eitaa logo
معاونت تهذیب مدرسه علمیه باقر العلوم ع
59 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
983 ویدیو
343 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم ؛ عزیزان برای ارتباط با مدیر به این آدرس رجوع کنید . @mostafa6063 <<<<<
مشاهده در ایتا
دانلود
225.pdf
116.6K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅فضایل و کمالات اخلاقی ✏️10. پیوند با خویشاوندان 🗓1399/09/10 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنران: حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالله فاطمی نیا غش در معامله تقلب در فروختن اجناس و هر گونه کلاه برداری و دروغ در این زمینه، غش در معامله است. این امر در دین ما خطایی بزرگ برشمرده می شود. غش در معامله گاه ظاهری است و دیده می شود و گاه به شکل پنهانی انجام می شود. رسول خدا (ص) در این مورد می فرمایند که غش، برکت را از مال انسان می برد و معیشت او را فاسد می کند خدا او را به حال خود وا می گذارد. و هر که در معامله با دیگران غش داشته باشد از ما نیست و با یهودیان محشور می شود. 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔸موضوع: استفاده درست از سرمایه های ملی اقتصاد مقاومتی، شماره 18 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
➖➖اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی / قسمت پنجم➖➖ 🔹بسترهای پیشرفت اقتصادی (قسمت سوم)👇🏿👇🏿🔹 ♻️برنامه ریزی و آرامش لازمه سرمایه گذاری و تولید ملی امام خمینی رحمه الله: ... مردم باید در خانه هایشان مطمئن باشند، در زندگی شان، کسب و تجارتشان اطمینان داشته باشند. دولت اسلامی موظف است مردم را مطمئن نماید در همه چیز، در سرمایه هایشان، در کسب و کارشان. برنامه ریزی در جهت رفاه متناسب با وضع عامه مردم توأم با حفظ شعایر و ارزش های کامل اسلامی و پرهیز از تنگ نظری ها و افراط گرایی ها و نیز مبارزه با فرهنگ مصرفی که بزرگ ترین آفت یک جامعه انقلابی است و تشویق به تولیدات داخلی و برنامه ریزی در جهت توسعه صادرات و گسترش مبادی صدور کالا و خروج از تکیه به صادرات نفت و نیز آزادی واردات و صادرات و به طور کلی تجارت بر اساس قانون و با نظارت دولت در نوع و قیمت [باید انجام گیرد]. [صحیفه نور، ج 21، ص49] ♻️خودباوری لازمه خودکفایی امام خمینی رحمه الله: مهم این است که ایرانی ها بفهمند که خودشان می توانند کار بکنند، در طول این زمان القاء کرده بودند که ایرانی ها چیزی نیستند و باید همه، همه چیز را بروند از خارج بیاورند. از اروپا بیاورند از امریکا بیاورند، این شد که مغزهای ایرانی به کار نیفتاد و نگذاشتند به کار بیفتد. ایران افرادش، مردمش از سایر افراد کمتر نیستند بلکه از بسیاری بالاترند. لکن نگذاشتند استعدادها به کار بیفتد. باید استعدادها را به کار بیندازند و دولت و ملت تأیید کنند از این کسانی که اختراع و ابداع می کنند تا ان شاءالله ایران خودش همه چیز را بسازد و مستقل بشود. [صحیفه نور، ج13، ص 198] 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
شماره 5 🌸تولید و سهم خانواده در آن / قسمت سوم🌸 خانواده می‌تواند سهم مهمی در تولیدات داخلی داشته باشد که برخی از مهم ترین آنها عبارتند از: 1. انجام کار تولیدی 2. مشارکت دادن سرمایه در تولید 3. بهره گیری از ظرفیت های تولید ♻️انجام کار تولیدی (قسمت سوم) جایگاه، توان مندی و فرصت خانواده ها و اعضای آنها متفاوت است، ولی هرکدام در حد توان و ظرفیت هایی که در اختیار دارند، می توانند دست کم در یکی از حیطه های زیر به وظیفه جهادی-اقتصادی خود عمل کنند: الف) تولید در بخش رسمی ب) تولید در منزل ✴️الف: تولید در بخش رسمی منظور از بخش رسمی کشور، سازمان ها، اداره ها، صنایع، کارخانه ها و کارگاه های تولیدی است که به طور نسبی فعالیت ثابت و دایمی دارند. در آنها فعالیت هایی انجام می گیرد که نیاز به سرمایه، تخصص و سواد دارد. خانواده هایی که اعضای آنها در این بخش فعال هستند، اولین وظیفه شان این است که روحیه یا رفتار جهادی را بر کار خود حاکم کنند. بنا به تعبیر مقام معظم رهبری: «کار را باید محکم، دقیق و درست انجام داد ... و کاری کرد که کالای داخلی در نظر مصرف کننده ایرانی و غیر ایرانی، کالایی مطلوب، بادوام و زیبا باشد.»[ روزنامه ایران، 8/2/1390، ش 4778، ص2] همچنین بنا به فرموده ایشان، باید کاری کرد که «عرصه تولید کالای برتر در داخل کشور، به همت کارگران، مهندسان و سرمایه گذاران، به عرصه ای دیگر برای تجلی شعار [ما می توانیم] تبدیل شود». [روزنامه ایران، 8/2/1390، ش 4778، ص2] به بیان دیگر، افراد شاغل بخش تولید رسمی باید مأموریت سازمانی خود را در تحت عنوان اقتصاد مقاومتی، به صورت مطلوب و شایسته انجام دهند و نسبت به آنچه تاکنون بی اعتنا بوده اند، حساس باشند و دیگران را نیز به کار جهادی-اقتصادی فرا بخوانند. ادامه دارد... 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
شهید آیت الله مدرس مجتهدی با درایت، متقی، ساده زیست، شجاع، بیگانه ستیز، مرد سیاست و کسی بود که خدمت به مردم را از وظایف شرعی خود میدانست. پس از سالها آزار، تبعید و زندان، توسط مزدوران رضا خان به شهادت رسید. سالروز شهادت ایشان (10 آذر) روز مجلس نامگذاری شده است. 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
سید حسن مدرس در سال 1249ش. در محله دشت زواره به دنیا آمد . او تحصیلات خودرا در قمشه آغاز کرد و در اصفهان پی گرفت؛ پس از اتمام تحصیلات، به عراق رفت و پس از هفت سال اقامت در نجف و تایید مقام اجتهادش از سوی فضلای این شهر، در سال 1318 ق. از راه اهواز و چهار محال و بختیاری به ایران بازگشت؛ پس از اقامتی کوتاه در قمشه و دیدار با خویشاوندان، این آبادی رابه قصد اصفهان ترک کرد. او صبح ها در مدرسه جده کوچک (مدرسه شهید مدرس) درس فقه و اصول و عصرها در مدرسه جده بزرگ منطق و شرح منظومه می گفت و روزهای پنج شنبه طلاب را با چشمه های زلال نهج البلاغه آشنا می ساخت . تسلط و مهارتش در تدریس معارف دینی چنان بود که به مدرس شهرت یافت. مدرس، ضمن تدریس، از مسائل سیاسی و اجتماعی غافل نبود. پس از مشروطیت، وقتی نیابت ریاست انجمن ولایتی اداره اصفهان به وی سپرده شد، در برابر زورگویی و استبداد صمصام السلطنه بختیاری، حاکم اصفهان، ایستاد و فریاد زد: چرا به نام مشروطه مردم را تحت فشار قرار می دهید. این حاکم ستم گستر دستور توقیف و تبعید مدرس مبارز را صادر کرد؛ اما با مشاهده حمایت و مقاومت مردم در تصمیم و رفتار خویش تجدید نظر کرد. در دوره دوم مجلس شورای ملی سابق، مدرس از سوی فقها و مراجع تقلید مجتهد طراز اول معرفی شد تا همراه چهار مجتهد دیگر به مجلس شتابد و برقوانین مصوب آن نظارت داشته باشد. او پس از یکصد و نود و چهارمین جلسه مجلس دوم در 28 ذی حجه 1328 ق. در مجلس حضور یافت و از جلسه دویستم به ایراد نطق پرداخت 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
گفته هایی از شهید مدرس 1 . دوبال ترقی و تعالی هر قوم به علم است . اسلام فراگرفتن علم را فریضه دانسته، اما علم به تنهایی کافی نیست . مسلمان باید به دو بال علم و تقوا مجهز باشد . انگلیسی ها علم دارند; اما تقوا ندارند . اگر مسلمین علم وتقوا داشته باشند، هیچ کس بر آن ها مسلط نمی شود . (۱) 2 . رمز توسعه اسلام یک مدت در دنیا ترقی و توسعه پیدا کرد و همان مدتی بودکه [مسلمانان] جامع [وحدت] خودشان را حفظ کردند و بزرگان خودشان را اطاعت کردند، مواسات کردند، برادری کردند و بر اکثر دنیا در زمان کمی مسلط شدند . متاسفانه در قرون اخیر از باب این که آن جامع [وحدت] خودشان را بزرگان و امرا خوب حفظ نکردند، ضعف بر این قوم پیدا شد . (۲) 3 . بخوان اول کلمه ای که می شود نسبت داد به صاحب شریعت ما علم است; زیرا پس از ذکر نام خدا اولین کلمه ای یا دستور که به پیامبر نازل شد، کلمه اقراء یعنی بخوان بوده است . حیوانات در مذهب ما هر کدام [تعلیم دیده] شدند قیمت پیدا می کنند . سگ تربیت شده دیه دارد . (۳) 4 . تاریخ خوانی باید تاریخ همه سرزمین های تاریخ دار را بازنویس کرد . کم تر سرزمینی است که لایه ضخیمی از گوشت و استخوان های انسان هایی نداشته باشد که تاریخ نمی فهمیده اند; ولی قربانی تاریخ سازان خون آشام شده اند . (۴) 5 . تعصب جاهلانه علم بدون تقوا خطراتش به مراتب کم تر از جهلی است که با تعصب جاهلانه در آمیزد . اولی ابوهریره را می پرورد و دومی ابن ملجم را . جامعه را جوشنی (زرهی) باید که در مقابل نیش زهرآگین اولی و آتش هستی سوز دومی مصون ماند . چنین جامه ای را تنها دست هنرمند درزی (خیاط) تاریخ می تواند براندام بشریت بدوزد; آن هم دستی که از آستین داوری تاریخ نگاران لقمانی بیرون آید و با همان صبر و شکیبایی حلقه ها را به هم پیوند زند . (۵) 6 . ییلاق دختر مدرس بیمار شد . پزشکان گفتند باید به ناحیه خوش آب و هوا برود . آن شهید گفت: همه فرزندان این مملکت فرزندان من هستند . نمی پسندم فرزندم به ییلاق انتقال یابد و دیگران در محیط گرم و فقیرانه تهران یا نقاط دیگر در شرایط سخت باشند; مگر این که برای همه آنان چنین شرایطی فراهم شود . (۶) پی نوشت: ۱. مدرس، بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی، ج 1، ص 205 . ۲. همان، ج 2، ص 291 . ۳. شهید مدرس ماه مجلس، ص 17 . ۴. دوماهنامه مجلس وپژوهش، سال دوم، شماره هفتم، فروردین 1373 . ۵. همان . ۶. شهید مدرس ماه مجلس، ص 82 . 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: شماره 6 🌺شاخص‏ها و ملاك‏های كلی (قسمت اول)🌺 موضوع سخن، طلبه در نگاه دیگران است؛ یعنی طلبه با نمای آشكارش، طلبه در منظر و علن، و در میان مردم. بی‏شك، سخن از ویژگی‏های طلبه در خفا و خلوت، و در ارتباط با خود و خدا نیز، ضروری است كه نیاز به مجال دیگری دارد. زی طلبگی در جایی محقق می‏شود كه طلبه در معرض نگاه دیگری قرار گرفته و دیده دیگری او را می‏پاید. بنابراین، زی با ملاحظه نگاه دیگران و موضع‏گیری در مقابل قضاوت عرفی ملازمه دارد. برای داوری درباره خوبی و بدی رفتار آدمیان و صفات و جلوه‏های ظاهری آنان، مهم‏ترین عنصر، یافتن شاخص‏ها و معیارهایی است كه با آن بتوان بایستگی یا ناشایستگی را محك زد. این شاخص‏ها، به عنوان قوانین و قضایای كلی، كبرای قیاس اخلاقی‏اند و استدلال ما را بر خوبی یا بدی یك رفتار یا حالت، كامل می‏كنند. هر یك از این ملاك‏ها، حد وسط احتجاج، یا حد مشتركی است كه واسطه اثبات خوبی یا بدی بر فعل یا حالتی می‏شود. می‏توان این شاخص‏ها را «قواعد رفتار» یا «اصول عمل» نامید. این شاخص‏ها، بایدها و نبایدهای كلانی هستند كه بر مصادیق متنوع و فراوانی سایه می‏گسترند. ویژگی مهم این قوانین كلی، آن است كه در گذر زمان و با دگرگونی شرایط تغییر نمی‏كنند و اختصاص به فرد یا محیط ویژه‏ای ندارند. ادامه دارد... 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.com
✅سوره مبارکه ، صفحه305، آیات 1 تا 11 🗓1399/09/11 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com