10.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نکات_اخلاقی #کلیپ_تصویری
*سلسله مباحث: دروس اخلاق با محوریت نامه 31 نهج البلاغه / قسمت سیزدهم
استاد: حجت الاسلام و المسلمین همتیان
موضوع: انسان سالک برا پیمودن مسیر به دو چیز نیاز دارد:
الف: توشه راه»» تقوا
ب: مرکب راه »» محبت
#همتیان
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir
مناسبت: 9 دی
در ابتدای انقلاب: محرم، به کمک این مردم آمد
در قضایای نه دی: عاشورا به کمک ملت آمد
#روز_بصیرت
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
مناسبت: 9 دی |#روز_بصیرت
مروری بر بیانات رهبر انقلاب (مد ظله العالی)
🔅حضور پرشور مردم؛ عامل شکست فتنه هجدهم تیر و فتنه ۸۸
در فتنهی هجدهم تیر، پنج روز بعد از اینکه فتنهگران فتنهی خود را شروع کردند، مردم آن حرکت عظیم ۲۳ تیر را، نه فقط در تهران، بلکه در سایر شهرها به راه انداختند. در فتنهی ۸۸، دو روز بعد از حوادث عاشورا، آن قضیهی عظیم نهم دی به راه افتاد. همان وقت بعضی از ناظران خارجی که از نزدیک دیده بودند، در مطبوعات غربی نوشتند و ما دیدیم، که گفته بودند آنچه در نهم دی در ایران پیش آمد، جز در تشییع جنازهی امام، چنین اجتماعی، چنین شوری دیده نشده بود. این را مردم کردند. حضور مردم اینجوری است. ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
🔅حرکت عظیم مردمی؛ تنها راهحل مقابله با فتنه ۸۸
فتنهی ۸۸ تنها آن چیزی نبود که توی خیابان به وسیلهی تعدادی آدم دیده شد؛ این یک چیز ریشهداری بود، یک بیماری عمیقی درست کرده بودند، اهدافی داشتند، زمینهها و مقدمات فراوانی برایش چیده شده بود، کارهای بزرگی شده بود و هدفهای بسیار خطرناکی دنبال این کار بود، که با این برخوردهای گوناگون سیاسی و امنیتی و اینها حل نمیشد؛ یک حرکت عظیم مردمی لازم داشت؛ که این حرکت، حرکت ۹ دی بود؛ آمدند بساط فتنه و فتنهگران را در هم پیچیدند. لذا حادثهی ۹ دی یک حادثهی ماندنی در تاریخ ماست. ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
🔅 روح دیانت حاکم بر مردم؛ نقطه مشترک ۹ دی و حضور مردم در سال ۵۷
در قضیهی ۹ دی سال ۸۸ یک نکته اساسی است و آن نکته برمیگردد به هویت انقلاب و ماهیت انقلاب. یعنی همان روحی که حاکم بود بر اصل انقلاب ما و آن حضور عظیم بینظیر تاریخی در سال ۵۷، همان روح در ماجرای ۹ دی نشان داده شد؛ کمااینکه در قضایای گوناگون دیگر هم نشان داده شده، لیکن در ۹ دی به شکل بارزی نشان داده شد؛ به طوری که جای انکار و تردید و تامل برای هیچ کس از بدخواهان و دوستان و دشمنان و دیگران باقی نگذارد. آن روح چه بود؟ روح دیانت حاکم بر دلهای مردم بود. ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
🔅توجه به فرهنگ عاشورا؛ خصوصیت مشترک ۹ دی و حوادث اول انقلاب
یکی از خصوصیات دیگری که در حادثهی ۹ دی هست، که باز آن را کاملا به حوادث انقلاب نزدیک میکند، مسئلهی عاشوراست. یعنی در حوادث اول انقلاب هم محرم پیش آمد و امام آن نکتهی عظیم عجیب تاریخی را بیان کردند: «ماهی که خون بر شمشیر پیروز است». این حرف کوچکی نیست: پیروزی خون بر شمشیر. ماها عادت کردهایم، این حرفها را هی تکرار میکنیم؛ کانه عمقش گاهی از یادمان میرود. خون بر شمشیر پیروز میشود، مظلوم بر ظالم فائق میآید، کشته بر کشنده فائق میآید؛ این همان چیزی است که در عاشورا پیش آمد. امام این را در محرم سال ۵۷ مطرح کردند، در قضیهی ۹ دی هم باز پای امام حسین در میان بود، پای عاشورا در میان بود. اگر آن حرکات سخیف و در واقع گریهآور از سوی این گروههای ایضا سخیف، در عاشورا پیش نمیآمد، این حرکت عظیم و این تحرک عمومی مردم معلوم نبود به این شکل به وجود بیاید. اینجا هم پای عاشورا در میان بود. ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
#روز_بصیرت
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
35.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماهنگ: موجسواری | عبرتی ماندگار از فتنه 88
کاری از: دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی)
#پیشنهاد_دانلود
#روز_بصیرت
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
مناسبت: 9 دی |#روز_بصیرت
مروری بر بیانات رهبر انقلاب (مد ظله العالی)
🔅حضور پرشور مردم؛ عامل شکست فتنه هجدهم تیر و فتنه ۸۸
در فتنهی هجدهم تیر، پنج روز بعد از اینکه فتنهگران فتنهی خود را شروع کردند، مردم آن حرکت عظیم ۲۳ تیر را، نه فقط در تهران، بلکه در سایر شهرها به راه انداختند. در فتنهی ۸۸، دو روز بعد از حوادث عاشورا، آن قضیهی عظیم نهم دی به راه افتاد. همان وقت بعضی از ناظران خارجی که از نزدیک دیده بودند، در مطبوعات غربی نوشتند و ما دیدیم، که گفته بودند آنچه در نهم دی در ایران پیش آمد، جز در تشییع جنازهی امام، چنین اجتماعی، چنین شوری دیده نشده بود. این را مردم کردند. حضور مردم اینجوری است. ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
🔅حرکت عظیم مردمی؛ تنها راهحل مقابله با فتنه ۸۸
فتنهی ۸۸ تنها آن چیزی نبود که توی خیابان به وسیلهی تعدادی آدم دیده شد؛ این یک چیز ریشهداری بود، یک بیماری عمیقی درست کرده بودند، اهدافی داشتند، زمینهها و مقدمات فراوانی برایش چیده شده بود، کارهای بزرگی شده بود و هدفهای بسیار خطرناکی دنبال این کار بود، که با این برخوردهای گوناگون سیاسی و امنیتی و اینها حل نمیشد؛ یک حرکت عظیم مردمی لازم داشت؛ که این حرکت، حرکت ۹ دی بود؛ آمدند بساط فتنه و فتنهگران را در هم پیچیدند. لذا حادثهی ۹ دی یک حادثهی ماندنی در تاریخ ماست. ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
🔅 روح دیانت حاکم بر مردم؛ نقطه مشترک ۹ دی و حضور مردم در سال ۵۷
در قضیهی ۹ دی سال ۸۸ یک نکته اساسی است و آن نکته برمیگردد به هویت انقلاب و ماهیت انقلاب. یعنی همان روحی که حاکم بود بر اصل انقلاب ما و آن حضور عظیم بینظیر تاریخی در سال ۵۷، همان روح در ماجرای ۹ دی نشان داده شد؛ کمااینکه در قضایای گوناگون دیگر هم نشان داده شده، لیکن در ۹ دی به شکل بارزی نشان داده شد؛ به طوری که جای انکار و تردید و تامل برای هیچ کس از بدخواهان و دوستان و دشمنان و دیگران باقی نگذارد. آن روح چه بود؟ روح دیانت حاکم بر دلهای مردم بود. ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
🔅توجه به فرهنگ عاشورا؛ خصوصیت مشترک ۹ دی و حوادث اول انقلاب
یکی از خصوصیات دیگری که در حادثهی ۹ دی هست، که باز آن را کاملا به حوادث انقلاب نزدیک میکند، مسئلهی عاشوراست. یعنی در حوادث اول انقلاب هم محرم پیش آمد و امام آن نکتهی عظیم عجیب تاریخی را بیان کردند: «ماهی که خون بر شمشیر پیروز است». این حرف کوچکی نیست: پیروزی خون بر شمشیر. ماها عادت کردهایم، این حرفها را هی تکرار میکنیم؛ کانه عمقش گاهی از یادمان میرود. خون بر شمشیر پیروز میشود، مظلوم بر ظالم فائق میآید، کشته بر کشنده فائق میآید؛ این همان چیزی است که در عاشورا پیش آمد. امام این را در محرم سال ۵۷ مطرح کردند، در قضیهی ۹ دی هم باز پای امام حسین در میان بود، پای عاشورا در میان بود. اگر آن حرکات سخیف و در واقع گریهآور از سوی این گروههای ایضا سخیف، در عاشورا پیش نمیآمد، این حرکت عظیم و این تحرک عمومی مردم معلوم نبود به این شکل به وجود بیاید. اینجا هم پای عاشورا در میان بود. ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
#روز_بصیرت
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 24
🌺 شاخصها و ملاكهای كلی 🌺
🔅سر و وضع ظاهری طلبه (قسمت دوم)
امام صادق علیهالسلام فرمود:
كَفی بِالمَرءِ خِزیاً أَنْ یلَبَسَ ثَوباً یشهِرُه أو یركَبَ دابَّةً مَشهورةً؛
برای خواری انسان همین بس كه لباس شهرت بپوشد یا بر مركب شهرت نشیند. (بحار الانوار، ج 78، ص 252. )
و نیز میفرماید:
ان اللهَ یبغِضُ شُهرةَ اللباسِ ـ الشُّهرةُ خَیرُها وَ شَرُّها فی النّارِ؛
خداوند شهرت لباس را دشمن میشمارد؛ شهرت چه خوب و چه بد در آتش است. (كافی، ج 6، ص 444. )
پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله از دو نوع شهرت نهی میفرمود: نازك بودن بیش از حد لباس و كلفت بودن آن، و بلندی بیرویه لباس و كوتاهی آن. (ر. ك: میزان الحكمة، ج 4، ص 2764 و كنز العمال، حدیث 41172)
امام علی علیهالسلام در بیان صفات متقین فرمود:
مَلبَسُهُمُ الاقتِصادُ؛ پوشش آنان میانه است. ( نهج البلاغة، خطبه 193)
◀️نکته مهم:
لباس شهرت، عنوانی نسبی و شناور است كه در زمانها و مكانهای مختلف و از حیث افراد، مصادیق متفاوت دارد. چه بسا لباسی كه در یك جامعه لباس شهرت است، ولی در جامعه دیگر عادی تلقی میشود؛ حتی در مورد فردی تا فرد دیگر ممكن است متفاوت باشد. اگر چنین تغییری در عنوان (موضوع حكم) پدید آید، حكم شرعی هم از زمانی به زمان دیگر و از جامعهای به جامعه دیگر متفاوت خواهد بود
حماد بن عثمان به امام صادق علیهالسلام عرضه میدارد كه امام علی علیهالسلام لباس خشن میپوشید و پیراهن خود را به قیمت چهار درهم تهیه میكرد؛ اما شما لباس خوب میپوشید. حضرت در پاسخ او فرمود:
اِنّ عَلَی ابنَ أبی طالبٍ كانَ یلبَسُ ذلكَ فی زَمانٍ لا ینكَر وَ لو لُبِسَ مثلُ ذلكَ الیوم لَشُهِرَ به، فَخَیرُ لِباسِ كُلِّ زَمانٍ لباسُ أهلِهِ؛
امام علی علیهالسلام آنگونه لباس را در زمانی میپوشیدند كه ناپسند نبود؛ اما اگر امروزه آنگونه لباس پوشیده شود، انسان انگشتنما میشود. بهترین لباس هر زمان، لباس اهل آن زمان است.(كافی، ج 6، ص 444)
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir