⁉️مساله( )
آیا فطریه مهمان برعهده میزبان است؟🧐
📚 پاسخ :
✍آیت الله خامنه ای:
به طور کلی اگر مهمانی #شب_عید_فطر، متصل به مهمانی شب های گذشته یا آینده باشد به حدی که مهمان عرفا، #نان_خور محسوب شود، فطریه او بر عهده #میزبان است.
✍آیت الله سیستانی:
🔹فطره مهمانی که #پیش_از_غروب شب عید فطر وارد شده، و شب را نزد او مانده و نانخور او ـ هرچند موقتاً ـ حساب میشود، بر او واجب است.
🔹فطره مهمانی که #بعد_از_غروب شب عید فطر وارد میشود در صورتی که نانخور او حساب شود ـ بنا بر احتیاط ـ بر او واجب است و الاّ واجب نیست، و کسی را که انسان برای افطار شب عید دعوت میکند نانخور به حساب نمیآید، و فطرهاش بر صاحبخانه نیست.
✍آیت الله مکارم:
ميهمانى كه پيش از غروب شب عيد فطر با رضايت صاحب خانه وارد شده و نانخور او محسوب مىشود (يعنى تصميم دارد مدتى نزد او بماند) دادن زكات فطره او نيز واجب است، امّا اگر فقط براى شب عيد دعوت شده فطره او بر ميزبان واجب نيست و در صورتى كه بدون رضايت صاحب خانه باشد نيز بنابر احتياط واجب فطره او را بدهد، همچنين فطره كسى كه انسان را مجبور كرده است كه خرجى او را بپردازد.
#روزه
#فطریه
#میهمان
🔴 نماز شب بیست و ششم ماه رمضان برای گشوده شدن درهای آسمان
🔵 امام علی علیه السلام فرمودند:
🟡 هر کس در شب بیست و ششم ماه رمضان، هشت رکعت نماز بخواند در هر رکعت بعد از سوره حمد هر سوره ای که دوست دارد بخواند درهای آسمان برای او گشوده می شود.
📚 وسائل الشیعه ج ۵ ص ۱۸۸
🟢 چه خوب است که این نماز پرفضیلت را به امام عصر ارواحنا فداه هـدیه کنیم.
#امام_زمان
#رمضان_مهدوی
.
✔️ خودت را کسی ندان!
آخوند مرحوم حضرت آیت الله العظمی ملا علی همدانی از علمای طراز اول همدان، روزی در مشهد، خدمت حاج شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی رسید و از ایشان تقاضای موعظه کرد، حاج شیخ حسنعلی در جواب میگوید: «مرنج و مرنجان».
مرحوم آخوند ملاعلی همدانی میگوید:
خب «مرنجان» راحت است، ما کاری میکنیم که خودمان را بسازیم و کسی را از خود ناراحت نکنیم، اهانت به کسی نمیکنیم، غیبت کسی را نمیکنیم و این را میشود انجام داد،
اما «مرنج» را چکار کنیم؟ کسی به ما بدی میکند، غیبتمان را میکند، پولمان را میخورد، قهراً انسان رنجش پیدا میکند، مگر میشود چنین چیزی که انسان نرنجد؟
فرمودند: بله، گفت: چطور؟
فرمود: «خودت را کسی ندان»، عیب کار ما همینجا است. ما خودمان را کسی میدانیم. به ثروتمان، به علممان، به ریاستمان، به هر چیزی میبالیم، لذا هیچ کس جرأت ندارد به ما تو بگوید.
بر مال جمال خویشتن غره مشو
کان را به شبی برند و آن را به تبی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معجزه با سورة المبارکه یاسین
🎤دکتر الهی قمشه ای
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
تحدیر(تندخوانی)جزء۲۶ قرآنکریم - <unknown>.mp3
3.99M
💠 تلاوت تحدیر (تندخوانی) 💠
⚜ #جزء_26 #قرآن_کریم ⚜
📥توسط استاد معتز آقایی
⏲ «در ۳۰ دقیقه یک جزء تلاوت کنید»
📩 به دوستان خود هدیه دهید.
🕋 هر روز ماه مبارک رمضان در کانال
روز بیست و ششم.mp3
2.03M
💠 شرح دعای روز بیست و ششم
🔸 مرحوم استاد مجتهدی تهرانی
💠#شرح دعای روز بیست و ششم ماه رمضان از منظر آیت الله مکارم 💫
#دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان
«اللهُمَّ اجْعَلْ سَعْيى فيهِ مَشْكُوراً، وَذَنْبى فيهِ مَغْفُوراً، وَعَمَلى فيهِ مَقْبُولًا، وَعَيْبى فيهِ مَسْتُوراً، يا اسْمَعَ السَّامِعينَ؛ خدايا در اين ماه تلاشم را مورد سپاس و گناهم را آمرزيده و عملم را پذيرفته شده و عيبم را پوشيده قرار ده، اى شنواترين شنوندگان»[1]
رسیدن به سعی مشکور در ماه مبارک رمضان، شرایط قبولی اعمال و آمرزش گناهان در ضیافت الهی، لزوم خطاپوشی و عیب پوشی و معناشناسی سمیع بودن خداوند از جمله آموزه های کلیدی دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان به شمار می آید.
#رمضان؛ مسیر وصال به سعی مشکور
در ماه مبارك رمضان ، كه ماه تقوا و خودسازى است، باید برات بهشت و بهترين زاد و توشه سفر آخرت را كسب کرد و خود را به تقواى الهى زينت بخشید.[2]چرا که به تعبیر امام صادق علیه السلام درهاى آسمان در ماه رمضان گشوده است، و شياطين در غل و زنجيرند، و اعمال مؤمنين مقبول است»[3]،[4]
اینگونه است که از سوى خدا به بهشتیان گفته مىشود: «إِنَّ هذا كانَ لَكُمْ جَزاءً وَ كانَ سَعْيُكُمْ مَشْكُوراً؛[5]اين نعمت هاى عظيم و مواهب بىنظير پاداش اعمال شما است، و سعى و كوشش و تلاش شما در طريق اطاعت فرمان حق مقبول و مشكور است».[6]
تأمل در کلام وحی نشان می دهد کلمۀ (مشکورا) در دعای ماه مبارک رمضان ، بسيار جامع تر و والاتر از بهشت است، چرا كه تشكر و قدردانى هر كس به اندازه شخصيت و سعه وجودى او است، نه به اندازه عملى كه انجام گرفته است، و روى اين حساب تشكر و قدردانى خدا[7]متناسب با ذات بى پايان او است انواع نعمت هاى مادى و معنوى و هر آنچه در تصور ما بگنجد و نگنجد در آن جمع است.[8]
#رمضان؛ هنگامه آمرزش گناهان و مغفرت الهی
رمضان ماه مغفرت و آمرزش است؛ چراكه درياى لطف و بخشش پروردگار در اين ماه موّاج است، درهاى بهشت برين باز، و درهاى دوزخ بسته، و شياطين در غل و زنجيرند، در هر شب از شب هاى اين ماه طبق روايتى، هفتادهزار نفر بخشوده مىشوند، و در شب قدر به تعداد همه كسانى كه در اين ماه مورد بخشش قرار گرفتهاند بخشوده خواهند شد.[9]،[10]
#تفاوت صحت و قبولی اعمال
اعمالى مقبول درگاه خداوند واقع مىشود كه توأم با تقوا باشد و بىتقوايان ممكن است عمل صحيحى انجام دهند و اسقاط تكليفى شود؛ اما عمل آنها بىارزش و فاقد پاداش عظيم و فلسفه و روح عمل باشد.[11]،[12]
به عنوان نمونه در حديث «صوموا تصحّوا؛ روزه بگیرید تا تندرست باشید »[13]اثر بهداشتى روزه را نمىتوان انگيزه اصلى روزه گرفتن قرار داد، بلكه در چنين مواردى صرفاً امتثال امر و فرمان خدا و به اصطلاح «قربةً الى اللَّه» بايد انگيزه باشد.[14]
#پذیرش ولایت، شرط قبولی اعمال
يكى از مهمترين شرايط قبولى عبادات، پذيرش ولايت اهلبيت است كه اگر نباشد عبادات به كلى بىروح و خالى از محتوا مىشود.[15]
البته باید دانست قبولی اعمال همان مرتبه عالى عمل است واگر خدمات انسانى و مردمى با ايمان همراه باشد، عالي ترين محتوا را خواهد داشت، و در غير اين صورت به كلى بىمحتوا و بىپاداش نخواهد بود.[16]
#عیبهای دیگران را بپوشانیم
يكى از صفات پروردگار، ستار العيوب بودن است تا آبروى انسان در نزد دوست و دشمن ريخته نشود شايد بيدار شوند به سوى خدا باز گردند و از گناهان خويش توبه كنند و دست بردارند.[17]
این فراز از دعا درسی برای بندگان دارد كه آنها هم ستار العيوب باشند و به محض اطلاع از گناهان پنهانى كسى، به افشاگرى برنخيزند و آبرويش را نريزند و به او مجال اصلاح خويشتن و توبه دهند.[18]
سخن آخر: (منظور از #«سمیع» بودن پروردگار چیست؟)
اين لفظ هنگامى كه در مورد خداوند به كار مىروند، از مفاهيم جسمانى و آلات و ادوات، مجرّد و برهنه مىشوند؛ چرا كه ذات پاك او مافوق جسم و جسمانيّات است.[19]چرا که خداوند چنان احاطه و آگاهى به اصوات دارد، و چنان همه اين امور نزد او حاضراند كه از هرگونه شنوايى برتر و بالاتر است، لذا خداوند در دعاها به عنوان «اسْمَعُ السّامِعينَ» (از همه شنوندگان شنوندهتر) توصيف شده است.[20]
مفاتيح نوين، ص: 817.
[2] مثالهاى زيباى قرآن ؛ ج1 ؛ ص312.
[3] « نور الثقلين»؛ ج ؛5 ص 626؛ ح 58.
[4] تفسير نمونه ؛ ج27 ؛ ص191.
[5] همان.
[6] همان ؛ ج25 ؛ ص373.
[7] همان.
[8] همان؛ ج12، ص 66.
[9] وسايل الشيعه؛ ج 7؛ ب 18؛ ح 21.
[10] مثالهاى زيباى قرآن ؛ ج1 ؛ ص7
[11] بحارالانوار ؛ ج 2؛ ص 392.
[12] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج12 ؛ ص562
[13] همان.
[14] دائرة المعارف فقه مقارن ؛ ج1 ؛ ص417.
[15] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج13 ؛ ص178.
[16] تفسير نمونه ؛ج10؛ص 313.
[17] پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج12، ص: 188.
[18] همان.
[19] پيام قرآن ؛ ج4 ؛ ص126.
[20] همان.
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ كَذلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضاً بِما كانُوا يَكْسِبُونَ « انعام آیه 129»
و بدين گونه بعضى ستمگران را بر بعضى مسلّط مىكنيم، (تا كيفرى باشد) براى آنچه عمل مىكردند.
نکته ها
در آيهى 127 خوانديم كه سرپرست آنان كه به راه مستقيم مىروند، تنها خداست. در اين آيه مىخوانيم كه سرپرست گروهى از مردم به خاطر عملكردشان ستمگرانند.
طبق روايات، كيفر ترك كنندگان امر به معروف و نهى از منكر، متخلّفان از اداى خمس و زكات و يارى كنندگان به ظالمان، تسلّطِ ستمگران بر آنان است. «1» در حديث مىخوانيم:
هر گاه خداوند از كار قومى راضى باشد، كارشان را به نيكان مىسپارد و اگر ناراضى باشد، كارشان را در دست بدان قرار مىدهد. «2»
پیام ها
1- همان گونه كه شياطينِ جنّ بر انسان مسلّط مىشوند، برخى از ظالمان نيز بر بعضى ديگر تسلّط مىيابند. «كَذلِكَ»
2- كامجويىهاى حرام، زمينهساز حكومتهاى باطل و سلطهى ظالمان است. اسْتَمْتَعَ بَعْضُنا بِبَعْضٍ ... نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضاً
3- تنها حاكمان ظالم نيستند، محكومانِ ترسو و ساكت و عياش هم ظالمند. «بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضاً»
4- سبب سلطهى ستمگران، رفتار خود مردم است. نُوَلِّي ... بِما كانُوا يَكْسِبُونَ
«1». تفسير اطيبالبيان.
«2». تفسير كشفالاسرار.
تفسير نور(10جلدى)، ج2، ص: 555
چهار عمل عالی برای حذف عذاب قبر.mp3
960.9K
▫️ چهار عمل عالی برای حذف عذاب قبر
👤 حجةالإسلام رفیعی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓🎞❓🎞❓🎞
💢 #استوری_موشن
#سؤالات_شما
#احکام
⭕️پرسش: اگر در سفر نمی دانم ۱۰ روز خواهم ماند یا نه نماز ها شکسته است یا کامل؟
•┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈•
طرح سؤال در نرم افزار پاسخگو
•┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈•
🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
📚 زمان كنار گذاشتن فطریه
💠 سؤال: زمان کنار گذاشتن فطریه و پرداخت آن، چه موقع است؟
✅ جواب: از غروب شب عید فطر می تواند فطریه را بپردازد یا کنار بگذارد و بنابر احتیاط واجب، مکلف باید فطریه را پیش از نماز عید بپردازد، ولی اگر نماز عید نمی خواند، می تواند دادن فطریه را تا ظهر به تأخیر بیندازد و در صورتی که آن را از مال خود جدا کرده و کنار گذاشته، تأخیر در پرداخت چنانچه برای غرض عقلایی باشد و سهل انگاری محسوب نشود، اشکال ندارد و اگر کنار نگذاشته باشد نیز بنا بر احتیاط واجب ساقط نمی شود و باید با قصد قربت و بدون نیت ادا و قضا، فطریه را بپردازد.
#احکام_زکات_فطره
احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•