امام كـاظـم عليه السلام :
جاهِدْ نَفْسَكَ لِتَرُدَّها عَن هَواها، فإنَّهُ واجِبٌ علَيكَ كجِهادِ عَدُوِّكَ
براى بازداشتن نفْس خود از خواهشهايش با آن مبارزه كن كه مبارزه با نفْس، همچون مبارزه با دشمنت، بر تو واجب است.
تحف العقول، ص٣٩٩
@mthsadeg
علت مخفی بودن زمان ظهور...
امام کاظم علیهالسلام :
فَلَوْ قِيلَ لَنَا إِنَّ هَذَا اَلْأَمْرَ لاَ يَكُونُ إِلاَّ إِلَى مِائَتَيْ سَنَةٍ أَوْ ثَلاَثِمِائَةِ سَنَةٍ لَقَسَتِ اَلْقُلُوبُ وَ لَرَجَعَ عَامَّةُ اَلنَّاسِ عَنِ اَلْإِسْلاَمِ وَ لَكِنْ قَالُوا مَا أَسْرَعَهُ وَ مَا أَقْرَبَهُ تَأَلُّفاً لِقُلُوبِ اَلنَّاسِ وَ تَقْرِيباً لِلْفَرَجِ
اگر به ما بگویند این امر (ظهور) تحقق نمیپذیرد،مگر بعد از دویست یا سیصد سال و آن را دیر ببینیم دلها دچار سختی و قساوت گردد.بگوئید چه زود است چه نزديک است و بدينگونه دلهای مردم اُنس ميگيرد و آرامش میيابد و فرج نزديک میشود».
الکافي ج ۱، ص ۳۶۹
@mthsadeg
امام كـاظـم عليهالسلام :
لا تُحَدِّثُوا أنفُسَكُم بفَقرٍ ... فإنّهُ مَن حَدَّثَ نفسَهُ بالفَقرِ بَخِلَ
فقر را به خود تلقين نكنيد ... زيرا كسى كه به خود تلقينِ فقر كند، بخيل مىشود.
تحف العقول، ص۴۱۰
@mthsadeg
امام كـاظـم عليهالسلام :
لا تُحَدِّثُوا أنفُسَكُم بفَقرٍ ... فإنّهُ مَن حَدَّثَ نفسَهُ بالفَقرِ بَخِلَ
فقر را به خود تلقين نكنيد ... زيرا كسى كه به خود تلقينِ فقر كند، بخيل مىشود.
تحف العقول، ص۴۱۰
@mthsadeg
امام کاظم علیه السلام :
إِیَّاکَ اَنْ تَمْنَعَ فی طَاعَةِ اللهِ فَتُنْفِقَ مِثْلَیْهِ فِی مَعْصِیَةِ اللهِ
از صرف مال در راه اطاعت پروردگار خودداری مکن که ناچار میشوی دو برابر آن را در راه معصیت و گناه صرف کنی.
تحف العقول، صفحه ۳۰۵
@mthsadeg
امام کاظم علیه السلام :
إِیَّاکَ اَنْ تَمْنَعَ فی طَاعَةِ اللهِ فَتُنْفِقَ مِثْلَیْهِ فِی مَعْصِیَةِ اللهِ
از صرف مال در راه اطاعت پروردگار خودداری مکن که ناچار میشوی دو برابر آن را در راه معصیت و گناه صرف کنی.
تحف العقول، صفحه ۳۰۵
@mthsadeg
امام کاظم علیه السلام :
يَا هِشَامُ مَنْ أَرَادَ الْغِنَى بِلَا مَالٍ وَ رَاحَةَ الْقَلْبِ مِنَ الْحَسَدِ وَ السَّلَامَةَ فِي الدِّينِ فَلْيَتَضَرَّعْ إِلَى اللَّهِ فِي مَسْأَلَتِهِ بِأَنْ يُكْمِلَ عَقْلَهُ
ای هشام هر کس که میخواهد بدون مال بینیاز باشد، و دلش از حسد تهی گردد، و دینش سالم بماند، از درگاه خداوند با تضرّع بخواهد تا عقلش را کامل کند.
کافی، ج ۱، ص: ۱۸
@mthsadeg
دغلکاری و آزار
إمام كاظم علیه السلام :
لَیسَ مِن أخلاقِ المُؤمِنینَ الغِشُّ ولَا الأَذی
دَغَلکاری و آزاررسانی، از اخلاق مؤمنان نیست.
الكافی: ج ۸ ص ۱۲۶ ح ۹۵
@mthsadeg
هدایت شده از کانال سخنرانی وحدیث مجمع الذاکرین ع ایتا
💢 چرا امام موسی (ع) به کاظم (ع) معروف بود
🔹 پرسش: چرا به امام هفتم، کاظم (ع) می گفتند؟
🔹 پاسخ : استاد حسین انصاریان فرمودند به نظر می رسد در روزگار موسی بن جعفر(ع) افراد آزار دهنده به بنی هاشم به خصوص این امام بزرگوار زیاد بودند و حضرت از همه کظم غیظ می کردند، به این خاطر ملقب با کاظم شد.
🔸 انصاریان تصریح کرد: ایشان مصداق اَتَمّ آیه ۱۳۴ سوره آل عمران بودند که خداوند می فرماید: آنانی که زمان داشتن و نداشتن در راه خدا هزینه می کنند. خشم خود را فرو می خورند و از مردم هم گذشت می کنند، اینان محسنین هستند و خدا محسنین را دوست دارد یعنی محبوب خدا هستند...
📎 #امام_موسی_کاظم
#شهادت_امام_کاظم
#کانال_سخنرانی_مجمع_الذاکرین_ایتا
19.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌یک بار برای همیشه!
📌پاسخ به شبهه انجمن حجتیه!
⭕️ بررسی روایات «هر پرچم قیامی قبل از قیام قائم بلند شود، صاحبش طاغوت است»
⁉️ چرا در طول تاریخ، هیچ فقیهی به این روایات استناد نکرده است؟
‼️نظر آیت الله خویی درباره این روایات!
🎙مناظره حجت الاسلام رنجبریان با محمد تقی اکبرنژاد!
#ولایت_فقیه
#حجتیه
#انجمن_حجتیه
🆔 eitaa.com/emame_zaman
هدایت شده از اطلاعرسانی داخلی حوزه
💡حوزه بین
رویداد آشنایی با حوزه علمیه
🌀 تا ندانیم مقصد کجاست،
هرگز نمی توانیم بهترین راه رسیدن به آن را بیابیم!
🔖 پنجشنبه ۱۱ بهمن ساعت ۱۴ در حوزه علمیه آیتالله مجتهدی تهرانی «ره» میزبان دانش آموزان مقطع دوم دبیرستان خواهیم بود.
آدرس ثبت نام
___
🌐 تنها کانال رسمی حوزه علمیه آیتالله مجتهدی تهرانی (ره)
👈🏻عضویت👉🏻
🔸یک پرده از #جنگ_خیبر
کار جنگ به بنبست رسیده بود. یهود خیبری درون قلعههای مستحکم پناه گرفته بود و به شدت از آنها محافظت میکرد.
شرایط محیطی به کنار، مخصوصا وجود برخی از نیروهای زبده دشمن مثل "مرحب"، نفوذ به قلعه را به ظاهر غیر ممکن کرده بود. ولی چارهای جز فتح نبود.
پیامبر در بین اصحاب چشمی چرخاند و حکم فرماندهی را به خلیفه اول سپرد. برای او پیروزی در این نبرد خیلی مهم بود. رسیدن به پیروزی راه او را برای رسیدن به قدرت هموارتر میکرد. به میدان رفت، با لشکر رفت، با انگیزه رفت ولی شکست خورده و ناکام برگشت.
ولولهی شادی در قلعه پیچید، چرا که نماینده پیامبر راه به جایی نبرده است.
پیامبر فرمانده دوم را انتخاب کرد، خلیفه دوم حکم فرماندهی را گرفت.
رفت ولی کاری از پیش نبرد.
برگشت ولی شروع کرد به لرزندان دل مسلمانها و توصیف قدرت یهود.
اینبار هلهله یهود بیشتر شد و شکستگی مسلمانها بیشتر...
ولی خدا میداند چه میکند، معماری این بنا به درستی انجام شده است!
پیامبر که دلواپسی مسلمانان را از اتفاقات کف میدان دید، فرمود: لَأُعْطِيَنَّ اَلرَّايَةَ غَداً رَجُلاً يُحِبُّهُ اَللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ يُحِبُّ اَللَّهَ وَ رَسُولَهُ يَفْتَحُ اَللَّهُ عَلَى يَدَيْهِ.
"فردا پرچم فرماندهی جنگ را به کسی خواهم داد که خدا و پیامبر او را دوست دارند، و او نیز دوستدار خدا و رسول است. و فتح و گشایش به دست او محقق خواهد شد"
در لشکر همهمهای شد، در دلها غوغایی به پا شد. علامت سوال بزرگی از شب تا صبح ذهن همگان را به خود مشغول کرده بود.
فرمانده جدید کیست؟!
خیال همه راحت بود که علی علیه السلام در این نبرد حاضر نیست و محبوبترین صحابی پیامبر رقیب آنها نخواهد بود!
بعد از نماز صبح، همهی اصحاب جمع شدند.
هر کسی روی پنجه پا میایستاد و قد میکشید تا به چشم پیامبر بیایند... قد کشیدند ولی نفهمیدند اینجا صحبت از "قامت" نیست، اینجا حرف "اقامه" حق است.
پیامبر سری چرخاند و کل لشکر را ملاحظه کرد، دو مرتبه سر چرخاند و لشکر را از جلوی چشم گذراند.
کیست آنکه منتخب باشد؟!
کیست آنکه حبیب باشد؟!
کیست آنکه محبوب باشد؟!
سکوت صحرا را فرا گرفته بود، دلها شور میزد و چشمها نگران صحنه را برانداز میکرد.
رسول خدا سکوت صحرا را شکست، خلاف آنچه همگان انتظار داشتند فرمود:
علی کجاست؟!
علی علیه السلام چشم دردی شدیدی داشت و از صحنه جنگ غائب بود، ولی گره کور این جنگ فقط به دست خیبر گشای مولا باز میشد.
مولا را سوار بر مرکب آوردند، آنچنان درد غالب بود که چشم باز نمیشد.
رسول الله به استقبال علی رفت و دست بر دیدگان علی کشید. دعای رسول مستجاب است و تا لحظهی شهادت کسی ندید که علی علیه السلام به چشم درد مبتلا شود.
صحنه را خدا اینطور چیده بود که علی بن ابی طالب به جای باز کردن درب قلعه، درب را از جا در بیاورد. همگان را به شگفتی وا بدارد و لبخند بر لبان پیامبر بنشاند.
گویا خدا صحنهی جنگ خیبر را پیش آورده، تا بیش از شکست خوردن یهود، آبروی نداشتهی بعضیها را به باد بدهد.
تاریخ اسلام، آئینه فضائل امیرالمومنین است.
۲۴ رجب سالروز فتح الفتوح قلعه خیبر
به دستان مبارک اسدالله الغالب
امیرالمومنین، علیبنابیطالب
گرامی باد
#جنگ_خیبر
#امیرالمومنین
#پای_منبر_مولا
#شنبههای_محمدی
@mthsadeg