تحدیر(تندخوانی)جزء۲۴ قرآنکریم - <unknown>.mp3
3.94M
💠 تلاوت تحدیر (تندخوانی) 💠
⚜ #جزء_24 #قرآن_کریم ⚜
📥توسط استاد معتز آقایی
⏲ «در ۳۰ دقیقه یک جزء تلاوت کنید»
📩 به دوستان خود هدیه دهید.
🕋 هر روز ماه مبارک رمضان
روز بیست و چهارم.mp3
1.74M
💠 شرح دعای روز بیست و چهارم
🔸 مرحوم استاد مجتهدی تهرانی
#شرح دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان
🔸🔸🔸🔸🔸🔸
آیتالله مجتهدی تهرانی در ترجمه این دعا میگوید: در این دعا رو به پروردگار میگوییم؛ «ای خدا، من از تو چند چیز را در ماه رمضان سوال میکنم، اول اینکه تو از من راضی شوی و زندگی من طوری باشد که از من رضایت داشته باشم. این توفیق است که آدم کارهای خود را به گونهای انجام دهد که خدا از او راضی باشد و پناه میبرم به تو از چیزهایی که تو را اذیت میکند، یعنی از گناه و اطاعت از شیطان و اطاعت از نفس. »
وی میگوید: اگر میخواهید بدانید که خدا از شما راضی هست یا نه، ببینید خودتان در ته دل از خدا راضی هستید؟ اگر راضی باشید، خدا هم از شما راضی است.
این عالم ربانی میافزاید: حدیث داریم که شما مانند بیمار هستید و خدا مانند دکتر و طبیب. همانطور که دکتر هر چه بگوید، بیمار میپذیرد، خدا هر چه به ما داد، ما هم باید رضایت داشته باشیم.
آیتالله مجتهدی تهرانی ادامه میدهد: اگر در مصیبتها و نداریها از خدا گله نکنیم و تسلیم خدا باشیم، یعنی اینکه ما از خدای راضی هستیم و خدا هم از ما رضایت دارد. اما خیلی سخت است که انسان ذرهای گله از خدا نداشته باشد.
وی در شرح فراز «وأسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَکَ» میگوید: خدایا از تو توفیق میخواهم که در ماه رمضان اطاعت تو را کنم و گناه انجام ندهم. روایت داریم از امام نهم (ع) که فرمود: مومن باید سه خصلت داشته باشد؛ اول توفیق داشته باشد، دوم خودش را موعظه کند و سوم اینکه نصیحت دیگران را قبول کند.
این استاد اخلاق با اشاره به مالاندوزی برخی از مردم برای وراث، گفت: وارثان خود را به خدا بسپارید و نه به پول. حدیث داریم که اگر وارث خوب هستند، خدا خودش نگهبان آنهاست و اگر بد و دشمن خدا هستند؛ چرا برای دشمنان خدا زحمت میکشید؟
آیتالله مجتهدی تهرانی میگوید: در پایان دعا برای استجابت دعا میگوییم؛ ای خدایی که به هر کسی که از تو چیزی سوال میکند، تو جود میکنی و نسبت به او بخشش داری، دعای ما را استجابت کن. ما گاهی سائلین را رد میکنیم؛ اما خدا درخواست همه را میدهد و رد نمیکند؛ ولی گاهی چیزی که صلاح ما نیست را از خدا میخواهیم و خدا نمیدهد؛ البته آن خواسته را هم در قیامت برآورده میکند.
وی در پایان میگوید: در قیامت بندگان میپرسند؛ خدایا اینها که به ما میدهی، چیست؟ خطاب میآید که در دنیا خواستی صلاح نبود بدهیم و الان آن را برآورده میکنیم.
@n20011🌷
#تفسیر نور (محسن قرائتی)
🌴🌴🌴🌴
ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ وَ أَرْسَلْناكَ لِلنَّاسِ رَسُولًا وَ كَفى بِاللَّهِ شَهِيداً ( سوره نساء آیه ۷۹)
(اى انسان!) آنچه از نيكى به تو رسد از خداست و آنچه از بدى به تو برسد از نفس توست. و (اى پيامبر) ما تو را به رسالت براى مردم فرستاديم و گواهى خدا در اينباره كافى است.
نکته ها
در بينش الهى، همه چيز مخلوق خدا، «اللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ» «1» و خداوند، همه چيز را نيك آفريده است. «أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ» «2» آنچه به خداوند مربوط است، آفرينش است كه از حُسن جدا نيست و ناگوارىها و گرفتارىهاى ما، اوّلًا فقدان آن كمالات است كه مخلوق خدا نيست، ثانياً آنچه سبب محروميّت از خيرات الهى است، كردار فرد يا جامعه است.
به تعبير يكى از علما، زمين كه به دور خورشيد مىگردد، همواره قسمتى كه رو به خورشيد است، روشن است و اگر طرف ديگر تاريك است، چون پشت به خورشيد كرده وگرنه خورشيد، همواره نور مىدهد. بنابراين مىتوان به زمين گفت: اى زمين هر كجاى تو روشن است از خورشيد است و هر كجاى تو تاريك است از خودت مىباشد. در اين آيه نيز به انسان خطاب شده كه هر نيكى به تو رسد از خداست و هر بدى به تو رسد از خودت است.
با آن همه ستايش قرآن از رسول اللّه صلى الله عليه و آله، بايد گفت: مراد از «فَمِنْ نَفْسِكَ» نفس انسان است، نه شخص پيامبر. واللّه العالم
در آيه قبل خوانديم كه خوبىها و بدىها همه از نزد خداست و در اين آيه مىخوانيم: تنها خوبىها از اوست و بدىها از انسان است و اين به خاطر آن است كه بدىها از آن جهت كه از انسان صادر مىشود به انسان نسبت داده شده و از آن جهت كه خود انسان و اراده او در تحت سيطره الهى است، به خدا نسبت داده مىشود. چنانكه اگر كارمند دولت خلاف كند، اين خلاف هم به خود كارمند نسبت داده مىشود، و هم به دليل آنكه او كارمند دولت است،
«1». زمر، 63.
«2». سجده، 7.
جلد 2 - صفحه 114
به دولت نسبت داده مىشود.
امام رضا عليه السلام مىفرمايد: خداوند به انسان خطاب مىكند كه اراده و خواست تو نيز از من است. «1» آرى، انسان با خواست خداوند مىتواند تصميم بگيرد.
پیام ها
1- در جهانبينى الهى، هر نيكى و زيبايى از خداست. «مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ»
2- در برابر تضعيف روحيّهها، بايد تقويت روحيّه كرد. منافقان كه بدىها را از رسول اللّه مىدانستند، اين آيه در جبران آن مىگويد: «مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ»
3- رسالت پيامبر اسلام، جهانى است. «أَرْسَلْناكَ لِلنَّاسِ»
4- انبيا براى همه مردم وسيلهى خير هستند. «لِلنَّاسِ»
@n20011💧🌷
🔻 شرائط دخیل در صحّت نذر روزه مستحبی در سفر را بیان نمایید؟
1⃣ شخص هنگام نذر مسافر نباشد اما اگر مسافر باشد و بخواهد نذر کند تا در سفر روزه بگیرد:
▫️آیات عظام سیستانی، تبریزی، زنجانی: جایز است.
▫️آیةالله بهجت: جایز است ولی بنا بر احتیاط واجب روزه را به نیت رجاء باید بگیرد.
▫️آیةالله صافی: صحت چنیـن نـذری مشکل است و احتیاط در ترک است.
▫️آیات عظام فاضل، نوری، وحید: جایز نیست.
▫️مقام معظّم رهبری: بنا بر احتیاط واجب چنین نذری صحیح نیست.
2⃣ نذر روزه برای روزه همان روز باشد ولی اگر بعـد از فجر صادق نذر کند که همان روز را روزه بگیرد؛
▫️مقام معظّم رهبری: چنین نذری صحیح نیست.
▫️آیةالله سیستانی: صحّت چنین نذری محل اشکال است.
3⃣ شخص روزه قضا نداشته باشد ولی اگر روزه قضا داشته باشد و نذر کند که در سفر روز معینی را روزه مستحبی بگیرد؛
▫️مقام معظّم رهبری: نذرش صحیح است و باید در سفر در همان روز روزه بگیرد.
▫️آیةالله سیستانی: صحّت نذرش محل اشکال است.
♨️ تذکّر: مسافری که با نذر روزه گرفته است، نمازش شکسته است.
#احکام
#ماه_رمضان #رمضان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روحانی جانباز حادثه حرم رضوی: با هر ضربه ضارب یک «یا حسین(ع)» میگفتم.
راز دیگران را فاش نکن.mp3
3.95M
🎙 راز دیگران را فاش نکن
👤 استاد فاطمینیا
تحدیر(تندخوانی)جزء۲۵ قرآنکریم - <unknown>.mp3
4.01M
💠 تلاوت تحدیر (تندخوانی) 💠
⚜ #جزء_25 #قرآن_کریم ⚜
📥توسط استاد معتز آقایی
⏲ «در ۳۰ دقیقه یک جزء تلاوت کنید»
📩 به دوستان خود هدیه دهید.
🕋 هر روز ماه مبارک رمضان
روز بیست و پنجم.mp3
2.09M
💠 شرح دعای روز بیست و پنجم
🔸 مرحوم استاد مجتهدی تهرانی
#شرح دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان🔸🔸🔸🔸🔸
اللّهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ ومُعادیاً لأعْدائِکَ
مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِکَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبیین
اللّهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ ومُعادیاً لأعْدائِکَ
خدایا کاری کن تا در ماه رمضان، خوبان را دوست بدارم و دشمن دشمنانت باشم! در مورد خودم، عملی که به من امید می دهد تا در قیامت جزو نجات یافتگان باشم، این است که خوبان و اشخاص با تقوا را دوست دارم و از بی تقوایان بی زاری می جویم.
وی تأکید می کند: اگر پسرتان بی تقواست و نماز نمی خواند، نباید او را دوست داشته باشید. حدیث است که به حقیقت ایمان نمی رسید مگر آنکه نزدیک ترین خویشان خود را برای خدا دوست نداشته باشید، چون متدین نیست و دورترین افراد را برای اینکه متدین است، دوست داشته باشید.
این استاد اخلاق در ادامه با بیان حدیتی دیگر اظهار می کند: امام باقر(ع) به شخصی فرمودند؛ «اگر اراده کردی که بفهمی بهشتی و یا جهنمی هستی، به قلبت مراجعه کن، اگر دیدی اهل طاعت را دوست داری، اهل بهشت و اگر اهل گناه را دوست داری، اهل جهنم هستی و انسان در قیامت با کسی که او را دوست دارد، محشور می شود.»
وی همچنین به حدیث دیگری از معصوم(ع) اشاره می کند و می گوید: در دوره آخرالزمان قلب مؤمن آب می شود؛ زیرا گناه را می بیند و استطاعت تغییر وضع ندارد.
وی با انتقاد از وضع موجود جامعه می گوید: الآن روزگاری شده است که ما نمی توانیم امر به معروف و نهی از منکر کنیم.
آیت الله مجتهدی تهرانی می گوید: هر کس که مؤمنی را دوست دارد، حتی اگر منحرف باشد پس از مدتی رستگار خواهد شد.
مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِکَ
وی در شرح فراز «مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِکَ» اظهار می کند: در این بخش از خدا می خواهیم تا ما را یاری رساند برای اینکه به طریقه پیغمبر در مستحبات، دعاها و دستورات اسلام عمل کنیم. از خدا می خواهیم تا هر چه پیامبر(ص) به ما فرموده است، درباره مستحب و واجب عمل کنیم و مکروهات را از خود دور و حرام را ترک کنیم.
یا عاصِمَ قُلوبِ النّبیین
این استاد بزرگ اخلاق در شرح «یا عاصِمَ قُلوبِ النّبیین» می گوید: پیغمبران معصوم هستند؛ زیرا خدا قلب آنها را حفظ کرده است و در فراز پایانی دعای روز بیست وپنجم ماه مبارک رمضان می گوییم، ای خدایی که قلب پیغمبران را حفظ کردی، به حق این کاری که برای پیغمبران انجام داده ای، این دعا را در حق ما مستجاب کن!
@n20011🌷