Mohammadreza Shajarian - Mara Cheshmist Khoon Afshan [Remix] (320).mp3
5.01M
🎼🎼🎼
#مهمان_موسیقی 🎵
«#غزل_ترانه 📝🎶»
«غلام چشم»
آواز: استاد محمدرضا شجریان
شعر: حافظ
مرا چشمی است خون افشان،
ز دست آن کمان ابرو
جهان بس فتنه خواهـــد دید،
از آن چشم و از آن ابرو
غلــــام چشــــــم آن تـــــــرکم
که در خواب خوش مستی
نگارین گلـشنش روی اســـــت
و مشکین سایبان ابرو
تو کافـــــر دل، نمی بـــــــندی
نقاب زلف و می ترسم
که محــرابـــم بگــــــــردانـــــد
خم آن دل ستان ابرو
اگـــر چـــــه مـرغ زیــــرک بود
حافظ در هوا داری
به تیـــر غمزه صیــــــدش کرد
چشم آن کمان ابرو
🦋
🎼🎼🎼
l🍭موسیقی شاخ نبات🍭l
@music_shakhee_nabat
Alireza Ghorbani - Ham Ghafas (128).mp3
3.97M
🎼🎼🎼
#مهمان_موسیقی 🎵
«#موسیقی_نو🎹»
آقای قربانی، ممنون که پاییز و قشنگ تر کردید برامون🍂🍁
ببند زخم مرا که این پیاله خون
دخیل بستن توست
ببند زخم مرا که آنچه مـیکشدم
غم شکستن توسـت
بدوز بال مرا که پر کشــیدن من
پره پریدن تــوسـت
بپرس حال مرا که آخرین نفسم
هوای دیدن توسـت
جدید ترین اثر علیرضا قربانی به نام:
«هم قفس»
آهنگساز: حسام ناصری
شعر غلامرضا طریقی
🦋
🎼🎼🎼
l🍭موسیقی شاخ نبات🍭l
@music_shakhee_nabat
🎼🎼🎼
«#دستگاه_شور🔎»
#قسمت_دوم
ســـرش مـــدام ز شور شـــراب عشــــق خراب
چو مست دایم از آن گرد شور و شر میگشت
• تاریخچه
به عقیدهٔ فرهاد فخرالدینی، نام «شور» ریشه در زبان عبری دارد و در عصر ساسانی وارد زبان فارسی شدهاست؛ مصدر «شور» در عبری، ریشهٔ واژهٔ عبری «شیر» (به عبری: שירה) است که به معنای آواز و سرود است.
برخی از ردیفدانان، ذکر کردهاند که فواصل شور در قدیم بر فواصل حسینی مطابقت داشته و از آن با نام «شور قدیم» یا «شور و شهناز» یاد میکنند، و در مقابل آنچه امروزه به عنوان دستگاه شور شناخته میشود را «شور جدید» مینامند. (ویکی پدیا)
• متعلقات یا آوازها
آواز در موسیقی ایرانی به معنای خواندن نیست. درواقع آوازها دستگاه های کوچکتری هستند که زیر محموعه دستگاه های اصلی محسوب می شوند. آواز ها بر اثر جابجا شدن نقش و وظیفه نت ها در دستگاه اصلی ایجاد می شوند که با تثبیت هر کدام از این حالت ها در فضای اصلی، مایهی جدیدی به وجود می آید که متعلقات دستگاه را تشکیل می دهد.
به دستگاه شور ام الآواز نیز گفته می شود چرا که بیشتر آواز های موسیقی ایرانی زیرمجموعه این دستگاه هستند.
✓آواز ابوعطا (درجه دوم شور)
✓آواز بیات ترک(درجه سوم شور)
✓آواز افشاری(درجه چهارم شور)
✓آواز دشتی(درجه پنجم شور)
🎼🎼🎼
l🍭موسیقی شاخ نبات🍭l
@music_shakhee_nabat
MohammadReza Shajryan – Nazar Deli(UpMusic).mp3
2.64M
🎼🎼🎼
«#دستگاه_شور🔎»
#ساز_و_نوا
«نازار دلی»
• خواننده: محمدرضا_شجریان
• شعر: ابوسعید_ابوالخیر _مولانا
• آهنگ: حبیب سماعی
• دستگاه: شور
نازار دلـــــی را که تو جانــــش باشی
معشـــــوقه پیــدا و نهانـــــش باشی
زان میتــــــرسم که از دل آزردن تو
دل خون شود و تو در میانش باشی
مَن تشنه آن دو چشم، مخمـور توام
عالَم همه زين سبب، به خونَـم تشنه
🎼🎼🎼
l🍭موسیقی شاخ نبات🍭l
@music_shakhee_nabat
Moein - Khalegh [320].mp3
7.8M
🎼🎼🎼
#مهمان_موسیقی 🎵
«#یادمانه📼»
«خالق»
• خواننده: معین
• ترانه سرا: اردلان سرفراز
• آهنگساز: فرید زلاند
ای خالق هر قصه من این مــن و ایـن تو
بر ساز دلم زخمه بزن ایــن من و ایـن تو
هر لحظه جـــدا از تو بـــرام مــاهی و سالی
با هر نفــــسم داد مـــیزنم جـــای تـــو خالی
🦋
🎼🎼🎼
l🍭موسیقی شاخ نبات🍭l
@music_shakhee_nabat
10.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎼🎼🎼
«#خسروآواز 🎤 »
«#فیلم_موسیقی 🎬»
خاطره ای جالب از استاد شجریان در مورد کلاس سه تار دخترشان،مژگان شجریان.
🎼🎼🎼
l🍭موسیقی شاخ نبات🍭l
@music_shakhee_nabat
4_5789647955464030124.mp3
10.35M
🎼🎼🎼
#مهمان_موسیقی 🎵
«#موسیقی_نو🎹»
یعنی تموم حس میکنم
این آخرین روزای با هم بودنه
یعنی تموم باید برم وقتی دلت با رفتنه...
خواننده و ترانه سرا: روزبه بمانی
آهنگساز: احسان نی زن
🎼🎼🎼
l🍭موسیقی شاخ نبات🍭l
@music_shakhee_nabat
🎼🎼🎼
«#دستان 🪄»
⚜ داستانِ آهنگ مرا ببوس / حسن گلنراقی
امان از ملودی های جاویدانی که بیشترِ مردم این سرزمین با آنها خاطره دارند. داستانِ این ترانه هم مانند بسیاری دیگر از ترانه ها در هاله ای از ابهام است و برای حقیقی یا افسانه ای بودن آن استناد های کافی موجود نیست. به گفتهی برخی، حیدر رقابی، شاعرِ پر حاشیه و ماجراجو، هنگام خروج از ایران به رسم خداحافظی به دیدار دوست خود، مجید وفادار میرود و مجید از او میخواهد که برای ترانه ای که به تازگی ساخته، شعری بسراید و او شعری که شب قبلش برای وداع با معشوقه اش سروده را برای او میخواند.
اما صاحب انتشارات امیرکبیر که از دوستان قدیمی رقابی بوده این را نقض میکند و میگوید که سال ها پیش (سال ۱۳۲۹ ) رقابی در مجموعه ای از اشعارش به نام "آسمانِ اشک" این شعر را سروده و او در تیراژ هزار نسخه آن را چاپ کرده است.
اما آنچه که میتوان با صراحت در مورد این ترانه گفت این است که برای اولین بار در فیلم "اتهام" ( ۱۳۳۵ ) ساخته "شاپور یاسمی" با صدای " پروانه " خوانده میشود اما اوجِ شهرت این آهنگ به زمانی برمیگردد که گلنراقی این ترانه را بازخوانی میکند و بعد از آن تن به خواندن ترانه ای دیگر نمیدهد.
داستانِ ضبطِ "مرا ببوس" گلنراقی جالبِ توجه است.
دستاندرکارانِ این آهنگِ ماندگار فوت شده اند و نمیتوان فهمید که کدام یک از گفته ها به حقیقتِ ماجرا نزدیک تر است اما پرویز خطیبی، روزنامه نگار و فیلمساز، ضبط این آهنگ با صدایِ لطیفِ حسن گلنراقی را کاملا اتفاقی میداند. استاد گلنراقی و یاحقی با هم دوستیِ دیرینه داشته اند و روزی گلنراقی برای دیدار با استاد یاحقی به استودیو شماره ۸ رادیو ایران میرود و استاد یاحقی و مشیر همایون شهردار در حال همنوازی بوده اند و استاد یاحقی از حسن گلنراقی میخواهد که با آنها همراهی کند و بدون اطلاع هیچ کدام شان، مسئول ضبط استودیو، آن محفل خصوصی را ضبط میکند و قطعه موجود را به رئیس استودیو میدهد و تلاش میکند گلنراقی را راضی کند تا آهنگ پخش شود.
( از آنجا که حسن گلنراقی خانواده ای مذهبی داشته و پدر خانواده به شدت سختگیر بوده ، به شرطِ اسم نبردن از خواننده رضایت میدهد که آهنگ از رادیو "برنامه ی شما و رادیو" پخش شود. ) چون ترانه فقط همین یکبار خوانده شده برخی از موسیقی دان ها اتفاقی ضبط شدن آن را رد میکنند.
در این میان، بعضی ها اعتقاد داشته اند که این سروده را سرهنگی، شبِ قبل از اعدامش برای دخترش میخوانده و نگاهی ظریفانه به متن و سوزِ جگرسوزانه آهنگ هم این را تصدیق میکند اما بعد ها مشخص شد که افسانه ای بوده که مردم برای هر چه تراژیک تر کردن آن استفاده کرده اند .
( و مصادف شدن اعدام سرهنگ عزت الله سیامک(۱۳۳۳) ، از افسران عضو سازمان نظامی حزب توده ، و انتشار این آهنگ شایعه ای مردمی بوده است .)
البته ناگفته نماند که احمد شاملو شعرِ "ساعت اعدام" را تقدیم به سرهنگ سیامک کرده:
☁️در قفلِ در کلیدی چرخید
لرزید بر لبانش لبخندی
چون رقصِ آب بر سقف
از انعکاسِ تابشِ خورشید
در قفلِ در کلیدی چرخید
بیرون
رنگِ خوشِ سپیدهدمان
مانندهیِ یکی نتِ گمگشته
میگشت پرسهپرسهزنان روی
سوراخهای نی
دنبالِ خانهاش...☁️
هر چند که سیاسی بودن آهنگِ مرا ببوس باعث دستگیری گلنراقی میشود و پخش ترانه برای مدتی از رادیو ممنوع میشود.
قسمتِ دوم این آهنگ را هم گلنراقی با همان ملودی بعد ها اجرا میکند اما به اندازه ضبط اول و قسمت نخستین ، شهرت پیدا نمیکند.
... همین یک آهنگ بس بود که حسن گلنقرانی را در تاریخِ موسیقیِ ایرانی ماندگار کند💚 ...
بعد از مرگش ، متنِ ترانه بر روی سنگِ مزارش نوشته شد .
خوانندگان بسیاری این آهنگ را خوانده اند و در بقایِ آن کوشیده اند .
( بهارِ ما گذشته 🪴 گذشته ها گذشته
منم به جست و جوی سرنوشت ...🪵✨)
🎼🎼🎼
l🍭موسیقی شاخ نبات🍭l
@music_shakhee_nabat
hasan_golnaraghi_mara_beboos 128.mp3
6.09M
🎼🎼🎼
«#دستان 🪄»
«مرا ببوس»
ترانه سرا: حیدر رقابی (هاله)
آهنگساز: مجید وفادار
ویالون: پرویز یاحقی
پیانو :مشیر همایون شهردار
خواننده :حسن گلنراقی
《 تصنیفی در آواز اصفهان 》
🎼🎼🎼
l🍭موسیقی شاخ نبات🍭l
@music_shakhee_nabat
موسیقی شاخ نبات🎵🍭
🎼🎼🎼 «#دستان 🪄» «مرا ببوس» ترانه سرا: حیدر رقابی (هاله) آهنگساز: مجید وفادار ویالون: پرویز یاحقی پی
🎼🎼🎼
و این بار با گوشِ جان بشنویم :
💌 •| مرا ببوس …
مرا ببوس
برای آخرین بار
تو را خدانگهدار
که می روم به سوی سرنوشت
بهارِ ما گذشته
گذشته ها گذشته
منم به جستجوی سرنوشت
در میانِ طوفان ، هم پیمان با قایقران ها
گذشته از جان ، باید بگذشت از طوفان ها
به نیمه شب ها
دارم با یارم پیمان ها
که برفروزم
آتش ها در کوهستانها… آه
شبِ سیاه ، سفر کنم 🌒
ز تیره راه ، گذر کنم
نگه کن ای گلِ من 🥀
سرشکِ غم به دامن، برای من میفکن
دختر زیبا ، امشب بر تو مهمانم
در پیش تو میمانم
تا لب بگذاری بر لب من
دختر زیبا از برق نگاه تو
اشک بی گناه تو
روشن سازد یک امشب من🦋
مرا ببوس… مرا ببوس؛ برای آخرین بار |•❤️🩹
🎼🎼🎼
l🍭موسیقی شاخ نبات🍭l
@music_shakhee_nabat
Mohsen Chavoshi - Hamin Moonde Bood.mp3
9.77M
🎼🎼🎼
#مهمان_موسیقی 🎵
«#موسیقی_نو🎹»
موزیکِ جدید محسن خان چاوشی رو براتون آوردم داغِ داغ✨
نوشِ گوش هاتون❤️
«همین مونده بود»
خواننده و آهنگساز: محسن چاوشی
شعر: امید روزبه
🦋
🎼🎼🎼
l🍭موسیقی شاخ نبات🍭l
@music_shakhee_nabat
موسیقی شاخ نبات🎵🍭
🎼🎼🎼 #مهمان_موسیقی 🎵 «#موسیقی_نو🎹» موزیکِ جدید محسن خان چاوشی رو براتون آوردم داغِ داغ✨ نوشِ گوش ه
🎼🎼🎼
• همونم همون
که با دست تنگ
تو مشتم برات
صدف داشتم ... •
🦋
🎼🎼🎼
l🍭موسیقی شاخ نبات🍭l
@music_shakhee_nabat