eitaa logo
محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
2.1هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
2.6هزار ویدیو
1.1هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✨✍️معرفی چند مقاله برای آشنایی بیشتر با مهارت تفکر مراقبتی 🔺تفکر مراقبتی از منظر آیات قرآن کریم اصل مقاله نویسنده: کوهي اصفهاني هاجر*,کشاورز سوسن نشریه: علوم تربیتی از دیدگاه اسلام شماره: بهار و تابستان 1398 , دوره 7 , شماره 12 ; صفحه 45 تا صفحه 65. 🔺 تاثیر آموزش فلسفه ورزی بر تفکر مراقبتی دانش آموزان ابتدایی اصل مقاله نویسنده: حمیدی فریده,امام جمعه محمدرضا,نامی امیر نشریه: اندیشه های نوین تربیتی شماره: پاییز 1399 , دوره 16 , شماره 3 ; صفحه 69 تا صفحه 88. https://www.sid.ir/fa/journal/SearchPaperlight.aspx?str=%D8%AA%D9%81%DA%A9%D8%B1%20%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA%DB%8C
مشخصات مقاله عنوان نشریه: علوم تربيتي از ديدگاه اسلام اطلاعات شماره: پاييز و زمستان 1397 , دوره 6 , شماره 11 ; از صفحه 53 تا صفحه 68 . عنوان مقاله: حريت اخلاقي؛ هدف غايي تربيت اخلاقي از منظر اسلام نویسندگان: حاجي عليان نيره*, باقري خسرو آدرس: * گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد علوم تحقیقات، تهران، ایران چکیده: هدف از نگارش اين مقاله تبيين هدف غايي تربيت اخلاقي از منظر اسلام (آيات و روايات اخلاقي) بود. در اين مقاله، با دو معيار «شناخت خدا به عنوان محور هستي» و «عمل به فرامين اخلاقي»، آيات و روايات انتخاب شد. روش پژوهش، روش اندراجي با رويکرد فلسفي بود و تحليل داده ها و تفسير آيات و روايات از نوع استقرايي بود که به طور مستمر و هم زمان با جمع آوري داده ها انجام شد. دراين پژوهش اهدافي واسطي؛ نظير کسب منفعت ها و دوري از آسيب هاي دنيايي، نيل به مقام محبوب، نيل به مقام ابرار، نيل به مقام مخبتين و حريت اخلاقي به دست آمد. سپس اين اهداف با استفاده از روش ارتباط اندراجي مفاهيم، طبقه بندي شد. يافته هاي پژوهش بيانگر آن بود که در پايين ترين سطح، کسب منفعت ها و دوري از آسيب هاي دنيايي (پيامد گرايي) و در بالاترين سطح، مقام عبادالرحمن (حريت اخلاقي) قرار دارد. عبادالرحمن، بندگان خاص خداوند که انجام اعمال اخلاقي را وظيفه خود مي دانند نيازي به پيامدهاي عمل اخلاقي ندارند. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=359879
✨📗مشخصات نشریه: دو فصلنامه تفكر و كودك 16 دوره عنوان نشریه: تفكر و كودك درجه علمی: علمی پژوهشی زمینه تخصصی: روانشناسی زبان اصلی: فارسی زبان دوم: انگلیسی صاحب امتیاز: پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي مدیرمسئول: مهرنوش هدايتي سردبیر: مسعود صفايي مقدم :تارگاه http://fabak.ihcs.ac.ir تلفن: 88612873 (021) نشانی: تهران، بزرگراه كردستان، خيابان 64 غربي، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي کد ISSN: 2383-0700 نوع نشریه: دو فصلنامه https://www.sid.ir/fa/journal/JournalList.aspx?ID=6891
✨📗مشخصات نشریه: دو فصلنامه تفكر و كودك 16 دوره عنوان نشریه: تفكر و كودك درجه علمی: علمی پژوهشی زمینه تخصصی: روانشناسی زبان اصلی: فارسی زبان دوم: انگلیسی صاحب امتیاز: پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي مدیرمسئول: مهرنوش هدايتي سردبیر: مسعود صفايي مقدم :تارگاه http://fabak.ihcs.ac.ir تلفن: 88612873 (021) نشانی: تهران، بزرگراه كردستان، خيابان 64 غربي، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي کد ISSN: 2383-0700 نوع نشریه: دو فصلنامه
نقد نظریه تربیت اسلامی «نگاهی دوباره به تربیت اسلامی» در بوته نقد.pdf
395.4K
نقد نظریه تربیت اسلامی «نگاهی دوباره به تربیت اسلامی» در بوته نقد نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسندگان حسین باغگلی 1 امیر غنوی 2 1 نویسنده مسئول: استادیار پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی؛ دانشگاه فردوسی مشهد 2 استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چکیده هدف مقاله حاضر، نقد و بررسی کتاب «نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، جلد اول» اثر آقای دکتر خسرو باقری است. روش مورد استفاده در نقد کتاب، نقد درونی بود و در این زمینه، کتاب در سه حوزه روش­شناختی، ساختاری و محتوایی مورد بررسی قرار گرفت. در نقد روش­شناختی، سه محور: عدم توجه قابل‌قبول به ارکان دینی در فهم رویکرد دین به «تربیت»؛ تأکید بر مبانی انسان­شناختی و غفلت از سایر مبانی موردتوجه در جریان «تربیت اسلامی» و تفکیک «تعلیم» و «تربیت» و پذیرش اصالت برای هریک از آنها، مورد بررسی قرار گرفت. در نقد ساختاری، سه محور: بررسی ربط منطقی فصول، اصرار به مرحله­بندی سنی در تربیت و تحلیل و ترکیب نامناسب ویژگی­های انسان بررسی شد و در بخش محتوایی دو محور، تحدید تعریف «تربیت» و انحراف از معنای توافقی تربیت و خَلط میان «تربیت» و «اخلاق» مورد تحلیل و نقد قرار گرفت. یافته­های مطالعه انتقادی کتاب نشان داد، به‌رغم اینکه ظاهراً الگوی جدید و بدیعی در پرداختن به تربیت، مطرح شده است، اما محدودیت­های موجود در حوزه روش­شناختی و الگوی مورداستفاده مؤلف در کشف تعریف تربیت و صورت­بندی آن، نشان‌دهنده آن است که نه­تنها نوآوریِ کارآمدی صورت نگرفته است، بلکه با نگاه محدود به عناصر مؤثر در تربیت و خَلط میان دو حوزه «تربیت» و «اخلاق»؛ و...
ماهیت و قلمرو تربیت اسلامی -دکتر خسرو باقری.pdf
154.3K
مقاله‌ی ماهیت و قلمرو تربیت اسلامی، نوشته‌ی دکتر خسرو باقری
✍️ 🔹شخصیت؛ ساختمان وجودی افراد است؛ شاکله وجودی است؛ درخت تنومند روان آدمی است. امّا بنای این ساختمان چگونه شکل می‌گیرد و پایه‌های آن بر چه استوار است؟ در روان‌شناسی شخصیت نظریه‌های مختلفی وجود دارد. 🔸از نظر برخی، پایه های این شخصیت را تشکیل داده‌اند؛ از نظر برخی ، از نظر برخی ؛ و از نظر برخی . آنهایی که قائل‌اند شخصیت ما از مجموعه صفت‌ها تشکیل شده‌اند به رویکرد صفات معروف‌اند. ✅ آموزه‌های اسلامی هرچند نقش نیازها، شناخت‌ها، و عادات را انکار نمی‌کند؛ امّا گو اینکه به صفات اهمیت ویژه‌ای می‌دهد. در برخی آموزه‌های اسلامی صفات شخصیتی به دو دسته کلی سرشتی و انسانی تقسیم شده است: 1️⃣ صفات سرشتی که نام آن را می‌گذارم ویژگی‌های فطری و باخودآورده فرد است 2️⃣ امّا صفات انسانی؛ که نام بر آن می‌گذارم حاصل تصمیم، تلاش و تمرین فرد است. این برخلاف نظر برخی روان‌شناسان معروف شخصیت، همچون ریموند کتل است که صفات را به سرشتی و محیطی تقسیم کرده؛ و عملاً را کمرنگ کرده‌اند. در آموزه‌های اسلامی صفاتی که با تلاش خود فرد ساخته می‌شود و فرد را در مسیر اهداف متعالی قرار می‌دهد بسیار ارزشگذاری شده است. 💐یکی از مستندات سخنان بالا؛ این روایت امام صادق علیه السلام است: 🌺 الْخُلُقُ مِنْحَةٌ يَمْنَحُهَا اَللَّهُ مَنْ شَاءَ مِنْ خَلْقِهِ فَمِنْهُ وَ مِنْهُ قُلْتُ فَأَيُّهُمَا أَفْضَلُ؟ قَالَ صَاحِبُ اَلنِّيَّةِ أَفْضَلُ فَإِنَّ صَاحِبَ اَلسَّجِيَّةِ هُوَ اَلْمَجْبُولُ عَلَى اَلْأَمْرِ اَلَّذِي لاَ يَسْتَطِيعُ غَيْرَهُ وَ صَاحِبَ اَلنِّيَّةِ هُوَ اَلَّذِي يَتَصَبَّرُ عَلَى اَلطَّاعَةِ فَيَصْبِر فَهَذَا أَفْضَلُ (بحار الأنوار ج۶۸ ص۳۹۵): ویژگی‌های خٌلقی بخششى است از جانب خدا كه او را به‌كسى كه مي‌خواهد مي‌دهد. بعضى از خوى‌ها طبيعى و جزء سرشت، و بعضى از آن مربوط‍‌ به تصميم و تمرين است.(سوال کننده می‌گوید) عرض كردم كدام يك از اين دو نوع با ارزش‌تر است‌؟ (امام) فرمود آن كس كه با تصميم و ارادۀ خود ویژگی را كسب مي‌كند برتر است چون كسى كه خوى و اخلاقى در سرشت و طبيعت او است غير آن روش را نمي‌تواند داشته باشد، ولى آن كس كه با ارادۀ خود روش نيكى را اتخاذ مي‌نمايد بر خلاف طبع خود مشكلات اطاعت را تحمل مي‌كند و صبر در او نهادینه میشود، پس او برتر است.🌺 🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠شغل معلم فقط تعلیمِ مطالب کتاب و دانشِ در دست اجرا نیست. معلم، هم باید بدهد، هم باید و را بیاموزد، هم و در کار او باشد. اگر تعلیم را یک معناى وسیعى بگیریم، این سه عرصه را شامل می‌شود. 📆 ۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ☀️(مدظله‌العالی) 🌷🇮🇷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از انباز
فاضل ارجمند، جناب آقای محمدمهدی مباحثی ریشه‌دار و کاربردی درباره تربیت دارد که برای اهالی تربیت و خصوصا تربیت و تبلیغ دینی بسیار مفید است. وی اخیرا طی 6 جلسه (به مدت تقریبی 100 دقیقه) راهکارهای ترغیب فرزندان و متربیان به و را به خوبی و با جامعیت مناسبی توضیح داده است که حتما برای همۀ دغدغه‌مندان و فعالان و برنامه‌ریزان در عرصه (خصوصا والدین و مربیان مساجد و کانون‌ها و مدارس) بسیار مفید خواهد بود (هر چند شاید در برخی از جزئیات مطالب ایشان نظرات کارشناسی متفاوتی هم باشد). از ویژگی‌های مباحث این دوره: ✅ تکیه بر ریشه‌های استوار تربیتی (پرهیز از تکنیکال بودن محض) ✅ مشاوره با افراد متعدد و استفاده از دانش و تجربه ✅ کاربردی و نتیجه‌بخش بودن راهکارها در عین ریشه‌دار بودن ✅ معرفی منابع مفید برای مطالعه 🆔 کانال : https://eitaa.com/tarbiat_bonyadii برای دریافت لینک 6 جلسه مربوط به حجاب می‌توانید از طریق آیدی زیر در ایتا درخواست دهید: @P_tarbiat 📝 فهرست مطالب شش جلسه: جلسه 1️⃣ ✅ مقدمات: 1. اصلاح نگاه به مسئله حجاب 2. داشتن نگاه ریشه‌ای و بلندمدت و تدریجی در تربیت 3. پرهیز از تغییر ناگهانی در روش‌های تربیتی 4. قطع امید از غیر خدا در تربیت ✅ راهکارها: 🕐 راهکارهایی که از دوره کودکی متربیان شروع می‌شود: 1. تأمین نیازهای اساسی کودک 2. صمیمیت با متربیان جلسه 2️⃣ 3. پرورش هویت جنسی (ایجاد و تقویت رضایت دختران از دختر بودن خود و احساس افتخار به آن) 4. پرورش حیا 5. ایجاد حس خوب نسبت به حجاب جلسه 3️⃣ 6. تأمین احساس زیبایی‌طلبی دختران 7. الگودهی 8. تعیین چارچوب‌های منطقی و متعادل میان پوشش و آزادی 9. رعایت تدریج در پوشش و حجاب 10. ایجاد عادت و انس به حجاب جلسه 4️⃣ 11. کنترل روابط محیطی 12. ایجاد خصلت‌های ریشه‌ای و بنیادی برای قدرت در دوره‌های بعدی بر دفاع از ارزش‌های دینی 🕑 راهکارهای دوره بلوغ: 1. توجه به نیازها (خصوصا نیازهای متناسب با سن نوجوانی و بلوغ) 2. پرورش و تقویت رابطه دوستانه 3. فراهم کردن جمع دوستانه جلسه 5️⃣ 4. زمینه‌سازی برای رسیدن به شناخت جلسه 6️⃣ 5. تأمین احساس آزادی و استقلال و انتخاب 6. به رسمیت شناختن سختی حجاب 7. تسهیل حجاب و عفاف با عوامل بیرونی 8. ایجاد انس با اهل بیت (علیهم السلام) 9. فراهم کردن فرصت‌های تجربه شیرین معنوی ❗️ اگر متربیان و فرزندان ما حجاب را رعایت نکنند، علاوه بر روش‌های مذکور، باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ 1. حوصله و صبوری چندساله 2. یافتن ریشه‌ها و علل مشکل و اصلاح از عوامل 3. ارائۀ درستِ شناخت‌های لازم (توسط والدین، یا شخصی دیگر) 4. پرهیز از اجبار و روش‌های قهرآمیز 5. دعا و توسل برای اصلاح https://eitaa.com/anbaz60/1033
هدایت شده از نشر شهید هادی
✅حرفِ حساب ✍زن فرعون تصمیم گرفت که عوض شود، و پسر نوح تصمیمی برای عوض شدن نداشت...! اولی همسر یک طغیانگر بود و دومی پسر یک پیامبر...!!! 💥برای عوض شدن هیچ بهانه ای قابل قبول نیست. این خودت هستی که تصمیم می گیری تا عوض شوی... بعضی از چیزها دیر که شد، بی‌فایده هستند، مانند بوسیدن پیشانی یک مرده... ┄┄┅┅┅❅🌷❅┅┅┅┄┄ https://eitaa.com/joinchat/2843344995C4bdc20cf63
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺اجرای سرود کودکان سوری در مقابل رئیس جمهور ایران 🔹اجرای سرود زیبای عربی توسط نوجوانان سوری با سبک جشن فرشته ها(اینجا ایرانه) در مراسم سخنرانی رئیس جمهور در حرم حضرت زینب(س) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید. @rahbariefarhang
کودکان کنسروی و توسعه دکتر محمدرضا اسلامی ویدئویی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد که یک مدرسۀ ابتدایی ژاپنی را نشان می دهد که بچه ها خودشان مدرسه و کلاسِ درسشان را تمیز می کنند. همچنین نشان می دهد که کودکان مدرسه ابتدایی بعد از عبور از خیابان، بر می گردند و به سمت ماشینهایِ ایستاده در خیابان (با احترام) تعظیم می کنند. این ویدئو با «تحسین» مخاطبان مواجه شد. به شخصه جزء کسانی بودم که از اوایل ورود به ژاپن، اینهمه نظم و سیستم را تحسین می کردم. مطالب مختلفی هم در این خصوص نوشتم (مثلا این و این). حتی زمانی که در آزمایشگاه فولاد دانشگاه کوبه، روز آخر سال بچه های دانشجوی ارشد و کارشناسی، «خانه تکانی (اوسوجی)» می کردند، متنی نوشتم و این رفتارها را تحسین کردم. گویا زمان لازم بود تا چند سال بگذرد و متوجه بشوم که چقدر این سیستم بیمار است و چقدر بهداشتِ روانی و روحی انسان را خراب می کند. آقای دکتر محمود گلزاری (به عنوان یک روانشناس مبرّز و با تجربه) معتقد است که مدارس اسلامی (مذهبی) بهداشت روحی کودک را خراب می کنند. این را کسی می گفت که خودش مذهبی و متدین است ولی دانشِ روانشناسی به او آموخته بود که عمدۀ آنچه در مدارس مذهبی ما (در تهران) رخ می دهد، در کوتاه مدت، ظاهرا عالی، ولی در بلندمدت، ویرانه است. همین ماجرا به شکل بدتر و گسترده تر در سیستم آموزشی ژاپن برقرار است. 🔹 آن بچۀ کلاس سوم ابتدایی که بعد از عبورِ از خیابان بر می گردد و «تعظیم» می کند (و رو به ماشینهای خیابان که قبل از خطِ عابر متوقف شده اند) احترام می گذارد، او «کودکی» (به آن مفهومی که دکتر محسن رنانی می گوید) ندارد، بلکه او را در اوج سنینِ پرطراوت کودکی، در چنان «قوطیِ کنسِرو» تنگ و صلبِ از بایدها و نبایدها کرده اند، که ثمره اش در بزرگسالی می شود انسانی پر وسواس، خجالتی، (بعضا) همراه با انواع تیک های عصبی، و مقداری از خمیر مایۀ خشم. این مانند همان دختر نوجوانی است که در اوج سنین با طراوت کودکی و نوجوانی، او را در چادر مشکی قرار می دهیم و بعد افتخار می کنیم که ببین، چقدر تربیتِ نظام مند و ارزشمندی را انتخاب کرده ایم! امتداد و ادامۀ آن کودکی و آن نوجوانی را باید در سی و شش/هفت سالگی دید که ثمره اش چه می شود؟ 🔹در دانشگاه کیوتو، به دفتر ریاست مرکز مطالعات زلزله دانشگاه رفته بودم. این مرکزی است که جزء برترین مراکز مطالعات زلزله در دنیا محسوب می شود و برترین اساتید دانشگاههای آمریکا، دورۀ فرصت مطالعاتی خود را به این مرکز می آیند. در دفتر ریاست مرکز جلسه ای بود. بعد از جلسه (وقتی که همه رفته بودند) رئیس مرکز زلزله پرسید: وضعیت پیشرفتِ پایان نامه ات چطور است؟ چه زمانی فارغ التحصیل می شوی؟ توضیحاتی دادم و همزمان گلایه کردم که استاد راهنمایم قدری بد اخلاق است و این بد اخلاقی هایش، گاه باعث کند شدنِ مسیر پایان نامه می شود. گفت بداخلاقی؟! دست بردار. بعد به گوشه اتاق اشاره کرد و گفت: اینجا را می بینی؟ من دانشجویان دکترایم را می آورم اینجا و چنان می بندمشان به رگبار سوال و فریاد و چنان تحت فشاری قرارشان می دهم که همین گوشه می ایستند و گریه می کنند (یعنی که برو آقا جان بداخلاقیِ استاد که چیزی نیست!) این «امتدادِ» همان مسیر بیمار است که در بالا اشاره شد. اینکه تصوّر کنی در گوشۀ آن اتاق مجلل مرکز پژوهشی، دانشجویِ دکترا ایستاده و گریه می کند. مسلّم است که همان دانشجوی دکترا، وقتی که استاد شد، بلایی بر سر دانشجوی دکترایش می آورد، که آن بدبخت هم بایستد و گوشه ای گریه کند. ☑️⭕️سخن پایانی: همین خطا ممکن است در مورد آمریکا نیز رخ دهد: الگوی آمریکایی که بیشتر بر خلاقیت، فردگرایی و انعطاف و آزادی تاکید دارد. نکته همین است که باید دید «امتدادِ» آن رفتارِ کودکی (مثل امتدادِ تعظیمِ به ماشین و چادر در ده سالگی) به کجاها می رسد؟ وگرنه «در لحظه دیدنِ» امور و تحسین کردن، که هُنری نیست. درد از اینجا آغاز شد که ما همیشه در دیدنِ «اکستریم» ها (چه ژاپن باشد و چه آمریکا و چه هر کشور دیگری)، به وجد می آئیم. حکایتِ همان گزارشِ بازدید آقای حدادعادل از مدرسه ابتدایی ژاپنی (که در کتابهای دورۀ دبیرستانِ ما چاپ شده بود) و حکایت همان دو/سه مقاله خودم که در سالهای نخست تحصیلم در ژاپن، به «تحسین» از سیستم آموزشی نوشته بودم. دقت کنیم که ما نیز اگر در جستجوی توسعه هستیم باید در مدارس خود سخت کوشی، انضباط، کار گروهی و خلاقیت، انتقادگری و انتقادپذیری... را پرورش دهیم و می دانیم که آن نظم ژاپنی (با معایبش) بهتر از بی سیستمی و بی نظمی و شلختگی است، اما خاطرمان باشد که وقتی به تحسین از یک «رفتار» یا یک «ساختار» می پردازیم، همۀ وجوه ماجرا را دیده باشیم و ببنیم «امتدادِ مسیر» قرار است به کجاها ختم شود؟ از ژاپن الهام بگیریم اما لزوما کپی-پیست (Copy-Paste) راه حل نیست. شبکه توسعه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 معلم ایرانی 🔹روایت یک خبرنگار از دیدار معلمان با رهبر انقلاب. 🇮🇷 @Sh_Aviny ✴️ Eitaa.com/Sh_Aviny
هدایت شده از فارس پلاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آنقدر در نقل روایات امانتدار بود که شیخ صدوق نام گرفت! @Fars_plus