✍🏼تحلیل جامعه شناختی پیاده روی اربعین با تاکید بر بعد مردمی(فرصتها،چالشها)
📕کارشناسی ارشد 1396
👨🏻🎨پدیدآور: ماجد منابی استاد راهنما: حسن خیری
✅جامعه المصطفی العالمیه، موسسه آموزش عالی علوم انسانی
#چکیده
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
اربعین حسینی، از دیرباز، بخش مهم و ناگسستنی از فرهنگ عمومی ما شیعیان بوده، و نزد توده مردم، از جایگاه ویژه و بدلناپذیر برخوردار است. از همین رو انجام دادن پژوهش درباره مسائل جامعهشناختی آن و همچنین ابعاد مختلف و تأثیرگذار این حماسه، به ویژه بُعد مردمی آن، بسیار امری مهم و ضروری است. این حرکت عظیم انسانی نه جنبشی است بر مبنای عقلانیت ابزاری، که انسانها در آن، براساس محاسبه سود و زیان مادی به کنشگری بپردازند، و نه حرکتی است تودهوار و بیهدف و مبتنی بر احساس صرف، و نه حرکتی ناشی از تضادهای طبقاتی، بلکه خیزشی است جهانی برای پاسخ به ندای فطری، خداجویی و حقطلبی، بر پایه بلندترین حد شور و عواطف و در اوج قله عقلانیت انسانی. ما در اربعین حسینی از طرفی با کنشگران مواجه هستیم که رفتار و عمل آنها مهم است؛ و از طرفی دیگر با یک ساختاری دارای مقطع زمانی خاص، مکانِ مشخص، حال و هوای ویژه، ارزشها، نمادها، و باورهای خاص که همگی بیرونی و عینی هستند. توقعها از این کنش در ساختار دو گونه اتفاق است: اول، انسجام و همبستگی به عنوان یکی از مصادیق فرصتها، دوم، توجه به چالشها و تضادها و کشمکش-ها. در مسیر پیش رو برای انجام دادن این تحقیق، از یک طرف تلفیق کنشگرایی، عاملگرایی و ساختارگرایی را داریم، و از طرفی دیگر به لحاظ این فرایند تضادگرایی هم دیده می شود.. این تحقیق دنبال این هست که، پیادهروی اربعین، چه فرصتهایی را از نظر نماد، اعتقادات، بعد مناسکی و بعد کنشی و احساسی به دنبال دارد، و همچنین در این مسیر چه چالشهایی پیش روی هست. و در ادامه زمینهسازی برای ایجاد سیاستهای لازم در تقویت فرصتهای ایجاد شده توسط بُعد مردمی پیادهروی اربعین و کمکردن چالشها و تهدیدهای پیش روی این ساختار را بحث می کند.
💯دانلود👇🏻
https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/aab6107234279c61d080e67c90065d35
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@myganj✍🏼
هدایت شده از Imanifar
6.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هر چه داشتی در رختکن حمام جا گذاشتی
فتحعلی شاه و میرزای قمی به حمام رفتند، فتحعلی شاه که کم مانده بود به ریشش هم طلا و جواهر آویزان کند، وقتی طلا و جواهر و لباس های خود را کنده و داخل حمام می شود،
در خزانه حمام میرزا قمی می گوید:
بسم الله حالا بگو ببینم بین من و تو فرقی هست؟ هرچه داشتی در رختکن حمام درآوردی و آمدی.
"وَ كُلُّهُمْ آتيهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَرْداً " (مریم: 95) خداوند می فرماید: همه تان روز قیامت به تنهایی خواهید آمد.
میرزا به فتحعلی شاه گفت:
تو هر چه داشتی درآوردی و من هر چه داشتم با خود به حمام آوردم.
بنده عرض می کنم منظور میرزا این بود که آنچه من داشتم یعنی #علم و ادب و فضل همه را با خود آورده ام برعکس تو که همه داشته هایت را جا گذاشته و آمده ای.
#ارزش_علم
@myganj
با عرض سلام وادب
و عرض تسلیت ایام شهادت حضرت محمد صلی الله علیه و آله
و امام حسن علیه السلام و امام رضا علیه السلام
سلوک بندگی - یادداشتی از استاد رسول جعفریان درباره پدر استاد احمد عابدی
http://mohiti1360.mihanblog.com/post/273
به مطالعه هم علاقه مند بود.
عصر ها در خانه، یکسره اهل #مطالعه می کرد و غالبا با کتابهای مجلسی محشور بود.
غالبا اطلاعاتی را که از منبرها بدست می آورد، با این کتابها مقایسه می کرد.
به بسیاری از کتابها حاشیه زده و نوشته که مثلا این مطلب را فلان منبری این طور نوشت و این جا این طور است.
احمد آقا نکته جالبی هم در باره کمک وی به کتابخانه مرعشی گفت:
در قم به آیت الله مرعشی بیش از همه علاقه داشت و شاید بیش از صد بار پدرم پول به من داد که اینها را ببر به آقای مرعشی بده تا برای کتابخانه هزینه کند.
یک بار هم بخشی از زیور و زینت مادر را داد که برای کتابخانه به ایشان بدهم.
28صفر سالگرد درگذشت مرد خدا حاجی عباسقلی عابدی پدر حضرت استاد #احمد_عابدی حفظه الله را تسلیت عرض میکنم
لطفاً اینجا👇کلیک کنید
http://iporse.ir/27738
شادی روح آن مرحوم صلوات
@myganj
سکنا یا اُنس گرفتن مردان به زنان در قرآن و حدیث با رویکرد ریشهشناسی.pdf
863.7K
#معرفی_مقاله
🌀 مقاله: سکنا یا اُنس گرفتن مردان به زنان در قرآن و حدیث با رویکرد ریشهشناسی
#چکیده
🔹سکنا یا انس گرفتن مردان به زنان در قرآن کریم و احادیث بارها گوشزد شده است، ولی فهم این آموزه، نهتنها امروز که در سدههای متقدم نیز با ابهاماتی نزد مفسران و شارحان حدیث روبهرو بوده است.
🔹امروز هم برای مخاطبان حاضر این پرسش در میان است که در این نصوص سخن از چه نوع نسبتی میان مردان با زنان است و محتوای این نصوص تا چه اندازه به استوارسازی مبانی خانواده و تا چه اندازه به لذتجویی مردان مربوط میشود و چرا گرانیگاه این نسبت زنان است.
🔹در مقاله ی حاضر کوشش شده است تا با ریشهشناسی و استفاده از روشهای زبانشناسی تاریخی به تحلیل آیات و احادیث مربوط پرداخته شود و در موارد نیاز از مطالعات تطبیقی متون ادیان نیز استفاده شده است.
🔹بهعنوان دستاورد پژوهش میتوان گفت: آموزه ی قرآنی سکنا، کاملاً ناظر به استوارسازی مبانی خانواده است و آموزه ی انس در احادیث، یا برآمده از آن است که ماده ی قرآنی «س ک ن» به ماده ی «ا ن س» نقل به معنا شده و تحولات اجتماعی به موازات تحولات زبانی مسیر این آموزه را تغییر داده است؛ یا به موازات آموزه ی قرآنی سکنا، نسبت انس میان مرد و زن بهعنوان یک آموزه ی دیرین در ادیان ابراهیمی و نه تفسیر سکنا، در روایات اسلامی مطرح گشته است.
🌀 منبع: مجلهی پژوهشنامه ی تفسیر و زبان قرآن؛ دوره ی 8، شماره ی 2 - شماره ی پیاپی 16؛ بهار و تابستان 1399.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
@myganj✍🏼