eitaa logo
مؤسسه معنویت تمدن‌‌‌ساز
431 دنبال‌کننده
326 عکس
133 ویدیو
7 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی "مؤسسه معنویت تمدن‌ساز" تحت اشراف حجت‌الاسلام امین شمشیری 🌐 https://mtsaz.ir 💠 ارتباط با مدیر(کلهری): 🆔 @hessamkalhori ☎️ شماره مؤسسه: 📞 02532938044 کانال دیگر ما: 🆔 eitaa.com/revaghemarefat_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 بُعـد عرفـــانی واقعـۀ عاشــورا مَنْ کَانَ فِینَا بَاذِلًا مُهْجَتَهُ- مُوَطِّناً عَلَی لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ- فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا فَإِنِّی رَاحِلٌ مُصْبِحاً إِنْ شَاءَ اللَّه‌ 🔺 کسی که در راه ما می خواهد جانش را ببخشد و خود را آماده دیدار با خدا کند پس باید با من بیاید زیرا که من با خواست خدا فردا صبح روانه خواهم شد. 🔹 شخصیت درخشان و بزرگوار امام حسین علیه‌السّلام دو وجهه دارد: یک وجهه، همان وجهه جهاد و شهادت و توفانی است که در تاریخ به راه انداخته و همچنان هم این توفان با همه برکاتی که دارد، برپا خواهد بود؛ که شما با آن آشنا هستید. یک بعد دیگر، بعد معنوی و عرفانی است که بخصوص در دعای عرفه به شکل عجیبی نمایان است. ▪️به قضیه عاشورا و کربلا برمی‌گردیم. می‌بینیم این‌جا هم با این‌که میدان حماسه و جنگ است، اما از لحظه اوّل تا لحظه آخری که نقل شده است که حضرت صورت مبارکش را روی خاک‌های گرم کربلا گذاشت و عرض کرد: «الهی رضاً بقضائک و تسلیماً لأمرک»، با ذکر و تضرع و یاد و توسّل همراه است. از وقت خروج از مکه که فرمود: «من کان فینا باذلاً مهجته موطناً علی لقاءاللَّه نفسه فلیرحل معنا»، با دعا و توسل و وعده لقای الهی و همان روحیه دعای عرفه شروع می‌شود، تا گودال قتلگاه و «رضاً بقضائکِ» لحظه آخر. یعنی خود ماجرای عاشورا هم یک ماجرای عرفانی است. ▪️جنگ است، کشتن و کشته شدن است، حماسه است - و حماسه‌های عاشورا، فصل فوق‌العاده درخشانی است - اما وقتی شما به بافت اصلی این حادثه حماسی نگاه می‌کنید، می‌بینید که عرفان هست، معنویّت هست، تضرّع و روح دعای عرفه هست. پس، آن وجه دیگر شخصیت امام حسین علیه‌السّلام هم باید به عظمت این وجه جهاد و شهادت و با همان اوج و عروج، مورد توجه قرار گیرد. 🔹 حال نکته‌ای که می‌خواهم عرض کنم، این جاست. شاید بشود قاطعاً گفت که همین معنویّت و عرفان و توسّل و فناء فی‌اللَّه و محو در معشوق و ندیدن خود در مقابل اراده ذات مقدّس ربوبی است که ماجرای عاشورا را هم این طور باعظمت و پُرشکوه و ماندگار کرده است. به عبارت دیگر، این جانبِ اوّل - یعنی جانب جهاد و شهادت - آفریده و مخلوق آن جانبِ دوم است؛ یعنی همان روح عرفانی و معنوی. خیلی‌ها مؤمنند و می‌روند مجاهدت می‌کنند، به شهادت هم می‌رسند - شهادت است، هیچ چیزی کم ندارد - اما یک شهادت هم هست که بیش از روح ایمان، از یک دل سوزان، از یک روح مشتعل و بی‌تاب در راه خدا و در محبّت پروردگار و غرقه در ذات و صفات الهی، سرچشمه می‌گیرد. این‌گونه مجاهدتی، طعم دیگری پیدا می‌کند. این، حال دیگری می‌بخشد. این، اثر دیگری در تکوین می‌گذارد. 🔖 حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای سلمه‌الله 🗓 ۱۳۷۶/۰۹/۱۳ 🔆 وب‌سایت تخصصی رِواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْأَرْوَاحِ الَّتِی حَلَّتْ بِفِنَائِکَ‏، عَلَیْکَ مِنِّی سَلاَمُ اللَّهِ أَبَداً مَا بَقِیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهَارُ وَ لاَ جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنِّی لِزِیَارَتِکُمْ، السَّلاَمُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلَى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلَى أَوْلاَدِ الْحُسَیْنِ وَ عَلَى أَصْحَابِ الْحُسَیْنِ‏ 🔅مؤسسه معنویت تمدن ساز 🆔 @mtsaz_ir
وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَ يُطِيعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولٰئِ.mp3
630K
وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَ يُطِيعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ﴿۷۱﴾ ☘️ مردان و زنان با ايمان دوست و يار يكديگرند؛ همواره به كارهاى نيک و شايسته فرمان مى‌دهند و از كارهاى زشت و ناپسند بازمى‌دارند، و نماز را برپا مى‌كنند، و زكات مى‌پردازند، و از خدا و پيامبرش اطاعت مى‌نمايند؛ به زودى خدا آنان را مورد رحمت قرار مى‌دهد؛ زيرا خدا تواناى شكست‌ناپذير و حكيم است. 📖 سوره مبارکه توبه؛ آیه ۷۱. 🏷 🔅مؤسسه معنویت تمدن ساز 🆔 @mtsaz_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
يقين آخرالزمانیان ☘️ رَسولَ اللّٰهِ صلى‌الله‌عليه‌وآله: يا عَلِيُّ‌، وَاعلَم أنَّ أعجَبَ النّاسِ إيماناً وأَعظَمَهُم يَقيناً، قَومٌ يَكونونَ في آخِرِ الزَّمانِ لَم يَلحَقُوا النَّبِيَّ‌، وحُجِبَ عَنهُمُ‌ الحُجَّةُ‌، فَآمَنوا بِسَوادٍ عَلىٰ بَياضٍ‌. 💠 پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌وآله: «اى على! بدان كه شگفت‌ترين ايمان و بزرگ‌ترين يقين را مردمى دارند كه در آخر الزمان اند و با اين كه به پيامبر نرسيده‌اند و حجّت ازديده‌هايشان غايب شده، امّا به نوشته‌هايى بر كاغذ، ايمان آورده‌اند». 📖 كمال الدين و تمام النعمة؛ ج‏۱، ص۲۸۸. 📚 ابن بابويه، محمد بن على‏؛كمال الدين و تمام النعمة؛ ج۱، چ۲، تهران، اسلامیه، ۱۳۹۵ ه. ق. 🔅مؤسسه معنویت تمدن ساز 🆔 @mtsaz_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 مبتلای عشق | تفسیر عرفانی از واقعه عاشورا 📌 بخشی از جلسه نخست 🗓 در حال برگزاری در دهه‌های دوم و سوم محرم‌الحرام ۱۴۴۶ 👤 استاد: حجت‌الاسلام امین شمشیری 🔅مؤسسه معنویت تمدن ساز 🆔 @mtsaz_ir
مؤسسه معنویت تمدن‌‌‌ساز
🔰 انسان کامل برزخ بین حق و خلق(۱) 🍃 انسان کامل چون «خلیفه‌الله» است، بقاء عالَم به او وابسته است. ی
🔰 انسان کامل برزخ بین حق و خلق(۲) 🍃 اگر انسان کامل نباشد، هیچ مناسبتی بین دیگر موجودات با خداوند برقرار نبوده، فیض الهی استمرار نخواهد یافت. ☘️ ملا عبدالرحمن جامی در نقد النصوص می‌گوید: ✨ و هو الواسطة بين‏ الحق و الخلق... . ✨ انسان کامل واسطۀ میان حق و خلق است و به سبب او و از مرتبۀ او فيض حق‌تعالی و مددی که سبب بقای ماسوی الله است، به همۀ عالم از آسمانی و زمینی می‌رسد و اگر انسان کامل ازآن‌جهت که برزخیت داشته و با طرفین حق و خلق مغایرت ندارد (بلکه مناسبت دارد)، نمی‌بود، هیچ‌چیزی از عالم، به‌واسطۀ آنکه مناسبت و ارتباطی با خداوند ندارد، مدد الهی وحدانی را نمی‌پذیرفت و فيض الهی بدو نمی‌رسید و فنا می‌یافت و از همین جهت، انسان کامل ستون آسمان‌ها و زمین است و به دلیل همین سِرّ، زمانی که وی از مرکز زمین رحلت کند... نظام زمین برچیده و زمین دگرگون خواهد شد [و قیامت به پا می‌شود]. 📗 🔅مؤسسه معنویت تمدن‌ساز 🆔 @mtsaz_ir
🌷 «هوالعلیم» 📚 دسترسی آسان به فهرست کتاب‌نگاشت در هوای دوست ۱.توحید اساس عرفان و سلوک ۲.توحید در استعانت ۳.انبیاء علیهم السلام بسط دهندگان توحید ۴.انکار مقامات ارباب معرفت ۵.چرایی عدم حضور قلب در نماز ۶.اهمیت تهذیب نفس ۷.خدمت به خلق ۸.تعریف انسان و انسان کامل ۹.جایگاه انسان کامل در هستی ۱٠.انسان کامل و احاطه بر عالم طبیعت ۱۱.انسان کامل و رسانیدن موجودات به فنا ۱۲.انسان کامل، تمام دایرهٔ وجود ۱۳.خداوند و تماشای موجودات در آینهٔ انسان کامل ۱۴.حقیقت معاد ۱۵.راهکار دست یابی به اخلاص ۱۶.علل فراموشی معاد ۱۷.نسبت دین و عرفان ۱۸.محبت به خانواده ۱۹.الگوی محبت‌ورزی ۲٠.احترام ویژه برای مادر خانواده ۲۱.پندار وسعت وقت ۲۲.قدم نخست سلوک ۲۳.نماز نماد عبودیت ۲۴.ملکوت و باطن نماز ۲۵.میزان محتوای عمل است ۲۶.عبودیت، ملاک عرفان ۲۷.نتیجهٔ عرفان ۲۸.اهمیت خانواده ۲۹.نقش خانواده و مادر ۳٠.کیفیت تهذیب نفس ۳۱.رهایی از اسارت ۳۲.معاد، بازگشت به کجا؟ ۳۳.معاد از ارکان دین ۳۴.علم به معاد یا ایمان به آن؟ ۳۵.تفاوت جنس ایمان با علم ۳۶.حب نفس و غفلت از معاد ۳۷.حکومت توحیدی ۳۸.حاکمیت الله ۳۹.گستردن توحید هدف انبیاء علیهم السلام 🏷 🔅مؤسسه معنویت تمدن ساز 🆔 @mtsaz_ir
مؤسسه معنویت تمدن‌‌‌ساز
🪞 آئینه‌های جمال‌نما 📌 جمیع موجودات ما سوی الله، آیات خدا هستند؛ خواه در جهان خارج از نفس بنی‏آدم،
🚨 مسخ روحی 📌 انسان اگر فرضاً از نظر جسمى مسخ نشود (تبديل به يک حيوان نشود) به‌‏طور يقين از نظر روحى و معنوى ممکن است مسخ شود، تبديل به يک حيوان شود و بلکه تبديل به نوعى حيوان شود که در عالم، حيوانى به آن بدى و کثافت وجود نداشته باشد. ✨ قرآن از «بَلْ هُمْ أَضَلُ» سخن مى‌‏گويد، يعنى از مردمى که از چهارپا هم پست‌‏تر هستند. مگر مى‌‏شود انسان واقعاً از نظر روحى تبديل به يک حيوان شود؟ بله، چون شخصيت انسان به خصايص اخلاقى و روانى اوست. 📖 شهید مطهری رضوان‌الله‌تعالی‌علیه؛ انسان کامل؛ ‌۲۴ و ۲۵. 🏷 🔅مؤسسه معنویت تمدن‌ساز 🆔 @mtsaz_ir