eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
447 دنبال‌کننده
7.6هزار عکس
5.5هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
روز شانزدهم.Mp3
9.38M
💠 شرح دعای روز شانزدهم ماه 🔸 مرحوم استاد مجتهدی
دعای روز شانزدهم ماه رمضان از منظر آیت الله مکارم شیرازی روز شانزدهم ماه مبارک رمضان «اللهُمَّ وَفِّقْنى‏ فيهِ لِمُوافَقَةِ الْأَبْرارِ، وَجَنِّبْنى‏ فيهِ‏ مُرافَقَةَ الْأَشْرارِ، وَآوِنى‏ فيهِ بِرَحْمَتِكَ الى‏ دارِالْقَرارِ، بِالهِيَّتِكَ يا الهَ‏الْعالَمينَ؛ خدايا در اين ماه‏ مرا بر همراهى نيكان موفّق بدار، و از رفاقت با بدكاران دور بدار و در جوار قربت پناه ده به خداونديت اى معبود جهانيان».‏[1] ذکر صفات و ویژگی های ابرار و تبیین مصداق حقیقی ابرار در قرآن ، و تشریح آثار همنشینی با اشرار یا ابرار از جمله مهمترین نکات دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان است. ابرار از لسان قرآن در آيات قرآن‏ مجيد كراراً سخن از«ابرار» و مقامات و پاداش هاى عظيم آنها به ميان آمده است،[2]،[3]،[4] از جمله كارهاى برجسته ابرار و عباد اللَّه، اطعام طعام برشمرده شده است.[5] «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَيَتِيماً وَأَسِيراً[6]؛ و غذای (خود) را با اینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» می‌دهند!»[7] چه کسانی هستند؟ ابرار کسانی هستند كه روحى وسيع و همتى بلند و اعتقاد و عملى نيك دارند،[8] در حديثى از امام حسن مجتبى علیه السلام مى‏خوانيم:«كلما فى كتاب اللَّه عز و جل من قوله ان الأبرار فو اللَّه ما اراد به الا على بن ابى طالب و فاطمة و اناو الحسين ؛ هر جا در قرآن مجيد« ان الأبرار» آمده به خدا سوگند منظور پروردگار از آن على بن ابى طالب و فاطمه و من و حسين است».[9]،[10] آثار  با بدان  اين تشبيه قديمى، كه اخلاق زشت و بد همانند بيماري هاى واگيردار است، و به سرعت به نزديكان و همنشينان سرايت مى‏كند، تشبيه گويايى است؛[11]بسيار ديده شده است كه سرنوشت افراد خوب و بد، بر اثر معاشرت ها به كلّى دگرگون شده، و مسير زندگانى آنها تغيير يافته است.[12]  معمولًا دوستان بد همنشينان خود را زير بمباران تلقينات مى‏گيرند و همين امر سبب مى‏شود كه گاه بدترين اعمال در نظر آنان، تزيين يابد و حسّ تشخيص را به كلّى دگرگون سازد.[13] و بدبینی  معاشرت با بدان، حسّ بدبينى را در انسان، تشديد مى‏كند و سبب مى‏شود كه نسبت به همه كس بدبين باشد، در حديثى از اميرمؤمنان على عليه السلام مى‏خوانيم:«مُجالَسَةُ الْاشْرارِ تُورِثُ سُوءَ الظَّنِّ بِالْاخْيارِ؛ همنشينى با بدان موجب بدبينى به نيكان مى‏شود.».[14]،[15] عملی که قلب انسان را می میراند انسان بايد مراقب باشد كه روح و جان خود را به دست هر كس نسپارد.[16] چرا که همنشينى‏ با بدان موجب مرگ‏ معنوى است.[17] در این زمینه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد: همنشينى با انسان‏هاى پست، قلب را مى‏ميرانَد.[18]،[19] همنشینی با نیکان؛ وسیله وصال انسان به «دارالقرار» همنشینی و همسويى با نيكان‏ و پاكان، و ناهماهنگى با بدان و شروران، يكى از كليدهاى بهشت «دارالقرار»‏ است.[20] چرا که بهشت مركز پاكان و نيكان و پيوستن به ابديت قرب خداوند است.[21] سخن آخر:( به خدا) فراز پایانی دعا در حقيقت به منزله دليلى است براى موضوع توكل بر خدا، و چگونه انسان بر او توكل نكند، و كار خويش را به او نسپارد، در حالى كه در پهنه جهان هستى غير از او حاكم و فرمانروا و منعم و مربّى و معبود نيست.[22] [1] كليات مفاتيح نوين ؛ ص815. [2] سوره آل عمران؛ آيه 193. [3] سورۀ دهر ؛آيه 8. [4] تفسير نمونه ؛ ج‏26 ؛ ص279. [5] همان ؛ ج‏25 ؛ ص357. [6] سوره دهر، آيه 8. [7] تفسير نمونه ؛ ج‏25 ؛ ص342. [8] همان ؛ ج‏26 ؛ ص279. [9] نور الثقلين؛ ج 5؛ ص 533؛ح 33. [10] تفسير نمونه ؛ ج‏26 ؛ ص280. [11] اخلاق در قرآن ؛ ج‏1 ؛ ص162. [12] همان. [13] همان؛ص163. [14] صفات الشّيعه، طبق نقل بحار، ج 71، ص 197. [15] اخلاق در قرآن ؛ ج‏1 ؛ ص163. [16] همان. [17] انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى ؛ ص261. [18] بحارالانوار؛ ج 77؛ ص 45. [19] انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى ؛ ص255. [20] پيام قرآن ؛ ج‏6 ؛ ص171. [21] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج‏15 ؛ ص593. [22] تفسير نمونه ؛ ج‏25 ؛ ص180.
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ ما لَكُمْ أَلَّا تَأْكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ قَدْ فَصَّلَ لَكُمْ ما حَرَّمَ عَلَيْكُمْ إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ وَ إِنَّ كَثِيراً لَيُضِلُّونَ بِأَهْوائِهِمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُعْتَدِينَ «انعام آیه 119» و شما را چه شده كه از آنچه كه نام خداوند بر آن برده شده است نمى‌خوريد؟ (و بى‌جهت حلال ما را بر خود حرام مى‌كنيد،) در صورتى كه خداوند آنچه را بر شما حرام كرده خودش به تفصيل براى شما بيان كرده است، مگر آنچه (از محرّمات) كه به خوردن آن مضطرّ شديد، همانا بسيارى از مردم، ديگران را جاهلانه به خاطر هوس‌هاى خود گمراه مى‌كنند. قطعاً پروردگارت به متجاوزان آگاه‌تر است. نکته ها گروهى با شبهه‌افكنى و مقايسه‌ى ميان حيوان ذبح شده و مرده، مردم را به انحراف كشيده و مى‌گفتند: چرا حيوانى را كه ما مى‌كشيم حلال است و آنچه را خدا مى‌كشد، حرام؟ كه اين آيه ضمن هوشيار كردن مردم، پاسخ آنان را نيز مى‌دهد. پیام ها 1- هر كس بدون دليل حلال‌هاى الهى را بر خود حرام كند بايد توبيخ شود. «وَ ما لَكُمْ أَلَّا تَأْكُلُوا ...» جلد 2 - صفحه 542 (گويا بعضى از مسلمانان تحت تأثير سنّت‌هاى جاهلى قرار مى‌گرفتند و حلال‌هايى را بر خود حرام مى‌كردند.) 2- خوردن گوشت حيوان هم اگر رنگ الهى داشته باشد حلال، و گرنه حرام است. «ذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ» 3- همه‌ى محرّمات الهى، در مكتب آسمانى اسلام بيان شده است. «وَ قَدْ فَصَّلَ لَكُمْ ما حَرَّمَ عَلَيْكُمْ» «1» 4- اصل و قانون كلّى در خوردنى‌ها، حلال بودن است و هر چه حرام باشد، خداوند بيان مى‌كند. «فَصَّلَ لَكُمْ ما حَرَّمَ» 5- احكام اسلام، بن‌بست ندارد. «إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ» 6- اضطرار، تكليف را ساقط مى‌كند. «إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ» 7- تكليف‌هاى الهى، متناسب با شرايط زمان، مكان و توان انسان است. «إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ» 8- استفاده از خوردنى‌هاى حرام، در موارد اضطرارى جايز است. «إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ» 9- تعيين حلال و حرام، بر پايه‌ى دستورات الهى است. «حَرَّمَ عَلَيْكُمْ» 10- جهل و هواپرستى، از عوامل انحراف است. «لَيُضِلُّونَ بِأَهْوائِهِمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ» 11- گمراه ساختن مردم، تجاوز به حقوق جامعه است. «أَعْلَمُ بِالْمُعْتَدِينَ» «1». اين بيان تفصيلى، اشاره به آيه 115 سوره‌ى نحل است. تفسير الميزان. @n20011💧🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️مساله( ) کسی که روزه میگیره ولی نماز نمیخونه،روزه اش باطل میشه؟🧐 📚 پاسخ : ✍مراجع عظام(آیت الله خامنه ای و سیستانی و مکارم): نخواندن نماز موجب باطل شدن روزه نمیشود، بلکه از ارزش واقعی آن می کاهد. اما باید توجه کرد که نماز جایگاه ویژه ای در میان عبادات دارد که هیچ عبادتی نمی تواند جایگزین آن باشد. در برخی از روایات نماز را ستون دین معرفی کرده اند، این نشان می دهد که عظمت و تاثیر نماز برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت بسیار بالاست. در روایت آمده است که در شب اول قبر از اولین چیزی که سوال می شود نماز است ، و اگر آن مورد قبول واقع شود، بقیه عبادات نیز مقبول می شود ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اگر اتفاقا امام زمان (عج) را دیدم....mp3
1.97M
▫️ اگر اتفاقا امام زمان (عج) را دیدم... 👤 مرحوم آیةالله مصباح یزدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 نماز شب هفدهم‌ ماه رمضان با ثواب هزار حج و هزار جهاد در راه خدا 🔵 امام علی علیه السلام فرمودند: 🟡 هر کس در شب هفدهم ماه رمضان، دو رکعت نماز بخواند در رکعت اول بعد از حمد آنچه برایش آسان است بخواند ( هر سوره ای که تمایل دارد ) و در رکعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره توحید را بخواند ، و بعد از اتمام نماز صد مرتبه لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ بگوید ، خداوند پاداش هزار حج و هزار عمره و هزار جنگ در راه خدا را به او عطا کند. 📚 وسائل الشیعه ج ۵ ص ۱۸۸ 🟢 چه خوب است که این نماز ساده و پرفضیلت را به امام عصر ارواحنا فداه هـدیه کنیم.
سـ🌸ـلام روزتون پراز خیر و برکت 🗓 امروز  شنبه ☀️  ١٩   فروردین   ١۴٠٢   ه. ش   🌙 ١٧   رمضان    ١۴۴۴  ه.ق 🌲   ٨    آوریل   ٢٠٢٣    ميلادی
17.mp3
3.8M
🌹 مصحف شریف🌹 قبولتون باشه🤲 التماس دعای فرج🙏 ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
safat17.mp3
20.47M
💠 شرح دعای روز هفدهم ماه 🔸 مرحوم استاد مجتهدی تهرانی
شرح دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان از منظر آیت الله شیرازی روز هفدهم ماه مبارک رمضان «اللهُمَّ اهْدِنى‏ فيهِ لِصالِحِ الْأَعْمالِ، وَاقْضِ لى‏فيهِ‏ الْحَوآئِجَ وَالْأمالَ، يا مَنْ لا يَحْتاجُ الَى التَّفْسيرِ وَالسُّؤالِ، يا عالِماً بِما فى‏ صُدُورِ الْعالَمينَ، [صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرينِ]؛ خدايا در اين ماه مرا به سوى كارهاى نيك و شايسته هدايت كن، و خواسته‏ها و آرزوهايم را برآور، اى كه به توضيح و سؤال نياز ندارى، اى دانا به آنچه در سينه‏هاى جهانيان است‏ [بر محمد و خاندان پاكش درود فرست‏]».[1]،[2]بازشناسی مفهوم عمل صالح و بیان مصادیق آن؛ حکمت طلب حاجت از خداوند و ترسیم گسترۀ علم الهی از جمله نکاتی است که در دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان به آن پرداخته شده است. چیست؟ عمل صالح از جمله واژه‏هاى قرآنى است که از گسترۀ معنایی فراوان برخوردار است و شامل هر كار خوبى است كه براى خدا انجام می­گيرد؛[3] لذا منحصر در نماز و روزه، و حجّ و زكات و خمس و دعا و زيارت نيست؛ هر چند اعمال مذكور از مصداق هاى روشن اعمال صالح است، لیکن هر كار مفيدى كه با نيّت پاك انجام پذيرد عمل صالح نامیده مى‏شود.[4] عبادت، زيارت، كمك به نيازمندان، ساختن درمانگاه، احداث جادّه، ساختن مدارس و مؤسسّات خيريّه، تهيّه جهيزيه دختران فقير، آماده كردن وسيله ازدواج پسران محتاج، كمك به بيماران صعب العلاج، امر به معروف و نهى از منكر، ارشاد جاهل، تنبيه غافل و مانند آن همه از مصاديق عمل صالح است. حتّى اگر سنگى در وسط راه مردم افتاده باشد، و انسان با نوك پا آن را به كنارى هدايت كند كه مزاحم عبور و مرور مردم نباشد، اين نيز عمل صالح است.[5]،[6] خدا نهایت حاجات است انسان در هر كارى كه قدم مى‏گذارد[7] خداوند را حاكم بر سرنوشت خود می ببيند.[8] لذا بندگانش قصد درگاه او مى‏كنند و در حوائج‏ خويش به سوى او مى‏روند چرا که خداوند در منتهاى عظمت است[9]و برتر از او چيزى نيست، و او دائم و باقى بعد از فناى خلق است.[10] اين سؤال و تقاضا از سوی انسان دائمى است، و همگى به زبان حال از آن مبدأ فياض، دائماً فيض مى‏طلبند، هستى مى‏خواهند، و حوائج‏ خود را تمنا مى‏كنند، و اين اقتضاى ذاتِ موجود ممكن است كه وابسته و متكى به واجب الوجودند.[11] خدا به سؤال و تفسیر احتیاج ندارد ؟ علم خداوند به موجودات از طريق «علم حضورى» است. يعنى همه جا حاضر است و همه موجودات، نزد او حضور دارند و او به همه آنها احاطه دارد.[12] لذا آنچه را كه بندگان در شب و روز انجام مى‏دهند بر خداوند متعال پوشيده نيست، به طور دقيق از اعمال آنها آگاه است، و با علم بى‏پايانش به آنها احاطه دارد.[13] اینچنین است که در حديثى از «امام صادق عليه السّلام» آمده است: «إنّ اللّه يعلم حاجتك و ما تريد و لكنّه يحبّ ان تبثّ إليه الحوائج‏؛ خداوند حاجت و خواسته تو را مى‏داند، ولى دوست دارد كه حوايج خويش را نزد او شرح دهى»[14].،[15] سخن آخر:(صلوات؛ کلید استجابت دعا) فراز پایانی دعا« صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرينِ؛ بر محمد(ص) و خاندان پاكش درود فرست‏».[16]نشان دهندۀ این مسأله است که اگر در استقبال يا بدرقه دعاها، صلوات‏ و درود بر پيامبر صلى الله عليه و آله باشد به اجابت‏ نزديك تر است.‏[17] [1] بحارالانوار، ج 95، ص 47. [2] كليات مفاتيح نوين ؛ ص815. [3] ميزان الحكمة، باب 2227، ح 10384. [4] سوگندهاى پر بار قرآن ؛ ص228. [5] ميزان الحكمة، باب 2227، ح 10384. [6] سوگندهاى پر بار قرآن ؛ ص544. [7] رسالة توضيح المسائل (فارسى) ؛ ص187. [8] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج‏9 ؛ ص503 [9] لغات در تفسير نمونه ؛ ص337. [10] همان؛ ص 338. [11] همان ؛ ص644. [12] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج‏4 ؛ ص193. [13] ترجمه گويا و شرح فشرده اى بر نهج البلاغه ؛ ترجمه‏ج‏2 ؛ ص355. [14] في ظلال نهج البلاغه، ج2، ص 319. [15] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج‏5 ؛ ص599 [16] بحارالانوار، ج 95، ص 47. [17] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج‏15 ؛ ص20.