Namaze Shab(1).mp3
2.08M
▫️ آثار و برکات نماز شب
👤 آیةالله جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓🎞❓🎞❓🎞
💢 #کلیپ_تصویری
#سؤالات_شما
#احکام
⭕️پرسش: در ماه مبارک رمضان چه زمانی باید نیت روزه را انجام دهیم ..؟
•┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈•
طرح سؤال در نرم افزار پاسخگو
•┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈•
گروه پاسخگویی فضای مجازی
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚 چگونگی محقق شدن قصدِ اقامت ده روز
💠 سؤال: مراد از روز در اقامت ده روز چیست؟ برای محقق شدن قصد ده روز، آیا همین که از طلوع خورشیدِ روز اول تا غروب خورشیدِ روز دهم بمانیم، کافی است یا باید تا روز یازدهم اقامت داشته باشیم؟
✅ جواب: مراد از روز، فاصلۀ بین طلوع و غروب خورشید است؛ اگر کسی بین طلوع و غروب خورشید وارد محل اقامت شود، باید قصد کند که ده شبانه روز (240 ساعت) در آنجا بماند اما اگر در فاصلۀ غروب تا طلوع خورشید وارد محل شود، باید قصد کند که تا غروب روز دهم در آنجا اقامت داشته باشد.
#احکام_مسافر
#اقامۀ_ده_روز
#احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
#اعمال_هرروز_ماه_رمضان
🖋 از جمله مستحبات ماه رمضان در هر روز ، صد مرتبه صلوات فرستادن بر رسول خدا و اهل بیتش میباشد و هرچه زیادتر فرستد بهتر است
🤲 الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک کار خوب در باغ ارم شیراز
❇️تشویق داره این کار معاونت فرهنگی دانشگاه #شیراز
❇️و این جسارت مثبتی که تو این ایام و تو این مکان پُر بازدید انجام دادن
ولی همین تذکر رو اگر مردم عادی بدن نوعا دعوا درست میشه، باید مسئول هر مجموعه ای تذکر بده و مردم نقش مکمل را بازی کنند نه اینکه مسئول بیخیال بشه و مردم چیزی بگن و دعوا درست بشه و نهایتا رعایت نکنه...
#امربهمعروف_موفق
🔴 نماز شب پنجم ماه رمضان برای همراهی با امام علی علیه السلام در ورود به بهشت
🔵 امام علی علیه السلام فرمودند:
🟡 هر کس در شب پنجم ماه رمضان، دو رکعت نماز بخواند در هر رکعت یک بار سوره حمد و پنجاه بار سوره توحید، را بخواند و بعد از سلام نماز، صد بار بر پیامبر(ص) و آل ایشان صلوات بفرستد، روز قیامت بر در بهشت با من مراحمت نماید و پهلوی من نشیند.
📚 وسائل الشیعه ج ۵ ص ۱۸۷
🟢 چه خوب است که این نماز پرفضیلت را به امام عصر ارواحنا فداه هـدیه کنیم.
#امام_زمان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستان های عبرت آموز ۹۹(تلنگر آمیز)
عاقبت بی حرمتی به والدين (سخنرانی کوتاه و شنیدنی حجت الاسلام عالی) صوتی
Tahdir joze5.mp3
3.96M
💠 #تحدیر (تندخوانی) جزء پنجم قرآن کریم
🎙با صوت استاد معتز آقایی
⏱زمان : 33دقیقه
📩 به دوستان خود هدیه دهید.
روز پنجم.Mp3
8.35M
💠 شرح دعای روز پنجم ماه #رمضان
🔸 مرحوم استاد مجتهدی تهرانی
#ًشرح دعای روز پنجم ماه رمضان از آيتالله مكارم شیرازی
استغفار حقیقی/حقیقت استغفار در کلام امام علی علیه السلام/بندگان صالح خدا چه کسانی هستند؟/چگونه مقرب درگاه الهی شویم؟/ اى مهربان ترين مهربانان ازمضامین دعای روز پنجم ماه رمضان میباشد.
«اللهُمَّ اجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرینَ، وَاجْعَلْنی فیهِ مِنْ عِبادِک الصَّالِحینَ اْلقانِتینَ، وَاجْعَلنی فیهِ مِنْ اوْلِیآئِک الْمُقَرَّبینَ، بِرَأْفَتِک یا ارْحَمَ الرَّاحِمینَ؛ خدایا در این ماه مرا از آمرزش خواهان قرار ده، و در زمره بندگان شایسته و شب زنده دارت داخل کن و مرا از دوستان نزدیکت قرار ده، به مهربانیت ای مهربان ترین مهربانان »[1]
الزامات و بایسته های استغفار و تشریح حقیقت توبه در کلام امام علی علیه اسلام و نیز تبیین ویژگی های صالحان و راهکارهای رسیدن به قرب الهی از جمله مهم ترین فرازهای دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان است.
#استغفار حقیقی
بی شک توبه حقیقی تنها به گفتن استغفا و حتّی ندامت از گذشته و تصمیم بر ترک در آینده نیست، بلکه افزون بر این باید کوتاهی هایی که در گذشته رخ داده و مفاسدی که در روح و جان انسان به وجود آمده و آثار سوئی که گناه در جامعه گذارده تا آن جا که امکان دارد جبران گردد.[2]
#حقیقت استغفار در کلام امام علی علیه السلام
حضرت علی علیه السلام در بیان حقیقت توبه می فرماید: استغفار مقام بلند مرتبگان است و آن یک کلمه است، امّا شش معنا و مرحله دارد: نخست پشیمانی از گذشته، دوّم تصمیم بر ترک همیشگی در آینده، سوّم این که حقوقی را که از مردم ضایع کردی به آنها بازگردانی، به طوری که هنگام ملاقات پروردگار حقّی بر تو نباشد، چهارم این که هر واجبی که از تو فوت شده، حقّ آن را به جای آوری (قضا کنی)، پنجم آن که گوشت هایی که در اثر حرام بر اندامت روییده، با اندوه بر گناه آب کنی تا چیزی از آن باقی نماند و گوشت تازه به جای آن بروید، و ششم آن که به همان اندازه که شیرینی معصیت و گناه را چشیدی زحمت طاعت را نیز بچشی، پس از انجام این مراحل می گویی: «اسْتَغْفِرُاللّه». [3]
#بندگان صالح خدا چه کسانی هستند؟
کلمه «صالح» علاوه بر ایمان و توحید، شایستگی از نظر عمل و تقوا و آگاهی، شایستگی از نظر قدرت و قوت، و شایستگی از نظر تدبیر و نظم و درک اجتماعی را شامل می شود. [4]
لذا بندگان صالح کسانی هستند که همه هستی خود را عاشقانه در راه خدا می دهند قدم به عرصه وجود می گذارند؛ افرادی که گاه فقط یک ساعت تفکر آنها برابر با سال ها عبادت فرشتگان است!؛[5] کسانی که اهل زهد و ورع هستند، و با پروردگارشان مأنوسند. [6]، [7]
#چگونه مقرب درگاه الهی شویم؟
برای رسیدن به قرب الهی این سرمنزل بزرگ و بی مانند، تکمیل و تقویت اعتقادات و توجّه خاص به اصول دین، توبه و بازگشت به اعمال صالح و پرهیز از گناهان و انجام واجبات، مهیا و آماده شدن برای پاکسازی نفس از رذائل و آراستن آن با فضائل اخلاق، محو انانیت و حصول فنا در برابر عظمت حق، باید مورد اهتمام قرار گیرد تا انسان از روی معرفت کامل قدم برمی دارد. [8]
به تعبیر دیگر «من»[9] باید حذف شود به نحوی که تا حدّ زیادی از فکر خود فارغ گشته و به تمام مسائل و وظائف و احکام و آداب شرع و سیر و سلوک اطّلاع پیدا کرده و در مقام تشخیص درد و درمان، همچون طبیبی حاذق و ماهر گردد. [10]، [11]
#سخن آخر: (ای مهربان ترین مهربانان)
بی تردید کسانی که با نفی «من» غرق در عظمت او می شوند و خودخواهی ها و خود برتربینی ها را فراموش می کنند و با ذکر «بِرَأْفَتِک یا ارْحَمَ الرَّاحِمینَ؛ به مهربانیت ای مهربان ترین مهربانان »[12]. دست به درگاه خدا برمی دارند در زمره بندگان صالح او قرار می گیرند.[13]
پی نوشت ها
[1] کلیات مفاتیح نوین؛ ص813
[2] اخلاق در قرآن؛ ج 1؛ ص229
[3] نهج البلاغه با ترجمه فارسی روان؛ ترجمه؛ ص841
[4] تفسیر نمونه؛ ج 13؛ ص518
[5] برگزیده تفسیر نمونه؛ ج 1؛ ص61
[6] میزان الحکمة، ب 562، ح 2757
[7] والاترین بندگان؛ ص127
[8] اخلاق در قرآن؛ ج 1؛ ص142
[9] فلسفه اومانیستی دکارت؛ «من می اندیشم پس هستم»
[10] ر. ک: علامه مصطفوی؛ رسالۀ « لقاءاللّه»
[11] اخلاق در قرآن؛ ج 1؛ ص142
[12] کلیات مفاتیح نوین؛ ص813
[13] همان.
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ لا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلى رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ «انعام آیه 108»
و به (معبود) كسانى كه غير خدا را مىخوانند ناسزا نگوييد كه آنان نيز از روى جهل و دشمنى به خداوند ناسزا مىگويند. ما اين گونه عمل هر امّتى را برايشان جلوه داديم. سپس بازگشت آنان بهسوى پروردگارشان است، پس خداوند آنان را به آنچه مىكردند خبر مىدهد.
نکته ها
خداوند، انسان را چنان آفريده كه چه كارهاى خوب و چه كارهاى بد، كمكم در روح او تأثير مىگذارد و به آن عادت مىكند. از اين رو، زينتدادن كارها گاهى به خدا نسبت داده شده،
جلد 2 - صفحه 528
«زَيَّنَّا»، كه خالق اين تأثير است، و گاهى به شيطان نسبت داده شده كه از طريق وسوسه و وعده، زشتها را زيبا جلوه مىدهد. «زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ» «1»
حضرت على عليه السلام در جنگ صفّين به سربازان خود توصيه مىكرد: «به پيروان معاويه دشنام و ناسزا نگويند، بلكه سيماى آنان را مطرح كنند كه بهتر از دشنام است». «2»
اميرالمؤمنين على عليه السلام فرمودند: «از مصاديقِ دشنام به خدا، دشنام به ولىّ خداست». «3»
حساب لعن و نفرين و برائت، از حساب دشنام و ناسزا جداست. لعن و برائت كه در آيات ديگر قرآن از سوى خداوند اعلام شده، در واقع بيانگر اظهار موضعِ ما در برابر ستمگران و مشركان است كه بيزارى خود را از راه آنان اعلام مىكنيم. «لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ» «4»، بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ ... «5»
پیام ها
1- احساسات خود را نسبت به مخالفان كنترل كنيم و از هرگونه بد دهنى و ناسزا بپرهيزيم. «لا تَسُبُّوا»
2- به بازتاب برخوردهاى خود توجّه كنيم. لا تَسُبُّوا ... فَيَسُبُّوا اللَّهَ
3- با فحش و ناسزا، نمىتوان مردم را از مسير غلط باز داشت. «لا تَسُبُّوا»
4- ناسزاگويى، عامل بروز دشمنى و كينه و ناسزا شنيدن است. لا تَسُبُّوا ... فَيَسُبُّوا ... عَدْواً
5- دشنام، نشانهى نداشتن يا منطق است، يا ادب و يا صبر. (مسلمان با پرهيز از ناسزا، بايد نشان دهد كه صبر و منطق و ادب دارد.) «لا تَسُبُّوا»
6- هر كارى كه سبب توهين به مقدّسات شود، حرام است. «فَيَسُبُّوا اللَّهَ»
7- استفاده از حربهى دشنام وناسزا، در نهى از منكر و تبليغات ومناظرات ممنوع
«1». انعام، 43.
«2». نهجالبلاغه، كلام 206.
«3». تفسير الميزان.
«4». هود، 18.
«5». توبه، 1.
جلد 2 - صفحه 529
است. «لا تَسُبُّوا»
8- كارى كه سبب كشيدهشدن ديگران به گناه وحرام مىشود، حرام است. «1» لا تَسُبُّوا ... فَيَسُبُّوا
9- گاهى انسان ناخودآگاه در گناه ديگران شريك مىشود، آنجا كه مقدّمات گناه ديگران را فراهم كند. «فَيَسُبُّوا اللَّهَ»
10- از سنّتهاى الهى، زيبا جلوه كردن اعمال امّتها در نظر آنان است. «زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ» (هر امّتى اعمال خود را هرچند ناحقّ باشد، زيبا مىپندارد)
11- جلوهنمايى و زيباديدن، نشانهى حقانيّت نيست. «زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ»
12- آگاه كردن مردم از كردههاى خويش در قيامت، از شئون ربوبيّت الهى است. إِلى رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ ...
«1». تفسير مجمعالبيان.
@n20011🌷💧