روزه، سبب تقوا.mp3
6.75M
▫️ روزه، سبب تقوا
👤 مرحوم آیةالله میرزا علی فلسفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ آیا منع کردن بیمار توسط پزشک برای نگرفتن روزه حجت است و می توان روزه نگرفت؟🤨
🔻در چه صورت حکم پزشک برای منع روزهداری اعتبار دارد؟ 🤔
💠 استاد محمدی
📎 #ماه_رمضان
📎 #احکام_روزه
📎 #روزه_بیماری
💬 آیا می توان سه وطن شرعی داشت؟!
✅ پاسخ:
طبق نظر آیت الله خامنه ای داشتن دو یا سه وطن بالفعل اشکال ندارد؛ به این صورت که در هر یک خانه و زندگی دارد و در طول سال چند ماه در آن مکانها زندگی می کند.
💠 نکته:
بطور کلی کسی که قصد دارد برای همیشه یا سالیان متمادی سالی سه چهار ماه (مانند تابستان و ایام تعطیل) در مکانی زندگی کند، چنانچه وسائل زندگی مانند خانه و امثال آن را فراهم کند، آنجا از نظر عرف وطن دوم او محسوب می شود، اما اگر صرفا برای ییلاق و مانند آن، بدون قصد توطن و بدون فراهم آوردن لوازم زندگی آنجا برود، تحقق وطن بعید است.
🔺 استفتا از سایت آیت الله خامنه ای/ شماره استفتاء: ym9z27p
#احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
🔴 نماز شب ششم ماه رمضان معادل با ثواب شب قدر
🔵 امام علی علیه السلام فرمودند:
🟡 هر کس در شب ششم ماه رمضان، چهار رکعت نماز بخواند در هر رکعت سوره حمد و سوره ملک را قرائت کند، پس گویی که مصادف با شب قدر شده است.
📚 وسائل الشیعه ج ۵ ص ۱۸۷
🟢 چه خوب است که این نماز پرفضیلت را به امام عصر ارواحنا فداه هـدیه کنیم.
#امام_زمان
#رمضان_مهدوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فرازی زیبا از #دعای_ابوحمزه_ثمالی
🔸 حجةالإسلام عالی
📚📏📚📏📚
💢 #اعتقادی
✅پرسش: ما شیطان داریم یا شیاطین و تفاوت آن با ابلیس چیست؟
✍️پاسخ: بنا بر نظر برخی از صاحب نظران، «ابلیس» و «شیطان» اسم خاص نیست بلکه وصف است، یعنی موجود شروری است که از رحمت الهی مأیوس و از خیر به دور است.
🔸در «قاموس قرآن» آمده:
مراد از «إِبلِیس» در قرآن، موجودی است زنده، با شعور، مکلّف، نامرئی، فریبکار و... که از امر خداوند سر پیچید و به آدم سجده نکرد، در نتیجه رانده شد و مستحق عذاب و لعن گردید. او در قرآن اکثرا به نام شیطان خوانده شده و فقط در یازده محلّ ابلیس به کار رفته است.
🔹در این که آیا این کلمه عَلَم شخص است و نام مخصوص اوست و یا صفت است و به واسطه یأس از رحمت خدا، به او ابلیس گفته شده، باید گفت اگر ثابت شود که اسم اصلی او «عزازیل» و کلمه «ابلیس» عربی است، صفت بودن آن بهتر به نظر میرسد.
🔸مؤید این نظر، روایتی است که از حضرت رضا (علیهالسلام) نقل شده که میفرمایند: «نام او حارث بوده، ابلیس نامیده شد زیرا که از رحمت خدا مأیوس گردید.» «شیطان» وصف است نه اسم خاص آن روح شریر، و به مناسبت دوری از خیر و از رحمت حق تعالی، وصف شیطان بر او اطلاق شده است.
🔹بنابراین؛ به هر موجود شروری که مأیوس از رحمت خدا و دور از خیر باشد، اعم از این که از جنس انسان باشد یا جن، میتوان به او «ابلیس» یا «شیطان» اطلاق کرد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
┈•گروه پاسخگویی فضای مجازی•┈
مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی
پاسخگو|وب|روبیکا|سروش|گپ|بله|ایتا
Ham Ghadam - MMSH.mp3
8.98M
🔊 سرود "هم قدم"
🍃 با نوای کاروان، میریم به سوی نور
✨ از سنگر مسجد، تا جبههی ایران
#سرود
#راهیان_نور
#همراه_شهدا
تندخوانیجزء 6۩معتزآقائی.mp3
4.02M
⑥ تندخوانی جزء ششم قرآن
🎙 استاد معتز آقایی #ماه_رمضان
┄
روز ششم.Mp3
8.58M
💠 شرح دعای روز ششم ماه #رمضان
🔸 مرحوم استاد مجتهدی تهرانی
#شرح دعای روز ششم ماه رمضان #مکارم شیرازی
اللهُمَّ لا تَخْذُلْنی فیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیتِک، وَلاتَضْرِبْنی بِسِیاطِ نَقِمَتِک، وَزَحْزِحْنی فیهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِک، بِمَنِّک وَایادیک، یا مُنْتَهی رَغْبَةِ الرَّاغِبین؛ خدایا در این ماه مرا به خاطر نافرمانیت خوار مکن،و با تازیانه انتقامت عذاب مکن، و از موجبات خشمت دور کن، به حقّ نعمت های ظاهری و باطنیت، ای نهایت میل مشتاقان».[1]
تبیین راه های کسب عزت، بیان آثار و کارکردهای دعا در رفع عذاب الهی و نیز تشریح علائم خشم خدا و راه های مصونیت از غضب الهی و نقش معرفت الهی در تحقق شکرگزاری واقعی از نعمت های خداوند؛ مهمترین نکات مطروحه در دعای روز ششم ماه مبارک رمضان است.
#راز عزت
پیروی از رذائل نفسانی علاوه بر ایجاد مفاسد عظیم، موجبات ذلّت و استخفاف را فراهم خواهد کرد؛[2]چرا که خدا دست از یاری چنین کسی بر می دارد همانگونه که خذلان در فراز ابتدایی دعا، نیز به معنی ترک نصرت و یاری است.[3]
حال اگر انسان عاقل و هوشیار باشد اطاعت خدا را غنیمت می شمرد که هم سبب آبرومندی و عزت در دنیاست و هم موجب نجات در آخرت. زیرا هیچ کس بر اثر طاعت، کوچک نشده و هیچ کس بر اثر معصیت بزرگ نشده است.[4]
لذا باید از طریق توبه و استغفار، زمینه بازگشت به سوی خدا و ترک عصیان و گناه و فساد را فراهم کرد تا مهر ذلت از پیشانی فرد گنه کار پاک شود.[5]
#نقش دعا در رفع عذاب الهی
هنگامی که انسان مرتکب گناه می شود از سه حال بیرون نیست، یا خودش متوجه می شود و باز می گردد.[6]
و یا وقتی گناه و آلودگی همچون بیماری خوره به جان انسان افتاد، و روح ایمان را از بین برد، در این حالت جز تازیانه عذاب دردناک الهی راهی باقی نمی ماند! لذا خداوند تازیانه «بلا و عذاب» بر او می نوازد تا بیدار شود.[7]
یا اینکه فرد گنهکار شایستگی هیچ یک از این دو را ندارد، بلکه خدا به جای بلا، نعمت به او می بخشد و این همان «عذاب استدراج» است.[8]
بر این اساس باید به دفعات دعا کرد تا طوفان بلاها فرونشیند و عذاب بر طرف شود.[9]
چگونه می توان از غضب الهی در امان ماند
بی شک باید از هر آنچه موجب خشم خداوند می شود اجتناب نمود؛[10] به عنوان نمونه دنیا گرایی موجب خشم خدا و ناخشنودی او می شود.[11]
هم چنین خشم و غضب، آتش خشم خدا را در دنیا و آخرت می افروزد،[12]همانگونه که خلف وعده نیز، موجب خشم خدا و خلق است.[13]
به عکس، حلم و بردباری موجب رضای خدا است.[14]و نیز به تعبیر روایات: «انفاق نهانی خشم خدا را فرو می نشاند»[15]
و یا به تعبیر نورانی حضرت علی علیه السلام فرمود: « گریه از ترس خدا، دریاهایی از خشم خدا را خاموش می کند».[16]،[17]
بنا بر این باید از گناهانی که انسان را در ورطه هلاکت می افکند و از عیب هایی که باعث خشم خدا می شود برحذر بود.[18]
سخن آخر:(بهترین راه شکرگزاری از نعمت های خداوند)
فراز پایانی دعا از تقویت روح شکرگزاری در انسان حکایت می کند چرا که معرفت به نعمت ها خود از جمله بهترین راه شکرگذاری واقعی به در گاه الهی است، هم چنین می توان دریافت در طریق معرفة اللّه و شناخت ذات و صفات پروردگار، باید تلاش زاید الوصفی از سوی مشتاقان و عاشقان صورت پذیرد.[19]
پی نوشت ها
[1] کلیات مفاتیح نوین؛ ص813.
[2] اخلاق اسلامی در نهج البلاغه (خطبه متقین)؛ ج 2؛ ص225.
[3] اخلاق در قرآن؛ ج 3؛ ص133.
[4] گفتار معصومین(ع)؛ ج 2؛ ص36.
[5] پیام قرآن؛ ج 8؛ ص335.
[6] برگزیده تفسیر نمونه؛ ج 3؛ ص524.
[7] همان.
[8] همان؛ ج 5؛ ص254.
[9] تفسیر نمونه؛ ج 21؛ ص81.
[10] پیام امام امیر المومنین علیه السلام؛ ج 13؛ ص532.
[11] همان؛ ج 6؛ ص277.
[12] اخلاق در قرآن؛ ج 3؛ ص393.
[13] پیام امام امیر المومنین علیه السلام؛ ج 11؛ ص133.
[14] همان.
[15] اسلام و کمکهای مردمی؛ ص91.
[16] ارشاد القلوب، ج 1، ص 96.
[17] انوار هدایت، مجموعه مباحث اخلاقی؛ ص48.
[18] نهج البلاغه با ترجمه فارسی روان؛ ترجمه؛ ص159.
[19] پیام امام امیر المومنین علیه السلام؛ ج 4؛ ص47.