🔴 نماز شب نوزدهم ماه رمضان برای پذیرفته شدن اعمال
🔵 امام علی علیه السلام فرمودند:
🟡 هر کس در شب نوزدهم ماه رمضان، پنجاه رکعت نماز بخواند در هر رکعت بعد از سوره حمد پنجاه مرتبه سوره زلزال را بخواند ( بنا بر قولی یک مرتبه ) ، ملاقات میکند خداوند را مثل کسی که صد حج و صد عمره به جا آورده و سایر اعمال او نیز پذیرفته میشود.
📚 وسائل الشیعه ج ۵ ص ۱۸۸
🟢 چه خوب است که این نماز پرفضیلت را به امام عصر ارواحنا فداه هـدیه کنیم.
#امام_زمان
#رمضان_مهدوی
@hobo_lhosein_۲۰۲۳_۰۴_۰۹_۱۷_۵۸_۰۵_۰۲۶.mp3
10.37M
قسمبہزخمِسرِحیدر الهیالعفو
بہسجدھٔ آخرِ حیدر الهیالعفو .
#محمدحسین پویانفر
🌺
#اعمال_ليالي_قدر
💠اعمال شب قدر ١٩ ماه مبارك رمضـان
🌙اين شب با عظمت آغاز شب هاى قدر است، و شب قدر آن شبى است كه در طول سال، شبى به خوبی و فضليت آن يافت نمى شود، و عمل در اين شب از عمل در طول هزار ماه بهتر است، و تقدير امور سال در اين شب صورت می گيرد، و فرشتگان و روح كه اعظم فرشتگان الهى است، در اين شب به اذن پروردگار به زمين فرود می آيند، و به محضر امام زمان (عج) مى رسند و آنچه را كه براى هر فرد مقدّر شده بر آن حضرت عرضه می دارند.
🗣اعمـال شب قـدر بر دو نوع است:
✅ اول : اعمالى است كه در هر سه شب بايد انجام داد، و آن چند عمل است:
۱- غسل (مقارن با غروب آفتاب)
۲- دو ركعت نماز كه در هر ركعت پس از سوره «حمد» ، هفت مرتبه «توحيد» خوانده، و پس از فراغت از نماز هفتاد مرتبه بگويد: أَسْتَغْفِرُ اللّه وَ أَتوبُ الَيْهِ.
در روايت نبوى است كه از جاى برنخيزد تا خدا او و پدر و مادرش را بيامرزد.
۳- قرآن بر سر گرفتن
۴. ده مرتبه ١٤معصوم را صدازدن
۵- زیارت امام حسین علیه السلام
۶- احیا و شب زنده داري
۷- صد ركعت نماز كه فضليت بسيار دارد و بهتر آن است كه در هر ركعت پس از سوره «حمد» ، ده مرتبه «توحيد» خوانده شود.
٨- قرائت دعاي جوشن كبير
✅ دوم: اعمال مخصوص هر يك از اين شبها است.
اعمال شب نوزدهم رمضان
١- گفتن صد مرتبه
أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّي وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ
٢- گفتن صد مرتبه
اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ
٣- خواندن دعاى "یا ذَالَّذی کانَ..."
٤- خواندن دعاي "اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِي وَ تُقَدِّرُ ..."
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امشب شب #بیدار شدن است نه بیدار ماندن
تندخوانی جز نوزدهم - استاد معتز آقائی.mp3
4.02M
💠 تلاوت تحدیر (تندخوانی) 💠
⚜ #جزء_19 #قرآن_کریم ⚜
📥توسط استاد معتز آقایی
⏲ «در ۳۰ دقیقه یک جزء تلاوت کنید»
📩 به دوستان خود هدیه دهید.
#شرح دعای روز نوزدهم ماه رمضان از منظر آیت الله مکارم شیرازی
دعای روز #نوزدهم ماه مبارک رمضان
«اللهُمَّ وَفِّرْ فيهِ حَظّى مِنْ بَرَكاتِهِ، وَسَهِّلْ سَبيلى الى خَيْراتِهِ، وَلاتَحْرِمْنى قَبُولَ حَسَناتِهِ، يا هادِياً الَى الْحَقِّ الْمُبينِ ؛ خدايا در اين روز بهره ام را از بركاتش فراوان گردان، و راهم را به نيكى هايش آسان كن، و از پذيرش فضايل آن محرومم مكن، اى هدايت كننده به سوى حقيقت آشكار ».[1]
تشریح کلام امام صادق علیه السلام دربارۀ اهمیت روزۀ ماه مبارک رمضان و تبیین الزامات بهره گیری از آثار و برکات آن ماه عظیم، مفهوم شناسی «حسنه» و نسبت آن با مفهوم ایمان از جمله مهمترین فرازهای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان به شمار می آید.
#ضرورت شناخت ماه خدا
خوشبخت و سعادتمند كسانى هستند كه ارزش والاى اين ماه را بشناسند و از بركاتِ بى پايان آن بهره گيرند و مشكلات معنوى و مادّى خود را به بركت روزه ها و عبادات در اين ماه حل كنند.[2]
#زیبایی شناسی کلام امام صادق علیه السلام دربارۀ روزه
امام صادق عليه السلام در روایتی مى فرمايند:«نَوْمُ الصَّائِمِ عِبادَةٌ وَصَمْتُهُ تَسْبيحٌ وَعَمَلُهُ مُتَقَبَّلٌ وَدُعاؤُهُ مُسْتَجابٌ ؛ خواب روزه دار عبادت، و سكوتش تسبيح و عملش پذيرفته و دعايش مستجاب است».[3]،[4]
تأمل در کلام نورانی آن حضرت نشان می دهد وقتى خواب روزه دار عبادت باشد بيدارى او به طريق اولى عبادت خواهد بود.[5]هم چنین اگر سكوت فرد روزه دار تسبيح است؛ ذكر و تسبیح فرد روزه دار به طريق اولى فضيلت است.[6]
خداوند كه ميزبان ما در اين ماه است چون رحمتش عام و بىپايان است هميشه آماده پذيرايى مىباشد و عمل ناچیز مان را می پذیرد[7]؛ اجابت دعا نیز از آن جهت است که شخص روزه دار حضور قلب بيشترى دارد و هر چه توجّه انسان به خداوند بيشتر باشد ضريب اجابت دعايش هم بالاست.[8]
گر #گدا كاهل بود تقصير صاحبخانه چيست؟
براى بهره گيرى بيشتر از بركات مادّى و معنوى ماه مبارك رمضان ، نبايد تنها به روزه گرفتن اكتفا كرد،[9]بلکه بايد از گناهان اجتناب نمود و با خودسازى و مراقبت و دورى از آلودگى ها، جان خويش را در معرض وزش نفحات رحمانى و عنايات ويژه سبحانى قرار داد.[10]
باید دانست براى رسيدن به رشد و تعالی و كمال مطلوب، همه اسباب و وسائل در این ماه مبارک آماده است.[11] لیکن متأسفانه بسيارند كسانى كه به ظاهر در مسير اطاعتند ؛ ولى بر اثر سستى و كاهلى، نتيجه مطلوبى از روزه داری عايدشان نمى شود.[12]
#خداوند؛ منشأ #خیر و نیکی
ريشه تمام خيرات و بركات ، ذات پاك حق تعالى است،[13]چرا که انواع نعمت هاى الهى، که در زمين و آسمان، در خلقت بشر، و در دنيا و آخرت آمده است، همه[14] از وجود پر بركت پروردگار افاضه مى شود.[15]
لیکن برخی غافلان به غير خدا توجه می کنند و براى حل مشكلات و دفع زيان و ضرر و جلب منفعت به معبودهاى ساختگى پناه مى برند، حال آنکه تا جز به خدا دل نبندیم و جز او را مبدء خير و بركت و نجات، در اين عالم نشناسیم، نمی توانیم در طريق مسير معرفة اللّه گام نهیم و به مقصدنهایی نایل آئیم.[16]
#حسنه چیست؟
حسنه»مفهوم وسيعى دارد كه همه اعمال نيك را در بر مى گيرد، از جمله ايمان به خدا و پيامبر اسلام و ولايت ائمه (ع) كه در رأس هر كار نيك قرار دارد و مانع از آن نيست كه اعمال صالح ديگر نيز در مفهوم این واژه جمع باشد.[17]
#شرط قبولی اعمال
شرط قبولى اعمال «ايمان» است،كه نشانه آن اطاعت از فرمان خدا و رسول اوست؛ زیرا شرك موجب حبط اعمال است.[18]
از سوی دیگر وقتى انسان ولايت خداوند و رسولش را پذيرفت، ديگر خودسرانه و با هوى و هوس كار نمى كند، بلكه سعى مى كند در خط ولايت حركت كند؛ زيرا اعمال نيك داراى شرايط، موانع، مقدّمات و مقارناتى است كه اگر طبق نظر امامان معصوم عليهم السلام انجام نشود عمل نيك منظور نخواهد شد.[19]
#سخن آخر:( گونهشناسی هدایت الهی)
واژه هادی در فراز پایانی دعا، به عنوان يكى از صفات افعال الهى؛ اشاره به مسأله راهبرى هدایت الهی در تمام شئون حيات مادى و معنوى، ظاهرى و باطنى، تكوينى و تشريعى است.[20]
پی نوشت ها:
[1] كليات مفاتيح نوين ؛ ص815.
[2] همان ؛ ص696.
[3] بحارالانوار، ج 96، ص 253؛ الفقيه، ج 2، ص 64؛ روضة المتّقين، ج 3، ص 230.
[4] گفتار معصومين(ع) ؛ ج 2 ؛ ص122.
[5] همان؛ص123.
[6] همان.
[7] گفتار معصومين(ع) ؛ ج2 ؛ ص122
[8] همان.
[9] كليات مفاتيح نوين ؛ ص696.
[10] همان ؛ ص696.
[11] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج 7 ؛ ص631.
[12] همان ؛ ج 10 ؛ ص320.
[13] تفسير نمونه، ج 23، ص: 187.
[14] همان ؛ ص186.
[15] همان؛ ص 187.
[16] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج3 ؛ ص129.
[17] تفسير نمونه، ج 15، ص: 573.
[18] برگزيده تفسير نمونه ؛ ج 4 ؛ ص2
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)⚡️
أَ وَ مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ كَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُماتِ لَيْسَ بِخارِجٍ مِنْها كَذلِكَ زُيِّنَ لِلْكافِرِينَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ «انعام آیه122»
وآيا آنكه (به واسطهى جهل و شرك) مرده بود، پس او را (با هدايت خويش) حيات بخشيديم و براى او نورى (از ايمان) قرار داديم كه با آن در ميان مردم راه خود را بيابد، مَثَل او مَثَل كسى است كه در ظلمتهاى (جهل و شرك) قرار دارد و از آن بيرون آمدنى نيست؟ اين گونه براى كافران، كارهايى كه مىكردند جلوه داده شده بود.
نکته ها
اين آيه درباره ايمان آوردن حضرت حمزه، عموى پيامبر نازل شده است، كه چون از اذيت و آزار ابوجهل نسبت به رسول خدا صلى الله عليه و آله و مكتب او آگاه شد، در حمايت از پيامبر به سراغ ابوجهل رفت و با مشت بر سر او كوبيد. آنگاه گفت: من از امروز، به محمّد ايمان مىآورم.
در تعابير قرآنى، «مرگ»، هم بر مرحلهى قبل از نطفه گفته شده است: «كُنْتُمْ أَمْواتاً
جلد 2 - صفحه 546
فَأَحْياكُمْ» «1» هم به گمراهى: «أَ وَ مَنْ كانَ مَيْتاً» هم به منطقهى بىگياه و خشك: «فَسُقْناهُ إِلى بَلَدٍ مَيِّتٍ» «2» هم به مرگ موقّت: «فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْياهُمْ» «3» و هم به مرگ حقيقى: «إِنَّكَ مَيِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَيِّتُونَ» «4».
امام باقر عليه السلام فرمود: نورى كه در ميان مردم راه را از چاه نشان مىدهد، امام و رهبر آسمانى است. «5»
كارهاى پر جاذبه، كفّار (مثل: ابتكارات و اختراعات و تكنولوژى و تمدّن)، چنان براى آنان جلوه كرده كه نمىگذارد انحرافات و سقوط انسانيّت خود را درك كنند. «زُيِّنَ لِلْكافِرِينَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ»
پیام ها
1- حيات و مرگ واقعى انسان، ايمان و كفر اوست. «مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ»
2- ارشاد و هدايت، كار خداست، هر چند خود انسان زمينهى هدايت را فراهم مىكند. «فَأَحْيَيْناهُ»
3- استفاده از تمثيل، سؤال و مقايسه، در تبليغ و تربيت مؤثّر است. أَ وَ مَنْ كانَ ... كَمَنْ مَثَلُهُ ...
4- مؤمن، هرگز به بن بست نمىرسد. او در جامعه هم بينش دارد و هم حركت. «نُوراً يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ»
«1». بقره، 28.
«2». فاطر، 9.
«3». بقره، 243.
«4». زمر، 30.
«5». تفسير الميزان.
جلد 2 - صفحه 547
5- وقتى نور نباشد، ظلمتها انسان را فرامىگيرد. «فِي الظُّلُماتِ لَيْسَ بِخارِجٍ مِنْها»
6- حقّ، يكى وباطل بسيار است. (كلمهى «نور» مفرد آمده، ولى كلمهى «ظلمات» جمع آمده است)
7- جز نور ايمان وهدايت الهى، براى بشر نجاتبخشى نيست. «لَيْسَ بِخارِجٍ مِنْها»
8- زيبا پنداشتن اعمال، مانع رشد و خروج انسان از تاريكى است. «لَيْسَ بِخارِجٍ مِنْها كَذلِكَ زُيِّنَ لِلْكافِرِينَ»
9- كارهاى انسان بى ايمان، در ديد و تفكّر او مؤثّر است. «كَذلِكَ زُيِّنَ لِلْكافِرِينَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ»
@n20011💧🌷
تدفینمحبامیرالمؤمنینعلیهالسلام_میرزاعلیفلسفی.mp3
4.03M
▫️ چرا رسول أعظم (علیه و آله السلام) در اثناء تدفین صحابی خود برای لحظاتی دست کشیدند؟!
👤 مرحوم آیةالله میرزا علی #فلسفی
🔻 کفاره روزه با چه شرایطی واجب میشود؟
۱) مبطلات عمدی و اختیاری انجام شوند نه از روی اجبار و اکراه
۲) شخـص عـالـم باشد که این کار مبطل است.
🔻 اگر شخص به واسطه ندانستن مسأله کاری که روزه را باطل میکند، عمداً انجام دهد آیا کفاره دارد؟
▫️آیات عظام رهبری، خوئی، تبریزی، وحید، مکارم، زنجانی: مطلقا کفاره ندارد چه جاهل قاصر باشد چه جاهل مقصر.
▫️آیات عظام امام، فاضل، نوری: فقط جاهل مقصر بنا بر احتیاط واجب باید کفاره بدهد.
▫️مرحوم آیةالله بهجت: فقط جاهل مقصر ملتفت مردد ( یعنی موقع انجام کار متوجه بوده که ایـن کـار شـایـد روزه را باطل کند و در یاد گرفتن مسأله هم کوتاهی کرده و نرفته سؤال کند) کفاره دارد.
▫️آیةالله سیستانی: فقط جاهل مقصر ملتفت مردد بنابر احتیاط واجب کفاره دارد.
▫️مرحوم آیةالله صافی: جاهل مقصر ملتفت مردد کفاره دارد و همچنین بنابر احتیاط واجب جاهل مقصر غير ملتفت نیز کفاره بدهد.
#احکام
#ماه_رمضان #رمضان