مسلمنا muslimnair
⚡️علامه محمدرضا حکیمی آژیر خطر «عدالت» در اسلام سیاسی
✍️به قلم: سیدعلی بطحائی
https://t.me/muslimnair
🔹یکسال از درگذشت علامه محمدرضا حکیمی گذشت. اندیشوری که برخی او را بخاطر وصی دکتر علی شریعتی بودن به «روشنفکری» و گروهی بخاطر نظم و نسق بخشی به مکتب تفکیک به «اسلام سنتی» منتسب کرده اند.
🔹 یکی از اغلاط مشهور در مورد جریان شناسی علامه حکیمی، حصر او و آراء ش در «مکتب تفکیک» است. حکیمی متفکری است که شاید بتوان گفت یک پنجم از اندیشه هایش به شرح مکتب تفکیک اختصاص دارد و چهار پنجم دیگر از منظومه فکری اش به مباحثی غیرتفکیکی مرتبط است. این نوشتار در پی تفکیک علامه حکیمی از مکتب تفکیک و پررنگ کردن سایر فریادهایش همچون خروش عدالت، دغدغه هایش برای رفع نیازهای محرومان و رسالت سنگین حاکمیت دینی برای رفع گرفتاری های مستضعفان است.
1️⃣ یکم. از مهمترین درس ها در سیره آموزشی – پرورشی علامه حکیمی، توأم بودن دوران تحصیل او با چشیدن طعم محرومیت خودخواسته اش است. او بسان برخی طلاب نبود که طعم اجباری فقر را در دوران کودکی بخاطر شرایط مالی خانوادگی تحمل کند؛ بلکه با وجود تمکن مناسب مالی، دوران درسی خود را در میان «فقری خودخواسته» و «محرومیتی اختیاری» طی کرد و از این جهت در میان اندیشوران حوزه و دانشگاه کم نظیر است.
▪️آن اندیشور عدالت خواه درباره آمیختگی دوران طلبگی خود با فقر چنین می نویسد: «سابق بر این، در میان طلاب چنین رسم بود تا اشعار اَلفیه ابن مالک را از بَر می کردند تا در ادبیات عرب متبحر شوند، به یاد دارم در همان ایّام، گاه الفیه را بر می داشتم و برای حفظ آن به زاغه ها و [بیغوله ها] می رفتم تا ضمن انجام تکالیف درسی، از حال و وضع محرومان نیز مطلع باشم». قاعده آن است که با اَلفیه و اشعار آن، به محافل ادبی رفت و طبیعی است آنکه اَلفیه را در میان محرومان می آموزد، بعدها زیر خروارهای قیل و قال های فقه، اصول و فلسفه خفه نمی شود و فریاد محرومیت و عدالت را در این مباحث انتزاعی فراموش نمی کند. کسی که با مانیفست مارکس و بینوایان ویکتور هوگو به زاغه ها برود، چندان هنری نکرده است، آنکه طلبه ای - بویژه پیش از انقلاب و در حجره های دربسته - با اَلفیه به معادن و زاغه ها و با محرومان همنشین شود، خلاف عادت عمل کرده است و حکیمی در دوران تحصیل چنین کرد تا بعد از فارغ التحصیلی بتواند جایزه فارابی را رد کند و از عدالت نسبت به محرومان و ظلم به فرودستان دم بزند.
2️⃣ دوم: خیلی پیشتر از نگارش «طبقات اعلام الشیعه» آقابزرگ تهرانی، عالمان خود را در یکی از طبقات علمی جای می دادند؛ «طبقات المفسرین»، «طبقات المحدثین» و «طبقات الفقها». در این راستا، اگر کسی با سیره علمی و سبک نوشتار حکیمی مأنوس باشد متوجه می شود که جنس طبقه او از طبقه ای متفاوت از طبقات پیش گفته است. مهمترین آرمان حکیمی «عدالت اقتصادی» بود. بارها تأکید می کرد که چکیده دین در «توحید و عدالت» نهفته شده است. حتی حکیمی، طاغوت سیاسی را، سیئه ای از سیئات طاغوت اقتصادی می دانست. او عدل را فصل مُقوّم «جامعه قرآنی» می دانست و بدون لکنت زبان، جامعه اسلامی بدون عدالت را «جامعه قارونی» خطاب می کرد. تعابیری همانند «نظام عامل بالعدل» و «جامعه قائم بالقسط» ما را بر آن می دارد تا او را از سنخ «طبقات القوامین بالقسط» بخوانیم و او را عامل آیه شریفه «قوامین للّه شهدا بالقسط» بدانیم. بنابراین از نظر جریان شناسی او یک سنتی عدالت گرا بود.
3️⃣ سوم: حکیمی نه در شمار «حوزویان روشنفکر» بود و نه در زمره «روشنفکران دینی». او بسان سنتی ها، قائل به اصاله الروحانیه نبود و از طرفی نیز اصل را بر مخالفت با روحانیت نگذاشته بود. حکیمی، روشنفکرستیز هم نبود و اصل را بر دین نشناسی و دین ستیزی طبقه روشنفکران نمی گذاشت. خصوصیت انحصاری او در نوسان و تلاطم میان این دو صنف بود و در مقایسه با آنان عدالت اندیش بود. او حقیقتاً، اصالتی حوزوی داشت که همزمان در محافل روشنفکران نیز بسان خورشید می درخشید. او در خط مرزی در نوسان بود و «المنزله بین المنزلتین» را در جریان شناسی گزیده بود.
4️⃣ چهارم: مفصلترین میراث او کتاب «الحیاه» است که مجموعه ای از معارف اهل بیت(ع) است. وی به ائمه (ع) به دید «آقازاده های نورانی» نمی نگریست و روایات آنها را صرفا احکام و مسایل اخلاقی نمی دانست، بلکه آنان را آموزگاران عقیده و عدالت می دانست و روایاتشان را سرچشمه عقل و عدل می خواند که باید از آنها «فقه العداله» استخراج کرد؛ بسان آنچه که در فقه عملی انجام شده است. او مروج معارف اهل بیت بود تا فضائل آنها.
5⃣ النهایه: با توجه به پررنگ بودن عدالت در آموزه های کلامی شیعه و کمرنگ بودن عدالت پژوهی در تحقیقات آکادمیک، پیشنهاد پژوهش در عدالت با محوریت آرای وی را مورد تأکید قرار می دهیم.
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
مسلمنا muslimnair
⚡️متن نامه و هشدار عدالت گرایانه استاد حکیمی در مورد عدم دریافت جایزه فارابی
باسمه الحکیم
🔹اطلاع یافتم که به عنوان یکی از برگزیدگان جشنواره فارابی انتخاب شدهام. ضمن سپاسگزاری از اظهار لطف داوران، به استحضار میرساند که اینجانب در جشنوارهها حضور نمییابد. در جشنواره اخیر نیز حضور نیافته و جایزهای دریافت نکرده است.
🔸همانگونه که پیشتر هم یادآور شدهام، بار دیگر تاکید میکنم که تا هنگامی که در جامعه ما فقر و محرومیت مرئی و نامرئی بیداد میکند، برگزاری چنین جشنوارههایی، از نظر اینجانب در اولویت نیست.
🔹در این جشنواره از فاضلان و استادانی، به نام خدمت ۵۰ ساله به علوم انسانی تجلیل شده است. پرسش این است آیا این علوم برای ثبت در کتابها و در دنیای ذهنیت است یا برای خدمت به انسان و حفظ حقوق انسان و پاسداری از کرامت انسان است در واقعیت خارجی و عینیت؟ نصاب مقام انسان در معیشت و زندگی به منظور رشد متعالی، رسیدن به اقامه «قسط قرآنی» در حیات اقتصادی است (لیقوم الناس بالقسط) و برخوردار بودن انسانها از حیثیت و کرامت و آزادی در حیات اجتماعی و سیاسی (ولقد کرمنا بنی آدم).
🔸آری، باید بکوشیم تا جامعه ما چنان نباشد که دربارهاش بتوان گفت: «از دو مفهوم انسان و انسانیت، اولی در کوچهها سرگردان است و دومی در کتابها»!
محمد رضا حکیمی
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️خیزش باستانگرایان مصر علیه الازهر و اخوان
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹چند روز اخیر، در فضای مجازی مصر هشتگ #مصری_مش_عربی ترند (پرطرفدار) شده است.
🔸پشت صحنه این کمپین، شورش مجازی هویتخواهان باستان گرا علیه هژمونی عربی و یورش بر علیه اسلام سنتی الازهر و اسلام سیاسی اخوان است.
🔹 این جنبش نک پیکان جدال فرهنگ قبطی با جریانات اسلامی است؛ هویتی که مصریان سکولار معتقدند با ورود اسلام و زبان عربی در مصر تضعیف شد.
🔸 در سایه حمایت های پنهان السیسی، نسل جدید (نسل Z) خواستار بازگشت و احیای فرهنگ ملی و باستانی خود شده و آن را واکنشی تاریخی به نفوذ الازهر - اخوان در جوانان مصری عنوان کرده اند.
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
📚 [سفرنامه اربعینی] به صحرا شدم، عشق باریده بود، غلامعلی حداد عادل، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۴۰۱
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
📚 عنوان کتاب «به صحرا شدم، عشق باریده بود» از کتاب تذکره الاولیای عطار نیشابوری (متوفی ۶۱۸ قمری) وام گرفته شده است.
📚 این سفرنوشت، محصول پیاده روی حداد عادل در اربعین ۱۳۹۶ به اتفاق یک اردوی نوجوانان است.
📚 این کتاب شامل یک پیشگفتار و پنج فصل با عناوین «شبی خوش، سفری خوش»، «همه مهمانهای امام حسین ع»، «به صحرا شدم، عشق باریده بود»، «آتش بدون خاکستر» و «در حدیث دیگران» است.
📚 در فصل «شبی خوش، سفری خوش» مصنف در صدد بیان احساسی متفاوت از پدیده اربعین است که در هفت دهه از زندگی خود با آن زیست نکرده است. وی می نویسد: در اربعین شهودی پیدا کردم و حال عجیبی به من دست داد. تجربه مشابه ای که حدودا شانزده سال پیش در سفر حج داشتم و کتابی درباره حج شبیه به همین کتاب با عنوان «حج؛ نماز بزرگ» نوشتم. شاید آن کتاب، تمرینی برای نگارش «به صحرا شدم عشق باریده بود» بود.
📚 غلامعلی حداد عادل در فصل سوم با مقایسهای از تفاوت عزاداری سیدالشهدا (ع) در دوران قبل و پس از انقلاب اسلامی می نویسد: در زمان انقلاب سی و سه سال داشتم و کاملا دوران قبل از انقلاب را تجربه کردهام. از زمان تولد، در روضه و هیأت و عزاداری بزرگ شده بودم و از این بابت نیز یک تاریخ ۸۰ ساله در ذهن من نقش بسته است. میتوانم معنای اتفاق و تحولی که در عزاداری امام حسین (ع) به برکت انقلاب اسلامی رخ را بهتر درک کنم. در واقع یک تحول مثبت در عزاداریها رخ داده است.
📚 وی می نویسد: در گذشته گفتمان ذلت، غم و غمپروری، گفتمان مسلط بر عزاداری سیدالشهدا (ع) بود. انقلاب اسلامی این گفتمان را به گفتمان حماسی تبدیل کرد. گفتمان ذلت به گفتمان عزت تبدیل شد. محتوای عزاداری تصحیح شد، چون حماسی شدن و عزتمند شدن در عاشورا چیزی نیست که امام خمینی (ره) از بیرون به محرم وصل کرده باشد. امام (ره) از درون خود عاشورا این مفهوم را بیرون کشید. آنقدر خاکستر روی آن آتش را پوشانده بود که گرمای مختصری از آن آتش حماسه و عزت خارج میشد. امام خمینی (ره) خیلی حکیمانه این خاکستر را فوت کرده و اجازه داد این آتش جان بگیرد و شعلهور شود.
📚 نویسنده کتاب «به صحرا شدم عشق باریده بود» می نویسد: راهپیمایی اربعین یک بُعد و یک ضلع از اضلاع انقلاب است. جوهر، روح و جان این راهپیمایی، نتیجه تحولی است که نه تنها در ایران، بلکه در همهجا به برکت انقلاب اسلامی اتفاق افتاده و این تحول، زنده شدن مذهب و فعال شدن دین در عرصه سیاست با الهام از نهضت حسینی است.
📚 حداد عادل در فصل آخر هدفش نشان دادن نگاه دیگرانی است که از بیرون به این پدیده بزرگ نگاه میکنند. وی می نویسد: در این راستا، سه منبع پیدا کردم. یک کتاب، ترجمه گزارشی از بخش علوم سیاسی دانشگاه «M.I.T» بود که در سال ۲۰۱۵ منتشر شده و در آن با حدود چهار هزارنفر مصاحبه صورت گرفته و پرسشنامه تهیه شده است. آنها گفته بودند که چنین جمعیت خالصی را در هیچ کجای دیگر از کره زمین نمیبینیم. این جمعیت گدازههای آتشفشان انقلاب اسلامی است. منبع دوم، گزارشی از مرحوم علی سلیمانی و سومین منبع نیز گزارشی از مصاحبه مرحوم نادر طالبزاده با الکساندر دوگین بود.
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️تحدی فمنیستی در سرزمین وحی
🔹 به پیوست ویدیوی یک مغنیه اباحه گر که دیروز در منطقه آزاد ریاض برگزار شد تقدیم می شود.
🔸 در این ویدئو Iggy Azalea مطرب اباحی گر استرالیایی، با شعر مبارز طلبانه خود خطاب به خدا و انبیا [در سرزمین وحی] فمنیسم را در برابر آموزه های وحیانی قرار داد.
🔹آنچه در این کنسرت از چشم منتقدان دور ماند، نه تنها نوع پوشش این فرد، بلکه محتوای بی سابقه این شعر است که یادآور «لعبت هاشم بالملک» است.
♻️ متن شعر:
ای خداوند! بگذار فاش حرفی را به تو بگویم که آن حرف مهم را به انبیائت ابلاغ کنی.
که اینجا هیچ مردی وجود ندارد که بتواند ما زنان را متوقف سازد
بر رب النوع زن رکوع میکنم؛
نزد الهه زن به خاک افتاده و سجده می کنم
هیچ کس قادر به ممانعت ما زنان نیست
ای خدا!! اگر این پیام را دریافت کردی به من و به همه پیامبرانت نیز بگو که
هیچ مردی نمیتواند در راه ما زنان، ممانعت ایجاد کند.
🔸پس از انتشار این ویدئو و بلند شدن برخی اعتراضات سلفی ها، این خواننده بدون توجه به متن شعر، فقط از نوع پوشش خود عذرخواهی کرد!!!
https://twitter.com/drhossamsamy65/status/1696190860067471683
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
📜 عبای پرسیبت را بتکان!
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹عبای پرسیبت را بتکان!
عبایت را
بر سر این جادههای مضطرب
بکش
تا تانکها
در لانههايشان
آرام بگیرند
و لبنان
شیر بنوشد
آسوده
از پستان مادر صلح
🔸مادام که چشمان تو باز است
سرو کوهی
میوه میدهد
سیب میآورد
این را گنجشکهای بیروت
سوگند میخورند
🔹عبای پُرسیبت را بتکان!
کودکان پنجرنگ
تشنۀ سیبند
سیبِ سبزِ روشن
روشنتر!
🔸تعبیر شو
درخت خجستۀ زیتون!
شبِ تاریکی است
📆 چهل و پنجمین سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر، عزت شیعه و رهبر پرنفوذ شیعیان لبنان...
🏷 #الهیات_اجتماعی #امام_موسی_صدر
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️کلیپ وحدت آفرین اربعین ۱۴۴۵ عراق
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
📽 در حالی که مردم جنگ زده عراق با مشکلات معیشتی و تورم بالای مواد غذایی دست و پنجه نرم می کنند، ولی سخاوتمندانه پذیرای زوار سیدالشهدا (ع) در همه بزرگراه ها، جاده ها، مبادی شهرها، خیابانها و کوچه و پس کوچه عراق هستند.
🔸به یقین می توان گفت این مهمان نوازی و عشق به زوار حسینی در بین مردم جهان بی نظیر است.
🔹در هفته اخیر نیز رادود «حیدر البیاتی النجفی» با انتشار کلیپ خوش آمدگویی چند زبانه «اهلا بکل اللغات»، فرهنگ همزیستی مسالمت آمیز بین عرب و عجم را تقویت و با تکیه بر جمع شدن بر محور حسین (ع) و برداشتن قومیت، ملیت و مذهب به همزیستی دینی تکیه کرد.
🔸اکنون در عراق این کلیپ پخش و زمزمه موکب داران عراقی شده و پخش آن در بلندگوهای مواکب را بهانه ای برای خوش آمدگویی به زوار بین المللی سیدالشهدا (ع ) قرار داده است.
🏷 #چالشهای_جوامع_مسلمان #اتحاد #عراق #اربعین
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
📊 آمار دقیق زائران اربعین حسینی۱۴۴۴ ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 📊 دبیرخانه «العتبه العباس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ انتظروا الإعلان عن أعداد الزائرين للعام ١٤٤٥هـ
⭕️ تا ساعاتی دیگر عتبه مقدسه عباسیه آمار دقیق زایران اربعین امسال را اعلام می کند. شبکه الکفیل العالمیه وابسته به العتبه العباسیه همه ساله با نصب دوربین های فوق هوشمند تشخیص چهره با حذف چهره های تکراری در شهر کربلا دقیق ترین آمار زایران را اعلام می کند.
⭕️ امسال شهردار کربلا تعداد زوار اربعین را بیش از سی ملیون نفر پیش بینی کرده بود.
📊 در ویدئوی پیوست، آمار زایران اربعین از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۲۲ به صورت نمودار میله ای نمایش داده شده است.
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
📊 آمار دقیق زائران اربعین حسینی۱۴۴۴ ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 📊 دبیرخانه «العتبه العباس
📊 آمار رسمی تعداد زائران اربعین حسینی ۱۴۴۵
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
📊 دبیرخانه «العتبه العباسیه المقدسه» شمار زائرانی که بر اساس سیستم شمارش الکترونیک نصبشده وارد کربلا شدهاند را ۲۲ میلیون و ۱۹ هزار و ۱۴۶ نفر زائر اعلام کرد.
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡لرزش سکولاریسم در مهد آزادی
🔸 به بهانه صدور حکم منع پوشیدن عبای اسلامی [Islamic abayas] در فرانسه
✍ به قلم: احمد الریسونی (رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان و جانشین یوسف القرضاوی)
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔸 چند روز پیش، جهانیان در حالی از خواب بیدار شدند که فرانسه روش جدیدی را برای مبارزه با اسلام و مسلمانان اختراع کرده بود.
🔹بر اساس این اختراع فرانسوی پوشیدن عباهای به اصطلاح اسلامی با ادعای نقض قوانین سکولار فرانسه ممنوع میشود!!
🔸اکثر کشورهای جهان امروز از نظر قانون اساسی و به طور عملی سکولار هستند و در رأس آنها کشورهای غربی، اروپایی، آمریکایی و غیره قرار دارند. ما هرگز از هیچ دولت سکولار و از هیچ نهاد سکولار یا سیاستمدار و اندیشمند سکولاری نشنیدهایم که «عبا» را تهدید یا نماد مبارزه با سکولاریسم بداند یا بگوید سکولاریسم آمده است تا عبا را ممنوع کند. اما در فرانسه - و تنها در فرانسه - این اتفاق و بدتر از آن اتفاق میافتد. تنها فرانسه است که از سکولاریسم در حال مرگ خود میترسد و غیرت خرج میدهد و برای محافظت از آن نسبت به هر چیزی که بوی اسلام میدهد، تعصب میورزد!
🔹 فرانسویها با این منطق عجیب از این پس صدها مسجد، مدرسه، انجمن و فروشگاه مواد غذایی را میبندند و آنچه را که باقی مانده است تحت فشار قرار میدهند.
🔸با این منطق بسیاری از مبلغان و فعالان مسلمان و ائمه جماعات مساجد دستگیر، محاکمه و از فرانسه اخراج خواهند شد.
🔹با این منطق، فرانسه حجاب و نقاب و حتی برخی از مایوها را به دلیل این که ممکن است اسلام در لابلای آن پنهان باشد ممنوع میکند.
🔸عبایی که اخیراً ممنوع شد، همیشه در فرانسه و مدارس آن وجود داشته است، پس چه چیزی باعث شد که ناگهان با سکولاریسم فرانسوی ناسازگار شود؟!
🔹آنچه در شرایط کنونی فرانسه جدید است: عقبنشینیهایی است که فرانسه در شرایط داخلی و سیاستهای خارجی خود تجربه میکند و رئیسجمهور ماکرون بیشترین سهم را از آنها دارد. بنابراین، به نظر میرسد که فرانسه در حال جبران شکست خود است و با حمله به شهروندان و دختران مسلمان، میکوشد کاستیهای خود را جبران کند. رئیس جمهور فرانسه دستور اجرای قاطعانه و سختگیرانه ممنوعیت عبا و ممانعت از پوشیدن آن برای دختران دانش آموز را صادر کرده است تا به همه کسانی که نگران هستند بگوید: خوب توجه کنید... ما همچنان قوی هستیم و تصمیمات محکم میگیریم... و اگر میبینید ما در داخل و در اروپا از مواضع خود عقبنشینی میکنیم و در حفاظت از پایگاهها، منافع و مشتریان خود در آفریقا و جاهای دیگر ناتوان هستیم، همچنان میتوانیم فشارها و محدودیتهای خود را علیه اسلام و دانشجویان مسلمان خود اعمال کنیم، بدون این که هیچ رهبر یا رئیس جمهور مسلمان بتواند سخنی بگوید!
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️دادخواست قضایی علیه یزید بن معاویه در عراق
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹همزمان با اربعین حسینی، شبکه ماهوارهای آینیوز (قناة اي نيوز الفضائية العراق) که متعلق به «کتائب سیدالشهداء» است در برنامه «العهده علی القائل» دادخواست قضایی و حقوقی برعلیه یزیدبنمعاویه را مطرح کرد.
🔸در این برنامه از فعالان حقوق بشر درخواست شده است تا دست در دست هم دهند و شکواییه ای را تهیه کنند تا پرونده شکایت حقوقی علیه یزید بن معاویه به علت ارتکاب جنایت عمدی تشکیل شود.
✍ پانوشت:
فارغ از درستی یا نادرستی این دادخواست، این اقدام رسانه ای ثمره ای بجز تشدید افراط گری و تقویت نفرتپراکنی با محوریت سب و لعن توسط طرفداران فرقه شیرازی و تریبون دارانی همچون باسم کربلایی در پی نخواهد داشت و به فضای وحدت گرایانه جهان اسلام صدمه جدی خواهد زد. همچنین این اقدام باعث تحریک گروهک های افراطی و تکفیری خواهد شد و به اختلافات مزمن فرقهای منتج خواهد شد. چند بمبگذاری، انجام عملیاتهای تکفیری و کشته شدن بی گناهان نه تنها به مظلومیت امام حسین (ع) کمک نخواهد کرد؛ بلکه به مثابه باروتی بر آتش اختلافات جهان اسلام خواهد بود.
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️انتشار جدیدترین تک نگاری غربی در مورد ابن تیمیه
✍به قلم: عدنان فلاحی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
📚سرانجام فایل ترجمه عربی کتاب تحسین شده جان هوور درباره ابن تیمیه منتشر شد.
📚 این کتاب در واقع بخشی از پروژه بزرگ تکنگاریهایی درباره "سازندگان جهان اسلام" یا "Makers of the Muslim world" است که به قلم بزرگترین متخصصان این حوزه تأليف شده و برخی مجلدات آن مانند احمد بن حنبل، مأمون، سعدی، غزالی، اخوان الصفاء و... به فارسی نیز ترجمه و منتشر شده است.
📚 پروفسور جان هوور " Jon hoover" استاد مطالعات اسلامی دانشگاه ناتینگهام انگلیس است (که احتمالا بزرگترین ابنتیمیه شناس غربی است) در این کتاب کامل اما مختصر مهمترین نقاط عطف زندگی ابن تیمیه به همراه اهم دیدگاههای دینی وی را به دقت و وسواس روایت کرده است.
📚 نقطهی قوت کتاب در رویکرد توصیفی (descriptive) آن است که مطلقا وارد حوزهی ارزشداوری نشده و صرفا کوشیده روایتی دقیق و بدون داوری را از موضوعات ارائه دهد.
📚 این کتاب به قلم مترجم پرکار اهل مصر د. عمرو بَسیونی ترجمه شده است که يد طولایی در ترجمه برخی از مهمترین و منحصربفردترین آثار حوزهی اسلامشناسی غربی دارد.
📚اشراف بسيوني بر مفاد کتاب، کاربلدی وی در حوزهی ترجمه این قبیل آثار از زبان انگلیسی و نیز مقدمهی مفیدی که بر این ترجمه نوشته، بر جذابیتهای این کتاب افزوده است.
📚 اگرچه فایل انگلیسی این کتاب پیشتر در فضای مجازی منتشر شده بود، اما انتشار ترجمهی عربی بسیار باکیفیت این کتاب، قطعا باعث میشود که آن دسته از مخاطبانی که با زبان انگلیسی آشنایی ندارند بتوانند از این ترجمه بهره ببرند.
📚 مطالعهی این اثر فاخر به عنوان مدخلی بر مطالعات ابنتیمیه را به پژوهشگران تاریخ اندیشهها در اسلام و علاقمندان حوزه مطالعات تاریخی و کلامی پیشنهاد میکنیم.
@AdnanFallahi
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️آیت الله طالقانی، سلسله جنبان اسلام سیاسی در ایران معاصر
✍به قلم: سید علی بطحائی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹نوزدهم شهریور مصادف است با چهل و چهارمین سالگرد درگذشت مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی. هر چند مشهور جریان شناسان نخستین جرقه اسلام سیاسی در ایران را حوادث پانزده خرداد ۱۳۴۲ می دانند؛ ولی نباید فراموش کرد که نخستین زندان سیاسی در ایران در دهه بیست آیت الله طالقانی است و نقش ایشان در شکل گیری اسلام سیاسی در ایران معاصر مورد بی مهری قاطبه جریان شناسان قرار گرفته است. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در مورد نقش این بنیان گذار اسلام سیاسی در ایران اسلامی معاصر خواهیم پرداخت.
🔸یکم. او نخستین زندانی سیاسی در بین روحانیت بود و از سال ۱۳۱۸ تا ۱۳۵۷ بارها زندانی، تبعید شد و به تعبیر خودش « زندان، خانه دومش بود و همیشه یک دست رختخواب آماده برای زندان در گوشه خانه اش داشت.» مهمترین علت زندانی شدن او مبارزه با «بی حجابی اجباری» در دوران رضاخان بود. ماموران حکومت اجازه نمی داند بانوان با حجاب به کوچه و خیابان بیایند. طالقانی محله قنات آباد تهران را مرکزی امن برای تردد زنان کرده بود و مأموران بخاطر همینه او جرئت زورگویی و تجاوز به بانوان عفیف را در این محله نداشتند. رژیم این امر را دهن کجی تفسیر و برای نخستین بار طالقانی در دوم بهمن ۱۳۱۸ دستگیر و روانه زندان شد.
🔹دوم: طالقانی منتقد جدی اسلام سنتی محافظه کار بود و به عبارتی طالقانی پیش قراول نضج اسلام سیاسی در ایران معاصر است. تا پیش از او، طی چند سده، «اسلام کلامی» و «اسلام فلسفی» و «اسلام عرفانی» و «اسلام فقهی فردی» رواج داشت ولی اسلام سیاسی غالبا غایب بود و غیبتش نیز احساس نمیشد. او با کلید واژه «حرکت» به وزیدن نسیم اسلام سیاسی در حوزه های سنتی کمک کرد. همه افراد یک کلید شخصیت دارند و با آن کلید، گنجینه شخصیتشان کشف می شود. کلید شخصیت طالقانی «حرکت» بود. دین برای سید محمود طالقانی بیش از آنکه چشمه معرفت باشد، سرچشمه حرکت بود. او غایت دین را تغییر می دانست نه تفسیر. وی دین را دایره المعارفی پر از مدخل های الفبایی نمی دانست و اسلام را موتور حرکت جامعه تعریف می کرد. از نظر وی، پیامبران چون فلاسفه و عالمان دانشگاهی نیستند، بلکه آنان مصلح جوامع و محرک توده ها هستند. پیامبران نیامدند بر دانسته های بشر بیافزایند و آنها آمده اند تا مسیر تاریخ و سرنوشت جوامع را اصلاح کنند.
🔸سوم: طالقانی ویژگی های متضاد را با یکدیگر جمع کرده بود. دینداری و روشنفکری، تدین و تسامح، مبارزه و مدارا و دینداری و علم گرایی در نهاد او گره خورده بود. طالقانی از نظر جریان شناسی در زمره روشنفکران دینی و از منتقدان اسلام سنتی بود. او دقیقا در مسیر پدر روشنفکری جهان اسلام سید جمال حرکت می کرد. گزافه نیست اگر وی را نسخه دوم سید جمال در دوران معاصر بدانیم. اساسا دغدغه اصلی طالقانی بسان سنتی ها اختلاف شیعه و سنی نبود؛ نزاع اصلی دنیای وی تقابل دین و بی دینی بود. وی آفت بزرگتر در جهان اسلام را نه در خرافات شیعه و نه در انحرافات اهل سنت، بلکه در الحاد و استبداد می دانست. از این رو سردمدار مخالفت با وی، نزدیکان شیخ محمود حلبی بودند و او را یک وهابی تمام عیار می خواندند.
🔹چهارم:
طالقانی نخستین مبلغ اسلام سیاسی و سرسلسله جنبش اسلام الحرکی در ایران است. وی در همه عرصه های مبارزه حضور و نخستین زندانی سیاسی روحانی بود. او تنها روحانی بود که با همه احزاب و مبارزین ارتباط و مخاطب خود را جوانان و روشنفکران قرار داده بود. طالقانی همچنین پایه گذار نهضت بازگشت به قرآن بود.
💠 النهایه:
مهمترین سرمشقی که می توان از وی برای طرفداران اسلام سیاسی معاصر الگو گرفت این است که می توان نهایت دافعه را در برابر دشمنان مردم داشت و نهایت جاذبه را در برابر دگراندیشان را با هم آمیخت و ضمن بیشترین مبارزه، بیشتر از دیگران تسامح ورزید.
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️تصویب نهایی منع استفاده از نقاب در مصر
🔹دیروز با تصویب هیئت وزیران دولت السیسی «حجاب» در تمامی مدارس مصرى اختیاری باقی ماند، ولی استفاده از نقاب و روبنده برای دختران ممنوع اعلام شد.
🔸 برخی تحلیلگران اعلام این خبر در روز آغاز سال باستانی مصری (۶۲۵۶ سالگی تمدن قبطی) را بی ارتباط ندانستند و آن را برگ برنده ناسیونالیست ها در سپهر سیاست مصر خوانده اند.
🔹علی رغم داغ بودن نزاع اسلام و ملیت در مصر، کماکان قانون اساسی مصر سکولار است و آزادیهای اساسی ازجمله حجاب اختیاری برای زنان و دختران در آن لحاظ شده است.
🔸 رضاحجازی وزیر تربیت و تعلیم مصر پس از چند ماه بحث و نزاع با شیوخ الازهر و لابی های اخوانالمسلمین برای الزام حجاب به عنوان شرط ورودی دختران به مدارس حاضر نشد و از آزادی حجاب در تمام مراکز آموزشی این کشور خبر و ممنوعیت استفاده از نقاب توسط دختران را اعلام کرد.
🔹همچنین ناسیونالیست های مصر با تصاویر بانوان باستانی مصری با پوشش مدرن از این قانون اظهار رضایت کردند.
https://news.kol7sry.news/2023/09/blog-post_79.html
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ(۱):
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J