🔵 مؤلفه های سبک زندگی دینی
مؤلفههای سبک زندگی دینی مجموعهای از اصول و ارزشهایی است که فرد را به سوی یک زندگی متعادل و هماهنگ با آموزههای دینی و معنوی هدایت میکند. این مؤلفهها هم در رفتارهای فردی و هم در ارتباطات اجتماعی تأثیرگذار هستند و در زندگی فردی و اجتماعی نقش مهمی ایفا میکنند. در ادامه هر یک از این مؤلفهها با توضیح مختصری بیان میشود:
1. توحید و خداشناسی: توحید به معنای باور به یگانگی خداوند است. این مؤلفه باعث میشود که فرد تمام تصمیمات و اعمال خود را بر اساس اراده و رضایت خداوند تنظیم کند و به دستورات الهی پایبند باشد.
2. عبادت و بندگی: انجام اعمال عبادی مانند نماز، روزه، حج و زکات از وظایف اصلی هر مسلمان است. این عبادات نهتنها تقرب به خدا را تقویت میکنند، بلکه آرامش روحی و معنوی را در فرد ایجاد مینمایند.
3. اخلاق و رفتار نیکو: رفتارهای اخلاقی مانند صداقت، امانتداری، احترام به دیگران و کمک به همنوع از مهمترین اصول دین اسلام است. رعایت این اصول باعث بهبود روابط اجتماعی و ایجاد همبستگی در جامعه میشود.
4. عدالت اجتماعی: اسلام بر اهمیت عدالت تأکید دارد. اجرای عدالت در سطح جامعه به معنای توزیع عادلانه منابع و فرصتها است. همچنین حمایت از مستضعفان و کمک به نیازمندان از وظایف دینی و اخلاقی هر فرد است.
5. مسئولیتپذیری و تعهد: در سبک زندگی دینی، فرد موظف است به تعهدات خود در برابر خانواده، جامعه و حتی طبیعت پایبند باشد. این مؤلفه به مسئولیتپذیری در قبال دیگران تأکید دارد.
6. تقوا و خودکنترلی: تقوا به معنای حفظ خود از گناهان و عمل به دستورات دینی است. خودکنترلی و پرهیز از اعمال ناپسند از جمله مواردی است که در زندگی دینی بسیار مورد توجه قرار دارد و به پاکی روح و جسم کمک میکند.
7. علمآموزی و تفکر: اسلام بر اهمیت علم و دانش تأکید ویژهای دارد. علمآموزی و تفکر منطقی از ویژگیهای یک زندگی دینی است که به رشد فردی و پیشرفت جامعه کمک میکند.
8. رعایت حقوق دیگران: احترام به حقوق دیگران از مهمترین مؤلفههای زندگی دینی است. این شامل حقوق خانواده، همسایگان، و جامعه میشود و رعایت آن باعث ایجاد نظم و همزیستی مسالمتآمیز میگردد.
9. سبک معیشتی ساده و حلال: زندگی دینی بر پایه سادگی و دوری از اسراف بنا شده است. کسب روزی حلال و رعایت اعتدال در مصرف از وظایف هر مسلمانی است که به زندگی سالم و پاک کمک میکند.
10. صبر و شکیبایی: صبر در برابر مشکلات و سختیها از ویژگیهای یک فرد مؤمن است. این مؤلفه باعث تقویت ایمان و اعتماد به حکمت الهی میشود و به فرد کمک میکند در مواجهه با مشکلات زندگی پایدار و مقاوم باشد.
✅ این مؤلفهها به فرد کمک میکنند تا زندگیاش را بر اساس اصول دینی بهگونهای تنظیم کند که نهتنها به آرامش و تعادل شخصی دست یابد، بلکه تأثیر مثبتی بر جامعه پیرامون خود نیز داشته باشد.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 قطرههای زندگی را هدر ندهید : با شیلنگهای مسئولیت، آیندهای پرآب بسازیم
بانوانی که با دستان پرتوان خود، شیلنگ به دست، فرشهای رنگارنگ و دیوارهای خانه و جلوی درب منزل را شستوشو میدهند و آقایانی که با عشق و دقت، خودروهای خود را درخشان و براق میکنند، لحظهای درنگ کنید...
آب، این گوهر بیبدیل زندگی، کمیابتر از آن است که بیتفاوت از کنارش بگذریم. هر قطرهای که از شیلنگ شما میچکد، یادآور نعمت گرانبهایی است که شاید فردا، برای ما و آیندگانمان نایاب باشد.
بیایید دمی درنگ کنیم، بیجهت آب را هدر ندهیم و این سرمایهی زیستی را با دستانی مسئولیتپذیر پاس بداریم. امروز، فرصت ماست تا فردای روشنتری برای فرزندانمان به ارمغان بیاوریم.
آب کم است، اسراف و تبذیر نکنیم؛ با هم برای جهانی سبزتر و آیندهای پرآبتر تلاش کنیم.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 ثِقل سامعه
#این_پیام_باز_نشر_می_باشد
ثقل سامعه یا سنگینی گوش به دو معناست: یکی از جنبه جسمانی، که در آن گوشهای فرد به علت پیری یا عوامل دیگر نمیتواند صداها را به درستی بشنود و اختلال شنوایی پیدا میکند، و دیگری از جنبه مسئولیتی، که به معنای ناتوانی فرد در شنیدن و توجه به مسائل مهم است.
وقتی فردی مسئول و پیشرو در جامعه است، باید از «ثقل سامعه» به دور باشد و به «سهل سامعه» متصف شود. یعنی باید به نامهها، درد دلهای مردم، و واقعیات جامعه توجه کند و نقدهای دلسوزانه را با گشادهرویی بشنود. او باید به شنوایی خود به عنوان بخشی از رسالت اجتماعیاش توجه داشته باشد، مشابه نبی مکرم اسلام که به خاطر گوش شنوایش به «أذن» ملقب شدند.
قرآن کریم کسانی که از «ثقل سامعه» رنج میبرند و نمیشنوند را بدتر از حیوانات میداند، زیرا این افراد غافلند و به جامعه خود هیچ سودی نمیرسانند.
متأسفانه در جامعه ما، شاهد این هستیم که برخی از رؤسا به معنای واقعی گوش شنوایی ندارند و واقعیتها را نمیشنوند. آنها با غرور و تبختر به مسئولیتهایشان نگاه میکنند و به سیره نبی مکرم عمل نمیکنند.
امید است مسئولین ما با تمرین و ممارست ظرفیت شنیداری خود را بالا ببرند و حتی نظرات نامربوط و نقدها را نیز با سعه صدر بشنوند تا به سرانجامهای مثبت و موفقیتهای بزرگ دست یابند.
✍ موسی آقایاری... 1399/3/7
🆔 @Myidea
🔵 پیام به رزمایش بزرگ استان زنجان
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و احترام به تمامی فرماندهان، رزمندگان و شرکتکنندگان در رزمایش بزرگ استان زنجان
این رزمایش فرصتی است طلایی برای تجلی همدلی، اتحاد و همافزایی در راستای تقویت آمادگی و مهارتهای نظامی و دفاعی. حضور شما در این برنامه نشاندهنده عزم راسخ و اراده استوار شما در پاسداری از امنیت و تمامیت ارضی کشور عزیزمان ایران است.
همچنان که در قرآن کریم آمده است: و أعدوا لهم ما استطعتم من قوة (انفال: 60)، ما موظفیم که با تجهیز خود به علم، مهارت و آمادگی، در برابر هر تهدیدی ایستادگی کنیم. این رزمایش نمادی از همت و غیرت شماست و به یقین گامی مؤثر در راستای تقویت توانمندیهای دفاعی و امنیتی ما خواهد بود.
باشد که این رویداد نهتنها تمرینی برای آمادگیهای نظامی ، بلکه فرصتی برای تقویت روحیه همکاری و همیاری در میان هموطنان، و ایجاد دوستیهای عمیق بین رزمندگان باشد. امیدواریم که با بهرهگیری از این تجربه، دانش و توانمندیهای خود را افزایش دهیم و با اتحاد، به سوی آیندهای درخشان گام برداریم.
از زحمات و تلاشهای برگزارکنندگان و دستاندرکاران این رزمایش صمیمانه تقدیر و تشکر کرده و آرزومند موفقیت و سربلندی آنها هستم.
با امید به پیروزی و پیشرفت روزافزون
سربازان و رزمندگان
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 با خداحافظی آیتالله خاتمی ؛ چشمانتظار طلوع امام جمعهای جدید در افق شور و شعور حسینی
با خداحافظی آیتالله خاتمی از جایگاه معنوی مقام امام جمعه زنجان، بار دیگر دلهای مردم مؤمن و انقلابی این شهر به دریای شور و شعور حسینی متصل شده و نگاهها به سوی رهبر فرزانه انقلاب دوخته شده است. در این روزها که عطر ایمان و ولایت در فضای زنجان پیچیده است، انتظار شیرین معرفی امام جمعهای جدید، همچون خورشیدی تابان در افق دلهای این مردم ولایتمدار، شعلهور است.
امامی که در اوصاف او باید گفت: او باید همچون پدری مهربان و دلسوز، همواره در کنار مردم باشد و دردها و مشکلات آنها را بهخوبی درک کند. خطیب جمعه باید بهمانند سنگری مستحکم، حافظ آرمانهای انقلاب و ارزشهای اسلامی بوده و در مسیر تعالی اخلاقی و معنوی جامعه گام بردارد. حکمت و دانش او، از چشمهسار دین الهام گیرد و کلام او، بذرهای امید و ایمان را در دلها بنشاند.
این امام، باید نهتنها راهنمایی برای حرکتهای اجتماعی و سیاسی مردم باشد، بلکه مرهمی بر دردهای آنان در برابر چالشها و مشکلات زندگی روزمره نیز باشد. انتخابی که قطعاً با هدایت و نور حکیمانه مقام معظم رهبری، آغازی خواهد بود بر فصل جدیدی از شکوفایی معنوی و اجتماعی در این شهر پرتلاش و خداجوی.
✅ در خاتمه، وظیفه خود میدانم با خلوص قلب و نهایت ارادت، از عالم ربانی و روحانی بصیر، حضرت آیتالله خاتمی (زید عزه) تقدیر و تشکر ویژه نمایم. ایشان در سالیان متمادی در سنگر خطیر امامت جمعه زنجان، با درایتی ژرف و هوشیاری بیبدیل، همچون سربازی مخلص و جانبرکف، پاسدار آرمانهای والای انقلاب شکوهمند اسلامی و مدافع ارزشهای متعالی آن بودهاند. بیتردید، حضور استوار و بصیرت نافذ ایشان همواره چراغ راه حقجویان و مایه دلگرمی مؤمنان و انقلابیون بوده و هست.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 امامان جمعه، صدای مردم یا فقط تریبون برای استکبار!؟
ضرورت پرداختن به مشکلات ملموس شهری و جوانان در تریبونهای نماز جمعه
در این نقد با نگاهی دلسوزانه و انقلابی، شایسته است به این نکته اساسی اشاره کنیم که وظیفه امامان محترم جمعه تنها معطوف به پرداختن به مسائل کلان ملی و جهانی نیست. بیتردید، اهمیت پرداختن به موضوعاتی همچون استکبار جهانی، دفاع از آرمانهای انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت برای همگان روشن است؛ اما آیا نباید مسائل حیاتی و ملموستر زندگی روزمره مردم، همچون بحران مسکن، بیکاری و تأخیر در ازدواج جوانان که در شهرستانها و نقاط محروم بیش از هر جا مشهود است، در صدر اولویتهای این تریبونهای مردمی قرار گیرد؟
امامان جمعه، بهعنوان نمایندگان و صدای ملت، موظفند که نه تنها دغدغههای کلان ملی، بلکه مشکلات روزمره و ملموس مردمی که به آنها اعتماد کردهاند را نیز با صدای رسا بیان کنند. تمرکز بیش از حد بر مسائل بینالمللی، هرچند ضروری، ممکن است به نوعی غفلت از مشکلات واقعی و جاری در زندگی روزمره مردم شهرستانها و مناطق کمبرخوردار منجر شود.
شهرستانهای کوچک، امروز با چالشهای متعددی همچون کمبود مسکن، نرخ بالای بیکاری و مشکلات جوانان در زمینه ازدواج و..... مواجهاند که نیازمند توجه و پیگیری مستمر از سوی مسئولین محلی و امامان جمعه است. امامان جمعه نباید تنها به مسائل کلان و ملی بپردازند، بلکه لازم است با آگاهی و دلسوزی، این مشکلات شهری و انسانی را به مسئولین گوشزد کنند و از آنان مطالبهگری نمایند.
حال این پرسش مطرح است: آیا مسئولان محلی نظیر فرمانداران، شهرداران و اعضای شوراهای شهر و.... به وظایف خود در قبال این مشکلات عمل میکنند؟ اگر پاسخ منفی است، نقش امامان جمعه در نقد عملکرد آنها چیست؟ امامان جمعه باید در تریبونهای خود با شفافیت و صداقت، مشکلات مردم را طرح کرده و مسئولان را به پاسخگویی دعوت کنند. ملت ما بهحق انتظار عدالت و پاسخگویی دارند، نه اینکه برخی مسئولان با دو رویی در گفتار و عمل، وظایف خود را نادیده بگیرند.
✅ بدین ترتیب، امامان جمعه نیز باید با نگاه دقیقتر و مسئولانهتر، همانطور که به مسائل کلان میپردازند، دغدغههای کوچک ولی اساسی زندگی مردم عادی را در اولویت قرار دهند و برای حل آنها بدون رودربایستی مطالبهگری کنند.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 شبی که آسمان و زمین در تبریک ستارگان هدایت غرق شدند : میلاد پیامبر رحمت و امام علم و فضیلت
در میان نورهای درخشان آسمان و زمین، در شبی که ملائک به هم تبریک میگویند و درهای رحمت الهی به روی بندگان گشوده میشود، شبی که زمین و آسمان به یکدیگر پیوسته و جهان در آغوش خیر و برکت غوطهور است، ستارگان هدایت بر این عالم فروتابیدند. این شب بزرگ، شب میلاد دو گوهر پاک و پرنور است؛ پیامبر رحمت، حضرت محمد مصطفی (ص)، و امام جعفر صادق (ع)، چراغهای هدایت در ظلمات جهل و نادانی.
ولادت پیامبر اسلام (ص)، آغازگر عصر نوینی از معرفت، محبت و عدالت بود. او آمد تا زمین را از گمراهی نجات دهد و دلهای مشتاق را به سوی حق و حقیقت هدایت کند. او پیامآور یکتاپرستی و رسالت مهر و رحمت بود، پیامبری که با قدمهایش، قلبها آرام گرفت و با سخنانش، جانها به سوی نور خداوند هدایت شد. او مردی بود که در مکه متولد شد اما ندای رحمت و محبتش به همه عالم رسید. رسول خدا (ص) با اخلاق کریمانهاش، انسانها را به سوی بهترینهای زندگی فرا خواند؛ به سوی عدالت، محبت، بخشش و برادری. او که به عنوان رحمة للعالمین شناخته شد، نه تنها برای مسلمانان، بلکه برای همه انسانها منبعی از محبت و رحمت شد.
در کنار این ولادت مبارک، تولد امام جعفر صادق (ع)، دیگر ستاره آسمان علم و معرفت، جهان را به نوری دیگر منور ساخت. او که وارث دانش نبوی و علوی بود، در زمان خود نه تنها معلم بزرگ اسلام، بلکه مرجعی برای تمام جویندگان حقیقت و دانش بود. امام صادق (ع) با علم بیکران خود، راههای هدایت و فلاح را برای انسانها هموار کرد. او در زمانی به دنیا آمد که جامعه اسلامی نیازمند رهبر و معلمی بود تا مسیرهای گم شده در میان طوفانهای اختلاف و جهل را باز یابد. امام جعفر صادق (ع) همچون چراغی روشن در ظلمتها، با روشنگریهای خود راههای رسیدن به حق و حقیقت را برای انسانها نمایان کرد.
این دو بزرگوار، هر دو تجلیگر مهربانی و دانش الهی بودند. حضرت محمد (ص) با رسالت جهانی خود و امام جعفر صادق (ع) با بسط و توسعه علوم اسلامی، بنیانگذار تمدن عظیم اسلامی بودند. در شب میلادشان، آسمان و زمین به یکدیگر تبریک میگویند و فرشتگان خداوند در ستایش این دو گوهر پاک به سجده فرو میآیند.
✅ این شب مبارک، فرصتی است تا ما نیز به یاد پیامبر رحمت و امام علم و فضیلت، خود را به حقیقت و معرفت نزدیک کنیم. بیایید با الهام از سیره این دو بزرگوار، در مسیر عدالت، علم، و محبت گام برداریم.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 فعالیت های فرهنگی پیامبر گرامی اسلام
پیامبر گرامی اسلام (ص) در طول زندگی خود نقش بسیار مهمی در ترویج فرهنگ اسلامی و ایجاد تغییرات عمیق فرهنگی در جامعه عرب جاهلی داشت. او با استفاده از آموزههای اسلام، ارزشهای انسانی و اجتماعی جدیدی را به جامعه معرفی کرد و فرهنگهای نادرست و جاهلی را اصلاح نمود. نمونههایی از اقدامات فرهنگی ایشان عبارتند از:
1. ترویج علم و دانش: پیامبر (ص) همواره به اهمیت علم و دانش تأکید میکردند و مسلمانان را به یادگیری ترغیب مینمودند. حدیث معروف ایشان "طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه" نشان از اهمیت علم در فرهنگ اسلامی دارد.
2. مبارزه با تبعیض و نژادپرستی: پیامبر اسلام بر برابری انسانها بدون توجه به نژاد، جنسیت یا طبقه اجتماعی تأکید داشتند. ایشان در خطبه حجة الوداع فرمودند: هیچ برتریای برای عرب بر عجم و عجم بر عرب نیست، مگر به تقوا.
3. حمایت از حقوق زنان: پیامبر اسلام (ص) با ترویج حقوق زنان و اصلاح نابرابریهای موجود در جامعه جاهلی، جایگاه و ارزش زن را ارتقا بخشیدند. از جمله این کارها، منع زنده به گور کردن دختران و ترویج حقوق زنان در ازدواج، ارث و مالکیت بود.
4. تشویق به صلح و همزیستی مسالمتآمیز: پیامبر (ص) به دنبال برقراری صلح و همزیستی میان اقوام و قبایل مختلف بودند. پیمانهای صلح مانند پیمان حدیبیه و همکاری با دیگر ادیان و قبایل در مدینه (پیمان مدینه) نمونههایی از تلاشهای ایشان در این زمینه است.
5. ایجاد اخلاق و رفتار اسلامی: پیامبر (ص) با تأکید بر اخلاق نیکو، مانند صداقت، مهربانی، وفاداری، عفو و بخشش، به تربیت فردی و اجتماعی مسلمانان کمک کردند. ایشان در حدیثی فرمودند: من برای کامل کردن مکارم اخلاق مبعوث شدم.
✅ این اقدامات فرهنگی پیامبر اسلام (ص) نه تنها جامعه آن زمان را متحول کرد، بلکه بنیانی شد برای ایجاد تمدنی بزرگ و پیشرفت فرهنگی در سراسر جهان اسلام.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 فعالیت های اقتصاد پیامبر گرامی اسلام
پیامبر گرامی اسلام (ص) علاوه بر اصلاحات فرهنگی و اجتماعی، در حوزه اقتصاد نیز اصلاحات بنیادینی انجام دادند که تأثیرات عمیقی بر جامعه اسلامی و توسعه اقتصادی آن داشت. اقدامات اقتصادی ایشان بر مبنای عدالت، مساوات و حمایت از اقشار ضعیف و آسیبپذیر بود. در ادامه، به برخی از کارهای اقتصادی پیامبر (ص) اشاره میکنم :
1. ممنوعیت ربا:
یکی از مهمترین اصلاحات اقتصادی پیامبر اسلام (ص) ممنوعیت ربا بود. ربا یا بهرهگیری از وامهای سودی در جامعه جاهلی بسیار رایج بود و باعث ظلم به افراد فقیر و ناتوان میشد. پیامبر (ص) ربا را ممنوع کرد و تأکید داشت که نباید بر پایه استثمار و بهرهکشی از دیگران، سود کسب شود. در قرآن کریم نیز آیههای متعددی درباره ممنوعیت ربا آمده است، از جمله در سوره بقره، آیه 275: اللَّهُ أَحَلَّ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا.
2. تشویق به کار و تولید:
پیامبر اسلام (ص) کار و تلاش اقتصادی را به عنوان یک ارزش بزرگ معرفی کردند. ایشان به مسلمانان توصیه میکردند که برای تأمین نیازهای خود تلاش کنند و به کارهای مفید و تولیدی بپردازند. پیامبر (ص) فرمودند: بهترین غذا، غذایی است که از دسترنج خودت به دست آمده باشد.
3. توزیع عادلانه ثروت:
یکی دیگر از اصلاحات اقتصادی پیامبر (ص) توجه به توزیع عادلانه ثروت بود. پیامبر (ص) با استفاده از نظام زکات و صدقه، ثروت را به صورت عادلانه در جامعه توزیع کردند. زکات به عنوان یکی از ارکان اسلام، ابزاری برای کمک به نیازمندان و کاهش فاصله طبقاتی بود.
4. ایجاد بازار اسلامی (بازار مدینه):
پیامبر (ص) پس از هجرت به مدینه، یک بازار مستقل اسلامی را تأسیس کردند که به دور از انحصارگرایی و ظلم بود. این بازار بر اساس اصول اسلامی همچون صداقت در معاملات، انصاف و جلوگیری از احتکار و تقلب اداره میشد. پیامبر (ص) خود بر بازار نظارت داشتند تا مطمئن شوند که قوانین اسلامی رعایت میشود و عدل و انصاف در معاملات جاری است.
5. تقویت همبستگی اقتصادی (نظام مواخات):
پس از هجرت به مدینه، پیامبر (ص) با ایجاد نظام مواخات بین مهاجران و انصار، همبستگی اقتصادی را تقویت کردند. این نظام به معنای برادری میان مهاجران (که از مکه به مدینه آمده بودند) و انصار (ساکنان مدینه) بود تا از نظر مالی و اقتصادی از یکدیگر حمایت کنند و مهاجران بتوانند به لحاظ اقتصادی خودکفا شوند.
6. حمایت از حقوق کارگران:
پیامبر اسلام (ص) به حقوق کارگران توجه ویژهای داشتند و تأکید میکردند که کارفرمایان باید به کارگران خود حقوق مناسب و بهموقع بدهند. ایشان در حدیثی فرمودند: حق کارگر را پیش از آنکه عرقش خشک شود، بدهید.
✅ اینها نشان میدهد که پیامبر اسلام (ص) به دنبال ایجاد یک نظام اقتصادی عدالتمحور و پایدار بودند که در آن همه افراد جامعه، حتی نیازمندان و ضعیفان، از حقوق اقتصادی برخوردار باشند و جامعه بر پایه انصاف و برابری اقتصادی بنا شود.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 فعالیت های سیاسی پیامبر اسلام
فعالیتهای سیاسی پیامبر اسلام (ص) نقش مهمی در تثبیت و گسترش اسلام و همچنین ایجاد یک نظام سیاسی و اجتماعی پایدار داشت. ایشان با تکیه بر اصول عدالت، صلح، همزیستی و تقوا، تحولات عمدهای در جامعه عرب جاهلی و فراتر از آن ایجاد کردند. در زیر به برخی از فعالیتهای سیاسی مهم پیامبر اسلام (ص) اشاره میشود :
1. ایجاد پیمان مدینه (میثاق مدینه)
یکی از مهمترین فعالیتهای سیاسی پیامبر اسلام (ص)، تأسیس پیمان مدینه بود. پس از هجرت به مدینه، پیامبر (ص) میان مهاجران، انصار و دیگر اقوام و قبایل موجود در مدینه (از جمله یهودیان) پیمانی برقرار کرد که اصول اساسی زندگی مشترک و همزیستی مسالمتآمیز را تبیین میکرد. این پیمان، به عنوان اولین قانون اساسی مکتوب در تاریخ بشریت شناخته میشود و بر اصولی چون عدالت، حقوق اقلیتها و همزیستی صلحآمیز تأکید داشت.
2. هجرت به مدینه و تشکیل دولت اسلامی
هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه نقطه عطفی در فعالیتهای سیاسی ایشان بود. با ورود به مدینه، ایشان اولین دولت اسلامی را تأسیس کردند که بر پایه قوانین اسلامی و رهبری دینی شکل گرفت. پیامبر اسلام (ص) به عنوان رهبر دینی و سیاسی، اداره جامعه اسلامی را بر عهده گرفتند و احکام و قوانین اسلام را به عنوان اصول اداره دولت معرفی کردند.
3. صلح حدیبیه
یکی دیگر از فعالیتهای مهم سیاسی پیامبر (ص)، صلح حدیبیه بود. در سال ششم هجری، پیامبر (ص) با قریش مکه پیمان صلحی را به امضا رساندند که به مدت ده سال صلح و آتشبس را تضمین میکرد. این پیمان به مسلمانان فرصت داد تا با آرامش بیشتر به تبلیغ و گسترش اسلام بپردازند و در نهایت زمینهساز فتح مکه شد. صلح حدیبیه نمونهای از سیاستهای خردمندانه پیامبر (ص) در مدیریت اختلافات و جلوگیری از جنگهای غیرضروری بود.
4. فتح مکه
در سال هشتم هجری، پس از نقض پیمان حدیبیه توسط قریش، پیامبر اسلام (ص) تصمیم به فتح مکه گرفتند. فتح مکه بدون خونریزی و با بخشش عمومی انجام شد، و این حرکت سیاسی به عنوان یکی از موفقترین اقدامات پیامبر (ص) در تاریخ ثبت شد. پیامبر (ص) با بخشیدن دشمنان قدیمی خود، نشان دادند که اصل برتری در اسلام بخشش و عفو است، نه انتقام.
5. مکاتبات با پادشاهان و دعوت به اسلام
پیامبر اسلام (ص) پس از تشکیل دولت اسلامی در مدینه، مکاتباتی با پادشاهان و فرمانروایان کشورهای مختلف انجام دادند و آنان را به اسلام دعوت کردند. از جمله این نامهها میتوان به مکاتبات پیامبر (ص) با هرقل، پادشاه روم، کسری، پادشاه ایران، و نجاشی، پادشاه حبشه اشاره کرد. این مکاتبات به گسترش پیام اسلام فراتر از شبهجزیره عربستان کمک کرد و نشان از فعالیتهای دیپلماتیک و سیاسی پیامبر (ص) داشت.
6. تأسیس نظام قضایی و حکومتی
پیامبر اسلام (ص) در کنار رهبری دینی، نقش مهمی در ایجاد نظام قضایی و حکومتی جامعه اسلامی داشتند. ایشان قضات و کارگزارانی را برای مناطق مختلف تعیین کردند تا بر اساس قوانین اسلامی به داوری و حل و فصل اختلافات بپردازند. این نظام حکومتی بر مبنای عدالت و شریعت اسلامی بنا شده بود و به تدریج به یک ساختار دولتی منسجم تبدیل شد.
7. اتحاد قبایل عربی و پایان دادن به جنگهای قبیلهای
پیامبر اسلام (ص) توانستند با اتحاد قبایل مختلف عربی و پایان دادن به جنگها و اختلافات قبیلهای، یک امت واحد اسلامی را تشکیل دهند. یکی از نمونههای بارز این اتحاد، نظام مواخات بود که بین مهاجران و انصار در مدینه برقرار شد و به همبستگی و برادری میان آنان انجامید. پیامبر (ص) همچنین قبایل مختلف عرب را از جنگهای بیپایان نجات دادند و آنان را به سوی همبستگی و همکاری دعوت کردند.
✅ این فعالیتهای سیاسی پیامبر اسلام (ص) نمونههایی از رهبری خردمندانه و الهی ایشان است که نه تنها جامعه اسلامی را متحد و مستحکم کرد، بلکه ارزشهای اخلاقی و اجتماعی اسلام را به عنوان یک الگوی جهانی معرفی نمود.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 گفتگوی دنیا با آخرت
دنیا در گوشهای از زمان ایستاده بود؛ پوشیده در لباسی از رنگ و نور، آغوشی پر از زرق و برق و صدای اغواگرش در همه جا طنینانداز بود. از دور، آخرت را دید که در لباسی ساده و درخشان از جنس آرامش به او نزدیک میشد. دنیا که همیشه خود را مرکز توجه میدید، با تکبری شیرین لبخند زد و گفت:
دنیا: «چه دیر رسیدی، خواهر! همیشه من اول هستم. همه به سوی من میآیند، دل به من میبندند، و برای من میدوند. تو چرا اینقدر از من دوری؟»
آخرت با نگاهی عمیق، پر از آرامش و ابدیت، لبخندی از جنس نور بر لب نشاند و آرام پاسخ داد:
آخرت: «آه، دنیا! تو زودتر میآیی، این درست است. پر زرق و برق هستی، بله. اما بگو، آیا آنچه که میدهی پایدار است؟»
دنیا با لحنی شاد و پرشور گفت: «من لذت میدهم، شور و هیجان، شهوت و ثروت، قدرت و جاه. هر چه که بخواهند، نزد من است. همهی آنها برای رسیدن به من تقلا میکنند، مرا میخواهند و از من لذت میبرند.»
آخرت به نرمی زمزمه کرد: «اما آیا پایان لذتهای تو جز حسرت و افسوس چیزی هست؟ تو میدرخشی، اما چون غروب خورشید؛ زودگذر و فانی. و من، هرچند دیر میآیم، اما جاودانهام. آنچه من به انسان میبخشم، آرامشی است که نه میسوزد و نه فراموش میشود.»
دنیا کمی مضطرب شد، گویی برای لحظهای عمق حرفهای آخرت را درک کرد، اما با لبخندی دوباره جواب داد: «من همین حالا، همین جا زندگیام. من آنچه در دستانم است، به همه میبخشم؛ آیا همین کافی نیست؟»
آخرت با لحنی ملایم و دلنشین گفت: «تو بازیچهای بیش نیستی، دنیا. آدمها از تو میگیرند و به خیال خود شاد میشوند، اما آن شادی را زود از دست میدهند. هرچه بیشتر در تو فرو روند، تشنهتر میشوند. و سرانجام، به من میرسند؛ خسته و سرگردان. آنگاه که پرده از روی حقیقت برداشته میشود، تازه میفهمند که آنچه گمان میکردند، سراب بود.»
دنیا آهی کشید، گویی سنگینی حرفهای آخرت بر دلش سنگین نشسته باشد. اما باز هم با غروری فروخورده گفت: «اما من لحظهای هستم که آنها در آغوش من زندگی میکنند. هر چند کوتاه باشد، ولی همین لحظه کافیست.»
آخرت لبخند زد؛ لبخندی از جنس ابدیت، و با صدایی همچون زمزمه نسیم بر قلب دنیا گفت: «تو گذرگاهی هستی، نه مقصد. اگر انسانها تو را چنین ببینند، نجات مییابند. اما وای به حال آنها که تو را مقصد خود بپندارند. من، همان وعدهی صادق هستم، همان پایان راستین که نه آغاز دارد و نه انجام.»
دنیا، با تمام زیباییهایش، در برابر این حقیقت ساده، خاموش شد.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 ابراهیمِ فرهنگساز : از شکستن بتها تا بیداری دلها در دنیای امروز
حضرت ابراهیم (ع)، به عنوان یکی از پیامبران بزرگ الهی، نه تنها با رسالت هدایتگری خود، بلکه با شیوههای فرهنگی تأثیرگذار، انسانها را به سوی توحید و حقیقت فرا خواند. یکی از مهمترین جلوههای فعالیتهای فرهنگی حضرت ابراهیم (ع)، مبارزهای بیامان با بتپرستی بود. او با خردمندی و عشق به انسانها، کوشید تا ذهنها و قلبها را از تاریکی جهل و خرافات بیرون کشیده و به سوی نور ایمان هدایت کند. حضرت ابراهیم، با شکستن بتها، نمادی از برهم زدن سنتهای نادرست و ساختارهای پوسیده فرهنگی آن زمان را به نمایش گذاشت. او به مردم نشان داد که باورهای غلطی که به آنها عادت کرده بودند، تنها پردهای بر حقیقتی بزرگتر است.
اگر بخواهیم این میراث گرانسنگ را در مصادیق امروزی ببینیم، مبارزه با جهل، خرافات و هرگونه ظلم اجتماعی، از جمله ادامهدهنده همان مسیر روشن است. امروز، کار فرهنگی یعنی بالا بردن سطح آگاهی جامعه، دعوت به همدلی، اخلاقمداری و مقابله با باورهای نادرستی که انسانها را از هم جدا میکند. حضرت ابراهیم (ع) به ما یاد داد که در برابر هر گونه بتسازی—چه بتهای سنگی و چه بتهای فکری و معنوی که امروز در قالبهای جدیدتر ظاهر میشوند—باید ایستاد و راه حق و حقیقت را با صداقت و عشق پی گرفت.
کارهای فرهنگی امروزی که میتواند در راستای سنت حضرت ابراهیم (ع) باشد، شامل تلاش برای ترویج عدالت اجتماعی، تقویت همبستگی میان انسانها و ترویج ارزشهای معنوی و اخلاقی در جامعه است. با آموزش، هنر، رسانه، و هر ابزار دیگر، میتوان در این زمانه پیام ابراهیمی را به گوش جهان رساند. از تربیت نسلی آگاه و مهربان تا حمایت از افراد محروم و مبارزه با ظلم و نابرابری، همه اینها تجلی همان رسالت عاشقانه و دلسوزانهای است که حضرت ابراهیم (ع) برای هدایت انسانها بر دوش داشت.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 فریاد مطالبه از نهادها و جامعه متدینین : پاسخی در برابر فراموشی حیا و غیرت
در جامعهای که با ریشههای عمیق دینی و فرهنگی آبیاری شده، بیتوجهی به ارزشهای اخلاقی جای هیچ توجیهی ندارد. متأسفانه، این روزها شاهدیم که در بسیاری از مراسمهای عروسی، دیجیها بهجای ایجاد فضایی سالم برای شادی، بستری برای از بین رفتن مرزهای شرعی و اخلاقی فراهم کردهاند. این وضعیتی است که بیتفاوتی نسبت به آن، عواقب سنگینی برای جامعه در پی خواهد داشت.
حضور افراد نا محرم، وضعیت نامناسب پوشش برخی خانمها و نادیده گرفتن موازین دینی، همه از علائم زوال ارزشهایی هستند که این جامعه بر پایه آنها بنا شده است. جامعه متدینین، نهادهای فرهنگی و ارگانهای مسئول باید در مقابل این نوع انحرافات پاسخگو باشند. چه کسی مسئول است تا از حریم حجاب و عفاف و حفظ مرزهای محرم و نامحرم دفاع کند؟ چرا باید در این گونه مراسمها، ارزشهای ما قربانی بیتوجهی و عدم نظارت شوند؟
نهادهایی که وظیفه نظارت و هدایت فرهنگی را بر عهده دارند، نمیتوانند در مقابل این مسائل سکوت کنند. هر روز که این وضعیت ادامه یابد، اعتماد عمومی به ارزشهای دینی و فرهنگی بیشتر از دست میرود و غیرت و حیا بیش از پیش در جامعه کمرنگ میشود.
✅ اکنون زمان آن است که نهادهای مسئول از خواب غفلت برخیزند و جامعه متدینین نیز با صدایی رسا، این فساد را مورد مطالبه قرار دهند. این وظیفه همه ماست که با جدیت خواهان برخورد قاطع با این گونه رفتارها و بازگشت به اصول اصیل دینی و فرهنگی باشیم. جامعهای که در آن بیحیایی رواج پیدا کند، در مسیر سقوط قرار میگیرد و هیچ نهادی نباید اجازه دهد که این مسیر طی شود.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 ولایت فقیه ستون استواریست که با حکمت و درایت، امنیت جامعه را پاس میدارد؛ نه تنها دیوارهای فیزیکی، بلکه دلها را از تزلزل و اضطراب مصون میسازد. #ولایت_فقیه
#امنیت
#حکمت
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 خطاب به استاندار محترم استان زنجان و سایر مسئولین مربوطه :
با سلام و احترام
بیاعتنایی به خون شهدا و ارزشهای دینی: کدام نهاد مسئول فساد و بیحرمتی در مجالس عروسی است؟
سوال اساسی این است: کدام نهاد مسئولیت رسیدگی به فساد و بیحرمتیهای موجود در مجالس عروسی را بر عهده دارد؟ آیا خون شهدایی که جان خود را برای دفاع از دین و ارزشهای اسلامی نثار کردند، به این سادگی نادیده گرفته میشود؟ چرا هیچ نهاد مسئول، از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و نیروی انتظامی برای مقابله با رفتارهای ضد ارزش و نابهنجار که ارزشهای اخلاقی و دینی جامعه را به چالش کشیدهاند، وارد عمل نمیشود؟
چگونه ممکن است در جامعهای که با خون هزاران شهید آبیاری شده و دیانت و غیرت از اصول اساسی آن است، چنین رفتارهایی به طور علنی در مجالس عمومی و خانوادگی رخ دهد، بدون اینکه نهادهای مسئول به آن واکنشی نشان دهند؟ این بیحرمتی به خون شهدا و بیتوجهی به ارزشهای دینی و ملی، قابل قبول نیست و نیاز است که مسئولان به سرعت وارد عمل شوند و پاسخگو باشند.
✅ راهکارها و اقدامات پیشنهادی:
1. تشکیل کارگروه ویژه: استانداری زنجان میتواند با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر یک کارگروه ویژه برای بررسی و مقابله با فسادهای اجتماعی و انحرافات در مراسمهای عمومی از جمله عروسیها تشکیل دهد.
2. نظارت بیشتر بر تالارها و مکانهای برگزاری مجالس: نظارت مستمر و قوی بر تالارها، سالنها و محلهای برگزاری مراسم عروسی و همچنین تعیین قوانین مشخص و شفاف در رابطه با نوع موسیقی، لباسها و رفتارهای شرکتکنندگان در مجالس، از ضروریات است.
3. آموزش و ترویج ارزشهای دینی و اخلاقی: برگزاری برنامههای آموزشی و فرهنگی توسط سازمان تبلیغات اسلامی، روحانیون محلی و سازمانهای مردمنهاد میتواند در تقویت آگاهی عمومی و ترویج ارزشهای اسلامی و دینی در میان مردم استان نقش مؤثری داشته باشد.
4. گسترش بازرسیهای فرهنگی: استقرار واحدهای ویژه بازرسی و نظارت فرهنگی در سطح استان برای پایش مجالس و برخورد قانونی با تخلفات، به ویژه در مواردی که بیحرمتی به ارزشهای دینی و ملی مشهود است.
5. فرهنگسازی از طریق رسانهها: استفاده از ظرفیت رسانههای محلی و ملی برای ترویج الگوهای سالم و مطابق با ارزشهای اسلامی در برگزاری مراسمهای خانوادگی و عمومی، میتواند تأثیر زیادی در اصلاح فضای فعلی داشته باشد.
وقت آن رسیده است که مسئولین با جدیت بیشتری وارد میدان شوند و از بروز رفتارهای مفسدهانگیز جلوگیری کنند و از ارزشهای مقدس جامعه پاسداری نمایند. رسیدگی به این مسائل نه تنها احترام به خون شهداست، بلکه پاسداری از هویت و اخلاق جامعه است.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 ولایت فقیه؛ پرچمدار عزت
آیا تمامی کارگزاران ما، این برگزیدگان ملت و مسئولان سرنوشتساز، به ژرفای عظمت و شکوه بیمانند ولایت فقیه پی بردهاند؟ آیا تاکنون لحظهای ایستادهاند و به دلیلی روشن و استوار، همچون کوه، برای این حقیقت بیبدیل اندیشیدهاند؟ آیا دریافتهاند که این پرچم مقدس، این محور نورانی، چگونه همچون ستونی استوار، مسیر رشد و تعالی این کشور را هموار ساخته و سپری پولادین در برابر هجوم بیگانگان و نفوذشان برپا کرده است؟ شاید ما هم مانند ماهیای باشیم که در دریای بیکران ولایت زندگی میکنیم، اما تا زمانی که در این نعمت بزرگ غوطهوریم، قدرش را نمیدانیم؛ و وای بر روزی که از این نعمت بیبها جدا شویم و تنها حسرت و اندوه در دلهایمان بماند.
ولایت فقیه، مشعل فروزانی است که راه امامان معصوم را ادامه میدهد؛ راهی که نور آن، همواره مسیر ما را روشن ساخته و دلهای ما را از محبت و ایمان سرشار کرده است. این ولایت، محک وفاداری ما به امام عصر (عج) است؛ آیا ما سربازان حقیقی او هستیم؟ یا مانند کوفیان خائن که دست به خیانت زدند و مسلم بن عقیل، سفیر امامشان را در خون غرق کردند، دچار غفلت و ناآگاهی خواهیم شد؟ همان کوفیانی که به شقاوت و نفرین ابدی دچار شدند.
امروز، این ما هستیم که باید بیدار شویم و با تمام وجود به این ولایت الهی و نعمت عظیم آری بگوییم. امروز، در سایه این پرچم مقدس، ما میتوانیم سربازی امام زمان را فریاد بزنیم و به عزت و افتخار برسیم. این پرچم، راهگشای حقیقی ملت ماست، پرچمی که در دلهای ما بذر امنیت و ثبات میکارد، بذر رشدی که روزی به ثمر خواهد نشست. کافیست دلهایمان را به آن گره بزنیم، کافیست ارادهای مصمم داشته باشیم، تا از این نعمت بزرگ بهدرستی پاسداری کنیم و شکرگزار آن باشیم.
✅ برای تحقق اهداف مطرحشده در این نوشته و بهرهبرداری کامل از ظرفیت ولایت فقیه در جهت رشد و استقلال ملی و حفظ تمامیت ارضی راهکارهای زیر پیشنهاد می گردد :
1. آموزش عمیق و مستمر کارگزاران و نخبگان
2. ترویج فرهنگ ولایتمداری در میان عموم مردم
3. تحکیم اتحاد و همبستگی ملی
4. رصد و مقابله با نفوذ دشمن
5. تربیت و تشویق نسل جوان به ولایتمداری
6. ایجاد پایگاههای فکری و اندیشهای
7. تقویت باورهای دینی و معنوی در جامعه
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 رشتههای ناپیدای عشق را دریابیم، پیش از آنکه سکوت #طلاق_عاطفی در قلب خانه ما رخنه کند
مراقب طلاق عاطفی باشیم، آن گسستی که بیصدا و پنهان در قلب خانه رخنه میکند و بدون آنکه دیده شود، رشتههای محبت و مهر را میگسلد. طلاق عاطفی همان نقطهای است که همسران، گرچه زیر یک سقفاند، اما دلهایشان فرسنگها از هم فاصله گرفته است. قرآن کریم با زبانی لطیف و الهی به ما آموخته است که خانهمان باید آکنده از «مودت» و «رحمت» باشد:
«وَجَعَلَ بَیْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً» (روم، ۲۱)
محبت، همان نخ نامرئی است که دلها را به هم پیوند میدهد و رحمت، نسیمی است که خشونتها و اختلافات را فرو مینشاند. اما وقتی که این دو گنجینه از زندگیها رخت بربندند، سرما و سکوتی عمیق جایگزین عشق و همدلی میشود.
علت این جداییهای خاموش، گاه در دنیازدگیها و رقابتهای بیپایان است که همسران به جای تمرکز بر نیازهای روحی و احساسی یکدیگر، به مسائل ظاهری و مادی چنگ میزنند. گاهی نیز بیتوجهی به همدیگر، غفلت از شنیدن دلهای پرگفته، و ناتوانی در درک یکدیگر به این گسست پنهان دامن میزند.
در عرف گفتهاند: «دل به دل راه دارد»، اما این راه گاهی بسته میشود، وقتی که سکوت جای گفتوگو را میگیرد و بیتفاوتی جای محبت را. هر خشم فروخورده، هر نیاز نادیده، هر حرف ناگفته، مثل زهری است که آرامآرام بر پیکر عشق مینشیند و آن را میخشکاند.
✅ پس همسران باید مراقب باشند؛ نه فقط برای خودشان، بلکه برای فرزندانشان که با چشمهای کودکانه به آنان مینگرند. اگر در این گرما و مهر خانه، شکافی ایجاد شود، فرزندانی بیروح و سرگردان از این فضای سرد پا به جامعه خواهند گذاشت. خانواده جایی است که اگر محبت و همدلی در آن جاری باشد، جامعه هم پر از انسانهای شاداب و امیدوار خواهد بود.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 نفوذ فرهنگی؛ چالشی آرام اما تأثیرگذار در پرتوی آموزههای قرآنی و رهنمودهای رهبری
با عنایت به بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، موضوع «نفوذ فرهنگی» به عنوان یکی از مهمترین چالشهای عصر حاضر، نیازمند بررسی و تحلیل دقیق است. نفوذ فرهنگی، جریانی آرام و بیصدا اما تأثیرگذار است که میتواند بنیادهای اعتقادی، اخلاقی و هویتی جامعه را تحت تأثیر قرار داده و دستخوش تغییرات عمیق کند. این نگرانی از سوی رهبری معظم انقلاب، نه تنها بر پایه تجربیات تاریخی و اجتماعی بلکه با استناد به آموزههای قرآنی و تأکیدات الهی در راستای حفظ هویت دینی و فرهنگی، کاملاً قابل درک و ضروری است.
مسئله نفوذ فرهنگی در قرآن نیز به طور مکرر مورد اشاره قرار گرفته است. در آیه ۱۲۰ سوره بقره، تهاجم فرهنگی و تلاشهای ادیان دیگر برای تغییر دین و فرهنگ مسلمانان به وضوح بیان شده است: «وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ». این آیه نشانگر آن است که دشمنان هرگز تا زمانی که مسلمانان از هویت و فرهنگ خود دست نکشند، راضی نخواهند شد. این مسئله در جهان معاصر با گسترش ابزارهای رسانهای و فضای مجازی تشدید شده است. در سوره نور، آیه ۱۹، به کسانی که فساد و فحشا را در جامعه ترویج میدهند، هشدار داده شده است: إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا. رسانههای دیجیتال و فضای مجازی امروز به ابزاری قدرتمند در ترویج فرهنگهای مخرب تبدیل شدهاند.
قرآن کریم همچنین به نقش حیاتی آموزش و پرورش دینی در مقابله با نفوذ فرهنگی اشاره دارد. در سوره لقمان، آیه ۱۳، به تربیت صحیح و تعلیم توحید از کودکی تأکید شده است: «يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ ۖ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ». این آموزشهای پایهای از کودکی میتوانند فرد را در برابر تغییرات فرهنگی مخرب مقاوم سازند.
آیه ۴۳ سوره فرقان نیز به تغییر سبک زندگی و تمایلات دنیوی که ممکن است افراد را از اصول دینی دور کند، هشدار داده است: «أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ». پذیرش فرهنگهای بیگانه و دور شدن از هویت دینی میتواند منجر به تغییرات منفی در جامعه شود.
در قرآن کریم، راهکارهایی نیز برای مقابله با نفوذ فرهنگی مطرح شده است. یکی از این راهکارها، تقویت هویت دینی و فرهنگی است. در سوره آل عمران، آیه ۱۰۳ آمده است: « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ». مسلمانان باید به دین خدا تمسک جویند و از تفرقه بپرهیزند. همچنین در سوره نور، آیه ۵۵، خداوند وعده داده است که پایبندی به ایمان و عمل صالح، موجب جانشینی مسلمانان در زمین و مقابله با تهاجمات فرهنگی خواهد شد.
در آیه ۲۱۷ سوره بقره، فتنه و فساد در جامعه شدیدتر از قتل تلقی شده است: « وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ ». این آیه بر ضرورت جلوگیری از ابزارهایی که فساد را در جامعه رواج میدهند، تأکید دارد. قرآن همچنین به تعامل با دیگر فرهنگها با حفظ هویت بومی اشاره کرده است. در سوره مائده، آیه ۲ آمده است: « وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ ».
در نتیجه، آموزههای قرآنی به وضوح نشان میدهند که ابراز نگرانی رهبر معظم انقلاب در خصوص نفوذ فرهنگی، ریشهای عمیق در تعالیم الهی دارد. تقویت هویت دینی، پاسداری از ارزشهای اخلاقی و مقابله با ابزارهای فتنهانگیز، راهکارهای مؤثری برای مقابله با این تهدیدات فرهنگی در جامعه اسلامی به شمار میآیند.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 سیاست نیک، راهی به سوی عدالت و مهر
در سیاست نیک، دلها به مهر و عدل نزدیک میشوند. قرآن کریم به ما میآموزد که برجستهترین #سیاستمدار کسی است که حقیقت را بر زبان آورد و در مسیر #عدالت و راستی و خدمت به مردم قدم بردارد. إنَّ اللّهَ یأمرُ بالعَدلِ والإحسان (نحل 90).
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 تنوع در تصمیمگیری : راهی به سوی تعادل اجتماعی و سیاسی از نگاه قرآن
این جمله که میگوید تمام تخممرغهای خود را در یک سبد نگذاریم ، در واقع به ما توصیه میکند که در مواجهه با زندگی ، تصمیمگیریهای مهم و مسائل اجتماعی و سیاسی، تنوع و انعطافپذیری داشته باشیم. در قرآن کریم نیز به توازن، تعادل و استفاده از راههای مختلف برای رسیدن به خیر و نیکی توصیه شده است. به عنوان مثال، در سوره زمر، آیه ۱۸، آمده است:
«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ»
«همان کسانی که سخن را میشنوند و از بهترین آن پیروی میکنند؛ آنانند که خدا هدایتشان کرده و آنان خردمندانند.»
این آیه به اهمیت انتخاب بهترین راه و عدم محدود کردن خود به یک گزینه اشاره دارد، زیرا انسان باید از میان راهها و تصمیمات مختلف، مناسبترین و خردمندانهترین را برگزیند.
در زمینه اجتماعی، این اصل به این معناست که نباید همه منابع، انرژی و سرمایههای خود را به یک راهحل یا مسیر خاص اختصاص دهیم. یک جامعه موفق نیازمند مشارکت و تنوع در تصمیمگیریها و راهکارهای مختلف است. همانطور که قرآن در سوره بقره، آیه ۲۸۶ میفرماید:
«لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا»
«خداوند هیچ کس را جز به اندازه تواناییاش تکلیف نمیکند.»
این آیه تأکید بر این دارد که انسان باید از راههای مختلف و متناسب با تواناییهای خود بهره گیرد و خود را در یک مسیر محدود نکند، بلکه با توجه به ظرفیتهای مختلف زندگی، از گزینههای متعدد استفاده کند.
در حوزه سیاست نیز این جمله به معنای پرهیز از تمرکز بیش از حد قدرت در دست یک گروه یا نهاد خاص است. قرآن کریم نیز به لزوم مشارکت و شورا در امور اشاره دارد. در سوره شوری، آیه ۳۸ آمده است:
«وَأَمْرُهُمْ شُورَىٰ بَيْنَهُمْ»
«و کارهایشان را با مشورت یکدیگر انجام میدهند.»
این آیه به اهمیت توزیع قدرت و مشورت در تصمیمگیریهای جمعی اشاره دارد و تأکید میکند که با تمرکززدایی و مشارکت عمومی میتوان از بروز فساد و دیکتاتوری جلوگیری کرد.
✅ بنابراین، این جمله به ما توصیه میکند که در زندگی و جامعه، نباید تنها به یک مسیر، فرد یا نهاد واحد اعتماد کنیم. باید با بهرهگیری از تنوع در تصمیمگیری و توسعه گزینههای مختلف، از بحرانها و مشکلات احتمالی پیشگیری کنیم و خود را در برابر نوسانات زندگی مقاومتر سازیم.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 بیانیه حمایت از مردم مظلوم لبنان و جبهه مقاومت
به نام خداوند قادر و مقتدر
وَلا تَهِنُوا وَلا تَحزَنوا وَأَنتُمُ الأَعلَونَ إِن كُنتُم مُؤمِنِينَ
(سوره آلعمران، آیه ۱۳۹)
ای آزادگان جهان!
این بیانیه با قلبی آکنده از عشق به جبهه حق و در راستای دفاع از مظلومیت مردم لبنان و جبهه مقاومت صادر میشود. در شرایطی که استکبار جهانی و صهیونیسم غاصب از هیچ جنایتی علیه امت اسلامی دریغ نمیکنند، وظیفه ما به عنوان پیروان مکتب قرآن و اهلبیت علیهمالسلام روشن و بیچون و چراست: دفاع از حق، مقاومت در برابر ظلم و استکبار!
امروز، هر قطره خون شهید، فریادی بلند بر ضد طاغوتهای زمان است. همانگونه که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بارها تاکید فرمودهاند: "مقاومت، تنها راه نجات است!" این جمله باید در قلب هر انسان آزادهای حک شود و تا آخرین نفس، در این مسیر قدم بردارد.
إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُركُم وَیُثَبِّت أَقدامَكُم
(سوره محمد، آیه ۷)
مردم مظلوم لبنان، فلسطین و همه جبهههای مقاومت اسلامی در برابر رژیم غاصب صهیونیستی و ایادی آنان، نماد ایستادگی و عزت مسلمانان هستند. ما، در این زمان خطیر، همراه و همدل با آنان ایستادهایم و اعلام میکنیم: اگرچه دشمنان اسلام به کشتار و ویرانی دل بستهاند، اما نخواهند توانست عزم و اراده ما را بشکنند. ما ملتی هستیم که "هیهات من الذله" از دل جانمان برمیخیزد و تا آخرین نفس از این راه الهی حمایت خواهیم کرد.
فَاستَقِم كَما أُمِرتَ
(سوره هود، آیه ۱۱۲)
ای مردم! ما در راهی گام نهادهایم که فرجام آن روشن است. راه مقاومت، همان راه سربلندی و عزت است، راه شهدا و مجاهدانی که خونشان برای دفاع از حق و اسلام ریخته شد. ما باور داریم که پیروزی نهایی، نصیب جبهه مقاومت خواهد شد و هرگونه سکوت و بیتفاوتی در برابر ظلم، خیانت به اسلام و امت مسلمان است.
وَسَیَعلَمُ الَّذینَ ظَلَموا أَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبونَ
(سوره شعراء، آیه ۲۲۷)
تا آخرین لحظه و با تمام توان، پشت مردم مظلوم لبنان و جبهه مقاومت ایستادهایم. باشد که خداوند متعال، قدمهای ما را در این راه استوار و پیروزی را نصیب مجاهدان راه حق گرداند.
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 شهادت سید حسن نصرالله : خون فرماندهای از تبار مقاومت، شعلهورتر از همیشه در مسیر جهاد
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
با قلبی اندوهگین و چشمانی اشکبار، خبر شهادت فرماندهی بیهمتا و مردی از تبار مقاومت دبیر کل حزب الله لبنان ، سید حسن نصرالله عزیز را دریافت کردیم. او که با ایمان و ارادهای پولادین، سالها در مقابل طاغوت زمان و دشمنان اسلام ایستادگی کرد، اکنون به قافله شهدای جبهه مقاومت پیوسته است. شهادت او، اگرچه برای همه ما ضایعهای بزرگ و جانکاه است، اما راه مقاومت با خون این شهید والا مقام، مستحکمتر از همیشه ادامه خواهد یافت.
سید حسن نصرالله، مردی بود که در اوج مظلومیت و تحریمها، با روحیه انقلابی و ارادهای آسمانی، استوار ایستاد و از حق ملتهای مظلوم دفاع کرد. او برای اسلام، برای آزادیخواهان جهان و برای ملتهای ستمدیده لبنان و فلسطین، چراغ راه و الگوی مبارزه بود. نصرالله نه تنها نامی ماندگار در تاریخ مقاومت اسلامی است، بلکه پرچمداری است که با فداکاری خود، جبهه حق علیه باطل را تا ابد روشن نگاه خواهد داشت.
او با سخنان پرصلابتش لرزه بر اندام دشمنان میانداخت و امید را در دل مظلومان زنده میکرد. شهادت او نه پایان راه، بلکه آغازی است بر دوران جدیدی از جهاد و مقاومت. دشمنان بدانند که خون پاک سید حسن نصرالله، نهال مقاومت را سبزتر و جبهههای نبرد را شعلهورتر خواهد کرد.
فَإِنَّ الحِزبَ اللهِ هُمُ الغَالِبُونَ
(سوره مائده، آیه ۵۶)
به تأسی از این آیه شریفه، ما پیروان مکتب جهاد و شهادت، در این لحظه حساس، نه تنها مرعوب و سست نخواهیم شد، بلکه با عزم و ارادهای پولادین، در کنار جبهه مقاومت ایستادهایم. دشمنان اسلام و رژیم صهیونیستی بدانند که با شهادت نصرالله، روحیه مقاومت نه تنها تضعیف نمیشود، بلکه بیش از پیش در قلبهای میلیونها مسلمان و آزادیخواه شعلهور خواهد شد.
✅ سید حسن نصرالله با خون پاک خود، مسیر عزت و شرف را برای تمام مسلمانان ترسیم کرد و ما تا آخرین نفس، این مسیر را ادامه خواهیم داد. شهادت او، افتخاری برای امت اسلامی و رسوایی برای مستکبران جهان است. ما به این شهید بزرگوار عهد میبندیم که راه او را ادامه داده و پرچم مقاومت را همچنان برافراشته نگاه داریم.
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea
🔵 لعنت بر اسرائیل و آزادی بیان پوشالی اش
که با دروغ و نیرنگ به جای ،حقیقت سرزمینهای اسلامی را غارت میکند و فرهنگ الهی را هدف قرار میدهد افسوس بر کسانی که فرهنگ خود را فدای لایکها و پستهای بی ارزش اینستاگرام کردهاند و در مسلخ هوا و هوس، بند دیانت و انسانیت را پاره می کنند این افراد به معنای واقعی کلمه بی هویت و تهی از ارزشهای اصیل انسانی شدهاند و خوی حیوانی را در شیوه زندگی خود جایگزین کرده اند آنها حیا و عفت را که گوهر ناب انسانی است به حاشیه رانده و تمام مرزهای اخلاقی و اجتماعی را زیر پا میگذارند تابع ذائقه سازیهای این شبکه اجتماعی نفوذی
و دشمن پرور شدهاند و روح آزادگی و غیرت
ایرانی اسلامی را به بهای اندکی فروخته اند. امروز این فرهنگ بی ریشه و ضدانسانی دشمن اصلی ارزشها و اخلاقیاتی است که قرنها ملت ما با آنها زیسته و عزت یافته است.
باید به هوش باشیم و در مقابل این یورش بی امان، ایستادگی کنیم چرا که فرهنگ ما نه تنها میراثی الهی، بلکه شناسنامه هویت و افتخارمان است.
✍ موسی آقایاری
🆔 @Myidea