نجات انسان ها در دوران هلاکت بخش غیبت کبری مطرح شده است و از جمله وظایف منتظران شمرده شده است.
امام حسن عسکری علیه السلام فرمود: « به خدا سوگند که او غیبتی [سخت] می کند. در آن غیبت، از هلاکت نجات نمی یابد، مگر کسی که خدای عزوجل او را بر قول به امامت آن حضرت ثابت بدارد و او را در عصر غیبت بر دعای به تعجیل فرج او موفق بدارد.» 12
از سوی دیگر، خود حضرت امام مهدی (عج) در موارد زیادی، شیعیان را به دعا برای فرج خویش، توصیه کرده است؛ برای مثال، آن حضرت در پایان توقيع به جناب اسحاق بن يعقوب می فرماید:
أكثروا الدعاء بتعجيل الفرج، فإن ذلك فرجكم؛ 13 برای تعجیل در فرج، زیاد دعا کنید که همانا آن فرج شماست.»
درباره زمان و نحوه دعا برای فرج امام عصر عليه السلام توصیه های زیادی از سوی اولیای دین بیان شده است که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود:
الف) در منهاج العارفین آمده است: «مستحب است انسان پس از نماز صبح صد مرتبه بگوید: اللهم صل على محمد و آل محمد و عجل فرجهم» 14
ب) مرحوم شیخ بهائی (ره) نقل می کند: «پس از نماز صبح و در حالی که با دست راست، محاسن خود رامی گیری، کف دست چپ را به سوی آسمان بلند کن، و هفت مرتبه بگو: یا رب محمد و آل محمد صل على محمد و آل محمد و عجل فرج آل محمد.» 15
ج) علامه مجلسی(ره) در کتاب المقباس نقل کرده است: «در تعقیب نماز صبح، پیش از آنکه با کسی صحبت کند، صد بار بگوید: یا رب محمد و آل محمد صل على محمد و آل محمد و عجل فرج آل محمد وأعتق رقبتي من النار» 16
د) کتاب جمال الصالحين از امام صادق عليه السلام نقل کرده است که آنحضرت فرمودند: «از حقوق ما بر شیعیان این است که: پس از هر نماز واجب، دست خود را به چانه گرفته و سه بار بگویند: یا رب محمد عجل فرج آل محمد یا رب محمد إحفظ غيبة محمد، یا رب محمد إنتقم لإبنة محمد .» 17
ه) مرحوم شیخ طوسی (ره) در کتاب مختصر المصباح در جایی که وظیفه های شب جمعه را ذکر می کند، صد بار این دعا را سفارش می کند: «اللهم صل على محمد و آل محمد و عجل فرجهم و أهلك عدوهم من الجن و الإنس من الأولين والآخرين.» 18
منابع
1. غررالحکم، ص۶۵، ح ۸۵۹ .
2. اكمال الدین، ج ۲، ص ۳۶۸، باب ۳۴، ح۶.
3. اقبال الأعمال، ص۲۹۸ و بحار الأنوار، ج ۹۹، ص۱۰۸، باب ۷، ح ۱.
4. احتجاج، ج ۲، ص ۵۹۸.
5. شوری/ ۲۳.
6. أمالی، شیخ صدوق، ص ۳۳۴، مجلس ۴۵، ح ۸۴.
7. اكمال الدین، ج ۲، ص ۳۴۸، ح ۱۹.
8. تحف العقول، ص ۳۲۴.
9. بصائر الدرجات، ص ۲۶۰، باب ۱۶، ح ۲.
10. همان، ج ۱، ص ۴۵۴.
11. بحار الأنوار، ج ۵۳، ص ۱۷۸.
12. اكمال الدین، ج ۲، ص ۳۸۴، باب ۳۸، ح ۱.
13. الغيبة ، شیخ طوسی، ص ۲۹۰، فصل ۴.
14. منهاج العارفین، ص۱۰۸.
15. مفتاح الفلاح، ص ۲۰۶ و مصباح المتهجد، ص۵۳.
16. مکیال المکارم، ج ۲، ص ۱۳.
17. همان، ص ۷.
18. همان، ص ۳۱.
🇮🇷🌷کانال تخصصی احکام شرعی
بروز و کاربردی مخصوصا برای مبلغین
@atm_ah
💐 کانال اعزام مبلغ و سخنران جهت جشنها و مناسبتها و اقامه نماز جماعت
@ezammobaleg
🌺 حاوی مطالب مفید ( کانال شخصی علی حاتمی)
@mthsadeg
⭕️سوریه به خاطر ولنگاری در فضای مجازی و باز بودن پیام رسان های صهیونیستی و جنگ روانی سنگین دشمن، سقوط کرد!
🔻هوش مصنوعی و عملیات ترکیبی دشمن، مردم را چنان از حاکمیت منزجر کرد که تقریباً هیچ کس پشت رئیس جمهوری که توسط مردم با 97 درصد آرا به قدرت برگشته بود نَایستاد!
#آینه_عبرت
#آندلس_سازی
#تحریممردمیپیامرسانخارجی
🇮🇷🌷کانال تخصصی احکام شرعی
بروز و کاربردی مخصوصا برای مبلغین
@atm_ah
💐 کانال اعزام مبلغ و سخنران جهت جشنها و مناسبتها و اقامه نماز جماعت
@ezammobaleg
🌺 حاوی مطالب مفید ( کانال شخصی علی حاتمی)
@mthsadeg
5.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 آرزویی بالاتر از دیدن امام زمان
🔵 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#امام_زمان💚
🇮🇷🌷کانال تخصصی احکام شرعی
بروز و کاربردی مخصوصا برای مبلغین
@atm_ah
💐 کانال اعزام مبلغ و سخنران جهت جشنها و مناسبتها و اقامه نماز جماعت
@ezammobaleg
🌺 حاوی مطالب مفید ( کانال شخصی علی حاتمی)
@mthsadeg
▪️شهادت بانوی ادب ، خانم بزرگوار حضرت ام البنين سلام الله علیها را به پیشگاه مقدس آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و حضرت قمرالعشیره اباالفضل العباس علیهالسلام تسلیت عرض میکنیم....▪️
▪️"ام البنین" پیش همه روضه خواند و گفت شرمنده ام "رباب"، پسرم را حلال کن
@mthsadeg
5.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روضه خانم ام البنین (سلام الله علیها)
در منزل پخش کنید تا شما هم جز، محبین خانم باشید و یک روضه خانگی برقرار کنید. التماس دعافراوان جهت تعجیل در امر فرج بقیة الله الاعظم علیهالسلام
بحق خانم حضرت زینب الکبری سلام الله علیها اللهم عجل لولیک الفرج 🤲
@mthsadeg
هدایت شده از شیخ رمضانی(اسماعیل)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔹بد رفتاری با خانواده اثر وجود پیامبر رو هم از بین میبرد...
#شیخ_اسماعیل_رمضانی
#قطعه_تصویری
#پیشنهاد_دانلود
🏷@sheykhramezani
هدایت شده از اندیشمندان دینی
🔴 عملی مورد رضایت امام زمان(عج)
🔵 حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🌕 آقایی میگفت: محضر امام زمان علیه السلام مشرّف شدم، ولی نمیدانستم اصلاً محضر چه کسی هستم! کمی صحبت کردیم و با هم حرف زدیم. بعد از اینکه دیدارمان تمام شد، یکدفعه به خود آمدم که ای وای کجا بودم؟! محضر چه کسی بودم؟! این آقا چه کسی بودند؟! اما دیدم دیگر گذشته است.
🔹 این آقا میگفت که من ضمن صحبتهایم به ایشان عرض کردم: خیلی میل دارم یک کاری انجام دهم؛ یک عملی را انجام دهم که بدانم مورد توجه حضرت عجلاللهتعالیفرجهالشریف است و بدانم اگر من آن کار را انجام دهم، مورد توجه حضرت میشوم. کار خوبی باشد و مورد پسند حضرت باشد. مدام اینها را تکرار کردم.
🔹 حضرت فرمود: یکی از آن کارهایی که خیلی مورد توجه واقع میشود، این است که به محض اینکه صدای اذان بلند شد، دعای «اللَّهُمَّ کُن لِوَلِیَّكَ...» را بخوانی!
🔺 [این نقل] خیلی موافق اعتبار است!
📚برگرفته از کتاب «حضرت حجت علیهالسلام »؛ مجموعه بیانات آیتالله بهجت قدسسره
╔═🌿═❉═🌿═🌺═🌿═❉═🌿╗
🇮🇷 اندیشمندان دینی در ایتا
http://eitaa.com/andishmandandiny
╚═🌿═❉═🌿═🌺═🌿═❉═🌿╝
هدایت شده از اندیشمندان دینی
18.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مرور۳ دقیقهای بر نکات اخیر رهبر انقلاب درباره تحولات منطقه
╔═🌿═❉═🌿═🌺═🌿═❉═🌿╗
🇮🇷 اندیشمندان دینی در ایتا
http://eitaa.com/andishmandandiny
╚═🌿═❉═🌿═🌺═🌿═❉═🌿╝
آینده شوم تهران!
(قسمت ۰۱):
👌این مقاله در سال ۱۳۹۰ تألیف و منتشر شده و قبلاً در پیامرسانهای تلگرام و واتساپ هم به اشتراک گذاشتهام. البته مخاطبین اولیه این مقالات ناتمام، روحانیون تهرانی بودهاند ولیکن برای عامه هم قابل توجه است:
بسمه تعالی
تهران در روایات دینی
«#خرابی_طهران قبل از #ظهور_امام زمان(عج)» از #ملاحم بسیار اندیشناک برای ما تهرانیهاست که به عنوان نمونه در روایت ذیل مورد اشاره صریح قرار گرفته است:
(ملاحم جمع ملحمه؛ به پیشگوئیهای «فتنههای آخرالزمان» اطلاق میشود و سید ابن طاووس هم (همچون ابنکثیر و امثاله)، کتابی دارد با عنوان «#الملاحم و #الفتن»):
قالالمفضل بن عمر قال لی جعفر بن محمد علیهالسلام: یا مفضل أتدری اینما وقعت دارالزورآء؟ قلت: الله و حجته أعلم. فقال:
«إعلم یا مفضل انّ فی حوالیالرّی جبلاً اسود تبنی فی ذیله بلده تسمی بطهران و هی دارالزورآء التی تکون قصورها کقصور الجنّه و نسوانها کالحور العین و اعلم یا مفضل أنهنّ یتلبسن بلباس الکفار و یتزین بزی الجبابره و یرکبن السروج و لا یتمکنّ لأزواجهنّ و لاتفی مکاسب الأزواج لهنّ فیطلبن الطلاق منهم و یکتفی الرجال بالرجال و النساء بالنساء و تشبه الرجال بالنساء و النساء بالرجال فانک إن ترد حفظ دینک فلاتسکن فی هذه البلده و لا تتخذها مسکناً لأنها محل الفتنه و فرّ منها الی قله الجبال و من الجحر الی الجحر کالثعلب باشباله.» (مجموعه الاخبار/ ص۱۶۴)
(اسود؛ بزرگ و سربلند؟/ سیاه؟/ پوشیده از انبوه درختان سرسبز؟/ چشمگیر و نمایان؟)
ترجمه: مفضل بن عمر میگوید: #امام_صادق(ع) به من فرمودند؛ ای #مفضل! آیا میدانی #دار_الزوراء در کجا واقع است؟ عرض کردم خدا و حجتش بهتر میدانند. فرمود: بدان که در اطراف #ری کوهی بسیار بزرگ است. در دامنه آن شهری بنا نهاده خواهد شد به نام #تهران و این شهر همان دارالزوراء است؛ یعنی شهری شکوهمند و نمونه (و دارای زیبایی و پایداری که در اثر کاخهای زیبا و استحکاماتی که در ساختمانهای آن به کار برده شده به دارالزوراء تعبیر شده است). شهری که کاخهای آن چون کاخهای #بهشت و زنانش در زیبایی چون #حوریان فراخ چشماند. ای مفضل بدان که این #زنان #لباس_کافران را به تن میپوشند و خود را به شکل مردم ستمگر و سرکش در میآورند [= غربزدگی]. و بر زینها سوار میشوند و از همسرانشان تمکین نمیکنند و درآمدهای شوهرانشان کفایت آنها نمیکند. از این رو از شوهران خویش درخواست #طلاق میکنند. و برای فرو نشاندن #شهوت_جنسی، مردان به مردان و زنان به زنان اکتفا میکنند. مردان خود را به شکل زنان و زنان خود را به شکل مردان در میآورند و اگر بخواهی #دین خود را نگه داری باید در این #شهر نمانی و آن را مسکن خویش قرار ندهی، زیرا آنجا جایگاه #فتنه و تباهی است و تو برای دور ماندن از آلودگیها باید از آن شهر به بالای کوهها بگریزی و چون روباه که با بچههایش از سوراخی به سوراخ دیگر میگریزد تو نیز از گوشهای به گوشه دیگر کوچ کنی.
(نشانههای پایان/ علی فاطمیان/ ص۵۴۰/ چاپ۱۳۸۱/ سازمان چاپ و انتشارات)
و اندیشناکتر از آن، مسئله بسیار تلخ «محاربه #اهل_ری با #امام_زمان(عج)» است که روایت ذیل (ایضاً منسوب به امام صادق علیهالسلام) بدان اشعار دارد:
الغیبه للنعمانی: قالالصادق(ع):
«ثلاثه عشر مدینة و طائفة یحارب القائم(ع) اهلها و یحاربونه؛ اهل مکه و اهل مدینه و اهلالشام و بنوامیه و اهلالبصره و اهل دمیسان و الاکراد و الاعراب و ضبه و غنی و باهله و ازد و اهلالری».
(سفینهالبحار/ ج۱/ ص۵۰۹)
ترجمه: امام صادق(ع) میفرمایند: ۱۳ شهر و طایفه هستند که #حضرت_قائم(ع) با آنها و آنان با حضرت میجنگند: #اهل_مکه، #اهل_مدینه، #اهل_شام [سوریه و اردن و...]، #بنی_امیه [شاید منظور سفیانی و عدهای دیگر باشد که از خلفای اموی هستند]، #اهل_بصره، #اهل_دمیسان، #کردها، #عربها، [طائفة؟] #ضبه، #غنی، #باهله، #ازد و #اهل_ری
(نشانههای پایان/ ص۵۴۱/ چاپ۱۳۸۱/ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
...ادامه دارد.
@mthsadeg
آینده شوم تهران!
(قسمت ۰۲):
روش بررسی منابع و مدارک تاریخی و وضع جاری
۱) بررسی خواهد شد که در عرضه این #روایات بر #قرآن آیا با #آیات آن انطباقپذیر هستند و امکانپذیری چنین اوضاعی با #مفاهیم_قرآنی سازگاری دارد یا خیر؟
۲) همخوانی این روایات با سایر روایات مأثوره و موثق را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
۳) بررسی خواهیم کرد که آیا واقعیت موجود و روند مشهود و محتمل اوضاع #تهران چنین روایاتی را میتواند تأیید کند؟ و آیا از مقدمات پدیدههای بسیار زشت و تلخ مذکور از هم اکنون چیزی هویداست و قابل رصد کردن و مانیتورینگ هست یا خیر؟
۴) تحلیل خواهیم نمود که آیا این روایات را میتوان با احتمال «تنقیص تهران کنونی» (به عنوان #ام_القرای_اسلام_ولایی) مورد تخطئه و تکذیب قرار داده و حداقل آنکه الزاماً و ناچاراً مسکوت و مغفول نهاد؟! آنهم در حالیکه کتابت این روایات در ازمنهای صورت گرفته که هیچ اثری از #شهر_تهران و اهالی آن به شکل کنونی وجود نداشته بجز دو سه روستای بسیار کوچک و پراکنده زیرزمینی و عقب افتاده با تعدادی از #اهالی_وحشی و غارتگر و #راهزن_زوار و جنایتکار!
و علیرغم آنکه ظاهراً چیزی نبوده و بالطبع انگیزهای هم برای #تنقیص نبوده است، آیا معقول است که نویسندگان یا ناشرین آنها را متهم به خصومت بیجا و ناحق با #اهالی_تهران نمائیم؟ حتی با این احتمال که شخصی توسط #راهزنان چند صد سال پیش اهالی این منطقه فرضاً آزار شده و بمنظور انتقامجویی چنین روایاتی را بر علیه تهران جعل و وارد کتابها نموده است، چگونه هضم کنیم که طرف تاراج شده، خود را چطور متقاعد کرده که یک عده یغماگر بیفرهنگ و بدون تمدن، روزی دارای مدنیتی خواهند گردید که بتوان شهرشان را #دار_الزوراء نامید؟!
(دارالزوراء بیشتر از تهران به #بغداد اطلاق شده است. زیرا الزوراء اسم خاصی برای شهر بخصوصی نیست بلکه صفت عامی برای هر شهری است که دارای ویژگیهایی از قبیل؛ شهری عظیم، دارای استحکامات دفاعی و رفاهی مناسب، ساختمانهایی مجلل و زیبا و برافراشته و در یک کلمه منحصر بفرد و کم نظیر در دوران خود باشد. لذا بسیاری از شهرهای بزرگ امروزی دنیا از قبیل؛ #توکیو، #واشنگتن، #لندن، #پاریس، #مسکو، #پکن و... را نیز میتوان دارالزوراء نامید. چنانکه زمانی بغداد دارای چنین تمایزاتی نسبت به سایر شهرها بوده است و زمانی هم فرا خواهد رسید که تهران در مقایسه با سایر شهرهای دنیا چنان با شکوه و عظمت ظاهری خواهد گردید که باید آنرا دارالزوراء نامید.)
۵) بازخورد بازگوئی اینها در حال حاضر که این شهر مرکز #نظام_مقدس #جمهوری_اسلامی_ایران است و #دشمنان فراوانی هم در داخل و خارج دارد تحلیل دیگر ما خواهد بود و اینکه آیا به #مصلحت است و تنقیص #انقلاب_اسلامی و #رهبری آن نیست؟
قاعدتاً تبلیغ و برجستهسازی اینها چندان وجاهتی ندارد ولیکن هم اکنون وقتی کتابهایی در دسترس عموم مردم ما هست که مشتمل بر چنین روایاتی هستند، اطلاع #وعاظ محترم تهران از آنها که ضرورت قطعی دارد تا چنانچه لازمست #اذهان_مردم ما را (قبل از تشویش آنها توسط دشمنان) با آمادگی قبلی به درستی توجیه نمایند وگرنه که بجای نکوهش بنده و تحقیر و توهین در حق امثال بنده (که چرا اینها را در اینجا گفتید؟!) آیا بهتر نیست که آقایان از دستگاههای ذیربط جمعآوری و سانسور چنین کتابها و منابعی را خواستار شوند؟ خصوصاً که ممکن است از #اسرائیلیات هم باشند!
در عین حال باید دقت کنیم که حساب تهران غیر از کل #ایران و شهرهای دیگر آنست. خصوصاً که تعدادی از یاران مخصوص #امام_عصر(عج) از #طالقان و #قم خواهند بود که چندان فاصلهای هم با تهران ندارند. حتی در جایی هم دیدم که #شعیب_بن_صالح (فرمانده کل قوای #امام_زمان(عج) که ضربه بسیار سنگین و فلج کنندهای بر لشگریان #سفیانی وارد میسازد) مردی از اهالی تهران است. فتأمل!
همچنین ملاحظه روایات ذیل در این خصوص خالی از فایده نبوده و دلیلی است بر اسرائیلیات نبودن این ملاحم:
... ادامه دارد.
@mthsadeg