يا مَن يَري ما في الضَميرِ و يَسمَع
انت المُعِدُّ لِكُلِّ ما يُتَوَقَّع
يا مَن يُرجی في الشَدائدِ کُلِّها
يا من اِلَيه المُشتكی و المَفزَع
يا من خزائنُ مُلكِه في قولِ كُن
اُمنُن فاِنَّ الخَيرَ عندکَ اَجمَع
مالي سِوي فقري اليك وسيلةٌ
فبِالاِفتِقارِ اليكَ فقري اَدفَع
مالي سوي قَرعي لِبابكَ حيلةٌ
فَلَئِن رَدَدتَ فَاَيُّ بابٍ اَقرَع
و مَن الذي اَدعو و اَهتَفُّ باسمه
ان كان فضُلكَ عن فقيرِك يَمنَع
حاشا لِمَجدكَ ان تُقنِطَ عاصيا
والفضل اَجزَلُ و المواهب اَوسَع
ثم الصلاة علي النبي و آله
خيرُ الانامِ و من به يُستَشفَع
ترجمه شعر:
ای کسی که آنچه در باطن است را می بینی و می شنوی
تویی که آماده کننده تمام آرزوها هستی
ای کسی که در همه سختی ها، به تو امید می رود
ای که همه به تو شکایت می کنند و به تو پناه می برند
ای که خزانه پادشاهیت در آیه کن فیکون است
بر من منت بگذار که همه نیکی در نزد تو جمع است
من هیچ چیز برای آمدن به درگاه تو غیر از فقرم ندارم
و با اظهار فقر به درگاه تو، فقر را از خود دور می کنم
و جز کوبیدن درب خانه تو چاره ای ندارم
پس اگر تو مرا از در خانه ات باز گردانی، کدام درب را بکوبم
و من چه کسی را بخواهم و به نام چه کسی پناه برم
اگر تو فضل و کرمت را از گدایت دریغ کنی
حاشا که تو گنهکار را از درخانه ات نا امید کنی
چرا که رحمت و موهبت تو بسیار است
سپس درود بر پیامبر و خاندان مطهرش
بهترین مردم و همان کسی که مردم او را شفیع خود قرار می دهند...🍃
◍⃟🌴@mymoon_mymoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍علامه حسن زاده آملی ( ره)
"موضوع : ذکری از علامه حسنزاده آملی برای زنده کردن قلب (دل)...🪶💌♥️🌊•°
"#ه_ح•°"
◍⃟🌴@mymoon_mymoon
"ماه_منـ...🌜•°"
بسمه تعالی شأنه شرح حدیث شریف کساء قسمت دوم حدیث شریف کساء از بطنان فوق عرشی عصمه الله الکبری حضرت
بسمه تعالی شأنه
شرح حدیث شریف کساء
قسمت سوم
قالَ سَمِعْتُ فاطِمَةَ اَنَّها قالَتْ دَخَلَ عَلَىَّ اَبى رَسُولُ اللَّهِ فى بَعْضِ الاَیّامِ
جابر گوید شنیدم از فاطمه زهرا كه فرمود: وارد شد بر من پدرم رسول خدا در بعضى از روزها
فَقالَ السَّلامُ عَلَیْكِ یا فاطِمَةُ فَقُلْتُ عَلَیْكَ السَّلامُ
و فرمود: سلام بر تو اى فاطمه در پاسخش گفتم : بر تو باد سلام
قالَ : اِنّى اَجِدُ فى بَدَنى ضُعْفاً
فرمود: من در بدنم سستى و ضعفى درك مى كنم .
حضرت ختمی مرتبت با لفظی ساده به دختر گرامیشان سلام میدهند و حضرت زهرا سلام الله علیها نیز در نهایت سادگی جواب سلام ایشان را میدهند.
نکته قابل توجه در این فقره ، دلیل این نحوه سلام است.
سنت حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله این بود که جهت بزرگداشت و تعظیم مخاطب ، از لقب و کنیه استفاده میکردند کما اینکه در ادامه حدیث ،نحوه سلام این بزرگواران به یکدیگر با لقب و کنیه همراه است . در سادگی سلام اول حدیث نکته بسیار عمیقی نهفته است .
حضرت زهرا سلام الله علیها حتی از کلمه یا ابتاه استفاده نمی کنند که مبادا پدر بزرگوارشان را از آن مقام انصراف دهند و متوجه مقام ابوت نمایند.
برای درک بهتر لطافت این نکته باید فقره
« اِنّى اَجِدُ فى بَدَنى ضعفا »تشریح شود.
اقتضا ادب مع الله در این مقام عدم خطاب با لقب است به تعبیر اهل معنا آنجا حتی سلام هم راه ندارد منتها چون این حضرات صاحب مقام کون جامع هستند و مظهر لا يَشْغَلُهُ شَأْنٌ عَنْ شَأْنٍ (نهج البلاغه، خطبه ۱۷۷)میباشند و حضور در یک مرتبه ایشان را از حضور در سایر مراتب غافل نمیکند لذا جهت ادای احترام و بجا اوردن واجب (جواب سلام) به سلام مختصری اکتفا نمودند. مضافا سلام مقام تنزیه است ودر اون رتبه ضُعف که مقام فقر مطلق وسرّ امامت است سلام اشاره به شان آن رتبه است که منزه از هرچه جز خداست ودلیل اینکه پیامبر فقط از اسم فاطمه استفاده میکند مناسبت این اسم با مقامه تنزیه وسرّ امامت است که فطمت عن الشرّ وشرور حدودند واومنزه از هرحدی است،لذا سلام به اسم فاطمه میدهد وحضرت زهرا س صرفا جواب السلام علیک میدهد تا پدر ازمقام ضُعف اطلاقی منصرف به تعینات رسولی ونبوی وغیره نشود
مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ
دو دريا را پيش راند تا به هم رسيدند.
بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَا يَبْغِيَانِ
ميانشان حجابى است تا به هم در نشوند.
(الرحمن/۱۹و۲۰)
دو دریای عظیم تکوین و تشریع که بینشان برزخی است تا با هم امیخته نشوند .احکام تشریع تعطیل بردار نیست بنده به هر مقامی برسد باید در بند تشریع باشد زیرا حلال خدا حلال و حرام خدا حرام من الازل الی الابد میباشد . اینکه برخی معتقدند در سلوک الی الله عارف بجایی میرسد که تکلیف از او برداشته میشود سخن بیهوده ای است زیرا از حضرات معصومین بالاتر نداریم و حال اینکه پایبندی ایشان به قوانین شرعی بیش از همگان است. شرع بسیار دقیق است و مراعات ان بسیار دقت میخواهد. لذا حضرت امیرالمومنین علیه السلام فرمودند شما نمیتوانید مثل من باشید: «وَ لکِن اَعینونی بِوَرَعٍ وَ اجتِهادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سُدادٍ» (نهج البلاغه، نامه ۴۵)
گر حفظ مراتب نکنی زندیقی
عارفی در مکاشفه ای مورد خطاب قرار میگیرد که: ما تکلیف را از تو برداشتیم. عارف که متوجه حمله شیطان شده عتاب میکند: اخسا یا عدو الله . چطور ممکن است تکلیف از من برداشته شود در حالیکه مولا و مقتدای من علی علیه السلام تا اخرین لحظه عمل به تکالیف شرعی میکرد .
ادامه دارد
التماس دعا
◍⃟🌴@mymoon_mymoon