eitaa logo
مرورتاریخ
348 دنبال‌کننده
529 عکس
618 ویدیو
11 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
لسان الغیب حافظ:قسمت شصت وپنجم ای صاحب کرامت شکرانه سلامت روزی تفقدی کن درویش بی‌نوا را کرامت : خوبی کردن . سلامت : دور بودن از بلایا . شکرانه : صدقه ای است که وقتی انسان از عهده شکری نتواند بدر آید برای جبران آن صدقه می دهد . شكرانه سلامت: برای شکر سلامتی، دور بودن از بلا. روزی ایهام دارد: 1- یک روز، 2- رزق و روزی. تفقد : دلجويی، رسیدگی به حال کسی و خاطر او را بدست آوردن . نوا : در این جا به معنی انتظام حال است. ای صاحب كرامت: شخص نيكوكار، شخص کریم و صاحب احسان. ای صاحب احسان و کرم، یعنی ای شخص کریم و نیکوکار ! به شکرانه سلامت خود از جمیع آفات و بلایا، یک روز لااقل درویش بی نوا را مورد تفقد قرار داده ، تجسس و تفحصی از حالش بکن . یعنی احوالش را بپرس . در این قسمت حافظ به معشوقش کنایه می زند که به او محبت نمی کند و می گوید لااقل به شکرانه سلامتی که دارد از بی نوایان دلجویی کند و یک روز هم که شده به وی توجه کند، منظور از «درویش بینوا» حافظ است. شاید مقصود شاعر از صاحب کرامت زاهد نیز باشد، البته در ابیات بعدی به همین زاهد اشاره می­شود. هم چنین؛ ای بزرگوار و بخشنده به شكر اين كه در حال سلامت هستی، روزی از درويش بی برگ و نوا احوالی بپرس . آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا دو حرف : وقتی کلام از حیث لفظ مختصر و از جهت معنا مفصل باشد به آن کلام دو حرف گویند . گیتی : جهان سبب راحتی و آسایش دو دنیا تفسیر این دو حرف است : با دوستان با ملایمت رفتار کردن و با دشمنان ودارا نمودن و کسی که عامل این دو جمله باشد در دنیا هرگز رنج نمی کشد . از آن‌جایی که آسایش دنیا و آخرت رعایت انصاف و مروّت با دوستان و مدارا با دشمنان است، تفقد به درویش بینوا را، چه او را دوست به‌شمار آوری - به جهت ارادتی که به تو دارد- و چه دشمن داری - به جهت کوتاهی‌هایی که می‌کند- پیشه کن. حافظ این عارف والامقام، موضع عرفانی خود نسبت به دشمنان را مدارا معرفی می‌کند. هرچند در باب‌مدارایی که حافظ در این جا معرفی کرده، نمی‌توان به سادگی قضاوت کرد و نباید آن را با انفعال اشتباه گرفت، اما نکته مهم در این جا، روا دانستن مروت نسبت به دوستان است. شهید مطهری در اثر ماندگارش با عنوان «حماسه حسینی» داستانی نقل می‌کند که نمایان گر مروت امام نسبت به دشمنان اوست. شمر پیش از آغاز جنگ به سمت خیمه‌های امام حسین علیه السلام می‌رود، ولی می‌بیند دور خیمه خندقی حفر شده، بنابراین نمی‌تواند از پشت به خیمه‌های امام حمله‌ور شود، او از پشت خندق شروع به ناسزاگویی و فحاشی نسبت به امام می‌کند. یکی از یاران امام به ایشان عرض می‌کند من او را می‌شناسم، او انسان بسیار پلیدی است و اجازه دهید از همین جا با تیری خلاصش کنم. امام اجازه این کار را نمی‌دهد، تنها به یک دلیل. امام حسین علیه السلام که از فرجام عاشورا مطلع است و می‌داند جز شهادت چیزی در انتظار او نیست، می‌فرماید نمی‌خواهد آغازگر جنگ باشد. امام جنگ را با کینه‌ای‌ترین دشمن خود نیز آغاز نمی‌کند و این فرصت را به او نیز می‌دهد تا امام را بهتر بشناسد و از یقین جاهلانه خود بازگردد. ┈┈••✾🍃🌸🍃✾••┈┈ کانال مرورتاریخ رابه دیگران نیزمعرفی نمایید مرورتاریخ 💖 👇 eitaa.com/mtareekh 🇮🇷 🌹
شرح زیارت آل یاسین، جلسه هفتم 🌺 «اَلسَّلامُ ﻋَﻠَﯿْﮏَ يَا دَاعِیَ اللَّهِ وَ رَبَّانِیَّ آيَاتِهِ…» ☘️ داعی یعنی دعوت کننده به سمت خدا (یعنی امام زمان تو مردم را به سمت خدا دعوت می کنی، راهنمای مردم به سمت خدا هستی). 🔰 این جمله -که نخستین سلام خاص بر آن وجود مقدس است- متضمن دو صفت از اوصاف کمال حضرتش می‌باشد: ۱⃣ داعی الله ۲⃣ربانی آیاته درعبارت «اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا دَاعِيَ اَللَّهِ» محبت وولایت‌مداری فرد به نمایش گذاشته شده، اثبات می‌کند که امام طالب هدایت ودعوت کل مخلوقات به توحید است. محبت امام زمان به افراد محبتی قدیمی است که ازعالم الست آغازشده وتا ابد ادامه دارد. به میزانی که افراد درلبیک‌گویی به دعوت حضرت سبقت وسرعت داشته ومحبت به حضرت را اعلام کنند تبعیت آنان ازآن وجود مقدس افزایش یافته، پیامد این معرفت ومحبت به امام وصال به حضرت حق است. انسان با لبیک به داعی الله ورود به وادی محبت امام داشته، برکات الهی درزندگی اوسرازیرمی‌شود. این محبت اوراازتعلق به مادیات ونفسانیات جداکرده،ومحبوب حضرت حق وبالتبع امام زمان می کند. مژده بده مژده بده یارپسندید مرا اولین وظیفه‌ای انسان در بندگی، معرفت وشناخت امام زمان خویش است،زیرامعیار قدرومنزلت آدمی، میزان معرفت وتبعیت ازامام می‌باشد. عبودیت امام دعوت درلغت به معنی ایجاد تمایل درافراد ازطریق سخن گفتن است که، به‌صورت طلب بیان می‌شود. این فراخوانی توسط امام درجهت رشد انسان صورت می‌گیرد. درعبارت «اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا دَاعِيَ اَللَّهِ» بندگی امام مطرح می‌شود. همچنان که درزیارت جامعه کبیره قبل اززیارت ۱۰۰ مرتبه تکبیربرای اثبات مقام بندگی حضرات معصومین علیهم‌السلام، گفته می‌شود. داعی‌الله تشنگان عبودیت را به‌ قرب حضرت حق دعوت می‌کند. بدیهی است رهروان این مسیردرشعاع نورامام قرارخواهند گرفت. دراین مسیر پیوست به امام، قرارگرفتن درجایگاه قرب خداوند سبحان می‌باشد. دعوت کننده خلق، به همه خدایی خداوند «الله» اسم جلاله، جامع تمامی اسماء وصفات خداوند سبحان است. بنابراین امام دعوت کننده خلق، به همه خدایی خداوند است. در این دعوت صفات حق مانند رب، رزاق، غفاربه تنهایی مطرح نشده‌اند. بلکه تمامی این صفات تحت اسم جامع قرارگرفته‌اند. امام که سرچشمه ی توزیع فیوضات الهی است با دعوت به‌سوی تمام خدایی خدا معرّف توحید محض درعالم است، تا زائررا به مقام بندگی برساند. در ابتدای زیارت حرکت بی‌نهایت وکامل امام معرفی می‌شود. امام همگان را به‌سوی کمال مطلق دعوت می‌کند. زائربا سلام بر داعی‌الله تبعیت و تسلیم خود را اعلام می‌کند. وجود مقدس داعی الله، ندای توحید را به گوش همگان می رساند، وهمان گونه که خدای سبحان با رحمت عام وگسترده خویش موجودات را خلق فرموده، امام که تجلی رحمت واسعه خداوند است به تمامی خلایق فیض‌رسانی دارد. حرکت و سیربه سوی خداوند ازطریق امام حرکت وسیرانسان به‌سوی خداوند ازطریق امام صورت می‌گیرد بنابراین امام چراغ هدایت وکشتی نجات امت است. به میزان همراهی با کشتی ولایت، شنیدن ندای عاشقانه توحیدی دروجود آدمی میّسرمی‌گردد. به اندازه‌ی که زائربه دعوت داعی‌الله لبیک گوید دعوت خداوند رااجابت کرده است. زیرا بین اطاعت و تبعیت ازامام وهدایت خداوند ارتباط مستقیم وجود دارد. ادامه دارد... ┈┈••✾🍃🌸🍃✾••┈┈ کانال مرورتاریخ رابه دیگران نیزمعرفی نمایید مرورتاریخ 💖 👇 eitaa.com/mtareekh 🇮🇷 🌹
7.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صبح بخیر زندگی 💐❤️ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ┈┈••✾🍃🌸🍃✾••┈┈ کانال مرورتاریخ رابه دیگران نیزمعرفی نمایید مرورتاریخ 💖 👇 eitaa.com/mtareekh 🇮🇷 🌹
6.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وقتی ‌که صدام ایرانی هارو ستایش میکنه و به اشتباهش در جنگ با ایرانی ها اعتراف می‌کند - اما وقتی که دیر شده بود فهمید! عذر خواهی تلویحی صدام حسین از ایران و شانه خالی کردنش از تقصیر جنگ و طولانی شدنش؛ اون معتقده جنگ با ایران باعث حواس پرتی عراق دربرابر آمریکا و دشمنانش شد عذرخواهی صدام از ایران و تمجید از ایرانیان: «جنگ عراق و ایران توطئه غرب و کشورهای حاشیه خلیج فارس بود»، «حواس‌پرتی برای عراق بود، آنها نمی‌خواستند ما طرف خیرخواه ایران را ببینیم»، «غرب می‌خواست جنگ را طولانی کن" "ایرانی ها بعد از جنگ کینه ای ندارند و این نشانه افراد مومن است" ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ┈┈••✾🍃🌸🍃✾••┈┈ کانال مرورتاریخ رابه دیگران نیزمعرفی نمایید مرورتاریخ 💖 👇 eitaa.com/mtareekh 🇮🇷 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴دنیایی که لیبرالیسم و دنیا پرستی برای بنیان خانواده ساخته اینگونه است: عشق و تمام مفاهیم ارزشی در آن رنگ باخته‌اند و هر چه دارد بشری است که مسحور زرق برق شده است. فرهنگ رو می‌بینید دیگه حتی احساس شرمندگی هم نداره و تازه دعوت شده تا برای هوادارانش صحبت کنه‌. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ┈┈••✾🍃🌸🍃✾••┈┈ کانال مرورتاریخ رابه دیگران نیزمعرفی نمایید مرورتاریخ 💖 👇 eitaa.com/mtareekh 🇮🇷 🌹
6.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اینجا من چیزی می‌بینم که اگر تو ببینی، از اینجا نخواهی رفت... ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ┈┈••✾🍃🌸🍃✾••┈┈ کانال مرورتاریخ رابه دیگران نیزمعرفی نمایید مرورتاریخ 💖 👇 eitaa.com/mtareekh 🇮🇷 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لسان الغیب حافظ:قسمت شصت وششم آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا دو حرف : وقتی کلام از حیث لفظ مختصر و از جهت معنا مفصل باشد به آن کلام دو حرف گویند . گیتی : جهان سبب راحتی و آسایش دو دنیا تفسیر این دو حرف است : با دوستان با ملایمت رفتار کردن و با دشمنان ودارا نمودن و کسی که عامل این دو جمله باشد در دنیا هرگز رنج نمی کشد . از آن‌جایی که آسایش دنیا و آخرت رعایت انصاف و مروّت با دوستان و مدارا با دشمنان است، تفقد به درویش بینوا را، چه او را دوست به‌شمار آوری - به جهت ارادتی که به تو دارد- و چه دشمن داری - به جهت کوتاهی‌هایی که می‌کند- پیشه کن. حافظ این عارف والامقام، موضع عرفانی خود نسبت به دشمنان را مدارا معرفی می‌کند. هرچند در باب‌مدارایی که حافظ در این جا معرفی کرده، نمی‌توان به سادگی قضاوت کرد و نباید آن را با انفعال اشتباه گرفت، اما نکته مهم در این جا، روا دانستن مروت نسبت به دوستان است. شهید مطهری در اثر ماندگارش با عنوان «حماسه حسینی» داستانی نقل می‌کند که نمایان گر مروت امام نسبت به دشمنان اوست. شمر پیش از آغاز جنگ به سمت خیمه‌های امام حسین علیه السلام می‌رود، ولی می‌بیند دور خیمه خندقی حفر شده، بنابراین نمی‌تواند از پشت به خیمه‌های امام حمله‌ور شود، او از پشت خندق شروع به ناسزاگویی و فحاشی نسبت به امام می‌کند. یکی از یاران امام به ایشان عرض می‌کند من او را می‌شناسم، او انسان بسیار پلیدی است و اجازه دهید از همین جا با تیری خلاصش کنم. امام اجازه این کار را نمی‌دهد، تنها به یک دلیل. امام حسین علیه السلام که از فرجام عاشورا مطلع است و می‌داند جز شهادت چیزی در انتظار او نیست، می‌فرماید نمی‌خواهد آغازگر جنگ باشد. امام جنگ را با کینه‌ای‌ترین دشمن خود نیز آغاز نمی‌کند و این فرصت را به او نیز می‌دهد تا امام را بهتر بشناسد و از یقین جاهلانه خود بازگردد. ┈┈••✾🍃🌸🍃✾••┈┈ کانال مرورتاریخ رابه دیگران نیزمعرفی نمایید مرورتاریخ 💖 👇 eitaa.com/mtareekh 🇮🇷 🌹
شرح زیارت آل یاسین، جلسه هشتم 🌺 «اَلسَّلامُ ﻋَﻠَﯿْﮏَ يَا دَاعِیَ اللَّهِ وَ رَبَّانِیَّ آيَاتِهِ…» دعوت امام محدود به زمان ومکان نیست «داعی» اسم فاعل ازریشه «دعو» است که درآن اراده حال وآينده هم چنین ثبوت می‌شود. دعوت امام زمان، محدود به مكان یا زمان خاص نیست، بلكه دعوت ایشان فراترازاین اموراست. خداوند سبحان دائماً با رحمت عام خویش خلق را به توحید فرا می‌خواند، امام نیزکه تجلی صفات خداوند درعالم است پیوسته و علي‌الدوام مخلوقات را به‌سوی حق هدایت می‌کند، هدایت ازنوع رسیدن به مطلوب . یعنی ولیّ حق علاوه بر دعوت به حق، دست سالک را گرفته واو رابه مقصد می‌رساند. مصداق داعی‌الله درآیه شریفه زیرظهوردارد: (اسراء، آیه ۷۰) به راستی ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ» انسان جلوه کرامت خداوند در زمین است و پیوستگی دعوت امام حکایت از این کرامت و عزت انسان دارد. عزت و كرامت انسان در لبيك گويی به دعوت امام محقق می‌شود. سعادت انسان دربهره‌برداری ازهدايت قرآن ناطق شکل می‌گیرد. با لبیک‌گویی به امام، اصل سرمایه زائر درجهت ایمان به‌ خدا و عمل صالح حفظ شده ودرزمره سعیدان عالم قرارمی‌گیرد.. تسلیم محض دربرابراوامرامام امام طبق قاعده لطف با بارش بی‌پایان رحمت خویش جريان لطف خداوند را بربندگان به نمایش گذاشته، آنان را به اطاعت خداوند نزدیک و ازمعصیت اودورمی‌کند. دراین دعوت تنها وظیفه‌ی مدعوّ این ضیافت الهی، تسلیم دربرابراراده وخواست امام است. تسلیم محض بودن دربرابراوامرامام، نمایانگرپاسخ‌گویی به صاحب ضیافت است، کسی که تأمین نیازهای انسان را اعم ازمادی و معنوی عهده‌داراست. فردی که مهمان امام خود شد، درضیافتی که همه‌ی خوبان عالم اعم ازانبیاء، شهداء، صالحین وصديقين جمع شده‌اند، شرکت کرده است. دراین ضیافت منشورتوحيد ازسوی میزبان صادرشده که همه‌ی مهمانان را به جايگاه وفطرت اصلی خود یعنی توحید و بهشت دیداردعوت می‌کند. دراین ضیافت زائربه عزت ومحبوبیت خود نزد امام آگاهی یافته ، با ساییدن پيشانی برخاک، تواضع، ذلت وشکرخود رادربرابر میزبانی امام نشان می‌دهد. هم چنین زائربا ندای «اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا دَاعِيَ اَللَّهِ» دربرابرهیبت وعظمت امام تعظیم کرده، چنان نورانیتی بروجود اوحاکم می‌شود که با تزکیه نفس وخلوص نیت، خواهان اتصاف به صفات حضرت می‌شود وزائررنگ خدایی می گیرد. دعوت به جاده بندگی دراین دعوت امام انسان‌ها را به حرکت درجاده بندگی که مقام رهروان حقیقت است فرامی‌خواند. دراین مسیرامام، نه تنها با حضورخویش راه تاریک وظلمانی را نورانی می‌کند بلکه فرازو نشیب‌های مسیررا نشان می دهد تا زائرازآن‌ها با سلامت قلب و روح خارج شود. پس حرکت درجاده بندگی با همراهی امام میسرمی‌شود وبه میزان عبودیت عبد، گنجینه های عالم غیب وشهود براوگشوده می‌شود. درهرلبیک به داعی‌الله،گشایش جدیدی دراختیار بنده قرارمی‌گیرد. اوکه وارد حریم مهمانی خدا شده با بندگی محض دراین ضیافت ممثل خداوند می‌شود. «عَبْدِي اَطِعنِي حَتِّي اَجْعَلْكَ مِثْلِي» [جواهرالسنیه، صفحه ۳۶۱] «ای بنده من، مرا اطاعت کن تا تورا مثل خودم قراردهم» درضیافت همه روزه، امام، لباس تقوی، آبرو، رزق معرفتی، مائده انس با قرآن، سیردرصراط مستقیم را دراختیار بنده قرار می‌دهد بدون این‌که سوابق ناشایست بنده لحاظ شود. تو پای به راه در نه و هیچ مپرس خود راه بگویدت چون باید رفت در واقع با هردعوت داعی‌الله زائرمهمان سفره معرفتی امام شده، حرکت روبه کمال او با سرعت وسهولت صورت می‌گیرد. این حرکت با حمد و ثنای الهی همچنین با اتصاف به صفات الهی آشکار می‌ شود. هریک ازمیهمانان به اعتبارجایگاه خاص درعرصه بندگی، جداگانه دعوت شده‌اند. داعی الله با دعوت به کمالات بی‌نهایت اعم از علم، حکمت، قدرت ومعرفت زائررا برای وصول به مقامات عالی از کدورات ونقایص جدا می‌کند. چنین فردی درجایگاه کنونی متوقف نشده بلکه درجستجوی معارف بالاتربا اطاعت ازامام خود درحرکت است ادامه دارد... ┈┈••✾🍃🌸🍃✾••┈┈ کانال مرورتاریخ رابه دیگران نیزمعرفی نمایید مرورتاریخ 💖 👇 eitaa.com/mtareekh 🇮🇷 🌹
7.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دکتر رفیعی اخلاقی یاران امام ┈┈••✾🍃🌸🍃✾••┈┈ کانال مرورتاریخ رابه دیگران نیزمعرفی نمایید مرورتاریخ 💖 👇 eitaa.com/mtareekh 🇮🇷 🌹