eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
449 دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
5.4هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
Tahdir joze5.mp3
3.96M
💠 (تندخوانی) جزء پنجم قرآن کریم 🎙با صوت استاد معتز آقایی ⏱زمان : 33دقیقه 📩 به دوستان خود هدیه دهید.
روز پنجم.Mp3
8.35M
💠 شرح دعای روز پنجم ماه 🔸 مرحوم استاد مجتهدی تهرانی
دعای روز پنجم ماه رمضان از آيت‌الله مكارم شیرازی استغفار حقیقی/حقیقت استغفار در کلام امام علی علیه السلام/بندگان صالح خدا چه کسانی هستند؟/چگونه مقرب درگاه الهی شویم؟/ اى مهربان ترين مهربانان ازمضامین دعای روز پنجم ماه رمضان میباشد. «اللهُمَّ اجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرینَ، وَاجْعَلْنی فیهِ مِنْ عِبادِک الصَّالِحینَ اْلقانِتینَ، وَاجْعَلنی فیهِ مِنْ اوْلِیآئِک الْمُقَرَّبینَ، بِرَأْفَتِک یا ارْحَمَ الرَّاحِمینَ؛ خدایا در این ماه مرا از آمرزش خواهان قرار ده، و در زمره بندگان شایسته و شب زنده دارت داخل کن و مرا از دوستان نزدیکت قرار ده، به مهربانیت ای مهربان ترین مهربانان »[1] الزامات و بایسته های استغفار و تشریح حقیقت توبه در کلام امام علی علیه اسلام و نیز تبیین ویژگی های صالحان و راهکارهای رسیدن به قرب الهی از جمله مهم ترین فرازهای دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان است. حقیقی بی شک توبه حقیقی تنها به گفتن استغفا و حتّی ندامت از گذشته و تصمیم بر ترک در آینده نیست، بلکه افزون بر این باید کوتاهی هایی که در گذشته رخ داده و مفاسدی که در روح و جان انسان به وجود آمده و آثار سوئی که گناه در جامعه گذارده تا آن جا که امکان دارد جبران گردد.[2] استغفار در کلام امام علی علیه السلام حضرت علی علیه السلام در بیان حقیقت توبه می فرماید: استغفار مقام بلند مرتبگان است و آن یک کلمه است، امّا شش معنا و مرحله دارد: نخست پشیمانی از گذشته، دوّم تصمیم بر ترک همیشگی در آینده، سوّم این که حقوقی را که از مردم ضایع کردی به آنها بازگردانی، به طوری که هنگام ملاقات پروردگار حقّی بر تو نباشد، چهارم این که هر واجبی که از تو فوت شده، حقّ آن را به جای آوری (قضا کنی)، پنجم آن که گوشت هایی که در اثر حرام بر اندامت روییده، با اندوه بر گناه آب کنی تا چیزی از آن باقی نماند و گوشت تازه به جای آن بروید، و ششم آن که به همان اندازه که شیرینی معصیت و گناه را چشیدی زحمت طاعت را نیز بچشی، پس از انجام این مراحل می گویی: «اسْتَغْفِرُاللّه». [3] صالح خدا چه کسانی هستند؟ کلمه «صالح» علاوه بر ایمان و توحید، شایستگی از نظر عمل و تقوا و آگاهی، شایستگی از نظر قدرت و قوت، و شایستگی از نظر تدبیر و نظم و درک اجتماعی را شامل می شود. [4] لذا بندگان صالح کسانی هستند که همه هستی خود را عاشقانه در راه خدا می دهند قدم به عرصه وجود می گذارند؛ افرادی که گاه فقط یک ساعت تفکر آنها برابر با سال ها عبادت فرشتگان است!؛[5] کسانی که اهل زهد و ورع هستند، و با پروردگارشان مأنوسند. [6]، [7] مقرب درگاه الهی شویم؟ برای رسیدن به قرب الهی این سرمنزل بزرگ و بی مانند، تکمیل و تقویت اعتقادات و توجّه خاص به اصول دین، توبه و بازگشت به اعمال صالح و پرهیز از گناهان و انجام واجبات، مهیا و آماده شدن برای پاکسازی نفس از رذائل و آراستن آن با فضائل اخلاق، محو انانیت و حصول فنا در برابر عظمت حق، باید مورد اهتمام قرار گیرد تا انسان از روی معرفت کامل قدم برمی دارد. [8] به تعبیر دیگر «من»[9] باید حذف شود به نحوی که تا حدّ زیادی از فکر خود فارغ گشته و به تمام مسائل و وظائف و احکام و آداب شرع و سیر و سلوک اطّلاع پیدا کرده و در مقام تشخیص درد و درمان، همچون طبیبی حاذق و ماهر گردد. [10]، [11] آخر: (ای مهربان ترین مهربانان) بی تردید کسانی که با نفی «من» غرق در عظمت او می شوند و خودخواهی ها و خود برتربینی ها را فراموش می کنند و با ذکر «بِرَأْفَتِک یا ارْحَمَ الرَّاحِمینَ؛ به مهربانیت ای مهربان ترین مهربانان »[12]. دست به درگاه خدا برمی دارند در زمره بندگان صالح او قرار می گیرند.[13] پی نوشت ها [1] کلیات مفاتیح نوین؛ ص813 [2] اخلاق در قرآن؛ ج 1؛ ص229 [3] نهج البلاغه با ترجمه فارسی روان؛ ترجمه؛ ص841 [4] تفسیر نمونه؛ ج 13؛ ص518 [5] برگزیده تفسیر نمونه؛ ج 1؛ ص61 [6] میزان الحکمة، ب 562، ح 2757 [7] والاترین بندگان؛ ص127 [8] اخلاق در قرآن؛ ج 1؛ ص142 [9] فلسفه اومانیستی دکارت؛ «من می اندیشم پس هستم» [10] ر. ک: علامه مصطفوی؛ رسالۀ « لقاءاللّه» [11] اخلاق در قرآن؛ ج 1؛ ص142 [12] کلیات مفاتیح نوین؛ ص813 [13] همان.
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ لا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلى‌ رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ «انعام آیه 108» و به (معبود) كسانى كه غير خدا را مى‌خوانند ناسزا نگوييد كه آنان نيز از روى جهل و دشمنى به خداوند ناسزا مى‌گويند. ما اين گونه عمل هر امّتى را برايشان جلوه داديم. سپس بازگشت آنان به‌سوى پروردگارشان است، پس خداوند آنان را به آنچه مى‌كردند خبر مى‌دهد. نکته ها خداوند، انسان را چنان آفريده كه چه كارهاى خوب و چه كارهاى بد، كم‌كم در روح او تأثير مى‌گذارد و به آن عادت مى‌كند. از اين رو، زينت‌دادن كارها گاهى به خدا نسبت داده شده، جلد 2 - صفحه 528 «زَيَّنَّا»، كه خالق اين تأثير است، و گاهى به شيطان نسبت داده شده كه از طريق وسوسه و وعده، زشت‌ها را زيبا جلوه مى‌دهد. «زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ» «1» حضرت على عليه السلام در جنگ صفّين به سربازان خود توصيه مى‌كرد: «به پيروان معاويه دشنام و ناسزا نگويند، بلكه سيماى آنان را مطرح كنند كه بهتر از دشنام است». «2» اميرالمؤمنين على عليه السلام فرمودند: «از مصاديقِ دشنام به خدا، دشنام به ولىّ خداست». «3» حساب لعن و نفرين و برائت، از حساب دشنام و ناسزا جداست. لعن و برائت كه در آيات ديگر قرآن از سوى خداوند اعلام شده، در واقع بيانگر اظهار موضعِ ما در برابر ستمگران و مشركان است كه بيزارى خود را از راه آنان اعلام مى‌كنيم. «لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ» «4»، بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ‌ ... «5» پیام ها 1- احساسات خود را نسبت به مخالفان كنترل كنيم و از هرگونه بد دهنى و ناسزا بپرهيزيم. «لا تَسُبُّوا» 2- به بازتاب برخوردهاى خود توجّه كنيم. لا تَسُبُّوا ... فَيَسُبُّوا اللَّهَ‌ 3- با فحش و ناسزا، نمى‌توان مردم را از مسير غلط باز داشت. «لا تَسُبُّوا» 4- ناسزاگويى، عامل بروز دشمنى و كينه و ناسزا شنيدن است. لا تَسُبُّوا ... فَيَسُبُّوا ... عَدْواً 5- دشنام، نشانه‌ى نداشتن يا منطق است، يا ادب و يا صبر. (مسلمان با پرهيز از ناسزا، بايد نشان دهد كه صبر و منطق و ادب دارد.) «لا تَسُبُّوا» 6- هر كارى كه سبب توهين به مقدّسات شود، حرام است. «فَيَسُبُّوا اللَّهَ» 7- استفاده از حربه‌ى دشنام وناسزا، در نهى از منكر و تبليغات ومناظرات ممنوع‌ «1». انعام، 43. «2». نهج‌البلاغه، كلام 206. «3». تفسير الميزان. «4». هود، 18. «5». توبه، 1. جلد 2 - صفحه 529 است. «لا تَسُبُّوا» 8- كارى كه سبب كشيده‌شدن ديگران به گناه وحرام مى‌شود، حرام است. «1» لا تَسُبُّوا ... فَيَسُبُّوا 9- گاهى انسان ناخودآگاه در گناه ديگران شريك مى‌شود، آنجا كه مقدّمات گناه ديگران را فراهم كند. «فَيَسُبُّوا اللَّهَ» 10- از سنّت‌هاى الهى، زيبا جلوه كردن اعمال امّت‌ها در نظر آنان است. «زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ» (هر امّتى اعمال خود را هرچند ناحقّ باشد، زيبا مى‌پندارد) 11- جلوه‌نمايى و زيباديدن، نشانه‌ى حقانيّت نيست. «زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ» 12- آگاه كردن مردم از كرده‌هاى خويش در قيامت، از شئون ربوبيّت الهى است. إِلى‌ رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ‌ ... «1». تفسير مجمع‌البيان. @n20011🌷💧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روزه، سبب تقوا.mp3
6.75M
▫️ روزه، سبب تقوا 👤 مرحوم آیةالله میرزا علی فلسفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ آیا منع کردن بیمار توسط پزشک برای نگرفتن روزه حجت است و می توان روزه نگرفت؟🤨 🔻در چه صورت حکم پزشک برای منع روزه‌داری اعتبار دارد؟ 🤔 💠 استاد محمدی 📎 📎 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬 آیا می توان سه وطن شرعی داشت؟! ✅ پاسخ: طبق نظر آیت الله خامنه ای داشتن دو یا سه وطن بالفعل اشکال ندارد؛ به این صورت که در هر یک خانه و زندگی دارد و در طول سال چند ماه در آن مکانها زندگی می کند. 💠 نکته: بطور کلی کسی که قصد دارد برای همیشه یا سالیان متمادی سالی سه چهار ماه (مانند تابستان و ایام تعطیل) در مکانی زندگی کند، چنانچه وسائل زندگی مانند خانه و امثال آن را فراهم کند، آنجا از نظر عرف وطن دوم او محسوب می شود، اما اگر صرفا برای ییلاق و مانند آن، بدون قصد توطن و بدون فراهم آوردن لوازم زندگی آنجا برود، تحقق وطن بعید است. 🔺 استفتا از سایت آیت الله خامنه ای/ شماره استفتاء: ym9z27p استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 نماز شب ششم‌ ماه رمضان معادل با ثواب شب قدر 🔵 امام علی علیه السلام فرمودند: 🟡 هر کس در شب ششم ماه رمضان، چهار رکعت نماز بخواند در هر رکعت سوره حمد و سوره ملک را قرائت کند، پس گویی که مصادف با شب قدر شده است. 📚 وسائل الشیعه ج ۵ ص ۱۸۷ 🟢 چه خوب است که این نماز پرفضیلت را به امام عصر ارواحنا فداه هـدیه کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: ما شیطان داریم یا شیاطین و تفاوت آن با ابلیس چیست؟ ✍️پاسخ: بنا بر نظر برخی از صاحب نظران، «ابلیس» و «شیطان» اسم خاص نیست بلکه وصف است، یعنی موجود شروری است که از رحمت الهی مأیوس و از خیر به دور است. 🔸در «قاموس قرآن» آمده: مراد از «إِبلِیس‌» در قرآن، موجودی است زنده، با شعور، مکلّف، نامرئی، فریبکار و... که از امر خداوند سر پیچید و به آدم سجده نکرد، در نتیجه رانده شد و مستحق عذاب و لعن گردید. او در قرآن اکثرا به نام شیطان خوانده شده و فقط در یازده محلّ ابلیس به کار رفته است. 🔹در این که آیا این کلمه عَلَم شخص است و نام مخصوص اوست و یا صفت است و به واسطه یأس از رحمت خدا، به او ابلیس گفته شده، باید گفت اگر ثابت شود که اسم اصلی او «عزازیل» و کلمه «ابلیس» عربی است، صفت بودن آن بهتر به نظر می‌رسد. 🔸مؤید این نظر، روایتی است که از حضرت رضا (علیه‌السلام) نقل شده که می‌فرمایند: «نام او حارث بوده، ابلیس نامیده شد زیرا که از رحمت خدا مأیوس گردید.» «شیطان» وصف است نه اسم خاص آن روح شریر، و به مناسبت دوری از خیر و از رحمت حق تعالی، وصف شیطان بر او اطلاق شده است. 🔹بنابراین؛ به هر موجود شروری که مأیوس از رحمت خدا و دور از خیر باشد، اعم از این که از جنس انسان باشد یا جن، می‌توان به او «ابلیس» یا «شیطان» اطلاق کرد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ┈•گروه پاسخگویی فضای مجازی•┈ مرکز ملّی پاسخگویی ‌به سؤالات دینی پاسخگو|وب‌|روبیکا|سروش|گپ|بله|ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Ham Ghadam - MMSH.mp3
8.98M
🔊 سرود "هم قدم" 🍃 با نوای کاروان، می‌ریم به سوی نور ✨ از سنگر مسجد، تا جبهه‌ی ایران
سـ🌸ـلام روزتون پراز خیر و برکت💐 🗓 امروز  سه شنبه ☀️  ٨   فروردین   ١۴٠٢   ه. ش   🌙 ٦   رمضان    ١۴۴۴  ه.ق 🌲   ٢٨    مارس   ٢٠٢٣    ميلادی