eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.8هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
345 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
⚡️عید سعید قربان در عمان ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹 از زمان به سلطنت رسیدن هیثم بن طارق، مفتی اعظم عمان «احمد بن حمد الخلیلی» هیچ نمازی را در اعیاد فطر و قربان امامت نکرده است. 🔸هر ولایتی در عمان، برای خود مصلای مخصوص به خود را دارد و این صحنه‌های زیبا در عید قربان خلق می‌شود. عید الاضحی در عمان اوج تقاضای خرید و همانند شب و روز عید نوروز ایران است. 🔹 شهر «نزوی» مذهبی ترین شهر عمان است و مرکز اصلی فعالیت های دینی و عقیدتی اباضیان محسوب می شود و این روزها مورد توجه اهالی عمان است. 💠 منبع: مطالعات عمان https://t.me/OmanST 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️ توجه به جشن عید قربان، ظرفیت بلااستفاده شیعیان برای همگرایی با دنیای ادیان و جهان اسلام ➣ https:
⚡️جایگاه عیدین نسبت به سایر مناسبت های اسلامی ✍آیت الله شهید دکتر سید محمد بهشتی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹ما روز میلاد پیغمبر را جشن می‌گیریم، به پیغمبرمان احترام می‌گذاریم، حضرت محمد (ص) را خیلی دوست داریم، اما فراموش نکنیم که بزرگترین عید ما دو عید است؛ عید فطر و عید اضحی. 🔸میلاد پیغمبر یک حادثه‌ی تاریخی است. میلاد حضرت علی (ع) یک داستان و واقعه‌ تاریخی است. یعنی یک واقعه‌ای است که هر قدر هم زنده باشد، بالاخره مربوط به گذشته است. 🔹اما عید فطر و عید اضحی همیشه مربوط به حال و مربوط به آینده است. یعنی مسلمانان، مسائل مربوط به زمان حال و آینده را باید مقدم بر مسائل مربوط به زمان گذشته احترام بگذارند و اهمیت دهند. ولو آن حوادث گذشته حادثه‌ ی بزرگی چون بعثت پیغمبر، چون میلاد پیغمبر، چون میلاد علی، چون منصوب کردن علی به مقام ولایت و خلافت یعنی روز غدیرخم باشد. 🔸مسلمانان باید مسائل همیشه نو و صددرصد نو و صددرصد مربوط به عصر و زمان خود و زمان آینده، یعنی مسائلی که در سازندگی امت اسلام مؤثر است را بیشتر اهمیت دهند. مسئله‌ی فطر و مسئله‌ی اضحی از این قبیل است. 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️نخستین همایش ISC «غدیر در گستره تمدن و فرهنگ اسلامی با تأکید بر تاریخ و مذاهب اسلامی» به میزبانی دانشگاه ادیان و مذاهب ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان ریاست کمیسیون «غدیر در مذاهب اهل سنت» تصریح کرد: مسئله غدیر موضوع مورد اتفاق تمام مسلمانان است. مسلمانان در طول تاریخِ واقعه غدیر، سخنان پیامبر (ص) درباره حضرت امیرمؤمنان (ع) در روز غدیر را قبول داشته و اختلاف و نزاع آنها در باب محتوا، برداشت و تفسیر فریقین نسبت به حدیث غدیر است. 🔸در اصل، اختلاف درباره جملاتی است که پیامبر (ص) به کار برده و صراحتاً حضرت علی (ع) را به عنوان جانشین خود اعلام کرده و گفته است که: «علی (ع)جانشین من است». متأسفانه بسیاری از صوفیان این جانشینی را تفسیر به خلافت باطنی کرده اند. یعنی می‌گویند که پیامبر (ص) امامت باطنی را به علی داد، نه امامت ظاهری!!! اما شیعیان معتقدند که هم امامت باطنی و هم امامت ظاهری در این واقعه به حضرت علی (ع) واگذار شده است. 🔹ان شاالله در ۱۵ تیرماه جاری به میزبانی دانشگاه ادیان و مذاهب در سه کمیسیون اصلی «غدیر در مذاهب اسلامی»، «غدیر و جانشینی در فرق شیعه»، «غدیر در بستر تاریخ» و بازتاب غدیر در ادیان برگزار خواهد شد. 🔸دو مسئله مهم باعث شده که هدف ما در برگزاری این همایش کاملا شفاف باشد؛ 1⃣ مسئله اول یا هدفی که این همایش دارد این است که نشان بدهیم که حتی به اختلافی‌‌ترین مسائل نیز می‌توان به‌صورت یک مسئله وحدت‌آفرین و تقریبی نگاه کرد. مسئله غدیر یکی از احادیثی است که تفاسیر گوناگونی از آن ارائه شده و درباره آن اختلاف بسیاری وجود دارد. اما همین مطلب می‌تواند مبنای وحدت باشد. چون همه مسلمانان اصل غدیر را قبول دارند و می‌دانند که این واقعه رخ داده است و این اتفاق افتاده و واقعیت‌ها گفته شده است. پس ما می‌توانیم این وجهه تقریبی را نیز پر رنگ کنیم تا با اهداف دانشگاه ادیان و مذاهب و شیعه نیز مرتبط باشد. 2⃣ دومین مسئله اینکه برخی همیشه به دانشگاه ادیان و مذاهب اتهام می‌زدند که شیعه نیست و معنای افراطی و مخدوش از تقریب ارائه می کند و به شیعه توجهی ندارد. در دانشکده شیعه شناسی، دکتر غفوری نژاد و دیگر دوستان قدم برداشتند و این همایش را از این باب پیشنهاد دادند که بگویند خیر! اینطور نیست و دانشگاه ادیان و مذاهب در عقاید خود مصمم است و اعتقاد جدی به گفت‌وگوی ادیان و تقریب مذاهب دارد. https://urd.ac.ir/fa/55247/%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87-%D8%BA%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%DA%A9%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%82-%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%B3%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA/ 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️درباره فقه افتراضی «مرکز بین المللی اجتهاد شورایی» انگلیس ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹در روزهای اخیر به صورت گسترده پیامهایی با تأکید بر معرفی «مرکز بین المللی اجتهاد شوراییICCI» در انگلیس منتشر و با تمرکز بر اعلام نظر متفاوت آنها در برخی فتواهای خلاف مشهور، چهره ای غیر موجه از این شورا ترسیم شد. این پیامها که بعضاً از مغالطه «انگیزه و انگیخته» نیز استفاده می کردند، درصدد تخریب برخی چهره های سرشناس فقه شیعی مثل آیت الله دکتر سید مصطفی محقق داماد و استاد حیدر حب الله و.. هستند. با توجه به عدم وجود متنی معتبر به فارسی در مورد این شورا و در راستای افزایش آگاهی ها درباره این مرکز، در یادداشت ذیل به نکاتی در مورد این نهاد و مکانیزم نوپدید شورایی در فقه سنّتی شیعی اشاراتی خواهیم داشت. 1⃣ یکم: هر چند برخی درصددند از نظر جریان شناسی این شورا را به جریان دگراندیشان منتسب کنند، ولی با بررسی نظرات آنها باید آنها را به طیف سنتی های حداکثری مقاصدی منتسب کرد. این شورا در راستای تحوّل در فقه شیعی سنّتی و تکیه بر نظریه پردازی غیرفردی در فقه و با تأکید بر شورایی بودن فرایند صدور فتوا بوجود آمده است. در اساسنامه این موسسه آمده است: مکانیزم اجتهاد با رویکرد استنباط فردی و دستیابی به درک دقیق موضوعات فقهی و نظریه پردازی در احکام شرعی بسیار دشوار است. این مجموعه با نصب العین قرار دادن حدیثی از امام باقر (علیه السلام) که می فرماید: «ان حیات العلم بالنقد و الرد: همانا حیات علم با بحث و نقد پایدار می شود» شکل گرفته است. در پرتو این دیدگاه، این جریان نه تنها به بررسی پرسش‌های جدید می‌پردازد، بلکه موضوعاتی را نیز بررسی می‌کند که پیشتر در فقه سنتی به نتیجه رسیده‌اند؛ اما همچنان چالش‌های بزرگی را برای جوامع مسلمان ایجاد می‌کنند. 2⃣ دوّم: قلمرو فقه افتراضی و اظهار نظرهای این شورا دائر مدار برخی از اجماع های سست فقهی، احتیاط های واجب فقها، حیل شرعی در فقه شیعه است و عمدتا ناظر چالش های فقهی مکلفان در جوامع غربی است. ریشه های این شورا از نظر تاریخی می توان به فقه افتراضی یا ارایت بازگرداند. پاره ای از مصادیق این فتواها که عمدتا مستند به کتب دست اول فقهی از تفسیر قمی تا فتواهای شاذ سید مرتضی، وسایل الشیعه و جواهر و... عبارتند از: (۱). تفکیک حکم انواع سگ ها و صعوبت صدور حکم واحد برای انواع کلب به دلیل عدم تصریح حکم قرآن و فتواهای چندپهلوی برخی از فقهای متقدم (۲) پرتاب بدن مسلمان در شرایط خاص (بیماری واگیر دار که باعث آلودگی آب های زیرزمینی می شود) به آسمان و دفن های غیر متعارف (۳). شرط عدم مباشرت جنسی در عقد نکاح و رضایت زوجه به آمیزش در شرایط اختلاف زناشویی و خشونت خواندن این نوع جماع در فرهنگ مدرن (۴). مصافحه با نامحرم بخاطر رعایت عرف اجتماعی و مبادرت به لمس نامحرم برای پرهیز از بی احترام به فرهنگ بومی و بدون التذاذ (۵). جواز خواندن نماز به زبان بومی (۶). جواز تبدیل قربانی حج به اولویت های مورد نیاز جامعه و حل معضلات جوامع مسلمان با هزینه قربانی (۷). جواز سجده بر غیر الارض و ما ینبت منه (۸). محدود کردن دامنه حرمت موسیقی و تفکیک انواع موسیقی و عدم صدور حکم واحد برای انواع موزیک (۹). حلیت بازی با آلات قمار بدون برد و باخت (۱۰). عفو و تخفیف حکم روزه بخاطر سختی و مدت طولانی کار در ایام روزه (۱۱). جواز مصرف دارو در زمان روزه داری و عدم بطلان صوم به دلیل مصرف صرفا دارو (۱۲). جواز روزه عاشورا بخاطر تقرب به خدا و نه به جهت همراهی با شادی تاریخی بنی امیه. همچنین جواز روزه عاشورا بخاطر پرهیز از نزاعهای خانوادگی در خانواده هایی که افراد خانواده از مذاهب اسلامی مختلف هستند و... 3⃣سوم: صحنه گردان این اجتهاد شورایی به مرکزیت «موسسه المهدی» با محوریت عارف عبدالحسین و حمایت دانشگاه بیرمنگام است. هر چند در پروپوزال این مؤسسه نام اساتیدی همچون آیت الله محقق داماد و استاد حیدر حب الله به چشم می خورد، ولی با فحصی که ما در رزومه علمی این بزرگان کردیم، چنین ارتباطی وجود نداشت. عمده معرفی بزرگان در این سایت از فیسبوک شخصی آمده است و هیچ تأیید رسمی از بزرگان در مورد همکاری با این مرکز وجود ندارد. هر چند شواهدی غیر رسمی از برگزاری جلسات مجازی با حضور برخی از این بزرگان یافتیم. 🔹چهارم: پیشنهادهای فتوایی که در این شورا به‌عنوان صرفا راهنماهای فتوا منتشر می‌شوند، هیچ بار فتوایی ندارند و فاقد تأیید و مهر فتوای مجتهدین هستند و صرفا در حد یک پیشنهاد هستند. این پیشنهادات، مکلفان را قادر می سازد تا درک بهتری از فرآیند هر موضوع حساس فقهی پیدا و اطلاعاتی از پیشینه هر فتوا را به دست آورده تا بتوانند در موضوعات اختلافی تصمیمی آگاهانه تر بگیرند و مکلفان مختارند که پیشنهادات این مرکز را بپذیرند یا آنها رد کنند. ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair
مسلمنا muslimnair
⚡️مدرنیته ستیزی اردوغان با نسخه سنت‌گرایی سید حسین نصر ✍ به قلم: سید علی بطحائی ➣ https://eitaa.co
⚡️نزدیک شدن ترکیه به نو عثمانی گری با نسخه صوفیانه کالین - نصر ✍به قلم: سید نیما موسوی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹مهمترین انتصاب اردوغان پس از پیروزی مجدد در انتخابات؛ نصب ابراهیم کالین در رأس هرم قدرت دستگاه امنیتی ترکیه (میت) بود. سالها هاکان فیدان (وزیر خارجه فعلی) در این پست ایفای نقش میکرد. ابراهیم کالین نیز، پیشتر سخنگوی دولت اردوغان بود. 🔸کالین از حدود دو دهه پیش بنیانگذار اندیشکده SETA بود. SETA در رسانه های ترکیه بعنوان اتاق فکر «حزب عدالت و توسعه» محسوب می شود. وی از طریق همین اندیشکده، وارد دولت شد و ضمن مدیریت دیپلماسی عمومی در دولت اردوغان به نائب رییسی شورای امنیتی ترکیه رسید. 🔹 کالین موازی با مشاغل سیاسی و امنیتی خود، یک فرد صوفی مسلک است که تحصیلات خود را در زمینه فلسفه اسلامی زیر نظر سیدحسین نصر در دانشگاه جرج واشنگتن به پایان رساند و از دوستداران پر و پاقرص سعید نورسی است. در موسیقی نیز وی به ساز باقلاما که ساز دراویش ترک است تسلط دارد و آثاری نیز در زمینه موسیقی از وی منتشر شده است. 🔸ورود کالین به رأس دستگاه امنیتی و بکارگیری شبکه تصوف در دستگاه امنیتی ترکیه درست در برابر کمالیست ها و گولنیست هاست. آتاتورک شبکه‌‌ تصوف در آناتولی را نابود کرد و بسیاری از خانقاه های ترکیه را با خاک یکسان کرد. 🔹با توجه به اینکه شبکه تصوف عنصر اصلی قدرت در دوره عثمانی را تشکیل می‌داد، حال کالین با تقویت شبکه تصوف به رأس دستگاه حکمرانی به معنی تضعیف  کمالیسم در جمهوری ترکیه می‌باشد. 🔸 از یکسو بازگشایی مسجد ایاصوفیه پس از چند دهه تعطیلی، بازآفرینی نقش اردوغان در قامت سلطان محمد فاتح را روشن و حال بازگشت حلقه تصوف به رأس دستگاه حکمرانی موجب بازآفرینی عثمانی گری می‌باشد. نکته مهم اینجاست که اردوغان در دو مقطع ۲۰۰۸ و ۲۰۱۶ شبکه کمالیستها و گولنیستها را از دستگاه امنیتی، قضایی و ارتش قلع و قوت کرد، تا جاییکه کمالیستهای CHP برای حفظ حیات سیاسی به نقطه مقابل فلسفه وجودی خود یعنی همسویی با کردها رسیدند. از این جهت، انتصاب کالین عملا اردوغان را به احیای عصر عثمانی جدید می‌رساند. 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J