقت بود و گناهان ما را نقصان.
🕯
التماس دعا
هدایت شده از (حریم عفاف) سیر فرهنگ سازی پاکدامنی در قرآن
جلسه 27.mp3
11.77M
📙برگزاری بیست و هفتمین جلسه از کارگاه مجازی مهندسی فرهنگی پاکدامنی در قرآن کریم (طرح عبادالرحمان ) ✅با حضور استاد صافی از اساتید موسسه تمهید قم .
⏰ مدت زمان فایل:32:41
⏹#جلسه_بیست وهفتم
🔶 موضوع:تحلیل فرایندی گام چهارم از فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن کریم بر اساس آیات 30الی31 سوره مبارکه نور 🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹 🔰با ما همراه باشید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1743650864Ce6d50007d8
هدایت شده از (حریم عفاف) سیر فرهنگ سازی پاکدامنی در قرآن
روش فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن 27.docx
19.1K
📙برگزاری بیست و هفتمین جلسه از کارگاه مجازی مهندسی فرهنگی پاکدامنی در قرآن کریم (طرح عبادالرحمان ) ✅با حضور استاد صافی از اساتید موسسه تمهید قم .
خلاصه نگاشت استاد از بحث به صورت فایل ورد برای عکس نوشته و ... ⏹#جلسه_بیست وهفتم
🔶 موضوع:تحلیل فرایندی گام چهارم از فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن کریم بر اساس آیات 30الی31 سوره مبارکه نور 🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹 🔰با ما همراه باشید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1743650864Ce6d50007d8
استاد بهجت پور در ذیل نکات روش شناختی سوره قلم در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی پیرامون آیات استثنایی سوره ها:
👇👇👇
یکی از چالشهای مهم در فهم انسجام و سازواری قرآن، آیات استثنایی است. نمونهی آن در این سوره ادعا شده بود. ادعای وجود آیات استثنایی از منطق و برهان قوی برخوردار نیست. عمده مشکل دراینباره، به تصور نادرست اشخاص از قرآن بر میگردد؛ آنها از قرآن نظمی مشابه کتب تألیفی و مکتوبات علمی انتظار دارند و یا این متن را در عداد کتب آموزشی ارزیابی کردهاند، حالآنکه قرآن، نگارش متنی شفاهی است که با رویکرد تربیت عملی و میدانی مخاطبان اولیه، نازل شده و مطالب جاودانهی خود را در لابهلای گفتوگو با مخاطبان اولیه جا داده است. قرآن با این زوایهی دید، انسجام یافته، و هیچگاه دچار بریدگی و شکستگی مضامین نمیشود. شرقشناسان و اشخاصی که قرآن را جَستهجسته و بریدهبریده میبینند، با پیشفرضهای نادرستی سراغ قرآن میروند، و مشابه متون مدرسهای، علمی، و منابعی که واجد قضایای کلی و آموزشی است، قرآن را ارزیابی کردهاند، درنتیجه به وحدت و انسجام قرآن دست نیافته، و دچار سردرگمی شدهاند.
#نکته_ناب
استاد بهجت پور در تفسیر همگام با وحی ویراست جدید
ذیل آیه کل نفس بما کسبت رهینه در سوره مدثر
👇👇👇👇
تکرار رفتارهای خاص، شخصیت انسان را می سازد و از او صبور، یا ناشکیبا، و، صادق یا دروغگو، و غیر آن ... می سازد. تکرار نماز خواندن از انسان، مصلی و استمرار اطاعت از انسان، بنده می سازد. و بهتدریج نفس انسان، شخصیتی موافق رفتارهای تکرار شده پیدا می کند.
#نکته_ناب_تنزیلی
در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی ذیل سوره تکویر
👇👇👇
نکتهی مهم: شیوهی کشف هندسهی تحول اسلامی باتوجه به سیر نزول تدریجی سورهها
حکمت قرآن اقتضا میکند که معارف و ارزشهای بیانشده در آیات و سور، بهطور گسترده و تصادفی درکنار یکدیگر قرار نگرفته باشند؛ بلکه میان آنها رابطهای معنادار از نوع تقدم و تأخر، اولویت و غیر آن برقرار باشد. خداي حكيم با اصالتی که به برخی از مفاهیم دینی داد و زمانی که به پردازش هر مفهوم اختصاص داد، این مفاهیم را همچون حلقههایی از یک زنجیرهی تربیتی، پشت سر هم قرار داد، بهگونهای که نادیده گرفتن هر حلقه، موجب بریده شدن زنجیره، و درنتیجه تحقق نیافتن اهداف تربیتی مورد نظر ميشود. برای نمونه، چند مفهوم محوری «احساس فقر به پروردگار»، «توجه به عدالت پروردگار»، «پذیرش رسول رب»، «احساس ترس از آینده و داشتن دغدغه نسبت به آن»، «درخواست هدایت توحیدی از خدای متعال»، «اقبال به قرآن بهعنوان منشور هدایت به راه مستقیم» و در آخر «اقدام عملی به پذیرش برنامهی رهایی» در سورههای علق، قلم، مزمل، مدثر، حمد، تکویر و اعلی (سورههای اول تا هشتم نزول) بهبار نشسته است. در مقدمه (ص 59 تا 61) نکاتی پیرامون کشف هندسهی تغییر و تحول دینی بیان شد که علاقهمندان مراجعه نمایند.
#نکتهـناب #روشـشناختی
تفسیر سوره انشراح (مکی 12)
ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی
١. خدای متعال حتی درمقام ایجاد انگیزه برای رسول اکرم ص، به یادآوری نعمتهای خود بر او میپردازد. از این مطلب استفاده میشود که اصل ایجاد انگیزه، عمومیت داشته و حتی بزرگترین شخصیت انسانی، یعنی پیامبر اکرم ص نیز برای پیگیری امر دین و وظیفهی اجتماعی نیاز به تکرار انگیزه و شادابی آن دارند.
https://eitaa.com/mtamhid