حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد تقی سبحانی؛ دورۀ ده شب در محضر بحارالانوار - جلسه چهارم.mp3
39.91M
📚 بررسی کتاب السماء و العالم بحارالانوار
🔺دورۀ ده شب در محضر بحارالانوار - جلسه چهارم
🎙حجت الاسلام والمسلمین استاد محمدتقی سبحانی
📆۲۴ مهرماه ۱۴۰۳
📍 موسسه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام
🌐https://sobhanimt.com
📲@mtsobhanii
بررسی کتاب السماء و العالم بحار الانوار.pdf
675.9K
✍️ #خلاصه_متن بررسی کتاب السماء و العالم بحارالانوار
🔍 دوره ده شب در محضر بحارالانوار- جلسه چهارم
🎙 حجت الاسلام والمسلمین استاد محمدتقی سبحانی
🌐https://sobhanimt.com
📲@mtsobhanii
هدایت شده از بنیاد بین المللی امامت
📜 تاریخ امامت؛ چیستی و مسئلهشناسی
👈 به همت پژوهشکده امامت و با همکاری کمیته مرکزی کرسیهای آزاداندیشی حوزه، هفدهمین نشست ماه امامت برگزار میگردد
🎙 ارائه دهنده:
حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی
🎙 ارائه دهنده:
دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی
🧑💻 دبیر نشست:
حجت الاسلام والمسلمین محمد فراهانی
🏢 مکان:
قم، بلوار بسیج، جنب کوچه ۳۹، بنیاد بین المللی امامت
📆 زمان:
شنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۰:۳۰
🔸 لینک ثبت نام:
🌐 http://emamat.org/neshast
———————————
🌐https://emamat.org
🆔@Emamat_net
🆔@Emamat_IF
تلگرام اینستاگرام آپارات
استاد محمدتقی سبحانی
✳️ ماهیت و مبانی فقه حکمرانی 🔺 سلسله پیش نشستهای تخصصی اولین همایش ملی فقه حکمرانی 🔹مدرسه عالی فقا
💠 بشر چه در جهان اسلام و چه در جهان غرب در طول دهههای قبل به نقطهای رسیده است که متوجه شده نیازمند امامت است و بر اساس اداره به شکل دولت ره به جایی نخواهد برد.
🔹 انسان اگر بخواهد به رشد برسد نیازمند نوعی ولایت است که همه وجوه او را در نظر داشته و در آن ولایت، اراده انسان نیز دارای جایگاه در نظر گرفته شده باشد.
🔹 حکمرانیای که بتواند غایت عظیمِ رساندن انسان به قسط را ایفا کند، نیازمند فلسفه حکمرانی است که در آن مفاهیم پایه به شکل دقیق تبین گردد و همچنین نیازمند الهیات حکمرانی است که اصول و قواعد را ضابطهمند کند و در ادامه نیازمند فقه حکمرانی است که احکام مناسبات و فرایندها را روشن کرده و تبیین کند با چه فرایندی میتوان آن غایتِ عظیم را کسب کرد.
👈 خلاصه بیانات حجت الاسلام والمسلمین استاد سبحانی در سلسله پیش نشستهای تخصصی اولین همایش ملی فقه حکمرانی - نشست یازدهم
🌐https://sobhanimt.com
📲@mtsobhanii
#فقه_حکمرانی
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سبحانی- ماهیت و مبانی فقه حکمرانی.mp3
36.21M
⚡️ ماهیت و مبانی فقه حکمرانی
🎤حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی
⏰ زمان: پنج شنبه ۳ آبان ۱۴۰۳
🕌 مکان: حرم مطهر رضوی علیهالسلام، مدرسه عالی فقاهت
🌐https://sobhanimt.com
📲@mtsobhanii
ماهیت و مبانی فقه حکمرانی.pdf
558.7K
✍️ #خلاصه_متن ماهیت و مبانی فقه حکمرانی
🔺 سلسله پیش نشستهای تخصصی اولین همایش ملی فقه حکمرانی
▫️حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی
🌐https://sobhanimt.com
📲@mtsobhanii
هدایت شده از موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام
🍁مدرسه پاییزه معرفت فطری
💠مرکز تخصصی معارف اهل بیت علیهم السلام با همکاری انجمن کلام اسلامی حوزه، پژوهشگاه قرآن و حدیث و پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام برگزار میکند.
🔶 پیش نشست:
🔸جایگاه معرفت فطری در نظام فکری امامیه
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی
📆 چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۶ - ۱۸
ا—————
🔶 نشست اول:
🔸رابطه معرفت فطری و معرفت عقلی
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن طارمی راد
🎙دکتر امداد توران
📅 پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۸ - ۱۰
🔸متعلق معرفت فطری
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی
🎙حجت الاسلام والمسلمین جواد مروارید
📅 پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ - ۱۲
🔸نسبت معرفت فطری و رؤیت قلبی
🎙دکتر علی افضلی
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا برنجکار
📅 پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۲:۳۰ - ۱۴:۳۰
ا————
🔶 نشست دوم:
🔸معرفت فطری در اندیشه فلسفهی صدرایی
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد ابوترابی
📅 پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۸ - ۱۰
🔸معرفت فطری در اندیشه میرزامهدی اصفهانی
🎙حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد بنی هاشمی
🎙حجت الاسلام والمسلمین محمد بیابانی اسکویی
📅 پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ - ۱۲
🔸معرفت فطری و شهود عرفانی
🎙دکتر محمد فنایی اشکوری
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا برنجکار
📅 پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۱۲:۳۰ - ۱۴:۳۰
📌 قم، صفاییه، کوچه۲۱، فرعی اول سمت چپ، مرکز تخصصی معارف اهل بیت علیهم السلام
🧾ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
🆔@maarefins_admin
🌐https://maaref.org
🆔 @Maaref_org
تلگرام اینستاگرام آپارات
استاد محمدتقی سبحانی
✨ دانش کلام در کلام اهل بیت علیهمالسلام 📜 کلام و تکلم در روایات اهل بیت علیهمالسلام به دو معنا ب
⛔️کلامِ ممنوع!
📜در روایات از کلام "در معنای بحث و مناقشه نسبت به یک موضوع"، به دو جهت نهی شده است؛
☝️جهت اول نسبت به متعلق و موضوع تکلم و دیگری از جهت روش تکلم است. از جهت متعلق، به طور مثال اینکه بخواهد ذات پروردگار موضوع تعمق و بحث قرار گیرد، نهی شده است.
✌️ اما از جهت روش، به چند وجه از تکلم نهی صورت گرفته است:
1️⃣ نهی از بی حد و مرزی در تکلم
2️⃣ نهی از اینکه تکلم بخواهد موضع اولیه و اساسی انسان در برخورد با معارف دینی باشد (بلکه باید موضع اولیه تسلیم باشد)
3️⃣ نهی از اینکه تکلم بر پایه معارف دینی نباشد (در مقابل تبعیت از اثر در تکلم)
💢 در تبیین وجه سوم بسیاری از بزرگان دچار چالش شدهاند.
🌐https://sobhanimt.com
📲@mtsobhanii
هدایت شده از موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام
#یادآوری
🍁 مدرسه پاییزه معرفت فطری
🔺پیش نشست
🔸 جایگاه معرفت فطری در نظام فکری امامیه
🎙 حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی
📆 ۱۶ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۶-۱۸
📍 مرکز تخصصی معارف اهل بیت علیهم السلام
صفاییه کوچه ۲۱، فرعی اول سمت چپ، پلاک ۵۰
🌐https://maaref.org
🆔 @Maaref_org
تلگرام اینستاگرام آپارات
استاد محمدتقی سبحانی
💽 سلسله نشست های توسعه و تکامل فلسفه اسلامی 🔺️موضوع: بررسی مباحث جهان شناسی 🎙 استاد حجت الاسلام وا
سلسله نشست های توسعه و تکامل فلسفه اسلامی.mp3
44.67M
🔍 بررسی مباحث جهان شناسی
▫️سلسله نشستهای توسعه و تکامل فلسفه اسلامی
🎤 حجت الاسلام والمسلمین استاد محمدتقی سبحانی
🗓 ۲ آبان ماه ۱۴۰۳
🏢 اصفهان؛ موسسه الهیات و معارف امامیه
🌟 این سلسله نشست های ماهیانه، تکمله بحث های ارائه شده در سال ۱۳۹۷ خواهد بود
🌐https://sobhanimt.com
📲@mtsobhanii
💠 حدیث مداران و دانش کلام
🔹 سیدبن طاووس
🖋 ایشان به طور کلی اعتنایی به دانش کلام ندارد ولی این بیاعتنایی به معنای فساد یا حرمت این دانش در نزد او نیست.
▫️سخن ایشان این است که در حوزه معرفت دینی تنها مسیر روشن، مسیری است که از عقل فطری شروع و در کنار آموزههای انبیاء طی طریق کرده و در ادامه به فعالیت فقاهتی بر روی منابع دست میزند.
🔹علامه مجلسی
🖋 مسیری که ایشان ترسیم میکند از اصول عقلی فطری شروع شده و سپس حجیت کتاب و سنت پذیرفته میشود و در ادامه مسیر به سمت معارف میرود.
▫️اما در طی طریق در این مسیر از اصول عقلی متکلمان بینیاز نبوده و باید به آنها نیز اعتنا داشت.
▫️ ایشان استفاده از اصول عقلی متکلمان را در صورتی که به تایید عقل فطری و وحی برسد میپذیرد.
🔹 ملاامین استرآبادی
🖋 ایشان به ضرورت وجود مباحث و قواعد عقلی در حوزه دانش کلام معترف است.
▫️ او قواعدی که از بیرون آمده و به طرد روایات منجر شود را نمیپذیرد.اما دستگاه عقلیای که بر پایه روایات شکل گرفته باشد را پذیرفته، بلکه به ضرورت آن نیز اعتراف دارد.
▫️ او قائل است که نمیتوان صرفا و بدون صورتبندی عقلی به روایات رجوع کرد و از آن بهره جست.
🌐https://sobhanimt.com
📲@mtsobhanii