eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
443 دنبال‌کننده
7.5هزار عکس
5.5هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
نامگذاري به در مورد دليل نامگذاري احمد بن موسي،به شاه چراغ گفته شده است كه: تا زمان ديلميان (قرن چهارم هجري) كسي از مدفن حضرت احمد ابن موسي (ع) اطلاعي نداشت و آنچه روي قبر را پوشانده بود تل گلي بيش به نظر نمي رسيد كه در اطراف آن، خانه هاي متعدد ساخته و مسكن اهالي بود. تا اينكه به اطلاع حاكم شهر رساندند كه چراغي در نهايت روشنايي در بالاي تلي از خاك مي‌درخشد و تا طلوع صبح نورافشاني مي‌كند.او پس از مشورت با علما و مشايخ زمان دستور داد محل مزبور را شكافتند تا بر لوحي از سنگ يشم رسيدند كه بر آن نوشته بود «السيد امير احمد بن موسي الكاظم»(ع). چون سنگ را برداشتند سردابي عميق آشكار گشت. جسد مطهر آن حضرت صحيح و سالم و بدون تغيير و تبديل در حالي كه نوري بس شگفت از آن ساطع بود مشاهده شد و انگشتري در دست راست حضرتش يافتند كه بر نگين آن منقوش بود «العزه لله احمد بن موسي» (ع). سپس امير دستور داد تا بنايي شايسته بر مرقد مباركش ساختند. البته زمان پيدايش قبر حضرت احمد را يكسان ننوشته اند. گروهي آن را در زمان امير عضدالدوله ديلمي (373-338) و گروهي ديگر، در زمان امير مقرب الدين مسعود بن بدر (متوفي به سال 665 ه.ق) نوشته اند.[۱] اينكه چرا به شيراز هم مقدس نمي گويند بايد گفت نه چنين چيزي در روايات وارد شده و نه صددرصد معلوم است كه شيراز مدفن احمد بن موسي هست از طرفي هم به برخي از شهرهاي مختلف كه عنوان مقدس داده شده است اين امر يا به خاطر وجود روايت و نصي از معصومين (ع) است يا به خاطر اين است كه لفظ "مقدس" اضافه شده است به زميني كه محل دفن اشخاص منسوب به پيامبر (ص) مي باشد. با اين حساب به محل دفن حضرت احمد بن موسي "آستان مقدس" گفته مي شود. منبع: ۱-. قمي شيخ عباس، الكني و الالقاب، بي جا، بي تا،ج2،ص351. و مجلسي، پيشين @n20011🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 افطار روزه قبل از حد ترخص 💠 مسافری که از شب قبل قصد سفر کرده و پیش از ظهر به مسافرت می رود، نمی تواند تا قبل از رسیدن به حد ترخص روزۀ خود را افطار کند و در صورتی که پیش از آن افطار کند، بنابر احتیاط کفاره افطار عمدی روزۀ ماه رمضان بر او واجب است؛ البته چنانچه از حکم مسأله غافل بوده، کفاره ندارد. ✅ ملاک تشخیص حدّ ترخص، آن است که از آخرین خانۀ شهر به اندازه ای دور شود که صدای اذان متعارف شهر را بدون بلندگو نشنود؛ خواه دیوارهای شهر را ببیند یا نه. 🔰منبع: رساله نماز و روزه مسأله ٩٤٠ کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🌸 آیت الله فاطمی نیا: روزی با پدر میخواستيم برويم به یک مجلس مهم. وقتی آمدند بيرون خانه، ديدم بدون عبا هستند! گفتم عبايتان كجاست؟! گفتند مادرتان خوابيده بود و عبا را رويشان ڪشیده‌ بودم! به ايشان گفتم : ولی بدون عبا رفتن آبرو ريزی است!! ايشان گفتند: اگر آبروی من در گروی آن عباستــ و برداشتن آن عبا هم به بهای از خواب پريدن مادرتان است، نه آن عبا را میخواهم نه آن آبرو را...
سـ❄️ـلام روزتون پراز خیر و برکت 💐 امروز یکشنبه ☀️ ١ اسفند ١۴٠٠ ه. ش 🌙 ١٨ رجب ١۴۴٣ ه.ق 🌲 ٢٠ فوریه ٢٠٢٢ ميلادى 🌸🍃
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره نساء - آیه ۱۴ وَمَنْ یَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَیَتَعَدَّ حُدُودَهُ یُدْخِلْهُ نَاراً خاَلِداً فِیهَا وَ لَهُ عَذَابٌ مُّهِینٌ‏ ترجمه و هرکس خدا و رسولش را نافرمانى کند و از حدود الهى تجاوز نماید، خدا او را وارد آتشى مى‏ کند که همیشه در آن مى‏ ماند و براى او عذابى خوارکننده است. ۱- آنان که به وصیّت‏ نامه عمل نمى‏ کنند، یا بدهى متوفّى را نمى‏ پردازند، یا با انکار حقّ یا ندادن سهم بعضى وارثان، سعى در تصاحب اموال مى‏ کنند، براى همیشه در عذاب و قهر الهى‏ اند. «تلک حدود اللّه... تعدّ حدود اللّه» ۲- ملاک سعادت و شقاوت، اطاعت یا نافرمانى نسبت به خدا و رسول اوست، نه چیز دیگر. «من یطع‏اللّه ... و من یعص‏اللّه» ۳- نافرمانى رسول خدا، نافرمانى خداست. «یعص اللَّه و رسوله» ۴- نافرمانى مستمرّ، سبب خلود است. «من یعص‏ اللّه... یدخله ناراً خالداً فیها» «یعص» فعل مضارع و رمز استمرار است. ۵ - متجاوزان به حقوق دیگران، در ردیف کفّار، گرفتار عذاب جاویدان مى‏ شوند. «خالداً فیها» ۶- قهر خدا، هم عذاب جسمى دارد، هم خوارى روحى. «عذاب مهین» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011💧🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬سوال: اگر در اثناي غسل جنابت، حدث اصغر (بول، باد معده و... ) خارج شود، آيا غسل صحيح است⁉️⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، خامنه اى، صافى، فاضل و نورى: غسل باطل نمى شود ؛ و آن را تمام كند ؛ ولى بهتر (احتياط مستحب ) است آن را به قصد آنچه بر ذمه او است (از اتمام يا اعاده ) از سر گيرد. در هر صورت بايد براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد. امام، تحرير الوسيلة، ج 1، واجبات الغسل، م 19 ؛ توضيح المسائل مراجع، م 386 ؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س 185 و نورى، توضيح المسائل، م 387 و تعليقات على العروة، فصل فى مستحبات الغسل، م 8. 📝آيةاللَّه بهجت: لازم نيست غسل را تمام كند و بنابر احتياط واجب بايد آن را به قصد آنچه بر ذمه او است (اتمام يا اعاده )، از سر گيرد و براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد. بهجت، وسيلةالنجاة، ج 1، م 218. 📝آيةاللَّه تبريزى: بايد غسل را از سر گيرد و بنابر احتياط واجب، بايد براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد. تبريزى، منهاج الصالحين، ج 1، م 204. 📝آيةاللَّه سيستانى: غسل باطل نمى شود ؛ ولى بنابر احتياط واجب، بايد براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو بگيرد. توضيح المسائل مراجع، م 386. 📝آيةاللَّه مكارم: بنابر احتياط واجب، بايد غسل را از سر گيرد و براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد. همان، م 386. 📝آيةاللَّه وحيد: بنابر احتياط واجب بايد غسل را تمام كند و دوباره از سر گيرد و براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد. وحيد، توضيح المسائل، م 392 احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Balagh_ir.mp3
382.7K
💢 هیچ‌کس یک‌دفعه فاسد نشده است. 🎙 امام خمینی (ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جوابی علامه حلی(ره) مجلس علما که به دستور شاه خدابنده تشکیل شده بود. سید رکن الدین موصلی (یکی از علمای برجسته اهل تسنن) به علامه گفت: دلیل بر جواز صلوات بر غیر پیامبران چیست؟ علامه بی درنگ این آیه را خواند: «الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ * أُولَـئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولَـئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ». (صابران کسانی هستند که هرگاه مصیبتی به آنان رسد، می گویند: ما از آن خدا هستیم و به سوی او باز می گردیم، اینان همانها هستند که الطاف و رحمت و صلوات خدا شامل حالشان شده و آنان هستند هدایت یافتگان). سید موصلی از روی بی اعتنایی گفت: بر غیر پیامبران (یعنی امامان معصوم) چه مصیبتی وارد شده است که سزاوار صلوات باشند؟ علامه بی درنگ گفت: از سخت ترین و جانکاه ترین مصایب اینکه از نواده های آنان شخصی مثل تو به وجود آمده، که منافقان مشمول عذاب را بر آل رسول (علیهم السلام) ترجیح می دهد. حاضران، از حاضر جوابی علامه، خندیدند. ___________________________ منبع: نگاهی بر زندگی دوازده امام (علیهم السلام)، علامه حلی، ترجمه محمد محمدی اشتهاردی‏، بخش پیشگفتار مترجم @n20011🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انبه انبه و پیشگیری از تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات آنتی اکسیدان مانند کوارستین، ایزوکوارسیترین، استروگالین، فیستین، گالیک اسید و متیل گالات و همچنین آنزیم های فراوان موجود در انبه می تواند از وقوع سرطان روده، سینه، خون و پروستات جلوگیری کند. انبه؛ پایین آورنده خون انبه سرشار از فیبر، پکتین و ویتامین C می باشد؛ در نتیجه، می تواند به کاهش سطح کلسترول بد خون کمک کند. انبه؛ تمیز کننده پوست از انبه به دو شکل خوراکی و موضعی، می توان برای از بین بردن جوش های روی پوست و همچنین کورک استفاده کرد. انبه و بهبود عملکرد ها مصرف روزانه یک فنجان انبه خرد شده، می تواند 25 درصد از ویتامین A مورد نیاز بدن را تامین کند. بنابراین، مصرف این میوه پر خاصیت به بهبود عملکرد چشم ها کمک کرده و از شب کوری و خشکی چشم ممانعت می کند. اسید تارتاریک، اسید مالیک و اسید سیتریک موجود در انبه، بدن را از اسیدی شدن حفظ کرده و به سمت قلیایی بودن پیش می برد. انبه و احتمال کمک به بیماران برگ های میوه انبه سطح انسولین خون را در حالت نرمال قرار می دهد. طبق یک درمان خانگی، ابتدا باید برگ های انبه را در ظرف آبی قرار داده و بگذارید آب به جوش آید. سپس ظرف را از روی حرارت برداشته و برگ ها را از شب تا صبح به همان حال باقی بگذارید. صبح روز بعد، عصاره به دست آمده را از صافی عبور داده و مصرف کنید. در ضمن، شاخص گلوکز موجود در این میوه کم و تقریبا بین 41 تا 60 می باشد. بنابراین موجب افزایش ناگهانی سطح قند خون نخواهد شد. انبه و بهبود عملکرد دستگاه انبه همچون بسیاری از میوه های دیگر مثل گرمک، دارای آنزیم های متعددی می باشد. در نتیجه، به هضم و جذب بهتر دستگاه هاضمه بدن کمک می کند. علاوه بر آن، این میوه سرشار از فیبر می باشد که خود این امر نیز در بهبود عملکرد دستگاه هاضمه نقش اساسی دارد. انبه و مقابله با ابتدا آب انبه کال را با مقداری آب معمولی مخلوط کرده و سپس به آن یک شیرین کننده اضافه نمایید. محلول حاصل می تواند از گرمازدگی جلوگیری کرده و دمای بدن را کاهش دهد. انبه؛ افزایش دهنده قدرت سیستم دفاعی بدن همانطور که بیان شد، انبه سرشار از ویتامین C و A است. علاوه بر این، این میوه دارای کاروتنوئید نیز می باشد. در نتیجه، این ترکیبات باعث بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن خواهد شد. @n20011🔷
سـ❄️ـلام روزتون پراز خیر و برکت 💐 امروز دوشنبه ☀️ ۲ اسفند ١۴٠٠ ه. ش 🌙 ۱۹ رجب ١۴۴٣ ه.ق 🌲 ۲۱ فوریه ٢٠٢٢ ميلادى 🌸🍃
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نساء - آیه ۱۵ وَاللَّاتِي يَأْتِينَ الْفَاحِشَةَ مِنْ نِسَائِكُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً مِنْكُمْ ۖ فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتَّىٰ يَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ يَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلًا ترجمه و از زنان شما کسانى که مرتکب زنا شوند، پس چهار نفر از میان شما (مردان مسلمان) را بر آنان شاهد بگیرید، پس اگر شهادت دادند، آن زنان را در خانه‏ ها (ى خودشان) نگاه دارید، تا مرگشان فرا رسد، یا آنکه خداوند، راهى براى آنان قرار دهد (و قانون جدیدى بیاورد). امام صادق‏ (ع) فرمود: مراد از راه دیگر که خداوند قرار مى‏ دهد، حدود الهى و سنگسار و شلاق است. بعضى آیه را شامل مساحقه و همجنس‏ گرایى زنان نیز گرفته و از مجمع‏ البیان روایتى را از پیامبر (ص) نقل کرده ‏اند که مؤیّد آن است. در روایتى مى‏ خوانیم که مسئله‏ حبس در خانه نسبت به زن زناکار، در جاهلیّت نیز بوده و اسلام در آغاز آن را پذیرفته است، ولى بعد از تقویت اسلام مسئله از حبس به اجراى حدّ تبدیل شده است. پیام ها ۱- براى حفظ آبرو و شرف دیگران، اسلام براى اثبات زنا، چهار شاهد مقرّر کرده است، و حتّى اگر سه شاهد گواهى دهند، هر سه شلاّق مى‏ خورند، ولى براى اثبات قتل، دو شاهد کافى است. «اربعة منکم» ۲- شاهد بر زنا، هم باید مرد باشد و هم مسلمان، تا در اثبات جرم، دقّت لازم صورت گیرد. «اربعة منکم» ۳- گواهى بر زنا واجب نیست. «فاِن شهدوا» ۴- در قضاوت به علم خود قناعت نکنیم، گواهى لازم است. «فان شهدوا فامسکوهنّ» ۵ - کیفر زن زناکار، حبس در «خانه» است، نه زندان‏ هاى عمومى، که ممکن است فساد بیشتر بیاموزد. «فامسکوهنّ فى البیوت» ۶- حبس زن در خانه، براى آن است که افراد جامعه را فاسد نکند و از ازدواج محروم بماند و میدانى براى لذّت پیدا نکند. «فأمسکوهنّ» ۷- براى سالم سازى و پاکسازى جامعه، حبس مجرم لازم است. «فأمسکوهنّ» ۸ - حبس ابد، کیفر زنان شوهردارى بوده است که مرتکب زنا شده ‏اند. «حتى یتوفّاهنّ الموت» البتّه این حکم موقّت بوده تا کیفر تازیانه و سنگسار کردن مطرح شود. «أو یجعل اللّه لهنّ سبیلا» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011💧🌷