💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِالْحَقِّ وَ يَوْمَ يَقُولُ كُنْ فَيَكُونُ قَوْلُهُ الْحَقُّ وَ لَهُ الْمُلْكُ يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ وَ هُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ «انعام آیه ۷۳»
و او كسى است كه آسمانها و زمين را به حقّ آفريد و روزى كه بگويد: موجود شو، بى درنگ موجود مىشود، سخن او حقّ است. (و روز قيامت) روزى كه در «صور» دميده مىشود، حكومت تنها از اوست، داناى غيب و شهود است و اوست حكيم و آگاه.
جلد 2 - صفحه 490
نکته ها
در قرآن دو نوع دميدن در صور آمده است: يكى ويرانگر و ديگرى برانگيزندهى مردم براى رستاخيز. در اين آيه، يك بار آن مطرح شده است، امّا در آيهى 68 سورهى زمر، دميدن در دو صور مطرح است: «وَ نُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَنْ شاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرى فَإِذا هُمْ قِيامٌ يَنْظُرُونَ»
اگر در آيات قبل، سخن از تسليم بودن در برابر خدا و اقامهى نماز بود، اينجا علّت آن ذكر شده كه آفرينش به دست اوست، او آگاه و حكيم است و از هر چيزى با خبر است.
امام صادق عليه السلام دربارهى «عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ» فرمودند: غيب آن است كه هنوز نيامده و شهادت آنچه كه بوده است مىباشد. «1»
پیام ها
1- آفرينش، حكيمانه و هدفدار است. «بِالْحَقِّ»؛ البتّه به اين نكته در آيات متعدّدى اشاره شده است، از جمله: «وَ ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما باطِلًا» «2»
2- براى ارادهى خداوند، هيچ مانعى نيست. «كُنْ فَيَكُونُ»
3- غيب و شهود، نهان و آشكار، براى خداوند يكسان است. «عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ»
4- مبناى حكومت الهى بر حكمت و علم است. لَهُ الْمُلْكُ ... وَ هُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ
5- در قيامت، جلوه و نمود قدرت الهى بر همه آشكار مىشود، چون آنجا اسباب و وسائل كارساز نيست. «لَهُ الْمُلْكُ»
«1». معانىالاخبار، ص 146.
«2». ص، 27.
تفسير نور(10جلدى)، ج2، ص: 491
@n20011💧🌷
آیت الله جوادی آملی .mp3
4.65M
▫️ حضور پیامبر (صلّی الله علیه و آله) و امیر المؤمنین (سلام الله علیه) نزد شیعیان در هنگام وفات
👤 آیةالله جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 احکامتو یاد بگیر!
🔸 احکامی که باید بدانیم
#آموزش_احکام
ـ🎊🌸🎊🌸🎊🌸
ـ🌸🎊🌸🎊🌸
ـ🎊🌸🎊🌸
ـ🌸🎊🌸
ـ🎊🌸
ـ🌸 #سجده_روی_صندلی
✍️ سلام مادر من بهخاطر کمردرد و مشکلات دیگه، نمازش رو روی صندلی میخونه. میخواستم ببینم هنگام سجده، حتماً باید نوک انگشتش رو روی زمین بذاره❓
✅سلام عزیزم. خدا مادرتون رو حفظ کنه! نظر مراجع بزرگوار دراینباره اینه:
📚 آیتالله خامنهای، نوری و زنجانی:
بله. در صورت امکان، باید نوک انگشت شست رو روی زمین بذارن؛ اما اگه این مسئله رو تا حالا نمیدونستن، نمازهای قبلیشون درسته.☺️
📚 آیات عظام سیستانی و مکارم:
نه. لازم نیست؛ همین که کف پا روی زمین باشه، کافیه.😉
📚 آیتالله وحید: گذاشتن شست پا بر زمین کافیه و لازم نیست حتماً نوک انگشت روی زمین باشه.🙂
🔺 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات شرعی، استفتائات جامعةالزهرا.
⬅️ احکام به زبان خیلی ساده
🌸 @ahkam_yar
🎊🌸
🌸🎊🌸
🎊🌸🎊🌸
🌸🎊🌸🎊🌸
📚📏📚📏📚
💢 #اخلاقی
✅پرسش: اگر شخصی به وجود یک بیماری راضی هست به رضای خداوند ، آیا باز هم باید برای شفا دعا کند؟
✍️پاسخ: قطعاً باید برای شفای بیماری دعا کرد و علاوه بر دعا باید به دنبال درمان و مداوا هم بود و اهل بیت (علیهم السلام) هم همین گونه بودند و در عین حال که در مقام رضا بودند، برای حل مشکل خود اقدامات عملی داشتند، و اصطلاحا باید بین رضا به قضای الهی و رضا به مقضی تفاوت قائل شد. کسی که بیمار می شود نباید به این بیماری راضی باشد، بلکه باید تلاش مادی و معنوی خویش را برطرف نمودن این بیماری به کار گیرد و در عین حال به نتیجه ای که خدا رقم می زند راضی باشد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🤲 #دست_توسل
�� نمــاز شــب سی ام مـاه رجـب برای عبور از صراط و نجات از آتش جهنم
🔵 پیامبر اعظم ﷺ فرمودند:
🟡 هر کس در شب سی ام ماه رجب ده ركعت نماز بخواند در هر ركعت «فاتحة الكتاب» یک بار و سورهى توحید را ده بار بخواند ،خداوند در بهشت فردوس هفت شهر به او عطا مىكند و از قبر در حالى كه صورتش همانند ماه شب چهاردهم مىدرخشد بيرون مىآيد و همانند آذرخش گذرا از [پل] صراط مىگذرد و از آتش جهنم نجات مىيابد و ستايش از آن خداوند است.
📚 اقبال الاعمال ص ۶۶۸
🛑 در برخی منایع تعداد سوره توحيد ۱۱ مرتبه ذکر شده است.
🟣 چه خوب است که این نماز پرفضیلت را به امام عصر ارواحنا فداه هـدیه کنیم.
#امام_زمان علیه السلام
#ماه_رجب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | توصیه آیت الله ناصری برای فرزند دار شدن و گرفتاری های اقتصادی
#فرزندآوری
yadegar-mah-rajab.mp3
8.59M
💠دستورالعملی برای روزهای پایانی ماه رجب
🔻حجت الاسلام و المسلمین استاد ایوبی ، ماه رجب سال ۱۴۰۰
🔸اگر از ماه رجب آنچنان که باید بهره نبردهاید، دستورالعملی را که امام صادق علیهالسلام توصیه فرمودهاند، بهجا آوردید.
#رجب #ماه_رجب #مراقبات_رجب
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
🔴اعمال آخر ماه رجب
☀️پیامبر اعظم (ص) خواندن نمازی را توصیه کردهاند که علاوه بر برآورده شدن حاجات، جواز گذر از صراط و دوری از جهنم را برای اقامه کنندهاش مینویسند.
ماه رجب از ارزش و شرافت بسيار بالايی برخوردار است و اين شرافت و ارزش بدان دليل است كه اين ماه يكی از ماههای حرام و يكی از زمانهای ويژه دعا است.
رويناها عن جدّي أبي جعفر الطوسي رضوان اللّه عليه، و قد تقدم إسنادها فيما أشرناإليه، و هي:و صلّ في آخر الشهر عشر ركعات، تقرء في كل ّركعة فاتحة الكتاب مرة واحدة و «قُلْ هُوَاللَّهُ أَحَدٌ» ثلاث مرات و «قُلْ ياأَيُّهَا الْكافِرُونَ» ثلاث مرات، فإذاسلّمت فارفع يديك إلى السماء و قل: لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لاشَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَه الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَحَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَهُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ، وَصَلَّى اللَّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ، وَ لا حَوْلَ وَ لاقُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ.
ثم امسح بها وجهك و سل حاجتك فإنه يستجاب لك دعاؤك و يجعل اللّه بينك و بين جهنم سبعة خنادق، كل خندق كما بين السماء والأرض، و يكتب لك بكلّ ركعة ألف ألف ركعة،و يكتب لك براءة من النار و جواز على الصراط.
قال سلمان رضي اللّه عنه: فلمّا فرغ النبي صلّى الله عليه وآله من الحديث خرّرت ساجداً أبكي شكراً للّه تعالى لما سمعت من هذا الحديث.
☀️روایت شده که پیامبر اکرم(ص) در بیان نماز آخر ماه رجب می فرمایند: هر کس در اخر ماه رجب 10 رکعت #نماز بخواند که در هر رکعت سوره حمد را یکمرتبه و سوره توحید را سه مرتبه و سوره کافرون را سه مرتبه باشد، و پس از سلام نماز دستهایش را به سوی آسمان بلند کند و بگوید :
لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لاشَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ، وَ صَلَّى اللَّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ، وَ لا حَوْلَ وَ لاقُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ.
سپس دستهایش را به روی صورت بکشد و حاجتش را از خداوند بخواهد، دعای او مستجاب شود و خداوند بین او و جهنم هفت گودال فاصله بیاندازد که اندازه هر گودال به اندازه فاصله آسمان تا زمین است و در به ازای هر رکعت، هزار رکعت برایش نوشته شود و برای او گذر از صراط و دوری از جهنم تضمین شود.
💠سلمان رضوان الله علیه می گوید: «هنگامی که کلام پیامبر صلی الله علیه و اله به پایان رسید، به حالت گریه به سجده افتادم و خداوند را شکر نمودم که این حدیث را از پیامبر شنیدم.»
گفتنی است؛ در روز آخر ماه رجب، بر انجام #غسل تاکید شده و #روزه این روز سبب آمرزش گناهان گذشته و آينده است. همچنین نماز سلمان به نحوى است كه در بالا گفته شد.
📚 اقبال الاعمال : ج 3 ص 285
#اعمال_آخر_ماه_رجب
#این_رجبیون
#الوداع_ماه_رجب
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ إِذْ قالَ إِبْراهِيمُ لِأَبِيهِ آزَرَ أَ تَتَّخِذُ أَصْناماً آلِهَةً إِنِّي أَراكَ وَ قَوْمَكَ فِي ضَلالٍ مُبِينٍ «انعام آیه ۷۴»
و (ياد كن) آن هنگام كه ابراهيم به پدرش آزر گفت: آيا بتان را خدايان مىگيرى؟ بى شك تو و قومت را در گمراهى آشكار مىبينم.
نکته ها
كلمهى «أب» بطور طبيعى به معناى پدر است، ولى به معناى جدّ مادرى، عمو و مربّى هم گفته مىشود. چنانكه فرزندان يعقوب به پدران و عموى پدر خود حضرت اسماعيل نيز اب گفتند: «نَعْبُدُ إِلهَكَ وَ إِلهَ آبائِكَ إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ وَ إِسْحاقَ» «1» وپيامبر اسلام صلى الله عليه و آله نيز فرمود: «أنا و علىّ أبَوا هذه الامّة» «2»، من و على، پدران اين امّتيم. آزر، عموى ابراهيم بود، نه پدرش. پدران ابراهيم همه موحّد بودهاند.
از علماى اهل سنّت نيز، طبرى، آلوسى و سيوطى مىگويند: آزر پدر ابراهيم نبوده است. به علاوه، ابراهيم به پدر و مادر خويش دعا كرد: رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَ لِوالِدَيَ ... «3» در حالى كه مسلمان حقّ ندارد براى مشرك طلب مغفرت كند، هرچند فاميل او باشد.
از مجموع اينها برمىآيد كه «أب» در اين آيه به معناى پدر نيست. به علاوه نام پدر ابراهيم عليه السلام در كتب تاريخ، «تارُخ» ذكر شده است، نه آزر. «4»
استغفار حضرت ابراهيم براى عمويش آزر نيز قبل از روشن شدن روحيّهى كفر او و به خاطر وعدهاى بود كه به او داده بود، و چون فهميد كه حقّپذير نيست، از او تبرّى جست و جدا شد. «فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِلَّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ» «5»
پیام ها
1- خويشاوندى، مانع نهى از منكر نيست. إِذْ قالَ إِبْراهِيمُ لِأَبِيهِ ...
«1». بقره، 133.
«2». بحار، ج 16، ص 364.
«3». ابراهيم، 41.
«4». تفسير الميزان.
«5». توبه، 114.
جلد 2 - صفحه 492
2- ملاك در برخورد، حقّ است نه سنّ و سال. «قالَ إِبْراهِيمُ لِأَبِيهِ» (حضرت ابراهيم به عموى خود كه سن بيشتر داشته، آشكارا حقّ را بيان كرده و هشدار داده است.)
3- در شيوهى دعوت به حق، بايد از بستگان نزديك شروع كرد. «لِأَبِيهِ» و بايد از مسائل اصلى سخن گفت. «أَ تَتَّخِذُ أَصْناماً آلِهَةً»
4- سابقهى شرك وبتپرستى، به پيش از رسالت حضرت ابراهيم بازمى گردد. «أَ تَتَّخِذُ أَصْناماً»
5- اكثريّت، سابقه و سنّ، باطل را تبديل به حقّ نمىكند و همه جا ارزش نيست. «أَراكَ وَ قَوْمَكَ فِي ضَلالٍ»
6- بتپرستى، انحرافى است كه وجدانهاى سالم و عقل، از آن انتقاد مىكنند. أَ تَتَّخِذُ أَصْناماً ... ضَلالٍ مُبِينٍ
7- گرچه ابراهيم عليه السلام حليم بود، «إِنَّ إِبْراهِيمَ لَأَوَّاهٌ حَلِيمٌ» «1» و پيامبر بايد حتّى با فرعون هم نرم حرف بزند، ولى لحن برخورد حضرت ابراهيم در اين آيه، به خاطر اصرار عمويش بر كفر بود. «إِنِّي أَراكَ وَ قَوْمَكَ فِي ضَلالٍ مُبِينٍ»
«1». توبه، 114.
@n20011💧🌷